اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 07-01-2014, 10:31 PM
ايهاب الجن ايهاب الجن غير متواجد حالياً
عضو جديد

ايهاب الجن is on a distinguished road

كل الكلام السابق مع احترامى الشديد للكتبه لكن فيه مغالطك ولعب بعقول اللذين لم يقراءو الدستور للاسباب الاتيه
1- جعل شيخ الازهر غير قابل للعزل حمايه للازهر حتى لا يتحول لبوق للحكام وليس للسلام لنه لو كان قابل للعزل لخاف ممن يعزله واصبح ولاءه للحاكم وليس لله
2- اختيار القائد الاعلى من القوات المسلحه ضمان لوحده مصر حتى لا ياتى رئيس ويحولها للجيش مرتزقه فى يد تركيا وقطر واسرائيل
3- مساواة المراه بالرجل فى الحقوق والواجبات وليس فى الحقوق الشرعيه لانى الماده الاول حاكمه وهى الاسلام دين الدوله والشريعه الاسلاميه المصدر الرئيسى فلا يجوز ان تخالف ماده من الدستور مادته الحاكمه
4- نفس الاجابه لانى دين الدوله هو الاسلام فلايسمحبمثل الخرافات والادعائات التى كتبتها
واخير اتقوا الله بلاش كذبببببببببب انا مش عارف ليه الكذبان كنت على حق لماذا تكذب يا اخى وتضلل الحقائق
قديم 07-01-2014, 10:34 PM
محبة لمصر محبة لمصر غير متواجد حالياً
عضو جديد

محبة لمصر is on a distinguished road

على فكره يلي قاعد تجادل في الكل أنا ابني الكبير أصغر منك بحوالي أربع سنين وأنا مش تبع أى فئه بس مصرية صميمة ومسلمة وزي كتير جدا وأنا مدرسة وعرفت من الإخوان والسلفين والوطني والغير حزبين وإنتخبت في البرلمان قائمة الإخوان لان فيه ناس فيها أعرفهم وأحسيت فيهم بالصدق وعندما قالوا مش هنرشح رئيس احترمتهم وقلت دا قرار صائب وكنت عرفه أن أول رئيس غالبا هيفشل لأن الطموحات كانت زيادة شويتين بس لما رجعت الجماعة وطمعت ورشحت رئيس ولم تجد لها واجهة غير الدكتور مرسي حسيت إن الموضع مش دفاع عن الشريعة ولكن طمع في السلطة وعلشان كده أنا وكتير من الناس العادين المسلمين الي عايزين يعيشوا هم وأولادهم في أمان وأنا على فكرة ملتزمة لم أنتخب مرشح الإخوان وفي جولة الإعادة كنت هقاطع ولكن في أخر لحظة انتخبت مرسي وأنا متضيقة بس مع مرور الوقت ندمت أنني انتخبته وأنا في الدستور الأول قرأته وتناقشت مع زملاء من الإخوان وغيرهم فيه وحسيت إن فيه حاجات كتير متفصلة لتوطيد أقدام الإخوان وعلشان كده قلت لا للدستور الأول وغباء الجماعة وغطرطستها وتعاطف الناس معهم أعمت أعينهم وعقولهم وكان لوفيه في القيادات حدعاقل كان نصح بإجراء استفتاء علي مرسي ولا انتخابات جديدة بس علشان عدم الثقة أنهم مش هيفوز في الانتخابات دي ودا ثاني خطأ قاتل وصلنا لما نحن فيه أنا معاك فيه ناس اتظلمت كتير بس قبل ماتحاسب الأخر حاسب الذي أوصلكم لكده بلاش عدم الإعتراف بالخطأ وعلى فكرة الدستور ده مش قرآن وعلى فكره فيه ناس معنا في المدرسة بيقولوا احنا أخدنا بطاطين السنة الي فاتت علشان نقول نعم للدستور هم دول كنتم فهمتهم الدستور زي مابتقول وهم أنفسهم أخذوا بطاطين السنة دي علشان يقولوا لا للدستور محدش ناقشهم علشان يوضح لهم القصور من وجهة نظره بلاش تلعبوابضعف الناس ومشاعرهم لأن ربنا هيحاسبكوا على كده وعلى فكره أناسألتهم وهتقولوا نعم ولا لا قالوا احنا أخذنا البطاطين بس هنقول الي إحنا عايزينه يعني طلعوا أذكى منكم اعترفوا أنكم كذبتم وأخطأتم وبلاش تكبر وأنا هقول نعم للدستور وعلى فكره مش هتنقاش معاك لأن أنا قرأت واقتنعت وداصوتي وأنا هوجهه وياريت تفهم الناس الي مش فاهمه مش تعطيهم بطاطين يجب أن يكون هناك وقفه ومراجعة لأنكم أضررتتم بالدين لأننا مسلمون إن أيدناكم أو لم نؤيدكم
قديم 07-01-2014, 10:39 PM
ايهاب الجن ايهاب الجن غير متواجد حالياً
عضو جديد

ايهاب الجن is on a distinguished road

نعم للدستور حتى لا يتكرر م*** القاضى الخازندار حتى لا يتكرر م*** رئيس وزراء مصر حتى لا يتكرر تفجير محكمة عابدين حتى لا يتكرر دعم الالمان حتى لا يتكرر حادثه السياره الجب المملوءه بالمتفجرات
قديم 08-01-2014, 12:06 AM
alzawykh alzawykh غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

alzawykh is on a distinguished road
افتراضي ان لله وان اليه راجعون

انا وكل اسرتي مقاطعة ليوم العار و علي كل حر ان يقاطع هذا اليوم المشئوم الذي ينتظره السفاحيين لاقرار وتقنين جرائهم عار علينا ما يحدث وكيف سنحكيه لابنائنا . ان لله وان اليه راجعون.
قديم 08-01-2014, 12:10 AM
rodyna5000 rodyna5000 غير متواجد حالياً
عضو جديد

rodyna5000 is on a distinguished road

نعم للدستور ....لا للاخوان ...لا للارهاب ...لا لمن افرجوا عن ***ه السادات ...لا لمن ارهبوا الشعب وهددوه
قديم 08-01-2014, 12:38 AM
توتة حبيبة قلبى توتة حبيبة قلبى غير متواجد حالياً
عضو جديد

توتة حبيبة قلبى is on a distinguished road

هيا دى المشكله ان مفيش حد عندة استعداد انه يتقبل رأى الاخر للاسف شعب مصر بينهار ومحدش عارف الصح من الغلط محدش شايف غير غلط التانى بس على الرغم ان الاتنين غلطاتهم كتييرة جدا
الاخوان بصراحة ضيعوا فرصة كبيرة جدا كان بايدهم ان كل دة ميحصلش بس هما بصوا تحت رجليهم للاسف كانو ممكن ينقذوا مصر بس للاسف
طيب انا عاوزة اللى بيدافع عن الاخوان بس يقولى الانفجارات واللى بيحصل دلوقتى دة مين السبب على الرغم انى مش تبع السيسى خالص لانه رجعا للخلف محدش ية الحق انه يتكلم بس مش معنى كدة انكو تهدوا مصر وشعبها كدة
اللهم ارنا الحق حقا وارزقنا اتباعه وارنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه اللهم امين
قديم 08-01-2014, 01:44 AM
ِِAmr Wael ِِAmr Wael غير متواجد حالياً
عضو جديد

ِِAmr Wael is on a distinguished road

من كلامك حضرتك يا اخ احمد انت معترض علي الدستور علشان علماني

وواضح من صوره بروافيلك انك اخواني طب معلش عايز اعرف الاخوان عملو ايه لمصر

بلاش عملو ايه لمصر عملو ايه للاسلام الاخوان ليست جماعه اكثر من جماعه تكفيريه

مش مصدقني روح شوف كتب سيد قطب

ثاني حاجه بالنسبه لمصر نسيت مهدي عاكف طوز في مصر

نسيت سيد قطب مالوطن الا حزمه من التراب العفن

نسيت مرسي انا يالدم والحرب الاهليه

نسيت بعد فض اعتصام رابعه كام قسم وكام كنيسه اتحرقو

شكلك مش فاكر اي حاجه
قديم 08-01-2014, 08:00 AM
الصورة الرمزية ahmedelfangary
ahmedelfangary ahmedelfangary غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

ahmedelfangary will become famous soon enough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ِِamr wael مشاهدة المشاركة
من كلامك حضرتك يا اخ احمد انت معترض علي الدستور علشان علماني

وواضح من صوره بروافيلك انك اخواني طب معلش عايز اعرف الاخوان عملو ايه لمصر

بلاش عملو ايه لمصر عملو ايه للاسلام الاخوان ليست جماعه اكثر من جماعه تكفيريه

مش مصدقني روح شوف كتب سيد قطب

ثاني حاجه بالنسبه لمصر نسيت مهدي عاكف طوز في مصر

نسيت سيد قطب مالوطن الا حزمه من التراب العفن

نسيت مرسي انا يالدم والحرب الاهليه

نسيت بعد فض اعتصام رابعه كام قسم وكام كنيسه اتحرقو

شكلك مش فاكر اي حاجه
يا استاذ عمرو .. هل ورد على لسان أحد أعضائنا لفظ تكفيري .. بالنسبة لحكاية عملوا ايه للإسلام .. حماس التي هي احدى كتائب الإخوان .. ومتقولش ارهاب .. هي السلاح الرادع للصهاينة في كل العالم .. والاقسام اللي اتحرقت الأنبا مكاريوس أنبا المنيا قال ان اللي حرقوها البلطجية بمساعدة الشرطة .. ولو احنا بنحرق الكنايس هل هنحرقها في الليل ونحميها في الصبح .. ازاي مش ده تناقض .. يعني احنا في مسيرتنا الكل يشهد ان احنا بنقف امام الكنيسة حتى مرور المسيرة .. عرفت الاخوان عملوا ايه للإسلام ..قولي كدا السيسي واللي معاه عملوا ايه للاسلام .. عملوا ايه لمصر ::
1- ارتفاع الناتج المحلي وانتعاش السياحة .. انتا الاشغال في السياحة دلوقت اقل من 1% .. على ايام الرئيس مرسي كان 15% .
2- تحسين الرواتب والدخول ..
3- زيادة الصادرات ؟
4- إعفاء ديون الفلاحين .
3-بسط السيطرة المصرية العسكرية على سيناء وذلك عقب احداث
المتراكم من العهود السابقة .
5-صرف علاوة اجتماعية بنسبة 15% للموظفين وأصحاب المعاشات .
6-زيادة معاش الضمان الاجتماعي بمبلغ 100 جنيه ليصبح 300 جنيه بدلاًمن 200 جنيه ليستفيد منها 1.5 مليون مستفيد .
7-الإفراج عن دفعتين من المعتقلين السياسيين بعد تشكيل لجنة لدراسة الحالات .
8- منع طباعة وتوزيع صور الرئيس بناءا علي قرار د مرسي توفر علي مصر 500 مليون جنيه سنويا حيث ان رئيس الجمهورية اصدر توجيهًا بعدم تعليق صورته بالمؤسسات أو نشر أي تهاني له وذهاب تكلفتها للدولة
.
9-أصدر تعليمات للحرس الجمهورى بعدم منع أى أسرة شهيد تطلب مقابلته في أي وقت .
10- تخصيص 72 مليون جنيه لبناء اسواق للباعة الجائلين وتفريغ الميادين منهم بمنتهى السرعه .
11- الإفراج عن 700 معتقل مصري في السجون السعودية .
12- شركة سامسونج تبدأ بالفعل بانشاء اول مصنع فى الشرق الاوسط لصناعة الالكترونيات باجمالى استثمارات 9 مليار جنية .
كفاية ولا أكمل عرفت عملوا ايه لمصر والإسلام .. اذا انا مش فاكر أي حاجة افتكر حضرتك
قديم 08-01-2014, 08:02 AM
عضو ممتاز

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rodyna5000 مشاهدة المشاركة
نعم للدستور ....لا للاخوان ...لا للارهاب ...لا لمن افرجوا عن ***ه السادات ...لا لمن ارهبوا الشعب وهددوه
المجلس العسكري هوا اللي افرج .. مش الرئيس .. طيب ممكن اعرف ايه اللي عاجب حضرتك في الدستور
قديم 08-01-2014, 08:17 AM
عضو ممتاز

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايهاب الجن مشاهدة المشاركة
كل الكلام السابق مع احترامى الشديد للكتبه لكن فيه مغالطك ولعب بعقول اللذين لم يقراءو الدستور للاسباب الاتيه
1- جعل شيخ الازهر غير قابل للعزل حمايه للازهر حتى لا يتحول لبوق للحكام وليس للسلام لنه لو كان قابل للعزل لخاف ممن يعزله واصبح ولاءه للحاكم وليس لله
2- اختيار القائد الاعلى من القوات المسلحه ضمان لوحده مصر حتى لا ياتى رئيس ويحولها للجيش مرتزقه فى يد تركيا وقطر واسرائيل
3- مساواة المراه بالرجل فى الحقوق والواجبات وليس فى الحقوق الشرعيه لانى الماده الاول حاكمه وهى الاسلام دين الدوله والشريعه الاسلاميه المصدر الرئيسى فلا يجوز ان تخالف ماده من الدستور مادته الحاكمه
4- نفس الاجابه لانى دين الدوله هو الاسلام فلايسمحبمثل الخرافات والادعائات التى كتبتها
واخير اتقوا الله بلاش كذبببببببببب انا مش عارف ليه الكذبان كنت على حق لماذا تكذب يا اخى وتضلل الحقائق
انا لا أضلل .. ليه شيخ الازهر ميكونش بانتخابات .. ده معناه انو لو اخطا يفضل في المنصب .. والقائد الأعلى للقوات المسلحة من المستحيل أن يظل كما يريد .. على سبيل المثال السيسي هل من الصحيح انو يقعد زي ما هوا عايز .. ومادة المساواة ليه مقلش بما يوافق الشريعة الاسلامية .. وهوا قال في كل الحقوق .. يبقى ازاي طبق الشريعة
قديم 08-01-2014, 08:22 AM
عضو ممتاز

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محبة لمصر مشاهدة المشاركة
على فكره يلي قاعد تجادل في الكل أنا ابني الكبير أصغر منك بحوالي أربع سنين وأنا مش تبع أى فئه بس مصرية صميمة ومسلمة وزي كتير جدا وأنا مدرسة وعرفت من الإخوان والسلفين والوطني والغير حزبين وإنتخبت في البرلمان قائمة الإخوان لان فيه ناس فيها أعرفهم وأحسيت فيهم بالصدق وعندما قالوا مش هنرشح رئيس احترمتهم وقلت دا قرار صائب وكنت عرفه أن أول رئيس غالبا هيفشل لأن الطموحات كانت زيادة شويتين بس لما رجعت الجماعة وطمعت ورشحت رئيس ولم تجد لها واجهة غير الدكتور مرسي حسيت إن الموضع مش دفاع عن الشريعة ولكن طمع في السلطة وعلشان كده أنا وكتير من الناس العادين المسلمين الي عايزين يعيشوا هم وأولادهم في أمان وأنا على فكرة ملتزمة لم أنتخب مرشح الإخوان وفي جولة الإعادة كنت هقاطع ولكن في أخر لحظة انتخبت مرسي وأنا متضيقة بس مع مرور الوقت ندمت أنني انتخبته وأنا في الدستور الأول قرأته وتناقشت مع زملاء من الإخوان وغيرهم فيه وحسيت إن فيه حاجات كتير متفصلة لتوطيد أقدام الإخوان وعلشان كده قلت لا للدستور الأول وغباء الجماعة وغطرطستها وتعاطف الناس معهم أعمت أعينهم وعقولهم وكان لوفيه في القيادات حدعاقل كان نصح بإجراء استفتاء علي مرسي ولا انتخابات جديدة بس علشان عدم الثقة أنهم مش هيفوز في الانتخابات دي ودا ثاني خطأ قاتل وصلنا لما نحن فيه أنا معاك فيه ناس اتظلمت كتير بس قبل ماتحاسب الأخر حاسب الذي أوصلكم لكده بلاش عدم الإعتراف بالخطأ وعلى فكرة الدستور ده مش قرآن وعلى فكره فيه ناس معنا في المدرسة بيقولوا احنا أخدنا بطاطين السنة الي فاتت علشان نقول نعم للدستور هم دول كنتم فهمتهم الدستور زي مابتقول وهم أنفسهم أخذوا بطاطين السنة دي علشان يقولوا لا للدستور محدش ناقشهم علشان يوضح لهم القصور من وجهة نظره بلاش تلعبوابضعف الناس ومشاعرهم لأن ربنا هيحاسبكوا على كده وعلى فكره أناسألتهم وهتقولوا نعم ولا لا قالوا احنا أخذنا البطاطين بس هنقول الي إحنا عايزينه يعني طلعوا أذكى منكم اعترفوا أنكم كذبتم وأخطأتم وبلاش تكبر وأنا هقول نعم للدستور وعلى فكره مش هتنقاش معاك لأن أنا قرأت واقتنعت وداصوتي وأنا هوجهه وياريت تفهم الناس الي مش فاهمه مش تعطيهم بطاطين يجب أن يكون هناك وقفه ومراجعة لأنكم أضررتتم بالدين لأننا مسلمون إن أيدناكم أو لم نؤيدكم
بالنسبة للبطاطين والزيت والسكر والكلام ده .. ممكن حضرتك تنزلي صورة لحد من الاخوان يوزع بطاطين .. وانا كعضو من الجماعة لم يرد امامي اي حاجة زي كده .. احنا صح عندنا جمعيات خيرية ( بعد ما اتجمدت اموالها ) بس مش بستغلها لجانب سياسي .. وبالنسبة للنقاش .. ممكن اعرف من حضرتك ايه المواد اللي عجبتك .. واللي معجبتكيش ولا هوا تأييد مطلق ..
قديم 08-01-2014, 08:26 AM
عضو ممتاز

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة توتة حبيبة قلبى مشاهدة المشاركة
هيا دى المشكله ان مفيش حد عندة استعداد انه يتقبل رأى الاخر للاسف شعب مصر بينهار ومحدش عارف الصح من الغلط محدش شايف غير غلط التانى بس على الرغم ان الاتنين غلطاتهم كتييرة جدا
الاخوان بصراحة ضيعوا فرصة كبيرة جدا كان بايدهم ان كل دة ميحصلش بس هما بصوا تحت رجليهم للاسف كانو ممكن ينقذوا مصر بس للاسف
طيب انا عاوزة اللى بيدافع عن الاخوان بس يقولى الانفجارات واللى بيحصل دلوقتى دة مين السبب على الرغم انى مش تبع السيسى خالص لانه رجعا للخلف محدش ية الحق انه يتكلم بس مش معنى كدة انكو تهدوا مصر وشعبها كدة
اللهم ارنا الحق حقا وارزقنا اتباعه وارنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه اللهم امين
الانفجارات اللي بتحصل مش اعترفت بيها جماعة أنصار بيت المقدس .. وعموما تفجير الدقهلية .. كان بقنبلة فراغية وواضح ان التفجير من الداخل .. طب بالعقل والمنطق ازاي واحد يدخل جوا ويفجر .. والقنبلة الفراغية دي لا يمكن تصنيعها يدويا .. يبقى مين اللي معاه كدا .. اظن بقا واضح الصورة
قديم 08-01-2014, 08:54 AM
طاالب علم طاالب علم غير متواجد حالياً
عضو قدوة

طاالب علم is on a distinguished road

رغم انى حتى الان لم اقرر نعم ام لا ام مقاطعه
الا ان الاخ صاحب الموضوع اراه فى كل مره يتحدث عن نقاش بأدله وبراهين وهو نفسه فى اول كلماته بالموضوع فسر المواد بالطريقه التى تحلو له وما جابش نص الماده نفسها اللى فى الدستور عشان نشوف هل تفسيره صح ولا لا ,, دىواحده

هو مين اللى جاب السيسى وقال عليه محترم ومتدين ومراته محجبه ويعرف ربنا ؟؟ دى التانيه

هو مين اللى زايد على دماء المصريين وفى عز ما كان الشباب بيت*** فى الشارع كان الاخوان قاعدين مع طنطاوى بيقسموا السلطه وعملولهم خروج امن من السلطه ,, دى التالته

هو فيه رابعه وخامسه و و و ولكن النقاش لن يجدى مع من لا يرى ولايسمع ولا يتكلم الا بأهواء شخصيه وتعصب لرأى دون الاخر

ملحوظه
(ارى ان الجميع مخطىء ويبحث عن مصالح شخصيه وان السيسى ليس المنقذ الاوحد للبلاد وان الاخوان ليسوا ارهابيون ولكنهم فشلوا فى ادارة البلاد بسذاجه وطمع فى الكرسى يحسدوا عليها )

ايا كان الرد او الاجابه فلن اسمح بنقاش اعرج لن يثمن ولن يغنى من جوع
قديم 08-01-2014, 12:09 PM
علي الغندور6 علي الغندور6 غير متواجد حالياً
عضو جديد

علي الغندور6 is on a distinguished road

دي مصر دولة مش سجن
قديم 08-01-2014, 12:49 PM
lover2006rr lover2006rr غير متواجد حالياً
عضو جديد

lover2006rr is on a distinguished road

نعم للدستور ( بعد قراءته) وحسبي الله و نعم الوكيل

العلامات المرجعية