اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

موضوع مغلق

قديم 18-12-2011, 12:49 PM
METO4050 METO4050 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

METO4050 is on a distinguished road

يا دكتور عبد الرحمن
سؤال قد يكون الاخير
جامعة المنصورة يوم كام بالظبط 9 ولا 10

قديم 18-12-2011, 01:57 PM
تقى83 تقى83 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

تقى83 is on a distinguished road

المنصورة 10/1 بإذن الله تعالى انا من المنصورة
قديم 18-12-2011, 02:37 PM
JanaAdel JanaAdel غير متواجد حالياً
عضو جديد

JanaAdel is on a distinguished road
Impp

السلام عليكم
أنا عندي سؤال مهم .. أنا اسمي نازل في أوائل كلية التربية جامعة قناة السويس خريجة 2004 وطبعا خضت حرب ضارية عشان يتم تعييني معيدة وفشلت وسافرت بره مصر بقالي 7 سنوات تقريبا.. أهلي ملأوا لي الاستمارة ودلوقتي لازم أنزل بنفسي أستلم خطاب الترشيح والتعيين.. كل ده أنا معنديش فيه مشاكل بس هل من المعقول أترك زوجي وأولادي الصغيرين عشان أحفظ وظيفتي ولا ممكن أعمل حفظ وظيفة فور استلامها؟؟
أعتقد كتير مننا عنده\عندها نفس الظروف فياريت يكون في جواب شافي.. يعني مش ظلم إننا نتحرم السنين الطويلة دي كلها من حقنا وكل واحد يشق طريقه وبعد كده لما حقنا يجيلنا ييجي على حساب حياتنا الشخصية يا إما نتنازل عن حقنا في التعيين؟؟
برجاء مناقشة الموضوع والحصول على إجابة من المتخصصين وذوي الخبرة لأن الوقت أزف...

مع خالص الشكر والاحترام
قديم 18-12-2011, 02:52 PM
amralaraby amralaraby غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

amralaraby is on a distinguished road

ياريت الاستاذ عبدالرحمن المنياوى .................................... ينزلنا بنود قانون تعيين العشرين الاوائل .
قديم 18-12-2011, 03:09 PM
م/ أمل على م/ أمل على غير متواجد حالياً
عضو جديد

م/ أمل على is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة meto4050 مشاهدة المشاركة
يا اخت امل هل ملأت الاستمارة وارفقتى معها صورة من شهادة التخرج وصورة شخصية
اذافعلتى ذلك وتاكدتى من وجود اسمك فيجب عليكى ان تنزلى فى اليوم المحدد بالجدول الزمنى لجامعة القاهرة
او فى خلال شهر من تاريخ الاستلام وىكون الاستلام شخصيا من الجهاز المركزى بالقاهرة
وتاتى بعد ذلك مرحلة التعيين وتكون فى خلال 60 يوم من استلام خطاب الترشيح

ويرجى ان تنزلى بنفسك حتى لا يفوتك التعيين
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

انا لم أملئ الاستمارة
لانى لم اكن اعلم بموضوع
فاما العمل الان
قديم 18-12-2011, 03:17 PM
الصورة الرمزية د.عبدالرحمن المنياوي
د.عبدالرحمن المنياوي د.عبدالرحمن المنياوي غير متواجد حالياً
معلم ثانوى مواد سياحية و فندقية

د.عبدالرحمن المنياوي has a spectacular aura about

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zoom_mak مشاهدة المشاركة
وسيفتح الجهاز أبوابه لمدة شهر لمن لم يتسلم (خطاب ترشيح الوظيفة) في الميعاد المحدد بالجدول الزمني ويسقط حق الخريج في الوظيفة ما لم يتسلم( خطاب التعيين )بعد 60 يوما منذ استلامه خطاب الترشيح.. يخرج من هذا المشروع أوائل الكليات التي يخضع خريجوها للتكليف "الأطباء وأطباء الأسنان والصيادلة والتمريض".
ارجو تفسير مابين القوسين وهل التوزيع للمديرية ولا على مكان العمل الاساسى
رد عليا يا دكتور عبد الرحمن من باب اغاثة الملهوف المغترب
وهل انا انزل بعد انتهاء تسليم الجامعات ولا ممكن اثناء تسليم الجامعات ويسلمونى
الفرق بين خطاب الترشيح وخطاب التعيين : خطاب الترشيح ده اللي هتستلمه من مقر التنظيم والإدارة وده بيرشحك للعمل في جهة معينة وده فيه جدول طرحناه سابقا الجدول ده في أيام كل جامعة ولو حد فاته الموعد قدامه شهر بحاله يقدر يستلم فيها الجواب من التنظيم والإدارة بعد كده يبقى مفيش . خطاب التعيين المقصود به خطاب استلام العمل وده بتاخده من جهة العمل اللي انت هتروحها ومعاليك لازم تسلم الخطاب دهلتنظيم والإدارة خلال شهرين من استلامك خطاب الترشيح .. وهتتوزع حسب خانة بند امحافظة اللي انت كتبتها ..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 18-12-2011, 03:20 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة janaadel مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
أنا عندي سؤال مهم .. أنا اسمي نازل في أوائل كلية التربية جامعة قناة السويس خريجة 2004 وطبعا خضت حرب ضارية عشان يتم تعييني معيدة وفشلت وسافرت بره مصر بقالي 7 سنوات تقريبا.. أهلي ملأوا لي الاستمارة ودلوقتي لازم أنزل بنفسي أستلم خطاب الترشيح والتعيين.. كل ده أنا معنديش فيه مشاكل بس هل من المعقول أترك زوجي وأولادي الصغيرين عشان أحفظ وظيفتي ولا ممكن أعمل حفظ وظيفة فور استلامها؟؟
أعتقد كتير مننا عنده\عندها نفس الظروف فياريت يكون في جواب شافي.. يعني مش ظلم إننا نتحرم السنين الطويلة دي كلها من حقنا وكل واحد يشق طريقه وبعد كده لما حقنا يجيلنا ييجي على حساب حياتنا الشخصية يا إما نتنازل عن حقنا في التعيين؟؟
برجاء مناقشة الموضوع والحصول على إجابة من المتخصصين وذوي الخبرة لأن الوقت أزف...

مع خالص الشكر والاحترام
اقانون الإداري للدولة ينص على أن تظلي في وظيفتك مده لا تقل عن 6 شهور قبل الحصول على أي إجازة بدون مرتب .. إلا طبعا لو حضرتك حامل ووضعتي فهتاخدي أجازة مدفوعة الأجر 3 شهور .. أنا بأقول لحضرتك قانونا لا يصح الاستلام وطلب إجازة مباشرة ولكن بصفة ودية ودي حالة عاوزة كوسة جامدة يعني لو انتي هتستلمي في مكان والمدير اعتبرك موجودة ومضالك وانت مسافرة لغاية الـ6شهور دول مايعدوا وأنا أشك في إن حد يوافق على كده .. الخلاصة الأيام بتعدي بسرعة وأنا رأيي إنك تاخدي أجازة شوية من دوشة الغربة واعتبر روحك نازلة نقاهة 6 شهور .. وارجعي أن الوظيفة مضمونة لكن الغربة لأ ..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 18-12-2011, 03:36 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاطمة الزهراء 86 مشاهدة المشاركة
مبروك للجميع والحمد لله على نعمه الذي لا تحصى ولا تعد

لكن لي سؤال بسيط وأرجو أن يكون آخر سؤال وكفاية بقى تعقيدات :

1- هي جامعة المنصورة يوم 9 ولا يوم 10 .
2- الأسماء اللي في موقع الأكاديمية هي الأكيد وخصوصا إن جامعتي عملت تعديل للأسامي وحذفت المعيدين والأسامي نزلت بعد التعديل والحمد لله إسمي فيهم أصل والله خايفة أروح هناك وملقيش أسمي هناك وخصوصا إني رقمي 17 وأنا شغالة بعقد مؤقت .

معلش يا دكتور عبد الرحمن إستحملني والله أنا عارفة إني أنا رخمة في أسئلتي بس هعمل إيه الحكومة هي اللي عمل كده فينا .
يوم 10 البيانات على موقع الأكاديمية غير محدثة العبرة بالكشف اللي أرسل أخيرا من الجامعة روحي إسألي في كليتك

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 18-12-2011, 03:39 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاطمة الزهراء 86 مشاهدة المشاركة
مبروك للجميع والحمد لله على نعمه الذي لا تحصى ولا تعد

لكن لي سؤال بسيط وأرجو أن يكون آخر سؤال وكفاية بقى تعقيدات :

1- هي جامعة المنصورة يوم 9 ولا يوم 10 .
2- الأسماء اللي في موقع الأكاديمية هي الأكيد وخصوصا إن جامعتي عملت تعديل للأسامي وحذفت المعيدين والأسامي نزلت بعد التعديل والحمد لله إسمي فيهم أصل والله خايفة أروح هناك وملقيش أسمي هناك وخصوصا إني رقمي 17 وأنا شغالة بعقد مؤقت .

معلش يا دكتور عبد الرحمن إستحملني والله أنا عارفة إني أنا رخمة في أسئلتي بس هعمل إيه الحكومة هي اللي عمل كده فينا .
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة janaadel مشاهدة المشاركة
السلام عليكم

مع خالص الشكر والاحترام
القانون الإداري للدولة ينص على أن تظلي في وظيفتك مده لا تقل عن 6 شهور قبل الحصول على أي إجازة بدون مرتب .. إلا طبعا لو حضرتك حامل ووضعتي فهتاخدي أجازة مدفوعة الأجر 3 شهور .. أنا بأقول لحضرتك قانونا لا يصح الاستلام وطلب إجازة مباشرة ولكن بصفة ودية ودي حالة عاوزة كوسة جامدة يعني لو انتي هتستلمي في مكان والمدير اعتبرك موجودة ومضالك وانت مسافرة لغاية الـ6شهور دول مايعدوا وأنا أشك في إن حد يوافق على كده .. الخلاصة الأيام بتعدي بسرعة وأنا رأيي إنك تاخدي أجازة شوية من دوشة الغربة واعتبر روحك نازلة نقاهة 6 شهور .. وارجعي أن الوظيفة مضمونة لكن الغربة لأ ..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 18-12-2011, 03:52 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م/ أمل على مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
تحية طيبة وبعد

عندى بعض الاسفسارات لو حد يقدر يجوابنى عليها

اولا
انا اسمى من ضمن الاوائل المسجلين فى جامعة القاهرة كلية التخطيط

سألت حد من أصحابى قالى انة ذهب وملئ استمارة
انا مش ملئت الاستمارة دة

ولا أعرف اية مطلوب ولا إية موضوع بظبط

تانيا :-- أنا الان مع اسرتى خارج مصر ومش عارفة إية مطلوب

فاريت حد يقدر يفيدنى فى الموضوع

يبقى جزاه الله خيرا
حضرتك لازم تصوري الاستمارة وتبعتي حد من أهلك سريعا هذا الأسبوع لمقر التنظيم والإدارة الرئيسي بالقاهرة ويروح يقدم صور الورق بتاعتك المؤهل وكده ويكون معاه الأصل للاطلاع .. ويحاول مايمشيش من غير ما يقبلوامنه الورق وإن شاء الله هتلاقي اسمك بعد كده مرشح لوظيفة بس ده لو لحق الأسبوع ده ..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 18-12-2011, 03:59 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قانونية مشاهدة المشاركة
طيب منا من الحاصلين على ماجستير بنظام الدبلومتين من كلية الحقوق معنى ذلك هيسقط حقى فى التعين ؟وهل هناك حصر يتم فى الوقت الحالى ؟
كما انى احب ان اوضح انا مبتكلمش عن تعينات أعضاء هيئة التدريس بالجامعات أنا بتكلم عن تعين الحاصلين على ماجستير على حسابهم بنظام الدبلومتين فى الجهاز الادارى للدولة اى الوظائف الحكومية هل هينزل ليهم اعلان مع طلاب المنح مثل أوائل الخريجين وما يتبع معهم فى الوقت الحالى
وازاى بالله عليك تكون الدبلومتين غير معترف بها وهى النظام المتبع فى كل كليات الحقوق فى جميع الجامعات المصرية ومثبت فى اللائحة المنظمة للدرجات العلمية فى جميع كليات الحقوق ومذكور فى الشهادة التى حصلت عليها ما يؤكد ان هذين الدبلومين يعادلان درجة الماجستير من الناحية العلمية والناحية المالية ويؤهلان لتسجيل رسالة الحصول على درجة دكتور فى الحقوق
يا أستاذه تعيينات الحاصلين على الماجستير والدكتوراة وطلاب المنح ليست كإداريين في الجهاز الإداري لأ دي تعيينات على الكادر الخاص يعني مدرسين مساعدين ومدرسين في الجامعات ومراكز البحوث .. وأخدوا خلاص موافقة المالية على تمويل الدرجات ..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 18-12-2011, 04:05 PM
ramy49 ramy49 غير متواجد حالياً
عضو جديد

ramy49 is on a distinguished road

دكتور عبد الرحمن
انا مسافر بالخارج وحضرتك قلت اللى مسافرين بره هيستلموا جواب الترشيح فى خلال 60 يوم والنحاس قال فى الجرايد 30 يوم هل الكلام ده صحيح ويريت التوضيح ويريت تقولنا تعيين الاوائل فى اى اماكن و 1000 جنيه اللى بيقول عليها شامله حصه الحكومه يعنى ايه والصافى كام معلشى اسئلتى كتير النهارده
وشكرا
قديم 18-12-2011, 04:06 PM
alaarabie alaarabie غير متواجد حالياً
عضو جديد

alaarabie is on a distinguished road

إزيك يا دكتور عبد الرحمن وحشتنا جدا يا دكتور والله.. وسؤالي لك يا تري هل ممكن حضرتك تقولي خريجي ألسن ممكن يتم تعيينهم فين؟ وماذا أفعل الأن؟هل أقدم استقالتي بالشركة التي أعمل بها؟أم أنتظر حتي استلام خطاب الترشيح من التنظيم والإدارة بالقاهرة؟وقرأت النهاردة في الجمهورية أنه التعيين لل 20 الأوائل بعد اختيار المعيدين؟ هل يعني هذا بعد استبعادهم من مشروع التعيين؟أو بعد اختيارهم ضمن ال 20 الذين سيتم تعيينهم ؟معلش يا دكتور أسئلة كتير بس إحنا نعشم في سعة صدركم ونطمع في كرم أهل المنيا..
قديم 18-12-2011, 05:07 PM
zoom_mak zoom_mak غير متواجد حالياً
عضو جديد

zoom_mak is on a distinguished road

يا دكتورنا العزيز
اسف جدا على الاسئلة الكتير بس استمحيك عذرا
انا بجد تايه جدا وعايز اعرف حاجات كتييييير
خطاب الترشيح دة هيكون على المديرية التابع ليها وهى هتوزعنى ولا على الوظيفة اللى هتثبت فيها مباشرة
معلش سامحنى
قديم 18-12-2011, 05:42 PM
amralaraby amralaraby غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

amralaraby is on a distinguished road

استاذ عبد الرحمن ارجو ان تكلمنا عن قانون تعيين ال20 الاوائل عشان استشهد به عندما ارفع قضية تخطى فى التعيين .
موضوع مغلق

العلامات المرجعية