اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

قديم 05-03-2011, 07:21 PM
بدر البدور وائل بدر البدور وائل غير متواجد حالياً
عضو رائع

بدر البدور وائل is on a distinguished road

[quote=مدرس علي ما تفرج;3186933]الاخ صاحب الموضوع قبل ما تاخدك الجلالة وتتكلم بشكل مش كويس علي ثوار التحرير وتتهمهم او بتتهم ناس تانية انهم حرقوا مبني امن الدولة احب اقولك معلومةصغيرة حالياً النائب العام بيحقق فيها وهي ( الي حرق مبني امن الدولة هما ظباط الشرطة نفسهم علشان في ملفات داخل قضايا بتدين ظباط الشرطة وامن الدولة نفسهم ) يعني بالبلدي الي خرب وعاوز يخرب
البلد هما ظباط الشرطة مش الي في التحرير الي رحلوا الفرعون وخلوا امثالك يتعينوا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!![/quoانا عارف انى هتهاجم بدال كلامى مش على مزاج الثوار فعلا هى دى الديمقراطيه وحريه التعبير والرأى والرأى الاخر
انا لست هنا لادافع عن جهاز امن الدوله او اهاجم الثورة كلنا كان نفسنا فى التغيير بس طول ما احنا بنبص تحت رجلينا مش هنتقدم لازم كل شئ يبقى مدروس ومحسوب خطواتنا واهدافنا وايه الى هيترتب عليها بدل منضيع
اسألك ( الان هم جابوا الدكتور عصام شرف واستقال الفريق احمد شفيق انا مش ضد الدكتور عصام لانه مصرى ومحترم وانا عارفه من ايام الوزارة 2004 ولكن هلى محاربه الفساد واسترداد الاموال ستتم بين يوم وليله كلا يا اخى سوف تأخذ وقت لو احنا نصيبرنا ونظمنا نفسنا وهدينا وفوقنا لعملنا اؤكد ان فللول النظام السابق والفاسدين سواء فى الاجهزة الامنيه او الوزارات المختلفه ستتكشف انما بهذا الاسلوب والضغط والهرجله فنحن نوفر لهم المناخ المناسب للفساد مرة اخرى والعبث بالوطن
1- استمرار عدم العمل الاعتصام اليس هذه بيئه مناسبه لهم لتدبير الخطط
2- استمرار عدم العمل والاعتصام سوف تقل الانتاج والدخل القومى من اين سنثبت ويزداد راتبنا
3- الفلوس الى برة وجوة مش هتيجى فى يوم وليله يبقى نصبر ونعمر بلدنا
4- التحقيقات شغاله والفاسدين محبوسين وهيتحكم عليهم قريب بس من كل واحد فى يدافع عن نفسه لاننا دوله قانون ومؤسسات هتقولى كانوا فين من زمان متهيألى الاجابه انت عارفها يبقى الهدوء والمثابرة وننظر للامام حتى نستعيد الدوله وهيبه الشرطه وامن الدوله ولكن بفكر مختلف يحمى المواطن والوطن من الارهاب والبلطجة والمخدرات والقضاء على التسول وقطاع الطرق وشباب النواصى وتجارة المخدرات وحمايه الوطن من الاعداء الى انت عارفهم ده هو دور الشرطه وامن الدوله
بس لازم يكون بالاحترام المتبادل والفيصل هو القانون يعنى مش تكسر اشارة ويتعملك مخالفه تضرب الضابط
مش تسيب الموقف بتاعك وتحمل من برة وتقول حقى مش تمشى مخالف وسرعه جنونيه وتقول حقى مش تعمل تنظيم سرى وسلاح ومليشيات وتقول حقى مش تبيع مخدرات وتقول حقى مش تبلطج وتثبت الناس وتقول حقى
الضابط اخويا واخوك ابنى وابنك احنا واحد لو تجاوز يتحاسب بالقانون مش بالدراع وانت كمان لو تجاوزت يبقى بالقانون
انا هدفى البلد ترجه امنه السياحه تيجى والمصانع تشتغل والحياه تعود صدقنى لو كلنا اخلصنا البلد هتبقى كويسه
وكلمه اخيرة منى ليكم علشان تصلح عمارة مش الترميم يبقى من فوق لا من تحت ابتدى بنفسك انت وغيرك هتلاقى القاعده سليمه يبقى القمه سليمه لو عشت شريف وغيرك شريف وتدرجت فى العمل من تحت لفوق انت والى تحتك هتبقوا شرفاء انما النظام السابق انتهى بس الفساد كان فى الرأس والى تحت كان بدأ يعمل زيهم بمعنى اشمعنا انا الى فوقوا بيسرق ليه انا مش اسرق هى كده انما دلوقت الى فوق هيخاف والى تحت لانهم مراقبين لبعض
يبقى نصبر ونتعلم من اخطاءنا ومنرميش التهم بالباطل ليا او لغيرى انا مصرى وعيب لما نصنف بعض انت مع او ضد الثورة احنا مصريين واختلفنا فى مش المبدأ للثورة لانى انا معاها ولكن ان بقول الاولويه للوطن لو مصلحه البلد اهم من مصلحتى معلشى انا اسف يبقى البلد اهم ) ولو رجال اكتوبر 73 فكروا زينا دلوقتى والله مكنا هنرجع سيناء تانى بس هم كانوا حطين بلدهم اولا بدليل ان اقتصادنا ايامها كان اقتصاد حرب واحنا مجربناش ده لاننا معظمنا كشباب من مواليد بعد 73 ومحسناش بده البلد كان فيها انتماء مفيش سرقه حتى الحرميه مشرقوش ولا نهبوا مع الاختلاف الان لانهم مكلفين بده ولكن عملنا واخلاصنا وشغلنا وعدم اعتصامنا هيقضى عليهم انما التظاهرات والاعتصامات دى بيئه غير مستقر للقيام بدورهم المكلفين بيه انا الاستقرار وعودة الامن هيكشفهم هم ومخططهم والى موصيهم
مصر يا اخى مش ميدان التحرير مصر اكبر من كده لازم نعرف ده هما ليهم حق الى فى التحرير وانا معاهم بس انا مع المقوله ( الشئ الى بيزيد عن حده ممكن يقلب ضده وبكده هم الى هيعملوا الثورة المضاده صدقنى )
وياريت تشوف مين الى فى الميدان كل جمعه مش دول 25 يناير ابدا ولا الشعب دول الى عايزين يحققوا مكاسب سياسيه واحنا وانت وغيرنا من الشباب الواعى هيحبط محاولتهم زى مخلصنا على الحزب الوطنى لازم دول يختفوا كمان لانهم معلشى من اركان النظام السابق والمهادنين معه والمتفقين معهم فى الصفقات المشبوهه وانت عارف قصدى
هما بيقولوا احنا اتبهدلنا واتقبض علينا وامن الدوله عمل وسوا بس هم كانوا مهادنين معه وبيعقدوا صفقات وخافوا يطلعوا يوم 25 يناير وانا عارف ده مويس والاحزاب والاخوان مطلعوش الا فى يوم 28 يناير الساعه 3 ظهرا لما لقوا الشعب طلع ركبوا وسيطروا على الميدان والمنصه والتليفزيون والفضائيات لو انا غلطان رد
مش كلنا 6 ابريل ولا كفايه ولا البرادعى ولا نور ولا وفد ولا تجمع ولا ناصرى ولا جماعات ولا بكرى ولا محمود سعد
كلهم ركبوا ودلدلوا كلهم والتفوا حول مطالب الثورة وبدأو تصفيه الحسابات الشخصيه والتشفى بداعى انهم مفجرى الثورة الشعب خرج يا احبائى بسبب القهر والظلم والفقر مش علشان يحل حزب او امن الدوله او مطالب سياسيه
شعبنا عمره مكان عايز يتشفى فى حد شعبنا عايز حياه كريمه يحس انه انسان ودى بلده عمره مبص من ال بيحكم
او مين او معاهدات او اتفاقيات مش معنا كده اننا سلبيين بس الى بيتكلموا دلوقتى مش هم ابويا وابوك ولا حد مننا هما بينادوا بالحريه والديمقراطيه بس اؤكد لك انهم مش بيطبقوها بينهم والاحزاب والاخوان قدامنا من جواهم غير متفقين وبيحاربوا بعض على المناصب وتقسيم التورته وفى الاخر احنا هندفع الثمن تانى
نفوق نشتغل نجتهد ننتج نطلع ننتخب بصوتنا ونمارس حقنا مش نمشى ورا شعارات اهم حاجه مصلحه مصر فين
شكرا
صاحب التعليق امثالى زيك مصرى ولا انت ليك راى تانى واظن انك برده اتعينت زى ولا انت من حته تانيه واؤكدلك انى اتعين زيك بموافقه امن الدوله وقعدت فى المدينه الجامعيه برده بموافقه امن الدوله ودخلت اتحاد الطلبه برده امن الدوله
واتقبض عليا فى مظاهرات حرب العراق بالجامعه والى خرجنى امن الدوله للامانه متعذبتش ولا اتهانت لانهم برده كان فيه وطنين وحاسين بالعراق والى بيحصل بس اوامر وانت عارف الاوامر العسكريه مش كل الجهاز فاسد لو عممنا يقى هنضيه البلد

العلامات المرجعية