اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

موضوع مغلق

قديم 11-01-2012, 01:58 PM
هدي امة الله هدي امة الله غير متواجد حالياً
عضو جديد

هدي امة الله is on a distinguished road

طب واستلام خريجي الازهر من الادارة والتنظيم بمصر برده ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

قديم 11-01-2012, 02:05 PM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي مشاهدة المشاركة
هااااااااااام اوئل الازهر المجموعه الرابعه

يوم الاحد 12/2/2012

1 البنات الازهريه طيبه 2 الدراسات الاسلامية والعربية للبنات اسكندرية 3 الدراسات الاسلامية والعريية بنى سويف 4 االبنات الازهرية العاشر من رمضان 5 الدرسات الاسلامية والعربية بنات سوهاج 6 الدعوه الاسلامية القاهرة 7 الشريعه والقانون طنطا 8 اصول الدين والدعوه الزقازيق 9 اللغه العربيه ايتاى اباردوى بحيرة 10 الدرسات الاسلامية والعربيه دمياط 11 اللغه العربية الزقازيق

هااااااااااااااااام اوائل الازهر المجوعه الثالثه

يوم الاثنين 2012/2/6
1 اللغه عربيه المنصورة 2 الدراسات الانسانية تفهنا الاشراف الدقهليه 3 التربية تفهنا الائاف الدقهليه
4 التجاره بنات القاهرة 5 الشربعه والقانون دمنهور 6 الشريعه والقانون تفهنا الاشراف الدقهليه
7 اللغه العربية المنوفية 8 اصول اليدن والدعوه المنوفية 9 الرداسات الاسلامية والعربية (ديدامون) شرقيه 10 الدراسات الاسلامية كفر الشيخ والعربيه بنين دسوق 11 الدرسات الاسلامية والعربية بنات كفر الشيخ 12 البنات الاسلامية اسيوط

=====================

استاذ عبد الرحمن والممجموعتين الاولي والتانيه فين لاني مش موجوده في المجموعتين دول لو تكرمت وجزاك الله خير

والاستلام من مصر برده ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 11-01-2012, 02:09 PM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة إياد العزازي مشاهدة المشاركة
يعني احتمال استلام معيدين الازهر امتى يا جماعه حد يرد علينا بالله عليكم
================
استاذ اياد العلم عند الله الله المستعان
قديم 11-01-2012, 03:44 PM
المكتبي المكتبي غير متواجد حالياً
عضو جديد

المكتبي is on a distinguished road
Icon111 ساعدوني

الي الدكتور عبد الرحمن ارجوك رد علي

لقد استلمت جواب ترشيح عمل مدرس مادة بالجامعه يوم 1/5 والمشكلة انني كتبت تظلم ليتم تعيني في التربية والتعليم لاني اعمل بها موقت

انــــــــا الان في مشكلة كبيرة بعد تفكير اقتنعت بالوظيفة ماذا افعل الان ؟
هل ارسل فاكس اطلب فية عدم النظر الي تظلمي ؟
ام اذهب شخصيا للتنظيم والادارة بالقاهرة ؟
ام اترك التظلم وانسي واقوم باستكمال اوراقي وتعيني بالجامعه ؟

الرجاء افادتي علي وجهة السرعة واكون شاكر لكم

ارجو ممن تعرض لنفس الموقف افادتي ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,اكون شاكر لكم جدا
قديم 11-01-2012, 04:32 PM
فاطمة الزهراء 86 فاطمة الزهراء 86 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

فاطمة الزهراء 86 is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الحمد لله بفضل الله تعالي استلمت جواب الترشيح لوظيفة أخصائي تعليم بمديرية التربية والتعليم وهذا ما كنت أتمنيه من الله . وإنني أتوجه بخالص الشكر والتقدير للدكتور الفاضل / عبد الرحمن المنياوي حيث أراحتنا كثير في الفترة الماضية وعلى ما بذلت من جهد وتحملت من مشقة جعلها الله في موازين حسناتك .، وصدق الله إذ يقول { هل جزاء الاحسان الا الاحسان }

معلش يا دكتور عبد الرحمن لي استفسار بسيط :

انا توجهت اليوم إلى مديرية التربية والتعليم عشان اقدم الورق المكتوب في الجواب فذهبت إلى شئون عاملين ولقيت واحدة قالت لي هاتي صورة من جواب الترشيح فقط ومضت عليه وقالت لي توجهي إلى قسم التعيينات وذهبت بالفعل لقسم التعيينات والموظفة هناك أخذته مني وقالت لي تعالي يوم 21/1 وأسئلي قلت لها هو التعيين هيبقى المفروض امتي قالت ابقى تعالي أسئلي يوم 22 أو 23 .

دلوقتي انا مش عارفة ليه الناس عاملة كده واحنا مش عارفين احنا رايحين على فين وبعدين قلت لها التوزيع هيتم إزاي وخصوصا ان الجواب مفيش فيه السكن ولا التخصص قالت لي التوزيع هيتم على التوجيه وهما بقا هيشوفوا أماكن العجز وهما هيبقوا يوزعوكوا طيب فين التمييز بقا لينا احنا الأوائل دلوقتي يعني هما ممكن يوزعونا على القرى والضواحي واللي هي بعيدة جدا من السكن وذهبت إلى توجيه اللغة الإنجليزية ولقيت واحد هناك مش عارفه هو موجه ولا ايه بس والله شكله كده موجه وقلتله هو التوزيع هيكون على أساس إيه قال لي يا بنتي مفيش حاجة من دي خالص ومفيش تعيينات فقلت له إزاي واحنا مستلمين جواب الترشيح قال لي بعدين بعدين .

والله يا جماعة مصر هتفضل مصر فيها ناس بيعقدوا الأمور وفي نفس الوقت بيطالبوا بالإصلاح طيب إزاي الإصلاح وإحنا نفوسنا تعبانه المفروض والله كل واحد يصلح من نفسه عشان نلاقي الصلاح في البلد . يا ريت يا دكتور عبد الرحمن توضح لي الإجراءات هتم إزاي وهما هيعملوا فينا إيه وخصوصا إن مفيش حد عارف حاجة وهل ده صح منهم إنهم اخذوا مني صورة الجواب وقالوا لي أسئلي بعد كده .

معلش على الإطاله بس يا ريت كل من توجه إلى مديرية التربية والتعليم في أي محافظة يقولنا هما عملوا إيه وهيتم التوزيع إزاي وهل في حد هنا من دمياط .
قديم 11-01-2012, 04:46 PM
م. يحيي ابراهيم م. يحيي ابراهيم غير متواجد حالياً
عضو جديد

م. يحيي ابراهيم is on a distinguished road

يا د.عبدالرحمن يا خريجين زراعة ممكن تجاوبوني علي سؤالى:
اية الافضل مهندس زراعي ولا اخصائي زراعي واية الفرق بينهم؟
قديم 11-01-2012, 05:06 PM
دمعة تائبه دمعة تائبه غير متواجد حالياً
عضو جديد

دمعة تائبه is on a distinguished road

انا جالى مدرس ماده ثالت وانا اصلا خريجة تربيه نوعيه حاسب الى
وقالولى انى هكون مدرسة حاسب الى في الجامعه في اي كليه لان معظم الكليات بيدرسوا حاسب الى
هل هذا الكلام صحيح
قديم 11-01-2012, 05:08 PM
الصورة الرمزية El Ninio
El Ninio El Ninio غير متواجد حالياً
Agricultural Engineer

El Ninio is on a distinguished road
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاطمة الزهراء 86 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الحمد لله بفضل الله تعالي استلمت جواب الترشيح لوظيفة أخصائي تعليم بمديرية التربية والتعليم وهذا ما كنت أتمنيه من الله . وإنني أتوجه بخالص الشكر والتقدير للدكتور الفاضل / عبد الرحمن المنياوي حيث أراحتنا كثير في الفترة الماضية وعلى ما بذلت من جهد وتحملت من مشقة جعلها الله في موازين حسناتك .، وصدق الله إذ يقول { هل جزاء الاحسان الا الاحسان }

معلش يا دكتور عبد الرحمن لي استفسار بسيط :

انا توجهت اليوم إلى مديرية التربية والتعليم عشان اقدم الورق المكتوب في الجواب فذهبت إلى شئون عاملين ولقيت واحدة قالت لي هاتي صورة من جواب الترشيح فقط ومضت عليه وقالت لي توجهي إلى قسم التعيينات وذهبت بالفعل لقسم التعيينات والموظفة هناك أخذته مني وقالت لي تعالي يوم 21/1 وأسئلي قلت لها هو التعيين هيبقى المفروض امتي قالت ابقى تعالي أسئلي يوم 22 أو 23 .

دلوقتي انا مش عارفة ليه الناس عاملة كده واحنا مش عارفين احنا رايحين على فين وبعدين قلت لها التوزيع هيتم إزاي وخصوصا ان الجواب مفيش فيه السكن ولا التخصص قالت لي التوزيع هيتم على التوجيه وهما بقا هيشوفوا أماكن العجز وهما هيبقوا يوزعوكوا طيب فين التمييز بقا لينا احنا الأوائل دلوقتي يعني هما ممكن يوزعونا على القرى والضواحي واللي هي بعيدة جدا من السكن وذهبت إلى توجيه اللغة الإنجليزية ولقيت واحد هناك مش عارفه هو موجه ولا ايه بس والله شكله كده موجه وقلتله هو التوزيع هيكون على أساس إيه قال لي يا بنتي مفيش حاجة من دي خالص ومفيش تعيينات فقلت له إزاي واحنا مستلمين جواب الترشيح قال لي بعدين بعدين .

والله يا جماعة مصر هتفضل مصر فيها ناس بيعقدوا الأمور وفي نفس الوقت بيطالبوا بالإصلاح طيب إزاي الإصلاح وإحنا نفوسنا تعبانه المفروض والله كل واحد يصلح من نفسه عشان نلاقي الصلاح في البلد . يا ريت يا دكتور عبد الرحمن توضح لي الإجراءات هتم إزاي وهما هيعملوا فينا إيه وخصوصا إن مفيش حد عارف حاجة وهل ده صح منهم إنهم اخذوا مني صورة الجواب وقالوا لي أسئلي بعد كده .

معلش على الإطاله بس يا ريت كل من توجه إلى مديرية التربية والتعليم في أي محافظة يقولنا هما عملوا إيه وهيتم التوزيع إزاي وهل في حد هنا من دمياط .
استاذة فاطمة ... مبروك ع التعيين وفرحانلك انك جالك اللي بتتمنيه
وعاوز اقولك على حاجة .. سيبك من كلام اي حد .. %90 من الناس ماتعرفش حاجة وغاوية فتي وتعقيد
الفترة اللي فاتت دي انا شوفت العجب في الفتي بصراحة بس كنت بحكم عقلي
وكنت بقولكم يا جماعت ماتاخدوش بكلام اي حد وتعقدوا نفسكم ع الفاضي
وسمعت كلام كتير بنفسي بس مشغلتش بالي خالص
والدكتور عبد الرحمن ياما قالكم التعيين أكيد %100 ومحدش يسمع لحد
هي مسألة وقت مش اكتر كدة كدة هتتعيني ان شاء الله
فيه ناس اتعينت على طول زيي وفيه ناس هتاخد وقت وبردو هتتعين
ده على حسب الهيئات الحكومية ونظامها ومدى احتياجها
بس كله هيتعين ان شاء الله عاجلاً أم آجلاً

الحمد لله

قديم 11-01-2012, 05:15 PM
اسماء احمد عبدالسلام محمد اسماء احمد عبدالسلام محمد غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

اسماء احمد عبدالسلام محمد is on a distinguished road

دكتور عبد الرحمن السلام عليكم ارجو من حضرتك الرد على الاستفسار بتاعى انا تربية الزقازيق واستلمت الجواب اخصائى تدريس فى التربية والتعليم وكان نفسى اشتغل فى الجامعة هو ينفع اعمل تظلم هيتقبل والا لا وهو التظلم لازم اقدم فيه الجواب الاصلى والتظلم ده هياخد وقت ياريت ترد على عشان اشوف هعمل ايه ؟وشكرا لردك مقدما..............
ملحوظة ترتيبى فى الكشف 8
قديم 11-01-2012, 05:21 PM
عضو مجتهد

ياجماعة انا رحت مديرية التربية والتعليم قالوا لسه مش جاتلنا حاجة بخصوص التعيين ده ولسة الجامعة مش بعتتلنا وعلى العموم خدى الطلبات ده خلصيها لحد ما الجامعة تبعتلنا زى ملف مصوغات التعيين والفيش وكعب العمل والصور والدمغات واقرار ذمة مالية والخدمة العامة اصل المؤهل والبطاقة وشهادة الميلاد ولما خلصها اروحلهم تانى وربنا يسهل
قديم 11-01-2012, 05:24 PM
عضو مجتهد

هو صحيح حد يعرف ازاى هيتم التوزيع ؟اصل واحد بيقولى فى المديرية ان التوزيع هييجى من ادارة التخطيط فى مصر بس انا مستغربة ازاى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 11-01-2012, 05:24 PM
فاطمة الزهراء 86 فاطمة الزهراء 86 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

فاطمة الزهراء 86 is on a distinguished road

جزاك الله خيرا يا Elminio بس لي إستفسار إيه الفرق بين أخصائي تعليم ثالث بمديرية التربية والتعليم وأخصائي تدريس ثالث بمديرية التربية والتعليم , هل هما يعني مدرس كلتا المسمين أم ماذا |.
قديم 11-01-2012, 06:08 PM
المكتبي المكتبي غير متواجد حالياً
عضو جديد

المكتبي is on a distinguished road
افتراضي هام

الرجاء الافادة معلومه ............

لقد استلمت جواب ترشيح عمل مدرس مادة بالجامعه يوم 1/5 والمشكلة انني كتبت تظلم ليتم تعيني في التربية والتعليم لاني اعمل بها موقت

انــــــــا الان في مشكلة كبيرة بعد تفكير اقتنعت بالوظيفة ماذا افعل الان ؟
هل ارسل فاكس اطلب فية عدم النظر الي تظلمي ؟
ام اذهب شخصيا للتنظيم والادارة بالقاهرة ؟
ام اترك التظلم وانسي واقوم باستكمال اوراقي وتعيني بالجامعه ؟

الرجاء افادتي علي وجهة السرعة واكون شاكر لكم

ارجو ممن تعرض لنفس الموقف افادتي ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,اكون شاكر لكم جدا
قديم 11-01-2012, 06:16 PM
emy_aa emy_aa غير متواجد حالياً
عضو جديد

emy_aa is on a distinguished road

ربنا يكرمك يا دكتور عبد الرحمن او يا ريت اي حد جامعة الزقازيق ينصحني جالي اخصائي خدمات جامعية في جامعة الزقازيق الموظفين قالولي ان التوزيع ممكن يكون في مركز الكمبيوتر الوثائق يعني الناس الي بيعملو الشهادات المؤقتة وقالو ان المكان نظيف جدا من حيث المستوى وبعيد عن شؤون الطلبة ودوشة الطلاب ولكن ممكن كمان يجيلي في ادارة الجامعة في الدراسات العليا او شؤؤون الطلبة مش عارفة اختار ازاي وهل المرتب ممكن يقرق مع العلم اني الاولى على الكلية ومسجلة ماجستير يا رب حد يرد عليه ويطمني جعله الله في ميزان حسناتك
قديم 11-01-2012, 06:24 PM
الصورة الرمزية El Ninio
El Ninio El Ninio غير متواجد حالياً
Agricultural Engineer

El Ninio is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاطمة الزهراء 86 مشاهدة المشاركة
جزاك الله خيرا يا Elminio بس لي إستفسار إيه الفرق بين أخصائي تعليم ثالث بمديرية التربية والتعليم وأخصائي تدريس ثالث بمديرية التربية والتعليم , هل هما يعني مدرس كلتا المسمين أم ماذا |.
El Ninio
للأسف معنديش أي فكرة عن المسمى الوظيفي ده أو ده
بس كله خير ان شاء الله ... ماتنسيش ان ده تعيين ع الدرجة التالتة وتعيين حكومي
مش شغلانة في مجال خاص والسلام
يعني كل دي وظائف تتوافق مع المؤهل العلمي
الحمد لله

موضوع مغلق

العلامات المرجعية