اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

قديم 14-06-2013, 02:48 PM
معلمه من المنقطعين معلمه من المنقطعين غير متواجد حالياً
عضو نشيط

معلمه من المنقطعين is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م / دعاء مشاهدة المشاركة
اللى اخدها خلص نفد بيها الله المستعان علينا احنا
ياخوفى انا ان شاء الله منتظره التعيين وخايفه ليقولولى بعد التعيين استنى 6 شهور عشان يوافقو على الاجازه ما هو الكلام كله انقلب وبقينا زى زمان والمحافظ سحب كلامه
ربنا يستر ربنا معانا وحسبنا الله ونعم الوكيل
ان شاء الله متستنيش 6شهور ومفيش الكلام ده كل الناس بتقول كده ربنا يصلح الحال البلد
بس ازاى رجع فى كلامه وبعدين هم قالو انها وجوبيه وقانونيه يعنى اى حد من حقه ياخدها هو ايه اللى بيحصل منهم لله

قديم 14-06-2013, 10:22 PM
م / دعاء م / دعاء غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

م / دعاء is on a distinguished road

والله انا حسه كده ان الفاكس ده كان طالع لفئه معينه ولما عامة الشعب عرفو بيه وراحو يطالبو بتنفيذه عليهم تم التراجع عنه ......... لنا الله
قديم 14-06-2013, 11:10 PM
محتااااااااره محتااااااااره غير متواجد حالياً
عضو نشيط

محتااااااااره is on a distinguished road

طيب انا دلوقتى اعمل ايه مش عارفه اعمل ايه انا كنت ناويه اقدم الفاكس ده للمحافظ عندنا وللوزاره فى القاهره لكن بعد ما عرفت الاخبار دى بقيت محتاره مش عارفه اعمل ايه اقدمه للمطالبه بحقى فى الاجازه ولا هيبقى حجه عليا وبدل ما يبقى اثبات لحقى فى الاجازه هيبقى اثبات لعدم احقيتى فى الاجازه والله انا تعبت مش عارفه اعمل ايه ده كان اخر امل بالنسبه لى انا حاسه انى اتصدمت ومحتاره ومش عارفه اعمل ايه اسيب العقد واسافر ولا اعمل ايه ياريت اللى عنده حل يدبرنى اعمل ايه
قديم 14-06-2013, 11:43 PM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محتااااااااره مشاهدة المشاركة
طيب انا دلوقتى اعمل ايه مش عارفه اعمل ايه انا كنت ناويه اقدم الفاكس ده للمحافظ عندنا وللوزاره فى القاهره لكن بعد ما عرفت الاخبار دى بقيت محتاره مش عارفه اعمل ايه اقدمه للمطالبه بحقى فى الاجازه ولا هيبقى حجه عليا وبدل ما يبقى اثبات لحقى فى الاجازه هيبقى اثبات لعدم احقيتى فى الاجازه والله انا تعبت مش عارفه اعمل ايه ده كان اخر امل بالنسبه لى انا حاسه انى اتصدمت ومحتاره ومش عارفه اعمل ايه اسيب العقد واسافر ولا اعمل ايه ياريت اللى عنده حل يدبرنى اعمل ايه
اعملى محاوله ان ده حقك وقانونى ومش هتكلفى دوله حاجه وحاولى بكل الطرق واستميتى انك تاخدى ولو معرفتيش ملكيش غير حل واحد تصلى استخاره ما بين تسيبى العقد ولابيتك ووتستشيرى زوجك وتاخدو القرار سوا علشان متندميش على اى قرار تاخدوه سوا وكونى مقتنعه محدش بياخد ككل حاجه وكل حاجه وليها تمن ومتزعليش منى اذا كلامى ضايقك
قديم 14-06-2013, 11:49 PM
عضو نشيط

اقتباس:
والله انا حسه كده ان الفاكس ده كان طالع لفئه معينه ولما عامة الشعب عرفو بيه وراحو يطالبو بتنفيذه عليهم تم التراجع عنه ......... لنا الله
والله ده اللى انا شاكه فيه المشكله دلوقتى اللى خدوها هيجددو الاجازه ولالا وهيتم التعامل معاهم ازاى منهم لله حسبى الله ونعم الوكيل
قديم 15-06-2013, 07:01 AM
عضو نشيط

اقتباس:
لا لا ما اعتقد ده اللى اعرفه ان القانون يسرى على الجميع ولو فيه قانون يقول ان حقنا اجازه يبقى مفيش حاجه اسمها فئه وفئه يبقى القانون يطبق على الجميع لكن ممكن تقولى ان عدم الفهم هو اللى وصل للغبطه دى ان اللى بيعطى القرار تطبيقا للقانون مش فاهم القانون فبيتخبط شويه خدوا اجازه وشويه يمنع الاجازه او ممكن تقولى انه لما اصدر قرار بمنح الاجازه كان لخدمة ناس معارف ومعارف المعارف وخلاص خلصت الحكايه فسحب القرار
حسبنا الله ونعم الوكيل
قديم 15-06-2013, 07:06 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معلمه من المنقطعين مشاهدة المشاركة
والله ده اللى انا شاكه فيه المشكله دلوقتى اللى خدوها هيجددو الاجازه ولالا وهيتم التعامل معاهم ازاى منهم لله حسبى الله ونعم الوكيل
هما على الوضع ده يبقى هيمنعوا التجديد لكن ما حدش عارف بكره فى ايه يمكن الاحوال تتغير والقوانين تتغير خلى املك فى الله كبير
قديم 15-06-2013, 08:02 AM
أنس الفيصل أنس الفيصل غير متواجد حالياً
عضو جديد

أنس الفيصل is on a distinguished road
افتراضي مطلوب وقفة أمام المحافظة

يجب على جميع المتعاقدين والمثبتين بكفر الشيخ والراغبين في السفر مرافق زوج أو زوجة تنظيم وقفة سريعة أمام المحافظة للضغط على المحافظ
لعل وعسى يكون فيها مخرج ويتراجع معاليه عن قراره الأخير
أو يتم عمل شكوى جماعية وإرسالها بالفاكس للوزارة ويزود المحافظ بصورة منها
قديم 19-06-2013, 10:33 AM
عضو نشيط

انتوا سكتوا ليه
يا ريت لو حد وصل لحل يقولنا
قديم 19-06-2013, 10:37 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أنس الفيصل مشاهدة المشاركة
يجب على جميع المتعاقدين والمثبتين بكفر الشيخ والراغبين في السفر مرافق زوج أو زوجة تنظيم وقفة سريعة أمام المحافظة للضغط على المحافظ
انا مش من محافظة كفر الشيخ
قديم 24-06-2013, 07:46 AM
عضو نشيط

يعنى خلاص الفاكس ده اصبح بغير فائده
الملفات المرفقة
نوع الملف: doc تاشيرة محافظ كفرالشيخ بوجوب اجازة مرافقه زوج.doc222.doc‏ (226.5 كيلوبايت, المشاهدات 5)
قديم 25-06-2013, 08:02 AM
م / دعاء م / دعاء غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

م / دعاء is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محتااااااااره مشاهدة المشاركة
يعنى خلاص الفاكس ده اصبح بغير فائده
فعلا الفاكس ده لاغى وده كلام اكيد
قديم 26-06-2013, 08:20 AM
ابرار براء ابرار براء غير متواجد حالياً
عضو جديد

ابرار براء is on a distinguished road

السلام عليكم نفس المشكله معي ماذانحن فاعلون
اقتباس:
قديم 28-06-2013, 04:25 PM
عضو نشيط

اقتباس:
لديً مشكلة وأريد أن أطرحها على حضرتك وهي أنني أعمل بالسعودية منذ عام 2002م ومتزوج وزوجتي تعمل بالسعودية بوزارة الصحة وقد عملت بالتدريس في مصر من عام 2000م وحتى عام 2002م بنظام الحصة وعندما رغبت الإدارة التعليمية بالحامول بمحافظة كفر الشيخ إعادة التعاقد مع المعلمين المنقطعين والذين يثبت عملهم بالمدارس من قبل , تقدم أخي بأوراقي للإدارة التعليمية بالحامول وبالفعل نزل اسمي ضمن الأسماء الموافق عليها بالعمل بنظام المعلم المساعد لحين وجود درجات مالية يتم التثبيت عليها .
وبالفعل أخذت إجازة من عملي بالسعودية لمدة ستة أشهر وتركت زوجتي وأولادي بالسعودية حيث أن زوجتي كما قلت تعمل بوزارة الصحة السعودية واستلمت العمل في تاريخ 22/10/2012م وعندما انتهت مدة اجازتي قررت ترك العمل والعودة للسعودية حيث أن الراتب لا يتعدى 162 جنيه ولكن أخبرني أحد الزملاء بأنه صدرت موافقة معالي محافظ كفر الشيخ على مذكرة وكيل وزارة التربية والتعليم بكفر الشيخ بالموافقة على السماح للمعلمين المتعاقدين والمثبتين بإجازة لمرافقة الزوج أو الزوجة حيث أن هذه الإجازة وجوبية بحكم القانون وجاءت موافقة المحافظ بالتأشير على الطلب بعبارة ( أوافق ويعمم ) وبالفعل كانت سعادتي كبيرة حيث أنه يوجد مخرج من هذا الموضوع وبالفعل بدأت في تجهيز أوراقي مثل ( مشهد من جامعة طنطا من جهة عمل الزوجة موجه لمدير التربية والتعليم بكفر الشيخ يفيدهم فيه بأن زوجتي على رأس العمل بالسعودية وزوجها مرافق معها ورغبتهم الموافقة على منحي إجازة لذلك ) وكذلك صورة عقد الزوجة وصورة الإقامة السعودية وصورة تأشيرة الخروج والعودة ..........إلخ وتقدمت بهذه الأأوراق للسيد مدير الإدارة التعليمية بالحامول لكنه رفض في باديء الأمر بحجة أن المتعاقدين ليس لهم حق في الإجازات وبعد تزويده بصورة من تأشيرة المحافظ وافق على الطلب مبدئياً شرط موافقة الموجه الأول للمادة الدراسية التي أدرسها وبالفعل حصلت على موافقة من الموجه بلا مانع وتوجهت بعد ذلك إلى المديرية بكفر الشيخ وحصلت على تأشيرة من الموجه العام بالمديرية وكذلك مدير عام شؤون الموظفين .....................إلخ وقمت بدفع ما حدده محاسب الإدارة ودفعت مبلغ ( 800 ) جنيه صندوق زمالة وعلاج ومصيف ,......... إلا أنني فؤجئت بعد تقديم الأوراق بأسبوع بأن مسؤول الإجازات بالمديرية يخبرني بأن المحافظ سحب قراراه ورجع فيه مرة ثانية ........وبناء عليه تمّ رفض إجازتي .
السؤال للأخوة وعلى رأسهم الأأستاذ شريف

هل لو قمت برفع دعوى قضائية ستكون لصالحي علماً بأن العقد الموقع مع الإدارة ليس مذكور فيه سوى الإجازات العادية ( العرضة , الطارئة , المرضية , إجازة الحج ) .
وهل لو انقطعت عن العمل وسافرت مع زوجتي يحق لي مستقبلاً الرجوع للعمل برفع قضية .وكيف أسترد المبالغ التي دفعتها
أرجوا الإفادة ولكم خالص الشكر والتقدير
انا عايزه اسأل حضرتك سؤال لما حضرتك قدمت اخدت موافقه من الموجهين وشئون العاملين وقدمت ورقك كامل ودفعت الفاوس المطلوبه كان ايه بقى اللى ناقص واللى جعل حضرتك تقعد بعد تقديم الورق اسبوع وتدخل تحت طائلة المنع من السفر
قديم 28-06-2013, 04:51 PM
Rabee hassan Rabee hassan غير متواجد حالياً
عضو سوبر

Rabee hassan is on a distinguished road

اللهم لا حول ولا قوة الا بالله

العلامات المرجعية