اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 26-07-2012, 02:44 PM
الصورة الرمزية annoccc
annoccc annoccc غير متواجد حالياً
عضو نشيط

annoccc is on a distinguished road
Icon16

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lolo nice مشاهدة المشاركة
أنا داخلة تالتة ثانوى و جبت فى تانية 91% كان حلمى أنى أدخل علمى علوم و اجل كلية الطب بس عشان المجموع هدخل ان شاء اللع علمى رياضة فاتجهت لحلم تانى و هو أنى أدخل هندسة أو فنون جميلة
ربنا يوفقك ، وشد حيلك فى رياضة ، لازم تذاكر بجد ، ممكن تقولنا ازاى هتنظم وقتك فى المذاكرة ، و ايه الذى ممكن تعمله لتلافى الأخطاء التى عملتها من السنة الفاتت ، عشان تذاكر أكتر و تجيب مجموع أعلى باذن الله .
وربنا يوفقك و يوفقنا ، وكل سنة و انتم بالصحة والسلامة

قديم 26-07-2012, 04:11 PM
الصورة الرمزية bright stars
bright stars bright stars غير متواجد حالياً
عضو قدوة

bright stars is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة annoccc مشاهدة المشاركة
أهلا بيكم يا نهى ومحمد وأسماء معانا فى جروب المتفوقين ، ويارب يحقق كل احلامكن ، بس المهم انكم متكسلوش و تذاكروا بجد ، و يا نهى ربنا يكرمك فى التظلم ، و ان شاء الله ربنا هينصفك ، وتحققى حلمك .
لكن أنا عاوز منكم انكم تقولولنا ايه هى الطرق الي انتوا هتذاكرو بيه ، يعنى شكل يو مكم هيبقى عامل ازاى ، و ربنا يوفقنا كلنا ، وكل سنة وانتوا طيبين .
اليوم ده هيبقي علي حسب الدروس والمواعيد لما نبدأ هقولكم
قديم 26-07-2012, 04:13 PM
الصورة الرمزية تغريد الطيور
تغريد الطيور تغريد الطيور غير متواجد حالياً
عضو قدوة
المركز الثاني عن مسابقة العام في الاسبوع السادس

تغريد الطيور is on a distinguished road

السلام عليكم ..

ما شاء الله فكرة جمييلة جدا و احب اشارك بعد اذنكم

انا داخلة تالتة ثانوى علمى رياضة ان شاء الله و جايبة 99.3 الحمد لله و نفسى ادخل هندسة عمارة او مدنى و نفسى ابقى محفظة قران

و ان شاء الله لما اخلص تالتة ثانوى عايزة ااخد كورسات انجلش و كمبيوتر و طبعا ال icdl

تقريبا انا اكبر واحدة هنا ف انا يعنى هانصحكوا شوية نصايح لعلكوا تستفيدوا بيها

بصوا اول حاجة لازم قبل ما تدخلوا ثانوية عامة تحطوا قدامكوا حلم واحد ثااااابت و تمشوا عليا مش مثلا تذاكروا تذكروا و تجيبوا مجموع عادى ف تدخلوا علمى رياضة عشان هندسة بتاخد من قليل و لو جبتوا عالى تدخلو علوم عشان طب و الكلام دا .. لا خلوا هدفكوا واحد و تسيروا عليه و طبعا زى ما قالت حبيبتى تائبة مش العبرة ف الكلية اللى هاتدهلها لا ممكن تدخل كلية انت مش عاوزها و سبحان الله تلاقى نفسك ممتاز فيها و يمكن كمان تطلع معيد فيها

اولا بالنسبة للدراسة انا اول حاجة بنصحكوا بيها الاهتمام بالصلاة و ياريت ماتفوتوش ركعة و الله دى سبب توفيق ربنا انا مش بقول كلام و بس و الله دا كلام حقيقى

تانى حاجة ياريت ماتسبوش قراءة القران و لو حتى كل يوم ااية دا اكبر سبب للتوفيق

و تالت حاجة .. لااااااااااازم تعيدوا النظرة ف اصدقائكوا و الله بيضيعوا جدااااااا و ياريت تصاحبوا اللى اكثر منكوا ف المستوى عشان يبقوا كمنافس ليكوا و ياما عرفت نااس كانوا متفوقين و ضاعوا بسبب اصدقائهم يارب ماتكونوش منهم

و لو اى حد عندوا مشكلة ف اى مادة انا ف الخدمة على طووووول
قديم 26-07-2012, 04:16 PM
الصورة الرمزية bright stars
bright stars bright stars غير متواجد حالياً
عضو قدوة

bright stars is on a distinguished road

برافو عليكي يانور يلا ياجماعه كلو يدخل عاوزين نبقي جروب كبير وايد واحده ونستفيد من بعض
وطبعا نور في الخدمه........هههههههه.....تدبيسه بقي
وانا كمان في الخدمه
قديم 26-07-2012, 04:20 PM
الصورة الرمزية Pro Saher Abdel-Aziz
Pro Saher Abdel-Aziz Pro Saher Abdel-Aziz غير متواجد حالياً
FCIS AIN Shams University

Pro Saher Abdel-Aziz will become famous soon enough

احلى حاجة فعلا لما تستفيد من اللى عدى المرحلة ديه قبلك
خبرة بردوه
وحلم متشعلق فى الفضا
قديم 26-07-2012, 07:44 PM
الصورة الرمزية !! Dark Man !!
!! Dark Man !! !! Dark Man !! غير متواجد حالياً
Faculty of Medicine Alex University

!! Dark Man !! is on a distinguished road

ما شاء الله عليكي يا نور
ربنا يوفقك ونشوفك مهندسة قد الدنيا )
فليس كل سقوط نهاية فسقوط المطر اجمل بداية ..
قديم 27-07-2012, 12:04 AM
lolo nice lolo nice غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

lolo nice is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة annoccc مشاهدة المشاركة
ربنا يوفقك ، وشد حيلك فى رياضة ، لازم تذاكر بجد ، ممكن تقولنا ازاى هتنظم وقتك فى المذاكرة ، و ايه الذى ممكن تعمله لتلافى الأخطاء التى عملتها من السنة الفاتت ، عشان تذاكر أكتر و تجيب مجموع أعلى باذن الله .
وربنا يوفقك و يوفقنا ، وكل سنة و انتم بالصحة والسلامة

شكرا على ردك و بالنسبة ازاى هنظم وقتى انا الصراحة فى تانية كان وقتى متلخبط يعنى مفيش وقت معين بذاكر فيه بس المهم انى كل ما اجى من الدرس اذاكر اللى اخدته و اعمل الواجب بس انا بقى ان شاء الله السنادى هبدأمذاكرتى من الفجر لحد الظهر و انام شوية و بعد كدا اصحى و اكمل مذاكرة و بعدين انا كنت فاهمة دايما ان المذاكرة بتخلص و لما كنت بتعب من المذاكرة كنت بوقف ... بس فعلا اللى بيساعدنا على المذاكرة أكتر و اللى بيشجعنا دايما بجد هما الصحبة الطيبة .. بجد و الله هما اللى بيشجعونى على الصلاة و عبادة ربنا و فى المذاكرة كمان

بالمناسبة أنا بنت مش ولد
و احب اشكرك جدا جدا على الموضوع الرائع و ربنا يوفقنا جميعا فى السنة الجديدة أمييين

قديم 27-07-2012, 08:09 PM
الصورة الرمزية annoccc
عضو نشيط

Opp

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nour eleman مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ..

انا داخلة تالتة ثانوى علمى رياضة ان شاء الله و جايبة 99.3 الحمد لله و نفسى ادخل هندسة عمارة او مدنى و نفسى ابقى محفظة قران

و ان شاء الله لما اخلص تالتة ثانوى عايزة ااخد كورسات انجلش و كمبيوتر و طبعا ال icdl

بصوا اول حاجة لازم قبل ما تدخلوا ثانوية عامة تحطوا قدامكوا حلم واحد ثااااابت و تمشوا عليا مش مثلا تذاكروا تذكروا و تجيبوا مجموع عادى ف تدخلوا علمى رياضة عشان هندسة بتاخد من قليل و لو جبتوا عالى تدخلو علوم عشان طب و الكلام دا .. لا خلوا هدفكوا واحد و تسيروا عليه و طبعا زى ما قالت حبيبتى تائبة مش العبرة ف الكلية اللى هاتدهلها لا ممكن تدخل كلية انت مش عاوزها و سبحان الله تلاقى نفسك ممتاز فيها و يمكن كمان تطلع معيد فيها

اولا بالنسبة للدراسة انا اول حاجة بنصحكوا بيها الاهتمام بالصلاة و ياريت ماتفوتوش ركعة و الله دى سبب توفيق ربنا انا مش بقول كلام و بس و الله دا كلام حقيقى

و تالت حاجة .. لااااااااااازم تعيدوا النظرة ف اصدقائكوا و الله بيضيعوا جدااااااا و ياريت تصاحبوا اللى اكثر منكوا ف المستوى عشان يبقوا كمنافس ليكوا و ياما عرفت نااس كانوا متفوقين و ضاعوا بسبب اصدقائهم يارب ماتكونوش منهم

أهلا منورة دايما يا نور الايمان ، ويارب يحقق لكى كل أحلامك ، بس أنا شايف انى الهندسة مش ملائمة للبنات يعنى و خصوصاً مدنى يعنى هتبقى وسط الزلط والطوب والرمل ، وخصوصاً لو كنتى هتبنى فى المدن الجديدة يعنى وسط الصحرا و الحر الشديد ، دا غير انك لازم هتتعاملى مع مقاولين وعمال ، ولازم صوتك يعلى عشان تنبهى دا وتصحى دا ، و تخلى دا يشوف شغله و كدة يعنى ، و بالتالى دى شغلانة كلها جهد و تعب ومشقة متناسبش البنات الحلوين و طبيعتهم الرقيقة . لكن أنا نا قولتش انى البنات ماليهمش أى دور ، لا دا ليهم أحسن دور فى الحياة ، ودا مجرد رأى , اتمنى انك تتقبليه اما بالنقد أو الاقتناع ، ويارب يحقق لكى حلمك فيما يرضاه الله عنا ، وطبعا بالنسة للقران الكريم فيارب يكرمك وتمى حفظه وتلاوته حق تلاوته والعمل به وتعليمه للمسلمين ، نسأل الله لكى ولنا و لكافة المسلمين هذا .
و يارب دايما معانا ، وكل سنة و انتم طيبن .

قديم 27-07-2012, 08:13 PM
الصورة الرمزية annoccc
عضو نشيط

Icon10

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lolo nice مشاهدة المشاركة

شكرا على ردك و بالنسبة ازاى هنظم وقتى انا الصراحة فى تانية كان وقتى متلخبط يعنى مفيش وقت معين بذاكر فيه بس المهم انى كل ما اجى من الدرس اذاكر اللى اخدته و اعمل الواجب بس انا بقى ان شاء الله السنادى هبدأمذاكرتى من الفجر لحد الظهر و انام شوية و بعد كدا اصحى و اكمل مذاكرة و بعدين انا كنت فاهمة دايما ان المذاكرة بتخلص و لما كنت بتعب من المذاكرة كنت بوقف ... بس فعلا اللى بيساعدنا على المذاكرة أكتر و اللى بيشجعنا دايما بجد هما الصحبة الطيبة .. بجد و الله هما اللى بيشجعونى على الصلاة و عبادة ربنا و فى المذاكرة كمان

بالمناسبة أنا بنت مش ولد
و احب اشكرك جدا جدا على الموضوع الرائع و ربنا يوفقنا جميعا فى السنة الجديدة أمييين
يا لولو انتى أجدع البنات ، و ياريت ما تأخذيناش على سوء الفهم الي حصل معايا ، و يارب دايما منورانا وسامعين صوتك ، وأنا أشكرك على رأيك و تعليقك الجميل دة ، يارب يوفقك و يوفقنا ونحقق كل أحلامنا فى ما يرضاه ربنا عنا .

قديم 27-07-2012, 11:06 PM
الصورة الرمزية طالبةُ التفوقِ
طالبةُ التفوقِ طالبةُ التفوقِ غير متواجد حالياً
student at Benha faculty of medicine

طالبةُ التفوقِ is on a distinguished road

أهلا بيكم كلكم منورين الجروب والله ربنا يوفقكم يارب جميعاً
أنا آلاء داخلة تانية ثانوى علمى علوم ان شاء الله نفسى أدخل صيدلة
وحلمى بقى انى اعرف اذاكر عشان احقق الكلية ايلى انا عايزاها لانى مش بعرف اقعد ع الكتاب فترة خالص ادعولى وياريت هنا نشجع بعض ان شاء الله ونساعد بعض

وأن تكتــــب لىَّ الخيــــــــر أينمــا كـــــــان
قديم 27-07-2012, 11:10 PM
الصورة الرمزية طالبةُ التفوقِ
طالبةُ التفوقِ طالبةُ التفوقِ غير متواجد حالياً
student at Benha faculty of medicine

طالبةُ التفوقِ is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nour eleman مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ..

كلامك جميل ومفيد ماشاء الله عليكى يا حبيتى ربنا يحميكى يارب ويوفقك وتبقى أحلى بشمهندسة وتحققى كل أحلامك

وأن تكتــــب لىَّ الخيــــــــر أينمــا كـــــــان
قديم 27-07-2012, 11:48 PM
الصورة الرمزية annoccc
عضو نشيط

Impp

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طالبةُ التفوقِ مشاهدة المشاركة
أهلا بيكم كلكم منورين الجروب والله ربنا يوفقكم يارب جميعاً
أنا آلاء داخلة تانية ثانوى علمى علوم ان شاء الله نفسى أدخل صيدلة
وحلمى بقى انى اعرف اذاكر عشان احقق الكلية ايلى انا عايزاها لانى مش بعرف اقعد ع الكتاب فترة خالص ادعولى وياريت هنا نشجع بعض ان شاء الله ونساعد بعض

يا آلاء أهلا بيكى معانا فى جروب المتفوقين ،و يارب نشوفك أكبر صيدلانية فى العالم ، وتزلزلى الدنيا كلها باكتشافاتك واختراعاتك فى الأدوية ، أهم حاجة عشان تقعدى على الكتاب فترة أطول انك أولا تتوكلى على الله سبحانه وتعالى ، و تقرى ورد قرآن يومي قبل المذاكرة ، وكمان متنيش أدعية الاستذكار الافتتاحية ، و بعدين لازم تتخلصى من كل حاجة ممكن تشغليك يعنى بلاش تلفزيون، و بلاش جو المجاملات بين الأصحاب و الأقارب الزايد عن اللزوم ، يعنى بقولك مفيش داعى لأى حاجة فيها شغف وبتحبيها ، متخليش فى ذهنك غير عبادة ربنا سبحانه وتعالى ، وبعدين حب الكتب والمذاكرة ، لازم يحصل عندك نوع من الاشتياق للمواد نفسك ترجعيلها بعد ما تخلصى حاجة وراكى ، عشان تكملى ، مثلا يبقى عندك شغف انك تحلى مسألة رياضيات ، أو تحفظى كلمة فرنساى أو أى لغة تانية .
يعنى لازم تدربى نفسك على شغف الاستذكار ، وربنا يوفقك وتحققى حلمك ، ويوفقنا معاكى .
و كل سنة وانتم طيبين .

قديم 28-07-2012, 01:19 AM
احمدالمدريدي احمدالمدريدي غير متواجد حالياً
طالب بكلية الطب البيطري بجامعة قناة السويس

احمدالمدريدي is on a distinguished road

انا اسمي احمد ثانيا انا داخل اولي ثانوي وجبت في اعدادي 95.33
الحلم هو دخول كلية الهندسة
طريقة المذاكرة لانني كنت في مدرسة
ومنتكش باخد دروس فكنت بذاكر من الساعة تلاتة للساعة 11 ونصف ولو حاجة وقعت مني في اي مادة في ايام الدراسة بروح اخدها في الويك اند و اهم حاجة في طريقة المذاكرة هو عدم التسويف للغد لانه الواحد ميعرفش ايه اللي هيحصله في الغد من انشغلات ويرجع قبل الامتحان بفترة يقول ياريتني ذاكرت من الاول
وباشكرك جدا يا صاحب الموضوع علي فتحك نافذة حوار للجميع حتي يستفيد الكل من تجارب الاخرين
قديم 28-07-2012, 01:07 PM
الصورة الرمزية annoccc
عضو نشيط

Opp

يلا جماعة عاوزين آراءكم حول طرق المذاكرة ، و ازاى هتحققوا حلمكم .
:0 22yb4:

قديم 28-07-2012, 01:08 PM
الصورة الرمزية annoccc
عضو نشيط

Icon114

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمدالمدريدي مشاهدة المشاركة
انا اسمي احمد ثانيا انا داخل اولي ثانوي وجبت في اعدادي 95.33
الحلم هو دخول كلية الهندسة
طريقة المذاكرة لانني كنت في مدرسة ومنتكش باخد دروس فكنت بذاكر من الساعة تلاتة للساعة 11 ونصف ولو حاجة وقعت مني في اي مادة في ايام الدراسة بروح اخدها في الويك اند و اهم حاجة في طريقة المذاكرة هو عدم التسويف للغد لانه الواحد ميعرفش ايه اللي هيحصله في الغد من انشغلات ويرجع قبل الامتحان بفترة يقول ياريتني ذاكرت من الاول
وباشكرك جدا يا صاحب الموضوع علي فتحك نافذة حوار للجميع حتي يستفيد الكل من تجارب الاخرين
أهلا بيك معانا يا أحمد ، و يارب نشوفك كدة أعظم مهندس فى الدنيا كلها ، بس عاوزين نعرف انتا هتواصل على انك متخدش دروس فى الثانوية العامة ، و أنا معاك ان الواحد مش لازم يتمنى لأن التمنى والتسويف من عمل الشيطان و مش لازم نسمع لوساوس الشيطان ، الطالب يجب أن يؤمن بالمقولة القائلة " لا تؤجل عمل اليوم إلى الغد " ، و على فكرة الرنج بتاعك فى المذاكرة ممتاز وياريت تحافظ عليه او تزوده كمان ، ويارب دايما سامعين صوتك معانا ، و كل سنة وانتم طيبن .
و السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

العلامات المرجعية