اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 13-08-2013, 08:32 PM
lally adel lally adel غير متواجد حالياً
طالبة بكلية طب القصر العيني

lally adel is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سوبر ساره مشاهدة المشاركة
هتجيبوا كتب ايه فى كل مادة ؟
بصو انا هقولكو على الكتب اللى انا شخصيا اشتغلت منها .. يا رب اقدر افيدكو

عربي .. الاضواء اثناء الدراسه و الامتحان و الرساله فى المراجعه

انجليزى .. surprise - top student - bit by bit - gem فى الدراسة .. و نفس الكتب دى مراجعه نهائية و ز يادة عليهم senior

الالمانى .. premair - hello deutsch و كان معايا كتاب تانى بس ده بتاع المدرس مش بينزل فى السوق

كيميا .. الامتحان و مندليف و الوسام

فيزيا .. الامتحان و الوسام الاحمر و الوسام الاصفر

احياء .. الامتحان و النفيس و الاول 2500 سؤال

دى المواد اللى انا اخدتها بكتبها .. بس نصيحة منى ماتكتروش فى شرا الكتب .. كتابين فى كل ماده حلووو اوووى .. كتاب اساسي تشتغلو منه ورا المدرس اول باول ف الدراسة و كتاب كمان تفتحه كل فترة كده من باب المراجعه و على شهر 1 بالكتير هتلاقو كتب المراجعه النهائية نزلت لو احتاجتو كتب تانى اشتروها

ربنا يقويكو

قديم 13-08-2013, 08:34 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asmaa232 مشاهدة المشاركة
والأهم من دا إننا قبل ما نبدأ نقرأ ربع او ربعين قران ونكون قريبين من ربنا

العربى الأضواء والامتحان او المثالى والامتحان لسا هشوف مين الموجود الاول الأضواء ولا المثالى

الانجليزى سربرايز توب ستيودنت ذا بست سنيوى

الفرنساوى برافو وميرسى

الأحياء الامتحان والنفيس ولو فيه حاجة كمان هجيبها

الفيزياء الامتحان والمثالى والوسام

الكيميا الامتحان والوسام ومندليف

الجيولوجيا مش عارفة بس لو فيه الامتحان هجيبه وهشوف كمان كتاب

دا غير مزكرات الدروس ودليل التقويم

يعنى أعمال السنة ع الجيولوجى بس ولا على جميع المواد ؟؟ لو ع الجيولوجى يبقى مقدور عليهم شوية

النفيس وحش فى الاحياء على فكرة .. كان معايا و اسئلته كانت عقيمة اوووى .. الاول 2500 سؤال احسن منه
قديم 13-08-2013, 08:36 PM

انا كدة رديت على كل الاسئلة اللى انتو كتبتوها .. يا رب اكون افدتكو
لو احتاجتو حاجة اسئلو و احنا معاكو ان شاء الله

ربنا معااااكو
قديم 13-08-2013, 10:54 PM
الصورة الرمزية asmaa232
asmaa232 asmaa232 غير متواجد حالياً
عضو متألق

asmaa232 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lally adel مشاهدة المشاركة
انا رديت على موضوع الدروس دة
ربنا يعينك على ال 3 دروس اللى ف يوم واحد دى .. انا مش مفضله الموضوع ده عن نفسى .. بس جربي و شوفى ايه الاحسن لك و الانسب لك ..
و كمان 3 حصص فى الاسبوع للمادة الواحدة كتييييييييير اووووى .. امال هتذاكرى امتى .. حصه واحده كفاية اوووووى لو اخدتو فيها كم حلو بمقام اللى هتاخدو فى ال3 حصص دول او اقل شوية
اما لو حسبتيها هتلاقى ان لو درس الماده الواحده خد ساعتين - و دة على الاقل فى مواد زى الفيزيا و العربي و الانجلش - و انتى هتاخدى 3 دروس فى اليوم .. يعنى فى 6 ساعات رايحين منك دروس بس فى اليوم و على كلامك انتى كدة شغالة دروس طول الاسبوع .. انا شايفة ان كدة كتيييير اووووى

خدووها منى نصيحة يا جماعه .. و الله و الله و الله .. الشغل كللللللللله فى ثانوية عامة مجهود طالب و الرك عليك انت .. لا بكتر الدروس و لا كتر الحصص و لا كترة الكتب و لا شطارة المدرس .. الشغل كله بتااااعك انت

المدرس اللى بيطلع اوائل جمهورية هو هو نفس المدرس اللى بيطلع من عنده ملاحق - بعد الشر عن السامعين -

ربنا يقويكو

والله إذا كان عليا انـا فانا بفضل مش اروح دروس خالص
بس دى حاجة مش بإيدى يعنى المدرس هو اللى بيحدد عدد الحصص ف الأسبوع
even die for it !!.
قديم 13-08-2013, 10:56 PM
الصورة الرمزية asmaa232
عضو متألق

اقتباس:
النفيس وحش فى الاحياء على فكرة .. كان معايا و اسئلته كانت عقيمة اوووى .. الاول 2500 سؤال احسن منه
عقيمة ازاى طيب ؟؟
معقدة وبتحتاج تفكير وكدا ولا إيه بالظبط

والكتاب التانى دا انا اول مرة اسمع عنه هو اسمه كدا الأول 2500 ؟؟
even die for it !!.
قديم 13-08-2013, 11:45 PM

اقتباس:
والله إذا كان عليا انـا فانا بفضل مش اروح دروس خالص
بس دى حاجة مش بإيدى يعنى المدرس هو اللى بيحدد عدد الحصص ف الأسبوع
ايوة بس مش كل المدرسين كدة اكيد ..
عموما انتى شوفى ايه الاحسنلك و ولو قدرتى تتاقلمى على الموضوع و تنظمى وقتك كان بها ماقدرتيش خلااااص متقاوحيش و روحى لمدرس تانى
قديم 13-08-2013, 11:51 PM

اقتباس:
عقيمة ازاى طيب ؟؟
معقدة وبتحتاج تفكير وكدا ولا إيه بالظبط

والكتاب التانى دا انا اول مرة اسمع عنه هو اسمه كدا الأول 2500 ؟؟
لا لا مش معقدة و لا حاجة .. اسئلة غبية .. معاقة يعنى
يعنى انا فاكرة مثلا سؤال كان بيقول " فردان تناول كل منهما وجبة غنية بمادة غذائية معينة تختلف عن الاخري وبعد فترة تم اخذ عينة دم من كل منها فوجد ان بلازما احدهما رائقة والاخري عكرة . حدد نوع المادة الغذائية في كل منهما مع السبب "
السؤال ده علميا اساسا غلط لان مفيش حاجة اسمها بلازما عكرة و بلازما نقية .. ثانيا البلازما حالتها ما بتتغيرش بنوع المواد اللى بتتاكل

هى دى الاسئلة اللى بكلمك عليها .. يحاول يعمل سؤال فقاقة و ذكاء يقوم حاطط سؤال غلط اصلا
بس عموما على راحتك لو حابة تجيبيه هاتيه

و الكتاب التانى لا معروف جدا و اسمه كدة اه " الاول 2500 سؤال " كتاب كله اسئله على المنهج بس مفيهوش شرح و لا حاجة بيساعد شوية فى المراجعه .. فى اسئلة غلط بس تمام تعدى يعنى
قديم 14-08-2013, 01:46 AM
الصورة الرمزية asmaa232
عضو متألق

اقتباس:
ايوة بس مش كل المدرسين كدة اكيد ..
عموما انتى شوفى ايه الاحسنلك و ولو قدرتى تتاقلمى على الموضوع و تنظمى وقتك كان بها ماقدرتيش خلااااص متقاوحيش و روحى لمدرس تانى
لا انا متعودة على كدا من كذا سنة يعنى الموضوع بالنسبالى عادى

اقتباس:
لا لا مش معقدة و لا حاجة .. اسئلة غبية .. معاقة يعنى
يعنى انا فاكرة مثلا سؤال كان بيقول " فردان تناول كل منهما وجبة غنية بمادة غذائية معينة تختلف عن الاخري وبعد فترة تم اخذ عينة دم من كل منها فوجد ان بلازما احدهما رائقة والاخري عكرة . حدد نوع المادة الغذائية في كل منهما مع السبب "
السؤال ده علميا اساسا غلط لان مفيش حاجة اسمها بلازما عكرة و بلازما نقية .. ثانيا البلازما حالتها ما بتتغيرش بنوع المواد اللى بتتاكل

هى دى الاسئلة اللى بكلمك عليها .. يحاول يعمل سؤال فقاقة و ذكاء يقوم حاطط سؤال غلط اصلا
بس عموما على راحتك لو حابة تجيبيه هاتيه

و الكتاب التانى لا معروف جدا و اسمه كدة اه " الاول 2500 سؤال " كتاب كله اسئله على المنهج بس مفيهوش شرح و لا حاجة بيساعد شوية فى المراجعه .. فى اسئلة غلط بس تمام تعدى يعنى

تمام ان شاء الله أجيبه
even die for it !!.
قديم 15-08-2013, 12:59 PM
Yasmeena.R Yasmeena.R غير متواجد حالياً
عضو قدير

Yasmeena.R is on a distinguished road

دكتورة ازاى نقفل في كل المواد ومش ننقص نص درجة بالذات في الفيزيا والانجليزى ؟؟
قديم 15-08-2013, 06:35 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Yasmeena.R مشاهدة المشاركة
دكتورة ازاى نقفل في كل المواد ومش ننقص نص درجة بالذات في الفيزيا والانجليزى ؟؟
بصى يا ياسمينا .. و كلامى دة ان شاء الله هتعرفيه و هتلاقي نفسك بتقوليه للدفعات اللى جاية
الثانوية العامة هى بنسبة 40% نصييييييب و بنسبة 50% توفيق ربنا ليكى و ال 10% الباقيين شغلك انتى و اجتهادك
هتعرفي بجد ساعه ما تشوفى النتيجة بالذات ان فعلا دة شغلك و ان ربنا اداكى على اد تعبك اللى تعبتيه
الحاجة بس اللى بتعمل قلق هى ان الطالب يحس انه ذاكررررر اووووﻻ و اجتهد اوووى و مجابش درجات و يقولك بعد كدة اتظلمت
اه فى عك ف التصحيح و انا نفسي عانيت منه ف سنة تانية لما عملت تظلم ف العربي .. لكن لازم تحطى ف دماغك ان الدرجة اللى جاتلك دى هى تقييم ربنا لمجهودك و تعبك .. المصحح ما هو الا اداة .. بمعنى انك لو اتظلمتى من مصحح اعرفي ان ربنا شاف مجهودك اد الدرجة اللى انتى اخدتيها دى و سخر المصحح بقى عشان يحقق دة
الخلاصه ان كل واحد ف ثانوية بالذات بياخد على اد تعبه و اللى بيتعب اوووى باخلاص ربنا بيكرمه و بيعامله بفضله لا بعدله ..
ثانيا بقى الثانويه العامة دى محتاجة انك تتعاملى معاها بسياسة النفس الطويل . زى سبق الجري بالظبط .. اللى نفسه اطول هو اللى بيحقق اعلى نسبة نجاح فيها .. و كل ما نفسك يكون اقصر كل ما نسبة نجاحك تقل

اما بقى بالنسبة لسؤالك .. شوفى يا ستى .. النص درجة دة هو النقص الشاااائع ف الثانوية بالذات .. بمعنى ان انتى ممكن يكون اجابتك صح بس مش كاملة او مش نموذجية بمعنى اصح فيقوم المصحح ساعتها يعمل ايه .. يطير النص المتين .. و ياما ناس بتنقص بال3 و 4 درجات عبارة عن انصاص مش اكتر ..
الانصاص دى بقى حلها الوحيد كتاب المدرسة .. و ان انتى تلتزمى بكل كلمة مكتوية فيه فى المذاكرة .. ماتعديش حاجة و و انتى بتراجعى برضه تلتزمى بكتاب المدرسة ف المراجعه .. عشان تضمنى ان انتى اسلوبك ف الكتابة ف الاجابة هو هو اسلوب كتاب المدرسة .. لان نموذج الاجابة بيتحط فيه قدام كل اجابة رقم صفحة كتاب المدرسة اللى الاجابة منقولة منه .. ف بالتالى عليكى بكتاب
المدرسة اولا و اخيرا ..

حتى لو حابة ان انتى تذاكري من مذكرة او كتاب خارجى عشان يكون منظم اكتر راجعى الاول كلام المذكرة بكلام كتاب المدرسة .. اى معلومة تلاقيها ناقصه زوديها ف المذكرة بحيث ان المذكرة دى تبقي عبارة عن كتاب المدرسة بالنص بش منظم اكتر ..كدة تخلصي من موضوع الانصاص .. مش ف الفيزيا بس دة ف كل المواد
اما بالنسبة للانجليزى بقى بصي .. الانجليزى منه 22 درجه ع الاقل من ال 25 معتمدة على اللغه اللى عندك .. و دى عشان نظبطها محتاجة تحفظى كلمات كتييييير طوووول السنة و تحلى كتييييير اوووى .. الانجليزى دة كان المادة الوحيدة اللى بحل فيها من 4 كتب اثناء الشرح .. و حوالى 4 كتب كمان مراجعه .. يعنى 8 كتب على مدار السنة ..
امشي على نظام محدد و هو انك تحفظى كل يوم 10 كلمات جداد على الاقل غير كلمات منهجك .. يعنى مثلا حفظتى النهاردة 10 كلمات بكرة احفظى 10 كمان و سمعى ال20 سوا .. بعده تسمعى ال 30 سوا و هكذا ..
طب الكلمات دى تجيبهم منين .. شوفى يا ستى اقعدى كدة امسكى كل يونيت ف الاول خاااالص اقري ال 2passage ,, translation اللى فيهم واحدة واحدة كدة و طلعى كل الكلمات اللى انتى مش عارفاها او الجديدة عليكى يعنى و جمعيها كلها فى كراسة واحدة و اعملى كده ف كل يونيت من ال18 يونيت اللى عندك شوفى هتطلعى كام كلمة .. و لو عندك اكتر من اكتاب هتجمعى اد ايه
لو افتكرت حاجة تانى هبقي اقولهالك .. معلش طولت عليكى بس بحاول اديكى خلاصه تجربتى ؛)
ربنا معاكو
قديم 16-08-2013, 01:56 PM
Yasmeena.R Yasmeena.R غير متواجد حالياً
عضو قدير

Yasmeena.R is on a distinguished road

طب في ناس مبتدية من بدرى وخلصوا كمان مواد

هل ممكن اتساوى بيهم وانا ادوبك لسة بقول ياهادى

انا يعنى نفسى ادخل طب يارب كل الطلبة يدخلوا اللى في نفسهم

،،،،،،

ثانيا انا بصراحة اول مرة اقعد بالساعات ع الكتاب ومش منظمة في مزكرتى خالص ومش بذاكر اول باول

خايفة يحصل دا السنة دى خصوصا حتى لو المدرسين اللى باخد عندهم ممتازين المجهود الاكبر عليا

بس انا شوفت مواضيع كتير هنا ساعدت في التنظيم

انا بحب النظام وبعمل جداول لو اتبعتها في السنين اللى فاتت كنت جبت 100 % لكن بقا عند التطبيق مفيش

وكل سنة بقول هعمل كذا وكذا

هل ممكن السنة دى يحصل معايا كدا واضيع

انا مش عايزة اجيب مجموع في التسعنيات يعنى اجيت 96% وفى الاخر مدخلش حاجة زى واحد اعرفها

انا الحمد لله في السنين الشهادة كلها متفوقة

بس دى سنة العمر

يعنى نفسى ادخل طب

،،،،

انا كنت بعمل كدا في سنة تانية وصح كانت في اسئلة الطلبة مكنوش عرفينها بس الملازم

بس عربى وكيمياء بس بعمل كدا

بس انا هعمل كدا في كل المواد زى منصحتينى

،،،

اخر حاجة بقا

ايه 2passage ,, translation اللى في اليونتات دى
قديم 16-08-2013, 03:45 PM
Ruins22 Ruins22 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

Ruins22 is on a distinguished road

أنا بقى هذاكر جامد و هضغط على نفسىى و هى سنه و خلاص، بس المشكله عندى إححساس دياماً إن بعد تعبى سنه كامله و أهلى صارفين عليا دروس فى الأخر هدخل الإمتحان مش هعرف أحل كلمه واحده، فا ممكن تقوليلنا الإمتحان بيجى إزاى ؟؟ يعنى المزاكر او أى حد تعب يعرف يخلصو علىطول ؟ حتى لو واحد مستواه عادى ؟ و لازم واحد متميز علشان إمتحانات الثانويه العامه كلها أسئلة ذكاء و كده ؟؟
قديم 16-08-2013, 04:28 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasmeena.r مشاهدة المشاركة
طب في ناس مبتدية من بدرى وخلصوا كمان مواد

هل ممكن اتساوى بيهم وانا ادوبك لسة بقول ياهادى

انا يعنى نفسى ادخل طب يارب كل الطلبة يدخلوا اللى في نفسهم

،،،،،،

ثانيا انا بصراحة اول مرة اقعد بالساعات ع الكتاب ومش منظمة في مزكرتى خالص ومش بذاكر اول باول

خايفة يحصل دا السنة دى خصوصا حتى لو المدرسين اللى باخد عندهم ممتازين المجهود الاكبر عليا

بس انا شوفت مواضيع كتير هنا ساعدت في التنظيم

انا بحب النظام وبعمل جداول لو اتبعتها في السنين اللى فاتت كنت جبت 100 % لكن بقا عند التطبيق مفيش

وكل سنة بقول هعمل كذا وكذا

هل ممكن السنة دى يحصل معايا كدا واضيع

انا مش عايزة اجيب مجموع في التسعنيات يعنى اجيت 96% وفى الاخر مدخلش حاجة زى واحد اعرفها

انا الحمد لله في السنين الشهادة كلها متفوقة

بس دى سنة العمر

يعنى نفسى ادخل طب

،،،،

انا كنت بعمل كدا في سنة تانية وصح كانت في اسئلة الطلبة مكنوش عرفينها بس الملازم

بس عربى وكيمياء بس بعمل كدا

بس انا هعمل كدا في كل المواد زى منصحتينى

،،،

اخر حاجة بقا

ايه 2passage ,, translation اللى في اليونتات دى

طيب سؤال سؤال بس
شوفى يا ستى بالنسبة للناس اللى بدات بدري ف دول اساسا غلطو غلطة عمرهم الا ما رحم ربي .. الثانويه العامة هى اول سنة هتقابلوها ف سنين دراستكو بتدرسوا فيها لمده 9 شهور متواصله دون توقف .. قبل كدة كنتى بتدرسي 3 شهور و تمتحنى و ترمى اللى درستيه و ترتاحى اسبوعين و تدرسي تانى لمده 3 شهور حاجات جديدة .. السنة دى مش كده خااااالص السنة دى انتى هتدرسي مناهج طويله عريضه لمده زمنية طويييله .. فالمفروض ان انتى ما تطوليش المدة دى على نفسك .. بمعنى ان انتى لو هتبداى دروس من شهر 9 مثلا و هتبداى معاها المذاكرة يبقى كده هتقعدى تذاكري لمده 10 شهور متواصله .. لو بداتى من شهر 8 هتدرسي 11 شهر متواصلة .. يبقى انتى كده زودتى المدة على نفسك ..
كده كده هيحصل زهق اثناء الدراسة و ملل و خنقة و زهق من المذاكرة و كل الكلام دة .. لكن احنا بنحاول ناخر مرحلة الزهق دى لاقصى حد ممكن بحيث ان قرب الامتحانات يضغطك ف مايديكيش فرصه تريحى ..
انا دايما بشوف حاجة .. قضى شهر 9 و 10 بتحاولى تخرجى من جو الاجازة و تدخلى ف الدراسه و المذاكرة و تتعودى على الكلام دة .. شهر 11 و 12 و 1 هتكونى وصلتى لاقصى مرحله من النظام ف المذاكرة و دخلتى ف المود و دروسك استقرت و كله تمام .. شهر 2 و 3 هتبقى معظم المواد عندك خلصت و هتبداى مرحله جديدة اللى هى المراجعه .. بس طبعا هتبداى تحسي بالتعب و الخنقه اللى كلمتك عنهم .. شهر 4 و 5 هيبقى التعب و الزهق وصل عندك لاقصى مرحلة .. بس ضغط قرب الامتحانات عليكى مش هيخليكى تقدري تتوربي عن المذاكرة .. هتبداى تحسي ان العد التنازلى بدا و ان بتسابقي الزمن .. فدة مش هيسمحلك باى تقصير من اى نوع و هيخليكى مجبرة انك تشتغلى باعلى طاقتك من كتر الشده و الضغط اللى هتحسي بيه ..
لكن لو اقترضنا انك بداتى بدري شهر مثلا و لا شهرين عن اللى انا كاتباه دة قدمى بقى كل اللى هيحصل دة .. و هتبداى تحسي بالزهق و الرخم دة بدري على شهر 2 مثلا .. هيبقى لسه قدامك وقت على الامتحانات فدة ممكن يخليكى تتخاذلي او تكسلي ف المذاكرة عشان لسه بدري و انا معايا وقت و الكلام دة .. و لو ريحتى اسبوعين تلاتة يبقى كده شكرااااا .. على ما تبداى تلمى نفسك تانى هتبقي مش عارفه تبداى منين و تروحى فين و دة وقع ناس كتيييير جدااا ..
ف بكده الخلاصه البدء بدري مش شطارة و مش حاجة حلوة .. ولا اللى بيبدا الاول بيجيب درجاات اعلى الموضوع كله متوقف على الطالب نفسه .. يا يعرف يسند نفسه و يقف على رجله طووول السنة يا هياخدله كام شهر حماسة و بعدين يقع ..

اما بقى بالنسبة لموضوع المذاكرة بالساعات .. ف انتى مش مطلوب منك دلوقتى اكتر من انك تذاكري اللى اخدتيه ف الدرس و تحلى عليه .. و دة ف كل مادة .. مش اكتر من كده ف المرحلة الحالية .. اللى بيميز طالب عن طالب بقى هو اسلوب المذاكرة نفسهل .. فى طالب بيذاكر صح و طالب بيذاكر غلط .. ما تموتيش نفسك مذاكرة دلوقتى او تنامى ع الكتاب .. لا الكلام ده له وقته .. اخرحى و اتفسحى و اتفرجى ع التلفزيون و خدى كفايتك ف النوم .. بس بالعقل .. ما تفتريش اووى ف اللعب على حق المذاكرة و لا تفتري اوووى ف المذاكرة على حق اللعب .. ادى لكل حاجه حقها ..
بالنسبة لنقطة النظام و الجداول .. بصي انا عمرى ما كنت من اللى بيعملو جداول و يمشوا عليها و الكلام ده .. كنت زيك كده اعمل حتة جدول مايخرش المية .. و ساعه التنفيذ تلاقينى ماشيه بجدول تانى خاااالص .. ف انا مش هقدر افيدك ف الموضوع ده اووى يعنى .. بس انا كنت بعمل حاجة تانية .. بجيب ورقه و اكتب فيها انا مطلوب منى اعمل كذا و كذا و كذا و احط حاجات زياده حتى لو مش مستعجله عليها و اخلى الورقه دى قدامى ساعه ما لحى ابدا مذاكرة .. و اشوف انا دلوقتى اقدر اعمل ايه من اللى مكتوب قدامى دة .. و اعمله .. و لما اخلصه اشطب عليه و اشوف حاجه تانية .. كده يعنى .. دة كان بيساعدنى شويه و كان بيدينى دفعه امل لنا الاقي نفسى انجزت ف يوم كذا حاجة من اللى قدامى دة .. ممكن ده يفيدك .. لكن الضرووورى جدااا بالنسبة لك انك ماتبقيش مهمله ف مذاكرتك او تشتغلي على ماده اكتر من الدنيا لمجرد انك بتحبي الماده دى اكتر من دى او لان الماده دى تقيله على قلبك .. حاولى تعالجى موضوع عدم النظام دة بالتدريج بحيث انك ماتبقيش بتضغطى على نفسك

اما اخر حاجة بقى .. بصي يا ستى .. لو جبتى كتاب من اللى انا قايله عليهم دول هتلاقيهم مقسمين تمارين اليونيت كدة .. تمارين على الكلمات عبارة عن اختار و فايند ذا ميستيك و ترانسليشن و تمارين على الجرامر نفس الاسئلة دى برضه .. و بعدين تمارين على اليونيت كله برضه نفس الاسئله دى .. و بعدين امتحان على اليونيت او امتحانين بنفس مواصفات الورقه الامتحانية .. الامتحان بقى من مواصفاته انه فى قطعتين بتقريهم و تحلى اسئله عليهم .. و طبعا دى قطع خارجيه مش من المنهج يعنى .. ف اكيد هتباقي فيها كلمات ماتعرفيهاش .. و كذلم ف الترانسليشن .. برضه اكيد هتلاقي كلملت جديدة .. هى دى بقى الكلمات اللى بقولك جمعيها و احفظيها

اى اسئله تانى انا تحت امرك .. بالتوفيق و ربنا يحققاك اللى بتتمتيه و تدخلى طب ان شاء الله
قديم 16-08-2013, 04:54 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ruins22 مشاهدة المشاركة
أنا بقى هذاكر جامد و هضغط على نفسىى و هى سنه و خلاص، بس المشكله عندى إححساس دياماً إن بعد تعبى سنه كامله و أهلى صارفين عليا دروس فى الأخر هدخل الإمتحان مش هعرف أحل كلمه واحده، فا ممكن تقوليلنا الإمتحان بيجى إزاى ؟؟ يعنى المزاكر او أى حد تعب يعرف يخلصو علىطول ؟ حتى لو واحد مستواه عادى ؟ و لازم واحد متميز علشان إمتحانات الثانويه العامه كلها أسئلة ذكاء و كده ؟؟

حلو اوووى الحماس اللى بتتكلمى بيه ده .. و يا رب تفضلي محافظة عليه .. و على رايك هى سنة و خلاص .. احنا كنا سنتين ف الموضوع كان اصعب بالنسبة لنا شويه ..
بس الوحش اوووووى بقى و اللى ممكن يضيع حماسك دة كله ف وقت اسرع ما انتى ممكن تتخيلي .. هو لمحة التشاؤم اللى ف كلامك دى و مش هحل و مش عارف ايه ..
شيلي الكلام ده كله من دماغك خاااالص ف اسرع وقت .. ماتبدايش مذاكرة و انتى عندك الاحاسيس دى لانها كفيله انهل تدمر كل اللى هتحاولى تعمليه .. خلى دايما عندك امل و حلم اجري ورااااااه و ماتسيبيهوش و على قد ما هتتعبي على قد ما هيقرب منك ماتخفيش
اقري كلامى مع ياسمينا هتلاقينى قلتلها الثانويه العامة دى 50% منها توفيق من ربنل و 40% نصيب و 10% شغلك انتى و اجتهادك ف المذاكرة ..
صدقينى و الله هتلاقي تعبك ف الورقه و انتى بتجاوبي اخر السنة .. هتلاقي نفسك بتكتبي اجابة و تسيبي اجابه بتوفيق من ربنا انتى نفسك هتستغربيه و تقولى ايه ده انا ليه كتبت ده و سبت ده .. او ليه كتبت كل الاجابة الطويله دى .. دة بيبقى عشان ربنا عالم انك تعبانة ف المادة دى بجد ف بيديكى فيها اكتر ما انتى متوقعه .. و على العكس برضه لو ماتعبتيش ف ماده مش هتلاقى .. و حتى لو حليتى فيها كويس ف الامتحان ..
انا قلت لياسمينا قبل كده .. الدرجه اللى هتجيلك اخر السنة هى دى مقدار تعبك بالظبط زى ما ربنا شافه و اطلع عليه .. لو اجتهدتى ف المادة دى 90% هتجيبي فيها 90% لو اجتهدتى 95% هتجيبي 95% فيها و هكذا .. و ربنا بقى اعدل من الكل .. بيسخر المصححين عشان يحققوا عدله ده .. ممكن مصحح يتعمى عن غلط قدامه عشان انتى ربنا شاهد و مطلع على تعبك ف الماده دى .. و ممكن مصحح تانى يشوف الصح غلط عشان نفس السبب .. المصححين ما هم الا اداه
خلى ثقتك ف ربنا كبييييييرة اوووى و انتى مش عليكى اكتر من انك تتعبي و تتبهدلى و تبذلي قصاري جهدك و التوفيق من عنده هو بس .. و هتعرفي المعنى الحقيقي للتوفيق جوه اللجنة بجد ..
اما بقى عن اسئلتك ف زى ما قلتلك اللى ذاكر باخلاص و ضمير مذاكره صح هيدخل يقفل الامتحان مع توفيق ربنا ليه طبعا .. و كل ما درجه اجتهادك ف المذاكرة يقل كل ما دة هتطلع نتيجته ف الامتحان ..
امتحانات الثانويه العامة انتى مسيرك تشوفيها بعد ما تخلصي المناهج للطالب العاااااادى طبعا مش للطالب للفولاذى .. و ساعات بتبقي ف مستوى الطالب المعتوه .. ف ماتقلقيش من النقطة دى خااالص .. ولا للطالب المتميز ولا اى حاجة من الهبل ده .. اه بيبقى فيها مستويات طبعا ف الاسئله بس مش محتاج اكتر من واحد مذاكر و فاهم .. لان ساعات بيحيبو اسئلة يشوفوا بيها درجة الفهم عشان يميزو الفاهم من الحافظ ... فلازم تهتمى انك تفهمى و تستوعبي كويس اوووى من المدرس كل كلمة ف المتهج

ربنا معاكو و يوفقكو ان شاء الله .. و اى اسئله انا ف الخدمة .. يا رب اكون بفيدكو بس
قديم 16-08-2013, 07:24 PM
محمد عدلي انور محمد عدلي انور غير متواجد حالياً
عضو جديد

محمد عدلي انور is on a distinguished road

معاكواا باذن الله

العلامات المرجعية