اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

موضوع مغلق

قديم 16-06-2011, 04:56 PM
أبو عمر وإلياس أبو عمر وإلياس غير متواجد حالياً
عضو نشيط

أبو عمر وإلياس is on a distinguished road

د.عبد الرحمن.. جزاك الله عنا كل خير.. فقط لي سؤال.. أنا دفعة 2009 كلية الآداب جامعة المنيا ... ومعي صورة من كشف بأسماء الأوائل الذي أرسلته الكلية للمجلس الأعلى للجامعات وفيه اسمي الحمد لله.. لكن عندما أدخل على موقع الأكاديمية لا أجد سوى دفعتي 2006 و 2007 .. فهل سيتم تعيين هاتين الدفعتين فقط ؟؟؟ أم سيتم إدخال باقي الدفعات ؟؟؟ وأيضا معي صورة من كشف بأسماء أوائل دفعة 2006 ولكن عندما قارنته بما هو موجود على موقع الأكاديمية وجدت أن ما بالموقع ما فيه أقل عن ما هو موجود في الكشف ... فما معنى ذلك ؟؟؟ بارك الله فيـــــكِ وجزاكِ خير الجزاء لسعة صدرك...

قديم 16-06-2011, 05:01 PM
الصورة الرمزية د.عبدالرحمن المنياوي
د.عبدالرحمن المنياوي د.عبدالرحمن المنياوي غير متواجد حالياً
معلم ثانوى مواد سياحية و فندقية

د.عبدالرحمن المنياوي has a spectacular aura about
افتراضي تمام

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاكم قلبى مشاهدة المشاركة
جزاك الله خيرا على الاايضاح والافادة
بس معلش عندى شوية اسئله؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا كده فهمت موضوع التعيين غلط ولا ايه؟لانى كنت فاكرة بعد ما اخدوا الدرجات الماليه للكل وبعد الاسماء ما نزلت على الموقع ان الكل هيتعين؟
بس معنى كلام حضرتك ان خطة التعيين هيبقى فيها ناس ملهمش مكان
يعنى اللى كليته مش محتاجة؟او محتاجة وفى اكتر من واحد.او اللى تخصصه مالوش مركز بحثى ولا له علاقة بالصناعة هيبقى مالوش وظيفة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ده اللى انا فهمته؟؟؟
والدكتور ماجد فى الاجتماع قال ان اللى اسمائهم بس على النت واخدوا الدرجة هيتعينوا؟
وكمان فى اخر الاجتماع قال ان لازم نساويكم ببتوع جامعة اسيوط وناخدها حجة للتعيين
واخيرا قال هنحاول نستصدر قرار سيادى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
معلش طولت على حضرتك بس ده من عشمنا فى حضرتك
ولكم جزيل الشكر[/size]

الكل يا أختي هيتعين بس مش الكل في الجامعات ده كان قصدي ..

يعني الجامعات هتاخد اللي محتاجاه والباقي هيتوزع على الجامعات الخاصة ومراكز البحوث والفرق البحثية ..

ونعني بالفرق البحثية فرق في جميع المجالات وليس الصناعي فقط .. ولكن قيدهم ومرتباتهم هتكون تابعة لوزارة الصناعة علشان يكون عملهم مستقل عن الأماكن اللي بيطوروها علميا ..

وموضوع قرار سيادي ده احنا في انتظار أي جديد ولو ان قرار سيادي بيتهيأي صعب شوية .. بس ياريت ربنا يكرم ..

بس المهم دلوقت إن كل جامعة هتنزل اتياجها وهتسده من الباحثين اللي عندها وده مش معناه إن كل الجامعات هتاخد كل الباحثين اللي عندها .. الباحثين اللي هيفضلوا هيروحوا حسب باقي تصنيفات المشروع مع أوائل الخريجين ..

ومننساش إن الدرجات وصلت خلاص ومتوفرة .. يعني لو كل الأماكن تم ملأها ولسه فيه ناس فايضة هيودوهم بدرجاتهم على وظائف إدارية في الجامعة أو المصالح الحكومية وده شئ مش مستبعد وده من على لسان الوزير ..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 16-06-2011, 05:48 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منى أبو الجود مشاهدة المشاركة
حمداً لله على سلامتك يا استاذنا الفاضل , معلش ممكن بس أسأل حضرتك سؤال مكون من ثلاثة عناصر وأرجو أن لا أسبب لسيادتك إزعاج أو ملل .
اولاً : هو في جامعة الأزهر لسه قرار تعيين العشرين الأوائل على الدفعة في وظائف إدارية ساري أم اتلغى بعد صدور قرار بتعيين الأول والثاني معيدين ,
ثانياً : هل ممكن لأوائل الأقسام الموجودة في الشعب التي اعتبروها شعبة عامة دون أقسام لأن أقسامها مش موجودة غير في مرحلة الدراسات العليا وبالتالي أخدوا الأول والثاني على الشعبة كلها دون الأقسام إنهم يتظلموا او يلجأوا للقضاء , مثل كلية الدراسات الإسلامية والعربية قسم اللغة العربية خلال الأربع سنين دراسة مش بيتقسموا أما في مرحلة الدراسات العليا بينقسموا الى اربع أقسام أدب , وبلاغة , ولغويات , وأصول لغة وطبعا في الكلية الأقسام دي معترف بيها وكل قسم له رئيسه , هذا بالمقارنة بشعبة تانية في نفس الكلية هي شعبة أصول الدين هذه الشعبة بتتقسم خلال سنوات الدراسة الى أقسام حديث وتفسير وعقيدة وبالتالي حيخدوا الأول والثاني من كل قسم منهم , أعتقد كده ان الموضوع ده حيظلم ناس كتير مثلي لأن أولي الأمر وهم يتخذون القرار لم يضعوا في حساباتهم مثل هذه الشعب ذات الأقسام التي توجد فقط في الدراسات العليا وليس في سنوات الدراسة .
ثالثاً : هل لو تم تعيين العشرين الأوائل في وظائف إدارية بالجامعة وحصلوا على الماجستير هل سيتم ضمهم إلى هيئة التدريس .
معذرة على التطويل يا أستاذنا الكريم , ولكن هذا الموضوع يسبب لي أحساسا بالظلم خاصة أنني من الأوائل وحاصلة على ممتاز في الأربع سنوات وآخر سنة حصلت على ممتاز مع مرتبة الشرف ومن أوائل قسم اللغة العربية ولكن لا زالت لا أعرف ترتيبي ومن العشرين الأوائل على دفعة 2003 وحصلت على التمهيدي في قسم الأدب والنقد , وأوشك عل مناقشة الماجستير .
وعليكم السلام يا أختنا الفاضلة ..

بالنسبة للسؤال الأول : فإنه على حد علمي إن قرار تعيين الأول والثاني على القسم لم يلغي قرار تعيين الـ20 الأوائل كإداريين ..

بالنسبة للسؤال الثاني : العبرة في التنافس داخل الأندر يعني خلال الأربع سنوات .. ومادمتم شعبة واحدة يبقى ليكم حصر واحد .. أما التقسيم خلال الدراسات العليا فده موضوع تاني وموجود في كليات كتير ويعتد بيه كأساس ومعيار تفضيل عند نزول إعلان لتعيين مدرسين مساعدين أو مدرسين .. أما التعيين كمعيدين فالمعيار هو تقدير الشعبة العامة..

بالنسبة للسؤال الثالث : للأسف لأ .. تعيينك كإداري ثابت .. ولو حصلتي على الماجستير يتم زيادة مرتبك بحافز التميز العلمي .. لكن انتقالك من إدارية لعضو هيئة تدريس لن يكون وقتها إلا عند نزول إعلان ..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 16-06-2011, 05:50 PM

افتراضي انت تمام

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو عمر وإلياس مشاهدة المشاركة
د.عبد الرحمن.. جزاك الله عنا كل خير.. فقط لي سؤال.. أنا دفعة 2009 كلية الآداب جامعة المنيا ... ومعي صورة من كشف بأسماء الأوائل الذي أرسلته الكلية للمجلس الأعلى للجامعات وفيه اسمي الحمد لله.. لكن عندما أدخل على موقع الأكاديمية لا أجد سوى دفعتي 2006 و 2007 .. فهل سيتم تعيين هاتين الدفعتين فقط ؟؟؟ أم سيتم إدخال باقي الدفعات ؟؟؟ وأيضا معي صورة من كشف بأسماء أوائل دفعة 2006 ولكن عندما قارنته بما هو موجود على موقع الأكاديمية وجدت أن ما بالموقع ما فيه أقل عن ما هو موجود في الكشف ... فما معنى ذلك ؟؟؟ بارك الله فيـــــكِ وجزاكِ خير الجزاء لسعة صدرك...

الكشف اللي على موقع الأكاديمية لسه بيكمل العبرة بالكشف اللي بيتبعت من الجامعة ..

وبالنسبة لكلية آداب المنيا تقدر تتابع مع الدكتور ضيف من قسم لغة عربية ..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 16-06-2011, 05:55 PM

افتراضي هااااااااااااااااااااااااااا

يا جمااااااااااااااااااااعة حد نفسه في حاجة علشان أنا مش ضامن ظروف النت اليومين دول

في انتظار استفساراتكم ..

أخوكم د.عبدالرحمن المنياوي

:gilj otiiniug3::giljotiin iug3:
:0 28ja7:

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 16-06-2011, 06:38 PM
معلم مساعد 2011 معلم مساعد 2011 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

معلم مساعد 2011 is on a distinguished road

الجامعه المفتوحه هاتعين برضو العشرين الاوائل
ياريت حد لو سمحتم يقولي
قديم 16-06-2011, 07:46 PM
معتز عبدالكريم معتز عبدالكريم غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

معتز عبدالكريم is on a distinguished road

انا لسه مش هيسمح ليه بانزال روابط لكن هحاول اوصل ل25 تعليق عشان انزله يادكتور بخصوص المستبعديين الى مؤمن عليهم
قديم 16-06-2011, 07:47 PM
عضو مجتهد

ده ال19
وهوصلهم 25 عشان انزل الرابط
قديم 16-06-2011, 07:49 PM
عضو مجتهد

ده ال20
قديم 16-06-2011, 07:50 PM
uiuiui uiuiui غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

uiuiui is on a distinguished road

اولا حمدلا على السلامه يادكتور عبد الرحمن
انا كنت عاوزة استفسر على شويه حاجات من حضرتك
انا خريجه جامعه اسكندريه فرع دمنهور وكليه تربيه تخصص طبيعه وكيمياء والحمد لله اسمى نازل فى اوائل الخريجين بشتغل بعقد دلوقتى انا عاوزة اتاكد كدا انا طلعت من حكايه تعيين الاوائل علشان بتشتغل وهيكون مصيرى تعيين من يوم ما اتخرجت بس ولا ايه
طيب هما اتكلموا فى موضوع المؤمن عليهم واستبعادهم ولا
وفى حاجه كمان لو مفيش موضوع المؤمن عليهم وانا هختار دلوقتى جامعه دمنهور اللى هيا انا متخرجه منها منزله وظايف مش عارفه اقدم فى ايه هى عاوزة شئون تعليم يعنى اداريين صح ولا لا وكل اللى طلباه مدرس مساعد ومدرس واستاذ يعنى مش احنا لانى مش محضره ولا دكتوراه ولا ماجستير يبقى المتاح ليا ف دمنهور بتاعت شئون التعليم ولا ايه
طيب هو هل انا ممكن اقدم ف جامعه تانيه غير اللى انا متخرجه منها ولا كل واحد يتبع جامعته
اما بالنسبه للوظايف البحثيه انا شايفه ان معظمها عاوز كتييير خريجين علوم يا تخصص كيمياء او تخصص فيزياء هل ممكن اقدم فيها وانا كليه تربيه فيزياء وكيمياء برده ولا لا
كمان انا ليا ترتيب على قسمى الرابعه
واحنا قسم مشترك كيميا وفيزيا يوم ما اتخرجنا اتخدتا الاولى بس على الدفعه كلها معيده تربوى اما قسمنا لا افيزيا ولا الكيمياء طلبوا معيدين لان الايحه واقفه وما اتجدتتش هل ممكن فى ظل موضوع الاوائل ده ياخدوا الاول والتانى مثلا كيميا والتالت والرابع فيزايا ولا لا
ارجو من حضرتك الافاده اقدم فى ايه بالضبط لانى محتاره ومش عارفه حاجه

فى موضوع تانى بقه عاوزة اخد راى حضرتك فيه انا بعد الكليه اخدت دبلومه مهنيه تخصص فئات خاصه والحمد لله نجحت دلوقتى بقه اكمل دبلومه خاصه ولا بلاش طيب لو هكمل هستفيد بيها فى حاجه فى ظل موضوع الاوائل ده ولا لا ولو هكمل اكمل ايه تخصص ايه وكمان انا عاوزة لو هخدها اخدها فين فى دمنهور افضل ولا طنطا وهيا كام ماده وامتحنها ترم واحد ولا السنه كلها وهل الدراسه عربى ولا انجلش ومصاريفها كام

معلش يادكتور انا طولت على حضرتك بس فعلا انا محتاره ومتلخبطه وعاوزة اللى يبنصحنى
قديم 16-06-2011, 07:50 PM
عضو مجتهد

ده ال21
قديم 16-06-2011, 07:52 PM
عضو مجتهد

ده ال22