اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 08-08-2009, 09:13 PM
الصورة الرمزية 7med@
7med@ 7med@ غير متواجد حالياً
طالب جامعي (طب المنصورة)

7med@ is on a distinguished road

مفيش حد غلط في حد ياعم
احنا هنا كلنا بنتناقش مع بعض مفيهاش حاجة
واختلاف الرأي لا يفسد في الود قضية

انا رأيي ان كل كلية حلوة بس للي حاببها يعني لو داخل حاجة مش حاببها مش هتبدع فيها وممكن تسقط كمان لو كارهها اوي المهم تبقى عارف هدفك ايه من الكلية دي

وربنا يوفق كل واحد في الكلية اللي عايزها

قديم 08-08-2009, 11:59 PM
الصورة الرمزية fatac2
fatac2 fatac2 غير متواجد حالياً
عضو خبير

fatac2 is on a distinguished road

الفلوس يابابا

لو موجودة وابوك يقدر يوفرها لك في حدود 60 الف جنيه مابين مصاريف وكتب وانتقالات
يبقي تختار هندسة خاص وانت مطمئن

اما لو معجزة المسائل فلك العلوم ورغم تكاليف الغربة والانتقال للمنيا بالقطار والاقامة هناك لمدة سنة علي الاقل

يعني من الاخر العاوي ينقط بطاقيته

وربنا يوفقك الي مافيه الخير
قديم 09-08-2009, 12:04 AM
الصورة الرمزية ميدو4
ميدو4 ميدو4 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

ميدو4 is an unknown quantity at this point

الحمد لله موجود احنا مش عارفين نودى الفلوس فين دحنا بنقف عليهاونشوف عين الشمس
هههههههههههه
قديم 09-08-2009, 12:51 AM
الصورة الرمزية hana montana
hana montana hana montana غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

hana montana is on a distinguished road

نظرتى دى ! ياريت يبقى الكلام باحترام شوية
وعلى فكرة نظرتى الى انت بتستقل بيها نظرة واقعية جدا عشان احنا فى مصر وكلية الكلوم متاكلش عيش فى مصر وانا قولت لو انت اتعينت فيها يبقى كويس غير كدة يبقى لا وانا مش بالف انا ببص للى حوليا الوقتى الى بيتخرج من علوم زية زى الى بيتخرج من تربية وتجارة او حتى معهد الكلية شيقة جدا وانا قولت قبل كدة انى لو مدخلتش صيدلة كنت دخلت علوم لكن بص لقدام بلاش الاحلام الوردية دى عشانها مش بتنفع فى بلدنا
وياريت اما تتناقش تتناقش باحترام نظرتك دى الى هتودى الناس فى داهية تقعد تحلم وبعدين تصطدم بالواقع الى احنا عيشينة الكلام بتاعك داه تقولو لو عيشين فى اوروبا انت عارف ميزانية البحث العلمى فى مصر لكل دكتور فى الجامعة كام 3 .75 جنية تتصور بقى هيبقى حالنا عامل ازاى خليك واقعى وفكر بعقلك انا لو كنت بفكر زيك كنت دخلت اسنان او بشرى واتعينت ب 150 جنية بس يادوب دول ممكن اشترى بيهم شيبسى عشان كدة انا عملية عايزة اخرج اشتغل والطموح مش وحش بس يكون فى حدود امكانياتك وامكانيات البلد الى انت عايش فيها وابقى خلى بالك على كلامك
قديم 09-08-2009, 01:54 AM
الصورة الرمزية 7med@
طالب جامعي (طب المنصورة)

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hana montana مشاهدة المشاركة
نظرتى دى ! ياريت يبقى الكلام باحترام شوية
وعلى فكرة نظرتى الى انت بتستقل بيها نظرة واقعية جدا عشان احنا فى مصر وكلية الكلوم متاكلش عيش فى مصر وانا قولت لو انت اتعينت فيها يبقى كويس غير كدة يبقى لا وانا مش بالف انا ببص للى حوليا الوقتى الى بيتخرج من علوم زية زى الى بيتخرج من تربية وتجارة او حتى معهد الكلية شيقة جدا وانا قولت قبل كدة انى لو مدخلتش صيدلة كنت دخلت علوم لكن بص لقدام بلاش الاحلام الوردية دى عشانها مش بتنفع فى بلدنا
وياريت اما تتناقش تتناقش باحترام نظرتك دى الى هتودى الناس فى داهية تقعد تحلم وبعدين تصطدم بالواقع الى احنا عيشينة الكلام بتاعك داه تقولو لو عيشين فى اوروبا انت عارف ميزانية البحث العلمى فى مصر لكل دكتور فى الجامعة كام 3 .75 جنية تتصور بقى هيبقى حالنا عامل ازاى خليك واقعى وفكر بعقلك انا لو كنت بفكر زيك كنت دخلت اسنان او بشرى واتعينت ب 150 جنية بس يادوب دول ممكن اشترى بيهم شيبسى عشان كدة انا عملية عايزة اخرج اشتغل والطموح مش وحش بس يكون فى حدود امكانياتك وامكانيات البلد الى انت عايش فيها وابقى خلى بالك على كلامك
ومالها كلمة "نظرتك دي !!!! "
زعلتك اوي يعني خلاص معلش ههههههههه
انا مش بستقل بحاجة انتي اللي بتستقلي بطلبة علوم مش حكاية فقرا ولا اغنيا الغنى مش بالفلوس بس ممكن بالدين او بالعلم او الاخلاق دول بقى من الاغنياء بالعلم يبقى منستقلش بيهم
انا عارف كل اللي انت بتقوليه يمكن انا بفكر بطريقة مختلفة شوية عن بقية الناس لأني ببص للكلية من اكتر من زاوية يعني مش علشان مثلا الدكاترة بياخدوا فلوس كتير او المهندسين (ده طبعا زمان) يبقى اخش ادرس فيها على طول حتى لو كنت مش بطيق الرياضيات او الاحياء .... او مثلا علشان الحقوق واخدين وضع في البلد ومركز وكده يعني يبقى ادخل حقوق حتى لو مكنتش بعرف احفظ
بس لو على صيدلة : انتي متخيلة ان الصيادلة دول يعني بيخدوا ملايين .. عادي يعني زي اي حد تاني صحيح هي ممكن تفلت مع واحد اتعين في شركة ادوية انما حتى لو سافر بره مش هياخد حاجة (في السعودية الصيادلة بياخدو 2500 ريال وشغل 24 ساعة يعني اقل من موظف في احد الشركات ويكون معاه بكالوريوس تجارة وشوفي الفرق في الدراسة بقى) المهم يكون الواحد حابب اللي بيدرسه يعني لو كل واحد دخل اللي بيحبه (بس دي بقى مش احلام وردية ) هنبقى برده احسن بلد في العالم انما دلوقتي احنا ماشيين ورا "اقتصاد القطيع" لفظ غريب شوية بس معناه ان مثلا (معلش في التشبيه بس انا سامع الكلمة بالمثال ده) لو شفتي خروف واقف عند شجرة لواحده هتلاقي بعد شوية جي خروف وقف وراه واللي بعده كده وهكذا لغاية مايعملوا طابور وهما في الاصل مش عارفين وقفوا كده ليه ... احنا بقى بقينا كده
زمان كان الدكتور والصيدلي بيكسبوا الوفات فالاجيال اللي سبقتنا شافوا كده قالوا يبقى نخش الطب علشان نكسب فلوس كتير جينا احنا شفناهم قلنا ندخل طب وهندسة برده علشان نكسب فلوس وفضلنا كده لغاية مابقينا مليون دكتور ومليون صيدلي علشان كده ممكن تفتحي القسم الطبي هتلاقيني عامل تصويت عن ايه سبب دخولك الطب لأن مش معقولة كل الكم اللي في طب ده داخلها علشان حب في الاحياء لكن علشان يكسب فلوس زي ما كان اجدادنا بيكسبوا
ايه تبادل النظرات ده ههههههههههه
نظرتي هتودي الناس في داهية ليه يعني هو انا بقول اننا نحارب انا بقول نهتم بالعلم شوية زي مابنهتم بالافلام والاغاني وبالكورة وبالمظاهر اللي بقت في كل حاجة في حياتنا جت على العلم يعني هو اللي مش مناسب الفقر

ومكاسب الافلام ومكاسب عمرو دياب وتامر حسنى دي جاية منين من الشعب الغلبان برده
في اوروبا بيهتموا بكل حاجة انما احنا بنهتم بحاجات ونسيب حاجات تانية وهو ده اللي خلاهم يتقدموا واحنا نتخلف
انا بقى باعمل الاحلام الوردية دي علشان نفسي اشوف مصر حاجة تانية وهتبدأ بينا وللأسف علشان كل واحد بيقول زيك كده مش عارفين نتقدم

وياريت تبقي تكبري الخط شوية وتغيري اللون لأن عيني اتفقعت
قديم 09-08-2009, 02:31 AM
الصورة الرمزية ENG:3assoma
ENG:3assoma ENG:3assoma غير متواجد حالياً
طالب جامعي ( اعدادي هندسة السلاب )

ENG:3assoma is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميدو4 مشاهدة المشاركة
ياجماعه ايه الاحسن
علوم المنيا ولا معهد عالى هندسه 6 اكتوبر بمصروفات
لو تكرمتم افيدونى
عشان لسه هحول

لو معاك فلوووووووس خش خاص بس نقي اي معهد او اكاديمية معتمدة وهتبقى مهندس مش هقولك كله زي بعضه انت عارف علوم في بلدنا دي تجارة اجليزي احسن منها
بس طالما نويت على الخاص خش حاجه معادلة ومعتمده اهم حاجه
قديم 09-08-2009, 02:36 AM
الصورة الرمزية MuHaMeD kHaLeD
MuHaMeD kHaLeD MuHaMeD kHaLeD غير متواجد حالياً
طالب جامعي ( كلية الصيدلة جامعة الأسكندرية )

MuHaMeD kHaLeD is on a distinguished road

الاتنين

حلويييييييييييييييييين

بس انا عشان في علوم بقلك
خليك علوووووووم
w a5ern w l2owl Mara Ensan Msh Shayfk Mn Bara Ensan 7ass B2lbek 2bl Ma 3yno Tshofek Ya Malaky ... Manta wa7shny aywa wa7shny Wa 23esh ezaaay .. W May7rmnesh Mnk Wala Yb3dnesh 3nk 7beby ya 3omry Matsbnesh w7yat a8la 7aga 3ndk .. Tab 5aly el Donya Tday2k Yom Wshof ana Ha3ml aa Fel Donya
قديم 09-08-2009, 02:54 AM
hamo22 hamo22 غير متواجد حالياً
عضو جديد

hamo22 is on a distinguished road
Icon14

هقول تاني روح العاشر لانها الاحسن بس لازم تكون شاطر لانها صعبه جدا و كتير بيدبلرو
ربنا يوفقك في اختيرك بس انا نصحتك واسئل اي حد و شوف هيقول ايه
قديم 09-08-2009, 02:55 AM
الصورة الرمزية MuHaMeD kHaLeD
MuHaMeD kHaLeD MuHaMeD kHaLeD غير متواجد حالياً
طالب جامعي ( كلية الصيدلة جامعة الأسكندرية )

MuHaMeD kHaLeD is on a distinguished road

بالتوفييييييييييييييييييييييق

للجميييييييييييييييييييع
w a5ern w l2owl Mara Ensan Msh Shayfk Mn Bara Ensan 7ass B2lbek 2bl Ma 3yno Tshofek Ya Malaky ... Manta wa7shny aywa wa7shny Wa 23esh ezaaay .. W May7rmnesh Mnk Wala Yb3dnesh 3nk 7beby ya 3omry Matsbnesh w7yat a8la 7aga 3ndk .. Tab 5aly el Donya Tday2k Yom Wshof ana Ha3ml aa Fel Donya
قديم 09-08-2009, 05:48 AM
الصورة الرمزية ميدو4
عضو نشيط

شكراااااااااا لاهتمامكم واحب احى واسقف للعضو 7med*
لرأيه الجميل ولسه الدنيا بخير وانا استبشر الخير
وبالنسبه لمعهد اكتوبر هو معتمد ووواخد قرار معادله من 2006
ومعتمد بالنقابه ومصاريفه 6113
معقول والدراسه بيه كويسه وشكراااااااا للعضوه hana montana
لانها حسبتها صح
وعلى راى المثل احسبها صح تعشها صح والغرب يطردونا
هههههههههه
قديم 09-08-2009, 12:41 PM
عضو ممتاز

hana montana is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 7med* مشاهدة المشاركة
ومالها كلمة "نظرتك دي !!!! "

زعلتك اوي يعني خلاص معلش ههههههههه
انا مش بستقل بحاجة انتي اللي بتستقلي بطلبة علوم مش حكاية فقرا ولا اغنيا الغنى مش بالفلوس بس ممكن بالدين او بالعلم او الاخلاق دول بقى من الاغنياء بالعلم يبقى منستقلش بيهم
انا عارف كل اللي انت بتقوليه يمكن انا بفكر بطريقة مختلفة شوية عن بقية الناس لأني ببص للكلية من اكتر من زاوية يعني مش علشان مثلا الدكاترة بياخدوا فلوس كتير او المهندسين (ده طبعا زمان) يبقى اخش ادرس فيها على طول حتى لو كنت مش بطيق الرياضيات او الاحياء .... او مثلا علشان الحقوق واخدين وضع في البلد ومركز وكده يعني يبقى ادخل حقوق حتى لو مكنتش بعرف احفظ
بس لو على صيدلة : انتي متخيلة ان الصيادلة دول يعني بيخدوا ملايين .. عادي يعني زي اي حد تاني صحيح هي ممكن تفلت مع واحد اتعين في شركة ادوية انما حتى لو سافر بره مش هياخد حاجة (في السعودية الصيادلة بياخدو 2500 ريال وشغل 24 ساعة يعني اقل من موظف في احد الشركات ويكون معاه بكالوريوس تجارة وشوفي الفرق في الدراسة بقى) المهم يكون الواحد حابب اللي بيدرسه يعني لو كل واحد دخل اللي بيحبه (بس دي بقى مش احلام وردية ) هنبقى برده احسن بلد في العالم انما دلوقتي احنا ماشيين ورا "اقتصاد القطيع" لفظ غريب شوية بس معناه ان مثلا (معلش في التشبيه بس انا سامع الكلمة بالمثال ده) لو شفتي خروف واقف عند شجرة لواحده هتلاقي بعد شوية جي خروف وقف وراه واللي بعده كده وهكذا لغاية مايعملوا طابور وهما في الاصل مش عارفين وقفوا كده ليه ... احنا بقى بقينا كده
زمان كان الدكتور والصيدلي بيكسبوا الوفات فالاجيال اللي سبقتنا شافوا كده قالوا يبقى نخش الطب علشان نكسب فلوس كتير جينا احنا شفناهم قلنا ندخل طب وهندسة برده علشان نكسب فلوس وفضلنا كده لغاية مابقينا مليون دكتور ومليون صيدلي علشان كده ممكن تفتحي القسم الطبي هتلاقيني عامل تصويت عن ايه سبب دخولك الطب لأن مش معقولة كل الكم اللي في طب ده داخلها علشان حب في الاحياء لكن علشان يكسب فلوس زي ما كان اجدادنا بيكسبوا
ايه تبادل النظرات ده ههههههههههه
نظرتي هتودي الناس في داهية ليه يعني هو انا بقول اننا نحارب انا بقول نهتم بالعلم شوية زي مابنهتم بالافلام والاغاني وبالكورة وبالمظاهر اللي بقت في كل حاجة في حياتنا جت على العلم يعني هو اللي مش مناسب الفقر
ومكاسب الافلام ومكاسب عمرو دياب وتامر حسنى دي جاية منين من الشعب الغلبان برده
في اوروبا بيهتموا بكل حاجة انما احنا بنهتم بحاجات ونسيب حاجات تانية وهو ده اللي خلاهم يتقدموا واحنا نتخلف
انا بقى باعمل الاحلام الوردية دي علشان نفسي اشوف مصر حاجة تانية وهتبدأ بينا وللأسف علشان كل واحد بيقول زيك كده مش عارفين نتقدم

وياريت تبقي تكبري الخط شوية وتغيري اللون لأن عيني اتفقعت

انت كلامك صح وانا بردو كلامى صح هقولك على حاجة انا عمى كان ممكن يدخل طب ودخل علوم والوقتى استاذ فى جامعة قطر بمرتب مجزى جدا بس الوقتى زمن الوسايط والمحسوبيات الطريق الى هتكسب منة لازم تمشى وراة كمان احنا عايشين فى مجتمع لة عادات معينة يعنى المهندس مش زى خريج العلوم الى يعينى بيتعب ونفسة بيتقطع على الفاضى وفى الاخر يخرج يقعد على القهوة
لو انت بتحب علوم وداخل تتفوق فيها ماشى لكن فى حاله صاحب التوبيك هو جاب اصلا مجموع قليل فلو كان دخل علوم كان هيدخل عشان المجموع مش عشان بيحبها لكن انا معاك فى الى بيحب حاجة لازم يدخلها بغض النظر عن نظرة الى حولية بس تعالى نحسبها لو واحد دخل علوم مش هيلاقى شغل هنا واحتمال ضعيف لو لقى فرصة عمل برة لازم تاخد بالك ان احنا فى مصر الى عمرها مكانت فقيرة بس فيها سوء تخطيط واهدار للمال العام فلازم نحلم فى حدود مواردنا يعنى من الاخر انت تختار الحاجة الى تديك برستيج وفرصة عمل كويسة وداه بلا شك هيتحقق لما يدخل هندسة واى حد بيفكر كويس هيقول كدة وعلى العموم وجهة نظرك خيالية شوية بس تحترم وبالنسبة للصيدلة انا عارفة انهم مش بياخدو بالملايين بس المرتب اكتر من الطب الدكتور لو مرتبة زاد اوى مش بيزيد عن 500 جنية شهريا الصيدلى على الاقل 1000 جنية وكمان انا قولتلك انى عملية وببص لقدام انا اصلا بابا صيدلى ولو الصيدلى اتوفى بعد الشر علية يعنى ومعندوش ابن اوبنت صيدلى الصيدلية بتتقفل بص زى مقولتلك احنا الاتنين صح وكل واحد حر ومهما كانت الكلية الانسان ممكن ينجح ويتفوق فيها وبالتوفيق للجميع

آخر تعديل بواسطة hana montana ، 09-08-2009 الساعة 12:49 PM
قديم 09-08-2009, 03:59 PM
الصورة الرمزية 7med@
طالب جامعي (طب المنصورة)

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hana montana مشاهدة المشاركة
انت كلامك صح وانا بردو كلامى صح هقولك على حاجة انا عمى كان ممكن يدخل طب ودخل علوم والوقتى استاذ فى جامعة قطر بمرتب مجزى جدا بس الوقتى زمن الوسايط والمحسوبيات الطريق الى هتكسب منة لازم تمشى وراة كمان احنا عايشين فى مجتمع لة عادات معينة يعنى المهندس مش زى خريج العلوم الى يعينى بيتعب ونفسة بيتقطع على الفاضى وفى الاخر يخرج يقعد على القهوة
لو انت بتحب علوم وداخل تتفوق فيها ماشى لكن فى حاله صاحب التوبيك هو جاب اصلا مجموع قليل فلو كان دخل علوم كان هيدخل عشان المجموع مش عشان بيحبها لكن انا معاك فى الى بيحب حاجة لازم يدخلها بغض النظر عن نظرة الى حولية بس تعالى نحسبها لو واحد دخل علوم مش هيلاقى شغل هنا واحتمال ضعيف لو لقى فرصة عمل برة لازم تاخد بالك ان احنا فى مصر الى عمرها مكانت فقيرة بس فيها سوء تخطيط واهدار للمال العام فلازم نحلم فى حدود مواردنا يعنى من الاخر انت تختار الحاجة الى تديك برستيج وفرصة عمل كويسة وداه بلا شك هيتحقق لما يدخل هندسة واى حد بيفكر كويس هيقول كدة وعلى العموم وجهة نظرك خيالية شوية بس تحترم وبالنسبة للصيدلة انا عارفة انهم مش بياخدو بالملايين بس المرتب اكتر من الطب الدكتور لو مرتبة زاد اوى مش بيزيد عن 500 جنية شهريا الصيدلى على الاقل 1000 جنية وكمان انا قولتلك انى عملية وببص لقدام انا اصلا بابا صيدلى ولو الصيدلى اتوفى بعد الشر علية يعنى ومعندوش ابن اوبنت صيدلى الصيدلية بتتقفل بص زى مقولتلك احنا الاتنين صح وكل واحد حر ومهما كانت الكلية الانسان ممكن ينجح ويتفوق فيها وبالتوفيق للجميع
يعني انتي والدك صيدلي وعايزة متدخليش صيدلة ؟؟؟
لو معملتيش كده تبقي ......
ربنا يوفقك في الكلية يا دكتورة هانا

انا برده نفس النظام ووالدي دكتور وشكلي هادخل طب ان شاء الله
انا حابب الطب والعلوم بس كنت عايز اتوسع شوية في العلم بس مش مشكلة ، الطب برده في علم
المهم في الآخر نفيد البلد
وادعولي ادخل طب المنصورة
قديم 09-08-2009, 04:10 PM
الصورة الرمزية ميدو4
عضو نشيط

جميل اختلاف وجهات النظر بس ياجماعه انا مليشششششششششششششششششششششششششششش
علوم لان انا علمى رياضه وكنت افتكر حاجه غلط
قديم 09-08-2009, 06:19 PM