اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 25-12-2010, 04:52 PM
الصورة الرمزية محب السنه
محب السنه محب السنه غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

محب السنه is on a distinguished road

لا ياخى الكريم هذه العقيدة الت يعتنقها الاسلام رد عليها من قبل علماء اهل السنه والجماعه وبالاجماع انها ليست العقيده التى كان عليها والصحابة والتابعين وتابعى التابعين وقريبا سأعرض هذا فى القسم الدينى لانه يعتريه عقيدة اهل السنه وهذا لابد من توضيحيه ان شاء الله قريبا ليس ظلما والله ولكن اتباع للحق
قديم 25-12-2010, 08:38 PM
الصورة الرمزية مستر أحمد حمدى
مستر أحمد حمدى مستر أحمد حمدى غير متواجد حالياً
معلم العلوم
العضو المميز أقسام العلوم فى المرحلة الابتدائية لعام 2014

مستر أحمد حمدى is a jewel in the rough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo khalid مشاهدة المشاركة
اولا انا ناقل الخبر فقط

انت لست ناقل للخبر لأنك وبكل بساطه تبنيت هذا الرأى وذهبت تدافع عنه وتهاجم كل من يخالفك ولو كان اعلم منك ويعلم الواقع اكثر منك فلا يحق لك مهاجمة من عنده رأى من أمثال استاذة سعاد

ثانيا
انا فعلا لقيت احسن رعاية في المستشفيات الحكومة

أكيد مستشفيات حكومية قطاع خاص فى المريخ

اما الاسعار اللي انت بتتكلم عليها
زمان كانت اللحمة ب4 قرش ومكانش حد لاقيها
انما دلوقتي ب 70 جنية وسيادتك بتاكلها علي طول

مين قالك انى بكلها وعلى طووووووووول كمان ؟؟؟ مش بقولك انت مش عارف حاجة

انا لا اكل الحم الا فى العيد الكبير او فى مناسبه فرح فقط لا غير وهذه حقيقة واقعه

واستبدلها بالفراخ او السمك والسبب جنون سعرها واحساسى بالفقراء وان حرام اشترى لحمة بالسعر ده حتى لو كنت املك ثمنها

وانا مش بتاع زيطة زي مانت بتقول لاني مشوفتش حاجة وحشة من حد

اعمل ايه فى نظرك الضعيف

وبعدين انا عيلتي لوائات مش لوائات دي حاجة مش تخصك يا محترم

والله معاك حق شئ ميخصنيش بس انت اللى قلت انهم فى وظايف عاليه مطلبناش منك تتمنظر علينا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محب السنه مشاهدة المشاركة

حقا هذا لا يليق ان تتكلم بمثل هذه الطريقة هذا استاذ فاضل وليس صاحبك حتى تتكلم معه هكذا هذا سوء أدب واظن انك لم تعرف كيف تتكلم مع الأخرين .

جزاك الله كل خير اخى العزيز

وبالنسبة للأخ mido انت تعيش فى مصر القديمة والله أعلم

هل تعرف عن من تتحدث ..؟؟

عن رجل جعل معظم الشعب فقراء
عن رجل وضع يده فى يد اسرائيل فى يد اليهود الخونة اسرائيل التى ت*** فى اخوانك فى فلسطين وامهاتك هناك وتهتك عرض اخواتك اظن انك لا تحسبهم مثل ذلك بالدفاع عنه

ودا الرابط
مصر حسني مبارك و حصار غزة

عن رجل يقبض على المسلمات اللاتى دخلوا الاسلام ويقوم بأرجاعهم الى الكنيسة هل هذا يجوز فى شرع الله !
عن رجل شكرت فيه احد النساء فى اسرائيل والتسجيل موجود على العربية على انه منع دخول المعونات للأخوة فى غزة

أدى الرابط يا سيدى لو مش مصدق

عن رجل جعل مصر فى 2010 كأنها فى عام 1910 من تخلف ورجعيه وعدم اهتمام بالعلماء
عن رجل فشلت فى عهده معظم القيادات الادارية فى ادارة مصر
عن رجل يبيع الغاز لأسرائيل بأرخص الاثمان
عن رجل يصدر الحديد والاسمنت لاسرائيل لبناء الجدار العازل
عن رجل فى عهده اصبحت المياه ملوثه والاكل مسرطن
عن رجل فاقت البطاله حدودها وانظر الى المقاهى وانت تعرف عن اى شيئ نتحدث ؟
عن رجل باع دينه بدنياه ان له هذه الثروة التى هو فيها اليس من دم الشعب هذا ؟
وهناك الكثير وما خفيا كان اعظم..................

http://www.youtube.com/watch?v=kvm1gergtlo

أين هو من حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم

كلكم راع وكلكم مسؤل عن رعيته

أين هو من تطبيق شرع الله ؟

أين هو من القوانين الوضعيه الشركيه التى نحتكم نحن اليها ؟

أين هو من الأزهر صاحب العقيدة الفاسدة وتعينه لأناس هداهم الله فى اعلى المناصب فى ذلك الصرح العظيم

أين أين أين ..........................؟؟

كفاكم نفاق وادعوا الله ان يولى علينا خيرنا ولا يولى علينا شرارنا

تخيل كل واحد فى مصر مسؤل منه 80 مليون شخص يقفون يسألون ربهم ان ينتزع منه حقهم فى الظلم والاستبداد والسرقة وانتشار الامراض والاوبئه

واى مستشفات تتكلم عنها

اظن انك تعيش فى مصر الاوربية وليست مصر مبارك

ادخل مستشفى الجامعه الناس تعلم ان من دخل هذه المستشفى لن يخرج منها سوى وهو ميت

ولا حول ولا قوة الا بالله

وكلهم آتيه يوم القيامة فرداً

اسف على الاطاله ولك كل التقدير استاذى الفاضل

أحمد حمدى وانا اعتذر على ما بدر من هذا الشخص وانا ارجوا من الادارة اتخاذ القرار

ولك كل التقدير استاذه سعاد على ردك أظن صاحب الموضوع مازال صغير والله اعلم

يظهر من كلامه سبحان الله

جزاكم الله خيرا ارجوا من الادارة النظر فى ذلك الموضوع للأهمية
لا فض فوك

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيف الحق2 مشاهدة المشاركة
بعد اذنك يا غالى هاعقب على حاجتين

على فكرة الدين دى حاجة ولا انا ولا انت لينا نتدخل فيها لان دى حاجة بينه وبين ربنا

ارد أنا عليك وأقولك أن الرسول صلى الله عليه وسلم كان جالسا فمرت جنازة فأثنى عليها الناس خيرا فقال وجبت هو من أهل الجنه ثم مرت جنازة فقال عنها الناس شرا فقال وجبت هو من اهل النار ثم قال انتم شهداء الله فى الأرض

فمن هذا الحديث نعرف ان الناس يشهدون ولا تنسى الحديث الذى يدعمه الذى قال فيه الرسول الاكرم لا تجتمع امتى على ضلال

فما دام الأعم الاغلب يشهد لشخص بالايمان فهو كذلك فيستحيل ان يجتمع الناس على باطل

وتذكر المقوله المشهورة التى تقول انك تستطيع ان تخدع بعض الناس بعض الوقت وتستطيع ان تخدع كل الناس بعض الوقت ولكنك لا تستطيع ان تخدع كل الناس كل الوقت

اولا ملكش حق تسب عقيدة الاسلام هتقولى مشتمتش الاسلام انا باتكلم على الازهر هارد على حضرتك واقولك بما ان حضرتك قولت الازهر صاحب العقيدة الفاسدة وبما ان الازهر ماهو الا ممثل لعقيدة الاسلام اذن حضرتك بتقول على عقيدة الاسلام فاسدة ... لذلك عذرا يا شنودة انى شتمتك علشان بتسب عقيدة الاسلام لان المسلمين انفسهم بيسبوها ...

هههههههههههههههه اكيد مفهمتش قصد الاخ فرق كبير بين العقيدة الفاسده والتى يقصدها الاخ بمعنى التصرفات الفاسدة وبين العقيدة الاسلامية التى تقصدها انت فانت تعرف ان كلمة عقيدة تختلف فى معناها حسب موقعها ولنضرب مثل ففى بعض الاحيان تسمع كلمة العقيدة القتالية للجيش فهل معنى ذلك دينى ام يقصد بها الطريقة والافعال والسلوك ؟؟؟؟؟؟

ثالثا انا شايف ان معظم المشاركين فى الموضوع بيبصوا لكوب المية الفارغ ... وبينسوا حاجات كتير

هتقولى حكم مبارك فاسد .. هاقولك ممكن بس متقارنش عبد الناصر والسادت والناس اللى جابتنا الارض دى بمبارك ومتقوليش حرب 73 لان سيرتها بتضايقنى

خلاص نقارن برجب طيب اردوغان الرجل الذى وقف وقفة صلبة عند غزو غزة لم يقفها زعيم عربى وترك المؤتمر ولم يستطع عمرو موسى بالرغم من انه هم بذلك من الانصراف مثلة واعجبنى انه اعتز باسلامة وقال انا وريث الدولة الاسلامية العثمانية ومهاتير محمد مثال الديمقراطية الذى اصلح بلادة ثم سلم الحكم طواعية وتنازل عنه

وفى الاخر هاقول لحضرتك يا استاذ حمدى .. حضرتك مدرس مادة فى احدى المدراس الحكومية هل عرفت تحكم فصل فيه مالا يقل عن 30 طالب ؟؟ لو قولت اه هاضطر استاذن واتابع بصمت ... فما بالك بواحد بيحكم 79 مليون ؟؟

أولا بقدر احكم فصل فيه 50 طالب بشيئين أولا بثقتهم فيا وحبهم لى فلو كنت مدرس لا اجيد الشرح او اتعسف فى استعمال حقى التأديبى ضدهم فلن يبقى امامى الا الضرب

لكن لأنى والحمد لله عارف اللى اليا واللى عليا استطيع التحكم فيهم بل ان من يعاقب لأنه لم يذاكر او لم يحل واجبا فصدقنى يبكى لأنه اغضبنى وليس من الضرب

انت اعطيت مثال جيد

الفصل ذى الدولة والطلبه ذى المواطنين لو كنت معاهم صادق والله حيقفوا جنبك ويحبوك لكن تخدعهم وتغشهم وتعتقد انهم مغفلين فتكون انت المغفل لأن الشعب المصرى واعى وفاهم كل شئ بس مستضعف

وهاقولكم حاجة علشان محدش يقول ده مع مبارك ولا بتاع ... اذا كانت الحكومة فاسدة .. جاوبنى وقولى عملت ايه علشان ترفع الفساد ده ؟؟ والاخ اللى بيتكلم عن الاخوات المحتجزات فى السجون الكنائسية ... حضرتك عملت ايه علشان تنصر اختك ؟؟ للاسف يا جماعة العيب فينا حتى لو الحكومة فاسدة فاحنا اللى المفروض نصلحها بس هيهات هيهات لما توعدون .

بالنسبه لرد الفعل ولو انه مش بالقدر الملائم وطبعا معروف الاسباب من تضيق الامن والاعتقالات وغيرها الا ان هناك رد فعل

مع اعتراضى الشديد على الاسلوب الهمجى المتبع من بعض الناس فى الموضوع وعدم تقدير المدرسين الافاضل الا ان ميدو قال كلمة جميلة جدا "زمان كانت اللحمة ب4 قرش ومكانش حد لاقيها
انما دلوقتي ب 70 جنية وسيادتك بتاكلها علي طول " وبالنسبة للناس المعترضة على الكلام ده ياريت يسالوا حد من اجدادهم قولهم كنتوا بتاكلوا لحمة كام مرة فى السنة ...

يا عمنا مين قالك انه كلام جميل فى الوقت اللى كانت اللحمة فيه ب 4 قروش كان اقل موظف بيقبض 80 قرش او جنيه يعنى يقدر يشترى 20 كليو لحمة وايامها كنا تحت الاحتلال الانجليزى وكان الدولار بريال يعنى الجنيه = 5 دولار اما الان العكس الدولار = 6 جنيه واللحمة الان ب 70 جنيه يعنى حوالى ثلث مرتب موظف

فالقياس اخى الكريم خاطئ

فى حاجة اعتقد انها سلاح ذو حدين عارفين عدد سكان مصر كام ؟؟ 79 مليوووووووووووون
عارفين عدد سكان البحرين كام ؟؟ 800 الف
عارفين عدد سكان قطر كام ؟ مليون ونص
ومعظم البلاد العربية الباقية تتراوح من مليون لخمسة

تفتكروا الحل ايه بقى ؟؟ الصين بالرغم من انها اكبر دولة متقدمة ومنتجاتها تكاد تغزو العالم حتى العرايس الصينى مش حرمونا منها .. بس عدد سكانها موديها وراااااااااااااااااا !!

سبحان الله على التناقض منين غزوا العالم ومنين موديها وراااااااااااا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

فى الاخر هاقول لاى حد قبل ما تقول كلمة على مبارك سواء كانت حق او باطل حط نفسك مكانه وقول لو كنت رئيس هتعمل ايه ... قول هاعمل واحد اتنين تلاته بس مش يبقى كلام والسلام لان الكلام عبال ما يوصل لارض الواقع بيتغير .. اسف لو كنت زعلت حد بكلامى بس البلد دى بتاعتنا كلنا واصلاحها مسئوليتنا كلنا مش مسئولية حد بعينه حتى لو كان الحد ده الرئيس ... وشكرا

والله اللى مش قد المسئوليه بلاش يشيلها يعنى انا مثلا مدرس علوم اعدادى جالى درس ثانوى لم أقبله لأنها مسئولية انا مش قدها

ثم هل عقمت ارحام النساء عن ان يلدن قائدا عظيما ؟؟؟؟

ليس هناك رجل فى 80 مليون يستطيع قيادة مصر ؟؟؟؟

ثم اخى العزيز تذكر ان الرئيس يحكم منذ 30 عام وهذه مده لا يمكن لحاكم ان يحكم فيها بنفس القدرة

فالرجل اصابه الشيب والارهاق ولكنه ما زال متمسكا بالسلطة والنفوذ

انا نفسى لم ارى شخصا يعمل نفس العمل ثلاثين عاما متصله لا سيما لو كان عملا شاقا كالرئاسة

ثم فى اغلب الدول يحدد الدستور مدتين للرئيس لا يتعداهما

اما عندنا فـ ماشاء الله يفضل يحكم لحد ما يموت

قديم 25-12-2010, 09:09 PM
معلم العلوم

New

اقتباس:
أخوى انا مش هابحث فى المنتدى الاسلامى عن طوام الازهر .. ارجو لو حضرتك تعرف حاجة عنهم تخبرنى بيهم ممكن اغير وجهة نظرى فيه انا كمان ... على فكرة انا كنت زى حضرتك كده فى الاول وكنت بامشى ورا كلام الشعارات وان الازهر كذا وان شيخ الازهر عمل كذا بدون وجه حق بس عملت حساب ليوم هاقف فيه بين يدى الكريم ويسالنى ليه قولت كده ... ساعتها مكنتش هاعرف اجاوب !!

اتفضل اخى العزيز هذه بعض طوام مشايخ الازهر

1- سيد بيك اوكى

2- رأى الشيخ ابو اسحاق الحوينى فى شيخ الازهر

3- منع شيخ الازهر النقاب وخلعه لنقاب طالبه

4- مصافحة شيخ الازهر لرئيس اسرائيل

5- لا يعرف ان هناك حصار على غزة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

6- شيخ الازهر يساند فرنسا فى منع الحجاب

7- رد الشيخ محمد حسين يعقوب على منع النقاب

9 - رد الشيخ محمد حسان على شيخ الازهر

10 - شيخ الازهر الجديد

12 - شيخ الازهر الجديد واسرائيل " طنطاوى قاله انه ميعرفش شيمون بيريز يمكن ميكونش بيشوف تليفزيون "

قديم 25-12-2010, 09:40 PM
سيف الحق2 سيف الحق2 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

سيف الحق2 is an unknown quantity at this point

وأوضح شيخ الازهر ان النقاب أمر سماوى .. لا يحق لاى حاكم ان يمنعه وذلك فى بلاد الاسلام فقط !! حبيت اكتب الجملة دى اللى سمعتها فى احد الفيديوهات نظرا لانى سمعت اخوة افاضل كتير قالوا ان شيخ الازهر منع النقاب
بالرغم من الهجوم الشديد اللى هتعرضله بسبب كلامى ده بس مضطر انقله .. واسالك يا اخى الفاضل .. هل هذه اخلاق العلماء اللى باعتلى فيديو ليه وعايزنى اخد برائيه فى شيخ الازهر .. ؟؟ على الاقل يا اخى شيخ الازهر دُفن فى أطهر مكان على وجه الارض .. ونحسبه رحمه الله من الصالحين ولا نزكيه على الله .. ولو ليه اى طوام فله رب جليل هيقف بين ايديه وهيحاسبه على كل كبيرة وصغيرة ...
الشيخ الحويني يشتم شيخ الأزهر علانية ويمسح به البلاط!!
وبالنسبة لشيخنا الفاضل محمد حسان كم يعلم الله كم احبه فى الله بس برده نفس الرد السابق .. لو فى عالم غلط فى حاجة يبقى لازم نرد عليه بالحسنى مش زى ما قال على الدكتور عمرو خالد .. انت اللى فاشل وافشل اهل الارض .. هسالك يا غالى .. هل عمرو خالد افشل من اليهود والنصارى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 25-12-2010, 09:44 PM
عضو مجتهد

وبالنسبة لسلام شيخ الازهر على اليهود ...
مش هاقولك الرسول سلم على يهودى فى يوم من الايام ده انا هاقولك الرسول زار جاره اليهودى لما مرض ومش اى جار .. ده جاره اللى كان متوعده بالاذية
سلمك الله اخى .. ربنا قال من عادى لى وليا فقد أذنته بالحرب .. مش ممكن يكون شيخ الازهر ولى من اولياء الله ... ساعتها هتقدر على حرب ربنا ... حياك الله اخى واقولك شئ
اذا رايت احد العلماء يسب عالماً فاعلم انه مدخول النية .. لا يعمل لله بل لغيره
قديم 25-12-2010, 10:00 PM
عضو مجتهد

بص يا غالى ده كلام شيخ الازهر انا كتبته ليعلم العالم كله كم من الافتراءات على الرجل انظر الفيديو فى اخر الرد

" قرر المجلس الاعلى للازهر منع الطالببات والمدرسات من ارتداء النقاب فى داخل الفصول الدراسية الخاصة بالبنات والذى يقوم بالتدريس فيها المدرسات من النساء فقط سواء كان ذلك فى المراحل الابتدائية او الاعدادية او الثانوية . وقرر المجلس الاعلى للازهر تطبيق ذلك فى المدن الجامعية الخاصة بالطالبات حرصا عليهن وللطالبات الراغبات فى النقاب استعماله فى بيوتهن وفى الشارع وفى ساحة المعهد الذى يدرسن فيه والممنوع فقط استخدامه فى الفصل الدراسى للبنات والذى ي\قوم فيه المدرسات من النساء فقط كمان ان المجلس الاعلى للازهر قرر منع جميع الطالبات فى جميع المراحل فى الازهر وفى جامعته من ارتداء النقاب فى قاعات الامتحانات الخاصة بالفتيات والتى لا وجود للرجال معهن فى هذه القاعات وتكون المراقبة عليهن فى الامتحان مقصورة على النساء فقط "

قديم 25-12-2010, 10:45 PM
معلم العلوم

اقتباس:
وأوضح شيخ الازهر ان النقاب أمر سماوى .. لا يحق لاى حاكم ان يمنعه وذلك فى بلاد الاسلام فقط !! حبيت اكتب الجملة دى اللى سمعتها فى احد الفيديوهات نظرا لانى سمعت اخوة افاضل كتير قالوا ان شيخ الازهر منع النقاب
بالرغم من الهجوم الشديد اللى هتعرضله بسبب كلامى ده بس مضطر انقله .. واسالك يا اخى الفاضل .. هل هذه اخلاق العلماء اللى باعتلى فيديو ليه وعايزنى اخد برائيه فى شيخ الازهر .. ؟؟ على الاقل يا اخى شيخ الازهر دُفن فى أطهر مكان على وجه الارض .. ونحسبه رحمه الله من الصالحين ولا نزكيه على الله .. ولو ليه اى طوام فله رب جليل هيقف بين ايديه وهيحاسبه على كل كبيرة وصغيرة ...
الشيخ الحويني يشتم شيخ الأزهر علانية ويمسح به البلاط!!

اخى العزيز

للأسف أنت تكابر وتعاند ولا تزعن للحق

طلبت اتغير رأيك اشياء ومخالفات قام بها شيوخ الازهر فلما احضرناها لك اذا بك تستميت فى الدفاع عنه بحجه انه قد مات

بالنسبة لكلامك على العلماء الذين ردوا عليه فنعم هذه اخلاق العلماء الربانيون الذين لا يخافون فى الله لومة لائم وليسوا من علماء السلاطين والملوك

ثم ما الذى تعيبه عليهم هل سبوه ام لعنوه ؟؟؟ كل ما قاله الشيخ ابو اسحاق ان طنطاوى ليس صاحب علم والله قد صدق

اما بالنسبة انه مات فى اطهر بقعه فقد مات الزناه والسارقين فى الحرم ليس معنى ذلك انهم من اهل الجنة

اما بالنسبة لحسابه على الله فأنت مخطئ فهو ليس شخص عادى لنقول امره الى الله
جميعنا امرنا الى الله ولكن الا تعلم ان يأتى يوم القيامة برجل يجرجر احشائة ويدور فى النار كما تدور الرحا فيقول له الناس يا فلان الم تكن تأمرنا بالمعروف وتنهانا عن المنكر قال كنت امركم بالمعروف ولا اتيه وانهاكم عن المنكر واتيه

هذا حال الامر بالمعروف ولا يأتية فما بالك بأكبر شخصية اسلامية يأخذ برأيها الملايين ؟؟؟

وبالنسبة لشيخنا الفاضل محمد حسان كم يعلم الله كم احبه فى الله بس برده نفس الرد السابق .. لو فى عالم غلط فى حاجة يبقى لازم نرد عليه بالحسنى مش زى ما قال على الدكتور عمرو خالد .. انت اللى فاشل وافشل اهل الارض .. هسالك يا غالى .. هل عمرو خالد افشل من اليهود والنصارى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لا طبعا لست متفقا مع الشيخ محمد حسان فى ذلك ولكن الشيخ قد فهم الكلمة خطأ وساعد على ذلك تساهل عمرو خالد فى الكلام عن الرسول وعن الله ووصفه لله بأوصاف لا تليق بجلاله وانا اعلم انه لا يقصد الاساءة ولكن التبسيط ففى احد المرات قال ربنا سهران مبينامش طبعا لا يليق بالله هذا اللفظ ومع ذلك لا انتقصه ولكن الوم عليه ومع ذلك عمرو خالد ليس كشيخ الازهر

اقتباس:
وبالنسبة لسلام شيخ الازهر على اليهود ...
مش هاقولك الرسول سلم على يهودى فى يوم من الايام ده انا هاقولك الرسول زار جاره اليهودى لما مرض ومش اى جار .. ده جاره اللى كان متوعده بالاذية

الكثير يقع كثيرا فى هذا الخطأ

أخى العزيز فرق كبير بين يهودى جارى وبين يهودى صهيونى اسرائيلى ي*** اولادى ويغتصب زوجتى ويسرق ارضى كيف يسلم على شيمون بيريز بكلتا يديه ويشد على يديه بحميميه وفى النهاية يحلف بالله كذبا انه لا يعرفة كيف لا يعرفة الا يشاهد تليفزيون ولو فرضنا انه لا يعرفه فلما يسلم عليه ؟ ولما هذه الحميمية فى السلام

ثم فى عهد الرسول صلى الله عليه وسلم لم يكن الاسلام قد انتشر ولكن الان الدين عند الله الاسلام كما قالت الايه الكريمة " ان الدين عند الله الاسلام " فكل الاديان بعد هذه الايه باطلة
ومع ذلك لو اصر اليهودى او النصرانى على ديانته فهو وما يريد له دينه ولنا دين بلا تعدى منه علينا

اما شيمون بيريز ويدة الملطخة بدماء الفلسطنيين لا تستقبل بين يدى شيخ الازهر

سلمك الله اخى .. ربنا قال من عادى لى وليا فقد أذنته بالحرب .. مش ممكن يكون شيخ الازهر ولى من اولياء الله ... ساعتها هتقدر على حرب ربنا ..

يا اخى كما ذكرت لك نحن لا نحكم على الاعيان اى لا نحكم على شخص بعينه بل نحكم على تصرفاته
فقد عرضنا عليك تعدياته ولكنك للأسف اغلقت اذنك وعينك وذهبت تدافع عنه باستماته على امل ان يكون ولى
. حياك الله اخى واقولك شئ
اذا رايت احد العلماء يسب عالماً فاعلم انه مدخول النية .. لا يعمل لله بل لغيره
ومن قال لك انه عالم اصلا ؟؟؟؟؟؟

اقتباس:
بص يا غالى ده كلام شيخ الازهر انا كتبته ليعلم العالم كله كم من الافتراءات على الرجل انظر الفيديو فى اخر الرد

" قرر المجلس الاعلى للازهر منع الطالببات والمدرسات من ارتداء النقاب فى داخل الفصول الدراسية الخاصة بالبنات والذى يقوم بالتدريس فيها المدرسات من النساء فقط سواء كان ذلك فى المراحل الابتدائية او الاعدادية او الثانوية . وقرر المجلس الاعلى للازهر تطبيق ذلك فى المدن الجامعية الخاصة بالطالبات حرصا عليهن وللطالبات الراغبات فى النقاب استعماله فى بيوتهن وفى الشارع وفى ساحة المعهد الذى يدرسن فيه والممنوع فقط استخدامه فى الفصل الدراسى للبنات والذى ي\قوم فيه المدرسات من النساء فقط كمان ان المجلس الاعلى للازهر قرر منع جميع الطالبات فى جميع المراحل فى الازهر وفى جامعته من ارتداء النقاب فى قاعات الامتحانات الخاصة بالفتيات والتى لا وجود للرجال معهن فى هذه القاعات وتكون المراقبة عليهن فى الامتحان مقصورة على النساء فقط "

والله الذى لا اله غيره لو كان صادقا لمنع لبس الضيق والشفاف بدلا من منع النقاب وليس ضحك على الذقون ونقول فى اماكن الدراسة التى يكون فيها مدرسات مهو شئ طبيعى ان الطالبات تخلع النقاب ما دمن امام نساء فقط ايه الجديد يعنى ويا سيدى حقة لكن صدقنى الموضوع اكبر بكتيييييير

ثم اشمعنى جاء المنع الان وبعد منع دول اوروبا للنقاب ولماذ العرى حرية شخصية والنقاب هو اللى يتحارب
قديم 25-12-2010, 11:01 PM
عضو مجتهد

أخوى .. بل أستاذى الفاضل .. مين قال انى اغلقت اذنى عن الحق وكل ما اتيت بيه يشهد الله انى لحد دلوقتى فاتح اليوتيوب اشوف الفيديوهات لعلى ارى بعض الطوام التى لا تغفر والتى يحارب بها ولكنى الى الان لا ارى اى شئ ممن يُدعى عليه ..
انت شايف ان مشكلة النقاب معندوش حق فيها .. علشان حد يقول عليه جاهل .. يا غالى هوا متكلمش عن النقاب بصفة عامة .. الرجل قال فى الفصول طالما المدرسات نساء وطالما لا يوجد اى رجل فى مكان الدراسة او لجنة الامتحان ؟ ايه المشكلة فى كده .. ولو تكلم عن النقاب بصفة عامة وقال لم يامرنا به الاسلام ساعتها الامر يحتمل الهجاء ولكن بادب وباسلوب يليق بالعلماء ويكون الرد من خلال كتاب الله وسنته .. مع انى اميل مع رأى جمهور العلماء ان عورة المراة جسدها كله الا الوجه والكفين واميل ايضا الى الحرية فى اللبس اللى عايز يلبس نقاب يلبس واللى عايز يمشى بالاندروير يمشى اشمعنى الكوسة مش هتوصل للبس .. ولو سالتنى هتفرض على بنتك النقاب هاقولك بفم يملؤه الثقة أيوه غصب عنها .
بعد اذنك يا غالى لو شيخ الازهر غلط فى شئ من الاحرى ان اللى يطلع فى قناة فضائية الافضل من ان يشتمه ان يمسك بكتاب الله ويقول لقد أخطات يا شيخنا فى كذا وكذا ودليلى من القران والسنة كذا وكذا اما الهجاء الاعمى والظهور بوجه اخر يملؤه الغرور فانا ضده

وزى ما قولتلك يا غالى انا متجاهلتش الفيديوهات بتاعت حضرتك ولسه لحد الان بابحث عن الطوام لكن لم اجد اى شئ ولو فى هاقولك انا مع الحق مش مع شيخ الازهر ولا مع علماء السلف لانى ورب الكعبة ارفض المسميات فكلنا مسلمين

قديم 25-12-2010, 11:24 PM
الصورة الرمزية المبتسم الحزين
المبتسم الحزين المبتسم الحزين غير متواجد حالياً
طالب جامعي (طب أسنان الأزهر)

المبتسم الحزين is on a distinguished road

هذا هو الخطأ الفادح !!!!!!!

ان تاخد شيخ الازهر مثال وتعمم به علي جميع مؤسسات الازهر بما فيه من علماء وطلاب علم

ولو اخطأ بعض المنتمين لمؤسسه معينه لا يصح ان نتهم بخطأ جميع المؤسسة !!!!!!

ومثال علي ذلك : هل يعني رأي رئيس مصر ان يكون هو رأي شعب مصر !!!

ومثل ان يخطأ مسلم فيتهمون كل المسلمين بالخطأ ؟؟

للاسف دائما نقع في خطأ التعميم و هذا غير مقبول
قديم 25-12-2010, 11:56 PM
الصورة الرمزية miss_me21
miss_me21 miss_me21 غير متواجد حالياً
ممتاز

miss_me21 is on a distinguished road

ويحياااااااااااااااااااااااااااااااا الحزب الوطنى الديموقراطىى شايفين شغلهم تمام

قديم 26-12-2010, 12:03 AM
الصورة الرمزية DR/ AHMAD
DR/ AHMAD DR/ AHMAD غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

DR/ AHMAD is on a distinguished road

تصدقوا فعلا والله صح

في فرق يا جماعة بين السياية الحكيمة وبين لقمة العيش

والحالة اللي الشعب فيها

الخبر بيقول سياسة حكيمة و كده وده فعلا صح

فرقواااااااا

وصال - نيل سات / 10949
صفا - نيل سات / 10757 صفا - عرب سات / 11013
قناة الحكمة 10992 رأسي

قديم 26-12-2010, 12:10 AM
معلم العلوم

اقتباس:
أخوى .. بل أستاذى الفاضل .. مين قال انى اغلقت اذنى عن الحق وكل ما اتيت بيه يشهد الله انى لحد دلوقتى فاتح اليوتيوب اشوف الفيديوهات لعلى ارى بعض الطوام التى لا تغفر والتى يحارب بها ولكنى الى الان لا ارى اى شئ ممن يُدعى عليه ..

غريبه دا انا حاطط لك اكتر من 15 مصيبه ارتكبها شيخ الازهر فى اول رابط ثم فصلت بعد ذلك

يعنى مش محتاجه بحث

ها هو الرابط
http://www.youtube.com/watch?v=4su9i...eature=related

انت شايف ان مشكلة النقاب معندوش حق فيها .. علشان حد يقول عليه جاهل .. يا غالى هوا متكلمش عن النقاب بصفة عامة .. الرجل قال فى الفصول طالما المدرسات نساء وطالما لا يوجد اى رجل فى مكان الدراسة او لجنة الامتحان ؟ ايه المشكلة فى كده .. ولو تكلم عن النقاب بصفة عامة وقال لم يامرنا به الاسلام ساعتها الامر يحتمل الهجاء ولكن بادب وباسلوب يليق بالعلماء ويكون الرد من خلال كتاب الله وسنته .. مع انى اميل مع رأى جمهور العلماء ان عورة المراة جسدها كله الا الوجه والكفين واميل ايضا الى الحرية فى اللبس اللى عايز يلبس نقاب يلبس واللى عايز يمشى بالاندروير يمشى اشمعنى الكوسة مش هتوصل للبس .. ولو سالتنى هتفرض على بنتك النقاب هاقولك بفم يملؤه الثقة أيوه غصب عنها .
بعد اذنك يا غالى لو شيخ الازهر غلط فى شئ من الاحرى ان اللى يطلع فى قناة فضائية الافضل من ان يشتمه ان يمسك بكتاب الله ويقول لقد أخطات يا شيخنا فى كذا وكذا ودليلى من القران والسنة كذا وكذا اما الهجاء الاعمى والظهور بوجه اخر يملؤه الغرور فانا ضده

حدث كثيرا حتى ان الفيديو الاول الذى عدد فيه الاستاذ وجدى غنيم اخطاءة قال له انت اخطئت فى كذا وكذا ويرد بكل غباء وعناد ويهاجم العلماء ويصفهم بالجهال والسمكريه وغيره من الالفاظ التى لا يقولها الا العربجيه

وزى ما قولتلك يا غالى انا متجاهلتش الفيديوهات بتاعت حضرتك ولسه لحد الان بابحث عن الطوام لكن لم اجد اى شئ ولو فى هاقولك انا مع الحق مش مع شيخ الازهر ولا مع علماء السلف لانى ورب الكعبة ارفض المسميات فكلنا مسلمين

معك حق انا ايضا اكره المسميات
ولكن هى لتمييز الطريق والفكر وليست للفرقة ولولا التسمية لقلنا انا اهل السنه والشيعه والمعتزله والزيدية وغيرهم من الفرق والمذاهب مسلمون ولضاع الامر والتفريق بينهم اساسى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المبتسم الحزين مشاهدة المشاركة
هذا هو الخطأ الفادح !!!!!!!

ان تاخد شيخ الازهر مثال وتعمم به علي جميع مؤسسات الازهر بما فيه من علماء وطلاب علم

ولو اخطأ بعض المنتمين لمؤسسه معينه لا يصح ان نتهم بخطأ جميع المؤسسة !!!!!!

ومثال علي ذلك : هل يعني رأي رئيس مصر ان يكون هو رأي شعب مصر !!!

ومثل ان يخطأ مسلم فيتهمون كل المسلمين بالخطأ ؟؟

للاسف دائما نقع في خطأ التعميم و هذا غير مقبول
نحن لا نعمم ففى الازهر الكثير من العلماء الافاضل والذين اعترضوا علانية حينما قال فى موضوع منع الحجاب ان فرنسا حقها حقها حقها فرد علماء افاضل وقالوا شيخ الازهر لا يمثل الا نفسة وصدعوا بكلمة الحق التى استعصت على شيخ الازهر
قديم 26-12-2010, 12:23 AM
عضو مجتهد

The video you have requested is not available.

If you have recently uploaded this video, you may need to wait a few minutes for the video to process.
Sorry about that.

الفيديو لا يعمل .. لكن ما عليك امر يا استاذنا ان شاء الله هابحث فى كل هذه الطوام لكن يا استاذنا حضرتك قولت ان فضيلة الشيخ وجدى غنيم قال كذا وكذا ... يا اخى اين الدليل ؟؟ انا عايز اشوف اللى قاله شيخ الازهر مش اللى قاله الشيخ الفاضل عن شيخ الازهر ...
وفى حاجة عايز حضرتك تتفق معايا فيها ولا يجوز ان ننفيها ... ان مهما كان شيخ الازهر له طوام فهيا من نفسه وسوء فهم لشئ معين حاك فى خاطره وليس بأمرا من السلطة العليا او من فرنسا او خلافه لان حضرتك لو فكرت فى الموضوع هتلاقى ان ملوش مصلحة فى اى شئ وده عالم جليل نحسبه كذلك رحمه الله ولا نزكيه على الله وهوا الان بين يدى عظيم لا يُظلم عنده مثقال ذرة وهوا أولى بمحاسبته ..
أوعدك ان الموضوع مش هيقف على الفيدوهات اللى شوفتها من حضرتك النهاردة وهاحاول اوصل لشئ واحد من اللى العلماء الافاضل قالوه عليه .. أسف يا غالى مضطر اخش انام دلوقتى وان شاء الله للحديث بقية فى آن أخر . دومت فى رعاية الله

العلامات المرجعية