اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

موضوع مغلق

قديم 12-01-2012, 12:24 AM
تقى83 تقى83 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

تقى83 is on a distinguished road

[QUOTE=emy_aa;4216425]رضينا بالهم والهم مش راضي بينا......نعم استلمت جواب التعيين ....ولكني غير مصدقة.....هل معقول ان تمضي الامور بسلاسة؟؟؟ دون تعقيد؟؟؟ دون مسلسل الاحباطات المستمر والذي يمضي امام عيني كان عمر كامل سرق مني؟؟؟؟اين التعجيز؟؟؟اين العفريت الذي يخرج لي كلما اقتربت من تحقيق الحلم....نعم محبطة ويائسة ...رغم جواب التعيين...اثق في حكمة الله سبحانه وتعالى...ولكني اتالم كلما ذهبت للجامعة ورايت معيدة تصغرني باعوام ..بلا شخصية بلا تقدير...وهي دكتورة..عرفت تجيب الواسطة ازاي وانا الاعلى تقديرا والاكثر تميزا لازلت كما انا.....اكمل رسالة الماجستير ...ولكن توقفت عن الاحلام....لا يهمني ان اتكون الرسالة مميزة ...لا يهمني ان ينتظر مني.الدكتور المشرف مستوى عالي...لا اريد بعد الان...احاول ان اخرج باقل خسائر ممكنة..ولكن الخسائر لا تعوض...الحلم بالتميز بالتفوق..لم يعد له وجود....اتذكر كلام قيل لي من مصدر مسؤل ..(لو حد جاب اعلى منك واتعين ابقي تعالي اتكلمي)وتعين 3 معيدين.....منهم من تكلمني من طرطوفة منخيرها ...تسالني انتي جايبة التقدير ده ...يا حرام..بس انا وضعي غير خالص....اكيدظروفنا غير.....اتذكر تقديمي في وزارةالعدل 3 مرات وطبعا لاشئ(اكشن تالت مرة) لا وسبحان الله....زميلتي التي كانت تنجح باعجوبة وجايبة مقبول تم قبولها....المحزن...اني اندم على اجمل ايام عمري التي قضيتها في حلم كان سراب..افتقد ايام الجامعة فانا لم اعشها ...اابتسم حين اتذكر قول والدتي(يا بنتي ارحمي نفسك سيبي الكتاب)....ابتسم حين اتذكر ايام الامتحانات .....كنت اتذكر رقم الصفحة في الكتاب عند الاجابة...اتذكر حين اخبرني احد اساتذتي والذي لم يكن يعرفني....في طالبة بعرف اجابتها من وسط مليون اجابة....كل هذا ذهب.....كل هذا يشعرني بالاحباط...كل هذا يجعلني لا اثق بالتعيين رغم جواب الترشيح....لازم يعملوا حاجة....عمر ما حاجة مشيت عادي كده وعذرا رفاقي ان تسرب احباطي اليكم...ولكني في امس الحاجة لالتمس التفاؤل منكم....زفلم يتبقى لي سوى ان احلم بان تكون ابنتي مفاجاتي للعالم...باذن الله سوف اجعلها شخصية مميزة مثقفة واثقة ناجحة.....رغم المحبطيين[/QUOT
خليكى متفائلة اغلبنا مر بنفس الظروف .استلمت جواب الترشيح 10/1 جتلى الوظيفة مهندس زراعى بالجامعة .زعلت يعنى بدل مااكون معيدة ف الكلية ابقا ادارية فيها بعد التفوق وكل الى انتى حكيتى علية . هديت لما عرفت ان الكلية رافضة و مش عاوزة اى موظفيين وان تعيينى هيكون خارج كليتى . صحيح لسة مانعرفشى هنروح فين كل الى عملوة انهم عرفونا الاوراق المطلوبة عشان نجهزها لغاية مايعرفوا هما يودونا فين . كلة خير بإذن الله الحمد لله نتوكل ونسيبها على ربنا وابتسمى وفكيها شوية

قديم 12-01-2012, 12:38 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المكتبي مشاهدة المشاركة
الرجاء الافادة معلومه ............

لقد استلمت جواب ترشيح عمل مدرس مادة بالجامعه يوم 1/5 والمشكلة انني كتبت تظلم ليتم تعيني في التربية والتعليم لاني اعمل بها موقت

انــــــــا الان في مشكلة كبيرة بعد تفكير اقتنعت بالوظيفة ماذا افعل الان ؟
هل ارسل فاكس اطلب فية عدم النظر الي تظلمي ؟
ام اذهب شخصيا للتنظيم والادارة بالقاهرة ؟
ام اترك التظلم وانسي واقوم باستكمال اوراقي وتعيني بالجامعه ؟

الرجاء افادتي علي وجهة السرعة واكون شاكر لكم

ارجو ممن تعرض لنفس الموقف افادتي ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,اكون شاكر لكم جدا
معرفشى بس انت عرضت مشكلتك كتيييير .حاول تتصل بأرقام جهاز التنظيم والادارة. ان ماعرفتش معلشى روح هناك وقدم سحب للتظلم بتاعك عشان يلغوة بدل مايحصلش مشاكل وروح بنفسك اضمن عشان تسمع بنفسك وتتطمن بدل ماأنت حيران.تعب مشوار مش هتخسر كتيير.
قديم 12-01-2012, 12:43 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المكتبي مشاهدة المشاركة
الرجاء الافادة معلومه ............

لقد استلمت جواب ترشيح عمل مدرس مادة بالجامعه يوم 1/5 والمشكلة انني كتبت تظلم ليتم تعيني في التربية والتعليم لاني اعمل بها موقت

انــــــــا الان في مشكلة كبيرة بعد تفكير اقتنعت بالوظيفة ماذا افعل الان ؟
هل ارسل فاكس اطلب فية عدم النظر الي تظلمي ؟
ام اذهب شخصيا للتنظيم والادارة بالقاهرة ؟
ام اترك التظلم وانسي واقوم باستكمال اوراقي وتعيني بالجامعه ؟

الرجاء افادتي علي وجهة السرعة واكون شاكر لكم

ارجو ممن تعرض لنفس الموقف افادتي ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,اكون شاكر لكم جدا
معرفشى . بس شوفت سؤالك كتييير. اتصل بجهاز التنظيم والادارة .ان ماعرفتش توصلهم احسن حاجة تسافر وتقابلهم بنفسك وتقدم انك عاوز تسحب التظلم بتاعك.هتتعب ف مشوار بس هترتاح وتتطمن. بدل الحيرة او تجيلك الوظيفة الى ف التظلم خاصة انهم سهل يقبلو لو ان الوظيفة ااقل ف المستوى.وماتعرفشى ترجع وتستلم الوظيفة بتاعتك.سافرلهم والحق نفسك بسرعة. تعب ساعة ولا كل ساعة. ربنا معاك ويطمنك.
قديم 12-01-2012, 01:20 AM
الصورة الرمزية ام رهف
ام رهف ام رهف غير متواجد حالياً
عضو قدوة

ام رهف will become famous soon enough

خاص بمعيدي جامعة الازهر
بشرى لاوائل جامعة الازهر
ذهبت اليوم المذكرة الخاصة بمعيدي كليه اللغات والترجمة الى رئاسة الوزراء لامضاء مشروع قرار التعيين
مبرووك مقدما وبالتوفيق للجميع
سأبقى "مسلما موحّدا عاشقا لمحمّدٍ" من الصميم ..حتى مماتي ولو بعد حين
قديم 12-01-2012, 05:16 AM
اسماء احمد عبدالسلام محمد اسماء احمد عبدالسلام محمد غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

اسماء احمد عبدالسلام محمد is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة meto4050 مشاهدة المشاركة
لو سمحتى يا اسماء انتى من محافظة ايه
لان انا من دمياط ومفيش حد طلب مننا حاجة هما ا خدوا صورة الجواب وخلاص

انا من الشرقية الزقازيق
قديم 12-01-2012, 09:45 AM
zoza246 zoza246 غير متواجد حالياً
عضو جديد

zoza246 is on a distinguished road
افتراضي التظلم

استلام العمل حاليا اما انتظر الرد على التظلم ارجوا الرد من لديه اى معلومه شكرا
قديم 12-01-2012, 10:27 AM
METO4050 METO4050 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

METO4050 is on a distinguished road

يادكتور عندك اى فكرة عن حملة الماجستير والدكتوراه
قديم 12-01-2012, 12:01 PM
emy_aa emy_aa غير متواجد حالياً
عضو جديد

emy_aa is on a distinguished road

احمل نفسي جانب كبير من المسؤلية لاني كثيرا ما صمت لم ادافع عن نفسي ولا اجد حتى الان سبب يمنعني من ذلك اذا انا مسؤلة كل ما حدث جعلني اشعر اني انسانة اخرى....نعم تغيرت....ولكن ما اخشاه هو اني وربي لن اقدر ان اتحمل الاشخاص (المعرقلين)مرة اخرى بالعربي كده والله مانا سكتالهم تاني علية وعلى اعدائي لقد قررت ان اواجه اي موظف او اي شخص يسلبني حقي بدون وجه حق والي يحصل يحصل انما خليكي في حالك وملكيش دعوة بحد هذا كلام لم اعد قادرة عليه لن اتهاون في حقي بعد الان وربما ان ثورتي قامت متاخرة قليلا
قديم 12-01-2012, 01:56 PM
ام زياد ومهاب ام زياد ومهاب غير متواجد حالياً
عضو جديد

ام زياد ومهاب is on a distinguished road

الى الاخت العزيزة ام رهف |..........
هل معنى هذا ان ننتظر كل كلية تخلص ورق المعيدين ثم يحتاج تاشيرة رئاسة الوزراء

ام ورق لغات و ترجمة يشمل تاشيرة مجلس الوزراء على 6033 معيد مرة واحدة
برجاء الرد اذا كان لديك علم للضرورة...فقريب لى لديه مشكلة اقتراب السن من 35 فى شهر 2 و الله المستعان على مماطلة الاداريين فى جامعة الازهر
قديم 12-01-2012, 02:39 PM
maro19862009 maro19862009 غير متواجد حالياً
عضو جديد

maro19862009 is on a distinguished road

ممكن اعرف استلام جوابات التعيين للازهر هيكون فى التنظيم والادارة فى القاهرة ولا فى المحافظات بردة
قديم 12-01-2012, 05:04 PM
م. يحيي ابراهيم م. يحيي ابراهيم غير متواجد حالياً
عضو جديد

م. يحيي ابراهيم is on a distinguished road

يا جماعة ارجوكم حد يقولي
اية الافضل مهندس زراعي ولا اخصائي زراعي واية الفرق بينهم؟
بعد اذنكم
قديم 12-01-2012, 07:34 PM
السويفى ا السويفى ا غير متواجد حالياً
عضو جديد

السويفى ا is on a distinguished road

ياجماعة بالله عليكم حد يرد عليا ضرورى انا استلمت جواب الترشيح اخصائى شباب على مديرية الشباب والرياضة بالمحافظة وسمعت ان مرتب الاوائل هيكون 834 بعد خصم التامينات بس انا متعين بالتربية والتعليم اساسى من سنة وباخد مرتب 475+100حوافز هل ينفع اقدم تظلم للتنظيم والادارة واجيب افادة انى متعين بالتربية والتعليم علشان يغيرو الجواب للتربية والتعليم علشان مرتبى يزيد الى 834 ولاهيقولو انته اتعينت وخلاص ومينفعش ولا مرتب الاوائل عادى ومش كده خالص 0000 ياريت اللى عنده معلومة يفيدنى وجزاه الله كل خير
قديم 12-01-2012, 07:37 PM
السويفى ا السويفى ا غير متواجد حالياً
عضو جديد

السويفى ا is on a distinguished road

ياريت الدكتور عبد الرحمن يرد عليا وجزاه كل خير
قديم 12-01-2012, 08:47 PM
فاطمة الزهراء 86 فاطمة الزهراء 86 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

فاطمة الزهراء 86 is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

لي استفسار وياريت الدكتور عبد الرحمن يطمئني :

توزيع أوائل الخرجيين هيتم إزاي يعني كل واحد على حسب السكن ولا إيه لأن أنا سألت في المديرية النهارده إزاي هيتم التوزيع قالوا لي التوزيع هيتم في القرى والضواحي يعني أماكن بعيدة جدا عن سكنا يعني ممكن المشوار يأخذ ساعة ونصف للوصول وساعة ونصف للرجوع طبعا ده غير القرى وحشة جدا طيب فين التميز لينا أرجو التوضيح وإزاي هما هيعرفوا إن دكتور صفوت النحاس قال قبل كده إن التوزيع هيتم إقليمي .
قديم 12-01-2012, 09:26 PM
منايا الفردوس منايا الفردوس غير متواجد حالياً
عضو جديد

منايا الفردوس is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة السويفى ا مشاهدة المشاركة
ياجماعة بالله عليكم حد يرد عليا ضرورى انا استلمت جواب الترشيح اخصائى شباب على مديرية الشباب والرياضة بالمحافظة وسمعت ان مرتب الاوائل هيكون 834 بعد خصم التامينات بس انا متعين بالتربية والتعليم اساسى من سنة وباخد مرتب 475+100حوافز هل ينفع اقدم تظلم للتنظيم والادارة واجيب افادة انى متعين بالتربية والتعليم علشان يغيرو الجواب للتربية والتعليم علشان مرتبى يزيد الى 834 ولاهيقولو انته اتعينت وخلاص ومينفعش ولا مرتب الاوائل عادى ومش كده خالص 0000 ياريت اللى عنده معلومة يفيدنى وجزاه الله كل خير
الى حد علمى انك تأخذ ورقة من شغلك تفيد بانك تعمل فى هذه الوظيفة وتقدمها للتنظيم على انك تريد التثبيت فى مكانك وبهذه الحالة تنطبق علي حضرتك كل الشروط التى تنطبق على الاوائل ... والله اعلى واعلم
موضوع مغلق

العلامات المرجعية