اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

موضوع مغلق

قديم 18-12-2011, 03:52 PM
الصورة الرمزية د.عبدالرحمن المنياوي
د.عبدالرحمن المنياوي د.عبدالرحمن المنياوي غير متواجد حالياً
معلم ثانوى مواد سياحية و فندقية

د.عبدالرحمن المنياوي has a spectacular aura about

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م/ أمل على مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
تحية طيبة وبعد

عندى بعض الاسفسارات لو حد يقدر يجوابنى عليها

اولا
انا اسمى من ضمن الاوائل المسجلين فى جامعة القاهرة كلية التخطيط

سألت حد من أصحابى قالى انة ذهب وملئ استمارة
انا مش ملئت الاستمارة دة

ولا أعرف اية مطلوب ولا إية موضوع بظبط

تانيا :-- أنا الان مع اسرتى خارج مصر ومش عارفة إية مطلوب

فاريت حد يقدر يفيدنى فى الموضوع

يبقى جزاه الله خيرا
حضرتك لازم تصوري الاستمارة وتبعتي حد من أهلك سريعا هذا الأسبوع لمقر التنظيم والإدارة الرئيسي بالقاهرة ويروح يقدم صور الورق بتاعتك المؤهل وكده ويكون معاه الأصل للاطلاع .. ويحاول مايمشيش من غير ما يقبلوامنه الورق وإن شاء الله هتلاقي اسمك بعد كده مرشح لوظيفة بس ده لو لحق الأسبوع ده ..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 18-12-2011, 12:49 PM
METO4050 METO4050 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

METO4050 is on a distinguished road

يا دكتور عبد الرحمن
سؤال قد يكون الاخير
جامعة المنصورة يوم كام بالظبط 9 ولا 10
قديم 18-12-2011, 01:57 PM
تقى83 تقى83 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

تقى83 is on a distinguished road

المنصورة 10/1 بإذن الله تعالى انا من المنصورة
قديم 18-12-2011, 02:37 PM
JanaAdel JanaAdel غير متواجد حالياً
عضو جديد

JanaAdel is on a distinguished road
Impp

السلام عليكم
أنا عندي سؤال مهم .. أنا اسمي نازل في أوائل كلية التربية جامعة قناة السويس خريجة 2004 وطبعا خضت حرب ضارية عشان يتم تعييني معيدة وفشلت وسافرت بره مصر بقالي 7 سنوات تقريبا.. أهلي ملأوا لي الاستمارة ودلوقتي لازم أنزل بنفسي أستلم خطاب الترشيح والتعيين.. كل ده أنا معنديش فيه مشاكل بس هل من المعقول أترك زوجي وأولادي الصغيرين عشان أحفظ وظيفتي ولا ممكن أعمل حفظ وظيفة فور استلامها؟؟
أعتقد كتير مننا عنده\عندها نفس الظروف فياريت يكون في جواب شافي.. يعني مش ظلم إننا نتحرم السنين الطويلة دي كلها من حقنا وكل واحد يشق طريقه وبعد كده لما حقنا يجيلنا ييجي على حساب حياتنا الشخصية يا إما نتنازل عن حقنا في التعيين؟؟
برجاء مناقشة الموضوع والحصول على إجابة من المتخصصين وذوي الخبرة لأن الوقت أزف...

مع خالص الشكر والاحترام
قديم 18-12-2011, 03:20 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة janaadel مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
أنا عندي سؤال مهم .. أنا اسمي نازل في أوائل كلية التربية جامعة قناة السويس خريجة 2004 وطبعا خضت حرب ضارية عشان يتم تعييني معيدة وفشلت وسافرت بره مصر بقالي 7 سنوات تقريبا.. أهلي ملأوا لي الاستمارة ودلوقتي لازم أنزل بنفسي أستلم خطاب الترشيح والتعيين.. كل ده أنا معنديش فيه مشاكل بس هل من المعقول أترك زوجي وأولادي الصغيرين عشان أحفظ وظيفتي ولا ممكن أعمل حفظ وظيفة فور استلامها؟؟
أعتقد كتير مننا عنده\عندها نفس الظروف فياريت يكون في جواب شافي.. يعني مش ظلم إننا نتحرم السنين الطويلة دي كلها من حقنا وكل واحد يشق طريقه وبعد كده لما حقنا يجيلنا ييجي على حساب حياتنا الشخصية يا إما نتنازل عن حقنا في التعيين؟؟
برجاء مناقشة الموضوع والحصول على إجابة من المتخصصين وذوي الخبرة لأن الوقت أزف...

مع خالص الشكر والاحترام
اقانون الإداري للدولة ينص على أن تظلي في وظيفتك مده لا تقل عن 6 شهور قبل الحصول على أي إجازة بدون مرتب .. إلا طبعا لو حضرتك حامل ووضعتي فهتاخدي أجازة مدفوعة الأجر 3 شهور .. أنا بأقول لحضرتك قانونا لا يصح الاستلام وطلب إجازة مباشرة ولكن بصفة ودية ودي حالة عاوزة كوسة جامدة يعني لو انتي هتستلمي في مكان والمدير اعتبرك موجودة ومضالك وانت مسافرة لغاية الـ6شهور دول مايعدوا وأنا أشك في إن حد يوافق على كده .. الخلاصة الأيام بتعدي بسرعة وأنا رأيي إنك تاخدي أجازة شوية من دوشة الغربة واعتبر روحك نازلة نقاهة 6 شهور .. وارجعي أن الوظيفة مضمونة لكن الغربة لأ ..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 18-12-2011, 02:52 PM
amralaraby amralaraby غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

amralaraby is on a distinguished road

ياريت الاستاذ عبدالرحمن المنياوى .................................... ينزلنا بنود قانون تعيين العشرين الاوائل .
قديم 18-12-2011, 03:39 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاطمة الزهراء 86 مشاهدة المشاركة
مبروك للجميع والحمد لله على نعمه الذي لا تحصى ولا تعد

لكن لي سؤال بسيط وأرجو أن يكون آخر سؤال وكفاية بقى تعقيدات :

1- هي جامعة المنصورة يوم 9 ولا يوم 10 .
2- الأسماء اللي في موقع الأكاديمية هي الأكيد وخصوصا إن جامعتي عملت تعديل للأسامي وحذفت المعيدين والأسامي نزلت بعد التعديل والحمد لله إسمي فيهم أصل والله خايفة أروح هناك وملقيش أسمي هناك وخصوصا إني رقمي 17 وأنا شغالة بعقد مؤقت .

معلش يا دكتور عبد الرحمن إستحملني والله أنا عارفة إني أنا رخمة في أسئلتي بس هعمل إيه الحكومة هي اللي عمل كده فينا .
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة janaadel مشاهدة المشاركة
السلام عليكم

مع خالص الشكر والاحترام
القانون الإداري للدولة ينص على أن تظلي في وظيفتك مده لا تقل عن 6 شهور قبل الحصول على أي إجازة بدون مرتب .. إلا طبعا لو حضرتك حامل ووضعتي فهتاخدي أجازة مدفوعة الأجر 3 شهور .. أنا بأقول لحضرتك قانونا لا يصح الاستلام وطلب إجازة مباشرة ولكن بصفة ودية ودي حالة عاوزة كوسة جامدة يعني لو انتي هتستلمي في مكان والمدير اعتبرك موجودة ومضالك وانت مسافرة لغاية الـ6شهور دول مايعدوا وأنا أشك في إن حد يوافق على كده .. الخلاصة الأيام بتعدي بسرعة وأنا رأيي إنك تاخدي أجازة شوية من دوشة الغربة واعتبر روحك نازلة نقاهة 6 شهور .. وارجعي أن الوظيفة مضمونة لكن الغربة لأ ..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 18-12-2011, 04:05 PM
ramy49 ramy49 غير متواجد حالياً
عضو جديد

ramy49 is on a distinguished road

دكتور عبد الرحمن
انا مسافر بالخارج وحضرتك قلت اللى مسافرين بره هيستلموا جواب الترشيح فى خلال 60 يوم والنحاس قال فى الجرايد 30 يوم هل الكلام ده صحيح ويريت التوضيح ويريت تقولنا تعيين الاوائل فى اى اماكن و 1000 جنيه اللى بيقول عليها شامله حصه الحكومه يعنى ايه والصافى كام معلشى اسئلتى كتير النهارده
وشكرا
قديم 18-12-2011, 04:06 PM
alaarabie alaarabie غير متواجد حالياً
عضو جديد

alaarabie is on a distinguished road

إزيك يا دكتور عبد الرحمن وحشتنا جدا يا دكتور والله.. وسؤالي لك يا تري هل ممكن حضرتك تقولي خريجي ألسن ممكن يتم تعيينهم فين؟ وماذا أفعل الأن؟هل أقدم استقالتي بالشركة التي أعمل بها؟أم أنتظر حتي استلام خطاب الترشيح من التنظيم والإدارة بالقاهرة؟وقرأت النهاردة في الجمهورية أنه التعيين لل 20 الأوائل بعد اختيار المعيدين؟ هل يعني هذا بعد استبعادهم من مشروع التعيين؟أو بعد اختيارهم ضمن ال 20 الذين سيتم تعيينهم ؟معلش يا دكتور أسئلة كتير بس إحنا نعشم في سعة صدركم ونطمع في كرم أهل المنيا..
قديم 18-12-2011, 05:07 PM
zoom_mak zoom_mak غير متواجد حالياً
عضو جديد

zoom_mak is on a distinguished road

يا دكتورنا العزيز
اسف جدا على الاسئلة الكتير بس استمحيك عذرا
انا بجد تايه جدا وعايز اعرف حاجات كتييييير
خطاب الترشيح دة هيكون على المديرية التابع ليها وهى هتوزعنى ولا على الوظيفة اللى هتثبت فيها مباشرة
معلش سامحنى
قديم 18-12-2011, 08:33 PM
فاطمة الزهراء 86 فاطمة الزهراء 86 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

فاطمة الزهراء 86 is on a distinguished road
افتراضي مبروك

مبروك لجميع الأوائل
معلش يا دكتور عبد الرحمن لي إستفسار بسيط وهو إن إحنا بمجرد إستلامنا خطاب الترشيح هنتوجه بيه للجهة اللي إحنا مرشحين عليه طيب وهل الموضوع ده هيأخذ وقت يعني مثلا ممكن نستلم العمل في شهر يوليو المقبل على إعتبار السنة المالية الجديدة وعلى أساس إن يكون كل الخرجيين إستلموا جواب الترشيح , أرجو التوضيح . اصل في ناس قالوا لي إن تعيينات التربية والتعليم لازم تكون في شهر يوليو وإن إستلامهم للعمل لازم يكون في الشهر ده وقالوا لي إن الموضوع هيطول كتير لأن لسه هنروح للمديرية وبعدين التوجيه وبعدين التوزيع وكل ده محتاج شهور ...... والله الواحد بقاله من شهر 3 اللي فات وهو عمال منتظر ومش ناقص تعقيدات . .

طيب معلش يا دكتور عبد الرحمن هو إمتى بالضبط كل الخرجيين الأوائل هيستلموا العمل يعني في شهر كام بالضبط .
قديم 18-12-2011, 05:42 PM
amralaraby amralaraby غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

amralaraby is on a distinguished road

استاذ عبد الرحمن ارجو ان تكلمنا عن قانون تعيين ال20 الاوائل عشان استشهد به عندما ارفع قضية تخطى فى التعيين .
قديم 19-12-2011, 07:29 AM
الشمس الجريئة الشمس الجريئة غير متواجد حالياً
عضو جديد

الشمس الجريئة is on a distinguished road

أنا الرابعة علي كلية تربية تعليم أساسي بجامعة الفيوم ولكن فوجئت بأن أسمي مش موجود في الحصر الجديد بسبب أنهم أخذوا العشرين من كلية تربية تعليم عام وأنا حزينة لذالك فهل يوجد حل لهذه المشكلة ولا خلاص حلم التعيين راح منهم لله خلوني أحلم
قديم 18-12-2011, 06:04 PM
emy142005 emy142005 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

emy142005 is on a distinguished road

مفيش اى امل فى ان الجوابات دى توصل التنظيم والادارة فى المحافظات عشان مشوار مصر بجد متعب وطويل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 18-12-2011, 06:19 PM
mmm513654 mmm513654 غير متواجد حالياً
عضو جديد

mmm513654 is on a distinguished road

فين بتوع الازهر
يادكتور عبدالرحمن
مفيش اي اخبار عن الازهر
انا مقيم بالخارج ومش قادر اي اخبار
شكرا
موضوع مغلق

العلامات المرجعية