اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 25-11-2008, 07:10 PM
الصورة الرمزية مس رانيا حسن
مس رانيا حسن مس رانيا حسن غير متواجد حالياً
معلم المواد الفلسفية

مس رانيا حسن is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابلة هدى مشاهدة المشاركة
الذى عتب على الاستاذ محمد عتب عليه انه غلط فى المدرسين الكبار وده عيب لا يصح منه لاننا لسنا فى موقف دفاع عن الدروس الخصوصية حتى نذكر الكبير اللى بيدوس ع الصغير والكلام الفارغ ده ، بل نحن فى موقف الدفاع عن صورة المعلم وحقوقه، وكلماته هذه لا تصب فى باب احترام مكانة المعلم أما خلاف ذلك فهو حقه ان يدافع عن تعيين المتعاقدين والخريجين وزيادة رواتب المعلمين ولو كنت متعاقدة مثله لدافعت عن تعيين المتعاقدين هذا حقه لا غبار عليه فى ذلك .
ثانيا الاستاذ اللى بيحسب الحوافز والمكافأة على المرتب؟؟؟؟ انت تعرف حوافز الكهرباء كام؟؟؟ الضرائب حوافزها كام؟؟ البترول حوافزهم ومكافأتهم كاااااااااااااام؟؟؟ عمر ما حد منهم حسب الحوافز ع المرتب زى ما حضرتك عملت؟؟ يبقا لمصلحة مين كلامك ده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ربيع عبد الباقي مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
ارجو من الساده أعضاء المنتدي والزملاء في رسالة التدريس وأنا دائما أقول أن التدريس رساله ليست مهنة ولذلك قبل النظر الي المرتبات والمقابل المادي لابد أن نؤدي واجبنا نحو أبنائنا الطلاب وربنا يبارك في القليل
ولذا أرجو من الزملاء أن يتوحدوا ولاينقسموا فعند أول اختبار وقفنا جميعا نتباري في القاء اللوم والعتاب الي الاستاذ محمد رضوان وفيه مثل بيقول (اللي علي البر شاطر )

مشكورين على مشاركتكم
قديم 25-11-2008, 07:12 PM
معلم المواد الفلسفية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة _guide_ مشاهدة المشاركة
مش عارف الناس اللى بتلوم الاستاذ محمد رضوان بتلومه على ايه

فى حد يفهم فى طريقة تقديم البرامج
اى برنامج يا اساتذة على الهواء الاسئلة بتاعته بتكون متحضرة مسبقا
قبل اذاعة الحلقة لانه بتكون بث مباشر مينفعش فيه منتاج
ومينفعش الخروج عن الاسئلة الموضوعه
وبيتم التدرب على الاسئلة والاجابة قبل تقديم الحلقة منعا لحدوث اى خطا
امال بيخده فاصل ليه بين كل فكرة وفكرة
يعنى الاستاذ محمد رضوان مكنش يقدر يقول او يتكلم فى غير
المحدد سلفا فى الاسئلة بتاعة البرنامج
انا بقترح نعمل محطة لينا وكل واحد يقول اللى فى نفسه

مدام الموضوع كده وكل واحد بيتكلم وخلاص
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gamal68h مشاهدة المشاركة
معك حق فأهانة أو أحراج اى زميل أمر مرفوض ولا يرقى لاخلاقيات مهنتنا الفاضلة التى ننشدها .
...........ربنا يبارك فى حضرتك .................
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة monsieur_sadek مشاهدة المشاركة
بارك الله فيك على هذا الطرح الجيد للموضوع الصغير الكبير فليس من اللائق أن يأخذ هذا الموضوع كل هذا الوقت فالعارف بشخصية الرقاص الكبير ابن ماما نونه وعدم اتاحته لأى فرصة لأى ضيف مهما كان يعرف المعاناة التى أصابت الأستاذ محمد
من جراء هذا اللقاء أما باقى الزملاء المتعصبين لرأى وهو عدم طرح القضايا المتعلقة بأحوال المعلم فمخطئ من يفكر ولو للحظة أن الحكومة لا تعرف بكل ما يمر بالمعلم من أزمات وصعاب
وأعتقد أن سبب تفشى الضرب فى المدارس فى الفترة السابقة هو انهيار نفسية المعلم والله اعلى واعلم
مشكورين جميعا على المشاركه
قديم 25-11-2008, 07:13 PM
معلم المواد الفلسفية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الملغم مشاهدة المشاركة
سيادة المدير من الواضح ان حضرتك سمعت الاستاذ محمد فقط ولم تسمع باقي الضيوف لان لو سيادتك سمعت الضيوف الاخرين مكنتش سالت السؤال دا
ما زال البعض مصر على موقفه
الله المستعان
قديم 25-11-2008, 11:01 PM
محمد رضوان علي محمد رضوان علي غير متواجد حالياً
مدرس الفلسفة

محمد رضوان علي is on a distinguished road

اولا انا بشكر الاستاذه رانيا وكل من دافع عني في الراي اما الاساتذه الرافضين لكلامي اولا انا عايز اوضح الصوره كامله اولا انا جاء من الاستاذ اشرف تليفون الساعه 4 ونصف تقريبا وبلغني بان احضر البرنامج ورغم انشغالي ذهبت الي البرنام ج وانا والله لااعلم فماذا يتحدثون وعلمت بعد ذلك انا والاساتذه الذين معي انهم سيتكلمون علي معاناه المعلمين فاحضرت لمعد البرنامج نمره الاستاذ ابراهيم زغلول زميلي بباب الشعريه ليتحدث مع الاستاذه المتواجدين علي مشاكل المدرسين المعينين وبالفعل تم ذلك وكان علي انا ايضا ان اتكلم عن فئه اخري من المعلمين المتعاقدين امثالي حتي لايكون البرنامج علي وتيره واحده فايضا لنا ظروف ومشاكل نعاني منها اكثر من المعينين فنحن يتوقف راتبنا في الاجازه اما المعينين لاتتوقف وايضا لايطبق عيلنا كادر ولا حوافز ولا تامين ولا نقابه الخ اعتقد لو كل واحد فيكم في مكاني كان تحدث في ذلك اما موضوع الدروس الخصوصيه والمقوله اللي قولتها انا بقصد بها الحال عندنا في المدينه واعتقد ان المدرسين اللي في المدينه يعلموا ذلك حتي ابقوا اسالوا استاذ محمد سرور هو في سني ويعلم ذلك تماما اخيرا انا اريد ان ابلغكم اني التزمت الصمت لاني لم اكن اتوقع تلك الهجوم الشديد الامر الذي جعلني افكر في ان اعتزل الموقع والاشراف واخيرا اود ان اقول كلمه لكل من هاجمني من لايعلم بهموم اخيه لايقول شئ يؤذيه وشكرا لكم ووفقكم الله لما يحبه ويرضاه
قديم 25-11-2008, 11:09 PM
معلم المواد الفلسفية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد رضوان علي مشاهدة المشاركة
اولا انا بشكر الاستاذه رانيا وكل من دافع عني في الراي اما الاساتذه الرافضين لكلامي اولا انا عايز اوضح الصوره كامله اولا انا جاء من الاستاذ اشرف تليفون الساعه 4 ونصف تقريبا وبلغني بان احضر البرنامج ورغم انشغالي ذهبت الي البرنام ج وانا والله لااعلم فماذا يتحدثون وعلمت بعد ذلك انا والاساتذه الذين معي انهم سيتكلمون علي معاناه المعلمين فاحضرت لمعد البرنامج نمره الاستاذ ابراهيم زغلول زميلي بباب الشعريه ليتحدث مع الاستاذه المتواجدين علي مشاكل المدرسين المعينين وبالفعل تم ذلك وكان علي انا ايضا ان اتكلم عن فئه اخري من المعلمين المتعاقدين امثالي حتي لايكون البرنامج علي وتيره واحده فايضا لنا ظروف ومشاكل نعاني منها اكثر من المعينين فنحن يتوقف راتبنا في الاجازه اما المعينين لاتتوقف وايضا لايطبق عيلنا كادر ولا حوافز ولا تامين ولا نقابه الخ اعتقد لو كل واحد فيكم في مكاني كان تحدث في ذلك اما موضوع الدروس الخصوصيه والمقوله اللي قولتها انا بقصد بها الحال عندنا في المدينه واعتقد ان المدرسين اللي في المدينه يعلموا ذلك حتي ابقوا اسالوا استاذ محمد سرور هو في سني ويعلم ذلك تماما اخيرا انا اريد ان ابلغكم اني التزمت الصمت لاني لم اكن اتوقع تلك الهجوم الشديد الامر الذي جعلني افكر في ان اعتزل الموقع والاشراف واخيرا اود ان اقول كلمه لكل من هاجمني من لايعلم بهموم اخيه لايقول شئ يؤذيه وشكرا لكم ووفقكم الله لما يحبه ويرضاه
ارجو من حضرتك ان تنسى ما حدث
وموضوع ان حضرتك تعتزل الاشراف والمنتدى
فهذا غير معقول لان حضرتك مرتبط بالمنتدى ارتباط شديد
والطلبه هنا بيحترموا حضرتك ومتابعين نشاطك وشغلك فى القسم
ارجو من حضرتك ان تلغى تلك الفكرة تماما
والله المستعان
قديم 26-11-2008, 11:27 PM
الصورة الرمزية اسامه القزاز
اسامه القزاز اسامه القزاز غير متواجد حالياً
مدرس رياضيات

اسامه القزاز is on a distinguished road

من وجهة نظرى لايوجد اهانه ولكن يوجد نقد وهذا أمر طبيعى ولا يقلل من كونه رجل محترم ومعلم فاضل ونكن له جميعا كل احترام وتقدير .
قديم 26-11-2008, 11:56 PM
أ/ هشام العيسوى أ/ هشام العيسوى غير متواجد حالياً
مدرس بالأزهر الشريف

أ/ هشام العيسوى is on a distinguished road

طبعا مشكلة التعاقد مشكلة كبيرة لا يشعر بها الا من يعانيها
وان كان حالنا فى الازهر اخف لاننا لاننقطع فى الاجازات زاخدنا الكادر والحوافز وكله
المشكلة فى التثبيت فقط
بارك الله فيك استاذ محمد
واستاذ اسامة

العلامات المرجعية