اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإداري > أرشيف المنتدى

أرشيف المنتدى هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 15-12-2008, 09:59 PM
الصورة الرمزية أحمـدنجـم
أحمـدنجـم أحمـدنجـم غير متواجد حالياً
نجم العطاء

أحمـدنجـم is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohammed.el_sadat مشاهدة المشاركة
وجهة نظر حضرتك أصح يا أستاذنا تم تثبيت الموضوع

جزاك الله خيراً أخي الغالي وشكراً جزيلاً على التثبيت جعله الله في ميزان حسناتك بإذن الله تعالى وبإذن الله يكون الموضوع خالصاً لوجه الله الكريم لا رياء ولا سمعة وأرجو من الله تعالى أن يحقق ما أصبو إليه من هذا الموضوع الهادف.
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة همس مشاهدة المشاركة
صرااااااااااحة موضوع اكثر من رااااااااااااائع

ليا عودة ان شاء الله وتعليق

بجد موضوع اكثر من رائع وبدون مبالغة ابدا
شكراً جزيلاً أختي الكريمة وجزاك الله خيراً وفي انتظار مشاركاتك الدائمة معنا بإذن الله فسوف نحاول في هذا الموضوع أن نكون مع الأسرة المصرية لحظة بلحظة ..
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.zomba مشاهدة المشاركة
انا بصراحة متلخبط عايز اتناقش معاكوا بس مش عارف انتوا بتتكلموا عن انهي قضية

معلش هرخم عليكوا بس عايز حد يقولي احنا بنتكلم في انهي قضية دلوقتي
أخي الكريم جزاك الله خيراً على المرور والقضية التي نتحدث فيها هي باختصار شديد (أننا ندخل داخل الأسر نحاول أن ننقد سلبياتها وإيجابياتها) ليس أكثر وأعتقد أن هذا العمل لن يقتصر على قضية واحدة أرجو المتابعة والقراءة منذ البداية للاستفادة.
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طارق محمود على مشاهدة المشاركة
شكراً جزيلاً لك على المجهود الأكثر من رائع
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ساندي بل مشاهدة المشاركة
مبروك التثبت

الموضوع يستاهل اكيييد

بس برده معلش انا كمان عايزة اعرف احنا هنتناقش في ايه دلوقتي

شكرا علي لموضوع
شكراً جزيلاً على التهنئة وانتظري الرد على نوع القضية بإذن الله تعالى
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ/ ممدوح مصطفى الانصارى مشاهدة المشاركة
لم يعتبر أمير الشعراء أحمد شوقي اليتيم هو من فقد أحد أبويه ، وإنما هو من تخلت عنه أمه أو انشغل أبيه عنه ، قائلاً :
ليس اليتيم من انتهى أبواه ... من همْ الحياة وخلفاه ذليلاً
إن اليتيم هو الذي تلقى له... أما تخلّت أو أبا مشغولا
الفاضل مرهف الحس نجم المشاعر ........
انا اعتبر مشكلة عدم التواصل بين الاباء والابناء
من أهم مشكلات الاسرة.
وذلك بسبب انشفال الأباء عن ابنائهم سواء بالعمل
أو السفر أو ......
وبسبب العادات الشرقية وخجل الأب والأم فى التواصل
مع أبنائهم وكذلك حياء الأبناء ، فنجد فى الاسرة
موضوعات غير قابلة للنقاش ، وما احوج الأبناء لمعرفة
تفاصيل تلك الموضوعات من أبائهم وأمهاتهم .
فانا اقوم بمناقشة أولادى الذكور
وتوعيتهم بأمورهم الشخصية ،وما يطراء عليهم
من تغيرات فسيولوجية .
واطالب زوجتى بالتواصل مع بناتى فى تلك الامور .
حتى لا تكون هذه التغيرات صدمة لهم .
ومن هنا اقول لكل أب ولكل أم وبدون خجل تواصلوا مع اولادكم
فى كل الأمور .
وأقول لكل الأبناء لا تخجلوا من أبائكم واسئلوهم فى اى أمر .
هذا ملمح من ملامح الموضوع وبامر الله نتواصل فى باقى الملامح .

خالص الشكر والتحية وتقبلوا مرورى .
أستاذي العزيز الغالي المثقف العلم من أعلام المنتدى .. شكراً جزيلاً على مرورك ورأيك الصائب ونظرتك الثاقبة وبالفعل تلك قضية هامة سنتناولها بالتفصيل بإذن الله تعالى ..
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الرهينه مشاهدة المشاركة

انا اخر حاجه وصلتلها التمييز ف المعاملة بين الابناء

بس بعد كده فى بر الوالدين

جزاك الله خيراً أختي الفاضلة وأنت لك الفضل الكبير في إثراء ذلك الموضوع منذ نشأته .. وبالفعل رأيت أن نحدد القضية ومن ثم ن***ها بحثاً ونقاشاً وكنت قد طرحت عدة تساؤلات في موضوع بر الوالدين أو عقوق الوالدين سأعيدها عليكم بإذن الله تعالى الآن
قديم 15-12-2008, 10:04 PM
الصورة الرمزية أحمـدنجـم
نجم العطاء

ولكن ما أسباب ذلك العقوق؟
أصابع الاتهام إلى من تشير؟

هل سوء معاملة الأبناء في الصغر له علاقة ؟ وهل هذا ينفي المسئولية عن الابن العاق؟
هل بالفعل الأب العاق بأبيه أو الأم العاقة بأهلها ينشء أولادهما في عقوق لهما ؟ فما ذنب الأولاد في ذلك ولماذا يعاقبون هم على العقوق أيضاً طالما أن عقوقهم نتيجة لعقوق آبائهم لآباء آبائهم ؟

الكثير والكثير في تلك القضية ينتظر النقاش وأرجو أن ألا نخرج من صلب ذلك الموضوع حتى ننتهي منه تماماً ونناقشه من جميع الأوجه ..

تلك كانت تساؤلاتي أرجو طرحها للنقاش في قضية عقوق الوالدين وأرجو عدم التفرع لقضية أخرى قبل أن نعلن انتهاء النقاش من تلك القضية حتى تكون المناقشة مرتبة غير متفرعة ..
قديم 15-12-2008, 10:49 PM
الصورة الرمزية الرهينه
الرهينه الرهينه غير متواجد حالياً
طالبه جامعيه ( كليه تجاره )

الرهينه is an unknown quantity at this point

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نجم المشاعر مشاهدة المشاركة

هل سوء معاملة الأبناء في الصغر له علاقة ؟ وهل هذا ينفي المسئولية عن الابن العاق؟
هل بالفعل الأب العاق بأبيه أو الأم العاقة بأهلها ينشء أولادهما في عقوق لهما ؟ فما ذنب الأولاد في ذلك ولماذا يعاقبون هم على العقوق أيضاً طالما أن عقوقهم نتيجة لعقوق آبائهم لآباء آبائهم ؟

الكثير والكثير في تلك القضية ينتظر النقاش وأرجو أن ألا نخرج من صلب ذلك الموضوع حتى ننتهي منه تماماً ونناقشه من جميع الأوجه ..

تلك كانت تساؤلاتي أرجو طرحها للنقاش في قضية عقوق الوالدين وأرجو عدم التفرع لقضية أخرى قبل أن نعلن انتهاء النقاش من تلك القضية حتى تكون المناقشة مرتبة غير متفرعة ..
حكاية عقوق الوالدين لوالديهم ف الصغر اكيد ليها دور كبير ف عقوق ابنائهم _افعل ما شئت فكما تدين تدان_

ده سبب من ضمن الاسباب لكن فى اسباب تانية برده ليها دور فى مسألة العقوق

زى مثلا سوء التربيه ، عدم متابعة الابناء بدعوى _احنا عارفين ولادنا وعارفين تربيتهم_ ، تعرف الابناء على اصدقاء سوء بيأثروا عليهم والابناء بيتأثروا بيهم وبالتالى معاملتهم ف البيت بتتغير الى الاسوأ
وكمان اعتقاد الابناء ان الاباء تفكيرهم غير مواكب للعصر او زى ما بتتقال _دقة قديمة_ سورى ف اللفظ

ده اللى ف دماغى دلوقتى بس ان شاء الله ليا عودة للتكملة

ومبروك التثبيت يا مستر
قديم 15-12-2008, 10:57 PM
الصورة الرمزية أحمـدنجـم
نجم العطاء

اقتباس:

حكاية عقوق الوالدين لوالديهم ف الصغر اكيد ليها دور كبير ف عقوق ابنائهم _افعل ما شئت فكما تدين تدان_

ده سبب من ضمن الاسباب لكن فى اسباب تانية برده ليها دور فى مسألة العقوق

زى مثلا سوء التربيه ، عدم متابعة الابناء بدعوى _احنا عارفين ولادنا وعارفين تربيتهم_ ، تعرف الابناء على اصدقاء سوء بيأثروا عليهم والابناء بيتأثروا بيهم وبالتالى معاملتهم ف البيت بتتغير الى الاسوأ
وكمان اعتقاد الابناء ان الاباء تفكيرهم غير مواكب للعصر او زى ما بتتقال _دقة قديمة_ سورى ف اللفظ

ده اللى ف دماغى دلوقتى بس ان شاء الله ليا عودة للتكملة

ومبروك التثبيت يا مستر
جميل جداً ردك .. بس اللي محيرني وأكيد محير كتير .. الأب اللي كان عاق لأبيه أو الأم اللي كان عاقه لأهلها .. ابنهم هيطلع عاق ليهم ؟ طيب حتى لو دا حصل يبقى الابن وسيلة من وسائل العقاب للأب أو للأم ؟ يعني في الحالة دي الابن ميتحاسبش على العقوق ؟ يعني بيعمل دا مسير فيه مش مخير؟ شوفتوا كام سؤال ؟ تعرفوا انا بسأل الأسئلة دي ليه .. ؟

أصلي في مرة بكلم شاب بيعامل والديه معاملة سيئة .. تعرفوا قالي ايه .. ؟

بابا كان وحش جداً مع جدي الله يرحمه .. فربنا بيخليني اعامله كده عشان يعاقبه بيا ..

ايه رأيكم ؟
قديم 15-12-2008, 11:18 PM
الصورة الرمزية dr.zomba
dr.zomba dr.zomba غير متواجد حالياً
طالب جامعى( كلية التجارة)

dr.zomba is an unknown quantity at this point

اقتباس:

اسباب ذلك العقوق ترجع للوالدين والتطرف في معاملة الاولاد
يعني لما الاب يكون بيدلع ابه او بنته وامره مجاب واي حاجة عايزها ياخدها وحاسس انه مفيش اي حاجه اسمها ممنوع عنده هيكبر علي كدا ومطالبه هتكبر معاه ويوم ما تبقي مطالبه اكبر من قدرة الوالدين يبدأ يظهر العقوق لانه عمره ما عرف كلمة لا دي ومينفعش من وجهة نظره لما يكبر ويبقي راجل انه يترفضله طلب وساعتها بقي يبدأ مرحلة العقوق وساعتها هيتحول الدلع للولد دا لخوف عليه ومنه لانهم هيخافو علي زعله وهيخافه من زعله

وعلي النقيض لما الطفل يكبر علي انه منتقد دايما وكل حاجة لا هيبدأ يتكون جواه نوع من الكره الغير إرادي وكل لما يكبر ويشوف اصدقائه واقاربه وطريقة تعامل اهلهم معاهم هيبقي عايز يعمل زيهم ولما هيجي اليوم اللي يحس انه يقدر ياخد اللي هو محروم منه بالعافيه هياخده

دا غير طبعا ان كما تدين تدان يعني لو الاب او الام كانوا بيعوقوا اهلهم لازم تتردلهم

وغير كمان الاعلام والافلام اللي بتيجي وبتبين العقوق في صورة كوميدية علي سبيل المثال وليس الحصر احمد حلمي في فيلم كده رضا في شخصية البرنس

الي الاهل والتربية بكل انواعه ومنهم الاعلام

هل سوء معاملة الأبناء في الصغر له علاقة ؟

ايوه طبعا زي ما قلت فوق

وهل هذا ينفي المسئولية عن الابن العاق؟

بالتأكيد لا لان الابن العاق اكيد بيكون عارف وواعي هو بيعمل ايه وعارف الصح من الغلط وعارف ان اللي بيعلمه دا غلط بس هو بيعمله كانوع من تفريغ شحنة الغضب

هل بالفعل الأب العاق بأبيه أو الأم العاقة بأهلها ينشء أولادهما في عقوق لهما ؟

كما تدين تدان وزي ما عمله هيتعمل فيهم

فما ذنب الأولاد في ذلك ولماذا يعاقبون هم على العقوق أيضاً طالما أن عقوقهم نتيجة لعقوق آبائهم لآباء آبائهم ؟

هو مش زنب الاولاد علي قد ماهو عقاب من ربنا للآباء في الدنيا
وجزاك الله كل خير علي الموضوع الجميل

قديم 15-12-2008, 11:21 PM
الصورة الرمزية الرهينه

اقتباس:
جميل جداً ردك .. بس اللي محيرني وأكيد محير كتير .. الأب اللي كان عاق لأبيه أو الأم اللي كان عاقه لأهلها .. ابنهم هيطلع عاق ليهم ؟ طيب حتى لو دا حصل يبقى الابن وسيلة من وسائل العقاب للأب أو للأم ؟ يعني في الحالة دي الابن ميتحاسبش على العقوق ؟ يعني بيعمل دا مسير فيه مش مخير؟ شوفتوا كام سؤال ؟ تعرفوا انا بسأل الأسئلة دي ليه .. ؟

بابا كان وحش جداً مع جدي الله يرحمه .. فربنا بيخليني اعامله كده عشان يعاقبه بيا ..

ايه رأيكم ؟
فعلا يا مستر هى حاجه غريبة ولو فعلا ده تفسيرها يبقى مسير الانسان فيها لا مخير

ويمكن ده السبب برده فى ان لما حد مثلا اخلاقه بتكون كويسه او حافظ للقرآن بيدعوا لوالديه اللى هما السبب فى كل حاجه كويسة حصلت له

وحكاية المحاكاه ف العقوق ليها قصص كتير بتأكدها

بس برده يبقى السؤال

اقتباس:
يعني في الحالة دي الابن ميتحاسبش على العقوق ؟ يعني بيعمل دا مسير فيه مش مخير؟
قديم 15-12-2008, 11:31 PM
الصورة الرمزية dr.zomba
dr.zomba dr.zomba غير متواجد حالياً
طالب جامعى( كلية التجارة)

dr.zomba is an unknown quantity at this point

اقتباس:

ايه رأيكم ؟
ماهو طالما انه عارف انه بيعامل والده وحش يبقي هو مسئول عن اللي بيعمله ويستاهل اللي يحصله بعد كدا

يعني هل هو بيعمل كدا غصب عنه مثلا ؟

ماهو لو عايز يغير معاملته مفيش اي حاجة هتمنعه

دي وجهة نظري لان ربنا خلق الانسان مخير وليس مسير

وشكرا لحضرتك

قديم 15-12-2008, 11:39 PM
الصورة الرمزية أحمـدنجـم
نجم العطاء

كم هي سعادتي بتلك المناقشة وكم أنا بالفعل أشعر برغبة عارمة في الوصول سوياً إلى تفسير لتلك القضية .. ليطمئن قلب كل منا للحل الذي سنتوصل إليه بإذن الله تعالى ويبقى السؤال بعد رد دكتور زوما واختنا الرهينة يبقى السؤال مطروحاً ..

اقتباس:
.. الأب اللي كان عاق لأبيه أو الأم اللي كان عاقه لأهلها .. ابنهم هيطلع عاق ليهم ؟ طيب حتى لو دا حصل يبقى الابن وسيلة من وسائل العقاب للأب أو للأم ؟ يعني في الحالة دي الابن ميتحاسبش على العقوق ؟ يعني بيعمل دا مسير فيه مش مخير؟ شوفتوا كام سؤال ؟ تعرفوا انا بسأل الأسئلة دي ليه .. ؟

ايه رأيكم ؟
قديم 15-12-2008, 11:48 PM
الصورة الرمزية أحمـدنجـم
نجم العطاء

ليا رد منطقي لو تسمحوا في المسألة دي ..
يا ريت كتير أوي أوي من الاعضاء يشوفوا الرد دا وياريت نتناقش فيه برضه..
الابن العاق لوالديه سيعاقب حتماً على هذا العقوق .. ولكن يجب أن نفرق بين (افعل ماشئت كما تدين تدان) وبين مسلمة أن الاب العاق لأبيه سيصبح ابنه عاقاً له بالتبعية ..

هنا خلاف واضح .. والفصل فيه .. لي رأي فيه..

الأب أو الأم اللذان كانا يعقان والديهما .. ليس بالشرط أن يعقهما الأولاد العقوق الذي يعاقبهم عليه الله عز وجل .. ولكن هناك نوع من العقوق ليس متعمداً من الأبناء أتدرون كيف .. تابعوا معي ..

قد يشغل الابن عندما يكبر بسفر أو دراسة خارج حدود معيشته و يكون الاب والام في أشد الحاجة له ولكنه لا يستطيع نقل عمله أو دراسته بجوارهما .. وهنا يكون العقوق غير متعمد ..

قد يكون العقوق نفسي للأب والأم كأن يشعران دائماً بتقصير الابن في حقهما مع إن الابن يبذل قصارى جهده لإرضائهما ولكن ظروفه المادية ضيقة أو ظروف عمله صعبة شاقة ومع ذلك يحاول الابن قدر المستطاع ولكنهما لا يرضيان بفعله أبدا "وما ربك بظلام للعبيد" "لا يكلف الله نفساً إلا وسعها" وبهذا يكن العقوق شعور نفسي داخلي يعذب الأب أو الأم الذي كان أحدهما عاقاً لوالديه في يوم من الأيام ..

أقول هذا الكلام لأن المعاملات لا يسير فيها الإنسان ولكنه يخير ولو استخدم الإنسان أداة للعقاب الإلهي فلا داعي إذا لعقابه على ذلك ولو عق الولد أباه الذي كان عاقاً لجده لجاء الحفيد عاقاً للولد وما انتهت سلسلة العقوق تلك .. أليس كذلك ؟ تقبلوا تفسيري وتحيتي وإن اقتنعتم سننتقل لنقطة أخرى ..
قديم 16-12-2008, 07:45 PM
الصورة الرمزية الرهينه

اقتباس:
ليا رد منطقي لو تسمحوا في المسألة دي ..
يا ريت كتير أوي أوي من الاعضاء يشوفوا الرد دا وياريت نتناقش فيه برضه..
الابن العاق لوالديه سيعاقب حتماً على هذا العقوق .. ولكن يجب أن نفرق بين (افعل ماشئت كما تدين تدان) وبين مسلمة أن الاب العاق لأبيه سيصبح ابنه عاقاً له بالتبعية ..

هنا خلاف واضح .. والفصل فيه .. لي رأي فيه..

الأب أو الأم اللذان كانا يعقان والديهما .. ليس بالشرط أن يعقهما الأولاد العقوق الذي يعاقبهم عليه الله عز وجل .. ولكن هناك نوع من العقوق ليس متعمداً من الأبناء أتدرون كيف .. تابعوا معي ..

قد يشغل الابن عندما يكبر بسفر أو دراسة خارج حدود معيشته و يكون الاب والام في أشد الحاجة له ولكنه لا يستطيع نقل عمله أو دراسته بجوارهما .. وهنا يكون العقوق غير متعمد ..

قد يكون العقوق نفسي للأب والأم كأن يشعران دائماً بتقصير الابن في حقهما مع إن الابن يبذل قصارى جهده لإرضائهما ولكن ظروفه المادية ضيقة أو ظروف عمله صعبة شاقة ومع ذلك يحاول الابن قدر المستطاع ولكنهما لا يرضيان بفعله أبدا "وما ربك بظلام للعبيد" "لا يكلف الله نفساً إلا وسعها" وبهذا يكن العقوق شعور نفسي داخلي يعذب الأب أو الأم الذي كان أحدهما عاقاً لوالديه في يوم من الأيام ..

أقول هذا الكلام لأن المعاملات لا يسير فيها الإنسان ولكنه يخير ولو استخدم الإنسان أداة للعقاب الإلهي فلا داعي إذا لعقابه على ذلك ولو عق الولد أباه الذي كان عاقاً لجده لجاء الحفيد عاقاً للولد وما انتهت سلسلة العقوق تلك .. أليس كذلك ؟ تقبلوا تفسيري وتحيتي وإن اقتنعتم سننتقل لنقطة أخرى ..
تفسير مقنع ومنطقى جدا وخصوصا ان العقوق النفسى بيكون اشد قسوة

بس فى حالات العقوق كلها اللى بسمع عنها بيكون العقوق مش نفسى وغالبا اللى بيحصل مع الابن ووالده بيكون صورة تانية من اللى عمله والده مع جده _شكلى كده لخبطت_ بس ياريت تكون حضرتك فهمت قصدى
قديم 16-12-2008, 08:01 PM
الصورة الرمزية أحمـدنجـم
نجم العطاء

اقتباس:

تفسير مقنع ومنطقى جدا وخصوصا ان العقوق النفسى بيكون اشد قسوة

بس فى حالات العقوق كلها اللى بسمع عنها بيكون العقوق مش نفسى وغالبا اللى بيحصل مع الابن ووالده بيكون صورة تانية من اللى عمله والده مع جده _شكلى كده لخبطت_ بس ياريت تكون حضرتك فهمت قصدى
لا سمح الله .. كلامك واقعي بالفعل .. بس برضك دا له تفسير .. أب عاق لأبيه لما هييجي يربي أولاده أكيد هيكون في خلل في التربية وهنا الأولاد لما يبلغوا سن التكليف يبدءوا يتحاسبوا على أفعالهم اللي غالباً هتكون متأثرة بتربيتهم بس دا لا ينفي عنهم المسئولية يعني مثال :
اسرة متفككة دخلها من المال الحرام تربى الاولاد من هذا المال الحرام .. وتلقوا تربية سيئة هل هذا ينفي عنهم المسئولية ؟ وقد قال رسول الله صلى الله عليه وسلم "كل جسد نبت من حرام النار أولى به" ، هل تنفي التربية السيئة للأولاد المسئولية عنهم إن أساءوا عندما يبلغون سن التكليف ؟ هل هذه حجة لهم أمام الله أنهم تربوا تربية سيئة وأنهم كانوا أتباع لآبائهم يقول الله عز وجل "إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِينَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا وَرَأَوُا الْعَذَابَ وَتَقَطَّعَتْ بِهِمُ الأَسْبَابُ"

إذاً بلوغ الأبناء سن التكليف يعني أنهم قادرون على التمييز بين الصواب والخطأ وهنا تكمن القضية فالأبناء ليسوا أبرياء من تهمة العقوق بحجة أن آباءهم كانوا عاقين لأجدادهم .. هذا والله أعلم ..
قديم 16-12-2008, 09:48 PM
الصورة الرمزية الرهينه

اقتباس:
لا سمح الله .. كلامك واقعي بالفعل .. بس برضك دا له تفسير .. أب عاق لأبيه لما هييجي يربي أولاده أكيد هيكون في خلل في التربية وهنا الأولاد لما يبلغوا سن التكليف يبدءوا يتحاسبوا على أفعالهم اللي غالباً هتكون متأثرة بتربيتهم بس دا لا ينفي عنهم المسئولية يعني مثال :
اسرة متفككة دخلها من المال الحرام تربى الاولاد من هذا المال الحرام .. وتلقوا تربية سيئة هل هذا ينفي عنهم المسئولية ؟ وقد قال رسول الله صلى الله عليه وسلم "كل جسد نبت من حرام النار أولى به" ، هل تنفي التربية السيئة للأولاد المسئولية عنهم إن أساءوا عندما يبلغون سن التكليف ؟ هل هذه حجة لهم أمام الله أنهم تربوا تربية سيئة وأنهم كانوا أتباع لآبائهم يقول الله عز وجل "إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِينَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا وَرَأَوُا الْعَذَابَ وَتَقَطَّعَتْ بِهِمُ الأَسْبَابُ"

إذاً بلوغ الأبناء سن التكليف يعني أنهم قادرون على التمييز بين الصواب والخطأ وهنا تكمن القضية فالأبناء ليسوا أبرياء من تهمة العقوق بحجة أن آباءهم كانوا عاقين لأجدادهم .. هذا والله أعلم ..
كلام منطقى جدا .. عقوق الابناء لآبائهم مجرد سبب لاستمرار العقوق وليس اساس

وضحت الصورة بالنسبالى يا استاذنا .. لو حضرتك تحب تنتظر باقى التعليقات على النقطه دى

او تنقل على نقطة تانية
قديم 16-12-2008, 10:13 PM
الصورة الرمزية أحمـدنجـم
نجم العطاء

اقتباس:

كلام منطقى جدا .. عقوق الابناء لآبائهم مجرد سبب لاستمرار العقوق وليس اساس

وضحت الصورة بالنسبالى يا استاذنا .. لو حضرتك تحب تنتظر باقى التعليقات على النقطه دى

او تنقل على نقطة تانية
كنت أود أن أتلقى المزيد من الردود لا لكي أثري الموضوع بل لكي نصحح المفاهيم الخاطئة وبالبلدي كده يبطل كل شاب بيعامل أبوه وامه معاملة سيئة يعلق أخطاءه على شماعة أصل بابا كان بيعامل جدو وحش فعشان كده أنا طلعت كده .. طبعا رأي باطل وليس سليم ..

ننتقل الآن عن موضوع أعتقد أنه موضوع الساعة داخل كل أسرة ألا وهو

استعدادات الأسر في فترة الامتحانات

أريد من كل عضو أن يروي لي ويقص علينا كيف استعد البيت للامتحان حتى نقف على السلبيات والإيجابيات في تلك القضية التي تشغل بال كل الأسر على حد سواء
قديم 16-12-2008, 10:35 PM
الصورة الرمزية الرهينه

اقتباس:
كنت أود أن أتلقى المزيد من الردود لا لكي أثري الموضوع بل لكي نصحح المفاهيم الخاطئة وبالبلدي كده يبطل كل شاب بيعامل أبوه وامه معاملة سيئة يعلق أخطاءه على شماعة أصل بابا كان بيعامل جدو وحش فعشان كده أنا طلعت كده .. طبعا رأي باطل وليس سليم ..

ننتقل الآن عن موضوع أعتقد أنه موضوع الساعة داخل كل أسرة ألا وهو

استعدادات الأسر في فترة الامتحانات

أريد من كل عضو أن يروي لي ويقص علينا كيف استعد البيت للامتحان حتى نقف على السلبيات والإيجابيات في تلك القضية التي تشغل بال كل الأسر على حد سواء
يااااااااه الفترة دى بتبقى ضغظ على البيت كله سواء بيدرس او لا ويمكن كمان الضغط على الوالدين وخصوصا الام بيكون اكتر من الطلبة

بس عندنا الحكاية دى مابقتش موجودة اوى لان انا واخواتى بقينا جامعيين واخويا صغير فى ابتدائى لسه

بس انا مش فاهمة حضرتك تقصد ايه من سلبيات وايجابيات الفترة دى ؟
قديم 16-12-2008, 10:39 PM
الصورة الرمزية أحمـدنجـم
نجم العطاء

اقتباس:

يااااااااه الفترة دى بتبقى ضغظ على البيت كله سواء بيدرس او لا ويمكن كمان الضغط على الوالدين وخصوصا الام بيكون اكتر من الطلبة

بس عندنا الحكاية دى مابقتش موجودة اوى لان انا واخواتى بقينا جامعيين واخويا صغير فى ابتدائى لسه

بس انا مش فاهمة حضرتك تقصد ايه من سلبيات وايجابيات الفترة دى ؟

لا بلاش تتذاكي عليا .. هههههههههه انتي احكي ازاي البيت بيستعد ؟ وانا أقولك السلبيات .. يعني مثلاً معدش خروجات ولا فسح مفيش تليفزيون .. مفيش مفيش ؟؟ ومن الحوار هنحكم .. يلا بقى بلاش كده معايا .. وأنا أشكرك على اهتمامك الدائم بذلك الموضوع ..

العلامات المرجعية