اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى الأزهر الشريــــــــــــف

منتدى معلمى الأزهر الشريــــــــــــف ملتقى معلمى التعليم الأزهرى

قديم 15-05-2013, 12:26 AM
الصورة الرمزية ahmed_592005
ahmed_592005 ahmed_592005 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ahmed_592005 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr Ahmed lotfy مشاهدة المشاركة
الساده الزملاء الامتحان لا يقيس اى شئ من مستوى الطالب وانما هو استعراض لعضلات للسيد المبجل واضع الامتحان بدليل سوؤال القطعه والكلمات التى لم تمر على الطالب ابدا وكانه منهج مستوى رفيع المفروض اننا لازم نتحد فى التصحيح ونقف فى وجه الحمار قصدى المستشار واضع الامتحان وبدليل نقطة الترتيب
he is intrested in reading
هو الطالب يعرف ان intrested in ياتى بعدها ing

هذه النقطه من منهج 3 اعدادى

اما نقطة الغردقه beside فهى من المنهج واكدت لتلاميذى انا سوف تاتى
علي فكره هي مكتوبه besides

قديم 15-05-2013, 01:49 AM
مصطفى جمال 1984 مصطفى جمال 1984 غير متواجد حالياً
عضو فعال

مصطفى جمال 1984 is an unknown quantity at this point

spilled lit a cigarette accidently flames engines completely destroy كل الكلمات دى مش موجوووووووووووودة في المرحلة الابتدائة تمااااااامااااااااااااااااااا
قديم 15-05-2013, 06:48 AM
الصورة الرمزية ياسر محمد المقدم
ياسر محمد المقدم ياسر محمد المقدم غير متواجد حالياً
معلم اللغة الانجليزية

ياسر محمد المقدم is on a distinguished road

اقترح على الاستاذ الذى كتب الموضوع وعلى جميع مدرسى المرحلة الابتدائية ان يرسل صورة من الامتحان ومعها مذكرة للشكوى (من وضع الامتحان من خارج المنهج )الى السيد صاحب الفضيلة رئيس قطاع المعاهد الازهرية ،لان الطالب فى المرحلة الابتدائية لا يتوجب عليه قراءة قصص وكتب باللغة الانجليزية ليستطيع ان ينجح فى الامتحان
وهذا شئ لا يجب السكوت عليه ولان هذا فيه ضرر كبير على مدرسى اللغة الانجليزية لأن النتيجة ستكون سيئة عندما تظهر نتيجة الامتحانات

قديم 15-05-2013, 07:32 AM
بنت الأزهـر بنت الأزهـر غير متواجد حالياً
معلمة

بنت الأزهـر is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_haleem مشاهدة المشاركة
احتلف تمامااااااااااااااااا
السؤال اللي يقيس اطلاع الطالب وابداعه بيكون برده ليه مواصفات
هو انا اجيب اي سؤال مش فى مستوي طالب فى 6 ب واقول عشان اراعي الطالب المتفوق

مين طالب فى ازهر فى معهد لا نموذجي ولا لغات يعرف يحل القطعه دي
ولو حلها زي مابتقولي من غير ما يفهم القطعه يبقى كده كويس هو كده التعليم !!!
الطالب الذي لا يفهم قطعة بهذا الشكل ولو بشكل إجمالي وهو في الصف السادس يبقى عيب اوي والمفروض نحن كأساتذة نعلم الطالب كيف يفهم المعنى العام ثم يحاول فهم كل جملة على حدة حتى لو وجد كلمات جديدة.
اما القطعة فيمكن لطالب في الصف الثالث وليس السادس أن يحلها، ولو كان في تلاميذ بمعهدي لأعطيتها لهم وأخبرت حضراتكم بالدرجات.

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ/ سعيد موسى مشاهدة المشاركة
لاحظى انك تتحدثى عن طالب فى الابتدائيه
بالفعل الامتحان صعب والقطعه صعبه على طالب ابتدائى مبنى ولع وسيجارة وحريق وزيت
طالب الابتدائى نجيب له قطعه بسيطه على قد فهمه
صحيح انه مش تخصصى لكنى شايف انه صعب على الفهم ومجرد قراءة الورقه ادركت
ان التلاميذ سوف يشتكون وبالفعل وجدت ذلك
يا أستاذ سعيد مفيش سؤال في الامتحان من خارج المنهج لماذا تصمم حضرتك والأساتذة ان الامتحان صعب
الجمل مذكورة بالنص من الكتاب المدرسي
والقطعة لو فرضا الطالب مش فاهم هيقدر يحل منها سؤالين الاختياري على الجاهز
وأول 3 أسئلة سيتجتهد فيها من خلال قراءة القطعة
أما شكوى التلاميذ فلا يعتد بها لأن أصلا طلاب الازهر يكرهون اللغة الإنجليزية ومن قبل الامتحان يتوقعون صعوبته وطالما الطالب في دماغه هذه الفكرة يجد فعلا الامتحان صعبا.
كن منصفا أستاذ سعيد ولو معي الكتاب الآن لأخبرت حضرتك بأرقام الصفحات لكل جملة من هذا الامتحان.
وأعيد سؤال القطعة لابد وأن يقيس الفهم ولا يتساوى طالب حافظ مع آخر يفهم المادة جيدا.
فالذي لا يفهم يكفيه نصف درجات القطعة وسينجح
أما المجتهد فسيحلها بسهولة.
قديم 15-05-2013, 12:39 PM
abdonady100 abdonady100 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

abdonady100 is on a distinguished road

on the Red Sea.
قديم 15-05-2013, 12:45 PM
abdonady100 abdonady100 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

abdonady100 is on a distinguished road

الامتحان فيه أجزاء غير مقررة واللى بيقول غير كده اكيد بيتكلم على طلبة المعاهد النموذجية واللغات ... ايه ذنب الطالب انه يذاكر مقرر معين ويدرب طول السنة على نظام اسئلة ثابت ثم يأتى واضع امتحان عنده عقد نفسية يطلعها على الاطفال..... ده تهريج واللى يقول غير كده غير منصف بالمرة
قديم 15-05-2013, 01:36 PM
معلم متعاقد معلم متعاقد غير متواجد حالياً
عضو نشيط

معلم متعاقد is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنت الأزهـر مشاهدة المشاركة
من المؤسف أن يقول معلمو اللغة الغنجليزية أن هذا الامتحان صعب وخارج المقرر !!!!!!

من قال أنه خارج المقرر؟

لا توجد جملة واحدة من خارج الكتاب. لربما أول جملة في الترتيب فقط لا أذكر تحديدا مكانها ولكنني أعطيها للطلاب مع قاعدة like & enjoy

أما سؤال القطعة فلابد فيه من كلمات جديدة لتقيس ثقافة الطالب في المادة الثقافية التي يمتحن فيها. وليست بالصعوبة التي يظهرها البعض في الردود.
لو الطالب تعلم جيدا أجزاء الجملة ومعنى ادوات الاستفهام لأجاب عن الأسئلة بسهولة حتى لو لم يفهم معاني بعض الكلمات.

الرجاء الإنصاف من المعلمين وأظن من المعلوم ضرورة وجود سؤال يقيس مدى اطلاع الطالب وتفوقه.

انا عايز افهم حضرتك شايفه امتحان غير اللي احنا شايفينه بصي كده للقطع الموجوده في كتاب الانشطه هتلاقي كلها لا تحتوي علي كلمه او اتنين جديده انما اجيب قطعه واطلب من الطالب يخمن الاجابه لا طبعا انا عندي طلبه بامكانهم حلها لكن فين الاغلبيه العظمي امال انا ليه بلزم المدرس بمنهج لما اجيب قطعه بها كلمات من خارج المنهج ارجو ان حضرتك لو عندك مجموعه طلاب كويسين متطلميش الباقي لما احب اختبر طالب اختبره في سوال بسيط مش قطعه عليها 8 درجات احنا لما كنا طلبه في ثانويه عامه كانت اكتر حاجه بنشتكي منها كلمات القطعه الجديده علينا يبقي ما بالك بطالب الصف السادس
قديم 15-05-2013, 01:38 PM
معلم متعاقد معلم متعاقد غير متواجد حالياً
عضو نشيط

معلم متعاقد is on a distinguished road

وعلي فكره انا عندي الطلبه بيحبوا الماده جدا في جميع الصفوف اكتر من اي ماده اخري
قديم 15-05-2013, 03:33 PM
معلمة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معلم متعاقد مشاهدة المشاركة
انا عايز افهم حضرتك شايفه امتحان غير اللي احنا شايفينه بصي كده للقطع الموجوده في كتاب الانشطه هتلاقي كلها لا تحتوي علي كلمه او اتنين جديده انما اجيب قطعه واطلب من الطالب يخمن الاجابه لا طبعا انا عندي طلبه بامكانهم حلها لكن فين الاغلبيه العظمي امال انا ليه بلزم المدرس بمنهج لما اجيب قطعه بها كلمات من خارج المنهج ارجو ان حضرتك لو عندك مجموعه طلاب كويسين متطلميش الباقي لما احب اختبر طالب اختبره في سوال بسيط مش قطعه عليها 8 درجات احنا لما كنا طلبه في ثانويه عامه كانت اكتر حاجه بنشتكي منها كلمات القطعه الجديده علينا يبقي ما بالك بطالب الصف السادس
الأغلبية العظمي يمكنهم حل القطعة لو بيفهموا أو لو المدرس علمهم صح.

اقتباس:
There was a fire at a garage yesterday. A mechanic spilled some oil on the floor. He then lit a cigarette and accidentally dropped it onto the oil. The oil caught fire immediately . Soon the flames spread to other parts of the workshop. Six dire engines and 20 firemen took three hours to put out the fire . No one was hurt but the building was completely destroyed.

1- Where did the fire happen ?
هو لو طالب عارف معنى where أين؟ ومن أول سطر قرأ في القطعة كلمة جراج هيحتار انه يجاوب السؤال؟
There was a fire at a garage

2- Who caused the fire ?
لو واحد بيفهم وعارف ان who بمعنى مَنْ؟ ومفيش أي حد مذكور في القطة إلا رجل واحد هو mechanic مش هيعرف يحل السؤال دا؟
3- What happened to the building?
هل في جملة فيها كلمة building إلا آخر جملة؟
the building was completely destroyed
هيغلب الطالب انه يكتبها؟ دا لو حمار هيفهم (وحاشا للتلاميذ أن يكونوا كذلك)

4- ( Three people – Six people – No one ) was hurt in the fire.
مكتوب في القطعة:
No one was hurt
متعبة أوي للطالب انه يبص للقطعة ويلاقي الجملة؟ وكلماتها صعبة لدرجة انه لا يفهم منها شيئا؟

5- The fire was put out in ( six – twenty – three ) hours.
أظن مفيش في القطعة كلها كلمة hours إلا في هذه الجملة
three hours to put out the fire

هل من حجج أخرى؟
وبالمناسبة أنا سألت كل زميلاتي في التصحيح عن مستوى الامتحان وقالوا عادي جدا وحتى التلاميذ قالوا كويس والشك في أحد أسئلة القطعة وحلوه صح.علما أننا في معاهد متفرقة. إذن القياس ليس بما يقوله الأساتذة بالمنتدى. لو حضرتك عاوز تحسبها ممكن تعمل إحصائية على مستوى الجمهورية واستطلاع للرأي. لكن أن تحكم بصحة كلامكم وخطأ كلامنا وأن تقييمكم أنتم فقط هو الصح والباقي غلط فهذا غير عادل. وأظن ينبغي أن يعلم المدرس جيدا معنى ومدلول المادة الثقافية ويدرس لهم على هذا الأساس ويطور ويبدع في مادته بدلا من جدال لا طائل من ورائه.

وختاما أظن ها هو واضح في أسئلة كل عام القطعة بها كلمات جديدة فلينتبه كل مدرس ويدرب تلاميذه على ذلك ويعلمهم كيف نفهم المعنى الإجمالي ونحل أسئلة القطعة بدقة وإتقان. حقيقة أشكر أستاذي الذي علمني في المرحلة الإبتدائية والإعدادية فقد كنا ندخل الامتحان ونحن نضمن سؤال القطعة مهما بلغ من الصعوبة وكنا أحيانا لا نفهم الكلمات فنحفظها ونذهب لنبحث عنها فترسخ في أذهاننا. كان مدرسا بحق أسأل الله أن يبارك فيه ويجزيه عنا كل خير.

أعتذر عن الإطالة ولكن أحزنني الرؤية غير المنصفة من الأساتذة الكرام ممن حكموا أن الامتحان خارج المقرر ووووو
قديم 15-05-2013, 04:09 PM
مستر طاهرغزاله مستر طاهرغزاله غير متواجد حالياً
عضو فعال

مستر طاهرغزاله is on a distinguished road
افتراضي قطعة الفهم لامتحان الشهادة الابتدائية محافظة الدقهلية

[SIZE="6"]
4. Read the following, then answer the questions.
Sara had a big party last April. Her mother made her some pancakes. She invited many of her friends to the party. Sara's friends sang nice songs together. The had some pancakes and cold drinks. They also had some sweets. They were all happy. They gave Sara a lot of presents and she thanked them.
1- Who made the pancakes?
2- What did Sara's friends give her?
3- Sara's friends had ………………..
a) pancakes and cold drinks b) some sweets
c) some sweets, pancakes and cold drinks
4- The underlined word" her " refers to ………………… .
a) Sara's mother b) Sara c) Sara's friends
ششششششوفوا القطعة بتاع الدقهلية تربية وتعليم ومدي السهولة والسلاسة ومتوقعة ومدرب عليها ليتنا نتعلم منهم
قديم 15-05-2013, 05:06 PM
عضو فعال

الاستاذة بنت الازهر مصرة ان تتكلم من العالي علي انها مدرسة والله احنا مثلك الامتحان سهل علينا ولكن تخيلي لو دة ابنك وكان بيمتحن هل كنتي هتقولي نفس الكلام وانا نزلت قطعة الفهم بتاع التربية والتعليم قارني كدة بينهم ولاحظي الفرق الاعتراف بالحق فضيلة
قديم 15-05-2013, 05:16 PM
معلمة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طاهرعلي احمدغزاله مشاهدة المشاركة
الاستاذة بنت الازهر مصرة ان تتكلم من العالي علي انها مدرسة والله احنا مثلك الامتحان سهل علينا ولكن تخيلي لو دة ابنك وكان بيمتحن هل كنتي هتقولي نفس الكلام وانا نزلت قطعة الفهم بتاع التربية والتعليم قارني كدة بينهم ولاحظي الفرق الاعتراف بالحق فضيلة
والله أن قلت اني سألت غيري من المدرسات. ولم أخبرهم بوجهة نظري وانتظرت سماع رأيهم بالكامل والكل أجمع ان القطعة معقولة. وقلت أيضا ان التلاميذ اطمئنوا على حلهم ليه حضرتك والزملاء مصممين على رأيكم وبس؟
وأنا لا أتكلم لا من العالي ولا المنخفض. لكن أنا كمدرسة لغة إنجليزية أعرف جيدا انها مادة ثقافية وتشربت أن الثقافة تعني الاطلاع. هكذا رباني أستاذي ولو كان مخطئا فأنا أربي تلاميذي مثلما رباني إذن فأنا مخطئة، ولا مانع عندي أن اعترف بذلك ولكن ما النتيجة؟
قديم 15-05-2013, 05:35 PM
رضا محمد شحاته رضا محمد شحاته غير متواجد حالياً
عضو جديد

رضا محمد شحاته is on a distinguished road

ربنا يخلصنا من المستشارين الذين لايعرفون شيءا عن المقررات وربنا يستر فى الاعدادية والثانوية
والعجيب أننا ندرس كتب التربية والتعليم فلماذا لايكون نظام الامتحان مثل ما دربنا عليه التلاميذ طوال العام بطريقة التربية والتعليم ولا هى فذلكة فاضية وبس
قديم 15-05-2013, 05:39 PM
رضا محمد شحاته رضا محمد شحاته غير متواجد حالياً
عضو جديد

رضا محمد شحاته is on a distinguished road

الأخت التى تقول أن الامتحان مش صعب واضح أنها تنتمى إلى المنظومة الأزهرية التى لاتعرف عن مستوى الطلاب شيئا تعالى فى القرى والنجوع وشوفى الطلبة مستواها عامل إذاى وقارنى بين طالب مصر الجديدة والزمالك وبينهم دى منتهى الظلم
قديم 15-05-2013, 07:48 PM
عضو فعال

الاستاذة الازهرية الزميلة المحترمة ليس معني ان مادة الانجليزي مادة ثقافية ان اطلق العنان لتلاميذ الابتدائي للبحث فمش معقول بعد كم المواد الشرعية والعربية وغيرها اشغل دماغة بمناهج خارجية فاللغة بحرها واسع ولا يدركها احد وهل التنجيم والتخمين هيكون ع اي اساس ؟؟؟؟؟؟؟ولم تقولي اية راي حضرتك في قطعة التربية والتعليم اللي انا نزلتها واية زنب الطلبة انهم يقلوا في المجموع عن اقرانهم في التربية والتعليم؟ ولك خالص تحياتي واحترم وجهة نظركم مع فارق المكان والزمان

العلامات المرجعية