اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > أخبار التعليم المصــــــــــرى

أخبار التعليم المصــــــــــرى نقاشات وأخبار تعليمية متنوعة

قديم 09-02-2012, 06:08 AM
osamaabdsalam osamaabdsalam غير متواجد حالياً
مسئول أقسام المعلمين و الجامعات

osamaabdsalam is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رضوه مشاهدة المشاركة
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رضوه
اخى العزيز :/ انا عملت بالتدريس فى 79 وتمت اعارتى للسعودية فى 88 ورجعت 92 وقدمت استقالتى ورجعت للسعودية ( تعاقد) وكانت الإستقالة بسبب رفض المحافظ للأجازة بدون مرتب وبعد مرور 5سنوات جاء محافظ آخر وفتح باب العودة للعمل لجميع من تقدموا بالإستقالة فى فترة المحافظ السابق وفعلا تقدمنا بطلبات العودة ولكن صدر قرار من المحافظ بإسقاط مدة الإستقالة من بداية التعيين واصبح تاريخ التعيين 84 بدلا من 79 واستلمنا العمل على هذا الأساس ----
السؤال : هل يحق لى اضافة مدة الخمس سنوات لسنوات الخبرة علما باننى عملت فى السعودية طوال هذه الفترة ؟
السؤال الثانى : اذا كان يحق لى اضافة المدة هل يصلح بعد مرور هذه المدة علما بانى تسلمت العمل بعد العودة فى 97 ان اطلب ضم المدة الآن ؟

تضاف السنوات الخمس للمعاش فقط
اخى العزيز :
احيطك علما اننى للاسف عند استقالتى اخذت كل مستحقاتى عن الفترة السابقة من مكافأة نهاية الخدمة وخلافه وعند العودة قالوا لنا ان المعاش سوف يحتسب من بداية العودة وعند حساب المدة المتبقة على المعاش وجدت 20 عاما إلا اسبوع .
السؤال : كيف استفيد من هذه الخمس سنوات ؟
نسبة المعاش الذى سوف اتقاضاه عند بلوغ سن المعاش ان شاء الله أم تكون مكافأة مثل السابقة ؟
هذا الموضوع يتطلب شراء مدة لاستكما ل المدة القانونية

قديم 09-02-2012, 06:11 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elkingmsm مشاهدة المشاركة
لو سمحت لى انا شغال اخصائى تطوير تكنولوجى و انا الوحيد فى المدرسة ومفيش حد ثانى اخصائى تطوير والموجة عاوز ينقلنى يومين فى مدرسة ثانية بعيدة على الرغم فى مدارس اخرى فيها زيادة اعمل اية اشتكى ورفض التنفيذ ولا انفذ ولا اعمل اية ولكم منى جزيل الشكر
يتم تنفيذ امر الندب اولا ثم عليك بالشكوى والتظلم
قديم 09-02-2012, 06:15 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمر هشام العشماوي مشاهدة المشاركة
الأخ / العزيز لقد كتبت اليك على مشكلتي وهي اننى كنت مسئول تعلن نشط في ادارة وتم نقلى الى ادارة أخرى بنائا على طلب منى واننى معلم اول وسألتك هل لا يجوز نقلى فقلت لى لا وفوجئت بعد التحقيق معى بأنني صدر قرار من الشئون القانونيه بالمديريه بخصم 5 أيام من راتبي وعودتي الى الادارة السابقه فماذا أفعل؟
من حقك النظلم من قرار العقوبة خلال ستين يوما من تاريخ ابلاغك من القرار
ولا يضار الشاكى بشكواه
قديم 09-02-2012, 06:18 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أكتوبر مشاهدة المشاركة
أنا تاريخ تعيينى 2/5/97 بضم مدة سابقة و التاريخ الاصلى2/2/99 قبل ضم المدة كنت قد ذهبت إلى الادارة للسؤال عن الفرق بين مرتبى وبين مرتب المعينين فى نفس الفترة تعيينا فعليا لان الفارق أكثرمن30 جنيه زيادة عن مرتبى علما بحصولى على الماجستير و المفروض ان هناك علاوة 4 جنيهات مضافة للمرتب ووجدت فى الكارت الموجود فى التسويات عدم اضافة علاوة عن 1997 ولا 1998 ولا 1999 رغم ان هذه السنوات قد تم ضمهما وعندما سألت قالوا لى انها لا تضم للمرتب و لكن عندما سالت فى الجهات الاخرى قالوا يضاف عن المدة المضمومة بشرط الا تزيد عن 5 علاوات لكن انا لم تضف لى اى علاوة رغم اضافة المدة و احتسابها فى الترقيات وغيره فماذا افعل
من حقك الاستفسار عن موضوعك كتابة الى مديرية التربية والتعليم أو التنظيم والادارة
قديم 09-02-2012, 06:29 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mrefo1212 مشاهدة المشاركة
انا خريجة تربية شعبة تعليم ابتدائى واتعينت مدرسة اعدادى مع ان عقدى الاساسى مدرسة ابتدائى واشتغلت 3 شهور وبعدين اخدت 4 سنين رعاية طفل وبعدين اخدت اجازة مرافقة زوج لمدة 4 سنين
ورجعت اشتغلت شهرين فى نفس المدرسة الاعدادى وتعبت فاخدت رعاية مسن لمدة سنة
ورجعت بعدها لنفس المدرسة واشتغلت شهرين واخدت رعاية مسن سنة كمان
وبعدين رجعت الشغل لمدرسة تجريبى شهور الصيف بس وفى الدراسة انتدبت لمحافظة تانية وروحت بعد لف ودوران ومشاوير ووجع قلب واتعينت فى مدرسة اعدادى لانهم كانوا عايزين ينزلونى ابتدائى لان شهادتى كدة
المهم دلوقتى عايزة اجدد الانتداب والموجهة مش موافقة قالتلى هنزلك ابتدائى لان ده مسئولية على لكن لو جبتى موافقة زى السنة اللى فاتت ممكن امشيها ( هى خايفة اكيد على نفسها )
بس انا ماينفعش اعمل زى السنة اللى فاتت لانها كانت بهدلة ووسايط وقرف وانا تعبت بصراحة
انا عاملة دبلوم تربوى سنتين ويوم ما عملته قالولى ان الدبلوم ده يأهلنى انى ادرس اعدادى ودلوقتى بيقولولى مافيش حاجة اسمها كده الدبلوم مش بتعمل كده ولازم قضية وكلام كتييييييييييييييير كده شكلهم بيدوخونى يعنى
على فكرة انا الكادر بتاعى طلعلى معلم اعدادى
بس بردة قالولى الاساس العقد مش الكادر
هل فيه مخرج من الموضوع ده
او فيه معادلة اعملها عشان ابقى اعدادى رسمى

جزاك الله خير
الاتنداب إجراء مؤقت تجريه الجهة الرئاسية لشد العجز ولا يكسب حقا مهما طال
فمهما عملت فى التعليم الاعدادى هو اجراء مؤقت ولا يستطيع الموجه استمراره فسرعان ما تعودين الى مكانك الطبيعى
وعلى اى حال
الموجه المختص هو المنوط باستمرارك او تجديد ندبك للتعليم الاعدادى على مسئوليته الشخصية بناء على العجز والزيادة فى الادارة
قديم 09-02-2012, 06:43 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdelrahim666 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
اخي العزيز
جعلك الله ميسرا ومعينا لنا بارك الله فيك وجزاك عنا خيرا
المشكلة يا اخي العزيز : انا مدرس واقوم باعمال اخصائي التطوير التكنولوجي بالمدرسة ومسئول عن العهدة الخاصة باجهزة المعمل
يوم 8 يناير الماضي رجعنا للمدرسة صباحا فوجدت ان الشباك الحديدي علي الطرقة بالمدرسة قد خلع ودخل اللصوص الي المعمل وقامو باخراج 15 كيسة الي الحجرة المجاورة وفكها وسرقة محتوياتها الي جانب 2 داتا شو وبعض المعدات الاخري
قمت علي الفور بالاتصال بالنجدة وحضر ضابط مباحث جنائية وتم تحرير محضر بالواقعة وعرض المحضر علي النيابة وتم مسائلة العاملين المكلفين بالحراسة وتبين عدم مبيتهم في الليل
وحتي اليوم لا يوجد رد فعل من النيابه وقمت باخطار قسم التطوير بمذكرة رسمية وبها المحتويات المسروقة
والان لا اعلم ماذا افعل في هذه العهدة التي سرقت. فهل لديك معلومة تفيدني في كيفية التصرف؟ واذا جاءت متابعة من الوزارة او اي مكان ما العمل ؟ وما الاجراء لكي احزف هذه العهدة من عندي؟ هل هناك مسئولية علي الان بسبب فقد هذه العهدة؟ وماذا يكون ردي لمن يأتي للسؤال عنها
بارك الله فيك ارجو الافادة للاهمية
فحماية لنفسك يجب الاحتفاظ :
أولا : صورة من محضر الشرطة بالواقعة رقم وتاريخه
ثانيا صورة من محضر تحقيق النيابة العامة رقم وتاريخه
ثالثا : صورة من الخطاب المرسل لقسم التطوير رقم وتاريخه
صورة من الخطابات المرسلة لقسم النطوير بين الفينة والفينة تستفسر منهم عن
الاجراء الذى سوف يتبع ومصير العهدة المسروقة
فهذا ردك لمن يسألك
قديم 09-02-2012, 10:02 PM
مستر جولد مستر جولد غير متواجد حالياً
عضو جديد

مستر جولد is on a distinguished road

استاذي الفاضل \ تحية طيبه و بعد
تعينت علي وظيفة مدرس ابتدائي عام 2003 و تم ندبي الي المرحله الاعدادية منذ هذا التاريخ مباشرة و حتي عام 2008 ثم انتقلت الي اداره اخري في نفس العام و بعد اطلاع الموجه علي جوابات الانتداب قام بندبي الي المرحلة الثانويه منذ هذا التاريخ و حتي الان علما بان مؤهلي هو ليسانس اداب و تربية تعليم اساسي لغه انجليزية فهل يمكنني تغيير المسمي الوظيفي الي مدرس اعدادي او ثانوي حتي استقر و ما هي الخطوات من اجل ذلك و اذا كان لا ما هو المؤهل المطلوب الذي يمكنني دراسته من اجل ذلك عذرا للاطاله و جزاك الله كل الخير
قديم 10-02-2012, 02:33 PM
mrefo1212 mrefo1212 غير متواجد حالياً
عضو جديد

mrefo1212 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osamaabdsalam مشاهدة المشاركة
الاتنداب إجراء مؤقت تجريه الجهة الرئاسية لشد العجز ولا يكسب حقا مهما طال
فمهما عملت فى التعليم الاعدادى هو اجراء مؤقت ولا يستطيع الموجه استمراره فسرعان ما تعودين الى مكانك الطبيعى
وعلى اى حال
الموجه المختص هو المنوط باستمرارك او تجديد ندبك للتعليم الاعدادى على مسئوليته الشخصية بناء على العجز والزيادة فى الادارة
طب بعيد عن الموجه ايه الدراسة اللى ممكن ادرسها عشان ادرس اعدادى واعادل التربية العام
قديم 12-02-2012, 01:34 PM
منار على منار على غير متواجد حالياً
عضو لامع

منار على is on a distinguished road

حضرتك انا مدرسه منتدبه من مدرستى الاساسيه يومين بره المدرسه مع العلم ان مدرستى دى بركبلها تلت مواصلات على مااروحها وكنت كتبت لحضرتك قبل كدا انى بعمل دبلوم خاص وسالتك ان كان ممكن انى اتفرغ يوم عشان اتابع الدبلومه حضرتك قلت يومها ان مينفعش والمهم عدى النص الاول على خير لحد فتره الامتحانات للدبلومه كان عندى اربع ايام امتحانات فى مدرستى الاساسيه وطبعا المدير عندى غير مرن فقفل عليا الاربع ايام فى شهر واحد اللى هو شهر يناير فى امتحانات نص السنه وحطنى بعدها فى البلاك لست بسبب مشكله حصلت مع حد فى المدرسه مع ان هو اصلا مالوش علاقه بالموضوع لكن الشخص دا من النوع اللى بيوقع وللاسف بوشين والمدير بيسمعله جدا والله اعلم قاله ايه خلاه يحطنى فى البلاك لست المشكله بقى ان الاسبوع اللى فات كان عندى ظروف ومكنش حد بيروح المدرسه الا قليل لانه اجازه للطلبه وكان فيه انتخابات ظروفى دى امتدت للنهارده ومعرفتش اروح النهارده ففكرت ان الاسبوع اللى فات خلاص خلص وقفله لكن زميلتى لقيتها بتكلمنى قالتلى انه مضى لكل المدرسه ماعدا انا وهى مع العلم ان اغلب المدرسه مرحتش هى كمان ومضى لزميلتى الاسبوع اللى فات كمان وقلها انه هيقفل عليا التلت الايام اللى عنده الاسبوع اللى فات على الرغم انه مضاه للمدرسه كلها بالاضافه للنهارده وهيبعتلى انذار مع العلم ان ايامى هناك حد وتلات واربع يعنى مش متصلين وماضيه فى المدرسه التانيه اتنين وخميس فياريت حضرتك تقولى رايك القانونى ويعنى ايه انذار وممكن يحصل ايه يعنى

وهتقل على حضرتك شويه واسالك سؤال تانى
انا قلت لحضرتك انى بشتغل فى مدرسه بعيده عنى بتلت مواصلات وياريت كمان ليها مواصلات انا ممكن اخد ساعه ونص فى الطريق وفى الشتا بقى ممكن يبقوا 3 ساعات ودا من خمس سنين واتثبت من سنه واحده هناك وبعد محاولات كتير جدا مع التوجيه انتدبت بره يومين من مكان قريب منى وبقالى كتير بحاول انى اتنقل مكان قريب منى لكن مفيش فايده للاسف واللى يضايق بقى ان غيرى كان فى نفس ظروفى واتنقل جمب بيتهم بعد ست شهور او انتدب كليا واخيرا عرفت ان فيه مدرسه لسه تعيين جديد جت بلدى وهى من البلد اللى جمبنا
وبجد اضايقت انى بحاول بقالى سنين ومفيش فايده وفى نفس الوقت حد يجى بلدى ومن البلد اللى جمبها يعنى مواصله واحده فياريت تقولى لو حضرتك مكانى ممكن تعمل ايه
قديم 12-02-2012, 02:01 PM
محمد فيثاغورس محمد فيثاغورس غير متواجد حالياً
عضو لامع

محمد فيثاغورس is on a distinguished road

اجتزت الكادر معلم رياضيات اعدادى ثانوى وتم تسكينى معلم رياضيات ابتدائى تقد مت بتظلم الى الاكاديمية فاعطتنى جواب للسيد وكيل الوزارة بعد فحص اوراق الاسم.............. معلم مساعد رياضيات اعدادى ثانوى ادارة...... محافظة .........كود.........تبين انه اجتاز الكادر معلم رياضيات اعدادى ثانوى وتتخذ له اجراءات التعيين وارفقت معه تاشيرة مساعد الوزير للتطوير الادارى ونصها الاوراق المرفقة تبين انه معلم اعدادى ثانوى ولا يحتاج الى تغيير المسمى الوظيفى والرجاء تنفيذ القرارات الوزارية واشر وكيل الوزارة هام وعاجل الى التنسيق التعليم العام على الورق هل لو رفض التنسيق تنفيذ تاشيرة مساعد الوزير باجراء التعيين اعدادى يمكن رفع دعوى حيث هذا الكلام حدث منى من ثلاثة ايام وقرار تعيينى كان صادر فى 28 سبتمبر 2011
قديم 12-02-2012, 04:42 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مستر جولد مشاهدة المشاركة
استاذي الفاضل \ تحية طيبه و بعد
تعينت علي وظيفة مدرس ابتدائي عام 2003 و تم ندبي الي المرحله الاعدادية منذ هذا التاريخ مباشرة و حتي عام 2008 ثم انتقلت الي اداره اخري في نفس العام و بعد اطلاع الموجه علي جوابات الانتداب قام بندبي الي المرحلة الثانويه منذ هذا التاريخ و حتي الان علما بان مؤهلي هو ليسانس اداب و تربية تعليم اساسي لغه انجليزية فهل يمكنني تغيير المسمي الوظيفي الي مدرس اعدادي او ثانوي حتي استقر و ما هي الخطوات من اجل ذلك و اذا كان لا ما هو المؤهل المطلوب الذي يمكنني دراسته من اجل ذلك عذرا للاطاله و جزاك الله كل الخير
نعم يمكن لك تغيير المسمى الوظيفى بعد موافقة الموجه المختص
قديم 12-02-2012, 04:47 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mrefo1212 مشاهدة المشاركة
طب بعيد عن الموجه ايه الدراسة اللى ممكن ادرسها عشان ادرس اعدادى واعادل التربية العام

الموجه المختص هو صاحب الاختصاص الاصيل فى هذا الشان
قديم 12-02-2012, 05:05 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منار على مشاهدة المشاركة
حضرتك انا مدرسه منتدبه من مدرستى الاساسيه يومين بره المدرسه مع العلم ان مدرستى دى بركبلها تلت مواصلات على مااروحها وكنت كتبت لحضرتك قبل كدا انى بعمل دبلوم خاص وسالتك ان كان ممكن انى اتفرغ يوم عشان اتابع الدبلومه حضرتك قلت يومها ان مينفعش والمهم عدى النص الاول على خير لحد فتره الامتحانات للدبلومه كان عندى اربع ايام امتحانات فى مدرستى الاساسيه وطبعا المدير عندى غير مرن فقفل عليا الاربع ايام فى شهر واحد اللى هو شهر يناير فى امتحانات نص السنه وحطنى بعدها فى البلاك لست بسبب مشكله حصلت مع حد فى المدرسه مع ان هو اصلا مالوش علاقه بالموضوع لكن الشخص دا من النوع اللى بيوقع وللاسف بوشين والمدير بيسمعله جدا والله اعلم قاله ايه خلاه يحطنى فى البلاك لست المشكله بقى ان الاسبوع اللى فات كان عندى ظروف ومكنش حد بيروح المدرسه الا قليل لانه اجازه للطلبه وكان فيه انتخابات ظروفى دى امتدت للنهارده ومعرفتش اروح النهارده ففكرت ان الاسبوع اللى فات خلاص خلص وقفله لكن زميلتى لقيتها بتكلمنى قالتلى انه مضى لكل المدرسه ماعدا انا وهى مع العلم ان اغلب المدرسه مرحتش هى كمان ومضى لزميلتى الاسبوع اللى فات كمان وقلها انه هيقفل عليا التلت الايام اللى عنده الاسبوع اللى فات على الرغم انه مضاه للمدرسه كلها بالاضافه للنهارده وهيبعتلى انذار مع العلم ان ايامى هناك حد وتلات واربع يعنى مش متصلين وماضيه فى المدرسه التانيه اتنين وخميس فياريت حضرتك تقولى رايك القانونى ويعنى ايه انذار وممكن يحصل ايه يعنى

وهتقل على حضرتك شويه واسالك سؤال تانى
انا قلت لحضرتك انى بشتغل فى مدرسه بعيده عنى بتلت مواصلات وياريت كمان ليها مواصلات انا ممكن اخد ساعه ونص فى الطريق وفى الشتا بقى ممكن يبقوا 3 ساعات ودا من خمس سنين واتثبت من سنه واحده هناك وبعد محاولات كتير جدا مع التوجيه انتدبت بره يومين من مكان قريب منى وبقالى كتير بحاول انى اتنقل مكان قريب منى لكن مفيش فايده للاسف واللى يضايق بقى ان غيرى كان فى نفس ظروفى واتنقل جمب بيتهم بعد ست شهور او انتدب كليا واخيرا عرفت ان فيه مدرسه لسه تعيين جديد جت بلدى وهى من البلد اللى جمبنا
وبجد اضايقت انى بحاول بقالى سنين ومفيش فايده وفى نفس الوقت حد يجى بلدى ومن البلد اللى جمبها يعنى مواصله واحده فياريت تقولى لو حضرتك مكانى ممكن تعمل ايه
بالنسبةللسؤال الأول :
ينذر بالفصل كل من انقطع عن عمله ثلاثة أيام بدون عذر قانونى بخطاب موصى عليه باتخاذ إجراء الفصل إذا لم يحضر إلى العمل ويحال المذكور للتحقيق
وبالنسبة لحالتك فسوف تحضرين خطابا من المدرسة الثانية بالذهاب إليها وسوف تتحملين عدم ذهابك الثلاثة أيام
ومن حقك شكوى المدير فى عدام عدالته ومحاباته وبالتلاعب بدفتر الحضور والانصراف إن أردت ذلك

بالنسبة للسؤال الثانى
لو مكانك اتقدم بشوى للمحافط لنقلك أسوة بالغير وتقدم أمثلة لمنقلوا حديثا وأنت أحق
قديم 12-02-2012, 05:11 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد فيثاغورس مشاهدة المشاركة
اجتزت الكادر معلم رياضيات اعدادى ثانوى وتم تسكينى معلم رياضيات ابتدائى تقد مت بتظلم الى الاكاديمية فاعطتنى جواب للسيد وكيل الوزارة بعد فحص اوراق الاسم.............. معلم مساعد رياضيات اعدادى ثانوى ادارة...... محافظة .........كود.........تبين انه اجتاز الكادر معلم رياضيات اعدادى ثانوى وتتخذ له اجراءات التعيين وارفقت معه تاشيرة مساعد الوزير للتطوير الادارى ونصها الاوراق المرفقة تبين انه معلم اعدادى ثانوى ولا يحتاج الى تغيير المسمى الوظيفى والرجاء تنفيذ القرارات الوزارية واشر وكيل الوزارة هام وعاجل الى التنسيق التعليم العام على الورق هل لو رفض التنسيق تنفيذ تاشيرة مساعد الوزير باجراء التعيين اعدادى يمكن رفع دعوى حيث هذا الكلام حدث منى من ثلاثة ايام وقرار تعيينى كان صادر فى 28 سبتمبر 2011
قرارا ت التسكين من اختصاص المحافظ
وبناء عليه
تقدم بشكوى للمحافظ مرفقا صورة من التاشيرة
قديم 12-02-2012, 05:22 PM
shdod shdod غير متواجد حالياً
مــٌــعلــم

shdod is on a distinguished road

من دخل الكادر وتم تسكينة فى 11/2011 ودخل المرحلة الرابعة من الترقيات ما موقفة من الاقدمية فى الترقية مع العلم تاريخ الدرجة 2003

العلامات المرجعية

الكلمات الدلالية (Tags)
لايوجد