اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > كليات المجموعة الرياضية > كليات الهندسة

قديم 16-08-2013, 11:24 PM
الصورة الرمزية hassan201022
hassan201022 hassan201022 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

hassan201022 is on a distinguished road

لالالا طبعا العام احسن يعنى واحد طلعت عين اهلوا عشان يخش هندسه واهله معهوش فلوس يدخلوه وتقلى خاص
خااص دى لو واحد عنده سوء توفيق وفرقت معاه على حاجه بسيطه وكان معاه فلوس كمان
لكن طبعا انت بتقلل من حق اللى ف حكومى كده

<< اللهم علمنا بما ينفعنا وانفعنا بما علمتنا وزدنا علما >>
قديم 17-08-2013, 05:51 AM
eng ahmed nassar eng ahmed nassar غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

eng ahmed nassar is on a distinguished road

صح
قديم 18-08-2013, 03:26 PM
الصورة الرمزية beta777
beta777 beta777 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

beta777 is on a distinguished road

بصوا اللى في الخاص حاسس انه مظلوم واللي ف الحكومه كانوا غشاشين وكدة
واللى في الحكومه شايفين اللى في الخاص شوة صيع معاهم فلوس
في الحالتين اللي هيشتغل هو اللى معاه واسطة
التعليم بايظ سواء خاص او حكومه
وطبعا اللى اهلة صارفين علية فخاص هيكملوا وسايط علشان يشغلوة
قديم 18-08-2013, 05:55 PM
الصورة الرمزية ehabelsapa
ehabelsapa ehabelsapa غير متواجد حالياً
طالب بكلية هندســـ المنصورة ـــه دفعـــ 2013 / 2014 ـــة

ehabelsapa is on a distinguished road

انا لا افضل الخاص نهائيا الا للأشخاص ما فوق 90 % اما ما تحت هذه النسبة فلا يجب دخولهم الخالص
اللَّهُــــــــمّے صَــــــلٌ علَےَ سيدنا مُحمَّــــــــدْ •°´¯´°• و علَےَ آل سيدنا مُحمَّــــــــدْ •° ´¯´°•كما صَــــــلٌيت علَےَ سيدنا إِبْرَاهِيمَ •°´¯´° و علَےَ آل سيدنا إِبْرَاهِيمَ •°´¯´°• وبارك علَےَ سيدنا مُحمَّــــــــدْ •°´¯´°• و علَے آل سيدنا مُحمَّــــــــدْ •°´¯´°• كما باركت علَےَ سيدنا إِبْرَاهِيمَ•°´¯´°• و علَےَ آل سيدنا إِبْرَاهِيم•°´¯´°• فى الْعَالَمِين إِنَّك حَمِيدٌ.
ادعولي بالتوفيق

قديم 18-08-2013, 08:31 PM
عضو مجتهد

انت محسننى انه هندسة بتاخد من 100 فى الميه دا بتاخد 93 فى الميه 92 فى الميه فى الاحوال العادية اعقولها بقى يا كل شوية واحد يقول 90 فى الميه
قديم 18-08-2013, 08:33 PM
عضو مجتهد

ببساطة ... متكونش أناني ... ورينا نفسك في الشغل يا بطل واثبت جدراتك ... اللي راح دفع فلوس ودخل كلية نفسه فعلاً يدخلها ... احنا مش هنحرم حد من هدفه ، وانت شايف ان لو مفيش هندسة خاصة وسبتلك المصنع كله مثلاً تمسكه انت هل هتقدر تبدع فيه ؟؟؟ بالعكس دانت هتكسل لأنك انت الوحيد اللي موجود ومش هتكون خايف ان حد ييجي احسن منك وياخد مكانك
تنااااااااااااااااافس مع أخيك في الخير
دي كانت وجهة نظري المتواضعة
قديم 19-08-2013, 01:58 AM
احمد على2013 احمد على2013 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

احمد على2013 is on a distinguished road

ابن اختى دخل مسابقة للتعيين وكان ليها اختبار عملى واخدوا من نجح فى الاختبار العملى الخاص بالمسابقة بغض النظر عن تخرجه من حكومى أو خاص وقالولهم عايزين اللى فاهم
لان الشهادة من الخاص معتمدة
قديم 19-08-2013, 12:10 PM
AhmedAmerxx AhmedAmerxx غير متواجد حالياً
عضو جديد

AhmedAmerxx is on a distinguished road

اه طاب انا جايب 99% واخدت الحمدلله منحة الاوائل بتاعت الجامعة الالمانية نفس الموضوع
؟؟
الجامعات الخاصة فيها كدة وكدة عشان كدة محدش بيقبل ان ده حكومي ولا خاص المفروض يكون بكفائة الخريج بعدين
قديم 20-08-2013, 11:45 AM
ḂařĦồḿa ḂařĦồḿa غير متواجد حالياً
عضو جديد

ḂařĦồḿa is on a distinguished road

طيب يا باش مهندسين انا جايب 88.78 % و جايب 49 فيزياء و 48 رياضه 2 و 10 مستوى رياضه انا بقى اللى ضيعنى مواد ملهاش لازمه علم نفس و عربى تفتكر انا مستحقش اخش هندسه انا اساسا اعرف ناس فى هندسه انا جايب اعلى منهم فى المواد اللى بتؤهلهم لكليتهم بس ديه حاجه بتاعت ربنا
قديم 20-08-2013, 05:56 PM
عضو مجتهد

صج فعلا انت عملت زى اخويا
قديم 22-08-2013, 12:32 PM
onz civic onz civic غير متواجد حالياً
عضو جديد

onz civic is on a distinguished road

انا جايب 86.9 و جايب 47 فيزياء و 48.5 رياضة 2 و دخلت خاص واهلى معهمش فلوس ومش كل الى بيخوشوا خاص معاهم فلوس انا واحد بيشتغل فى مصنع 12 ساعة فى اليوم عشان اجيب مصاريف المعهد الى دخلتوا و كل دة عشان احقق حلمى و احقق امل اهلى
و فى الاخر يجى واحد يقول ان بتوع خاص ميستحقوش يبقو مهندسين لا اعزرنى يبقى انتى مبتفهمش حاجة

وزى ما بشمهندس احمد قال الشغل دلوقتى بقى انت بتعرف اية و معاك كورسات اية مش
قديم 22-08-2013, 12:42 PM
onz civic onz civic غير متواجد حالياً
عضو جديد

onz civic is on a distinguished road

انا جايب 86.9 و جايب 47 فيزياء و 48.5 رياضة 2 و دخلت خاص واهلى معهمش فلوس ومش كل الى بيخوشوا خاص معاهم فلوس انا واحد بيشتغل فى مصنع 12 ساعة فى اليوم عشان اجيب مصاريف المعهد الى دخلتوا و كل دة عشان احقق حلمى و احقق امل اهلى
و فى الاخر يجى واحد يقول ان بتوع خاص ميستحقوش يبقو مهندسين لا اعزرنى يبقى انتى مبتفهمش حاجة

وزى ما بشمهندس احمد قال الشغل دلوقتى بقى انت بتعرف اية و معاك كورسات اية مش
قديم 22-08-2013, 07:09 PM
عضو مجتهد

الحكاية لما فيها انا واحد عام عارف نظرة اصحابى المعقدين فى الخاص وانا ضد ذلك وانا اخويا داخل خاص والراجل كان تعبان حصل خير ومدخلش هندسة وكمان مش كل الا داخل خاص على قلبه فلوس هتلاقى بتختلف اكيدددددددد
قديم 24-08-2013, 01:33 AM
مهاب احمد محمد مهاب احمد محمد غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

مهاب احمد محمد will become famous soon enough

اولا احب ابدا باهم حاجة الجامعة الامريكية وبعدها الالمانية هما دول الجامعتين اللي تقول انها احسن من الحكومي غير كدة انت بتحلم تاني حاجة نتكلم عقل شوية ربنا لا يضيع جهد اللي تعب مهما تقول متقنعنيش واحد تعب قوي ومجبش علي قد مجهوده هتقول ازاي دا انا سهرت الليل هقولك في واحد سهر اكتر منك وتعب اكتر منك علشان كدة لحق مكان الحاجة الوحيدة اللي بتاخد تمانها في الدنيا وربنا بيديك حقك فيها الجهد علي قد جهدك هتاخد ولو حد ذاكر اكتر منك هياخد علي اد جهده واحب اقول الموضوع مش حكاية ايمان او غير ايمان دا موضوع ربنا هيحاسبك عليه في الاخرة فحتي لو مش مؤمن وتعبت في حاجة هتاخد حقك في الدنيا واسف اني هاخد الموضوع في جانب ديني شوية اكيد ربنا في الاخرة تعبت واديتك حقك فين شكرك ليا لان الحكاية جهد + توفيق ربنا فمش عايز حد يقنعني ولا يتكلم لاني مش هصدقوا ان واحد 80% وشوية واتظلم لان انا شوفت ناس بتقول كدة مستحيل لو انت تعبت بجد كنت هتاخد حقك هتقول ازاي ربنا كان هيعوضك في مادة تانية غير اللي نقصت فيها واحب اقول في الاخر انا دخلت هندسة عين شمس الحمد لله وبشكر ربنا في اليوم مليون مرة ومن حقي اني اتقهر كمان اني شوفت واحد مجبش درجتي واقل مني بكتير ودخل هندسة علشان معاه فلوس زيادة مش فلوس لان الكل معاه فلوس واسف علي الاطالة وارجو تقبل ردي واسف لو زعلت حد بكلامي
قديم 24-08-2013, 07:04 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مهاب احمد محمد مشاهدة المشاركة
اولا احب ابدا باهم حاجة الجامعة الامريكية وبعدها الالمانية هما دول الجامعتين اللي تقول انها احسن من الحكومي غير كدة انت بتحلم تاني حاجة نتكلم عقل شوية ربنا لا يضيع جهد اللي تعب مهما تقول متقنعنيش واحد تعب قوي ومجبش علي قد مجهوده هتقول ازاي دا انا سهرت الليل هقولك في واحد سهر اكتر منك وتعب اكتر منك علشان كدة لحق مكان الحاجة الوحيدة اللي بتاخد تمانها في الدنيا وربنا بيديك حقك فيها الجهد علي قد جهدك هتاخد ولو حد ذاكر اكتر منك هياخد علي اد جهده واحب اقول الموضوع مش حكاية ايمان او غير ايمان دا موضوع ربنا هيحاسبك عليه في الاخرة فحتي لو مش مؤمن وتعبت في حاجة هتاخد حقك في الدنيا واسف اني هاخد الموضوع في جانب ديني شوية اكيد ربنا في الاخرة تعبت واديتك حقك فين شكرك ليا لان الحكاية جهد + توفيق ربنا فمش عايز حد يقنعني ولا يتكلم لاني مش هصدقوا ان واحد 80% وشوية واتظلم لان انا شوفت ناس بتقول كدة مستحيل لو انت تعبت بجد كنت هتاخد حقك هتقول ازاي ربنا كان هيعوضك في مادة تانية غير اللي نقصت فيها واحب اقول في الاخر انا دخلت هندسة عين شمس الحمد لله وبشكر ربنا في اليوم مليون مرة ومن حقي اني اتقهر كمان اني شوفت واحد مجبش درجتي واقل مني بكتير ودخل هندسة علشان معاه فلوس زيادة مش فلوس لان الكل معاه فلوس واسف علي الاطالة وارجو تقبل ردي واسف لو زعلت حد بكلامي
بصراحة انا مش معترض على كلامك بس خلى بالك انت بتبصى لناحية واحدة مش كل مجتهد ممكن ياخد نصيبه لان ممكن يكون ربنا رايد ليك امر غير الا انت عاوزه ومش كل واحد بيحلم بحاجة بيحققها زى ما هو عايز وكمان انت نسيتى اكيد لكل واحد ليه اختبار وربنا عاقبه مثلا علشان يعرف قيمة الفلوس الا اهله بيجبها فا يبقى احسن من عام على الرغم من انه خاص ويتحسن وخلى بالك مش كل عام الا انا منهم مجتهدين فى ناس بتتعب وبالتوفيق ربنا ادها الا عايزوه بسهولة بس ممكن يدبلر فى الكلية ويختبره فى حاجات اصعب من كدا وانت برضه شايفه ان اقل هندسة خاصة من 80 فى الميه هى مش من 80 فى الميه وراجعى التنسيق وشوفى اقل هندسة خاصة مش اقل من 85.5 وعامة فى الشغل مش بيقبل اى حد الا ميكون راجل فاهم ومجتهد بس شكرا وياريت تفكروا بس شوية

العلامات المرجعية