اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 29-05-2016, 11:09 AM
الصورة الرمزية رفيقة الامل
رفيقة الامل رفيقة الامل غير متواجد حالياً
عضو متواصل

رفيقة الامل is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed_Hamza مشاهدة المشاركة
ابدأوا عربي جد من النهاردا المفروض
اعملوا جدول تخلصوا فيه مراجعة على يوم الجمعة عشان يوم السبت تقرأوا المنهج كله تاني..
كل يوم 10 قطع نحو + قراءة الادب كله وياريت مش اقل من كدا بالنسبة للفرعين دول يالذات..
باقي الفروع وزوعوها عادي ع اليومين دول بس لازم توزوعوها بنظام بردو..
الدرس اللي تراجعوه تحلوا عليه في الرسالة مراجعة والرسالة ليلة الامتحان وتكونوا حافظين الاجابات اللي فيهم (او ع الاقل تعرفوا تعبروا عنها كويس) عشان نموذج الاجابة بيبقى شبهها كدا..
القصة لما تتراجع تتقرأ..
اوعى تنسى تراجع على تعليق النص بعد ماتراجع على النص..
مش تخلي خوفك من الامتحان يعطلك عن المراجعة، الامتحان اصلا بيكون عبيط وتافه جدا، فمتخافش من حاجة عبيطة ع الفاضي..
ربنا يوفقكوا
ربنا يكرمك يادكتور
طيب وحل الامتحانات نظامه ايه
والتعبير والنوم

قديم 30-05-2016, 02:21 AM
الصورة الرمزية Mohamed_Hamza
Mohamed_Hamza Mohamed_Hamza غير متواجد حالياً
عضو خبير

Mohamed_Hamza is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حيااااااااة مشاهدة المشاركة
ربناااا يوفقكك ي دكتورر ،، بس هوا انا مش عارفة اضبط نومي ،، بحس نفسي بنام كتتير ولما بصحى ، بصحى مدايقة ! ،،اعمل ايه
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رفيقة الامل مشاهدة المشاركة
ربنا يكرمك يادكتور
طيب وحل الامتحانات نظامه ايه
والتعبير والنوم
ناموا 7 او 8 ساعات مش اقل من كدا
وحاولوا تظبطوا مواعيد نومكم من دلوقتي على مواعيد ايام الامتحاناات يعني معاد الصحيان تخلوه قبل الفجر..
اللي مش بيعرف يصحى ينزل برنامج alarmy ويخلي المنبه مايقفلش غير لما يصور صورة بعيدة عنه عشان كدا هتكون مجبر تقوم من السرير..
هو المفروض ان الاهل بيصحوا اليومين دول اصلا..
بلاش القهوة والنسكافيه ومشروبات الطاقة والهبل دا، بالذات من بعد الساعة 4 كدا عشان ميأثرش على نظام النوم، واللي مكنش بيشرب الحاجات دي قبل كدا يخليه زي ماهو، ماتعملش تغيير زي دا قبل الامتحانات..
بمناسبة النوم اوعى تسهر او تطبق ليلة الامتحان لو هتعمل كدا هتروح فداهية من الاخر يعني انا مش هتكلم كتير في النقطة دي.. انا اتلسعت من الموضوع دا لسعة محترمة السنة اللي فاتت، وادي انتوا اهو لسة فيها، اعتبروا نفسكوا جربتوا فيا بقى ومش تكرروا غلطتي دي تاني،
خلي نومك ليلة الامتحان كأنه يوم عادي خالص في معاده العادي..

بتصحي مدايقة من ايه شوفي ايه اللي بيدايقك وعالجيه، يعني انا مثلا السنة اللي فاتت لما اكون صاحي مدايق بكون ماذاكرتش امبارح كويس، فبحاول انهاردا اني اذاكر كويس واعوض اللي فاتني من امبارح وتاني يوم بصحى مبسوط.. جاتلي مناعة شوية في الاخر وبقيت اصحى مبسوط حتى لو ماذاكرتش امبارح كويس، بقيت ابدأ كل يوم كأنه بداية جديدة ليا، مش بفكر حتى ايه اللي حصل امبارح عشان غالبا هتعقد.. ودا احسن حاجة.

الامتحانات في العربي مش مهمة للدرجة، مش انتوا حالين اسئلة كتاب الرسالة ومعاكوا الرسالة ليلة الامتحان، خلاص كدا كفاية هما فيهم كل الاسئلة اللي هتلاقوها في الامتحانات اصلا... بس هقولكوا حلوا امتحانين تلاتة كدا عشان حاجة واحدة.. عشان تاخدوا على شكل الامتحان بس مش اكتر وتعيشوا جو الامتحان والكلام دا.. اللي هيصحح لنفسه ويلاقي نفسه ناقص عشرين درجة يبقى دا هيقفل اخر السنة ميخافش بقى ويحبط نفسه ع الفاضي..

التعبير هاتوا كتاب الرسالة ليلة الامتحان اللي عامله دا ساحر.. بيجيب مواضيع متوقعة وجه منهم موضوع منهم فعلا السنة اللي فاتت بس انا معملتوش انا عملت التاني فهاتوه وشوفوا المواضيع اللي هو جايبها وجايب افكارها شوفوا هو بيطلع افكار للمواضيع ازاي، والمعوقين اللي زيي (طبعا الكلام دا مش ليك انت خالص ) يحاولوا يقرأوا افكار المواضيع كلها يمكن فعلا موضوع يجي منهم وتكتب الافكار دي، طالما كتبت افكار هتعرف تكتب، الاصعب من الكتابة انك تجيب افكار، عشان لو جبت فكرة سهل تكتب فيها اي كلام، مش عارف هي اسمها افكار او فكر، عشان كدا كتبت "العناصر" في الامتحان، دا غير الاستشهادات اللي هو جايبها بتمشي في اي موضوع دي اقرأوها بردو.. وبعد دا كله اختاروا موضوع منهم واكتبوه..
وشوفوا الرد دا بردو يمكن ليه لازمة..

اقتباس:

مش محتاج تجهيز ولا حاجة
بس حاول تكتب موضوعين تلاتة كدا من دلوقتي لحد الامتحان عشان تدرب نفسك ع الكتابة بس، مش تتدرب لاول مرة في ورقة الامتحان يعني.
والوظيفي هات الرسالة ليلة الامتحان او لو عندك الاضواء او اي كتاب مراجعك هتلاقي فيه نماذج على كل حاجة منهم بردو اكتبهم بنفسك مرة..
وشوف مواضيع التعبير المتوقعة واحفظلها كام استشهاد عشان تكتبهم لو جه موضوع منهم... الرسالة ليلة الامتحان كان عامل كدا السنة اللي فاتت، كان جايب استشهادات للمواضيع المتوقعة..
اما اثناء الامتحان اي حاجة تيجي فبالك اكتبها، ولازم تنام بدري ليلة الامتحان عشان تعرف تكتب لو نمت متأخر او طبقت مش هتلاقي فدماغك حاجة تكتبها مش تعرف تكمل سطرين على بعض.
-شوف الموضوع اللي هتعرف تألف فيه اكتر واختاره
-اكتب في اول صفحة التعبير الوظيفي وافكار التعبير الابداعي.
-ال3 صفحات اللي بعدها اكتب فيهم الموضوع.
-اكتب من 7 افكار كدا وانت طالع... لحد 11 فكرة مثلا (ماتزودش اوي عشان تلاقي وقت تكتب في الافكار اللي انت كاتبها دي كلها).
-ماتسبش سطر، بس سيب سطر بين كل فكرة (فقرة) والتانية
-في اول كل فقرة سيب حوالي 1سم (او مكان كلمة)، واكتب حوالي 6 سطور كدا في الفقرة وانهي الفقرة في نص السطر احسن.
-اياك تشطب
-اياك تعمل حاجة تستدعي الشطب، يعني مش تزنق نفسك في كلمات صعبة سواء صعبة في قواعد الاملاء او النحو.
-فكر بردو في الجملة اللي هتكتبها على بعضها عشان مش تشطب.
-لو لا قدر الله اضطريت تشطب كفاية خط واحد ع الكلمة الغلط وبس، بس حاول ماتشطبش يعني عشان المصحح اكيد بيشوف شكل الموضوع اول حاجة فلما يشوف الشطب هينقصك.
-التصحيح بالشبر
-اي استشهاد اكتبه في سطر لوحده مش جمب الكلام العادي، بس السطر اللي قبل الاستشهاد دا لازم يكون آخره النقطتين دول : عشان قبلهم فعل قول.
-متنساش علامات الترقيم، بس اوعى تبدأ اي سطر بعلامة ترقيم.. مش مكانها خالص.
-ابدأ الامتحان بالتعبير الوظيفي وافكار الموضوع الابداعي، وبعدين باقي الفروع، وسيب كتابة موضوع التعبير للاخر... عشان وانت بتحل باقي الفروع هيجيلك افكار لموضوع التعبير او هيجي على بالك كلام في الموضوع سجله وارجع تاني لحل باقي الفروع.. في الاخر هتلاقي عندك حاجات كتير تكتبها... وبردو لو انت سايب سؤال مش فاكر اجابته في باقي الفروع، وانت بتعمل الموضوع ممكن تفتكر اجابته فتروح تكتبها... فلو بدأت بالتعبير مش هتعرف تعمل حاجة من دول.
اهم حاجة وانت داخل الامتحان تحط فدماغك انك داخل تقفل، وان الموضوع اللي هيجيلك هيكون سهل وهتعرف تكتب فيه، اي حاجة هتستصعبها هتلاقيها صعبة فعلا.
تاني اهم حاجة، يكون معاك ساعة وانت بتمتحن، وتكون محدد وقت لكل سؤال دي احسن حاجة كنت بعملها صراحة وانقذتني فامتحانات كتير، يعني مثلا تقول التعبير الوظيفي دا ربع ساعة: من 9:00 ل 9:15 سؤال القراءة والقصة كل واحد فيهم ربع ساعة بردو من كذا ل كذا. وهكذا، عشان الوقت مايسرقكش وتلاقي نفسك مكتبتش حاجة في التعبير فالاخر.. فخد بالك احسنلك اعمل كدا.
شدوا حيلكوا اوي الفترة دي، قلبي معاكوا والله.. تصوروا عايز امتحن بدالكوا بالذات بعد ماخلصت ثانوية واكتشفت ان قد ايه امتحانات الثانوية دي كانت حاجة تافهة
ربنا يعينكوا ويوفقكوا يارب..
ياريت اللي بيقرأ دلوقتي يدعيلي ربنا يشفيني لو سمحت
قديم 30-05-2016, 02:42 AM
الصورة الرمزية ران نيتشان
ران نيتشان ران نيتشان غير متواجد حالياً
طالبة بكلية الطب البشري جـامعـة المنصورة

ران نيتشان is on a distinguished road

والله وانا كمان تعبانة بقالى يومين والله المستعان مش بعرف اعمل حاجة غير انى بعيط
*اسال الله العظيم رب العرش العظيم ان يشفيك
*كتاب الرسالة مش لقيته بس معايا اللى فيه قطع نحو وحليت الوسام والامتحان وامتحانات الل قبل كده ..كده تمام ؟ولا ان لازم الكتاب ؟
قديم 30-05-2016, 02:48 AM
عضو خبير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ران نيتشان مشاهدة المشاركة
والله وانا كمان تعبانة بقالى يومين والله المستعان مش بعرف اعمل حاجة غير انى بعيط
*كتاب الرسالة مش لقيته بس معايا اللى فيه قطع نحو وحليت الوسام والامتحان وامتحانات الل قبل كده ..كده تمام ؟ولا ان لازم الكتاب ؟
لا كدا تمام جدا
ربنا معاكوا، مفيش حاجة مستاهلة اللي بتعملوه في نفسكوا دا والله
لا تعيطوا ولا حاجة، تفاءلوا بس وربنا هيعمل اللي فيه الخير ليكوا
خليكوا مؤمنين بكدا بس
قديم 30-05-2016, 02:50 AM
ahmedtarea ahmedtarea غير متواجد حالياً
عضو خبير

ahmedtarea is on a distinguished road

ربنا يشفيك ي دوك ربنا معاك
قديم 30-05-2016, 03:05 AM
عضو خبير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedtarea مشاهدة المشاركة
ربنا يشفيك ي دوك ربنا معاك
ربنا يكرمك ويوفقك يا احمد، شكرا على الدعاء
وربنا هيكون معاك انت كمان ان شاء الله
يارب..
قديم 30-05-2016, 06:03 AM
شرف الزملكاوى14 شرف الزملكاوى14 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

شرف الزملكاوى14 is on a distinguished road

احم احم .. شباب عاملين ايه واخبار حالتكم النفسواية ايه
بصوا من االاخر كده اهم حاجة فى اليومين دول البروووود اه والله زيمبؤلك كده .. خليك بارد
انت خلاص عملت اللى عليك وجابت اخرك واكيد لو قصرت شوية برضو فانت من البشر يعنى لازم يبقى فيه اخطاء .. فخلااااص قول لنفسك انا خلاص ما اكنتش هقدر اعمل اكتر من اللى عملته طول السنة وحاول تكلم نفسك بصووت بطريقى ايجابية اكتر انا مش خايف .. مش شوية امتحانات اللى هيخلونى اقلق واعيط والكلام ده .. خلاص بقى العياط بقى موضة قديمة الوقتى ..عندك حلول تانية ممكن تنتحر مثلا .. ت ق ت ل حد .. خليك مبدع واعرف ان امتحانك ودرجتك وكليتك وكووووول الحاجات دى مكتوبة من قبل ما تتولد .. من قبل ما تتولد ايه دى من قبل الكون ده ذات نفسه ما يبقى موجووود .. حاول متقارنش نفسك بحد ..حاول ما تفكرش فى الماضى .. ولا برضو تفكر فى المستقبل .. عيش اللحظة اللى انت فيها .. اللى هيا انك ما عليك الا انك تذاكر وفقط والنتيجةبقى على ربنا فمش تشيل همها .. فقط أحسنوا الظن بالله ( أنا عند ظن عبدى بى ) وكتروا من الاستغفار وربنا يوفقكم كلكم
قديم 30-05-2016, 07:09 AM
الصورة الرمزية حيااااااااة
حيااااااااة حيااااااااة غير متواجد حالياً
عضو جديد

حيااااااااة is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed_hamza مشاهدة المشاركة

وحاولوا تظبطوا مواعيد نومكم من دلوقتي على مواعيد ايام الامتحاناات يعني معاد الصحيان تخلوه قبل الفجر..
اللي مش بيعرف يصحى ينزل برنامج alarmy ويخلي المنبه مايقفلش غير لما يصور صورة بعيدة عنه عشان كدا هتكون مجبر تقوم من السرير..
بلاش القهوة والنسكافيه ومشروبات الطاقة والهبل دا، بالذات من بعد الساعة 4 كدا عشان ميأثرش على نظام النوم، واللي مكنش بيشرب الحاجات دي قبل كدا يخليه زي ماهو، ماتعملش تغيير زي دا قبل الامتحانات..
بمناسبة النوم اوعى تسهر او تطبق ليلة الامتحان لو هتعمل كدا هتروح فداهية من الاخر يعني انا مش هتكلم كتير في النقطة دي.. انا اتلسعت من الموضوع دا لسعة محترمة السنة اللي فاتت، وادي انتوا اهو لسة فيها، اعتبروا نفسكوا جربتوا فيا بقى ومش تكرروا غلطتي دي تاني،

بتصحي مدايقة من ايه شوفي ايه اللي بيدايقك وعالجيه، يعني انا مثلا السنة اللي فاتت لما اكون صاحي مدايق بكون ماذاكرتش امبارح كويس، فبحاول انهاردا اني اذاكر كويس واعوض اللي فاتني من امبارح وتاني يوم بصحى مبسوط.. جاتلي مناعة شوية في الاخر وبقيت اصحى مبسوط حتى لو ماذاكرتش امبارح كويس، بقيت ابدأ كل يوم كأنه بداية جديدة ليا، مش بفكر حتى ايه اللي حصل امبارح عشان غالبا هتعقد.. ودا احسن حاجة.

الامتحانات في العربي مش مهمة للدرجة، مش انتوا حالين اسئلة كتاب الرسالة ومعاكوا الرسالة ليلة الامتحان، خلاص كدا كفاية هما فيهم كل الاسئلة اللي هتلاقوها في الامتحانات اصلا... بس هقولكوا حلوا امتحانين تلاتة كدا عشان حاجة واحدة.. عشان تاخدوا على شكل الامتحان بس مش اكتر وتعيشوا جو الامتحان والكلام دا.. اللي هيصحح لنفسه ويلاقي نفسه ناقص عشرين درجة يبقى دا هيقفل اخر السنة ميخافش بقى ويحبط نفسه ع الفاضي..

التعبير هاتوا كتاب الرسالة ليلة الامتحان اللي عامله دا ساحر.. بيجيب مواضيع متوقعة وجه منهم موضوع منهم فعلا السنة اللي فاتت بس انا معملتوش انا عملت التاني فهاتوه وشوفوا المواضيع اللي هو جايبها وجايب افكارها شوفوا هو بيطلع افكار للمواضيع ازاي، والمعوقين اللي زيي (طبعا الكلام دا مش ليك انت خالص ) يحاولوا يقرأوا افكار المواضيع كلها يمكن فعلا موضوع يجي منهم وتكتب الافكار دي، طالما كتبت افكار هتعرف تكتب، الاصعب من الكتابة انك تجيب افكار، عشان لو جبت فكرة سهل تكتب فيها اي كلام، مش عارف هي اسمها افكار او فكر، عشان كدا كتبت "العناصر" في الامتحان، دا غير الاستشهادات اللي هو جايبها بتمشي في اي موضوع دي اقرأوها بردو.. وبعد دا كله اختاروا موضوع منهم واكتبوه..

شدوا حيلكوا اوي الفترة دي، قلبي معاكوا والله.. تصوروا عايز امتحن بدالكوا بالذات بعد ماخلصت ثانوية واكتشفت ان قد ايه امتحانات الثانوية دي كانت حاجة تافهة
ربنا يوفقكك ويعافيك ،، بكون مدايقة عشان مخلصتش ،،
قديم 30-05-2016, 07:28 AM
ahmedtarea ahmedtarea غير متواجد حالياً
عضو خبير

ahmedtarea is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شرف الزملكاوى14 مشاهدة المشاركة
بصوا من االاخر كده اهم حاجة فى اليومين دول البروووود اه والله زيمبؤلك كده .. خليك بارد
انت خلاص عملت اللى عليك وجابت اخرك واكيد لو قصرت شوية برضو فانت من البشر يعنى لازم يبقى فيه اخطاء .. فخلااااص قول لنفسك انا خلاص ما اكنتش هقدر اعمل اكتر من اللى عملته طول السنة وحاول تكلم نفسك بصووت بطريقى ايجابية اكتر انا مش خايف .. مش شوية امتحانات اللى هيخلونى اقلق واعيط والكلام ده .. خلاص بقى العياط بقى موضة قديمة الوقتى ..عندك حلول تانية ممكن تنتحر مثلا .. ت ق ت ل حد .. خليك مبدع واعرف ان امتحانك ودرجتك وكليتك وكووووول الحاجات دى مكتوبة من قبل ما تتولد .. من قبل ما تتولد ايه دى من قبل الكون ده ذات نفسه ما يبقى موجووود .. حاول متقارنش نفسك بحد ..حاول ما تفكرش فى الماضى .. ولا برضو تفكر فى المستقبل .. عيش اللحظة اللى انت فيها .. اللى هيا انك ما عليك الا انك تذاكر وفقط والنتيجةبقى على ربنا فمش تشيل همها .. فقط أحسنوا الظن بالله ( أنا عند ظن عبدى بى ) وكتروا من الاستغفار وربنا يوفقكم كلكم
يعم دول مش امتحان ولا اتنين دول 11 امتحان
دا الواحد ابتدي يسخن لدرجة اني خايف افرقع
فعلا "وفي السماء رزقكم وما توعدون "
علي فكرة اي واحد في ثانوية عامة في الوقت دا مش فارقه معاه نفسه
اهم حاجه عنده انه يسعد امه وابوه مش مهم تعبنا والله هما تعبوا اكتر ماديا ومعنويا
ربنا يقدرنا ونسعدهم و ساعتها هنفرح لفرحهم والله
قديم 30-05-2016, 08:39 AM
عضو متواصل

اقتباس:

الف سلامة ع حضرتك يادكتور اولا
انا مجبتوش طيب الرسالة ده اكتفى بالمراجعة النهائية
هو عادى لحد دلوقتى احس انى متعبتش
انا حاسة ان سنة طويلة عريضة محسيتش انى تعبت فيه بجد والله مش حاسة انى تعبانة
لدرحة امى تدعيلى تقولى ربنا يديكى ع قد تعبك اقولها بلاش الدعوة دى ده عادى
وحاجة الواحد مش حاسس انه هيبقة ف لجنة بعد 5 ايام
انا كده طبيعة ولا ايه الدنيا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ران نيتشان مشاهدة المشاركة
الف سلامة عليكى يا اميرة ربنا يديكى الصحة ويخفف عنك ويسرلك الامور

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شرف الزملكاوى14 مشاهدة المشاركة
ازيك يادكتور
عااااااااااااااااااااااااش مين شافك
هو الواحد والله مش عارف هو عمل اللى عليه ولا لا
انا حاسه انى مش عارفه عارفة حاجة ف اى حااااااااااااااااااااااااااااااجة
سواء الدنيا او المنهج احساس التوهااااااااااااااااااااااااااان ده
بس الواحد عشمه ف ربنا عشان امه وابوه والله حتى مش عشان نفسى انا ف داهيييييييييييه المهم هما
بس اكيد ربنا هيكرمنا ومش هيدينا ع قد اللى بنعملوه هيدينا ع قدر رجمته وكرمه هو ذو الفضل والاحسان
قديم 30-05-2016, 08:42 AM
عضو متواصل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedtarea مشاهدة المشاركة
يعم دول مش امتحان ولا اتنين دول 11 امتحان
دا الواحد ابتدي يسخن لدرجة اني خايف افرقع
فعلا "وفي السماء رزقكم وما توعدون "
علي فكرة اي واحد في ثانوية عامة في الوقت دا مش فارقه معاه نفسه
اهم حاجه عنده انه يسعد امه وابوه مش مهم تعبنا والله هما تعبوا اكتر ماديا ومعنويا
ربنا يقدرنا ونسعدهم و ساعتها هنفرح لفرحهم والله
انت جبت المفيييييييييييييييييييد انا ف داهيه المهم هما مش يزعلوا وقلبهم ميتكسرش
ياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااارب
فرح كل اهلنا
قديم 30-05-2016, 09:37 PM
optimistic girl optimistic girl غير متواجد حالياً
طالبة بكلية الصيدلة

optimistic girl is on a distinguished road

السلام عليكم
عاملين ايه ياشباب يارب تكونوا تمام
اكيد تراجعوا دلوقتي ...
واسئله الوزاره اللي نزلت (50 سؤال كل ماده) حليتوها ولا لا
حلوها برده احتياطي

الإنسان مطبوع علي الخطأ
ولكن الأغبياء
مطبوعون علي التمسك به
قديم 30-05-2016, 10:48 PM
mahmoud aBDELGAWED mahmoud aBDELGAWED غير متواجد حالياً
عضو نشيط

mahmoud aBDELGAWED is on a distinguished road

الخميس الجاى _ان شاء الله_ الجمهورية هتنزل التوقعات فى بعض المواد
قديم 30-05-2016, 11:42 PM
الصورة الرمزية ElSayed Fekry
ElSayed Fekry ElSayed Fekry غير متواجد حالياً
Senior Student at FCES CU

ElSayed Fekry is on a distinguished road

الموقع ده رائع جداً فيه كل امتحانات العربى بنماذج الإجابة و شرح لكل حاجة فى المنهج

http://www.khayma.com/medhatfoda/new_page_3.htm

قديم 31-05-2016, 12:12 AM
الصورة الرمزية ElSayed Fekry
ElSayed Fekry ElSayed Fekry غير متواجد حالياً
Senior Student at FCES CU

ElSayed Fekry is on a distinguished road

الأرقام على وزن مفعل و فعال ممنوعة من الصرف

مثل مثنى - ثلاث - رباع - (معشر)

العلامات المرجعية