اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

موضوع مغلق

قديم 15-06-2011, 08:29 AM
mr.computer2011 mr.computer2011 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

mr.computer2011 will become famous soon enough

ربنا يوفق الجميع

قديم 15-06-2011, 10:00 AM
أبو عمر وإلياس أبو عمر وإلياس غير متواجد حالياً
عضو نشيط

أبو عمر وإلياس is on a distinguished road

اللهم آميـــــــــن
قديم 15-06-2011, 01:11 PM
ايمان العطار ايمان العطار غير متواجد حالياً
عضو جديد

ايمان العطار is on a distinguished road

السلام عليكم ياجماعة
رقم الفاكس لموضوع التظلم : 0227958048

بالتوفيق لنا جميعا ان شاء الله
قديم 15-06-2011, 03:41 PM
منى أبو الجود منى أبو الجود غير متواجد حالياً
عضو نشيط

منى أبو الجود is on a distinguished road

ياأوائل الازهر دلوقتي في شعب في كلية الدراست الاسلامية والعربية وكلية اللغة العربية زي شعبة اللغة العربية مفهاش اقسام اثناء مرحلة الاربع سنوات ولكن فيها اقسام في الدراسات العليا فليه تتعامل على انها شعبة مفهاش اقسام مع ان كل قسم بيكون ليه رئيس مثلا رئيس قسم اللغويات او الادب والنقد او البلاغة او اصول اللغة ليه معملوش اعتبار للاقسام دي وأخدوا منهمم الاول والثاني بمعنى انهم ياخدو من كل دفعة تمانية كل اتنين في قسم معين حتى يتحقق تكافؤ الفرص لان فيه شعب تانية زي مثلا الاصول بيتقسموا خلال الاربع سنين الى تفسير او حديث او غيره وطبعا دول حيخدوا فيهم من كل قسم اتنين فليه التفرقة دي حرام ده ظلم ارجوا ممن ينطبق عليه ما اقوله انه يراسلني لان من حقنا نرفع قضية لان القرار واضح
أرسل الدكتور عصام شرف، رئيس مجلس الوزراء، قراراً حصل "اليوم السابع" على نسخة منه يطالب فيه رئيس جامعة الأزهر الدكتور أسامة العبد بإرسال بيان بأعداد الخريجين أصحاب المركز الأول والثانى من كل قسم وشعبة من خريجى الدفعات من عام 2002 حتى 2010 لتعيينهم معيدين بالجامعة، على أن يتم إرسال بيان أسماء الخريجين مرفقاً بصورة قرار المجلس إلى جميع الكليات. وجاء فى نص قرار شرف أن صدوره يعد استجابة لاحتجاجات أوائل جامعة الأزهر.

كانت الجامعة قد أرسلت إلى مديرى الكليات بيانا يفيد بذلك موضحة أن هذا الموضوع عاجل للغاية ويرسل إلى الجامعة فى أسرع وقت. وصرح محمود شعيب، الأمين العام بالجامعة لـ"اليوم السابع" قائلا: "بدأنا العمل فى حصر أعداد الطلاب يوم إجازتنا السبت الماضى، وتم حصر أعداد الطلاب بكل قسم وشعبة بالقاهرة والوجه البحرى، ومن المنتظر وصول قائمة أوائل فرع أسيوط قبل نهاية الأسبوع، وأوضح أن البيانات سترسل إلى مجلس الوزراء نهاية الأسبوع الحالى،
يعني المفروض كل الشعب بكل أقسامها

قديم 15-06-2011, 10:21 PM
الصورة الرمزية د.عبدالرحمن المنياوي
د.عبدالرحمن المنياوي د.عبدالرحمن المنياوي غير متواجد حالياً
معلم ثانوى مواد سياحية و فندقية

د.عبدالرحمن المنياوي has a spectacular aura about

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمان العطار مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله
الواضح ان الدكتور عبد الرحمن انسان محترم جدا ونشكرك لسعة صدرك والرجاء من سيادتكم افادتى اناخريجة فنون جميلة 2009 جيد جدا مع مرتبة الشرف بمجموع %78 والثانية علي القسم وللاسف لست من العشرين الاوائل حيث تم تحديد العشرين الاوائل علي الكلية كلها دون النظر الى انها قسم عمارة التى تعتبرمثل هندسة والاقسام الاخرى من الفنون ديكور وتصميم وتصوير ونحت والطبع معظم العشرين من قسم العمارة اللىاصلا بيتخرجوا ويشتغلوامهندسين اماالجزء الاخر ان الاولى والتى عينت معيدةاكثرمنى باربعة من عشرة وقالوا لى فى الكليةانهماخذوامن80% يعنى المعيدة اقل من 80% فىقسم النحت ارجو افادتى ونصيحتى ارفع تظلم ولاقضييةولا لاولمين

شكرا لذوقك العالي

بس على فكرة التعيين سيكون لأوائل الكلية بصفة عامة وهذه النقطة سببت مشاكل كثيرة جدا في كليات كثيرة أهمها كلية التربية المتعددة الأقسام .. مش عاوز ألعب بالألفاظ معاكي بس مفيش قانونا شيء يمكن الاستناد عليه بهذا الخصوص

أنصحك بإكمال مسيرة حياتك وأتمنى لك التوفيق في حياتك المهنية

أخوكي د.عبدالرحمن المنياوي

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 15-06-2011, 10:24 PM
AHMED TEACH AHMED TEACH غير متواجد حالياً
مدرس رياضيات

AHMED TEACH is on a distinguished road

كلية التربية ج عين شمس حددت الاوائل علي اساس الاول والثاني من كل قسم وليس الاوائل علي الكلية
تلاقى ناس أشرار وناس طيبين وعجبي

قديم 15-06-2011, 10:29 PM

ياجماعة بخصوص الأزهر

رئيس جامعة الأزهر خصص الاول والثاني على كل قسم للتعيين كمعيدين فقط وباقي الـ20 كوظائف إدارية في الجامعة

أنا عارف إن الخبر معروف للكل بس أنا بصراحة مش عارف إيه اللي ممكن يحصل أنا شايف ةناس كتير زعلانه من الموضوع ده

انا بيتهيألي إن جامعة الأزهر أو أي جامعة في الدنيا هل تستطيع تعيين العشرين الأوائل على مدار 8 دفعات كمعيدين ؟؟

الموضوع صعب شوية .. بس عليكم السعي وعلى الله التوفيق

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 15-06-2011, 10:34 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed teach مشاهدة المشاركة
كلية التربية ج عين شمس حددت الاوائل علي اساس الاول والثاني من كل قسم وليس الاوائل علي الكلية

أولا : أنا باتكلم عن الجامعات العامة وليس الأزهر

ثانيا أنا بأقول لحضرتك من مكاني هنا استحالة استحالة استحالة تيجي كلية وتحدد الأوائل بالشكل اللي حضرتك بتقول عليه إلا في الأزهر

لأن التعليم العالي العام يسير ضمن قرار التعيين المصدق منذ 12 سنة والذي تم وقف تنفيذه في 2003

القرار يحدد العشرين الأوائل على كل الكلية وليس للأقسام دخل في التصنيف .. يعني ممكن الأوائل كلهم يطلعوا من قسم واحد ويتم تعيينهم ..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 15-06-2011, 11:01 PM
معاكم قلبى معاكم قلبى غير متواجد حالياً
عضو جديد

معاكم قلبى is on a distinguished road

مساء الخير يا دكتور عبد الرحمن
حمدا لله على سلامة حضرتك
ياريت تفيدنى فى موضوع المنح ده وزى ما رئيس الوزراء اخد قراتر بتعيين اوائل الازهر ليه ما ياخدش قرار بتعيين طلاب المنح
رجاء تطمنى
ولكم جزيل الشكر
قديم 15-06-2011, 11:23 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاكم قلبى مشاهدة المشاركة
نورت المنتدى يا دكتور الحمد لله ان كان المانع خير
احنا عندنات تسؤلات كتيرررررررررررررررة جدا
انا عايزة اعرف ايه اخر اخبار تعيين المنح؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اكيد حضرتك سمعت ان كل الكليات ردت على خطاب الوزارة انهم مش محتاجين ما عدا جامعة اسيوط عينت الطلاب بعد ما اعتصموا داخل الكلية
يا ترى كده راحت علينا ولا ايه؟؟؟؟؟
و صحيح ان الوزير مالوش سلطة على الجامعات؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يعنى خلاص كان قصدهم ان التعيين يبقى على حسب رغبة الكليات اللى اساسا مش راضية تعينهم؟؟؟؟؟و لا المفروض ان الناس دى تتعين لانها اتحرمت من التعيين طول سنين المنحة وقعدت دلوقتى فى الشارع؟؟؟؟؟؟؟عايزة افهم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

السلام عليكم يا أختي العزيزة

موضوع طلاب المنح ده حكايته حكاية ..

القصة إن فيه سوء فهم واستعجال شوية

الكلام من الأول إن الدكتور ماجد الشربيني رئيس الأكاديمية بلغنا شخصيا بأن مشروع أوائل الخريجين سيتم كالآتي:

أولا : التعيينات ستشمل الفئات الثلاثة التالية:

1- طلاب المنح الدراسية التي أنهت المنح والتي لازالت على قفيد المنحة.
2- الـ20 الأوائل على كل كلية من 2003 وحتى 2010.
3- الحاصلين على الماجستير والدكتوراة من غير المعينين بالجهاز الحكومي بالدولة.

ثانيا : خطة التعيين ستتم كالآتي:

- جزء يتم تسكينه في الجامعات الحكومية حسب احتياجات كل جامعة.
- جزء يتم تسكينه في الجامعات والأكاديميات الخاصة.
- جزء يتم تسكينه في أكاديمية البحث العلمي والمراكز التابعة لها (وهذا سيشمل بعض التخصصات فقط وليس الكل).
- الباقي سيتم تعيينهم كفرق بحثية تابعة لوزارة الصناعة يرأس كل فرقة بحثية أستاذ جامعي وهدفها تطوير مجال تخصصها في مكان محدد.

طيب الكلام ده المفروض هيحصل امتى .. المفروض الكلام ده يحصل قبل بداية يوليو 2011
على أن تكون التظلمات خلال شهر يوليو كاملا ..

المشكلة هنا بقى في إن طلاب المنح وكمان برضه بعض الحاصلين على الماجستير والدكتوراة من الخارج بيحاولوا يحصلوا على قرار سيادي للتعيين في الجامعات بغض النظر عن المشروع ده

طيب الناس دي بتعمل كده ليه ؟!!!!

لأحد سببين :

الأول : أنهم على غير ثقة في رؤساء الأقسام اللي دايما بيقولوا معندناش عجز .. وبصراحة احنا معانا حق في النقطة دي لأن الأقسام بتستهبل على طوووووووووووووووووول.

الثاني : ناس عارفه إن احتياجات كلياتها قليلة وهي تقديراتهم مش عالية علشان تنافس فهم عاوزين قرار سيادي لأنهم لن يتم تعيينهم لو تمت مقارنتهم بالباقيين..

عندك حل يا عم :

آه .. لما اتكلمنا مع الدكتور ماجد رئيس الأكاديمية قال مش هنخلي الأقسام هي اللي تحدد الاحتياجات في الجامعات
أمال مين يا عم ..

تم تخصيص لجنة محايدة في كل جامعة يرأسها نائب رئيس الجامعة للدراسات العليا والبحوث وتتكون من أستاذ دكتور يدرس احتياجات الكليات النظرية وأستاذ دكتور يدرس احتياجات الكليات العملية .. واستاذ آخر للمراجعة ..

هذه اللجنة تأخذت الأحمال التدريسية من كل كليات الجامعة وتحدد احتياجات كل جامعة وفقا لمعايير الجودة المقررة .. ثم ترسل النتائج لأكاديمية البحث العلمي لعرضها في قائمة الاحتياجات..

في أسيوط وفي جنوب الوادي كانت الجامعة هي السباقة لعمل تلك اللجنة حتى من قبل صدور قرار الوزارة بتكوين تلك اللجان لذلك جاءت النتائج سريعة .. أما باقي الجامعات فإنها ترسل نتائج الاحتياج تباعا ..

عندنا في المنيا مثلا اللجنة لم تنهي عملها حتى الآن ولذلك لم تنزل الجامعة في قائمة الاحتياجات المعلنة على موقع الأكاديمية .. وكل يوم فيه جديد بس المتوقع أنه قبل نهاية الشهر الجاري ستنزل الاحتياجات كلهاعن كل الجامعات ليتم بعدها تسكين الناس ..

طيب مين الأولى في التسكين ياعم عبدالرحمن ؟!!!!!!!!!!

الأولويات بالأعلى في الدرجة العلمية ثم الأعلى في التقدير ثم الأكبر سناً ..

وياريت أكون قدرت أرد شوية على بعض استفساراتكم وأكرر اعتذاري الشديد على عدم تواصلي معكم الفترة السابقة وياريت اللي ليه استفسار يكتبه وانا تحت أمره ..

أخوكم وأقلكم والأحوج إليكم د.عبدالرحمن المنياوي

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 15-06-2011, 11:24 PM

افتراضي التعيينات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاكم قلبى مشاهدة المشاركة
نورت المنتدى يا دكتور الحمد لله ان كان المانع خير
احنا عندنات تسؤلات كتيرررررررررررررررة جدا
انا عايزة اعرف ايه اخر اخبار تعيين المنح؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اكيد حضرتك سمعت ان كل الكليات ردت على خطاب الوزارة انهم مش محتاجين ما عدا جامعة اسيوط عينت الطلاب بعد ما اعتصموا داخل الكلية
يا ترى كده راحت علينا ولا ايه؟؟؟؟؟
و صحيح ان الوزير مالوش سلطة على الجامعات؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يعنى خلاص كان قصدهم ان التعيين يبقى على حسب رغبة الكليات اللى اساسا مش راضية تعينهم؟؟؟؟؟و لا المفروض ان الناس دى تتعين لانها اتحرمت من التعيين طول سنين المنحة وقعدت دلوقتى فى الشارع؟؟؟؟؟؟؟عايزة افهم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

السلام عليكم يا أختي العزيزة

موضوع طلاب المنح ده حكايته حكاية ..

القصة إن فيه سوء فهم واستعجال شوية

الكلام من الأول إن الدكتور ماجد الشربيني رئيس الأكاديمية بلغنا شخصيا بأن مشروع أوائل الخريجين سيتم كالآتي:

أولا : التعيينات ستشمل الفئات الثلاثة التالية:

1- طلاب المنح الدراسية التي أنهت المنح والتي لازالت على قفيد المنحة.
2- الـ20 الأوائل على كل كلية من 2003 وحتى 2010.
3- الحاصلين على الماجستير والدكتوراة من غير المعينين بالجهاز الحكومي بالدولة.

ثانيا : خطة التعيين ستتم كالآتي:

- جزء يتم تسكينه في الجامعات الحكومية حسب احتياجات كل جامعة.
- جزء يتم تسكينه في الجامعات والأكاديميات الخاصة.
- جزء يتم تسكينه في أكاديمية البحث العلمي والمراكز التابعة لها (وهذا سيشمل بعض التخصصات فقط وليس الكل).
- الباقي سيتم تعيينهم كفرق بحثية تابعة لوزارة الصناعة يرأس كل فرقة بحثية أستاذ جامعي وهدفها تطوير مجال تخصصها في مكان محدد.

طيب الكلام ده المفروض هيحصل امتى .. المفروض الكلام ده يحصل قبل بداية يوليو 2011
على أن تكون التظلمات خلال شهر يوليو كاملا ..

المشكلة هنا بقى في إن طلاب المنح وكمان برضه بعض الحاصلين على الماجستير والدكتوراة من الخارج بيحاولوا يحصلوا على قرار سيادي للتعيين في الجامعات بغض النظر عن المشروع ده

طيب الناس دي بتعمل كده ليه ؟!!!!

لأحد سببين :

الأول : أنهم على غير ثقة في رؤساء الأقسام اللي دايما بيقولوا معندناش عجز .. وبصراحة احنا معانا حق في النقطة دي لأن الأقسام بتستهبل على طوووووووووووووووووول.

الثاني : ناس عارفه إن احتياجات كلياتها قليلة وهي تقديراتهم مش عالية علشان تنافس فهم عاوزين قرار سيادي لأنهم لن يتم تعيينهم لو تمت مقارنتهم بالباقيين..

عندك حل يا عم :

آه .. لما اتكلمنا مع الدكتور ماجد رئيس الأكاديمية قال مش هنخلي الأقسام هي اللي تحدد الاحتياجات في الجامعات
أمال مين يا عم ..

تم تخصيص لجنة محايدة في كل جامعة يرأسها نائب رئيس الجامعة للدراسات العليا والبحوث وتتكون من أستاذ دكتور يدرس احتياجات الكليات النظرية وأستاذ دكتور يدرس احتياجات الكليات العملية .. واستاذ آخر للمراجعة ..

هذه اللجنة تأخذت الأحمال التدريسية من كل كليات الجامعة وتحدد احتياجات كل جامعة وفقا لمعايير الجودة المقررة .. ثم ترسل النتائج لأكاديمية البحث العلمي لعرضها في قائمة الاحتياجات..

في أسيوط وفي جنوب الوادي كانت الجامعة هي السباقة لعمل تلك اللجنة حتى من قبل صدور قرار الوزارة بتكوين تلك اللجان لذلك جاءت النتائج سريعة .. أما باقي الجامعات فإنها ترسل نتائج الاحتياج تباعا ..

عندنا في المنيا مثلا اللجنة لم تنهي عملها حتى الآن ولذلك لم تنزل الجامعة في قائمة الاحتياجات المعلنة على موقع الأكاديمية .. وكل يوم فيه جديد بس المتوقع أنه قبل نهاية الشهر الجاري ستنزل الاحتياجات كلهاعن كل الجامعات ليتم بعدها تسكين الناس ..

طيب مين الأولى في التسكين ياعم عبدالرحمن ؟!!!!!!!!!!

الأولويات بالأعلى في الدرجة العلمية ثم الأعلى في التقدير ثم الأكبر سناً ..

وياريت أكون قدرت أرد شوية على بعض استفساراتكم وأكرر اعتذاري الشديد على عدم تواصلي معكم الفترة السابقة وياريت اللي ليه استفسار يكتبه وانا تحت أمره ..

أخوكم وأقلكم والأحوج إليكم د.عبدالرحمن المنياوي

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 15-06-2011, 11:38 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاطمة الزهراء 86 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ممكن حد يجاوبني ويريحنى عشان ربنا يريح قلبه دلوقتي أنا لسه متعينه بعقد مؤقت وظيفة إدارية ولسه مكملة ستة شهور بس انا مش مرتاحة خالص في الوظيفة دي وأنا من الأوائل ومش عرفة هو ممكن فعلا يستبعدوا المؤمن عليهم طيب إزاي وأنا كا نفسي من زمان أني أشتغل في مجال تخصصي والله دا حرام لأنهم المفروض يخيرونا بين المكان بتاعنا والوظيفة الجديدة إيه بقى رأيكم
وعليكم السلام يا أخت فاطمة ..

تعيينك بعقد مؤقت أو حتى دائم سواء مؤمن عليكي أو لا .. كل ده لا يحرمك من الدخول في مشرو تعيين الأوائل .. هتجيلك وظيفتك وهيتم تخييرك ما بين الوظيفتين .. ما تقلقيش ومتزعليش كده .. وبرضه ماتسيبيش وظيفتك المؤقتة دلوقت ..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 15-06-2011, 11:39 PM

افتراضي خير

[quote=كيميائى اسلام الشاعر;3522736]بسم الله الرحمن الرحيم

انا عضو جديد و دى أول مرة أكتب هنا بس حبيت أشارك

أنا اسلام خريج علوم المنصورة كيميا سبيشيال 2009 بتقدير امتياز مع مرتبة الشرف و لله الحمد خامس شعبتى سمعت عن موضوع العشرين الاوائل على الدفعة ككل و الحمد لله قرأت اسمى معاهم من على النت بعدين رحت الكلية أسأل و طبعا بعد ما حدفونى لبعض شويتين المهم قالولى فى الاخر انى العشرين دول كانوا متضمنين اللى تم تعيينهم بالفعل كمعيدين و من شهر كده جالهم قرار تانى بحصر العشرين بعد استثناء المعيدين دول وان الناس دى ( بالنسبالنا كعلوم ) اما هتتوظف كإداريين فى الكلية بس فى الادارة العامة ( دى مفهمتهاش الصراحة بس عملت نفسى قارشها ) او فى مصنع او شركات حكومية او مراكز بحوث قلتلهم طب انا كنت عاوز اتعين معيد قالولى كده صعب لان انت طبيعى فاتك سنتين و كده سقط الحق بتاعك الا اذا كان تم تعيين حد اقل منك سواء كيميا او كيميا حيوى ساعتها ترفع قضية و كده كده هكسبها دورت و لقيت أقل حد تم تعيينه اكبر منى ب 0.2% فطبعا زعلت اوى اوى اوى بس قالولى انت بقا تتابع مع مكتب القوى العاملة بتاع المحافظة هو اللى هيبقا عنده قرارات تعيينكم و الجهات اللى هتروحوها و طبعا بما انى كان يوم سبت فكانت المحافظة قااافلة فرجعت بخفي حنين بس انا مسكتش دخلت على العصارة اللى قصاد بوابة تربية و دبتها شوب عصير قصب كبير يمكن أنسى و الحمد لله دلوقتى بقيت أحسن و ان شاء الله اى اخبار هوافيكم بيها على طووول

مسألة التعيينات انا شرحتها في المنشور السابق يا إسلام

وإن شاء الله ربنا يوفقك

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 15-06-2011, 11:44 PM

افتراضي مين قال كده

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معتز عبدالكريم مشاهدة المشاركة
حمد لله على السلامه يا دكتور
الحمد لله انه كان غيابك عننا خير
**عايزيين بس نعرف ايه اخر الاخبار فى موضوع التعيين0

**وعايز اعرف رايك بخصوص استبعاد المؤمن عليهم وايه الحل الى ممكن يعمله المؤمن عليه عشان ميستبعدهوش من التعيين0
وشكــــــــــرا

يا جماعة مفيش استبعاد للمؤمن عليهم

مين اللي قال كده .. يعني انا لا مؤاخذه يجيلي تعييني معيد مثلا واتحرم منه علشان انا واخد عقد مميز وشغال معلم مساعد .. دي كارثة ..

لايوجد استبعاد للمؤمن عليهم .. بل سيتم تخييرهم بين الوظيفتين

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 15-06-2011, 11:46 PM

افتراضي شكرا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رحييق مشاهدة المشاركة
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

الحمد لله يادكتور عبد الرحمن إن المانع كان خيرا