اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

موضوع مغلق

قديم 19-12-2011, 07:31 PM
فاطمة الزهراء 86 فاطمة الزهراء 86 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

فاطمة الزهراء 86 is on a distinguished road

أرجو من الدكتور عبد الرحمن توضيح :

إزاي كل الأوائل هيستلموا العمل في يوم واحد ؟؟؟؟

وما معنى ما قيل في الأهرام وأكد أن اجمالي تكلفة هذه التعيينات600 مليون جنيه يتم ادراجها في السنة المالية المقبلة والتي تبدأ في يوليو 2012 )

قديم 19-12-2011, 09:10 PM
METO4050 METO4050 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

METO4050 is on a distinguished road

عندى ليكوا خبر يا جماعة

موقع الجهاز المركزى فتح تانى
اخيررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر رررا
ولو انه يعنى الكتور عبد الرحمن مش مخلينا محتاجين نسال على حاجة
قديم 20-12-2011, 03:33 AM
الصورة الرمزية El Ninio
El Ninio El Ninio غير متواجد حالياً
Agricultural Engineer

El Ninio is on a distinguished road

بشأن الاجراءات الخاصة بتعيين أوائل الخريجين

صرح الدكتور صفوت النحاس رئيس الجهاز المركزى للتنظيم والإدارة بأنه سوف يتم تسليم خطابات ترشيح اوائل الخريجين دفعات 2003 حتى 2010 يوم 23 -12 -2011 كما سيتم اخطار الجهات التى تم ترشيح الاوائل عليها بكشوف المرشحين لاستصدار قرارات التعيين

تعيين الأوائل من السبت 24/12/2011 .. وجدول زمني لاستلام الخطابات
صرح د . صفوت النحاس رئيس الجهاز المركزي للتنظيم والإدارة بأنه يبدأ السبت القادم تسليم أوائل الخريجين خطابات الترشيح للوظائف الحكومية ويبلغ عددهم 47 ألفا للعشرين الأوائل لكليات الجامعات بما فيها جامعة الأزهر واكاديمية السادات وأكاديمية الفنون من خريجي دفعات 2003 وحتى 2010 موضحا أن تلك التعيينات ستكلف الدولة حوالي نصف مليار جنيه في أول سنة تعيين لهم على اعتبار أن اجر الخريج حوالي 1000 جنيه شاملة حصة جهة العمل في تأمينات المعين .تبدأ أولى خطوات التعيين باستلام الأوائل خطابات الترشيح من مقر الجهاز المركزي للتنظيم والإدارة طبقا للجدول الاتى .

تاريخ الاستلام
اسم الجامعة
24/12/2011
بنى سويف
دمنهور
المنيا
25/12/2011
كفر الشيخ
جنوب الوادي
سوهاج
26/12/2011
عين شمس
أكاديمية الفنون
أكاديمية السادات
27/12/2011
المنوفية
28/12/2011
القاهرة
1/1 /2012
بنها
2/1/2012
طنطا
5/1/2012
إسكندرية
أسيوط
8/1/2012
بورسعيد
قناة السويس
9/1/2012
الزقازيق
الفيوم
10/1/2012
المنصورة
14/1/2012
حلوان

جامعة الأزهر سيتحدد الموعد لاحقا

كما أكد سيادته انه على الخريج أن يتسلم خطاب الترشيح للوظيفة بنفسه ولن يقبل عنه من ينوب أو بتوكيل وسيبدأ إرسال الترشيحات إلى جهات التعيين قبل استلام الخريجين خطابات الترشيح وللخريج الحق في التظلم بما يخص فقط المحافظة التي تم التعيين عليها خلال 10 أيام من استلام خطاب التعيين من الجهة الحكومية وسيبت في التظلم فورا من قبل الجهاز في يوم تسليمه للجهاز.
وسيفتح الجهاز أبوابه لمدة شهر لمن لم يتسلم خطاب ترشيح الوظيفة في الميعاد المحدد بالجدول الزمني ويسقط حق الخريج في الوظيفة ما لم يتسلم خطاب التعيين بعد 60 يوما منذ استلامه خطاب الترشيح .. يخرج من هذا المشروع أوائل الكليات التي يخضع خريجوها للتكليف " الأطباء وأطباء الأسنان والصيادلة والتمريض

الحمد لله

قديم 20-12-2011, 07:58 AM
قانونية قانونية غير متواجد حالياً
عضو جديد

قانونية is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي مشاهدة المشاركة
المنح اخدوا الموافقة إنما الحاصلين من الخارج دول فهينزل لهم إعلان والناس تقدم والأعلى هيتاخد هم متوفر لهم 600 درجة حتى الآن
لك جزيل الشكر سيدى الفاضل وأرجوك وأستحلفك بالله أن تتابع معنا وتبلغنا عن اى تطورات أو تحد يد لمواعيد هذا الاعلان والتخصصات التى سيشملها والخاص بالحاصلين على الدرجة العلمية من( الخارج ) على حسابهم الخاص
واطمع ان تستبدل كلمة من الخارج بكلمة على حسابهم الخاص لما ينتابها من لبس ان تكون من خارج القطر المصرى
شكرا
قديم 20-12-2011, 02:07 PM
المستر المعتز بالله المستر المعتز بالله غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

المستر المعتز بالله is on a distinguished road

انا حاصل على ليسانس تربيه قسم تاريخ من جامعه اسيوط لسنه2008 وقد حصلت على الترتيب الاول على القسم بمجموع82.89%

ولكن ترتيبى الواحد والعشرين على الكليه علما بأن العشرين حاصل على 82.90% يعنى فرق واحد من مائه فى المائه

ليه هما ما اختاروش الاوائل من كل قسم

والله العظيم ده حراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام
قديم 20-12-2011, 03:20 PM
الصورة الرمزية د.عبدالرحمن المنياوي
د.عبدالرحمن المنياوي د.عبدالرحمن المنياوي غير متواجد حالياً
معلم ثانوى مواد سياحية و فندقية

د.عبدالرحمن المنياوي has a spectacular aura about

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قانونية مشاهدة المشاركة
لك جزيل الشكر سيدى الفاضل وأرجوك وأستحلفك بالله أن تتابع معنا وتبلغنا عن اى تطورات أو تحد يد لمواعيد هذا الاعلان والتخصصات التى سيشملها والخاص بالحاصلين على الدرجة العلمية من( الخارج ) على حسابهم الخاص
واطمع ان تستبدل كلمة من الخارج بكلمة على حسابهم الخاص لما ينتابها من لبس ان تكون من خارج القطر المصرى
شكرا
أنا وقتي بفلووووووووووس .. وانتم مش بتدفعوا حاجة خالص ..

عموما ماشي بس ابقوا افتكروني بالدعاء ..

مش هنا !!!

لأ وانتم بتصلوا يعني أنا مش عاوز أسمعه ..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 20-12-2011, 03:50 PM
amralaraby amralaraby غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

amralaraby is on a distinguished road

يادكتور عبدالرحمن ده سؤالى الاخير عشان ان بجد ازعجتك معايه لكن سعة صدرك هى التى خلتنى اسأل كتير

دلوقتى كلية دار العلوم جامعة الفيوم باعته الكشوفات بالمكرر يعنى مثلا دفعة 2004 فيها 29 اسم وعلى فكرة ده فى الحصر الجديد السؤال كالتالى هل يحق لى ان اتظلم لانه تم استبعادى من الكشف واستند الى كشف كلية دار العلوم ولا لا
فيه نقطه كمان حضرتك قلت انهم هايعينوا 20 اسم فقط على موقع الاكاديمية فى الحصر الجديد كلية التربيه جامعة طنطا فى المساسل رقم 20 فيه 20 اسم متساويين فى الدرجة يعنى الدفعة كلها 40 اسم فى الكشف
كل ذلك ان حدث وقام النحاس بتعيين المكرريين مايطنيش الحق فى التظلم
ارجو الرد .................................................. ......... وشكرا لك .
قديم 20-12-2011, 05:55 PM
الفيروزة الفيروزة غير متواجد حالياً
عضو نشيط

الفيروزة is on a distinguished road

السلام عليكم و الرحمة الله يا
دكتور عبد الرحمن
لي استفسار اتمني ان يرد علي و هو انني تم تعيني بالفعل في التربية و التعليم مؤخرا و الحمد لله و لكني من ضمن المدرجين في كشوف الأوائل و سؤالي

هل سيكون لي خطاب تعيين ام سيتم استبعادي؟ و كيف لي ان اعرف

و الأهم

لو لي خطاب تعيين ما هي الأمتيازات التي ستكون لي بأذن الله حيث اني سمعت ان من الناحية المادية سيكون المرتب 800 جنيه مع العلم ان مرتبي 616 جنيه بالتربية و التعليم وامتحنت الكادر ارجو الرد يا دكتور اذا سمحت
قديم 20-12-2011, 07:19 PM
JanaAdel JanaAdel غير متواجد حالياً
عضو جديد

JanaAdel is on a distinguished road

على فكرة يا جماعة.. ناس كتير من المغتربين عندهم نفس التساؤلات... يعني بجد احنا اتحرمنا من حقنا سنيييييييين طويلة اتجوزنا فيها وخلفنا وبقى عندنا أطفال في المدرسة وسافرنا واتغربنا.. وبعدين لما البلد (وجزاهم الله خيرا أنا مش بقلل من مجهود المسئولين والله) بس بجد لما أخيرا هيدونا حقنا بيحطونا قدام اختيارات صعبة:
1- السيدات المغتربات مع أزواجهن يتركوا الأسرة الحبيبة لمدة 6 أشهر ده إذا الإجراءات مشيت بالمسطرة من غير أي تعقيد ومحصلش في البلد أي مشكلة بسبب ...... بلاش اراء سياسة هنا.
2- الرجال المغتربون واللي ما صدقوا لقوا فرصة عمل في الخارج وفي منهم اللي أسس أسرة.. لما ييجي ياخد حقه مطلوب منه يهدم الأسرة دي مؤقتا ويسيب اللي وراه واللي قدامه بعد سبع سنوات كفاح مثلا.

طيب لماذا لا يعطوا فرصة للمغتربين إنهم يستلموا العمل ولا يباشروا ويعملوا حفظ وظيفة لأن ده حقهم في البلد وبأي شروط أخرى يعني دفع تأمينات وخلافه.. وبكده يبقى أخدنا حقنا وفي نفس الوقت ما هدمناش حياتنا اللي أسسناها خلال سبع سنوات والله تعبنا فيها جدااااااااا.. يعني ازاي أخلي بنتي تسيب مدرستها وأنتقل لمصر وأترك أسرتي لمدة 6 شهور؟؟؟ وده ذنبي إني لم يتم تعييني في الموعد؟؟

شاركوني الرأي خصوصا المغتربات ونشوف ممكن نقدم التماس أو ما شابه..على فكرة أنا كنت هتعين معيدة في كليتي لأني الأولى مع مرتبة الشرف وبالفعل طلع قرار تعييني لكن المحسوبيات لغت القرار وهدموا كل حاجة وما سكتش واشتكيت في الإذاعة والتليفزيون ورحت لحد رئيس الجامعة ولم يساعدني أحد!! والحمدلله لم أيأس وحصلت على تمهيدي الماجيستير وشغالة في الرسالة دلوقتي .. عشان كده أنا حاسة إن من حقي المطلب ده وهو إني أحفظ وظيفتي وأحصل عليها من غير أذى..
قديم 20-12-2011, 08:37 PM
sama samy sama samy غير متواجد حالياً
عضو جديد

sama samy is on a distinguished road

يا استاذ عبدالرحمن ياريت تفيدنى لو سمحت انا اسمى اتبعت للتنظيم والادارة بس انا رقم عشرين مكرر ومفيش فى الكشف مكرر غير فىر قم عشرين ولما اتصلت بالتظيم والادارة الموظفة قالتلى ان اسمى فى الكشف بس هما هياخدوا لغاية رقم عشرين بس مع العلم ان من رقم 16 لغاية عشرين نفس نسبتى فهل ممكن يعينوا الخمسة دول وميعينونيش مع اننا حاصلة على نفس نسبتهم بس هما سابقينى فى الترتيب الابجدى ؟ ولو حصل ده واتعين الخمسة دول اقدر اعمل ايه لان ده حقى لانى جايبة نفس نسبتهم ؟ مع العلم يادكتولر انى قريت فى صفحات كتير ان النحاس قال ان التكرار مسموح بس فى رقم عشرين فلو الكلام ده صح ياريت تاكدهولى لان معنى كده ان الموظفة هى اللى مش عارفة؟ ويارب يجزيك كل خير يا دكتور ياريت تطمنى
قديم 20-12-2011, 08:42 PM
sama samy sama samy غير متواجد حالياً
عضو جديد

sama samy is on a distinguished road

يا استاذ عبدالرحمن ياريت تفيدنى لو سمحت انا اسمى اتبعت للتنظيم والادارة بس انا رقم عشرين مكرر ومفيش فى الكشف مكرر غير فىر قم عشرين ولما اتصلت بالتظيم والادارة الموظفة قالتلى ان اسمى فى الكشف بس هما هياخدوا لغاية رقم عشرين بس مع العلم ان من رقم 16 لغاية عشرين نفس نسبتى فهل ممكن يعينوا الخمسة دول وميعينونيش مع اننا حاصلة على نفس نسبتهم بس هما سابقينى فى الترتيب الابجدى ؟ ولو حصل ده واتعين الخمسة دول اقدر اعمل ايه لان ده حقى لانى جايبة نفس نسبتهم ؟ مع العلم يادكتولر انى قريت فى صفحات كتير ان النحاس قال ان التكرار مسموح بس فى رقم عشرين فلو الكلام ده صح ياريت تاكدهولى لان معنى كده ان الموظفة هى اللى مش عارفة؟ ويارب يجزيك كل خير يا دكتور ياريت تطمنى
قديم 20-12-2011, 08:52 PM
عضو مجتهد

بلاغ الى النائب العام ضد الدكتور صفوت النحاس يتهمه بالتلاعب والتحايل على قرار مجلس الوزراء بتعيين ال20 الاوائل
قديم 20-12-2011, 09:17 PM
عضو مجتهد

ياجماعة رجاءا اللى يعرف نص قانون تعيين ال20 الاوائل ياريت يبلغنى به عشان اعرف اذا كان القانون بياخد المكررين ولا لا لانى ان شاء الله بناءا على القانون هذا ساتقدم ببلاغ الى النيابة العامه اتهم رئيس جامعة بنى سويف وعميد كلية الحقوق بالتلاعب فى كشوفات ال20 الاوائل حيث ان هناك كشفين كشف يقول انى من ال 20 وكشف يقول لا القرار بتاع مجلس الوزراء جاء نصه صريحا بتعيين ال20 الاوائل لم يقل تعيين 20 اسم مم يتيح لى ان اتهم الدكتور النحاس امام النائب العام بعدم تطبيق وتنفيذ قرار مجلس الوزراء او بمعنى ادق مخالفة قرار مجلس الوزراء ........................................... وباذن الله لو رحت يوم السبت وماخدتش الجواب هاطلع على النائب العام لانى مع الدليل بانى من ال20 الاوائل ولم اخد جواب الترشيح
قديم 20-12-2011, 10:43 PM
eamey eamey غير متواجد حالياً
عضو جديد

eamey is on a distinguished road

شكرا د عبد الرحمن للرد على استفسارتنا وربنا يجعله فى ميزان حسناتك يارب كنت عايزة اسئل حضرتك على حاجة هما فى التنظيم والادارة هيلحقوا يوزعوا الجوابات كلها على الاوائل فى نفس اليوم ولا ممكن نروح ومنلحقش نستلم لانهم هيخلصوا الساعة 2 وممكن يقولوا تعالوا بكرة علشان الزحمة لان حضرتك عارف الاوضاع عملة ازاى فى مصر ومينغعش نروح ونرجع ع الفاضى
قديم 20-12-2011, 11:56 PM
الصورة الرمزية د.عبدالرحمن المنياوي
د.عبدالرحمن المنياوي د.عبدالرحمن المنياوي غير متواجد حالياً
معلم ثانوى مواد سياحية و فندقية

د.عبدالرحمن المنياوي has a spectacular aura about

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

إخواني وأخواتي أوائل جامعات مصر وبذرة علمائها ..

أيام قلائل وكل واحد يعرف آخرة تعبه سنين الدراسة ونتمنى أن يكون التكريم على مستوى الحدث .. ونتمنى نحن أيضا أن نكون على مستوى الحدث ..

وأقصد بأن نكون نحن على مستوى الحدث أي أن يتعهد كل واحد بينه وبين الله في خشوع أن يثبت للجميع أنه جدير بالمكان الذي وضع فيه وأن مصر قد أنجبت جيلا متميزا هو في الحقيقة امتداد لأجيال عباقرة مصر السابقين ..

لا يوجد من هو افضل منكم علما وعقلية في مصر .. فأثبتوا جدارتكم واستعينوا بطاعة الله واجعلوه عونا لكم فلربما تأتون بعد سنوات وتجلسون مكاني هنا وتأخذون بأيدي خريجين أوائل جدد وتلقون منهم دعوة في قيام الليل هي أفضل لكم عند الله من كل أعمالكم ..

أحب أنوه لكم أن مجتمعكم الجديد ليس ورديا بل إنه كأي من مجتمعاتنا التي عانت عصر ظلام وفساد وظلم .. فستجدون على المكاتب بجواركم من يأخذ بيدك أو من يحقد عليكم وعلى تفوقكم ومن هو أعلى منك مرتبة وأقل منك علما وستجدون من يحاول إقصائك وآخر يقف في وجه طموحاتك .. ولكن أيضا ستجد من يرفع شأنك ويجد نفسه صغيرا بقربك .. ومن يحترمك ويعليك بالرغم من أنه يكبرك بسنوات عديدة .. إنها الدنيا .. فيها من ظَلم ومن ظُلم .. فحاولوا ان تتقربوا لهذا وذاك وتأخذوا بيد القليل ليكبركم وتستعينوا بالكبير ليعليكم .. وتواضعوا يعلو شأنكم بينهم وعاملوا الله في أنفسكم .. يعاملكم الناس فيه ..

وبالنسبة لنوعية الوظائف أنا لي رأي هنا .. أولا فيه تصنيف نوعي لكل وظيفة .. والناس عارفة كده من الأول .. يعني خريج سياحة تصنيفه أخصائي سياحة وخريج هندسة تصنيفه مهندس والتربوي تصنيفه مدرس أوأخصائي تعليم .. القصة بس في التوزيع على أماكن التعيين .. يعني معلش مايجيش حد يقوللي أنا مهندس واتزعت مهندس ليه بس !!!!! طبعا هو المهندس كان عاوز يتعين إيه.؟؟؟ نفس الكلام لإخواننا التربويين .. اللي كتير منهم زعلان إنه هيتعين في التربية والتعليم .. أمال لما حضرتك دخلت الكلية كنت ناوي تطلع إيه؟؟؟؟؟ أما بالنسبة للناس اللي كان أملها أن تكون هناك تعيينات جامعية كمعيدين وهكذا إحنا قلنا من زمان إن الكلام ده مش هيحصل ضمن تعيينات الأوائل ولازم يكون بإعلان لأن ده هو قانون الجامعات ومعلش نستلم وظايفنا ونكمل دراسات عليا والبلد كل شوية بتنزل فيها إعلانات والجامعات بتطلب والبلد بتتغير للأحسن بإذن الله .. متستعجلوش وإرضوا بالواقع ولإن شكرتم لأزيدنكم .. ربنا هيزيد بس انت اشكر واسعى .. واسأل مجرب !!!!!

موضوع أخير كلنا ياريت نحسب حسبتنا كويس وخصوصا الناس اللي شغالة زي المعلمين أو الناس اللي شغالة بره مصر ياريت تراعي حاجتين مهمين :

الأولى : خلي نظرتك أوسع وأبعد ماتبصش تحت رجليك .. انت لما بتقرر انت بتقرر في مستقبل أولادك وحقوقهم .. يعني فكر وحاسب نفسك قبل ماتتحاسب وتاخد من تحتك لفوقك بعد كده ..

الثانية : ياريت ماتحاولش تتدخل في اختيارات حد لا تؤثر عليه بأن يرفض أو يقبل .. انت انصح واصمت وخليه يختار حتى لو طلب منك الاختيار قولله انت أدرى .. دي يا جماعة مسئولية مش قليلة ماتخليش حد يدعي عليك بعد كده .. واخلي مسئوليتك أمام الله ..

أخيرا .. وأنا عارفكم صدعتم .. اتمنى أن لا تنسوا بعضكم وأن تتشاركوا مع بعضكم البعض .. ولازم نتعاون بعد كده لأننا كل مابيعدي الوقت بتكون فرصة اكبر لامتداد الموده بينكم .. وأنا عن نفسي دائما هاكون تحت أمركم على صفحتي الشخصية أو هنا أو في أي مكان لو الناس حابة تستفسر عن أي حاجة تخص تخصصاتها .. وكده كده هاكون مع الناس بتوع أول يوم يوم السبت 24 /12 أمام التنظيم والإدارة رايح مع ناس اقربائي ..

واليوم أنا باطلب طلب وحيد منكم كنت طلبته في أول يوم بدأت فيه المشاركة في هذه القضية منذ تسعة أشهر .. وهوا أنا أكرره في أواخر أيام القضية .. أتمنى انه لو مر ذكري على بالكم أن تذكروني بالدعاء بالخير .. راجيا من الله أن يرزقني الخير من دعائكم ..

بسم الله الرحمن الرحيم
رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْراً كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلانَا فَانصُرْنَا عَلَى القَوْمِ الكَافِرِينَ.
صدق الله العظيم

د. عبدالرحمن المنياوي
موضوع مغلق

العلامات المرجعية