اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > كليات المجموعة الرياضية > كليات الهندسة

قديم 09-09-2009, 04:19 AM
mohammedshebl mohammedshebl غير متواجد حالياً
عضو جديد

mohammedshebl is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng_bosy 3 مشاهدة المشاركة
يعني حضرتك بتقول الكورسات مفيده ولا لأ
تقريبا معظم الناس هنا بيقولوا ان الكورسات تضييع وقت بس
وان الفاشلين هما الي بيخدوا كورسات

وكمان النت
هنستفيد منه ازاي
لو حضرتك عندك اي مواقع ممكن تكون مفيده لينا ياريت تقول لنا عليها
او يعني قولنا هنستفيد من النت ازاي؟؟؟؟؟؟؟؟
وشكرا على الكلام الجميل الي بيشجع ده

انا اخدت الرد بتاعك لانه شامل كل استفسارات الناس
بالنسبة لكورسات الكلية لكورسات فهيا فعلا بتختلف من كلية للتانية....يعني ممكن تلاقي كلية الدكاترة فيهم اقوياء وبيفهموك فمش محتاج خالص كورسات بس دي للاسف مش موجودة في اي كلية...دايما نلاقي ان كل كلية فيها دكتور قوي ودكاترة معاه ضعاف في المستوى والشرح...وممكن تلاقي دكتور مساعد هو اللي بيشرحلكم المادة !!!.. بس هرجع واقول ان لو انت ضامن انك تلتزم التزام تام وكامل بالمحاضرات والسكاشن وفاهم كل حاجة يبأى متاخدش كورسات...لكن لو حسيت الدنيا تايهة وخصوصا بعد الميد تيرم فأنصحك بالكورسات بس بشرط انك تكون فاهم ومتابع...والا انت كدا فعلا بتضيع وقت

بالنسبة للمواقع المفيدة فدا حسب تخصصك....يعني انتي عايزة تدخلي ايه ...كهربا كيميا طيران اتصالات بحرية ولا ايه بالظبط؟؟...كل قسم ليه حاجاته من النت...كل واحد يقولي هو في قسم ايه وانا هجبله مواقع وكتب مفيدة جدا جدا ليه وهتساعده اوي انه يفهم القسم بتاعه ويكون متخصص فيه

الحاجة الاخيرة بالنسبة لكورسات الصيف فالفكرة مش icdl وكورسات انجلش..لان اصلا الكومبيوتر والانجليزي بالنسبالك في شغلك عاملة زي انك بتعرف تقرأ وتكتب....هو مجرد انترفيو بالانجلش هيعرف مستواك حتى لو جايبله شهادات انجلش من جامعة كامبيردج نفسها...ونفس الموضوع للكومبيوتر فانا شايف ان ملهاش داعي الانجلش ليه طرق للتحسين احسن من الكورسات زي مثلا الافلام الاجنبية والمقالات الصحفية الانجليزية ومواقع البي بي سي عاملة قسم تعليم للانجليزية حلو وفي اسطوانات من النت برضه تخليك بيرفكت في الانجلش

الكورسات الكويسة حسب تخصصك برضه...الكهرباء ليهم كورسات والطيران والباور وكل قسم ليه كورسات ...فبرضه اللي عايز يعرف الكورسات يقولي هو قسم ايه واقوله على الكورسات المفيدة ليه وهتنفعه ...بس خلي بالكم...اغلى كورسات هيا كورسات الهندسة

قديم 09-09-2009, 04:31 AM
Eng. Alios Eng. Alios غير متواجد حالياً
طالب جامعي ( إعدادي عمارة بكلية الفنون الجميلة )

Eng. Alios is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohammedshebl مشاهدة المشاركة
بالنسبة لكورسات الكلية لكورسات فهيا فعلا بتختلف من كلية للتانية....يعني ممكن تلاقي كلية الدكاترة فيهم اقوياء وبيفهموك فمش محتاج خالص كورسات بس دي للاسف مش موجودة في اي كلية...دايما نلاقي ان كل كلية فيها دكتور قوي ودكاترة معاه ضعاف في المستوى والشرح...وممكن تلاقي دكتور مساعد هو اللي بيشرحلكم المادة !!!.. بس هرجع واقول ان لو انت ضامن انك تلتزم التزام تام وكامل بالمحاضرات والسكاشن وفاهم كل حاجة يبأى متاخدش كورسات...لكن لو حسيت الدنيا تايهة وخصوصا بعد الميد تيرم فأنصحك بالكورسات بس بشرط انك تكون فاهم ومتابع...والا انت كدا فعلا بتضيع وقت

بالنسبة للمواقع المفيدة فدا حسب تخصصك....يعني انتي عايزة تدخلي ايه ...كهربا كيميا طيران اتصالات بحرية ولا ايه بالظبط؟؟...كل قسم ليه حاجاته من النت...كل واحد يقولي هو في قسم ايه وانا هجبله مواقع وكتب مفيدة جدا جدا ليه وهتساعده اوي انه يفهم القسم بتاعه ويكون متخصص فيه

الحاجة الاخيرة بالنسبة لكورسات الصيف فالفكرة مش icdl وكورسات انجلش..لان اصلا الكومبيوتر والانجليزي بالنسبالك في شغلك عاملة زي انك بتعرف تقرأ وتكتب....هو مجرد انترفيو بالانجلش هيعرف مستواك حتى لو جايبله شهادات انجلش من جامعة كامبيردج نفسها...ونفس الموضوع للكومبيوتر فانا شايف ان ملهاش داعي الانجلش ليه طرق للتحسين احسن من الكورسات زي مثلا الافلام الاجنبية والمقالات الصحفية الانجليزية ومواقع البي بي سي عاملة قسم تعليم للانجليزية حلو وفي اسطوانات من النت برضه تخليك بيرفكت في الانجلش

الكورسات الكويسة حسب تخصصك برضه...الكهرباء ليهم كورسات والطيران والباور وكل قسم ليه كورسات ...فبرضه اللي عايز يعرف الكورسات يقولي هو قسم ايه واقوله على الكورسات المفيدة ليه وهتنفعه ...بس خلي بالكم...اغلى كورسات هيا كورسات الهندسة
حضرتك يمكن تكون ادرى مني ...

انا يادوبك اعدادي عمارة - فنون جميلة (عمارة) ...

و يمكن انا فهمت قصدك غلط ... انت بتقصد يعني الكورسات اللي هيا زي الدروس الخصوصية ... طبعاً الكورسات دي الاحتياج ليها بيبقى ضروري في حالة ان الدكتور مش كويس في شرحه ... او المعيد مش بيفهم ..

لكن الطالب فعلاً لو حاول يفهم و يشغل مخه , مش ح يحتاج لاي كورسات خاصة بالمادة او .. او ...

اما بالنسبة لكورسات الانجليزي و الكمبيوتر , فمعلهش يا باشمهندس .... اسأل اي حد في اي كلية هندسة او غيرها ح تلاقيه بياخدها ضروري ضروري
لان دي بتبقى اول باب بينفتح قدامك للشغل

انا لو تابعت كل يوم افلام اجنبية و محادثات اجنبية , ابقى كده بضيع وقتي في البيت , لا ح اعرف اذاكر و لا ح اعرف اعمل حاجة .. ح ابقى متميز في الانجليزي و دكتور في الفشل .... !

اما الكورسات الانجليزي هيا يادوبك بتاخد ساعتين او تلاتة في اليوم .... بعد ما تخلص يومك في الكلية , بتروح تاخد الكورسات دي و من غير ما تذاكرها ... لان انت بتذاكرها في وقتها ... او بتفهمها في وقتها ... فدي تعتبر لا بتضيع وقت و لا حاجة !!

و لكن برضه الله اعلم و يمكن انت ادرى مني ... حضرتك خريج باشمهندس قد الدنيا ...

و ربنا يوفقك
قديم 09-09-2009, 04:59 AM
الصورة الرمزية eng7oudash
eng7oudash eng7oudash غير متواجد حالياً
طالب جامعى ( الفرقة الثالثة هندسة طنطا )

eng7oudash is an unknown quantity at this point

اقتباس:

و الله انا مش مقتنع بحتة ان الكورسات ضرورى دى خالص .. بتكلم عن الكورسات اللى ليها علاقة بالمناهج اللى بندرسها

الواحد لو بيحضر محاضرة و سيكشن و بيكتبهم .. و بيزاكر ... هيجيب احسن تقديرات .. و لو طالبة معاه فهم .. يبقى عليه و على اى مرجع تبع المادة .. من النت او من مكتبة الكلية او من اى حتة

و حكاية ان الانجليش مش محتاج كورس و كفاية متابعة من مجالات و ما شابه .. اختلف معاك برده

لان الميزة فى الكورس انه بيعلمك تتكلم كمان .. اقصد مخارج الحروف .. و الكورس هنا هيبقى اسهل كتيييييييير من المتابعة بالطريقة اللى انت قلت عليها ... مش مهم الشهادة .. المهم انك تبقى كويس بأى طريقة

يعنى تقريبا انا متفق مع رأى Alios Pizza
قديم 09-09-2009, 11:39 AM
الصورة الرمزية mohamed.mostafa
mohamed.mostafa mohamed.mostafa غير متواجد حالياً
عضو جديد

mohamed.mostafa is on a distinguished road

شكراااااااااااااااااااااااااا يا باشا ...
قديم 09-09-2009, 02:38 PM
mohammedshebl mohammedshebl غير متواجد حالياً
عضو جديد

mohammedshebl is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng7oudash مشاهدة المشاركة

و الله انا مش مقتنع بحتة ان الكورسات ضرورى دى خالص .. بتكلم عن الكورسات اللى ليها علاقة بالمناهج اللى بندرسها

الواحد لو بيحضر محاضرة و سيكشن و بيكتبهم .. و بيزاكر ... هيجيب احسن تقديرات .. و لو طالبة معاه فهم .. يبقى عليه و على اى مرجع تبع المادة .. من النت او من مكتبة الكلية او من اى حتة

ودي انا متفق معاك وزي مقولتلك ان لو انت فاهم من الدكتور وبتحضر وبتبيض المحاضرات خلاص ..بس الدكتور هيفهمك كويس والمعيد دي حاجات لازم تاخد بالك منها برضه؟...مش كل الدكاترة كويسين فيه ناس واقعة ...بس هرجع واقول ان فيه ملل ممكن ييجي للواحد من كتر الحضور والكتابة والسكاشن والمذاكرة ...ودا اللي خايف منه

و حكاية ان الانجليش مش محتاج كورس و كفاية متابعة من مجالات و ما شابه .. اختلف معاك برده

لان الميزة فى الكورس انه بيعلمك تتكلم كمان .. اقصد مخارج الحروف .. و الكورس هنا هيبقى اسهل كتيييييييير من المتابعة بالطريقة اللى انت قلت عليها ... مش مهم الشهادة .. المهم انك تبقى كويس بأى طريقة

يعنى تقريبا انا متفق مع رأى Alios Pizza
طيب انا هقولك حاجة...هاتلي حد بأى ممتاز في الانجلش عشان كورسات اخدها؟...اولا انت لازم تبأى عارف ان الكورس الانجلش النضيف بيكون غالي جدا بتتكلم في ليفل ب 500 جنيه مثلا ....بص كدا بعد اربع سنين انت ليه عارف كل المصطلحات الهندسية وتقدر تقرأ كتاب هندسي من غير مترجم؟...لانك مارست اللغة دي في الكلية فخلاص بأت بالنسبالك كلام فاضي...نفس الكلام ينطبق لو عايز تعرف انجلش صح ....يبأى تعود لسانك وتعود عينك على الانجلش...صدقني كورسات الانجلش هيا اللي مضيعة وقت..وعموما الاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية

معلش كلمة للبشمهندس alios pizza بالنسبة لكورسات الكومبيوتر والانجليزي فانا عايز اقولك حاجة بس ...مع احترامي لخريجي التجارة والاداب اللي انا بحترمهم وبديلهم كل الاحترام والتقدير...لكن الحاجات دي بتاعتهم هما...انت يا باشا مختلف عندك كورسات اوتو كاد والثري ماكس وبرامج تصميم معماري كتير جدا ممكن تاخد فيها حاجات وتفهمها وتطبق عليها.....الطبيعي انك طالما بتعرف تشتغل على الاوتوكاد فالكومبيوتر بالنسبالك لعب عيال مش محتاج تاخد فيه حاجة....وصدقني الشركات الهندسية مش بيبصوا على icdl ولا ليفل كام في الانجلش لانه كله بيبان في الانترفيو يا باشا اهم حاجة البرامج الهندسية تكون متمكن فيها ودي متسبش نفسك فيها وحاول تاخدها الفترة دي
قديم 09-09-2009, 05:21 PM
الصورة الرمزية eng7oudash
eng7oudash eng7oudash غير متواجد حالياً
طالب جامعى ( الفرقة الثالثة هندسة طنطا )

eng7oudash is an unknown quantity at this point

اقتباس:
ودي انا متفق معاك وزي مقولتلك ان لو انت فاهم من الدكتور وبتحضر وبتبيض المحاضرات خلاص ..بس الدكتور هيفهمك كويس والمعيد دي حاجات لازم تاخد بالك منها برضه؟...مش كل الدكاترة كويسين فيه ناس واقعة ...بس هرجع واقول ان فيه ملل ممكن ييجي للواحد من كتر الحضور والكتابة والسكاشن والمذاكرة ...ودا اللي خايف منه

أقولك انت فى كلية هندسة ... يعنى المفروض تكون بتزاكر و بتحضر محاضرات و سكاشن ... و هقولك حاجة ... لو الواحد بجد يركز فى المحاضرة و السيكشن .. هيستمتع بيهم ... لكن لو حب انه ينام .. هيحس بالملل و هيحس ان ساعتين المحاضرة .. 10 ساعات
على فكرة الكلام موجه ليا انا كمان .. انا مش شاطر ولا حاجة

اقتباس:
طيب انا هقولك حاجة...هاتلي حد بأى ممتاز في الانجلش عشان كورسات اخدها؟...اولا انت لازم تبأى عارف ان الكورس الانجلش النضيف بيكون غالي جدا بتتكلم في ليفل ب 500 جنيه مثلا ....بص كدا بعد اربع سنين انت ليه عارف كل المصطلحات الهندسية وتقدر تقرأ كتاب هندسي من غير مترجم؟...لانك مارست اللغة دي في الكلية فخلاص بأت بالنسبالك كلام فاضي...نفس الكلام ينطبق لو عايز تعرف انجلش صح ....يبأى تعود لسانك وتعود عينك على الانجلش...صدقني كورسات الانجلش هيا اللي مضيعة وقت..وعموما الاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية

انا مش مختلف معاك ... انا بقول المهم يبقى كويس فى الانجليش .. بأى طريقة بقى .. عن طريق المتابعة للنشارت و القراية .. او عن طريق كورسات .. مش شايف انها تفرق كتير

و طبعا الدراسة نفسها بتعلم الواحد انجليش كويس .. بس بيكون خاص بدراسته بس .. لكن بيبقى عاوز يبقى فيلونت فى الانجليش .. عشان كدا ياخد كورس .. و ده حسب الشخص .. محتاج أو لا

اقتباس:
معلش كلمة للبشمهندس alios pizza بالنسبة لكورسات الكومبيوتر والانجليزي فانا عايز اقولك حاجة بس ...مع احترامي لخريجي التجارة والاداب اللي انا بحترمهم وبديلهم كل الاحترام والتقدير...لكن الحاجات دي بتاعتهم هما...انت يا باشا مختلف عندك كورسات اوتو كاد والثري ماكس وبرامج تصميم معماري كتير جدا ممكن تاخد فيها حاجات وتفهمها وتطبق عليها.....الطبيعي انك طالما بتعرف تشتغل على الاوتوكاد فالكومبيوتر بالنسبالك لعب عيال مش محتاج تاخد فيه حاجة....وصدقني الشركات الهندسية مش بيبصوا على icdl ولا ليفل كام في الانجلش لانه كله بيبان في الانترفيو يا باشا اهم حاجة البرامج الهندسية تكون متمكن فيها ودي متسبش نفسك فيها وحاول تاخدها الفترة دي

معلش هعلق على الكلام مع انه مش موجه ليا
اولا الكورسات بتكون حسب قسمك .. يعنى انا فى ميكانيكا .. مليش دعوة بكورسات معماري ..
بالنسبة لـ icdl هى متعتبرش حاجة عالية .. بس هى حاجة اساسية .. مفيش حد دلوقت مش معاه icdl

و طبعا زى ما انت قلت .. الاختلاف لا يفسد الود

آخر تعديل بواسطة eng7oudash ، 09-09-2009 الساعة 05:23 PM
قديم 15-09-2009, 07:16 AM
الصورة الرمزية BaNZeR
BaNZeR BaNZeR غير متواجد حالياً
نجـــم العطــاء

BaNZeR is on a distinguished road

جزاكم الله خيراً بما أفدتم
قديم 15-09-2009, 05:38 PM
EnG.Mohammed EnG.Mohammed غير متواجد حالياً
طالب جامعى ( اعدادى هندسة المنصورة )

EnG.Mohammed is on a distinguished road

هوا الموضوع ده حيتقفل امتى
قديم 16-09-2009, 06:59 AM
الصورة الرمزية BaNZeR
نجـــم العطــاء

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EnG.Mohammed مشاهدة المشاركة
هوا الموضوع ده حيتقفل امتى

انت مدايقك في ايه يا حج
اصله وحشني الـ (شات) بتاع زمان
قديم 16-09-2009, 11:32 AM
الصورة الرمزية Eng_lfc
Eng_lfc Eng_lfc غير متواجد حالياً
طالب بقسم هندسة القوى الميكانيكية
( هندسة المنصورة)

Eng_lfc is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة banzer مشاهدة المشاركة
انت مدايقك في ايه يا حج
اصله وحشني الـ (شات) بتاع زمان

طب ما نعمل فى المنتدى جزء صغير للشات فوق المواضيع كده علشان الشات زى كل المنتديات
قديم 16-09-2009, 03:50 PM
الصورة الرمزية BaNZeR
نجـــم العطــاء

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng_lfc مشاهدة المشاركة
طب ما نعمل فى المنتدى جزء صغير للشات فوق المواضيع كده علشان الشات زى كل المنتديات
لا ياعم اصل في واحد مستنيني كلمة شات عشان يبلغ
عايزنا كمان نعمل مربع شات فوق
عشان يقفلو القسم كلو
قديم 16-09-2009, 04:07 PM
الصورة الرمزية Eng_lfc
Eng_lfc Eng_lfc غير متواجد حالياً
طالب بقسم هندسة القوى الميكانيكية
( هندسة المنصورة)

Eng_lfc is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة banzer مشاهدة المشاركة
لا ياعم اصل في واحد مستنيني كلمة شات عشان يبلغ
عايزنا كمان نعمل مربع شات فوق
عشان يقفلو القسم كلو

خلاص ابقى خلى كل واحد يفتح موضوع جديد و اسمه حلو
و يقلبه شات زى مواضبع كتير اوى
قديم 24-09-2009, 03:22 PM
i wish i wish غير متواجد حالياً
طالب جامعى ( هندسة اسيوط )

i wish is on a distinguished road

اقتباس:
احم احم

انت بتصحى على صوت الاكل ولا ايه
انا جعان احنا مش هناكل ولا ايه يا بنذر انا رجعتلك تانى عمال تحبط فى العيال تحبط فى العيال حرام عليك
مش مشكلة هبقه اديهم شوية مناعة ضد الاحباط من اللى عندى المهم هناكل ايه صحيح انا حولت شبرااااااااااا
قديم 24-09-2009, 03:24 PM
i wish i wish غير متواجد حالياً
طالب جامعى ( هندسة اسيوط )

i wish is on a distinguished road

صحيح انا نفسى يغيرو هندسة اسيوط اللى تحت اسمى دى ويخلوها شبرا او اعدادى هندسة اعملك حاجة بقه فى دنيتك يا اخى واعملهلى مانت وصلت خلاص عقبال مانوصل احنا كمان
قديم 24-09-2009, 05:06 PM
YEHY YEHY غير متواجد حالياً
عضو جديد

YEHY is on a distinguished road

فى اى حد هنا مهندس داخل اعدادى او اى فرقه

العلامات المرجعية