اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الاقسام المميزة > أخبار و سياسة

أخبار و سياسة قسم يختص بعرض الأخبار و المقالات من الصحف يوميا (المصرية والعربية والعالمية )

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل توافق على تعيين أ/ عمرو خالد وزيرا للشباب ؟
أوافق 372 72.23%
لا أوافق 135 26.21%
لا أهتم 8 1.55%
المصوتون: 515. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 17-02-2011, 12:36 AM
الصورة الرمزية مارسين
مارسين مارسين غير متواجد حالياً
عضو قدير

مارسين is on a distinguished road

القدوه الصالحه لابد ان تكون موجوده ولكن الوزير من المفروض ان لا يكون ليس له ميول لاحد الاديان
مع احترمنا و تقديرنا الى ا/عمرو خالد

قديم 17-02-2011, 01:43 AM
الصورة الرمزية مستر/ عصام الجاويش
مستر/ عصام الجاويش مستر/ عصام الجاويش غير متواجد حالياً
مدرس اللغة الانجليزية للمرحلة الثانوية

مستر/ عصام الجاويش is on a distinguished road
Icon113

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rashwan20090 مشاهدة المشاركة
القدوه الصالحه لابد ان تكون موجوده ولكن الوزير من المفروض ان لا يكون ليس له ميول لاحد الاديان
مع احترمنا و تقديرنا الى ا/عمرو خالد
الكلام اللى حضرتك بتقوله ده خطير جدا
حضرتك ازاى مسلم وقرأت القرآن وبتقول كده ؟
يعنى نجيب وزبر بوزى ولا وزير بيعبد البقر عشان خاطر مايكونش منحاز؟ ومن قال لك ان الوزير المسلم هيظلم المسيحى او الوزير المسيحى هيظلم المسلم؟ الكلام ده غريب جدا
الانسان لابد ان يكون معتز بدينه. بصراحه هذا الفكر مقلق جدا يعنى انتوا عاوزين مصر تتخلى عن الاسلام فجأه والله يا اخى نحن قوم لانصلح الا بدين والدين هو القوه الدافعه للانسان لاصلاح المجتمع وكمان الناس التى ترفض الحكم بما انزل الله هؤلاء ناسين ان هذا رفض لكلام الله سبحانه وتعالى الذى خلقنا واعلم بما يصلح لنا لالمن يقول لانريد دوله تحكم بشرع الله . شرع الله هو الذى يحمى هذا المجتمع من الاعداء يا اخى اليهود بيعتزوا بدينهم وهناك احزاب قائمه اساسا على الدين هناك وفى المانيا وغيرها احزاب قائمه على اساس الديانه المسيحيه لماذا لم يعترض المجتمع الدولى؟ اشمعنى بقى الاسلام؟ عارف ليه ؟ لان هناك طابور خامس فى الدول الاسلاميه عملاء للغرب
قديم 17-02-2011, 01:48 AM
الصورة الرمزية ammar for ever
ammar for ever ammar for ever غير متواجد حالياً
طالب بالصف الثالث الإعدادى

ammar for ever is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مستر/ عصام الجاويش مشاهدة المشاركة
والله؟
هو ده عيب ؟
فين بقى الشعب ده اللى بيكره الدين؟ لو انت مش متدين انت حر لكن شعب مصر متدين 90% مسلمين و 10% مسيحين والمسلم والمسيحى متدين
هو احنا هنطرد اى شخص من الحكم عشان متدين؟ ده يبقى مصر خربت بقى على كده
الديمقراطيه بتقول حكم الشعب بالشعب لصالح الشعب والانتخابات هى التى ستحدد وابشرك اى انتخابات حره لن يفوز فيها الا المتدين سواء كان مسلم او مسيحى. يعنى مثلا لو احد القساوسه دخل الانتخابات كل المسيحيين سينتخبوه لانهم متدينين ويحبون من يمثل دينهم وهذا شيئ ايجابى ومشرف ولو مسلم متدين دخل الانتخابات سينتخبه كل المتدينين من المسلمين وهم الاغلبيه بكل ثقه اما الغير ملتزمين دينيا فهم قله من المسلمين وقله ايضا من المسيحين وانا لى اصدقاء مسيحيين واعرف ان المسيحى الغير متدين يكاد لاتجده فى مصر
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مستر/ عصام الجاويش مشاهدة المشاركة
الكلام اللى حضرتك بتقوله ده خطير جدا
حضرتك ازاى مسلم وقرأت القرآن وبتقول كده ؟
يعنى نجيب وزبر بوزى ولا وزير بيعبد البقر عشان خاطر مايكونش منحاز؟ ومن قال لك ان الوزير المسلم هيظلم المسيحى او الوزير المسيحى هيظلم المسلم؟ الكلام ده غريب جدا
الانسان لابد ان يكون معتز بدينه. بصراحه هذا الفكر مقلق جدا يعنى انتوا عاوزين مصر تتخلى عن الاسلام فجأه والله يا اخى نحن قوم لانصلح الا بدين والدين هو القوه الدافعه للانسان لاصلاح المجتمع وكمان الناس التى ترفض الحكم بما انزل الله هؤلاء ناسين ان هذا رفض لكلام الله سبحانه وتعالى الذى خلقنا واعلم بما يصلح لنا لالمن يقول لانريد دوله تحكم بشرع الله . شرع الله هو الذى يحمى هذا المجتمع من الاعداء يا اخى اليهود بيعتزوا بدينهم وهناك احزاب قائمه اساسا على الدين هناك وفى المانيا وغيرها احزاب قائمه على اساس الديانه المسيحيه لماذا لم يعترض المجتمع الدولى؟ اشمعنى بقى الاسلام؟ عارف ليه ؟ لان هناك طابور خامس فى الدول الاسلاميه عملاء للغرب
لك جزيل الشكر أ/عصام على كلامك الرائع ومش عارف هما معترضين ان راجل متدين يمسك منصب ليه وهو احق شخص بالمنصب ده لانه اثبت قدرة وكفائة في طريقة التعامل مع الشباب ولديه الكثير من الافكار التي توجه جهود الشباب لنهضة مصر

.................................................. ....................

قديم 17-02-2011, 01:53 AM
droos droos غير متواجد حالياً
عضو خبير

droos is on a distinguished road

نعممممممممممممممم ..فجهوده للشباب ومعهم معروووفة للجميع
قديم 17-02-2011, 04:03 AM
الصورة الرمزية ~: Zac :~
~: Zac :~ ~: Zac :~ غير متواجد حالياً
طالب جامعى ( كلية حاسبات ومعلومات )

~: Zac :~ is on a distinguished road

ابراهيم ... ماتحكمش على شئ من غير ماتفهمه صح ..
قديم 18-02-2011, 03:28 AM
ابراهيم فليفل ابراهيم فليفل غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ابراهيم فليفل is on a distinguished road
افتراضي ازى تحكم على اى حد انه مش فاهم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ~: Zac :~ مشاهدة المشاركة
ابراهيم ... ماتحكمش على شئ من غير ماتفهمه صح ..
الاخ العزيز
انت تتهمنى بعدم الفهم للموضوع ولكن انا لدى فيديو اكثر من 2 جيجا وكله توضح حقيقة الفاشل وليس المقطع الذى تشير اليه
فكثير ما انتقده اهل السنة
حتى الاخوان اخيرا انتقدوه بعد وقوفه بجانب الحزب الوطنى فى الانتخابات الاخيرة فهو على كل لون
يتلون حسب الظروف و حسب المصالح

واليك الرابط الذى اضافه احد الزملاء فى تعليقة
http://www.youtube.com/watch?v=75zFWE3TnQY

والله الموفق

قديم 17-02-2011, 04:12 AM
الصورة الرمزية Mohamed.Helmy
Mohamed.Helmy Mohamed.Helmy غير متواجد حالياً
نجم العطاء

Mohamed.Helmy is on a distinguished road

يااااااااااه لسه هنرجع لموضوع محمد حسان و عمرو خالد .... يا جماعة بلاش تضحكوا حد علينـــا ...

و زي ما قال الاخ العزيز z a c ياريت منحكمش على الحاجة و خلاص من غير مانفهمها ...
قديم 17-02-2011, 04:33 AM
نجم العطاء

يا جمـــاعة وزير الشباب المفروض يكون رياضي و ليه علاقة قوية بالشباب و يقدر يتواصل معاهم بالافكار علشان يعمل حاجة للبلد صح ؟؟

طيب ماهو الدكتور عمرو خالد رياضي جدا و أساسا من غير مايكون وزير و هو علاقته بالشباب كده و حملاته محققة أعلى نجاحات .. طيب ليه ميكونش وزير طالما هو كده ؟؟

و الاخ اللي بيقول المفروض الوزير ميكونش ليه ميول دينية .... و الله مش عارف أضحك حتي ...
بس نبسطها .. لو ملهوش ميول دينية يبقى ليه ميول شخصية و ده أسوأ بكثير ..

و لو كان الوزير مسيحي متدين أو مسلم متدين هيبقى فاهم تعالم دينه كويس و مش هيظلم حد .. يبقى تدين الوزير وحش كده ؟؟

و بعدين بلاش نتكلم على الرجل كلام مش كويس لانه مقالش انا عاوز أبقى وزير ده مجرد توبيك أحد الاخوة الاعضاء عاملينه و عاملين جروب على الفيس بوك .. ومين اللى عامله ؟؟ الشباب مش حد تاني يبقى الشباب يختاروا وزيرهم اللى عايزينه ..

تقبلوا مروري
قديم 17-02-2011, 04:51 AM
الصورة الرمزية samar saad
samar saad samar saad غير متواجد حالياً
عضو متألق

samar saad is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed.helmy مشاهدة المشاركة
يا جمـــاعة وزير الشباب المفروض يكون رياضي و ليه علاقة قوية بالشباب و يقدر يتواصل معاهم بالافكار علشان يعمل حاجة للبلد صح ؟؟

طيب ماهو الدكتور عمرو خالد رياضي جدا و أساسا من غير مايكون وزير و هو علاقته بالشباب كده و حملاته محققة أعلى نجاحات .. طيب ليه ميكونش وزير طالما هو كده ؟؟

و الاخ اللي بيقول المفروض الوزير ميكونش ليه ميول دينية .... و الله مش عارف أضحك حتي ...

و لو كان الوزير مسيحي متدين أو مسلم متدين هيبقى فاهم تعالم دينه كويس و مش هيظلم حد .. يبقى تدين الوزير وحش كده ؟؟

و بعدين بلاش نتكلم على الرجل كلام مش كويس لانه مقالش انا عاوز أبقى وزير ده مجرد توبيك أحد الاخوة الاعضاء عاملينه و عاملين جروب على الفيس بوك .. ومين اللى عامله ؟؟ الشباب مش حد تاني يبقى الشباب يختاروا وزيرهم اللى عايزينه ..

تقبلوا مروري
والله عين العقل يا حلمى
صحيح ليه بنحكم على الراجل ده ناس بتقترح مجرد اقتراح
عارفين احنا حاليا بجد بنمر بمشكلة فظيعه كل واحد عايز يقول رأيه وخلاص واحزاب بقا واعتصامات وكله عايز كل حاجه فى وقت واحد لذلك مش قادرين نقفل على االلى حصل ونبدأ من جديد لو سمعنا بعض وحددنا هدفنا كل ده هيعدى بأذن الله وكله هياخد حقه وتتحقق مطالبه لكن الفوضى دى بجد هتخلينا محلك سر ولا اى شىء بيتنفذ حرام بجد التشتت ده

~Love your life ~
قديم 17-02-2011, 04:56 AM
نجم العطاء

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samar saad مشاهدة المشاركة
والله عين العقل يا حلمى
صحيح ليه بنحكم على الراجل ده ناس بتقترح مجرد اقتراح
عارفين احنا حاليا بجد بنمر بمشكلة فظيعه كل واحد عايز يقول رأيه وخلاص واحزاب بقا واعتصامات وكله عايز كل حاجه فى وقت واحد لذلك مش قادرين نقفل على االلى حصل ونبدأ من جديد لو سمعنا بعض وحددنا هدفنا كل ده هيعدى بأذن الله وكله هياخد حقه وتتحقق مطالبه لكن الفوضى دى بجد هتخلينا محلك سر ولا اى شىء بيتنفذ حرام بجد التشتت ده

اه و الله يا سمر .. و ده اللى كنت خايف منه بجد .....
أحنا قدامنا أختيارين .. يا نهدأ شوية و نشوف كل حاجة بالهداوة و نحل كل حاجة مع بعض علشان نعمل مستقبل بجد

يا أما نستمر فى اللى أحنا فيه ده و هتبقى نهايته لاقدر الله ان البلد هتضيع و ان شاء الله ده ميحصلش ...

فانا بتمنى ان الناس دي كلها تهدف لحاجة واحدة و تهدأ عن كده علشان المرحلة دي تعدي بسلام ..
قديم 17-02-2011, 05:02 AM
الصورة الرمزية ammar for ever
ammar for ever ammar for ever غير متواجد حالياً
طالب بالصف الثالث الإعدادى

ammar for ever is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed.helmy مشاهدة المشاركة

تقبلوا مروري

تسلم ايدك يا محمد بجد كلامك رائع
ويا ريت كل واحد يفهم الحاجه اللي هو بيتكلم عليها اول يعني مثلا الاستاذ عمرو خالد مقلش ان الرسول صلى الله عليه وسلم فش زي ما قال بعض الاعضاء وكذلك برده في موضوع الفن هو حلل الفن الاسلامي او الفن اللي يفيد المجتمع وكلامه صحيح لان الفن في حد ذاته مش حرام الحرام هو الفن الذي يكون فيه معصية لله عز وجل

.................................................. ....................

قديم 17-02-2011, 05:09 AM
نجم العطاء

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ammar for ever مشاهدة المشاركة
تسلم ايدك يا محمد بجد كلامك رائع

ويا ريت كل واحد يفهم الحاجه اللي هو بيتكلم عليها اول يعني مثلا الاستاذ عمرو خالد مقلش ان الرسول صلى الله عليه وسلم فش زي ما قال بعض الاعضاء وكذلك برده في موضوع الفن هو حلل الفن الاسلامي او الفن اللي يفيد المجتمع وكلامه صحيح لان الفن في حد ذاته مش حرام الحرام هو الفن الذي يكون فيه معصية لله عز وجل

بارك الله فيك كلامك ممتاز يا عمار ....

و انا حضرت الفيديو ... عمرو خالد عمره مايقول الرسول فشل ... هو كان قصده يقول للناس ان الواحد لو مر بمحاولة و فشلت يقوم و يخاول تاني و لو حضرت الحلقة كامله هتعرف قصده انه يحمس الشباب
و علشان كده قال (( هو يصح اني أقول ان الرسول مـــر بمحـــــاولة فشلت ؟؟ )) قال محاولة فاشلة لكن ماقالش الرسول فاشل .. استغر الله العظيم
قديم 17-02-2011, 05:13 AM

انا بجد تعبت من الكلام دا اللي ياما اتكلمت فيه ... ربنا يهدينا بقى بجد نفسي اشوف المصريين ناصحين مابيتضحكش عليهم بسهولة كده !!
قديم 17-02-2011, 05:16 AM
نجم العطاء

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ~: Zac :~ مشاهدة المشاركة
انا بجد تعبت من الكلام دا اللي ياما اتكلمت فيه ... ربنا يهدينا بقى بجد نفسي اشوف المصريين ناصحين مابيتضحكش عليهم بسهولة كده !!

معلش ..بس انت بتأيد كلامي ولا بتعارضني ؟؟

أنا نفسي برضه كلنا نبقا واعين و منمشي ورا أى حاجة و خلاص ..

قديم 17-02-2011, 05:23 AM

بأيد كلامك طبعا ..

انا من كتر ما عندي كلام نفسي اقوله مش عارف اقول ايه ... بس بجد ربنا يهدينا ونتغير بجد ونتقي الله ف نفسنا وف غيرنا وف بلدنا

العلامات المرجعية