اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات والمعاهد المصرية > جامعـة الأزهـر الشريـف

جامعـة الأزهـر الشريـف كل كليات جامعة الأزهر

قديم 07-10-2010, 03:02 PM
eng refa3y eng refa3y غير متواجد حالياً
عضو نشيط

eng refa3y is on a distinguished road

ياستى بالويم بالويم
المهم ترسمى

بس انا بتكلم على التركيب
لو انوا لسه بترسموا الصواميل والمسامير
قسموا اللوحه بالتقدير

لكن التركيب لازم عشان ممكن تكونى رسمه كل حاجه صح وتيجى اللوجه ضاربه ييمين
قديم 07-10-2010, 06:10 PM
م.الزعيم م.الزعيم غير متواجد حالياً
عضو جديد

م.الزعيم is on a distinguished road

اولا ازيكم جميعا
ثانيا : معلش ياسمين هو ده كهربا فى الاول انا اعرف ناس كتير حولت من القسم لانهم حاسوا انو صعب
بالنسبة للرسم مش شرط خالص تحسبى ال x . Y بس انا كنت بحسبهم لانى مكنتش اعرف هنعمل ايه بعدهم هههههههههه
هيا بتخلى شكل اللوحة مظبوط مش اكتر وصدقينى انتى بعد كده هتقولى ان الرسم ده تافه وميجيش حاجة من اعدادى بس حاولى تجيبى حل للشيت بتاع الرسم وتشوفى اكبر قدر علشان تعرفى تركبى الرسمة
- الظاهر المهندس احمد لسه اول سنة فى ميكانيكا علشان كده بيقول الكلام ده
على فكرة انتى موتينى من الضحك لما اتكلمتى عن المجالات بصراحة حظكم وحش فى المادة دى وانا مش هقول ليه
بس المجالات مادة تخيلية حاولى تتعاملى معاها من المسائل لان اغلب الامتحان مسائل
- بالنسبة للدوائر انا فاكر اننا كنا بنشتغل من مرجع نيلسون وكان فيه مسائل كتير وانا كنت مصور المسائل والحل وبصراحة موت من كتر ما حليت المسائل فى المادة دى
- بصى بالنسبة للرياضة المسائل مش هتخرج عن الكتاااااااااااااااااااااااااب صدقونى الكتاب اللى معاكم هو الامتحان بس تلحقوا تحلو مش اكتر
وعايز اقولك نصيحة بالنسبة للقسم شدى مع نفسك انتى وزمايلك لان مفيش سكاشن الا قليل جدا
- محاضرات الدكتور مهنا اكيد هتنزل بس اخر الترم فيه ناس بتظبطها وتنزلها فى الخليل انا عايزك تبقى تروحى وتشوفى ورق هناك اكيد هيساعدكم
مش عايز بس القلق ده ان شاء الله هتلاقوا القسم زى الفل
يالا بالتوفيق

-فى عالمنا العربى نعاقب السارق لانه ليست معه حصانة أو سلطة.
- اذا رأيت شعبا يضحى بحياته من اجل تذكرة قطار.بينما يدفع عشرات الجنيهات من أجل سيجارة .فاعلم انك فى مصر
قديم 07-10-2010, 06:11 PM
عضو جديد

احلى سلام للمهندس رفاعى والمهندس الدمرداش

- اذا رأيت شعبا يضحى بحياته من اجل تذكرة قطار.بينما يدفع عشرات الجنيهات من أجل سيجارة .فاعلم انك فى مصر
قديم 07-10-2010, 09:09 PM
الصورة الرمزية soso memo
soso memo soso memo غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

soso memo is on a distinguished road

السلام عليكم انا سارة فى هندسة الازهر قسم الاتصالات سنة تانية بعد اولى كهرباء اهلا بالمهندسة ياسمين انا متابعة المنتدى من زمان بس كنت مشغولة جدا
قسم كهرباء محتاج مذاكرة اول بأول ومش محتاج توتر خالص بس هو من وجهة نظرى انه اسهل من اعدادى من ناحية المجهود البنى والعقلى بس ذاكرى اول اول

وفى المجالات حاولى تذاكرى انتى وواحدة زميلتك انا عملت كده وجبت فيها جج(اذا كنتى تستطيعى ذلك مجربتى ذلك ونجح) واحنا كان بيدينا عبدالسميع وهو ليس افضل حالا من علوانى ده بس حاولى تفهمى المسائل جدا لان الامتحان عبارة عن مسائل

اما الدوائر الترم الاول سهلة على ما افتكر النود والمش و كيرشوف دى حاجات سهلة ومعاكو اكيد م.احمدعبدالرحمن وهو الله اكبر ممتاز وحلى وراه اول بأول
اما الرياضة اوعى تذاكرى الا من الكتاب لان د.عبدربه بيجيب الامتحان من الكتاب بس طويل حبتين بس ان شاء الله هيعدى

اما الرسم فحاولى اهم شىء انك تلاحظى الابعاد المتشابهة هى دى اللى هيخليكى تعرفى تركبى الرسمة باذن الله واهو ترم وهيعدى بأمر الله
وقبل كل هذا عليكى ان تستعينى بالله وتدعيه كثير جدا لان الله يحب الملحين فى الدعاء وهو ان شاء الله هيكرمك

المحبه لله(دعواتك)

طالبة بكلية الهندسة
جامعة الازهر

الحمد لله
قديم 07-10-2010, 09:34 PM
عضو جديد

اعتقد يابشمهندسة ياسمين لو مكنتيش مصدقة كلامى المهندسة سوسو اكدت عليه وهيا فعلا كلامها صح جدا
انتوا هتبقوا محظوظين لو درس ليكم المهندس احمد عبد الرحمن بجد انسان محترم جدا وهتسدفيوا منو جدا
دوائر الترم الاول دى اساس للترم التانى على ما افتكر اننا راجعناها كلها اول محاضرة فى الترم التانى
ربنا يوفق الجميع

قديم 07-10-2010, 11:20 PM
الصورة الرمزية yasssmine
yasssmine yasssmine غير متواجد حالياً
ممتاز

yasssmine is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة soso memo مشاهدة المشاركة
السلام عليكم انا سارة فى هندسة الازهر قسم الاتصالات سنة تانية بعد اولى كهرباء اهلا بالمهندسة ياسمين انا متابعة المنتدى من زمان بس كنت مشغولة جدا
قسم كهرباء محتاج مذاكرة اول بأول ومش محتاج توتر خالص بس هو من وجهة نظرى انه اسهل من اعدادى من ناحية المجهود البنى والعقلى بس ذاكرى اول اول

وفى المجالات حاولى تذاكرى انتى وواحدة زميلتك انا عملت كده وجبت فيها جج(اذا كنتى تستطيعى ذلك مجربتى ذلك ونجح) واحنا كان بيدينا عبدالسميع وهو ليس افضل حالا من علوانى ده بس حاولى تفهمى المسائل جدا لان الامتحان عبارة عن مسائل

اما الدوائر الترم الاول سهلة على ما افتكر النود والمش و كيرشوف دى حاجات سهلة ومعاكو اكيد م.احمدعبدالرحمن وهو الله اكبر ممتاز وحلى وراه اول بأول
اما الرياضة اوعى تذاكرى الا من الكتاب لان د.عبدربه بيجيب الامتحان من الكتاب بس طويل حبتين بس ان شاء الله هيعدى

اما الرسم فحاولى اهم شىء انك تلاحظى الابعاد المتشابهة هى دى اللى هيخليكى تعرفى تركبى الرسمة باذن الله واهو ترم وهيعدى بأمر الله
وقبل كل هذا عليكى ان تستعينى بالله وتدعيه كثير جدا لان الله يحب الملحين فى الدعاء وهو ان شاء الله هيكرمك

المحبه لله(دعواتك)
اولا اهلا بيكى يا بشمهندسه ساره معانا ونورتى التوبيك ويا رب تفضلى مستمره معانا على طول يا رب
كده بقى عندنا مهندس باور رابعه ومهندسه اتصالات تانيه ومهندس تعدين اولى ماشاء الله ربنا يزيد ويبارك
المهم شكرا ليكى بجد يا بشمهندسه على الافاده وربنا يخليكى ويا ريت لو تبقى تجيلنا المدرج علشان التوهه ال احنا فيها وكده ومره تانيه شكرا ليكى وربنا يجعله فى ميزان حسناتك
قديم 07-10-2010, 11:28 PM
الصورة الرمزية yasssmine
ممتاز

يا بشمهندس الزعيم يعنى ازاى ما اكونش مصدقاك انت ما شاء الله عليك شكلك كده شاطر واحنا عارفين ازاى نستغلك
والله لحد الان ما سمعناش حاجه عن البشمهندس احمد عبد الرحمن ولا نعرف هيدرسلنا ولا لا هو دكتور مهنا كان قالنا ان ما فيش معيدين بس رجع تانى وقال البشمهندس هيبقى يجيلكم ولا جه ولا حاجه مش عارفه ايه النظام
والله انا الحاجه الوحيده ال قلقانى هى المجالات لان دكتور مهنا قال عليها كلام خوفنا قالنا انه هو ال هينزل الشيتات بتعها وانه بيدرسها للولاد وانه هيجلنا امتحان موحد يعنى هم يعطيهم دكتور مهنا واحنا دكتور علوانى ويجلنا ازاى نفس الامتحان فى فرق كبير وكمان قال ان على ايامهم كانت اصعب ماده هى المجالات كانت ماده ليها قيمتها لكن من كام سنه كان الكتاب مجرد 10 ورقات والامتحان مش بيخرج عنهم لكن السنه دى النظام هيتغير ولازم المده ترجع زى زمان هو ده ال قالقنى وكمان لانى مش حضرت المحاضره ال فاتت ولما جيت ازاكرها مش فهمتها هشوف حد يشرحهالى بس بجد الماده دى ال قلقانى اكتر من الرسم كمان ادعولى
قديم 08-10-2010, 10:10 AM
عضو جديد

- على فكرة كلام الدكتور مهنا ده قالوا لينا فى أولى كهربا وحصلت مشكلة كده بسبب الكلام ده بس مكانش فى ايديه انو يغير نظام ال 10 ورقات لكن دلوقتى بقى فى ايديه انو يغيره
صدقينى على الرغم انو هيخليكم تتعبوا شوية بس هتستفادوا وهتخدوا تقديرا محترمة
انا اعتقد ان المهندسة سارة هتعانى شوية فى اتصالات بسب دراستها ال 10 ورقات فى اولى لان مجالات مهمة فى اتصالات .
- دى حاجة كويسة جدا ان الامتحان هيكون موحد وان الدكتور مهنا هو اللى هيحطه وبالنسبة لمحاضراته هتلاقيها موجودة فى الخليل فيه ناس عندنا بتبيض المحاضرات كويس جدا
وبجد لو المهندس أحمد عبد الرحمن دخل ليكم سكشن مجالات متقلقيش منها خالص

قديم 08-10-2010, 04:35 PM
الصورة الرمزية yasssmine
ممتاز

والله يا بشمهندس احنا مش عندنا مانع اننا نتعب بس نكون بنفهم بجد دكتور علوانى ودكتور مهنا فى فرق بينهم شاسع
كلام يخوف بجد ربنا يستر منك يا دكتور مهنا ويعدى السنه دى على خير
قديم 08-10-2010, 06:26 PM
كوثركوكو كوثركوكو غير متواجد حالياً
عضو جديد

كوثركوكو is on a distinguished road

كل عام وانتم بخير
قديم 08-10-2010, 06:30 PM
عضو جديد

Impp

كل شيء بلاخد بلاسباب هيمشى يعنى المزكره هتجيب نتيجه جميله مش محتجين ارشاد انا عارف بس اى حد ايف نفسه اى مادهتقيله عليه يكثف مزكرتهه بعدين انا من الى شوفته من مهنا الراجل ده علاق وجاامد جدا دكتور صاجب ماده علميه جمده توكلنا لى الله المزكره اشتغل
قديم 08-10-2010, 08:04 PM
عضو جديد

كل من عفاه الله من تشوف فى الخلقه فليحمده او عجز فى اد اجزاء جسمه فليحمده او توفى عنه اغلى من احب فليحمده او قل عما كان له فليحمده اويعيش سعيدا بدون اى عواق فليحمده فان لاهل الحمد بيت فى الجنه يسمى بيت الحمد الاتكون او تكونى منهم( شيئ خطر فى بالى)
قديم 13-10-2010, 06:07 PM
الصورة الرمزية yasssmine
ممتاز

السلام عليكم يا احلى مهندسين مهندسين الازهر ازيكم عاملين ايه يا رب تكونو بخير
انتم صحيح مختفيين ليه كده
قديم 14-10-2010, 07:35 PM
عضو جديد

مختفين علشان مصدومين من داخلة الدراسة
فرحانين من جامعتنا العريقة
ما علينا

قديم 14-10-2010, 09:29 PM
نورالحياه نورالحياه غير متواجد حالياً
عضو جديد

نورالحياه is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ازيكم يااحلى مهندسين ومهندسات المنتدى
اخبار الكليه معاكم ايه يارب تكون السنه دى حلوه علينا كلنا
ازيك يا بشمهندس الزعيم و الزفاعى والدمرداش وازيك ياساره نورتى التوبك ويارب فعلا تفضلى معانا على طول
ازيك يا ياسو وحشتينى كنت مفتقداكى النهارده ف المدرج واخدنا سكشن دواير وهيدنا المهندس احمد البرعى
هو شكله كويس بس مش هيشرح كل حاجه وهو غير معاد السكشم الحمد لله
وسمعت ان مفيش سكاشن ف المواد التانيه ياريت ياجماعه لو حد يعرف هو بيبقى فيه ولا لا يقولنا عشان نبقى عارفين من الاول واسفه انى طولت عليكم
ويالا سلام

العلامات المرجعية