اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

موضوع مغلق

قديم 11-01-2012, 06:53 PM
emy_aa emy_aa غير متواجد حالياً
عضو جديد

emy_aa is on a distinguished road

رضينا بالهم والهم مش راضي بينا......نعم استلمت جواب التعيين ....ولكني غير مصدقة.....هل معقول ان تمضي الامور بسلاسة؟؟؟ دون تعقيد؟؟؟ دون مسلسل الاحباطات المستمر والذي يمضي امام عيني كان عمر كامل سرق مني؟؟؟؟اين التعجيز؟؟؟اين العفريت الذي يخرج لي كلما اقتربت من تحقيق الحلم....نعم محبطة ويائسة ...رغم جواب التعيين...اثق في حكمة الله سبحانه وتعالى...ولكني اتالم كلما ذهبت للجامعة ورايت معيدة تصغرني باعوام ..بلا شخصية بلا تقدير...وهي دكتورة..عرفت تجيب الواسطة ازاي وانا الاعلى تقديرا والاكثر تميزا لازلت كما انا.....اكمل رسالة الماجستير ...ولكن توقفت عن الاحلام....لا يهمني ان اتكون الرسالة مميزة ...لا يهمني ان ينتظر مني.الدكتور المشرف مستوى عالي...لا اريد بعد الان...احاول ان اخرج باقل خسائر ممكنة..ولكن الخسائر لا تعوض...الحلم بالتميز بالتفوق..لم يعد له وجود....اتذكر كلام قيل لي من مصدر مسؤل ..(لو حد جاب اعلى منك واتعين ابقي تعالي اتكلمي)وتعين 3 معيدين.....منهم من تكلمني من طرطوفة منخيرها ...تسالني انتي جايبة التقدير ده ...يا حرام..بس انا وضعي غير خالص....اكيدظروفنا غير.....اتذكر تقديمي في وزارةالعدل 3 مرات وطبعا لاشئ(اكشن تالت مرة) لا وسبحان الله....زميلتي التي كانت تنجح باعجوبة وجايبة مقبول تم قبولها....المحزن...اني اندم على اجمل ايام عمري التي قضيتها في حلم كان سراب..افتقد ايام الجامعة فانا لم اعشها ...اابتسم حين اتذكر قول والدتي(يا بنتي ارحمي نفسك سيبي الكتاب)....ابتسم حين اتذكر ايام الامتحانات .....كنت اتذكر رقم الصفحة في الكتاب عند الاجابة...اتذكر حين اخبرني احد اساتذتي والذي لم يكن يعرفني....في طالبة بعرف اجابتها من وسط مليون اجابة....كل هذا ذهب.....كل هذا يشعرني بالاحباط...كل هذا يجعلني لا اثق بالتعيين رغم جواب الترشيح....لازم يعملوا حاجة....عمر ما حاجة مشيت عادي كده وعذرا رفاقي ان تسرب احباطي اليكم...ولكني في امس الحاجة لالتمس التفاؤل منكم....زفلم يتبقى لي سوى ان احلم بان تكون ابنتي مفاجاتي للعالم...باذن الله سوف اجعلها شخصية مميزة مثقفة واثقة ناجحة.....رغم المحبطيين

قديم 11-01-2012, 06:55 PM
أبو أحمد هانى أبو أحمد هانى غير متواجد حالياً
عضو جديد

أبو أحمد هانى is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو أحمد هانى مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بوركتم جميعا وبورك مجهودكم
وجزاكم الله عنا خير الجزاء .. أتابع هذا الموضوع القيم منذ شهر تقريبا وسجلت خصيصا لتقديم خالص شكرى للجميع وبخاصة الفاضل د / عبد الرحمن المنياوى وأسأل الله أن يجعل جهدكم فى ميزان حسناتكم..

استلمت اليوم بفضل الله خطاب الترشيح للعمل " كأخصائى علمى ثالث " فى " المعهد القومى للبحوث الفلكية والجيوفيزيقية " " مرصد حلوان سابقا "
ولأول وهلة فكرت فى تقديم تظلم لتغيير الوظيفة نظرا لبعد المسافة والسفر .. حيث أقطن فى ميت غمر .. ومكان العمل فى حلوان بالقاهرة .. لكن بعض أصدقائى أشار على بالمضى قدما وقبول الوظيفة .. وأثنوا عليها بشدة ..
وأتمنى ممن يملك معلومات كافية عن المرصد وطبيعة العمل والمرتبات وهل تتكافأ مع السفر ومصاريفه أم لا .. مطلب ملح أثابكم الله ..

ويشغلنى أيضا أمر هام وهو متعلق بالسنوات الخمس الماضية حيث كنت مؤمنا علىّ فى القطاع الخاص .. هل ينقطع هذا التأمين بمجرد استلام وظيفة الحكومة أم يمكن مده ؟؟
هذا ولكم جزيل الشكر
وأرجو لمن لديه إفادة ألا يبخل علىّ بها .. فقبولى للعمل من عدمه متوقف على ردكم الكريم
للضرورة بارك الله فيكم

أى حد يفيدنى بخصوص " مرصد حلوان " ووظيفة " أخصائى علمى ثالث " ولو أمكن " المرتب "

رجااااااااااااء
قديم 11-01-2012, 07:06 PM
فاطمة الزهراء 86 فاطمة الزهراء 86 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

فاطمة الزهراء 86 is on a distinguished road

إيه الفرق بين أخصائي تعليم ثالث بمديرية التربية والتعليم وأخصائي تدريس ثالث بمديرية التربية والتعليم , هل هما يعني مدرس كلتا المسمين أم ماذا .

يا ريت اللي عنده فكرة أكيدة يخبرني ولكم جزيل الشكر ,,
قديم 11-01-2012, 08:16 PM
m.shemes m.shemes غير متواجد حالياً
عضو جديد

m.shemes is on a distinguished road

لو سمحت يادكتور عبد الرحمن أنا استلمت جواب التعيين يوم 10/1 وجالي مأمور ضرائب الحمد لله دلوقتي أنا مش عارف اعمل ايه وايه هو الورق المطلوب تقديمه وبييجي منين
قديم 11-01-2012, 09:08 PM
METO4050 METO4050 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

METO4050 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسماء احمد عبدالسلام محمد مشاهدة المشاركة
ياجماعة انا رحت مديرية التربية والتعليم قالوا لسه مش جاتلنا حاجة بخصوص التعيين ده ولسة الجامعة مش بعتتلنا وعلى العموم خدى الطلبات ده خلصيها لحد ما الجامعة تبعتلنا زى ملف مصوغات التعيين والفيش وكعب العمل والصور والدمغات واقرار ذمة مالية والخدمة العامة اصل المؤهل والبطاقة وشهادة الميلاد ولما خلصها اروحلهم تانى وربنا يسهل
لو سمحتى يا اسماء انتى من محافظة ايه
لان انا من دمياط ومفيش حد طلب مننا حاجة هما ا خدوا صورة الجواب وخلاص
قديم 11-01-2012, 09:17 PM
عضو مجتهد

دكتور عبد الرحمن
هل عند حضرتك اى فكرة عن حملة الماجستير والدكتوراه
قديم 11-01-2012, 09:31 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.shemes مشاهدة المشاركة
لو سمحت يادكتور عبد الرحمن أنا استلمت جواب التعيين يوم 10/1 وجالي مأمور ضرائب الحمد لله دلوقتي أنا مش عارف اعمل ايه وايه هو الورق المطلوب تقديمه وبييجي منين
اللى انا عرفته من زملائى خريجى تجارة انهم هيروحوا تانى القاهرة يقدموا فى الضرائب العامة هناك وبعد كدة تتوزع على محا فظتك
الكلام ده اللى قالوه فى الضرائب اللى فى دمياط لزمايلى وهيسافروا بكرة ان شاءالله
انا من دمياط
قديم 11-01-2012, 09:32 PM
esraa1988 esraa1988 غير متواجد حالياً
عضو جديد

esraa1988 is on a distinguished road
Icon114

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.shemes مشاهدة المشاركة
مبروك على الوظيفة ,انا رحت اليوم خلصت ورقى ,والمطلوب كالاتى

فيش وتشبيه من القسم ب5 جنيه ,هتستلمه بعد 10 ايام ,وهتاخد وصل استلام

استمارة كشف طبى من التامين الصحى ب13 جنيه هتختمها من جهة العمل لو اسمك كان وصل للضرائب ويكون معاك صورة شخصية,وهتتصل بالرقم الموجود ادنى استمارة الكشف الطبى وتحجز ميعاد للكشف

شهادة الخدمة العامةللاناث او التجنيد للرجال من الشئون الاجتماعية(التضامن الاجتماعى)وتكون رايح معاك صورة من المؤهل ,وصورة من البطاقة الشخصية.صورة من جواب الترشيح ,وتملى بياناتك فى ورقة هيعطيها لك . وتستلمها بعدها بيوم

دمغات من البريد بحوالى 5 جنيه,واقرار زمة ماليه ايضا ب70 قرش

دوسيه فيه الاتى 4 صورة شخصية,اصل المؤهل ,اصل شهادة الميلاد,صورة البطاقة,جواب الترشيح ,بالاضافة لكل ماسبق

وربنا يوفق الجميع.
قديم 11-01-2012, 10:08 PM
mohamed_sport mohamed_sport غير متواجد حالياً
عضو جديد

mohamed_sport is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المكتبي مشاهدة المشاركة
الرجاء الافادة معلومه ............

لقد استلمت جواب ترشيح عمل مدرس مادة بالجامعه يوم 1/5 والمشكلة انني كتبت تظلم ليتم تعيني في التربية والتعليم لاني اعمل بها موقت

انــــــــا الان في مشكلة كبيرة بعد تفكير اقتنعت بالوظيفة ماذا افعل الان ؟
هل ارسل فاكس اطلب فية عدم النظر الي تظلمي ؟
ام اذهب شخصيا للتنظيم والادارة بالقاهرة ؟
ام اترك التظلم وانسي واقوم باستكمال اوراقي وتعيني بالجامعه ؟

الرجاء افادتي علي وجهة السرعة واكون شاكر لكم

ارجو ممن تعرض لنفس الموقف افادتي ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,اكون شاكر لكم جدا

بالنسبة للتظلم اللى اتعمل ....
يرجى الإستمرار فى اجراءات التعيين عادى جدا ... مع محاولة الإتصال بالتنظيم والإدارة ومخاطبتهم بالأمر .... حتى لا يتم ارسال اسمك فى التربية والتعليم إن تم قبول التظلم وعدم ارساله للجامعة.

والله أعلم
قديم 11-01-2012, 10:10 PM
عضو جديد

التوصيف الوظيفى لمدرس مادة ثالث
الواجبات والمسئوليات
1- يعمل شاغل الوظيفة تحت الإشراف المباشر لرئيس القسم العلمى المختص.
2- القيام بتدريس المواد العلمية للطلاب.
3- القيام بتحضير المواد طبقا للمقرر.
4- القيام بالأعمال والإعتبارات الشخصية للطلاب.
5- وضع أسئلة امتحان المادة .
6- تصحيح أوراق الإجابات للطلاب ورصد درجاتهم.
الإشتراك فى الإمتحانات والكنترولات والقيام بما يسند إليه بأعمال مماثلة .
............

قديم 11-01-2012, 10:34 PM
دمعة تائبه دمعة تائبه غير متواجد حالياً
عضو جديد

دمعة تائبه is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed_sport مشاهدة المشاركة
التوصيف الوظيفى لمدرس مادة ثالث
الواجبات والمسئوليات
1- يعمل شاغل الوظيفة تحت الإشراف المباشر لرئيس القسم العلمى المختص.
2- القيام بتدريس المواد العلمية للطلاب.
3- القيام بتحضير المواد طبقا للمقرر.
4- القيام بالأعمال والإعتبارات الشخصية للطلاب.
5- وضع أسئلة امتحان المادة .
6- تصحيح أوراق الإجابات للطلاب ورصد درجاتهم.
الإشتراك فى الإمتحانات والكنترولات والقيام بما يسند إليه بأعمال مماثلة .
............

حضرتك متأكد من الكلام ده
ياريت تعرفنا مين عرف حضرتك وجزاك الله خيرا
قديم 11-01-2012, 10:48 PM
عضو مجتهد

يا دكتور عبد الرحمن
ممكن حضرتك تقولى هل الافضل العمل مدرس بلازهر متثبت ولا العمل اخصائى شئون تدريس بالجامعة
ارجو من حضرتك الرد لسرعة اتخاذ القرار
ده زميل ومحتار
قديم 11-01-2012, 11:38 PM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دمعة تائبه مشاهدة المشاركة
حضرتك متأكد من الكلام ده
ياريت تعرفنا مين عرف حضرتك وجزاك الله خيرا
ده التوصيف اللى معايا ... جايبه من ادارة الجامعة .....
قديم 11-01-2012, 11:43 PM
كل سنه وانتو طيبين كل سنه وانتو طيبين غير متواجد حالياً
عضو جديد

كل سنه وانتو طيبين is on a distinguished road

ازيك يادكتور عبد الرحمن واحشنى اوى . انا عملت تظلم علشان اغير المحافظه اللى انا كنت كاتبها اصلا كرغبه اولى انتظر الرد والا اروح استلم الشغل. وشكرا
قديم 11-01-2012, 11:54 PM
الصورة الرمزية El Ninio
El Ninio El Ninio غير متواجد حالياً
Agricultural Engineer

El Ninio is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emy_aa مشاهدة المشاركة
رضينا بالهم والهم مش راضي بينا......نعم استلمت جواب التعيين ....ولكني غير مصدقة.....هل معقول ان تمضي الامور بسلاسة؟؟؟ دون تعقيد؟؟؟ دون مسلسل الاحباطات المستمر والذي يمضي امام عيني كان عمر كامل سرق مني؟؟؟؟اين التعجيز؟؟؟اين العفريت الذي يخرج لي كلما اقتربت من تحقيق الحلم....نعم محبطة ويائسة ...رغم جواب التعيين...اثق في حكمة الله سبحانه وتعالى...ولكني اتالم كلما ذهبت للجامعة ورايت معيدة تصغرني باعوام ..بلا شخصية بلا تقدير...وهي دكتورة..عرفت تجيب الواسطة ازاي وانا الاعلى تقديرا والاكثر تميزا لازلت كما انا.....اكمل رسالة الماجستير ...ولكن توقفت عن الاحلام....لا يهمني ان اتكون الرسالة مميزة ...لا يهمني ان ينتظر مني.الدكتور المشرف مستوى عالي...لا اريد بعد الان...احاول ان اخرج باقل خسائر ممكنة..ولكن الخسائر لا تعوض...الحلم بالتميز بالتفوق..لم يعد له وجود....اتذكر كلام قيل لي من مصدر مسؤل ..(لو حد جاب اعلى منك واتعين ابقي تعالي اتكلمي)وتعين 3 معيدين.....منهم من تكلمني من طرطوفة منخيرها ...تسالني انتي جايبة التقدير ده ...يا حرام..بس انا وضعي غير خالص....اكيدظروفنا غير.....اتذكر تقديمي في وزارةالعدل 3 مرات وطبعا لاشئ(اكشن تالت مرة) لا وسبحان الله....زميلتي التي كانت تنجح باعجوبة وجايبة مقبول تم قبولها....المحزن...اني اندم على اجمل ايام عمري التي قضيتها في حلم كان سراب..افتقد ايام الجامعة فانا لم اعشها ...اابتسم حين اتذكر قول والدتي(يا بنتي ارحمي نفسك سيبي الكتاب)....ابتسم حين اتذكر ايام الامتحانات .....كنت اتذكر رقم الصفحة في الكتاب عند الاجابة...اتذكر حين اخبرني احد اساتذتي والذي لم يكن يعرفني....في طالبة بعرف اجابتها من وسط مليون اجابة....كل هذا ذهب.....كل هذا يشعرني بالاحباط...كل هذا يجعلني لا اثق بالتعيين رغم جواب الترشيح....لازم يعملوا حاجة....عمر ما حاجة مشيت عادي كده وعذرا رفاقي ان تسرب احباطي اليكم...ولكني في امس الحاجة لالتمس التفاؤل منكم....زفلم يتبقى لي سوى ان احلم بان تكون ابنتي مفاجاتي للعالم...باذن الله سوف اجعلها شخصية مميزة مثقفة واثقة ناجحة.....رغم المحبطيين
بصراحة انا كنت مستاء جدا وانا بقرأ كلامك من حاجتين
الأولى هو الظلم اللي حصلك والتانية هي الحالة اللي متمكنة منك دي
بس أحب أقولك ان ربنا العدل مابيسبش حد ومابيرضاش بالظلم
وتأكدي دايما ان كل حاجة بتحصل لينا لحكمة عند الله لا يعلمها سواه
وكل واحد بياخد نصيبه ... بس خلاص بإذن الله هانت وكل شيء قرب
وتاني بقول كلها مسألة وقت فيه ناس اتعينت على طول
وفيه ناس هيتأخر تعيينها بس مش كتير كلها اجراءات وروتينيات
وربنا يكرمك ويكرمنا جميعا ويصلح حالنا كلنا ويرفع شأن مصر
وتفائلي دائماً وسيبيها على الله

الحمد لله

موضوع مغلق

العلامات المرجعية