اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

موضوع مغلق

قديم 15-06-2011, 08:29 AM
mr.computer2011 mr.computer2011 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

mr.computer2011 will become famous soon enough

ربنا يوفق الجميع
قديم 15-06-2011, 10:00 AM
أبو عمر وإلياس أبو عمر وإلياس غير متواجد حالياً
عضو نشيط

أبو عمر وإلياس is on a distinguished road

اللهم آميـــــــــن
قديم 15-06-2011, 01:11 PM
ايمان العطار ايمان العطار غير متواجد حالياً
عضو جديد

ايمان العطار is on a distinguished road

السلام عليكم ياجماعة
رقم الفاكس لموضوع التظلم : 0227958048

بالتوفيق لنا جميعا ان شاء الله
قديم 15-06-2011, 03:41 PM
منى أبو الجود منى أبو الجود غير متواجد حالياً
عضو نشيط

منى أبو الجود is on a distinguished road

ياأوائل الازهر دلوقتي في شعب في كلية الدراست الاسلامية والعربية وكلية اللغة العربية زي شعبة اللغة العربية مفهاش اقسام اثناء مرحلة الاربع سنوات ولكن فيها اقسام في الدراسات العليا فليه تتعامل على انها شعبة مفهاش اقسام مع ان كل قسم بيكون ليه رئيس مثلا رئيس قسم اللغويات او الادب والنقد او البلاغة او اصول اللغة ليه معملوش اعتبار للاقسام دي وأخدوا منهمم الاول والثاني بمعنى انهم ياخدو من كل دفعة تمانية كل اتنين في قسم معين حتى يتحقق تكافؤ الفرص لان فيه شعب تانية زي مثلا الاصول بيتقسموا خلال الاربع سنين الى تفسير او حديث او غيره وطبعا دول حيخدوا فيهم من كل قسم اتنين فليه التفرقة دي حرام ده ظلم ارجوا ممن ينطبق عليه ما اقوله انه يراسلني لان من حقنا نرفع قضية لان القرار واضح
أرسل الدكتور عصام شرف، رئيس مجلس الوزراء، قراراً حصل "اليوم السابع" على نسخة منه يطالب فيه رئيس جامعة الأزهر الدكتور أسامة العبد بإرسال بيان بأعداد الخريجين أصحاب المركز الأول والثانى من كل قسم وشعبة من خريجى الدفعات من عام 2002 حتى 2010 لتعيينهم معيدين بالجامعة، على أن يتم إرسال بيان أسماء الخريجين مرفقاً بصورة قرار المجلس إلى جميع الكليات. وجاء فى نص قرار شرف أن صدوره يعد استجابة لاحتجاجات أوائل جامعة الأزهر.

كانت الجامعة قد أرسلت إلى مديرى الكليات بيانا يفيد بذلك موضحة أن هذا الموضوع عاجل للغاية ويرسل إلى الجامعة فى أسرع وقت. وصرح محمود شعيب، الأمين العام بالجامعة لـ"اليوم السابع" قائلا: "بدأنا العمل فى حصر أعداد الطلاب يوم إجازتنا السبت الماضى، وتم حصر أعداد الطلاب بكل قسم وشعبة بالقاهرة والوجه البحرى، ومن المنتظر وصول قائمة أوائل فرع أسيوط قبل نهاية الأسبوع، وأوضح أن البيانات سترسل إلى مجلس الوزراء نهاية الأسبوع الحالى،
يعني المفروض كل الشعب بكل أقسامها

قديم 15-06-2011, 10:24 PM
AHMED TEACH AHMED TEACH غير متواجد حالياً
مدرس رياضيات

AHMED TEACH is on a distinguished road

كلية التربية ج عين شمس حددت الاوائل علي اساس الاول والثاني من كل قسم وليس الاوائل علي الكلية
تلاقى ناس أشرار وناس طيبين وعجبي

قديم 15-06-2011, 10:34 PM
الصورة الرمزية د.عبدالرحمن المنياوي
د.عبدالرحمن المنياوي د.عبدالرحمن المنياوي غير متواجد حالياً
معلم ثانوى مواد سياحية و فندقية

د.عبدالرحمن المنياوي has a spectacular aura about

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed teach مشاهدة المشاركة
كلية التربية ج عين شمس حددت الاوائل علي اساس الاول والثاني من كل قسم وليس الاوائل علي الكلية

أولا : أنا باتكلم عن الجامعات العامة وليس الأزهر

ثانيا أنا بأقول لحضرتك من مكاني هنا استحالة استحالة استحالة تيجي كلية وتحدد الأوائل بالشكل اللي حضرتك بتقول عليه إلا في الأزهر

لأن التعليم العالي العام يسير ضمن قرار التعيين المصدق منذ 12 سنة والذي تم وقف تنفيذه في 2003

القرار يحدد العشرين الأوائل على كل الكلية وليس للأقسام دخل في التصنيف .. يعني ممكن الأوائل كلهم يطلعوا من قسم واحد ويتم تعيينهم ..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 15-06-2011, 11:01 PM
معاكم قلبى معاكم قلبى غير متواجد حالياً
عضو جديد

معاكم قلبى is on a distinguished road

مساء الخير يا دكتور عبد الرحمن
حمدا لله على سلامة حضرتك
ياريت تفيدنى فى موضوع المنح ده وزى ما رئيس الوزراء اخد قراتر بتعيين اوائل الازهر ليه ما ياخدش قرار بتعيين طلاب المنح
رجاء تطمنى
ولكم جزيل الشكر
قديم 15-06-2011, 11:59 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاكم قلبى مشاهدة المشاركة
مساء الخير يا دكتور عبد الرحمن
حمدا لله على سلامة حضرتك
ياريت تفيدنى فى موضوع المنح ده وزى ما رئيس الوزراء اخد قراتر بتعيين اوائل الازهر ليه ما ياخدش قرار بتعيين طلاب المنح
رجاء تطمنى
ولكم جزيل الشكر

في التعليم العام وزير التعليم العالي ليس له سلطة على الجامعات ورئيس الجامعة ليس له سلطة على الأقسام

لكن في الأزهر الوضع مختلف شوية هي جامعة واحده وليها رئيس واحد بالرغم من وجود عدة فروع في أنحاء مصر لكن الرئيس واحد وهو من أخذ القرار وله الحق في ذلك

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 15-06-2011, 10:29 PM

ياجماعة بخصوص الأزهر

رئيس جامعة الأزهر خصص الاول والثاني على كل قسم للتعيين كمعيدين فقط وباقي الـ20 كوظائف إدارية في الجامعة

أنا عارف إن الخبر معروف للكل بس أنا بصراحة مش عارف إيه اللي ممكن يحصل أنا شايف ةناس كتير زعلانه من الموضوع ده

انا بيتهيألي إن جامعة الأزهر أو أي جامعة في الدنيا هل تستطيع تعيين العشرين الأوائل على مدار 8 دفعات كمعيدين ؟؟

الموضوع صعب شوية .. بس عليكم السعي وعلى الله التوفيق

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 16-06-2011, 04:47 PM
منى أبو الجود منى أبو الجود غير متواجد حالياً
عضو نشيط

منى أبو الجود is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي مشاهدة المشاركة
ياجماعة بخصوص الأزهر

رئيس جامعة الأزهر خصص الاول والثاني على كل قسم للتعيين كمعيدين فقط وباقي الـ20 كوظائف إدارية في الجامعة

أنا عارف إن الخبر معروف للكل بس أنا بصراحة مش عارف إيه اللي ممكن يحصل أنا شايف ةناس كتير زعلانه من الموضوع ده

انا بيتهيألي إن جامعة الأزهر أو أي جامعة في الدنيا هل تستطيع تعيين العشرين الأوائل على مدار 8 دفعات كمعيدين ؟؟

حمداً لله على سلامتك يا استاذنا الفاضل , معلش ممكن بس أسأل حضرتك سؤال مكون من ثلاثة عناصر وأرجو أن لا أسبب لسيادتك إزعاج أو ملل .
اولاً : هو في جامعة الأزهر لسه قرار تعيين العشرين الأوائل على الدفعة في وظائف إدارية ساري أم اتلغى بعد صدور قرار بتعيين الأول والثاني معيدين ,
ثانياً : هل ممكن لأوائل الأقسام الموجودة في الشعب التي اعتبروها شعبة عامة دون أقسام لأن أقسامها مش موجودة غير في مرحلة الدراسات العليا وبالتالي أخدوا الأول والثاني على الشعبة كلها دون الأقسام إنهم يتظلموا او يلجأوا للقضاء , مثل كلية الدراسات الإسلامية والعربية قسم اللغة العربية خلال الأربع سنين دراسة مش بيتقسموا أما في مرحلة الدراسات العليا بينقسموا الى اربع أقسام أدب , وبلاغة , ولغويات , وأصول لغة وطبعا في الكلية الأقسام دي معترف بيها وكل قسم له رئيسه , هذا بالمقارنة بشعبة تانية في نفس الكلية هي شعبة أصول الدين هذه الشعبة بتتقسم خلال سنوات الدراسة الى أقسام حديث وتفسير وعقيدة وبالتالي حيخدوا الأول والثاني من كل قسم منهم , أعتقد كده ان الموضوع ده حيظلم ناس كتير مثلي لأن أولي الأمر وهم يتخذون القرار لم يضعوا في حساباتهم مثل هذه الشعب ذات الأقسام التي توجد فقط في الدراسات العليا وليس في سنوات الدراسة .
ثالثاً : هل لو تم تعيين العشرين الأوائل في وظائف إدارية بالجامعة وحصلوا على الماجستير هل سيتم ضمهم إلى هيئة التدريس .
معذرة على التطويل يا أستاذنا الكريم , ولكن هذا الموضوع يسبب لي أحساسا بالظلم خاصة أنني من الأوائل وحاصلة على ممتاز في الأربع سنوات وآخر سنة حصلت على ممتاز مع مرتبة الشرف ومن أوائل قسم اللغة العربية ولكن لا زالت لا أعرف ترتيبي ومن العشرين الأوائل على دفعة 2003 وحصلت على التمهيدي في قسم الأدب والنقد , وأوشك عل مناقشة الماجستير .
قديم 29-06-2011, 04:23 PM
احلام عادية احلام عادية غير متواجد حالياً
عضو جديد

احلام عادية is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يا هلا بيكم فقد غبت فترة ليس قصيرة ولكنني اشعر بأنها طويلة
في البداية كيف حالك يا أم رهف وحشاني خالص وحمد الله ع السلام يا دكتور عبد الرحمن منور
ويا رب يديمها عليكم نعمة
قديم 04-07-2011, 10:59 AM
الصورة الرمزية ام رهف
ام رهف ام رهف غير متواجد حالياً
عضو قدوة

ام رهف will become famous soon enough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احلام عادية مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يا هلا بيكم فقد غبت فترة ليس قصيرة ولكنني اشعر بأنها طويلة
في البداية كيف حالك يا أم رهف وحشاني خالص وحمد الله ع السلام يا دكتور عبد الرحمن منور
ويا رب يديمها عليكم نعمة
بخير الحمد لله
حمد لله على سلامتك
والله المنتدى وحش من غير سلاماتك ياقمر منورة والله
ربنا يحفظك وما يحرمنا من طلتك الحلوة
انا بابقى سعيدة جدا لماارجع الاقي الناس بتقول ام رهف باحس كده ان انتو عاملين ليا حس ربنا مايحرمنيش منكم يااحلى عائلة في الدنيا
قديم 29-06-2011, 04:40 PM
احلام عادية احلام عادية غير متواجد حالياً
عضو جديد

احلام عادية is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي مشاهدة المشاركة
ياجماعة بخصوص الأزهر

بخصوص الكلام ده يا استاذي العزيز طيب حضرتك مش شايف انه ده ظلم ولو ملقتش اسمي اعمل ايه وحمد الله ع السلامة
قديم 16-06-2011, 12:48 AM
عضو جديد

السلام عليكم جميعا وللدكتورالمحترم عبد الحمن انا عندى احساس شديد بالظلم وياريت يتسع صدرك لى هل تكون االقوانين الظالمة قبل الثورة يمكن السكوت عنهابعدالثورة لان تنسيق فنون جميلة عمارة لها تنسيق مختلف فى الثانوية العامة واصلا علمى رياضيات لكن الاقسام الاخرىمختلفين عايزة افهم بالعقل والاقناع مش سمعا وطاعة من غير اقناع هل ممكن ارفع قضية عن طريق محامى بس على مين وشكرا جزيلا على الردمن اخ كبير سنا ومقاما
قديم 17-06-2011, 01:26 AM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمان العطار مشاهدة المشاركة
السلام عليكم جميعا وللدكتورالمحترم عبد الرحمن انا عندى احساس شديد بالظلم وياريت يتسع صدرك لى هل تكون االقوانين الظالمة قبل الثورة يمكن السكوت عنهابعدالثورة لان تنسيق فنون جميلة عمارة لها تنسيق مختلف فى الثانوية العامة واصلا علمى رياضيات لكن الاقسام الاخرىمختلفين عايزة افهم بالعقل والاقناع مش سمعا وطاعة من غير اقناع هل ممكن ارفع قضية عن طريق محامى بس على مين وشكرا جزيلا على الردمن اخ كبير سنا ومقاما

هو ده السؤال يا دكتور عبد الرحمن.
موضوع مغلق

العلامات المرجعية