اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعي > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب منتدى خاص بالطلاب لتبادل المعارف والحلول للمشكلات التعليمية والمسابقات والألغاز الهادفة

قديم 23-08-2012, 03:59 PM
MARRON-5 MARRON-5 غير متواجد حالياً
موقوف

MARRON-5 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the coder مشاهدة المشاركة
مش هقرأ ده كله ولا الردود دي كلها
لكن اللي هيقول الحل في الاخلاق او الرجوع الي الدين يبقي فشل في النقاش
لا انكر ان ده اصل المشكلة لكن احنا عايزين حل عملي توديه لمسئول ينفذه فتنتهي المشكلة
مش مهم الغلط علي مين
المهم معالجة الغلط نفسه وعقاب الغلطانين
انا باحترم رايك بس للاسف دى مش مسابقة حد فشل و حد نجح
كل واحد بيقول رايه واحنا بنتناقش
حل الاخلاق والدين اه طريقه مضمون وطويل
بس ممكن تقرا ردى انى قلت ان لازم عقوبات لاننا للاسف مش بنيجى غير بالطريقة دى
قديم 23-08-2012, 04:08 PM
MARRON-5 MARRON-5 غير متواجد حالياً
موقوف

MARRON-5 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالد احمد زكريا مشاهدة المشاركة
[center][size="5"]بعدين أنا شايف إن فيه بنات لابسه ضيق جدا بس محترمات لأن ده من وجهه نظرهم إستايل مثلا لكن محترمات جدا

لكن الشاب من دول ما بيصدق يلاقى واحده لابسه ضيق أصلا
معلش انا باختلف مع الراى ده
الاحترام بيكون من جميع النواحى جوه وبره
انا مش بنفى ان ف بنات كده فعلا بس هم من وجهة نظرى مش محترمات خالص
الموضوع زى ما تقول ان واحد مش بيصلى بس ف نيته ونفسه يصلى
هما مش كفار ولا حاجة وانا ما اقدرش اقول كده بس بما انهم محترمات يبقى يخلو لبسهم يدل ع كده
غير ان ف جانب خطير انت مش واخد بالك منه
ان لبس البنات ده بيدى فكرة غلط عن الاسلام للاطراف الاخرى وبيشوهه وكان الاسلام بيشجع ع كده
قديم 23-08-2012, 07:03 PM
الصورة الرمزية Yes We Can
Yes We Can Yes We Can غير متواجد حالياً
عضو لامع

Yes We Can is a jewel in the rough

طبعا الاراء كتيره جدا و كل واحد برائى
لكن اكتره متفق ان التربيه هى البتصنع الانسان و الدين ايضا
و الاقتراب من ربنا او العادات الخاطئه و الاعتقاد انها حريه او عادات منتشره
دائما نرى ان الحريه اننا نعمل الاحنا عاوزينه لا طبعا
سواء كنت ولد او بنت انت مش لوحدك فى الدنيا لازم نحط قواعد و احترام الاخرين
لازم نحترم المشاعر الاخرين و بكده الجمتمع هيتصلح من جميع المشاكل
و ده رائى
تحيــــــــاتى
قديم 24-08-2012, 03:06 AM
الصورة الرمزية د/نداء الجنة المصرية
د/نداء الجنة المصرية د/نداء الجنة المصرية غير متواجد حالياً
عضو متواصل

د/نداء الجنة المصرية is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the coder مشاهدة المشاركة
مش هقرأ ده كله ولا الردود دي كلها
لكن اللي هيقول الحل في الاخلاق او الرجوع الي الدين يبقي فشل في النقاش
لا انكر ان ده اصل المشكلة لكن احنا عايزين حل عملي توديه لمسئول ينفذه فتنتهي المشكلة
مش مهم الغلط علي مين
المهم معالجة الغلط نفسه وعقاب الغلطانين
معلش يعنى اكيد عند حضرتك حق بس مافيش اى مسئول هيسمع للكلام ده وهيعتبروه حاجة هايفة اذا كانت المية اللى بتنشرب عندنا مرة ينزل فيها رمل ومرة لونها مغير وممكن تقطع بالشهر ولافى مسئولين شغلوا بالهم بالموضوع فى اكتر من 2000واحد من قرية واحدة جالهم تسمم منها وزى زمان يقولوا اصلهم شربوا من بئر مياه جوفية ماشاء الله ده لو كل دول شربوا منها هياخدوا اسبوع على مايخلصوا جالهم تسمم فى يوم واحد ازاى؟بلاش المية الكهربا بتقطع 9ساعات فى اليوم وبرده بيقولوا رشدوا الاستهلاك طب ناس زينا مثلا اوقات بنكون مشغلين المراوح بس فى الوقت اللى فى ناس فى مناطق فى القاهرة بيبقوا مشغلين 10اجهزة فى الوقت نفسه وبيقطعوا الكهربا عندنا احنا مش عندهم بلاش دى المستشفيات اللى بتتهاجم كل شويه ودكتورة تنضرب وتتجرجر على الارض ولا فى حد هنا وكل المشاكل دى ماحدش سال فيها ده غير حاجات تانية كتيييييييييييييييييييييييييييييييييير عاوزين حد ييجى ويناقش قضية زى دى مش لما يوفروا الاساسيات اللى هم مش مهتمين بيها اساسا
قديم 24-08-2012, 03:09 AM
عضو متواصل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جديد و جديد مشاهدة المشاركة
طبعا الاراء كتيره جدا و كل واحد برائى
لكن اكتره متفق ان التربيه هى البتصنع الانسان و الدين ايضا
و الاقتراب من ربنا او العادات الخاطئه و الاعتقاد انها حريه او عادات منتشره
دائما نرى ان الحريه اننا نعمل الاحنا عاوزينه لا طبعا
سواء كنت ولد او بنت انت مش لوحدك فى الدنيا لازم نحط قواعد و احترام الاخرين
لازم نحترم المشاعر الاخرين و بكده الجمتمع هيتصلح من جميع المشاكل
و ده رائى
تحيــــــــاتى
وانا باتفق وبشدة مع راى حضرتك
قديم 24-08-2012, 03:22 AM
عضو متواصل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شروق السيوفى مشاهدة المشاركة
والله طبعا اشكرك جدا ا مارك على طرح الموضوع واسفة على تاخرى فى الرد عليه ولكن قد وضعت رئى قبل ذللكف ى الضمووع الذى طرح فى قسم نقاشات هادفة
ولكن فعلا مارايده ان اكدوه هو ان الرتبية هى الحل
التربية الصح ليييييييييييييييييييييييييييييه ؟
لان التربية الصح
حتعلمك يعنى ايه دين صح وتخلى علاقتك بربنا ن صغرك علاقة واعية وفاهمة فتخاف من ربنا قبل متخاف ن امك او ابوك
التربية الصح حتاخد بالها من عيالها والبنت نازلة لابسة ايه والولد نازل لابس ايه يعنى رقابه وحمايه واخلاق صح
من ايه شئ ممكن يلوث افاكرهم او يدخلهم ثقافة غير ثقافتنا سؤاء من نت ولا تلفزيون ولا اصحاب سؤء
التربية حتخرج اباء وامهات يعرفو يربو عيالهم صح على احتارم المراءة واحترام قداسة الجسد واننا مش حيونات علشان نجعل من الشهوة مركز تفكيرنا وايضا ليست ملايكة علشان نقول كل البنات حتى لو مشيت بلبس مش كويس مفروض مفيش شاب يبصلها نهائى
فتربية الصح من اباء وامهات واعين هى الى حتل كل دة
وهو دة السبب ان زمان برغم كان لبسهم يمكن اكثر عرى من دلوقتى بس كان فى حاجة اسمها تربية صح واحتارم صح

طيب ااذان لما بنكلم على متحرش او حدة لابسة لبس ستفز لازم تعرفه ان فى خلل فى الرتربية طيب واحد اتولد لاقة مفيش تربية صح وثقافة غربية و*****ة من كل مكان طول الوقت نت وتلفزيون وشارع واعلام جعل من العرى وفساد الافكار راس مال له ولا فى ابيت رقابة ولا احتارم والبنت تلبس زى هى عايزة والد يتفرج ىعلى هو عايز والدنيا هايصة طب بذمة ستنين منه ايه غير كدة
مستنين انه يفكر فى مستقبل وازاى يحافظ على صحته ويلعب رياضه
علشان كدا بقا لالحل عند كل اب وكل ام لازم يتزرع فيهم ازاى يصلحو حال اسرتهم وعيالهم علشان المجتمع يتصلح
والحل برضه عند الشباب انن حتى لو منهم ناس طلعت ملقتش التربية صح يبقى لازم يربه نفسهم بنفسهم طبعا دة فى جهاااد كبير وهو دة الطلوب الجهاد جهاد النفس وبقوة علشان ننقذ نفسنا من الوباء الى بقينا فى وباء الاخلاق والافكار الفاسدة والى بتصدر لينا غصب عننا من كل مكان
اسفة على اطالتى بجد وجزاك اله كل خير يا مارك على هذا الطرح الرائع
بصى ياشروق
المشكلة مش اننا نعرف الناس الصح والغلط لانهم عارفين وعارفين كويس جدا كمان يعنى الولد بيكون عارف كويس جدا ان اللى بيعملع غلط والبنت برده زيه تمام بتكون فاهمة جدا ان لبسها ده غلط وطبعا مش الحل اننا نقول نبعده عن النت والتلفزيون الصح ان الانسان يشوف الصح قدامه ويشوف الغلط وفطرته هى اللى هتعرفه يختار اى طريق احنا ممكن نمنع البنت اجبارى تخرج وفى الاخر اول ماهتخرج هتلبس اللى كانوا اهلها رافضينه وممكن نسمح ليها بالخروج وهى من نفسها تكون ملتزمة وكويسة وممكن نعاقب الولد على كده وهيرجع يكررها تانى وممكن نتفاهم معاه وهو من نفسه يرجع لصوابه الدين او الاخلاق مش كلام بيتقال زى ماهومنتشر حاليا ده منهج واسلوب وطريقة مش مجرد منع وتحريم
قديم 24-08-2012, 05:07 AM
الصورة الرمزية To Be Is To Do
To Be Is To Do To Be Is To Do غير متواجد حالياً
طالب بـ تانيه ميكانيكا هَندســــ الإسكندريه ـــــــه دُفعــــ 2017 ــــــة

To Be Is To Do is on a distinguished road

توبيك لاقيته ع الفيس تقريبا مناسب للتوبيك ده

" افرض البنت لابسة ضيق سنة ولا قصير حبة، وانت عندك حرمان ***ي - لو انت مفلوق جوع وماشي في الشارع، بتهجم على أول مطعم يقابلك وتخطف قدرة الفول تفتك بيها، ولا بتلم غريزتك وتسيطر على احتياجك وتشبعه بطريقة سليمة في المكان السليم والوقت السليم؟ يبقى ماتقوليش "البنت لما باشوفها كده بتحرك غريزتي ومابقدرش احكمها". ممكن اعذرك لو ده موسم التزاوج وانت كلب بلدي وطلبت معاك تركب أول كلبة تقابلك في عرض الشارع – بتحصل، بنشوفها، وبنعذرهم، لأنهم كلاب. لكن طالما انت محسوب علينا بني آدم يبقى تلتزم بمبادئ وقواعد إنسانيتنا. لو مُصِّر إن البنت هي اللي بتثير غريزتك وبتفقدك سيطرتك على نفسك، يبقى تكَمِّل الحالة بقى وانزل على أربعتك واسرح في الشوارع قَلِّب في الزبالة مع الكلاب الضالة – هو ده الوسط المناسب للمنطق اللي انت بتقدمه. لأن من أول الخطوات في الفصل بين الإنسان والحيوان كان قرار الإنسان إنه يسيطر على غرائزه وينظمها مش هي اللي تمشيه "
قديم 24-08-2012, 07:21 AM
عضو لامع

اقتباس:
توبيك لاقيته ع الفيس تقريبا مناسب للتوبيك ده

" افرض البنت لابسة ضيق سنة ولا قصير حبة، وانت عندك حرمان ***ي - لو انت مفلوق جوع وماشي في الشارع، بتهجم على أول مطعم يقابلك وتخطف قدرة الفول تفتك بيها، ولا بتلم غريزتك وتسيطر على احتياجك وتشبعه بطريقة سليمة في المكان السليم والوقت السليم؟ يبقى ماتقوليش "البنت لما باشوفها كده بتحرك غريزتي ومابقدرش احكمها". ممكن اعذرك لو ده موسم التزاوج وانت كلب بلدي وطلبت معاك تركب أول كلبة تقابلك في عرض الشارع – بتحصل، بنشوفها، وبنعذرهم، لأنهم كلاب. لكن طالما انت محسوب علينا بني آدم يبقى تلتزم بمبادئ وقواعد إنسانيتنا. لو مُصِّر إن البنت هي اللي بتثير غريزتك وبتفقدك سيطرتك على نفسك، يبقى تكَمِّل الحالة بقى وانزل على أربعتك واسرح في الشوارع قَلِّب في الزبالة مع الكلاب الضالة – هو ده الوسط المناسب للمنطق اللي انت بتقدمه. لأن من أول الخطوات في الفصل بين الإنسان والحيوان كان قرار الإنسان إنه يسيطر على غرائزه وينظمها مش هي اللي تمشيه "
لا بجد رائى ممتاز بل فوق الممتاز
و توبيك رائع جدا
ثانكس على الرائى و التوبيك يا خالد
قديم 24-08-2012, 05:32 PM
soosoo_kotp2000 soosoo_kotp2000 غير متواجد حالياً
عضو فعال

soosoo_kotp2000 is on a distinguished road

بجد موضوع مهم وحلو جدا جدا جدا بس يا خسارة انى ملحقتش النقاش من الاول ( لأنى معتش بفتح نت كتير ) معلش ... اقول رأيى ... بصوا انا شايفه انه لا البنت ولا الولد هما السبب الرئيسى .. ايوه ...... عارفين مين السبب .... السبب الاول الاب والام لأنهم لو ربوا ابنهم على انه يعتبر اى بنت فى الشارع زى ما عايز الناس تعامل اخته مكانش ابنهم عاكس بنات الناس ...... ولو ربوا بنتهم على إنها تلبس لبس محتشم وتمشى بطريقة معتدلة وتتكلم بصوت واطى ف الشارع مكانتش بنتهم سبب من ضمن الاسباب اللى خلت نفسها موضع تحرش ..................... السبب التانى الاعلام ايون الاعلام ........ الاغانى والافلام والمسلسلات وكمان الاعلانات اللى كلها بتعلم الشباب والبنات الخلاعة وقلة الأدب ......... تعليق أخير ..... أنا عارفة ان التحرش والمعاكسة اليومين دول بقا حتى للبنات المنتقبة والمحتشمة بس اكيد مش هيكون زى بنات البادى والجينز ... اكيد انا لو احترمت نفسى هجبر الآخرين على احترامى وان كان الاحترام ده جزئى مش كلى ومعلش هحكى موقف حصل معايا شخصيا خلانى متمسكة بالكلام ده ....... كنت راجعه من الدرس المغرب مره مع صحابى وكان فى شباب شغالين معاكسات مع كل البنات اللى ف الشارع وكنت ماشيه انا وصحابى ساكتين ف الشارع والحمد لله لبسنا كان تمام و واسع و الشباب دول مقابلينا ومتوقعين ان لسانهم هيطول لكن لاقيت واحد فيهم بيقولهم ... "لالالا بلاش دول يا عم دول شكلهم محترمين " ........ انا ساعتها فرحت لأننا بعدنا عن الأذى ده بلبسنا ........... أحييكم على التوبيك مره تانيه
قديم 24-08-2012, 05:54 PM
عضو لامع

اقتباس:
بجد موضوع مهم وحلو جدا جدا جدا بس يا خسارة انى ملحقتش النقاش من الاول ( لأنى معتش بفتح نت كتير ) معلش ... اقول رأيى ... بصوا انا شايفه انه لا البنت ولا الولد هما السبب الرئيسى .. ايوه ...... عارفين مين السبب .... السبب الاول الاب والام لأنهم لو ربوا ابنهم على انه يعتبر اى بنت فى الشارع زى ما عايز الناس تعامل اخته مكانش ابنهم عاكس بنات الناس ...... ولو ربوا بنتهم على إنها تلبس لبس محتشم وتمشى بطريقة معتدلة وتتكلم بصوت واطى ف الشارع مكانتش بنتهم سبب من ضمن الاسباب اللى خلت نفسها موضع تحرش ..................... السبب التانى الاعلام ايون الاعلام ........ الاغانى والافلام والمسلسلات وكمان الاعلانات اللى كلها بتعلم الشباب والبنات الخلاعة وقلة الأدب ......... تعليق أخير ..... أنا عارفة ان التحرش والمعاكسة اليومين دول بقا حتى للبنات المنتقبة والمحتشمة بس اكيد مش هيكون زى بنات البادى والجينز ... اكيد انا لو احترمت نفسى هجبر الآخرين على احترامى وان كان الاحترام ده جزئى مش كلى ومعلش هحكى موقف حصل معايا شخصيا خلانى متمسكة بالكلام ده ....... كنت راجعه من الدرس المغرب مره مع صحابى وكان فى شباب شغالين معاكسات مع كل البنات اللى ف الشارع وكنت ماشيه انا وصحابى ساكتين ف الشارع والحمد لله لبسنا كان تمام و واسع و الشباب دول مقابلينا ومتوقعين ان لسانهم هيطول لكن لاقيت واحد فيهم بيقولهم ... "لالالا بلاش دول يا عم دول شكلهم محترمين " ........ انا ساعتها فرحت لأننا بعدنا عن الأذى ده بلبسنا ........... أحييكم على التوبيك مره تانيه
رائيك ده جميل جدا و فعلا كله مظبوط
و الموقف الحصل معاكى اكيد كان حصل مع غيرك
ان اللبس عامل اساسى للمعاكسات و الحاجات دى
و التربيه و الاعلام و البيئه المحيـطه
لازم نحاول نصلح ده واحده واحده لازم نفوق لازم نصحى من نومتنا
اننا فى عصر الحريه لكن بحدود تقالدينا و ديانتنا و تربيتنا
سواء كنت مسلم او مسيحى سواء كنت غنى او فقير
حط ربنا مقام الاول و شوف هل هو راضى بالانت بتعمله و عاتب نفسك بضمير
اكيد لو غلطان هيرجع من غلطه و لو مش غلطان هيفرح انه مش غلطان
شكرا مره اخرى لرايك و مشاركتك
تحيـــــــــــاتى

العلامات المرجعية