اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ايه هي أحسن مادة عندك؟
1. لغة عربية 10 6.21%
2. لغات ( اولي - ثانية ) 28 17.39%
3.جبر وحساب مثلثات 21 13.04%
4.هندسة مستوية 10 6.21%
5. أحياء 21 13.04%
6. فيزياء 24 14.91%
7. كيمياء 27 16.77%
8.جغرافيا 6 3.73%
9.تاريخ 9 5.59%
10.فلسفة ومنطق 5 3.11%
المصوتون: 161. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

موضوع مغلق

قديم 20-02-2010, 04:14 PM
مع الرحيم مع الرحيم غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

مع الرحيم is an unknown quantity at this point

يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااه
بس ده صعب تنفيذه اوى
على العموم التوفيق مش بالمذاكره الكتير
ده بالنيه وكله امر ربنا
وانا هحاول امشى عليه

قديم 21-02-2010, 03:23 AM
الصورة الرمزية ~~ yaso ~~
~~ yaso ~~ ~~ yaso ~~ غير متواجد حالياً
عضو متواصل

~~ yaso ~~ is on a distinguished road
Icon7

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سري جداا مشاهدة المشاركة
انا عندى مشاكل كتيرررر اوى واتمنى ان اى حد يساعدنى و يقف جنبى هبدأ باول مشكلة انا اليومين دول مكتئبة جدا وزعلانة اوووى لانى حاسة انى لوحدى ومدش حاسس بيا خااالص من اقرب حد ليا لحد الناس اللى معرفهاش حتى يعنى ماما مثلا دايما مطنشانى ومش فى دماغها خااااص ويمكن كمان بتكرهنى (طبعا ده كدب لان مفيش ام بتكره بنتها ) بس انا مبحسش خاالص بحبها ده يعنى مثلا لما تبقى فيه حاجة مضايقانى بدل ما تخفف عنى لاء تقعد تزعقلى وتقوللى اتفلقى احسن كده يعنى ولما اطلب منها طلب لازم تنساه فى حين ان لو اخويا طلب منها طلب مش بتنساه و كمان انا بكره شغل البيت جدااااااااااااااااااااااااااا ومع ذلك لما بساعدها فيه وانا مش طايقاه وهى عارفة جداا حتى مش بتقولى شطورة شكراا اى حاجة ولما اخويا الكبير يرخم عليا او يزعلنى واقولها مبتعملش حاجة ولو زع***وا او قلتلو بس او كفاية تقعد تزعقلى انا وتقوللى انتى قليلة الادب واخويا الكبير دايما يرخم عليا و كل ما اقعد ع الكمبيوتر يقومنى او يقعد هو وانا قاعدة ده غير انى لما ابقى قاعدة فى حالى ومبعملش حاجة وكافية خيرى شرى برضه ييجى يرخم عليا سواء هو او اخويا الصغير وبابا دايما شايف انى غبية ( مع ان كل عيلتى واصحابى ومدرسينى والمدربين بتوعى بيقولوا انى ذكية )
انا عارفة كويس جدااا انهم بيحبونى اوووووى لكن انا مش حاسة بحبهم خااالص وكمان مش مصدقاهم خالص يعنى عاوزاهم يبقوا حنينين اكتر ويعملونى على طفلة صغيرة لان هما شايفنى كبيرة وانا شايفة انى صغيرة جدااا مش عارفة اعمل ايه
اه دى مشكلة واحدة بس من ضمن مشاكلى لما تحلوها هقول ع المشكلة التانية بس ارجوكم بجد متتأخروش عليا
انا شايفة انك لو كلمتى اهلك هيفهموكى و بعدين كل ده بيعملوه عشان بيحبوكى وانتى عارفة كده كويس يبقى فين المشكلة قوليلهم ع مزعلك
وربنا يوفقك

قديم 21-02-2010, 05:19 AM
الصورة الرمزية BaNZeR
BaNZeR BaNZeR غير متواجد حالياً
نجـــم العطــاء

BaNZeR is on a distinguished road

اقتباس:
انا عندى مشاكل كتيرررر اوى واتمنى ان اى حد يساعدنى و يقف جنبى هبدأ باول مشكلة انا اليومين دول مكتئبة جدا وزعلانة اوووى لانى حاسة انى لوحدى ومدش حاسس بيا خااالص من اقرب حد ليا لحد الناس اللى معرفهاش حتى يعنى ماما مثلا دايما مطنشانى ومش فى دماغها خااااص ويمكن كمان بتكرهنى (طبعا ده كدب لان مفيش ام بتكره بنتها ) بس انا مبحسش خاالص بحبها ده يعنى مثلا لما تبقى فيه حاجة مضايقانى بدل ما تخفف عنى لاء تقعد تزعقلى وتقوللى اتفلقى احسن كده يعنى ولما اطلب منها طلب لازم تنساه فى حين ان لو اخويا طلب منها طلب مش بتنساه و كمان انا بكره شغل البيت جدااااااااااااااااااااااااااا ومع ذلك لما بساعدها فيه وانا مش طايقاه وهى عارفة جداا حتى مش بتقولى شطورة شكراا اى حاجة ولما اخويا الكبير يرخم عليا او يزعلنى واقولها مبتعملش حاجة ولو زع***وا او قلتلو بس او كفاية تقعد تزعقلى انا وتقوللى انتى قليلة الادب واخويا الكبير دايما يرخم عليا و كل ما اقعد ع الكمبيوتر يقومنى او يقعد هو وانا قاعدة ده غير انى لما ابقى قاعدة فى حالى ومبعملش حاجة وكافية خيرى شرى برضه ييجى يرخم عليا سواء هو او اخويا الصغير وبابا دايما شايف انى غبية ( مع ان كل عيلتى واصحابى ومدرسينى والمدربين بتوعى بيقولوا انى ذكية )
انا عارفة كويس جدااا انهم بيحبونى اوووووى لكن انا مش حاسة بحبهم خااالص وكمان مش مصدقاهم خالص يعنى عاوزاهم يبقوا حنينين اكتر ويعملونى على طفلة صغيرة لان هما شايفنى كبيرة وانا شايفة انى صغيرة جدااا مش عارفة اعمل ايه
اه دى مشكلة واحدة بس من ضمن مشاكلى لما تحلوها هقول ع المشكلة التانية بس ارجوكم بجد متتأخروش عليا
لازم تعرفي إنه دايماً الكبير بيبقى في وش المدفع والصغير دايماً ياخد راحته على حساب الكبير
(حيجيله يومه )
ودي حاجة منتشرة جداً ومش حاجة تزعلك
ده برده اخوكي الصغير
من ناحية عايزة يعاملوكي على إنك طفلة
حظك كده لازم تشيلي جزء من مسؤولية البيت
منتي الكبيرة بقى
نعاملك احنا هنا على إنك صغيرة مش مشكلة
من ناحية الشكر فدايماً حطي قدامك قاعدة "اعمل الخير وارميه في البحر"
لما والدي بيجيبلنا العشا في البيت بناكله وخلاص
لما والدتي تغسلي هدومي بلبسها وخلاص برده
لما اروح انا اشتريلهم حاجة بيستخدموها وخلاص برده

العرف السائد إنه كله بيخدم بعضه مش مستني كلمة شكر
اي نعم هي بتشجع الواحد اكتر والكلام الروتيني ده
بس العادي بتاعنا مش بنستنى كلمة شكر

يعني إنتي بتخلقي مشاكل من لا شيء
عارفة لو بصيتي على مشاكل الناس التانية فعلاً
حتعرفي إننا بندلع
بس مهما حصل
الواحد مبيرضاش على حاله مهما كان مرضي !
قديم 21-02-2010, 01:54 PM
timo mido timo mido غير متواجد حالياً
عضو خبير

timo mido is on a distinguished road

سوري يا جماعه عندي امتحانات مهمه ومش عارف ادخل علي النت (بندح بقي )
يومين هخلص وابقي معاكوا
قديم 22-02-2010, 12:41 AM
ahmedkuwit ahmedkuwit غير متواجد حالياً
عضو فعال

ahmedkuwit is on a distinguished road

يا جماعه انا والله بحسدكم بقي 5 مواد ومش عارفين تذاكروا....

انا والله والله العظيم مش عارف عندي كام ماده بس هاحاول اقولهم 1- نحو 2- صرف 3-بلاغه 4- ادب ونصوص 5-فقه 6- توحيد

7-تفسير 8- حديث 9-كيمياء 10-فيزياء 11-أحياء 12-
e
13-قران14 -رياضه وبمتحن (جبر وهندسه فراغيه لواحدهم .. الميكا نيكا -الاستاتيكا والديناميكا - .............. يعني

15 ماده ومش عارف اذاكر ايه ولا ايه يعني انتم مفروض تقولوا (اللي يشوفوا مصيبته تهون عليه مصيبه غيره )

من كلامي أكيد عرفتم أني 3 ثانوي أزهر علمي ... ع فكره العلمي عندنا شامل يعني بأخد كل المواد

ياريت دعواتكم والسلام عليكم

<

قديم 22-02-2010, 02:11 AM
سري جداا سري جداا غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

سري جداا is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا مشكلتى انى مستوايا التعليمى متوسط ولما دخلت اولى ثانوى بدات العب ومش بذاكر وكل ماجى اذاكر وامسك الكتاب افتكر البنت اللى بحبها انا بحبها بقالى اربع سنين وبكلمها فى الموبايل وشاغله بالى جدا لحد دلوقتى انا شيلت ملحقين فى الترم الاول وجايب 60 من 132 يعنى احتمال اسقط انا خايف اسقط فى اولى ثانوى بجد مرعوووووووووب ياريت حد يقولى اعمل ايه انا ضعت خالص نفسى ابقى كويس واذاكر بس حاسس ان فات الاوان وانى هسقط مش عارف اعمل ايه مع انى فى الدرس ببقى بفهم المعلومه وبحل بس لما اروح واجى امسك الكتاب بيجى فى بالى حاجات كتييييييييير وافكر فى حاجات كتير وممكن اسيب الكتاب واقوم ومعنديش حد بيشجعنى على المذاكره ياريت حد يلحقنى ويقولى انجح ازاى والمشكله انى واخدها منازل فى اولى ثانوى يعنى مش معايا اعمال سنة يعنى احتمال كبير جدا اسقط يا جماعه ياريت حد يقولى اعمل ايه .؟.؟
قديم 22-02-2010, 05:41 AM
الصورة الرمزية ~~ yaso ~~
~~ yaso ~~ ~~ yaso ~~ غير متواجد حالياً
عضو متواصل

~~ yaso ~~ is on a distinguished road

اقتباس:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا مشكلتى انى مستوايا التعليمى متوسط ولما دخلت اولى ثانوى بدات العب ومش بذاكر وكل ماجى اذاكر وامسك الكتاب افتكر البنت اللى بحبها انا بحبها بقالى اربع سنين وبكلمها فى الموبايل وشاغله بالى جدا لحد دلوقتى انا شيلت ملحقين فى الترم الاول وجايب 60 من 132 يعنى احتمال اسقط انا خايف اسقط فى اولى ثانوى بجد مرعوووووووووب ياريت حد يقولى اعمل ايه انا ضعت خالص نفسى ابقى كويس واذاكر بس حاسس ان فات الاوان وانى هسقط مش عارف اعمل ايه مع انى فى الدرس ببقى بفهم المعلومه وبحل بس لما اروح واجى امسك الكتاب بيجى فى بالى حاجات كتييييييييير وافكر فى حاجات كتير وممكن اسيب الكتاب واقوم ومعنديش حد بيشجعنى على المذاكره ياريت حد يلحقنى ويقولى انجح ازاى والمشكله انى واخدها منازل فى اولى ثانوى يعنى مش معايا اعمال سنة يعنى احتمال كبير جدا اسقط يا جماعه ياريت حد يقولى اعمل ايه .؟.؟
بص بلاش تشغل نفسك بيها كتير وافتكر ان اللى يطارد عصفورين مع بعض بيفقدهم هما الاتنين فخلى هدفك اولا المذاكرة وبعدين هى
يعنى طالما مش لاقى حد يشجعك ع المذاكرة لما تذاكر وتلاقى نفسك راضى عن نفسك ابقى كلمها ولو لاء خالص اقفل الموبايل ووانت كمان بتذاكر خليك قافل الموبايل
لان هى مش هتحبك ابدا لما تلاقيق مش شاطر
أولاً - تحديد الهدف

لماذا أتفوق؟

فيجب أن أتفوق لــ :
أرضي ربي .. فالتفوق طاعة لله رب العالمين
وأرضي أهلي .. فما أحب المتفوقة لأهلها
وأرضي طموحي .. فما أقرب أن تنال المتفوقة حلمها، وما أعجز أن تحقق الكسولة هدفها

فهيا نصنع مستقبلنا بتفوقنا

ثانياً - معوقات التفوق

السرحان

الحلول:
ابدأي المذاكرة بالصعب
ارفعي صوتك ورددي بصوت مرتفع

عدم الرغبة في المذاكرة

الحلول:
تذكري هدفك من المذاكرة
تذكري يوم الامتحان .. ووضعك وسط زملائك وأهلك

الملل

الحلول:
غيري شكل مكان المذاكرة كل فترة
الترفيه عند الانتقال من مادة لأخرى

النسيان

الحلول:
كرري حفظك، أكثِري من الكتابة
لا تذاكري وأنتي مجهدة، واختاري وقتاً تكوني فيه مستريحة

ثالثاً - هيأ نفسك معنوياً

أفضل أوقات المذاكرة بعدصلاة الفجر، وبعد صلاة العصر، حيث يكون الجسم قد أخذ قسطاً من الراحة
احرصي على رضا الوالدين .. فهو فعلا طريق السعادة
تعلمي أن تتذلل لربك وتستعين به .. ووضوح نيتك في المذاكرة .. تجعلكي صاحبة همة عالية
احذري صديقات السوء .. واجعلي صديقاتكي من المتفوقات .. صديقات الأخلاق العالية، فالمرء يُعرف بأصحابه

رابعاً - الدعاء سلاح المؤمن

فالدعاء .. هوالشي الفعال في علاقة المسلم بربه، وعندما تقولي يارب، يرد مولاك "لبيك عبدي" ، فأكثري من الدعاء والوقوف على باب مولاكي

(وَإِذَاسَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ) (البقرة:186)

قبل المذاكرة:
"اللهم لاسهل إلا ماجعلته سهلا، وأنت تجعل الحزن إذا شئت سهلا"

بعدالمذاكرة:
اللهم إني استودعك إياه - أي ما ذاكرته - أمانة عندك، فرده إليّ وقت حاجتي إليه

عندالنسيان:
"اللهم ياجامع الناس ليوم لا ريب فيه .. اجمع عليّ إجابتي"

خامساً - تذكريوم النتيجة
فأسعد يوم في حياة الطالب يوم يجد نتيجته ناجح ومتفوق
وأتعس يوم في حياة الطالب يوم يجد نتيجته راسب وله دور ثان

من تعب وكد وسهر .. كان من الناجحين .. فما أسعده
ومن ضيع وقته على المقاهي، وأمام التليفزيون وصحبةالسوء .. كان من الراسبين .. فما أتعسه

والكل يسأل سؤال واحدا : ماذا فعل فلان؟ ..
الأهل والأقارب والجيران والزملاء يسألون عنك .. ماذا كانت نتيجتك؟

قديم 22-02-2010, 08:42 AM
الصورة الرمزية BaNZeR
BaNZeR BaNZeR غير متواجد حالياً
نجـــم العطــاء

BaNZeR is on a distinguished road

الحب وسنينه
الحمد لله الواحد مقابلهوش
كان زمانه بيحط مشكلته هنا

ايه يا جماعة موضوع الحب اللى شغالين فيه ده
وياريتكو بتوصلو في الآخر
قديم 22-02-2010, 10:22 PM
مسترلوفا مسترلوفا غير متواجد حالياً
عضو جديد

مسترلوفا is on a distinguished road

تيموووووووووووووو ايوة يعم دح دح هههههههههههههههههه عينى عليك باردة يعنى مش باردة اوى نص نص هع هع هع هع ...متجيش نحية الكمبيوتر يعم لغاية ما تخلص واحنا هنستناك يعم بس ركز ف اللى انتا فيه ربنا معاك يا رياسة
قديم 22-02-2010, 10:28 PM
مسترلوفا مسترلوفا غير متواجد حالياً
عضو جديد

مسترلوفا is on a distinguished road

احمد من الكويت وربنا منا عارف ازعل على اللى انا فيه ولا ازعل عليك...........بجد وربنا انتا أغلب من الغلب ربنا معاك انا مش هقدر اقولك
نصيحة للمذاكرة لأنى مش عارف انصح نفسى بس كل اللى هقلهولك اعمل اللى تقدر عليه ونا ليا صحاب من ازهر بسم الله ماشاء الله ممتازين ربنا يزيدهم يا رب.......بالتوفيق يا احمد
قديم 22-02-2010, 11:09 PM
rasha_212 rasha_212 غير متواجد حالياً
عضو جديد

rasha_212 is on a distinguished road

انا عندى مشكلة بجد مخليانى مرعوبة جداااااااااا

انا اتفصلت من المدرسة بس مجاليش جواب انا انا اتفصلت ولما روحت المدرسة اتفاجات انهم فصلونى بتاريخ 15/12 ومش راضيين يعملولى اعادة قيد ومش عارفة انا كدا هبقى منازل ولا هيبقة مصيرى ايه ؟؟؟

ياريت اللى عدى عليه مشكلة زى دى يقولى او حد اكبر منه حصوله كدا يقولى هوه عمل ايه علشان اعمل زيه
قديم 23-02-2010, 12:04 AM
الصورة الرمزية برنسيسة الهدوء
برنسيسة الهدوء برنسيسة الهدوء غير متواجد حالياً
طالبة جامعية

برنسيسة الهدوء is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rasha_212 مشاهدة المشاركة
انا عندى مشكلة بجد مخليانى مرعوبة جداااااااااا

انا اتفصلت من المدرسة بس مجاليش جواب انا انا اتفصلت ولما روحت المدرسة اتفاجات انهم فصلونى بتاريخ 15/12 ومش راضيين يعملولى اعادة قيد ومش عارفة انا كدا هبقى منازل ولا هيبقة مصيرى ايه ؟؟؟

ياريت اللى عدى عليه مشكلة زى دى يقولى او حد اكبر منه حصوله كدا يقولى هوه عمل ايه علشان اعمل زيه

عادي جدا تبقي منازل وبتمتحني نفس الامتحان عادي خالص بس ممكن تمتحني ف مدرسه تانيه بس السؤال المهم انتي ف ثانيه ثانوي ولا تالته؟

قديم 23-02-2010, 11:03 AM
rasha_212 rasha_212 غير متواجد حالياً
عضو جديد

rasha_212 is on a distinguished road

ميرسى جدا على ردك

انا فى تانية ثانوى

ايه الفرق لو كنت تانية او تالتة ؟؟
قديم 23-02-2010, 09:05 PM
ahmedkuwit ahmedkuwit غير متواجد حالياً
عضو فعال

ahmedkuwit is on a distinguished road

وبالتوفيق ليك يا لوفا

انا كان قصدي اقولك كده عشان اخفف عنك شويه عشان تحس ان في ناس بردوه كتير زي حالتك انت مش لواحدك يعني...

<

قديم 25-02-2010, 01:08 PM
الصورة الرمزية برنسيسة الهدوء
برنسيسة الهدوء برنسيسة الهدوء غير متواجد حالياً
طالبة جامعية

برنسيسة الهدوء is on a distinguished road

بصي لو كنتي ف تانيه ثانوي وبقيتي منازل هتبقي ف ثالته برضه منازل وتمتحني ف مدرسه تانيه
لو كنتي ف تانيه بتروحي عادي وتالته بس هيا اللي منازل بتمتحني مع مدرستك وزمايلك عادي جدا وف الحالتني يعني مش فارقه كتير خليكي منازل بس تفضلي ف البيت تذاكري كويس اوي وتجيبي مجموع كبير وتفرحيني

موضوع مغلق

العلامات المرجعية

الكلمات الدلالية (Tags)
....الخ, مساعدة, مشكلة, اخوات, اصدقاء, اسرة, بوابة الفارس التعليمية, حلول, شرح, عائلية, عاطفية, فضفة, نفسية