|
أرشيف المنتدى هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل |
|
أدوات الموضوع | ابحث في الموضوع | انواع عرض الموضوع |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() *الحلقة الخامسة*
سمعوا صوت باب من شدة الخبطة كانه بيتكسر خالد واسلام لو قلت اترعبوا يبقى كلمة قليلة هما تخيلوا ان لو حاجة حصلت كان ممكن تبقى من (اللى كان مع البواب) بس هو ظهر !!!!!!!!!! لا واللى زود خوفهم اوى بجد ان "البواب"و"اللى كان مع البواب" اتخضوا فعلا جامد وكان شكلهم باين عليه الخوف خالد خاف يتكلم اسلام لما جه يتكلم خالد سكته شاورله انه يسكت بس طبعا الكشاف كان وقع منهم من كتر ما كانوا خايفيين واكييد اسلام مشفش خالد لما كان بيشاورله لان الدنيا كانت ضلمة :D:D اسلام سال البواب:ايه ده (كان صوته خفيف خالص) اللى كان مع البواب:انا مش عارف فى ايه ; انتوا حظكوا عامل كده ليه المرة دى ما الناس كلها بتدخل معانا مبيحصلش كده ليه (عالم فقر) ![]() ![]() خالد:وطى صوتك يا عم..... انت عارف ايه ده؟؟ البواب:انت (ياد) انت تسكت خالص انا مش طايقك ![]() ![]() خالد:انا كده اتاكد ان اللى فى دماغى صح (فى سره ...محدش سمعه) اسلام بص لخالد:معلش يا خالد استحمله وسيبك من كل اللى بيقوله اهم حاجة ان احنا عرفنا اللى احنا عاوزينه وادينا بنشوف وكمان متنساش ان احنا هنعمل مقالة جااامدة خالد: انت عارف انى مش بزعل بسهولة انا ممكن فى لحظة اخليه يتنطط قدامك زى البغبغان ![]() وانت عارف مبداى ::::::: ان كان لك حاجة عند (البواب واللى معاه) قوله يا ...سيدى ضحكوا وبرضوا كانهم نسيوا الموضوع بتاع الخبط ده لان البواب واللى كان معاه مشيوا وقالولهم تعالوا ورانا لما مشيوا دخلوا (اودة) غريبة كان فيها برضه تماثيل بس التماثيل دى مختلفة عن التماثيل الباقية اللى بيشوفوها التاثيل اللى فاتت شكلها قريب من بعض فى النحت والشكل والتصميم انما التماثيل اللى هما لسه شايفنها دى غريبة تصميمها غريب وشكلها غريب مش موضحة هى تفاصيلها عن ايه او اشكال ايه المهم البواب واللى كان معاه رفضوا ان التماثيل دى تتصور اسلام:ليه؟ احنا متفقين معاك ان احنا هنصور اللى احنا عاوزينه البواب: لا ليه ولا ملهش هو كده مش عاجبك الباب اخر الطرقة انا زهقت منك خلاص ![]() ![]() خالد متكلمش ولا كلمة عمال مترقب الموقف هيوصل لفين اللى كان مع البواب هدى الوقف بين اسلام والبواب وهما ماشيين من الاودة سمعوا حركة بطيئة فى الطرقة اللى بين الاود (جمع اودة) خالد قعد يضحك المرة دى ياترى شاف ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ انا بعتذر مرة تانية وتالتة بجد عن تاخر الحلقات بس والله غصبن عنى sorry
__________________
![]() عجبتني كلمة من كلام الورق .. النور شرق من بين حروفها و برق حبيت أشيلها ف قلبي .. قالت حرام ده أنا كل قلب دخلت فيه اتحرق
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
ها شاف ايه
اه اه شاف ايه قولى قولى على فكره المفروض تحطى حلقتين عشان انتى فضلتى اسبوع ما تحطيش حاجه ما فيش فى ايدى غير انى اقولك شكرا :-w |
#3
|
||||
|
||||
![]() اقتباس:
والله يا مصطفى
غصبن عنى وباذن الله لو عرفت اقعد تان النهاردة هنزل الحلقة ال....... مش فاكرة المهم هنزل الحلقة اللى بعدها i am sorry
__________________
![]() عجبتني كلمة من كلام الورق .. النور شرق من بين حروفها و برق حبيت أشيلها ف قلبي .. قالت حرام ده أنا كل قلب دخلت فيه اتحرق
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
جميلة اوى يا ترافل ومتخافيش التشوشق لسه موجود بس المهم متتاخريش.............بس اللى محيرنى نفسى افهم خالد بيفكر فى ايه(ذكائى على ادى)...........يارب الحلقات تكشف الغموض ده.........
__________________
الحمد لله |
#5
|
||||
|
||||
![]() اقتباس:
معلش بجد على التاخير تفكير خالد هتلاقيه فى الحلقات اللى فاتت انا قلته على فكرة شوفيه وانتى مش تحتارى :D
__________________
![]() عجبتني كلمة من كلام الورق .. النور شرق من بين حروفها و برق حبيت أشيلها ف قلبي .. قالت حرام ده أنا كل قلب دخلت فيه اتحرق
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
طيب ممكن تفهمينى .......كل اللى فهمته انه عايز يمثل الخوف..طيب ليه؟............ليه مش مصدقانى ذكائى فعلا على قدى
__________________
الحمد لله |
#7
|
||||
|
||||
![]()
رائع يا زوزو
كملي متابعين يا جميل
__________________
Veterinarian and proud to be so Veteriner ve gurur kadar olmak Vétérinaire et fier de l'être Veterinario e fieri di esserlo
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
الموضوع جميل أوي بجد
أنا أول مرة أقرؤه وعايزين المزيد
__________________
عشقت الحزن وحملته شطرا من حياتي، وعشقت البكاء لأني انفس به عن آلامي، وعشقت قول الآه لأنها تطفئ حرقة أناملي..وعشقت الصمت في لحظة الألم لانه يحفظ لي كبريائي..
|
#9
|
||||
|
||||
![]() غيابك طال علينا يا قمر
![]() عايزين حلقه بسرعه بقي ![]() ولا هتنفضيلنا وللا ايه ![]() ياللا مستنيينك يا جميل
__________________
Veterinarian and proud to be so Veteriner ve gurur kadar olmak Vétérinaire et fier de l'être Veterinario e fieri di esserlo
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
يلا يا زوزو كملى
انا مستنية اهوه
__________________
![]() يظن حين أتحدث عن ذكرياته اننى لازلت احبه .. و يظن حين اكتب عنه بعين الرضا اننى لازلت اتمنى عودته .. ولا يدرك اننى منذ أن فارقته " عددته ميتاً ".. فحديثى عنه لا يعد الا امتثالا بحديث المصطفى " اذكروا محاسن موتاكم "
|
#11
|
||||
|
||||
![]() *الحلقة الاولى* كتيير اوى عديت قدام قصر البارون..كتير اوى كان نفسى ابقى جواه.. افتكر كلام اختى عن القصر انه بيلف مع الشمس..وكلام اصحابى عن العفاريت.. كلام الجرايد عن عبدة الشيطان..ولما بقيت جواه..؟! {القهوة} انا واصحابى قاعدين ع القهوة. (س) يقص حكايته عن زيارة قصر البارون. وهو من اوحى لى بفكرة زيارته..حكى لنا باسلوب مسرحى عن الظلام بالداخل. عن ضعف اضاءة كشاف الرجل الذى صاحبهم الى الداخل.عن الخفافيش التى كانوا يخشونها.وعن انهم<(س)واصحابه> لازم يمشوا فى مجموعة لان اخر واحد هيتاخر عن المجموعة.. العفاريت هتشدوا..!! :D ماتيجوا ندخل القصر!! يوم الجمعة اتفقت مع (ص)ان نزور القصر فى العاشرة والنصف مساءا. جهزت كاميرا وكشاف صغير.ونزلت دون ان اخبر امى بوجهتى.بعض الاماكن فى وجهة نظرى يصعب ان اخبر بها امى لانى لا اتوقع رد فعلها الذى مهما تخيلته لن يكون(تروح وترجع بالسلامة)..ومع انى لم اكن خائفا من هذا المكان الذى يقع على شارع رئيسى يشيع فيه صوت السيارات طمانينة فى نفسى. المهم..السور الرئيسى امامنا وثم منطقة جرداء موحشة كانت كما يبدو حديقة رائعة .ثم القصر ولا اخفيك قولا. شكل القصر يخوف بالليل. الاضاءة الحمرا المسلطة على زخارفه تشيع نوعا من الرهبة فى النفس.. طب هندحل منين؟! لا اعرف حقا..جولة سريعة حول سور القصر.الذى يقع فى شارع النزهة بمصر الجديدة تحيط به غربا عمائر سكنية ويقع فندق البارون جنوبه.والسور الموجود حاليا عبارة عن سلك شائك هزيل قطع فى اغلب اجزائه من الناحية الغربية.اظن ان هذا هو الطريق المناسب.ولان الخوف قد بدا يتسرب لى.اخرجت محمولى. لاتصل باحد الاصدقاء الذين دخلوا القصر قبلنا.. -(ايوة يا... انت مش قلت لنا ان فيه راجل دخل معاكوا القصر؟!) -(ايوة ده الحارس) -(انا لفيت حوالين القصر وملقتش حد) -(انت فاكر انك داخل ملاهى..نط من فوق السور هتلاقسه على باب القصر نفسه) -(انت متاكد؟!) -(انت خايف؟!) -(هياخد مننا كام؟!) -(لو اتنين هياخد كتيير) المسافة من السور الى القصر ليست كبيرة.لكن افتكر كلام اصحابى عن العفاريت.. {يتبع} والله انا متاسفة اوى اوى كل الحكاية ان اللى حكولى الموضوع مكنوش يعرفوا انى هنزله فى منتدى ولما عرفوا (طبعا اتشعلقت) :D:D قالولى اوقف اللى بقوله وانزل اللى هما كتبوه وهو اصلا على فكرة اتنشر فى مجلة كمان (محدش يسالنى) هنتظم فى الحلقات كلها حلقة او اتنين انا معايا الورق كله وباذن الله هنزل بكرة الحلقة التانية ولو منزلتهاش قولوا عليا اللى انتوا عاوزينه بجد انا اسفة مرة تانية ![]()
__________________
![]() عجبتني كلمة من كلام الورق .. النور شرق من بين حروفها و برق حبيت أشيلها ف قلبي .. قالت حرام ده أنا كل قلب دخلت فيه اتحرق
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
اه هنقول
![]() |
#13
|
||||
|
||||
![]() اقتباس:
ربنا يخليكى يا (ياسمين) (تقريبا الاسم صح!؟) ![]() نزلتها يا ستى علشان خطرك ![]()
__________________
![]() عجبتني كلمة من كلام الورق .. النور شرق من بين حروفها و برق حبيت أشيلها ف قلبي .. قالت حرام ده أنا كل قلب دخلت فيه اتحرق
|
#14
|
||||
|
||||
![]() *الحلقة التانية*
(المشكلة اننا كنا بنخرج انا واصحابى من الباببالعرض كلنا ايدينا فى ايدين بعض..علشان محدش تشده العفاريت) (وكله كوم ولما البطارية فصلت من الراجل كوم تان.ضلمة اوى.ومكنش معانا غير نور موبايلاتناويادوبك بتشوف ايدك بالعافية) على السلالم المؤدية للباب الريسى للقصر يوجد اربعة يشربون الشاى ويدخنون..سالت عن حارس المكان..واتفقت معاه على (المعلوم)..استاذنا الرجل فى ان ياخذ معه رجل اخر من الاربعة اثناء الجولة لانه لم ير القصر من قبل. باب القصر الجانبى مغلق بباب حديدى ملاه الصدا وتم غلق الباب بقفل. وقد تم خلع الباب كاملا من الجدران بينما بقى القفل كما هو!! ![]() حمل الرجل كشافا باهتا وتذمر حينما وجد معنا اخر.حمل الكشاف الخاص بنا واعطانا الكشاف الباهت.ساتوقف عند هذا السرد الممل وساضع فقط بعض التعليقات الى قالها الحارس-قائد الجولة-عما رايته وصورته {العفاريت} (الدور الارضى/قصر البارون) الرجلان فى المقدمة وانا و..... خلفهما.هذا هو ترتيب السير فى طريق العودة اراد الرجل الثانى المصاحب للحارس ان يحمل الكشاف.. الحرس رفض..تشاجرا.انطفا الكشاف واختفا الاثنان.! لا امتلك سوى كشاف باهت.والظلام وصوتى ل....لاطمانه وصوته لى ليطمانى.تلك اللحظات بطيئة فلا يمكنك تذكر هل كانت دقيقة ام عشرين..كل هواجس الطفولة عن امنا الغولة وابو رجل مسلوخة تجسدت لى لحظتها.كل ما كنت اخشاه.. :D (طاااااااااخ!!) صوت ارتطام قوى.. اسقط قلبى حينا ثم اضاءة لكشافنا.. الرجلان تعمدا اغلاق احد الابواب بقوة.افتعلا ذلك الموقف . يتبادر لى مشهد سابق من القهوة (اللى كان دخل قبلهم القصر هو اللى هيفتكروا الموقف بتاعه) (س):فجاة لاقينا الكشاف طفا..معناش نور..انا مش شايف ايد مين اللى مسكانى.. واحد صاحبنا كان قرب ينهار لما الرادل رزع باب الدفاية وفتح الكشاف تان) {يتبع}
__________________
![]() عجبتني كلمة من كلام الورق .. النور شرق من بين حروفها و برق حبيت أشيلها ف قلبي .. قالت حرام ده أنا كل قلب دخلت فيه اتحرق
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
ربنا يخليكى ليا يا ترافل والله انا بقراها وانا بفطر .........بس بجد مجهود رائع منك وطبعا منساش مجهود سندريلا حبيبه قلبى
والاسم صح يا باشا ![]() |
العلامات المرجعية |
|
|