اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 09-08-2013, 05:44 AM
yoyo caty yoyo caty غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

yoyo caty is on a distinguished road
Icon111

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mathmaster مشاهدة المشاركة
من وجهة نظري : طالب علمي رياضة المستفيد الاكبر ، لان الرياضيات 2 عبارة عن بحتة ( جبر وهندسة فراغية وتفاضل وتكامل ) وتطبيقية ( الميكانيكا ) فمفيش جديد بالنسبة له
ده بالعكس هو اترحم من مذاكرة الجيولوجيا وبالنسبة له الاقتصاد والاحصاء هيكونوا اسهل
أما طالب علمي علوم مش كل المدرسين بتدي درس احياء وجيولوجيا فممكن يضطر الطالب إلي انه ياخد درس احياء ودرس جيولوجيا ..... وبالتوفيق لكل الطلاب
فعلا انا اتفق مع حضرتك ... كل اللى تم تغيره بالنسبة لشعبة رياضة هو تغير مسميات فقط .. يعنى رياضة بحتة و تطبيقية بدلا من رياضة 2 و هما الاتنين واحد !! و للاسف ده فيه ظلم واضح جدا لشعبة علوم ده غير ان المدرس اللى هيدى رياضة بحتة هو نفسة اللى هيدى تطبيقية ولكن علوم ليست كذلك كل هذا من اجل معلمى الجيولوجيا هما الطرف الوحيد المستفيد للاسف مفيش ادنى رحمة ولا حتى مسئولية !!!

قديم 09-08-2013, 05:47 AM
دراكو مالفوى دراكو مالفوى غير متواجد حالياً
موقوف

دراكو مالفوى is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yoyo caty مشاهدة المشاركة
فعلا انا اتفق مع حضرتك ... كل اللى تم تغيره بالنسبة لشعبة رياضة هو تغير مسميات فقط .. يعنى رياضة بحتة و تطبيقية بدلا من رياضة 2 و هما الاتنين واحد !! و للاسف ده فيه ظلم واضح جدا لشعبة علوم ده غير ان المدرس اللى هيدى رياضة بحتة هو نفسة اللى هيدى تطبيقية ولكن علوم ليست كذلك كل هذا من اجل معلمى الجيولوجيا هما الطرف الوحيد المستفيد للاسف مفيش ادنى رحمة ولا حتى مسئولية !!!
انتوا مالكوا ومال علمى رياضة ؟؟ انتوا ليكوا كلياتكوا وهما ليهم كلياتهم
والله فرصتكوا حلوة اوى تجيبوا 100%
قديم 09-08-2013, 05:47 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دوك اسراء اوف لاين مشاهدة المشاركة
هو فين لينك الخبر
http://www.cairodar.com/news/details/44515:)
قديم 09-08-2013, 05:59 AM
عضو مجتهد

Opp

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دراكو مالفوى مشاهدة المشاركة
انتوا مالكوا ومال علمى رياضة ؟؟ انتوا ليكوا كلياتكوا وهما ليهم كلياتهم
والله فرصتكوا حلوة اوى تجيبوا 100%
على فكرة حضرتك ممكن متكنش فهمت تعليقى .. انا اقصد انا المفروض يبقى فيه توازن بين كل الاقسام و الشعب سواء كانت علمى بشعبتيه او ادبى .. وعلى ما اظن ان ده من سمات العدل اللى ربنا امرنا به . على فكرة والله احنا مش غيرانييين مثلا يعنى. حضرتك محسسنى ان احنا بنحقد عليهم و ده مش حقيقى .و الغلط الاساسى عالمسئول اللى ياتى قبل الدراسة لا و مش اى مرحلة دى ثانوية عامة و يقرر قرارات مش مسئولة وكل ده عشان يبقى البصمة بتاعته موجوده للاسف هو ده النظام فبلدنا احنا مش عاوزينهم يخدوا زينا احنا عاوزين تتلغى المادة الزياده اللى حطوها دى (جيولوجيا ) وللعلم الجيولوجيا ماده مش صغيرة يعنى
قديم 09-08-2013, 06:07 AM
!!sameh!! !!sameh!! غير متواجد حالياً
عضو نشيط

!!sameh!! is on a distinguished road

اقتباس:
على فكرة حضرتك ممكن متكنش فهمت تعليقى .. انا اقصد انا المفروض يبقى فيه توازن بين كل الاقسام و الشعب سواء كانت علمى بشعبتيه او ادبى .. وعلى ما اظن ان ده من سمات العدل اللى ربنا امرنا به . على فكرة والله احنا مش غيرانييين مثلا يعنى. حضرتك محسسنى ان احنا بنحقد عليهم و ده مش حقيقى .و الغلط الاساسى عالمسئول اللى ياتى قبل الدراسة لا و مش اى مرحلة دى ثانوية عامة و يقرر قرارات مش مسئولة وكل ده عشان يبقى البصمة بتاعته موجوده للاسف هو ده النظام فبلدنا احنا مش عاوزينهم يخدوا زينا احنا عاوزين تتلغى المادة الزياده اللى حطوها دى (جيولوجيا ) وللعلم الجيولوجيا ماده مش صغيرة يعنى
احي فيكي اهتمامك وردودك....علي كل المشاركات....ولابد من المساواة ......لانكم في نفس الظروف

قديم 09-08-2013, 10:10 AM
ابوعمرة ابوعمرة غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ابوعمرة is on a distinguished road

انا كطالب من طلاب علمى علوم شايف ان احنا اكتر ناس اتظلمنا بقرار زى ده لان كده حرام اشمعنا احنا بس اللى ندرس جيولوجيا وطلاب علمى رياضة لا هما مش علمى بردو اما بالنسبة لادبى مش هتفرق معاهم لان علم النفس والفلسفة مفيش اسهل منهم غير كده هما درسوا نص المنهج بتاع المادتين فى سنة تانية وهياخدوا انصاف المناهج الباقية انما احنا عمرنا مادرسنا جيولوجيا وهناخدها لاول مرة وكمان منهج كامل مع الاحياء انا مش فاهم الناس ديه بتفكر ازاى انا لحد دلوقتى مبداتش دروس وهبدا بعد العيد ان شاء الله وبقرار زى ده انا بفكر احول علمى رياضة وخلاص امرى لله لان ربنا بيقول رحم الله امرؤ عرف قدر نفسه وانا مش قد الكم ده من المواد وبكره حاجة اسمهما جيولوجيا لانها اخت الجغرافيا بالظبط وانا فاشل فى الجغرافيا جبت فيها فى سنة اولى ثانوى 16.5 درجة مع ان بابا مستشار المادة بس فى الازهر بس انا مش داخل علمى عشان يجيبولنا مواد ادبية يرخموا بيها علينا مش ناقصة صراحة انا شايف ان رياضة اسهل ولو القرار ده اتطبق بشكل رسمى هاخد قرارى واحول علمى رياضة بعد ما اتفقت مع المدرسين وربنا يستر والحمدلله الواحد متفوق فى الرياضة بس كنت داخل علوم عشان عندى امل ونفسى احققه بس بالشكل ده هيبقى صعب اوى وحسبى الله ونعم الوكيل فى اللى بيخطط وبيجرب فينا !!!!!
قديم 09-08-2013, 10:26 AM
مستر عبد الرحمن مستر عبد الرحمن غير متواجد حالياً
عضو نشيط

مستر عبد الرحمن is on a distinguished road

ابني عضو اتحاد طلاب مدارس مصر
بيقول الكلام ده مناقشة مفيش قرار رسمي صدر بذلك حتي الآن ولن نسمح بزيادة مواد الثانوية العامة
[SIZE=5][COLOR=Blue][FONT=Georgia]يارب احفظنا من العذاب يوم القيامة واجعلنا تحت ظل عرشك يوم لا ظل فية إلا ظلك يا أرحم الراحمين وأرحم ابنائنا الطلبة وأجعل الاسئلة [COLOR=Red]بردا وسلاما على قلوبهم وحلل عقدة من لسانهم
السيرة الذاتية:
[COLOR=Indigo][COLOR=Green][U][B]الاستاذ/عبدالرحمن عبدالمنعم مدبولي
موجه أول لغة عربية بالمرحلة الابتدائية
العمر الحقيقي58 عاما
قديم 09-08-2013, 10:31 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مستر عبد الرحمن مشاهدة المشاركة
بيقول الكلام ده مناقشة مفيش قرار رسمي صدر بذلك حتي الآن ولن نسمح بزيادة مواد الثانوية العامة

اولا احب اشكر حضرتك على اهتمامك وتقديرك لاهمية الموضوع بس احنا كده كطلبة محتاسين لانه خلاص هنبدا الدروس وفى ناس بدات بالغعل ومفيش قرار منظم للثانوية العامة للسنة الجاية فياترى هنفضل لحد امتى فى مناقشات واذا كان فى قرار هيبقى امتى ولاهيتم الاعتماد على القرار 88 القديم من غير تعديل ياريت حضرتك لو عندك اى معلومة تفيدنا وشكرا مرة تانية على اهتمامك
قديم 09-08-2013, 11:29 AM
موقوف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوعمرة مشاهدة المشاركة
انا كطالب من طلاب علمى علوم شايف ان احنا اكتر ناس اتظلمنا بقرار زى ده لان كده حرام اشمعنا احنا بس اللى ندرس جيولوجيا وطلاب علمى رياضة لا هما مش علمى بردو اما بالنسبة لادبى مش هتفرق معاهم لان علم النفس والفلسفة مفيش اسهل منهم غير كده هما درسوا نص المنهج بتاع المادتين فى سنة تانية وهياخدوا انصاف المناهج الباقية انما احنا عمرنا مادرسنا جيولوجيا وهناخدها لاول مرة وكمان منهج كامل مع الاحياء انا مش فاهم الناس ديه بتفكر ازاى انا لحد دلوقتى مبداتش دروس وهبدا بعد العيد ان شاء الله وبقرار زى ده انا بفكر احول علمى رياضة وخلاص امرى لله لان ربنا بيقول رحم الله امرؤ عرف قدر نفسه وانا مش قد الكم ده من المواد وبكره حاجة اسمهما جيولوجيا لانها اخت الجغرافيا بالظبط وانا فاشل فى الجغرافيا جبت فيها فى سنة اولى ثانوى 16.5 درجة مع ان بابا مستشار المادة بس فى الازهر بس انا مش داخل علمى عشان يجيبولنا مواد ادبية يرخموا بيها علينا مش ناقصة صراحة انا شايف ان رياضة اسهل ولو القرار ده اتطبق بشكل رسمى هاخد قرارى واحول علمى رياضة بعد ما اتفقت مع المدرسين وربنا يستر والحمدلله الواحد متفوق فى الرياضة بس كنت داخل علوم عشان عندى امل ونفسى احققه بس بالشكل ده هيبقى صعب اوى وحسبى الله ونعم الوكيل فى اللى بيخطط وبيجرب فينا !!!!!
ايه الاوفر ده .صلى على النبى مش كده
انتوا بتدرسوا نص المناهج يعنى سهلة جدا عليكوا انتوا مكبرين الموضوع اوى.يالهووووى
قديم 09-08-2013, 11:30 AM
موقوف

اقتباس:
ممكن يضيفوا حاجة فى الرياضة مش موجوده فى المنهج القديم
وكمان تانى مرة انتوا مالكوا ان شالله انتوا تدرسوا 60 مادة وهما يدرسوا 3
انتوا كلياتكوا بتاخد من مجموع وهما كلياتهم بتاخد من مجموع تانى خالص
قديم 09-08-2013, 11:34 AM
موقوف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مستر عبد الرحمن مشاهدة المشاركة
مع احترامى لحضرتك ولابنك
الا ان مفيش حاجة اسمها اتحاد طلبة اصلا هما بياخدوهم كده تحصيل حاصل
يعنى هما ميقدروش يعملوا حاجة فى اى قرار الوزارة تاخدوا .ولا الوزارة تسمعلهم اصلا
قديم 09-08-2013, 11:48 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
انتوا بتدرسوا نص المناهج يعنى سهلة جدا عليكوا انتوا مكبرين الموضوع اوى.يالهووووى
عليه الصلاة والسلام اوفر ايه بس ياريت تتكلم بصراحة اكتر ومتخافش لانه لا انا ولا انت هنغير حاجة فى القرار والمسئولين بيقرروا بمزاجهم ومحدش بياخد براينا غير كده انا معاك ان احنا درسنا نص المنهج بتاع الاحياء بس انت يرضيك يعنى انى اخد مادة زى الجيولوجيا ولا اعرف عنها حاجة ومنهج كامل وتعتبر زى الجغرافيا بالظبط يعنى رخمة نينتى فى حين انك درست نص الميكايكا ومش هيتضافلك اى حاجة تقدر تقولى فين بقى العدل فى الموضوع غير كده مين قالك انها سهلة لو سهلة ماكانت كل الناس دخلت علمى علوم بس مش اى حد يقدر على الاحياء حتى لو منهجها صغير يعنى مش اقصة عليه مادة رخمة كمان زى الجيولوجيا اللى هى عفريت الادبى يعنى حدث ولا حرج مفيش ارخم من كده ونص طلاب الادبى بيكرهوها وعارفين انها بتبقى اصعب مادة عندهم فى سنة 3 واسالهم وانت تعرف بعد كل ده تيجى تقول ان احنا مكبرين الموضوع طب ازاى اعقلها انت وتعرف ان العملية تستحتق ومتخافش على نفسك اوى وقول الصراحة لانى زى ماقولتلك القرار مش فى ايدينا والمسئولين شغالين يجربوا فينا وبيعملوا اللى عايزينه لمصلحتهم اولا وارضاءا للمدرسين ثانيا ونولع احنا ثالثا
قديم 09-08-2013, 11:55 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
ممكن يضيفوا حاجة فى الرياضة مش موجوده فى المنهج القديم
وكمان تانى مرة انتوا مالكوا ان شالله انتوا تدرسوا 60 مادة وهما يدرسوا 3
انتوا كلياتكوا بتاخد من مجموع وهما كلياتهم بتاخد من مجموع تانى خالص

يضيفوا منين يعنى معندكش غير منهج المستوى الرفيع ولو هيضيف كان قال بس مش هينفع عشان انت درست نص كتاب الميكانيكا وعشان يضيفلك منهج زى ده هيخسر ملايين فى طباعة كتب جديدة لحضرتك تانى حاجة انت بتقول ان احنا لينا كلياتنا و وانتوا ليكم كلياتكم ماشى متفق معاك بس لا قدر لو حد علمى علوم جاب مجموع مش قد كده واضطر يدخل كلية ادبية مش هيعرف لان بتوع علمى رياضة والادبى هتكون مجاميعهم فى السماء عشان موادهم اقل واسهل منه وبالتالى مش هيلحق حاجة ويبقى بخ يبقى اتظلمنا ولا لا ؟؟؟؟
قديم 09-08-2013, 11:59 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
مع احترامى لحضرتك ولابنك
الا ان مفيش حاجة اسمها اتحاد طلبة اصلا هما بياخدوهم كده تحصيل حاصل
يعنى هما ميقدروش يعملوا حاجة فى اى قرار الوزارة تاخدوا .ولا الوزارة تسمعلهم اصلا

لعل وعسى يكون الوضع اتغير
قديم 09-08-2013, 12:12 PM
الصورة الرمزية mido.uwk07
mido.uwk07 mido.uwk07 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

mido.uwk07 is on a distinguished road

اقتباس:
يا بنى دا انت من كومنتاتك باين انك اسود اوى من جوا هدى نفسك شوية و ان شاء الله علوم مش هيخدوا جيولوجيا و على فكره انا رياضه

العلامات المرجعية

الكلمات الدلالية (Tags)
المصدر ..موقع كايرو دار