اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

موضوع مغلق

قديم 07-12-2011, 09:22 PM
المكتبي المكتبي غير متواجد حالياً
عضو جديد

المكتبي is on a distinguished road
Icon5 استفسار

الي الاستاذ الفاضل الدكتور د. عبدالرحمن المنياوي كل الشكر والتقدير لدي بعض الاسئله التي اتمني ان اجد لها اجابه انني مركز اول كلية اداب 2005 واعمل بالتعاقد بمدرسة ابتدائية حتي الان لم اثبت فهل تعيني ياتي بالضرورة علي نفس الوظيفه كما انني معاق بشلل اطفال قديم فهل ممكن ان اطالب بتعيني في محافظه غير التياعمل بها حاليا ان كان التعين غير مناسب من وجهة نظري فهل ممكن ان اتظلم ان صادف وكان هناك امتحانات كادر اواي اجرات للتثبيت في وظيفتي الحالية قبل تعيني ضمن الاوائل بماذ تكون نصيحتكم اقوم باتمام ام انتظر تعيين الاوائل هل فترة التخرج التي كانت قبل التعين بالتعاقد يمكن ان تضم لنا للاوائل شكرا جزيلا واتاسف ان كنت اكثرت من الاسئله بارك الله فيكم

قديم 08-12-2011, 07:02 AM
أبوخيرى أبوخيرى غير متواجد حالياً
عضو فعال

أبوخيرى is on a distinguished road

منقول من الفيس بوك عن د/محمد مجدى

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا رسول الله واله وبعد :
الاخوة والاخوات تحية طيبة ..
ذهبنا اليوم الى الجامعة بفضل الله وقوته منتظرين امضاء المذكرة التي تخص كلية اللغات والترجمة وتم بفضل الله تعالى امضاؤها كما بشرتم من قبل ، وللحق فان تاخر الامضاء كان لعاملين مهمين الاول : عدم وجود رئيس الجامعة وحتى بعد عودته من السفر كان مشغولا خارج الجامعة ، الثاني : عدم انتهاء اوراق الكلية حيث حصل ان هناك بعض الاخوة لم يقدموا اوراقهم الا متاخرا ولان الامين العام متفهم الموقف فقد ارتاى ان يلحق الشباب بالمذكرة بدل ان يضاروا لعدم الحاقهم .. فالحمد لله وحده على نعمة الامضاء

الامر الثاني : مايخص ماقيل انه اجتماع .. ماحصل ان مديرة شئؤون التعيلم فرع البنات ارسلت فاكس لموظفات كليات الدراسات الاسلامية بنات لتشرح لهم ماحصل وما يفترض ان يسير في ورق الاوائل وللحق فان الاخوات اعضاء الادارة كلا من : د سمية الشاطر د رشا د شروق حضرن معهن الاجتماع .. بغض النظر عما دار فيه وعن نتائجه الا انه لم يكن ابدا كما قيل انه فصل فيه القول باستبعاد المواد او الراسبين كما اشاع البعض ونفيته له في اتصال على الهاتف ..

الامر الثالث : مايخص اخواننا الراسبين وحملة المواد .. الموقف الذي اخذته الجامعة ليس بجديد او بوليد احداث اليوم بل هو موقف قديم سبق اتخاذه منذ ان حرك عميد الزراعة وعميد التجارة هذه المشكلة وتزعم كبرها اساتذة الزراعة وتم اتخاذ الموقف لامتصاص غضب الاساتذة والعمداء لكبر العدد ..
قيل لنا ان الامر سيتم استدراكه بعد اتمام التعيينات كخطوة تالية ..
وبغض النظر عما قيل قبل وماسيقال بعد فاننا كادارة كنا نتحدث مع ادارة الجامعة في هذه المشكلة في كل مرة ندخل فيها اليهم وكان الموقف منهم واضح وثابت ولم يتغير ..
اما ما اعلنه بعض الاخوة من انه يدعو لاعتصام يوم الاحد وان هذا تم بالاتفاق معنا فهذا الكلام غير صحيح
مااتفقنا عليه مع الاخوة قلنا لهم سنسعى بكل جهدنا مع ادارة الجامعة للحديث معهم في هذه القضية في حضور ممثل منكم ورتبوا انفسكم وادرسوا حالاتكم فلربما يخرج من بينكم من كان عنده عذر او تدرسوا موقفكم لترفعوا واقعا بصورة دقيقة ولربما تحتاجون ردة فعل معينة لكننا لم ندع لاعتصام
وان اعتصم الاخوة فهم ومايفعلون ونحن في حل من اتفاقنا .. اتفقنا معهم على ان نجلس سويا مع ادارة الجامعة في حضور ممثل منهم ثم بعد ذلك ننظر ماذا سنفعل ونحن معهم لانرفع يدا ولانخلعها حتى يقضي الله بيننا وبين الجامعة بالحق غير انه لايلزمنا احد بشيء لم نلتزم به بانفسنا وهم اخواننا وهذا حق اصلي لهم ..

الامر الرابع : خطوات التعيين بامر الله تعالى
بعد امضاء المذكرة هناك خطوات روتينية تتلو الامضاء لكن مايهمنا ان بفضل الله تعالى تم اعتماد التعيين بقرار رسمي من رئيس الجامعة ، اذكركم بان هذه الخطوة كانت حلما لنا حلمنا به على مدار شهر مضى

الخلاف الان في التسلم هل يكون قبل قرار المباشرة ام بعده هذه نقطة خلافية بيننا وبين الجامعة ولكن الحمد لله تعالى المركز القانوني حفظ بالتوقيع على التعيين وان شاء الله تعالى سنرفع لكم صورة من المذكرة قريبا على منتصف الاسبوع القادم
ونص بيانها
مذكرة للعرض على السيد اد رئيس الجامعة
وفي نصها
برجاء التكرم بالموافقة على تعيين السادة .. معيدين في كلية اللغات والترجمة طبقا للقرارات .....

والموافقة على مشروع قرار التعيين الذي سيرسل لرئاسة الوزراء ..

طبعا النص ليس بدقته التامة وانما هو من ذاكرتي من اسبوع تقريبا ..

اتمنى يارحمكم الله ان تقر اعيننا بنصر الله تعالى وكرمه وان نسال الله تعالى ان يتم علينا امرنا وان يكرمنا وان يلحق بنا اخواننا ممن حبستهم اعذار الجامعة الواهية
وكلنا يد واحدة وشعارنا

الاوائل امة من الناس وهم يد على من سواهم
قديم 08-12-2011, 12:54 PM
METO4050 METO4050 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

METO4050 is on a distinguished road

هل فى اى حد سمع ان فى خطابات وصلت لدفعات2008 2009 انا من دمياط وناس قالولى فى واحد راح يشتكى للمحافظ علشان زوجته من اوائل 2007 ولم يرد اسمها ضمن الاوائل
يا الدكتور عبدالرحمن يرد لو عنده اى تعليق
ولو ممكن سؤال تانى ازاى نتاكد من ان اسامينا هتنزل مع اللى هيتعينوا ولو فى اسم سقط مثلا منهم نعمل ايه
بصراحة كل ما اليعاد بيقرب الواحد بيخاف اكتر
قديم 08-12-2011, 01:00 PM
الصورة الرمزية د.عبدالرحمن المنياوي
د.عبدالرحمن المنياوي د.عبدالرحمن المنياوي غير متواجد حالياً
معلم ثانوى مواد سياحية و فندقية

د.عبدالرحمن المنياوي has a spectacular aura about

بالنسبة لأوائل العام : بسم الله الرحمن الرحيم • تقيم للموقف الان (متابعة 07- 12-2011 ) تم فيه مقابلة الدكتور صفوت النحاس ( رؤية موضوعية ) : - 1- ذكر النحاس فى البداية المشاكل التى توجد فى الحصر وعدم تجاوب الجامعات معه لارسال الكشوفات فى الوقت المحدد .. مما يتسبب معه استحالة اتمام عملية التوزيع لكل الجامعات ف الوقت المحدد ... وهذا وقد وصلت كل الجامعات فيما عدا جامعة ( حلوان ) ... بالاضافة لجامعة الازهر . - وعليه فقال النحاس انه سيتم البدء فى تسليم خطابات التعين للجامعات التى ارسلت الحصر قبل بداية شهر 12 بداية من يوم الاحد 25-12 وهذا وسننشر اسماء الجامعات فيما بعد ......... وباقى الجامعات سيتم تسليم خطابات التعين الخاصة بها 3 يناير ... اى بعد هذة الجامعات باسبوع . وسيكون استلام خطابات الترشيح من مقر الجهاز المركزى . وبالنسبة لحلوان قال سيتم تاجيلها لمراحل اخرى فيما بعد لحين وصول الكشوفات الخاصة بالحصر . 2- بالنسبة لعملية التعين بيتم اصدار 3 جوابات ( واحد بيروح المالية عشان تقبض – وواحد بيرح الجهة ال هتعين بيها عشان تصدر لك قرار تعينك وتسلمك العمل – وواحد بيكون من نصيبك وانتا ونصيبك ) ... ذكر ان التعين على الدرجة التالتة التخصصية بالكادر العام بحد ادنى للمرتبات 830 جنية بما فيه نصيب الدولة من التامينات الاجتماعية يعنى هيصفى على 700 جنية . - ايضا بالنسبة لعملية التوزيع : قال انه يحاول ان يراعى ال مادة 18 بقدر الامكان لتحقيق العدالة !!!!! ولكنه غير ملزم بالالتزام بها قانونيا... فهى ليست مادة لمفاضلة ولكن فقط للتعين من عدم التعين !!!!!!!! 3- ايضا بالنسبة لخريجى تربية هو حسمة سيتم تعينهم مدرسييين وقا ان دا مش فيه كلاام تاانى لان الوزارة طالباهم كلهم ...... جواااااب نهاائى وكان موجود خريجى تربية . وكان فيه شد وجذب كبير فى هذة النقطة بالتحديد . 4- بسؤالة حول ما اذا كان الورق الذى ارفقة البعض عند التقديم والمحتوى على رغبات سيتم الاخذ به ؟؟؟ اجاب : ممكن الاخذ به لو كانت الجهة محتاجة ............ فتم سؤالة بالنسبة لناس ال مش ارفقت الورقة دى ... قال ممكن يقدمها دلوقتى مفيش مشكلة ولكن ليس لها دور اساسى فقط ممكن الاسترشاد بها . 5- وجود اسبوع لتلقى التظلمات بعد اعلان نتيجة التوزيع .لكن الغريب انه قال ..... انه مش ينفع تقول وظيفتى مش عجبانى وعايز اغيرها ....... اومال هى اسمها تظلمات ازاى ؟؟ وهتظلم ليه من اساسه ؟؟؟ 6- بالنسبة للاخوة الاوائل ال خاارج مصر لاازم يجوا يتسلموا الجواب بنفسهم واؤكد بنفسهم خلال 60 يووم من تاريخة . 7- القرار الخاص بالتعين خارج بتاريخ موحد للجميع يعنى ال هيستلم فى 12 زى ال هيستلم فى واحد .... يعنى ال هيستلم بدرى مش هياخد اقدمية . 8- الناس ال حاصلة على ماجستير او دكتوراة او دبلومات ومش قدموا ما يفيد ذلك يروحوا يقدموا الشهادات الخاصة بيهم لان دا هيفرق معااهم فى التوزييع .

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 08-12-2011, 01:35 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المكتبي مشاهدة المشاركة
الي الاستاذ الفاضل الدكتور د. عبدالرحمن المنياوي كل الشكر والتقدير لدي بعض الاسئله التي اتمني ان اجد لها اجابه انني مركز اول كلية اداب 2005 واعمل بالتعاقد بمدرسة ابتدائية حتي الان لم اثبت فهل تعيني ياتي بالضرورة علي نفس الوظيفه كما انني معاق بشلل اطفال قديم فهل ممكن ان اطالب بتعيني في محافظه غير التياعمل بها حاليا ان كان التعين غير مناسب من وجهة نظري فهل ممكن ان اتظلم ان صادف وكان هناك امتحانات كادر اواي اجرات للتثبيت في وظيفتي الحالية قبل تعيني ضمن الاوائل بماذ تكون نصيحتكم اقوم باتمام ام انتظر تعيين الاوائل هل فترة التخرج التي كانت قبل التعين بالتعاقد يمكن ان تضم لنا للاوائل شكرا جزيلا واتاسف ان كنت اكثرت من الاسئله بارك الله فيكم
تعيينك لا يأتي على تعاقدك.. ولو عاوز كده ممكن تقدم مايفيد انك تعمل مؤقت في جهة معينة.. والمطالبة بتعيينك في مكان آخر حضرتك طبعا كتبت استمارة رغبات وكتبت فيها المحافظة اللي عاوز تتعين فيها.. ولو ماكتبتش الاستمارة دي تبقى كارثة طبعا لان اسمك مش هيكون في التعيينات كده .. الاستمارة كان مخصص لها 3اسابيع في أول نوفمبر.. لك أسبوع تتظلم فيه وهو الاسبوع ااول او الثاني في يناير.. مافيش اختبارات كادر قبل التعيين دلوقت يعني مش معادها .. لا ضم لفترة التخرج السابقة لأن الخبرة نظير العمل.. والعفو لك يا أخي ..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 08-12-2011, 04:27 PM
محمود المصري 2010 محمود المصري 2010 غير متواجد حالياً
عضو جديد

محمود المصري 2010 is on a distinguished road
New

السلام عليكم أعضاء المنتدي الكرام
إلي الأخ الفاضل دكتور عبد الرحمن المنياوي عايز أستفسر عن حاجه في كلامك السابق من إن النحاس قال لو حد كان كتب رغبات هتتحط في الاعتبار وإن إحنا ممكن نقدمها خلال اسوع ، يا تري نقدمها فين ؟ أرجو الإجابة .
ثانيًا : أنا سمعت إن التعينات هتكون في 1- التربية والتعليم 2- الزراعة 3- المحليات فقط لأن هما دول إلي تبع التنظيم والإدارة هل فعلاً الكلام دوة صحيح ؟؟؟
ثالثاً : صافي المرتب فعلاً 700 جنيه بس ولا الصافي 830جنيه ؟؟؟ وشكرًا جزيلاً .
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
قديم 08-12-2011, 08:55 PM
سلامه ممدوح سلامه ممدوح غير متواجد حالياً
عضو جديد

سلامه ممدوح is on a distinguished road

سؤال يا جماعه
بالنسبة للسن في تعيين المعيد، من شروطه ألا يزيد عن 35 سنة
هل من وقت جواب الترشيح؟ ولا من وقت استلام العمل؟؟؟؟؟
بالله عليكم اللي يعرف يرد عليه وجزاكم الله خيرا

لأني من مواليد 6/1/1977م يعني في 6/1/2012 الشهر القادم أكون عندي 35 سنة وأنا استلمت جواب الترشيح من حوالي شهرين.
قديم 09-12-2011, 12:57 PM
عضو مجتهد

ال الدكتور عبدالرحمن
حضرتك بتقول ان الخطابات هيتم استلامها من مقر الجهاز المركزى معنى كدة ان انا هسافر من دمياط الى القاهرة
وايه هى مدة استلام الخطابات اذا كان هيتم استلامها فعلا من يوم 23 -12
قديم 09-12-2011, 05:10 PM
ريمون22 ريمون22 غير متواجد حالياً
معلم علوم اعدادى

ريمون22 is on a distinguished road
افتراضي الف مليون شكر

المنتدي نور دكتور عبدالرحمن ....لي استفسار هل سيتم استلام الجوبات من ادارة التنظيم ةالادارة بالمحافظات ولا المركز الرئيس بالقاهرة

لو واحد من اسوان هيسافر القاهرة ولا ممكن ينوب عنة حد ؟؟؟؟؟ ولا يستلمة من فين ؟؟؟؟
قديم 09-12-2011, 07:23 PM
المكتبي المكتبي غير متواجد حالياً
عضو جديد

المكتبي is on a distinguished road

شكرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااا
د.عبدالرحمن المنياوي
قديم 09-12-2011, 08:37 PM
عضو مجتهد

لو سمحت يا دكتور رد علية

انا ما عدتش فاهم اى حاجة
ومش عارف انا وضعى ايه بالظبط

يعنى استنى لحد يوم 23 وبعدين اسال ولا ممكن يكون فى حاجة قبل 23

معلهش يا دكتور زهقناك
بس اهو فات الكتير ويا رب بقى يخلص القليل
واهو كله بثوابه يا دكتور
قديم 09-12-2011, 08:38 PM
عضو مجتهد

استحلفك بالله ان ترد
انا من اوائل العام
قديم 09-12-2011, 09:42 PM
فاطمة الزهراء 86 فاطمة الزهراء 86 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

فاطمة الزهراء 86 is on a distinguished road
افتراضي سؤال

يا أستاذ Meto4050 على فكرة أنا كمان من محافظة دمياط فلو عرفت حاجة يعني لو وصلك جواب الترشيح بلغني على المنتدى هنا لأني انا كمان معدتش فاهمه حاجة مرة يقولوا 23/12 ومرة يقولوا 25/12 وهل إحنا فعلا هنروح القاهرة لإستلام الجواب من لجهاز المركزي .
قديم 09-12-2011, 09:54 PM

http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=550615

أهو النحاس قال الكلام اللي قولته ليكوا رسمي أهو انهارده

وبالنسبة لاستلام الجوابات من القاهرة لغاية دلوقت آه ولازم الواحد يروح بنفسه وماينفعش ينوب عنه أحد

الاستلام من فين من المقر الرئيسي للتنظيم

وإجمالي المرتب 832 جنيه والصافي حسب جهة العمل

التربويون في التربية والتعليم تعيينهم وفيه أماكن متميزة ومفيش في المحليات أماكن للأوائل

فيه مزايا لحاصلين على الماجستير في أماكن التوزيع

يوم 23 ديسمبر يوم جمعة يارجالة .. أعتقد تسليم الجوابات بداية من السبت 24 ويمتد كام يوم

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 09-12-2011, 09:56 PM
فاطمة الزهراء 86 فاطمة الزهراء 86 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

فاطمة الزهراء 86 is on a distinguished road
افتراضي سؤال

يا دكتور عبد الرحمن ممكن تفهمنا الوضع والله الواحد مش فاهم حاجة أصل أنا قرأت على الفيس بوك ولقتهم بيقولوا فيه جامعات مرحلة اولى وجامعات مرحلة ثانية وإن المرحلة الأولى تروح تستلم الجواب بتعها يوح الأحد 25/12 هل الكلام ده صحيح يعني أكيد هنروح في اليوم ده بالذات طيب ونروح فين وهنعرف منين إننا مرحلة أولى علما بأنني جامعة المنصورة فرع دمياط .
موضوع مغلق

العلامات المرجعية