اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 14-09-2013, 07:35 PM
الصورة الرمزية هتـــلر
هتـــلر هتـــلر غير متواجد حالياً
عضو قدوة

هتـــلر has a spectacular aura about

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة work_station مشاهدة المشاركة
كان ممكن يكون احسن لو كلمتنى على الخاص علشان مش نلخبط الناس اللى متابعة المشكلة ان اسئلتك عبارة عن انك ملخص الدروس وبتقولها ما انا فى الاول فى شرح حل العقدة بتاعة الطلبه الدحيحة قلتلك اللى انتا بتقولة وبعد كدا فى الدرس الثامن بعد حلتلك العقدة حولتك الى واحد منهم علشان تدخل بينهم وتلقط اساليب التفوق ما هو لازم تتخالط مع الناس دى لانهم عندهم قدرات جبارة .............وحكاية ربط الحاجة بصحابك انا مش بربطك بصحابك لا انا بحفزك بيهم لان من االاكيد ان لك طاقة هتنفذ طب ازاى تشحنها بالتحفيز والغيرة الكويسة الخاليه من الحقد .

وقلنا عن موضوع السرية ان مش من حق حد ابدا انه يستجوبك وياخى لو اتزنقت مش تكدب لكن توه الكلام وموه فيه او قله مش قادر اركز معاك لو طلع بجح قلة ملكش دعوة خليك فى حالك.

موضوع انا جايب كام ودخلت كلية ايه مش هيفيد لكن اقدر اقول انى بفضل الله جل وعلى وحدة حققت هدفى المرجو وذلك بالاخذ بالاسباب والتغلب على المصاعب بالاستعانة بالله .

ارجو ان الصورة تكون وضحت لو احتجت مساعدة كلمنى على الخاص واكونت سكاى بى موجود اسفل الدرس الاول وربنا يوفقكم جميعا
.
.
.
.
.
.

لسه المشاركات بتاعتى مش سامحالى اتكلم خاص
عندك فيس ؟
قديم 13-09-2013, 11:34 PM
الصورة الرمزية عبد المقصود مصطفى
عبد المقصود مصطفى عبد المقصود مصطفى غير متواجد حالياً
chemistry
الحاصل على المركز الثالث فى مسابقة المعلومات العامة أغسطس 2016

عبد المقصود مصطفى is on a distinguished road

عايز استفسر عن حاجة معينة ممكن ؟
قديم 13-09-2013, 11:44 PM
work_station work_station غير متواجد حالياً
عضو جديد

work_station is on a distinguished road

يا جماعة انا عاوز الدروس تكون تحت بعضها الماقشات داخل الدروس هتلخبط الناس اى حد محتاج اى استفسار ياريت يكلمنى على الخاص .

Skype account: workstation1988

فى اى وقت
.
.
.
.
قديم 14-09-2013, 05:18 PM
عضو جديد

الدرس العاشر

حل مشكلة صعوبة الحفظ وثقلة

سلاح المزاكرة (الورق الابيض)

اولا ما تستعجبوش لو قلتلكم ان الورق الابيض من اشد ادوات التفوق وكل خطط ومنظومات المزاكرة هتنفذ باستخدام الورق الابيض فشوف معايا:

الورق الابيض هتكون كل مزكرتك عليه فقولك حكمة خليها فى مخك الى الابد اللسان خوان بمعنى لو هتستخدم الطريقة الشفوية فى المزاكرة هتلاقيها طريقة مؤقتة وبعد ساعات وليس ايام هتنسى اللى حفظتة اذا مزكرتك من دلوقتى هتكون على الورق الابيض تخليه جنبك على طول .

معلومة مهمة :

لسانك بيستخدم عينك فى الحفظ وبالتالى يبنى على السرعة
الكتابة وهى ايدك بتستخدم المخ وبالتالى مبنية على التفكير والتأنى.

شوف اقل شئ يوم الامتحان مش بيقولك سمعلى الاجابة لا هتلاقية رمالك ورقة اجابة وقالك حل بالكتابة اذا بحل الاسئلة على الورق الابيض فيه فوائد كثيرة ومنها:

-بتكسر حدة الكسل لانك كل اجابة هتضطر تصبر وتكتبها خطوة خطوة بدل ما تقلبها فى ثانية بلسانك او عينك.
-هتلاقى نفسك كل اجابة بتضطر تكتبها بتانى وبالتالى جرب كدا هتلاقى نفسك حفظت بسهولة.

-الورق الابيض بتسجل فيه خططك وملاحظاتك.

-الورق الابيض بتلخص فيه حل الاسئلة الصعبة الطريقة اللى وقت ما تراجع عليها تانى تفهمها من نفسك لانك انتا الللى شرحتها لنفسك وبطريقتك.
.
.
الخ.

اذا للورق الابيض فوائد بس بالله مش تستلم للكسل اللى كل شوية هيقولك يوه هشترى ورق واقعد اكتب يا عم فكك اللسان اسهل.

طيب كتير من الناس بتشتكى من الحفظ الحل ايه ببساطة

حل المشكلة بسيط اولا حاول الاسئلة والمسائل العادية والصعبة شوية تسمعها كتابة مرة واتنين وركز بعد ما تسمعها مرة واتنين ارجع سمعها بلسانك بس بعد ما تسمعها كتابة طيب الاسئلة الصعبة جدا.

الاسئلة الصعبة جدا نقسمها على مراحل شوف بقا الذكاء بيقولك اية هيا صعبة قوم جزئ الصعوبة بتاعتها وحاول تضعف وتقلل منها ازاى انتا عندك حجر كبير عاوز تكسرة هل تقدر فى مرة واحدة تكسرة اكيد حاجة صعبة الحل انك تكسر الحجر نصين وبعد كدا تكسر كل نص ربعين بالظبط الاسئلة المعقدة هقوم احفظها بالعين مرة واتنين بعدها اقوم اسمعها كتابة مرة واتنين هتلاقى العملية بقت اسهل للنص بعد كدا ارجع سمعها شفوى تانى لتالت مرحلة بكدا هتلاقى الحكاية بقت سهلة جداااااااااااااااا.

شوفوا والله فى الغالب ان اجمل فترة للحفظ الشفوى بتكون بين العصر والمغرب وخاصة لما تكون فى اماكن مفتوحة زى السطح او البلكونة حاول تستغلها فى الحفظ النظرى لانها بتكون رخمة وانتا محبوس بتزاكر جوة الغرفة ودا سر فى كون الفترة دى ممكن تضيعلك اليوم كلة .

وفعلا فى الغالب فترة ما بين العصر والمغرب لو احسنت استخدامها هتظبط اليوم ولو المود بتاعك باظ هتاثر على باقى اليوم فحاول فيها تزاكر فى مكان مفتوح.

والله الموفق

.
.
.

قديم 14-09-2013, 08:38 PM
عضو جديد

شوف انتا عاوز ايه واكتبة ؟
قديم 14-09-2013, 11:59 PM
مريم رضا 2013 مريم رضا 2013 غير متواجد حالياً
عضو جديد

مريم رضا 2013 is on a distinguished road

فين بقية الموضوع ..
قديم 15-09-2013, 08:38 AM
عضو جديد

اى موضوع ؟
قديم 15-09-2013, 09:39 PM
عضو جديد

الدرس الحادى عشر

سر جديد كتب الثانوية العامة ومفاتيح الكتب

اقولكم على سر بس محدش يزعل ودى تعتبر وجه نظر على المستوى الشخصى مش بجبر بيها * عمر ما طالب متفوق اعتمد على المدرس بنسبة اكبر من 10% الا فقط فى مادة زى الرياضيات ممكن توصل 60% ومن الاشخاص بيعتبروا ان المدرس عبارة عن فهرس منظم بينظم تسلسل المادة * المهم النصيحة انك فى مزاكرتك لابد وان تعتمد على الكتب الموثوق بها ومن ناحية الخطط ومواقيت المزاكرة اعتمد على خطط انتا اللى تناسبك انتا وملكش دعوة بالمدرس نهائيا وقبل كل دا اهم شئ الاعتماد على الله عز وجل فى الامر كلة من اوله لاخرة لان الله هو الموفق والمستعان.

ثانيا لكل كتاب مفتاح والامر مش معقد هفتاح بسيط يعنى مش حاجة معقدة واعنى بالمفتاح طريقة المزاكرة ونام تعاملك مع الكتاب اما الكتاب كدا وخلاص هيكون زيه زى اى كتاب.

نبدأ ونسمى الله بسم الله الرحمن الرحيم

مادة اللغة العربية : ومعدلك هيكون من 27 اذا كان مستواك وجهدك متوسط الى 29 لو كنت بجهد عالى وذلك عن اساس المادة من 30

اللغة العربية لابد من كتاب المعلم الشرح + كتاب المعلم مراجعة نهائيه واتصرف وجيبة من بتاع الكتب القديمة او واحد اكبر منك المهم كتاب الشرح يكون معاه كتاب المراجعة حتى ولو السنة دى غير اى سنة قبلها فبردة هينفع.

ونتفق على شئ فى العربى : كتاب المعلم كبير جدا فى العربى بالذات وزخير جدا بالمعلومات اللى هتبلك لان والله ما هتصدق انك لو زاكرت التمارين فقط تقدر تجيب 27 من 30 ........ طيب مزاكرات الاستاذ خليك زكى بعد ما تخلص مزاكرة الدرس من المعلم وتتقنة جداااااااااا فى خمس دقائق بص بعينك على المزكرات بتاعة المدرس وخد منها الاسئلة اللى تحس انها تضيف جديد اما لو عاوز ترميها فى الزباله ارميها.

وبصفة عامة اى استاذ وعلى فكرة الاستاذة لهم منا كل توقير واحترام ............ والدى مدرس المهم اى استاذ بيكون المزكرة من تنتيش من الكتب الخارجية ودا بيشتت الافكار .

مادة الفيزياء: ممنوع تاخد فيها درسين ولا تزاكر من حاجتين تحزيرررررررررررررررررر خطير مادة الفيزياء هو مدرس واحد يكون كويس( لو 2 مدرسين كل واحد هيشرح بطريقة مختلفة عن الاخرى هيعمل زى ما اكنك اخد 2 مضد حيوى فى نفس الوقت هيقفوا مفعول بعض على الفاضى) وكتاب المعلم المراجعة قبل كتاب الشرح هيغنيك عن كل شئ مزكرات الاستاذ مهما كانت قوية هتشتت افكارك كتاب المعلم منظم الافكار وموحدها بتسلسل دقيق وهتلاقى ان كتاب الشرح كاتبلك تحت كل صفح الاسئلة اللى جت من الصفحة دى فى الامتحانات وشكلها وصياغتها شكلها ايه ركز الفيزياء مش سهلة لكن هنكسر صعوبتها باذن الله خطوه خطوه المهم تركز.

مش عاوز اطول وهكمل الدرس اللى جاى ان شاء الله المهم اقرا الدرس دا مرة واتنين .

المهم انا مشاركاتى على الفيس مش تسمح ليا اضع اى رابط المهم اللى يقدر يبحث عنى بنفس الاسم مضاف اليه ات ياهو هيلاقينى وانا هقبل الاضافة او اى حد ابعتلة الرابط بالميل ويحطو هو او الاخ المشرف بالله يحاول يساعد باى حاجة بدل ما هو متوهنا ومش راضى يثبت الموضوع او ننقل الموضوع فى اى منتدى تانى وخلاص.

.

والله الموفق
قديم 17-09-2013, 03:13 AM
مهاب احمد محمد مهاب احمد محمد غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

مهاب احمد محمد will become famous soon enough

اقتباس:
الدرس الحادى عشر

سر جديد كتب الثانوية العامة ومفاتيح الكتب

اقولكم على سر بس محدش يزعل ودى تعتبر وجه نظر على المستوى الشخصى مش بجبر بيها * عمر ما طالب متفوق اعتمد على المدرس بنسبة اكبر من 10% الا فقط فى مادة زى الرياضيات ممكن توصل 60% ومن الاشخاص بيعتبروا ان المدرس عبارة عن فهرس منظم بينظم تسلسل المادة * المهم النصيحة انك فى مزاكرتك لابد وان تعتمد على الكتب الموثوق بها ومن ناحية الخطط ومواقيت المزاكرة اعتمد على خطط انتا اللى تناسبك انتا وملكش دعوة بالمدرس نهائيا وقبل كل دا اهم شئ الاعتماد على الله عز وجل فى الامر كلة من اوله لاخرة لان الله هو الموفق والمستعان.

ثانيا لكل كتاب مفتاح والامر مش معقد هفتاح بسيط يعنى مش حاجة معقدة واعنى بالمفتاح طريقة المزاكرة ونام تعاملك مع الكتاب اما الكتاب كدا وخلاص هيكون زيه زى اى كتاب.

نبدأ ونسمى الله بسم الله الرحمن الرحيم

مادة اللغة العربية : ومعدلك هيكون من 27 اذا كان مستواك وجهدك متوسط الى 29 لو كنت بجهد عالى وذلك عن اساس المادة من 30

اللغة العربية لابد من كتاب المعلم الشرح + كتاب المعلم مراجعة نهائيه واتصرف وجيبة من بتاع الكتب القديمة او واحد اكبر منك المهم كتاب الشرح يكون معاه كتاب المراجعة حتى ولو السنة دى غير اى سنة قبلها فبردة هينفع.

ونتفق على شئ فى العربى : كتاب المعلم كبير جدا فى العربى بالذات وزخير جدا بالمعلومات اللى هتبلك لان والله ما هتصدق انك لو زاكرت التمارين فقط تقدر تجيب 27 من 30 ........ طيب مزاكرات الاستاذ خليك زكى بعد ما تخلص مزاكرة الدرس من المعلم وتتقنة جداااااااااا فى خمس دقائق بص بعينك على المزكرات بتاعة المدرس وخد منها الاسئلة اللى تحس انها تضيف جديد اما لو عاوز ترميها فى الزباله ارميها.

وبصفة عامة اى استاذ وعلى فكرة الاستاذة لهم منا كل توقير واحترام ............ والدى مدرس المهم اى استاذ بيكون المزكرة من تنتيش من الكتب الخارجية ودا بيشتت الافكار .

مادة الفيزياء: ممنوع تاخد فيها درسين ولا تزاكر من حاجتين تحزيرررررررررررررررررر خطير مادة الفيزياء هو مدرس واحد يكون كويس( لو 2 مدرسين كل واحد هيشرح بطريقة مختلفة عن الاخرى هيعمل زى ما اكنك اخد 2 مضد حيوى فى نفس الوقت هيقفوا مفعول بعض على الفاضى) وكتاب المعلم المراجعة قبل كتاب الشرح هيغنيك عن كل شئ مزكرات الاستاذ مهما كانت قوية هتشتت افكارك كتاب المعلم منظم الافكار وموحدها بتسلسل دقيق وهتلاقى ان كتاب الشرح كاتبلك تحت كل صفح الاسئلة اللى جت من الصفحة دى فى الامتحانات وشكلها وصياغتها شكلها ايه ركز الفيزياء مش سهلة لكن هنكسر صعوبتها باذن الله خطوه خطوه المهم تركز.

مش عاوز اطول وهكمل الدرس اللى جاى ان شاء الله المهم اقرا الدرس دا مرة واتنين .

المهم انا مشاركاتى على الفيس مش تسمح ليا اضع اى رابط المهم اللى يقدر يبحث عنى بنفس الاسم مضاف اليه ات ياهو هيلاقينى وانا هقبل الاضافة او اى حد ابعتلة الرابط بالميل ويحطو هو او الاخ المشرف بالله يحاول يساعد باى حاجة بدل ما هو متوهنا ومش راضى يثبت الموضوع او ننقل الموضوع فى اى منتدى تانى وخلاص.

.

والله الموفق
استمر موضوع جيد بس انا معترض علي جزء انك ترمي ورق المدرس لان خلينا متفقين ان المدرس شغال بقاله كتير وعارف نظام الامتحانات فالاسالة اللي بيحطها مهمة وفي النهاية دا موضوع يقرروا الطالب وادعيلي انا لسة داخل هدخل الجامعة
قديم 20-09-2013, 08:21 PM
عضو جديد

بصراحة انا شايف اننا نفتح باب المناقشات داخل الموضوع وان شاء الله الكل يستفاد كل اللى عندة اقتراح او مشكلة يعرضها ............ واحاول بقدر المستطاع اساعد فى حل المشكلة لكن مبدئيا اقتراحاتى هتكون على المستوى الشخصى لانى بشر اصيب واخطئ بمعنى حط فى مخك ان اقتراحى ممكن مش يناسبك بنسبة 100% لكن ممكن يساعدك بشرط انك تكيفة وطوعة على حسب طبيعة مشكلتك وظروفك الاجتماعية .... الخ ............. ونسمى الله واللى عنده مشكلة يكتبها.
قديم 20-09-2013, 10:40 PM
dr_mona dr_mona غير متواجد حالياً
عضو نشيط

dr_mona will become famous soon enough

اقتباس:
بصراحة انا شايف اننا نفتح باب المناقشات داخل الموضوع وان شاء الله الكل يستفاد كل اللى عندة اقتراح او مشكلة يعرضها ............ واحاول بقدر المستطاع اساعد فى حل المشكلة لكن مبدئيا اقتراحاتى هتكون على المستوى الشخصى لانى بشر اصيب واخطئ بمعنى حط فى مخك ان اقتراحى ممكن مش يناسبك بنسبة 100% لكن ممكن يساعدك بشرط انك تكيفة وطوعة على حسب طبيعة مشكلتك وظروفك الاجتماعية .... الخ ............. ونسمى الله واللى عنده مشكلة يكتبها.
\

مشكلتي الملل احيانا من المزاكرة لكن اعود واشعر بالندم
اعمل ايه علشان الاحساس بالملل
قديم 20-09-2013, 11:48 PM
عضو جديد

اولا نركز شويه مع بعض ونحاول نبص على الموضوع نظره صحيحة زى ما الناس المتفوقة بتشوف وتقرر فعلا تكرار الشئ كل يوم ومع الضغط النفسى يؤدى حتما للشعور بالملل علشان الناس كلها تطمئن الشعور بالملل دا كل الناس بتحس بيه لكن تعالوا نشوف الفرق فى واحد بيشعر بالملل ويقوم يعالجه وواحد تانى الملل يسيطر عليه ومش يعرف يزاكر تعالوا نحل مشكلة الملل بكل بساطة .

واول شئ نسال سؤال وركز معايا هل ممكن الملل يجيلك ايام الامتحان او بمعنى ادق مثلا ليله الامتحان هل ممكن تشعر بالملل؟

الاجابة استحاله

طب ليه؟

افسرلك شوف لانك ايام الامتحان بتبقى خلاص عرفت حدود المادة وعرفت الوقت اللى فاضل ليك قد ايه وعرفت ان كل دقيقة هتعمل فيها ايه فعمرك نهائى ما تفكر ولا تشعر بالملل خالص مفيش وقت خالص تفكيرك كلة ازاى اخلص فى خلاص الوقت الضيق دا.

بسرعة نحل المشكلة دى بعمل عمليه تمثيل او تشبية هنحاول نخلى معظم اوقاتنا ذات اهمية ونجدول مواعيدنا بحيث ان حضرتك تبقى عارف ان الوقت دا المفرو اعمل فى اية فحتى لو جالك الملل عمرة ما هيقدر يسيطر عليك لسبب وهو انك عارف لو ضيعت الساعة دى هتضيع او تاخر الجزئ اللى مخطط ليه يتزاكر فى الساعة دى وبالتالى عمليه جدولة الوقت بخطة اسبوع يعنى بحط خطة اسبوعية منظم فيها ساعات كل يوم فى الاسبوع وموزعها على قطع وجزئيات المنهج.

بالتالى هتمل ازاى وليه .

فى نقطة اخرى وهيا سر عظيم ركز معايا سر من اسرار المزاكرة هو عمليه التنويع يعنى مش واحد يدنه يضغط نفسة فى مادة معقدة زى الفيزياء معظم الايام ومعظم الاوقات ........لا لا دا غلط كبير لازم تعمل جدول تنوع فيه شتى انواع المواد وقتها هتحس بلزة المزاكرة.

واعلم تماما طول ما انتا حاسس ان غرفة المزاكرة الجميلة بتعتك غرفة عمليات خاصة بيك بتجددها كل شوية ومنظم فيها وقتك هتحس بلزة الشغلانة دى اما لو انتا مشتت نفسك هتحس بالعذاب والملل والقرف وفى ناس لما تدخل غرفتها بتقول ايه ام القرف دا .

اظن كدا فهمنا الملل بيجى ازاى حل المشكلة دى اية عاوزين نعيد ونفسر من تانى انا مستعد

قديم 27-09-2013, 06:11 PM
الصورة الرمزية Haidy_Soliman
Haidy_Soliman Haidy_Soliman غير متواجد حالياً
عضو جديد

Haidy_Soliman is on a distinguished road

اقتباس:
اولا نركز شويه مع بعض ونحاول نبص على الموضوع نظره صحيحة زى ما الناس المتفوقة بتشوف وتقرر فعلا تكرار الشئ كل يوم ومع الضغط النفسى يؤدى حتما للشعور بالملل علشان الناس كلها تطمئن الشعور بالملل دا كل الناس بتحس بيه لكن تعالوا نشوف الفرق فى واحد بيشعر بالملل ويقوم يعالجه وواحد تانى الملل يسيطر عليه ومش يعرف يزاكر تعالوا نحل مشكلة الملل بكل بساطة .

واول شئ نسال سؤال وركز معايا هل ممكن الملل يجيلك ايام الامتحان او بمعنى ادق مثلا ليله الامتحان هل ممكن تشعر بالملل؟

الاجابة استحاله

طب ليه؟

افسرلك شوف لانك ايام الامتحان بتبقى خلاص عرفت حدود المادة وعرفت الوقت اللى فاضل ليك قد ايه وعرفت ان كل دقيقة هتعمل فيها ايه فعمرك نهائى ما تفكر ولا تشعر بالملل خالص مفيش وقت خالص تفكيرك كلة ازاى اخلص فى خلاص الوقت الضيق دا.

بسرعة نحل المشكلة دى بعمل عمليه تمثيل او تشبية هنحاول نخلى معظم اوقاتنا ذات اهمية ونجدول مواعيدنا بحيث ان حضرتك تبقى عارف ان الوقت دا المفرو اعمل فى اية فحتى لو جالك الملل عمرة ما هيقدر يسيطر عليك لسبب وهو انك عارف لو ضيعت الساعة دى هتضيع او تاخر الجزئ اللى مخطط ليه يتزاكر فى الساعة دى وبالتالى عمليه جدولة الوقت بخطة اسبوع يعنى بحط خطة اسبوعية منظم فيها ساعات كل يوم فى الاسبوع وموزعها على قطع وجزئيات المنهج.

بالتالى هتمل ازاى وليه .

فى نقطة اخرى وهيا سر عظيم ركز معايا سر من اسرار المزاكرة هو عمليه التنويع يعنى مش واحد يدنه يضغط نفسة فى مادة معقدة زى الفيزياء معظم الايام ومعظم الاوقات ........لا لا دا غلط كبير لازم تعمل جدول تنوع فيه شتى انواع المواد وقتها هتحس بلزة المزاكرة.

واعلم تماما طول ما انتا حاسس ان غرفة المزاكرة الجميلة بتعتك غرفة عمليات خاصة بيك بتجددها كل شوية ومنظم فيها وقتك هتحس بلزة الشغلانة دى اما لو انتا مشتت نفسك هتحس بالعذاب والملل والقرف وفى ناس لما تدخل غرفتها بتقول ايه ام القرف دا .

اظن كدا فهمنا الملل بيجى ازاى حل المشكلة دى اية عاوزين نعيد ونفسر من تانى انا مستعد

افدتني ربنا يبارك فيك الكلام قيم

قديم 20-09-2013, 10:38 PM
dr_mona dr_mona غير متواجد حالياً
عضو نشيط

dr_mona will become famous soon enough

الموضوع اكثر من رائع
قديم 21-09-2013, 08:25 PM
fort00 fort00 غير متواجد حالياً
عضو جديد

fort00 is on a distinguished road

لو سمحت يا استاذ محمد

حضرتك بتقول الخطة المنظمة

فممكن حضرتك تقولي ايه هي ضوابطها .. و خطواتها ؟؟؟؟؟؟

العلامات المرجعية