اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية طب اسنان

قديم 21-08-2009, 02:55 PM
الصورة الرمزية yasssmine
yasssmine yasssmine غير متواجد حالياً
ممتاز

yasssmine is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د\ الاء مشاهدة المشاركة
اه طبعا انا مقولتش حاجه
بس دي حاجه مش محتاجه تذكره
يعني اكيد الملتزم بيبقي ملتزم ع طول مش محتاج حد يفكره ولا محتاج يعرف ان ومضان قرب علشان يلتزم
وكمان الملتزم والمتدين بتبقي حاجه فيه وجواه مش محتاج يعبر عنها

وكمان انا مقلتش منتكلمش ف دينا
انا بقول ان فيه اقسام هنا خاصه بالدين ممكن نتكلم فيها
وشكرا ع ردك يا جميل
يا دكتوره الاء مش هقدر اقول اكتلر من الدكتور احمد قاله فذكر فان الذكى تنفع المومنين وشكرا يا دكتور احمد على الراى المحترم والجميل والموقف الاجمل

قديم 21-08-2009, 03:00 PM
الصورة الرمزية yasssmine
yasssmine yasssmine غير متواجد حالياً
ممتاز

yasssmine is on a distinguished road

<P><FONT color=red>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbs p;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&n bsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbs p;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&n bsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbs p;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; رمضان كريم</FONT></P>
<P><FONT color=darkorchid>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nb sp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp ;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; </FONT></P>
<P><FONT color=#9932cc>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&n bsp; وربنا يعوده عليكم وعلى الامه العربيه والاسلاميه بخير</FONT></P>
<P><FONT color=#9932cc>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&n bsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbs p;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp; </FONT></P>
<P><FONT color=#9932cc>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&n bsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbs p;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&n bsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbs p;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&n bsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; </FONT></P>
قديم 26-08-2009, 11:23 AM
الصورة الرمزية hawass007
hawass007 hawass007 غير متواجد حالياً
طالب جامعي (طب عين شمس)

hawass007 is on a distinguished road
Post بالنسبة لموضوع السواك

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_ahmed ayman مشاهدة المشاركة
مكن أطباء الاسنان المجدين معنا يقولولنا اهمية السواك العلمية للاسنان باعتبار ان النبي صلى الله عليه وسلم وصى المسلمين به .... يعني أكيد له فائدة .
ورمضان كريم
طبعا السواك له أهمية كبيرة يا دكتور أحمد و لو دخلت على جوجل هتلاقي كل اللي انت عاوزه و زيادة لكن

اكتشف فريق بحث دولي المكونات السرية في عيدان السواك الذي يستخدم على نطاق واسع في أفريقيا وآسيا والبلاد العربية، لتنظيف الأسنان وحماية اللثة من الأمراض. فقد كشفت الدراسة التي أجراها الباحثون في جامعة (إيلينويس) بشيكاغو، وجامعة (ستيلينبوش) في (تايجربيرغ) بجنوب أفريقيا - عن أن السواك يحتوي على مواد طبيعية مضادة للميكروبات تمنع إصابة الفم بالأمراض، وتقلل ظهور التجاويف السنية وأمراض اللثة. وأوضح الباحثون في الدراسة التي تعتبر الأولى من نوعها التي تركز على كشف أسرار قدرة السواك في تنظيف الأسنان - أن أعواد السواك التي عادة ما تستخلص من جذور أو سيقان الأشجار والشجيرات المحلية في البلدان التي تستخدمها، وتُسْتعمل بعد مضغ أطرافها حتى تُهْترأ، ثم تستخدم كفرشاة لتنظيف الأسنان، فعالة كفرشاة الأسنان تمامًا في إزالة طبقة (البلاك) المتراكمة على الأسنان وتدليك اللثة، مشيرين إلى أن هذه الأعواد تمثل بديلاً أرخص ثمنًا لسكان العالم الثالث، حيث لا تتوافر فرش الأسنان. وأشارت الدكتورة كريستين - أستاذة طب الأسنان واللثة في جامعة إيلينويس الأمريكية - إلى أن عيدان السواك المستخدمة في ناميبيا مثلاً، بعد استخلاصها من نبات يعرف باسم (ديوسبايروس لايسيويديس)، يحتوي على ستة مركبات تقاوم الميكروبات، أربعة منها متحدة مع مادة (ديوسبايرون) والآخران هما (جوجلون) و (7- ميثيل جوجلون) وهما مادتان سامتان تتواجدان في الجوز الأسود أيضًا، يعتقد أن مركبات الجديدة التي تم اكتشافها في السواك هما الأكثر فعالية ضد البكتيريا، حيث تصل درجة فعاليتهما إلى فعالية مستحضر غسول الفم الذي يعرف باسم (ليستيرين). وقال الباحثون في الدراسة التي نشرت في عدد هذا الشهر من مجلة الزراعة وكيمياء الغذاء الأمريكية إن آلية عمل السواك الذي يعرف في الهند باسم (نيم)، وفي الشرق الأوسط باسم (مسواك)، في قدرته على مهاجمة الميكروبات لم تتضح بعد. وكانت دراسات سابقة قد أظهرت أن معدلات تسوس الأسنان بين مستخدمي السواك كانت أقل بالرغم من تناولهم أغذية غنية بالسكريات والنشويات، كما أثبتت دراسات أخرى أن آثاره المزيلة لطبقة البلاك تعادل آثار فرش الأسنان المستخدمة لنفس الهدف. وقد استخدم فريق البحث أحدث التقنيات الحيوية لعزل المركبات الموجودة في السواك الناميبي، حيث تتركز آليات الحماية في معظم النباتات في اللحاء أو في الأخشاب القريبة منه فتقلل الأشجار بهذه الطريقة خطر إصابتها بالأمراض. من جانبه، أكد الدكتور كين بيوريل مدير الشؤون العلمية في مجلس الجمعية الأمريكية لطب الأسنان، إن هذه الاكتشافات لا تعني التخلي عن معجون الفلورايد وفرش الأسنان، ولكن السواك قد يكون بديلاً عندما لا تتوافر فرش الأسنان.

وبعد هذا ألا يجدر بنا أن نتذكر قول رسول الله الأعظم محمد (صلى الله عليه وآله) مبيناً أهمية السواك وفائدته التي أثبتها العلم الحديث بعد قرون كما تقدم إذ قال (صلى الله عليه وآله): لولا أن أخشى أن أشق على أمتي لأمرتهم بالسواك وبعد كل صلاة.

وقال (صلى الله عليه وآله) كذلك: (السواك فيه عشر خصال: مطهرة للفم، مرضاة للرب، يضاعف الحسنات سبعين ضعفاً، وهو من السنة، ويذهب بالحفر ويبيض الأسنان، ويشد اللثة، ويذهب بغشاوة البصر، ويشهي الطعام).

و أي استفسار أنا موجود
قديم 26-08-2009, 03:55 PM
الصورة الرمزية د\ الاء
د\ الاء د\ الاء غير متواجد حالياً
طالبه جامعيه (طب اسنان المنصوره)

د\ الاء is on a distinguished road

شكرااااااااا ليكي ع المعلومه القيمه دي
وجزاكي الله كل خير
وجعله في ميزان حسنانتك

اذا اردت شيئا بشده فاطلق سراحه
فان عاد اليك فهو ملكك
وان لم يعد اليك .........فاعلم انه لم يكن لك من البدايه
قديم 02-09-2009, 02:54 AM
dr zidan dr zidan غير متواجد حالياً
عضو نشيط

dr zidan is on a distinguished road

zzzzzzzzzzzzzzzzzz
قديم 04-09-2009, 03:20 AM
timo mido timo mido غير متواجد حالياً
عضو خبير

timo mido is on a distinguished road

انا في طب بشري وعايز احول اسنان بس المشكله كل صحابي بيقوله الاسنان مؤرفه جدا لان الدكتور بيتعامل مع الفم فهل الكلام ده صحيح؟؟؟؟؟؟؟؟ ( مع العلم اني بأرف جدا)
وايه رأيكوا احول ولا لا
قديم 04-09-2009, 04:37 AM
الصورة الرمزية shine up
shine up shine up غير متواجد حالياً
طالبة جامعية (إعدادي طب أسنان عين شمس )

shine up is on a distinguished road

طب و انت عاوز تحول لطب أسنان ليه؟
قديم 04-09-2009, 05:12 AM
عضو خبير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shine up مشاهدة المشاركة
طب و انت عاوز تحول لطب أسنان ليه؟

اسهل وشغلها احسن ومده دراستها اقل
قديم 04-09-2009, 05:51 AM
الصورة الرمزية shine up
shine up shine up غير متواجد حالياً
طالبة جامعية (إعدادي طب أسنان عين شمس )

shine up is on a distinguished road

بص أحسن حاجة تصلي صلاة استخارة و ربنا يوفقك
قديم 04-09-2009, 01:17 PM
عضو خبير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shine up مشاهدة المشاركة
بص أحسن حاجة تصلي صلاة استخارة و ربنا يوفقك

شكرا وبالتوفيق ان شاء الله
بس المشكله البيت كله عايزني ادخل بشري:abdoog8:
قديم 04-09-2009, 04:12 PM
الصورة الرمزية د\ الاء

اولابشري او اسنان دي حسب الميول
ثانيا اللي هيقرف من الاسنان مش هيقرف وهو بيعمل عمليات ويمسك مشرط
ثالثا ودي بقي المهم
اننا مش هقولك اخرج من موضوعي زي ماقولتلي
انا احسن منك برده
رابعا منور التوبيك
واعمل استخاره وادعي ربنا يوفقك ف الطريق اللي هتختاره

فان عاد اليك فهو ملكك

آخر تعديل بواسطة د\ الاء ، 04-09-2009 الساعة 04:17 PM
قديم 04-09-2009, 05:56 PM
عمرو جبر عمرو جبر غير متواجد حالياً
عضو جديد

عمرو جبر is on a distinguished road

موضوع جميل د/ الاء انا احب اعرفكم بنفسي اولا انا د/ عمرو جبر طبيب اسنان دفعه 2001 طب اسنان المنصوره ومؤلف كتاب احمي اسنانك منشور بالمكتبه العصريه بالمنصوره ومسجل بدبلوم طب الفم بطب اسنان المنصوره
اتمني لكل من دخل طب الاسنان التوفيق في الدراسه والحياه العمليه وكذلك كل الكليات الطبيه الاخري
الاساس في اختيار الكليه هو ان يحاول الواحد ان يذهب لطبيب اسنان وكمان يروح صيدليه وكمان لعياده طبيب ويشوف طبيعه الشغل اللي ممكن يعجبة انا حكلمكم علي طب الاسنان بحكم خبرتي في هذا المجال

اولا طب الاسنان كليه جميله وفيها ناحية فنيه عاليه من حيث اننا تطلب مهاره يدويه تاتي بكثره الخبره والتمرين
طب الاسنان فعلا احتياج الناس ليها كبير الناس اسنانها بايظه جدا
طب الاسنان ليها مجال في سوق العمل بالنسبه للكليات الطبيه الاخري
الدراسه بطب الاسنان سهله لان المهم فيها المهاره اليدويه وهي الاساس في كل شئ
مشاكل طب الاسنان
اولا العدوي ثم العدوي ثم العدوي احتمالها كبير جدا بين اطباء الاسنان
ثانيا لو حظك وحش واشتغلت في وزاره الصحة مش حتلاقي امتيازات كبيره بيتمتع بيها الاطباء البشرين كاداره المستشفيات وحقوق ماليه كثيره وحتبقي طبيب درجه تانيه
ثالثا المهنه محتاجة ان الواحد يكون صبور علي الناس لان الناس عاوزه احسن خدمه بدون مقابل
رابعا احرص علي تعقيم ادواتك قبل اهتمامك بمهارتك في المهنه طبيب اسنان نظيف وغير ماهر افضل الف مره من طبيب اسنان ماهر ولا يعقم ادواته ويتساهل في تلك الامور
طب الاسنان متعبه بدنيا بعض الشئ لانها تطلب الوقوف لفترات ومجهود عضلي لخلع الاسنان
طب الاسنان تحتاج لان تكون واسع الاطلاع وخاصه بعد التخرج من الكليه لان الكليه لا تعطيك المعلومات الكافيه لكي تقف في عياده اسنان بمفردك وانما تضعط فقط علي بدايه الطريق
نصيحه اخيره لاطباء الاسنان تعلم مهنتك جيدا حتي لا تقف جاهلا امام المريض فتؤذيه بجهل او تقف غير واثقا من معلوماتك امام فني الاسنان فيسيطر علي قرارتك في اجراءات تركيبات الاسنان وانت لا تدري شيئا واحب نتواصل من كل اطباء اسنان المستقبل بالمنتدي
قديم 04-09-2009, 07:06 PM
عضو خبير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د\ الاء مشاهدة المشاركة
اولابشري او اسنان دي حسب الميول

اوكي انا عارف الكلام ده بس انا عاوز رأيكم

ثانيا اللي هيقرف من الاسنان مش هيقرف وهو بيعمل عمليات ويمسك مشرط

متهيألي ان الاسنان مؤرفه اكتر(مش عارف ليه حاسس كده)

ثالثاودي بقي المهم
اننا مش هقولك اخرج من موضوعي زي ماقولتلي
انا احسن منك برده

انا مش عارف حضرتك بتكلمي عن ايه ( بس كان في واحده مضايقاني جدا اسمها الاء لوولا حاجه زي كده يعني ارجو ان متبقاش حضرتك)

رابعا منور التوبيك
واعمل استخاره وادعي ربنا يوفقك ف الطريق اللي هتختاره
شكرا وبالتوفيق ان شاء الله
قديم 05-09-2009, 12:05 AM
الصورة الرمزية د\ الاء

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو جبر مشاهدة المشاركة
موضوع جميل د/ الاء انا احب اعرفكم بنفسي اولا انا د/ عمرو جبر طبيب اسنان دفعه 2001 طب اسنان المنصوره ومؤلف كتاب احمي اسنانك منشور بالمكتبه العصريه بالمنصوره ومسجل بدبلوم طب الفم بطب اسنان المنصوره
اتمني لكل من دخل طب الاسنان التوفيق في الدراسه والحياه العمليه وكذلك كل الكليات الطبيه الاخري
الاساس في اختيار الكليه هو ان يحاول الواحد ان يذهب لطبيب اسنان وكمان يروح صيدليه وكمان لعياده طبيب ويشوف طبيعه الشغل اللي ممكن يعجبة انا حكلمكم علي طب الاسنان بحكم خبرتي في هذا المجال

اولا طب الاسنان كليه جميله وفيها ناحية فنيه عاليه من حيث اننا تطلب مهاره يدويه تاتي بكثره الخبره والتمرين
طب الاسنان فعلا احتياج الناس ليها كبير الناس اسنانها بايظه جدا
طب الاسنان ليها مجال في سوق العمل بالنسبه للكليات الطبيه الاخري
الدراسه بطب الاسنان سهله لان المهم فيها المهاره اليدويه وهي الاساس في كل شئ
مشاكل طب الاسنان
اولا العدوي ثم العدوي ثم العدوي احتمالها كبير جدا بين اطباء الاسنان
ثانيا لو حظك وحش واشتغلت في وزاره الصحة مش حتلاقي امتيازات كبيره بيتمتع بيها الاطباء البشرين كاداره المستشفيات وحقوق ماليه كثيره وحتبقي طبيب درجه تانيه
ثالثا المهنه محتاجة ان الواحد يكون صبور علي الناس لان الناس عاوزه احسن خدمه بدون مقابل
رابعا احرص علي تعقيم ادواتك قبل اهتمامك بمهارتك في المهنه طبيب اسنان نظيف وغير ماهر افضل الف مره من طبيب اسنان ماهر ولا يعقم ادواته ويتساهل في تلك الامور
طب الاسنان متعبه بدنيا بعض الشئ لانها تطلب الوقوف لفترات ومجهود عضلي لخلع الاسنان
طب الاسنان تحتاج لان تكون واسع الاطلاع وخاصه بعد التخرج من الكليه لان الكليه لا تعطيك المعلومات الكافيه لكي تقف في عياده اسنان بمفردك وانما تضعط فقط علي بدايه الطريق
نصيحه اخيره لاطباء الاسنان تعلم مهنتك جيدا حتي لا تقف جاهلا امام المريض فتؤذيه بجهل او تقف غير واثقا من معلوماتك امام فني الاسنان فيسيطر علي قرارتك في اجراءات تركيبات الاسنان وانت لا تدري شيئا واحب نتواصل من كل اطباء اسنان المستقبل بالمنتدي
شكرا ليك يا دكتور ع المعلومات دي
وطبعا احنا لينا الشرف طبعا ان احنا نتواصل معاك

فان عاد اليك فهو ملكك
قديم 05-09-2009, 02:47 AM
dr zidan dr zidan غير متواجد حالياً
عضو نشيط

dr zidan is on a distinguished road

the keyboard dosen.t write arabic

who know the reason??

العلامات المرجعية