اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > الجودة والإعتماد التربــــــــــــــــــوى

الجودة والإعتماد التربــــــــــــــــــوى كل ما يخص الجودة و الدراسات التربوية و كادر المعلم

قديم 09-01-2012, 01:44 PM
الصورة الرمزية مشتاقه لمصر
مشتاقه لمصر مشتاقه لمصر غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

مشتاقه لمصر will become famous soon enough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد ماهر حامد مشاهدة المشاركة
ربنا يوسع لك فى رزقك ويديم عليك نعمه الايمان والصحه
استاذ احمد نشكر جزيلا
ربنا يجزيك كل خير
ويكون لك حظ من دعائك للاستاذ محمود
ربنا يديم المعروف يا رب

قديم 09-01-2012, 02:32 PM
الصورة الرمزية مشتاقه لمصر
مشتاقه لمصر مشتاقه لمصر غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

مشتاقه لمصر will become famous soon enough

ايه رأيك يا جماعه فى اقتراح بسيط
ممكن ندخل هنا ونعمل زى يوميات
بها عبره مثلا او شىء اتعلمته من موقف
او موقف توقفت امامه ويكون مواقف شخصيه او كنت مشاهد لها ونتناقش فيه بشكل مجرد
انا انهارده تعرضت لموقف احكى لكم عليه انا كل يوم باروح مدرستى لانها فى حى غير الحى بتاعى
فانا بركب لها تاكسى مخصوص والبديل امشى لمده 5 -7 دقايق تقريبا

علشان اركب من الموقف تاكسيات السيرفيس والزحمة والبهدله مقولكوش
فاسهل باخد تاكسى
لكن مره تذكرة كلمه لزوجى( ربنا يرجعه بالسلامه )قالى عايزة تستمتعى بالحياه وتشعرى بمنتهى الرضا
اقفى فى طابور عيش او اركبى تاكسى سيرفيس بس متكنيش محووجه له يعنى روحى وانتى عندك وقت
وانهارده فعلا قمت بالتجربه صحيت نزلت بدرى شويه ونزلت ورحت الموقف ولقيت زحمه بس للاسف بره الموقف مش جواه يعنى الناس بره الموقف خالص ويصطادو اى ركوبه .... وانا علشان جديده فى الموضوع روحت ودخلت الموقف وعمال لما يوصلنى تاكسى كنت مش اتأخر كنت اترفت ههههه
المهم تاملت الناس وكأنى اعرفهم وجال بخاطرى اشياء كثييييييير وخلال ذلك التزمت الاستغفار لله بتكرار وقبل انا اخذ قرار انى اخرج من الموقف علشان اخود تاكسى مخصوص علشان متاخرش فجأه
اذ بتاكسى يشق الناس من خارج الموقف ولا يقف لااحد ويقف جانبى مباشرة واركب جانب السائق والناس مستغربه وبتقوله ليه موقفتش عند الناس اللى بره وركبت الناس يا جدو رد عليهم السواق وقلهم الموقف هنا وهما عملو الموقف علشان تقف في مش بره والناس اللى جوه اللى واقفين من ساعه ميلقوش حد يوصلهم مع انهم ملتزمين وواقفين فى الموقف

بصراحه كلام السواق عجبنى مع انه فى بعض الحده بس انبسط مش علشان ركبت ابدا والله علشان لسه فى ناس بتحافظ على النظام رغم الفوضى وطوال الطريق افكر فيما قابلته ويقاطعنى صوت السائق الذى يرد بحده على الركاب وتناولت الاجره من محفظتى واعطيتها له وكان معى
ثمرة يوسفى فى حقيبتى كنت وضعتها لاكلها فى المدرسه فتناولتها ووضعتها جانب السائق وقلت له اتفضل فابتسم ابتسامه مقتضبه مش باينه يعنى
السواق كبير السن وشعره ابيض ويظهر عليه الحزم
واشرت له بالوقوف لانزل فرد عليه قائلا بلطف انتظرى نوصلك والله فشكرته

تعلمت من حوالى نصف ساعه الاتى
الاستغفار فانا اعلم تمام فضل الاستغفاروهو السبب الاساسى فى تسهيل ركوب التاكسى رغم الزحمه المفرطه
ان نحاول جادين الحفاظ على النظام برغم كل فوضى فربما ينتفع منتظم وجاد من ذلك ويمكن يتعلم الناس من كده شيئا فشيئا
التعامل مع الناس برفق وادب مهما كان يظهر منهم من حده
واخير انا صدقت زوجى وفعلا استمتعت جد جد جد بيومى انهارده وشعرت برضى غير عادى وقررت احكى لكم الموقف ده
قديم 11-01-2012, 09:59 PM
eng wahab eng wahab غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

eng wahab is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته زملائى الاعزاء

بالمختصر المفيد انتم وحشتونى ووحشنى كلامكم وتعبيراتكم الصادقة

عندى امتحانات وعند ولادى كمان وربنا يعدى اليومين دول على خير

ربنا يديم عليكم السعادة والصحة وتشوفوا اولادكم مثل اولادى الاول والثانى لكن مش ببلادة الثالث

بس بحس انى هدخل الجنة بسببه يارب اكتبها لنا جميعا ويكتب لك يا عزيزتى ندى الذهاب الى الحرم المكى والحرم

النبوى وتذكرينى عند دخولك الروضة الشريفة ودخولك مسجد قباء انا عايشة ايامى هذه على امل العودة اليهما لاننا
عشنا عدة سنوات بالمدينة المنورة ومنتظرة الولاد يخلصوا دراستهم ونعود كما كنا يارب يكتب لكم العمرات والحج

انت ومشتاقة واستاذ محمود واستاذ احمد .........والجميع. ونفسى اقول لمشتاقة ان شاء الله تسافرى ليبيا على خير وسلام ودى اامل ان تكون اخر مرة تسافرى لوحدك بعد كدة تسافرى مع زوجك وترجعى معاه وشوفى رياض اطفال هناك ولو ما فيش مش مهم اهم حاجة الاستقرار وكذلك الاستاذ محمود .. اهم حاجة الاستقرار لانى عانيت منه كثيرا احكى لكم بعدين ..........سلام
قديم 15-01-2012, 06:50 PM
ندي محمد ابراهيم المليجي ندي محمد ابراهيم المليجي غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ندي محمد ابراهيم المليجي is on a distinguished road

أحبتي في الله

مشتاقة - انج وهاب - محمود - احمد ماهر

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

وحشتوني كتيييير ...... بس كان عندي امتحانات أولادي وكمان أمتحاناتي بالمدرسة ( وما زال العرض مستمر )
ففي المساء حفلة سواريه مع مذاكرة أولادي وفي الصباح حفلة ماتينية مراقبة وتصحيح بس هانت لسه حوالي اسبوع وأخلص الامتحانات وربنا يستر وماخلصش معاها .

المهم أخبارك ايه يامشتاقة عجبنتي فكرة الخواطر جداً بس المشكله أنك بيقابلك مواقف صعبه في البيت والشغل ومع الاولاد ( بس قولوا ليه هل جيل الايام دي اتغير عن جيلنا ولا بيتهيأ ليه ....فكثيرا ما أسأل هذا السؤال ) حتي أني أتصلت بأبويا مخصوص عشان أسأله هذا السؤال الصعب وكان رده ربنا يهديكي ويهديهم .

المهم أنا أهديكي هذه القصة الحلوة لأنها عجبتني وأتمني أنها تعجبك لأن من الواضح أنك مثلي بتحبي القراءة وأسلوبك أدبي في سرد الحوار ( بس بلاش يا مشتاقة الكلمات الصعبه الملعبكه مثل وجال بخاطري ( ماشي يا أستاذ منفلوطي )

قراتُ عن أعز أصدقاء جنكيز خان .. كان صقره

الصقر الذي يلازم ذراعه .. فيخرج به ويهده على فريسته ليطعم منها ويعطيه ما يكفيه .. صقر جنكيز خان كان مثالاً للصديق الصادق .. حتى وإن كان
صامتاً ..

خرج جنكيز خان يوماً في الخلاء لوحده ولم يكن معه إلا صديقه الصقر . انقطع بهم المسير وعطشوا .. أراد جنكيز أن يشرب الماء ووجد ينبوعاً في
أسفل جبل .. ملأ كوبه وحينما أراد شرب الماء جاء الصقر وانقض على الكوب ليسكبه!!

حاول مرة أخرى .. ولكن الصقر مع اقتراب الكوب من فم جنكيز خان يقترب ويضرب الكوب بجناحه فيطير الكوب وينسكب الماء
تكررت الحالة للمرة الثالثة .. استشاط غضباً منه جنكيز خان وأخرج سيفه .. وحينما اقترب الصقر ليسكب الماء ضربه ضربة واحدة فقطع رأسه ووقع الصقر
صريعاً ..

أحس بالألم لحظة وقوع السيف على رأس صاحبه .. وتقطع قلبه لما رأى الصقر يسيل دمه ..
وقف للحظة .. وصعد فوق الينبوع .. ليرى بركة كبيرة يخرج من بين ثنايا صخرها منبع الينبوع وفيها حيةٌ كبيرة ميتة وقد ملأت البركة بالسم
أدرك جنكيز خان كيف أن صاحبه كان يريد منفعته .. لكنه لم يدرك ذلك إلا بعد أن سبق السيف عذل نفسه ..
أخذ صاحبه .. ولفه في خرقة .. وعاد جنكيز خان لحرسه وسلطته .. وفي يده الصاحب بعد أن فارق الدنيا ..
أمر حرسه بصنع صقر من ذهب .. تمثالاً لصديقه وينقش على جناحيه :
' صديقُك يبقى صديقَك ولو فعل ما لا يعجبك'

المهم بخصوص موضوع الدعاء فأنا حريصة أشد الحرص علي الدعاء في كل وقت وخصوصاً : استغفر الله للمسلمين والمسلمات . المؤمنين والمؤمنات . الأحياء والأموات .إلي يوم الدين "

غاليتي مشتاقة مستنيه كلامك الحلو والشيق .

إلىأطيبوأروعقلبعرفته .....
إليكيايتهاالصديقةالوفيه .....

فنعمالصديقةأنتِ..انج وهاب..
أنتِالتيأحسستنيبطعمالصداقةبقوتهاوصلابها
وأنتيالتيغمرتنيبنصائحجميلة....
أنتيوأنتيوأنتي........الخ
كلهذهالعباراتلنتوفيكحقك....
لأنكالصديقةالحسنةالطيبة....
ولأننيأيضاًأحببتكحباًفيالله....
فأتمنامنأعماققلبيبأنتدومهذهالصداقةعلىمحبةاللهسبحانهوتعالى
ومحبةرسولهالكريم
أتمنىلكِحياةموفقةوسعيدةفيالدنياوالأخرة
وزادكعلماً وجعلعمركممدوداًفيطاعتهسبحانهوتعالى....
أسألاللهالعليالقدير
أنيرحمناويجعلنا
منالذينيدخلونالجنة
بدونحسابولاعذاب
وانيظلناتحتظلعرشهيوملاظلإلاظله
سبحانهوتعالى

واشكرك علي دعائك لي بزيارة الروضة الشريفة وإن شاء الله تتحقق وأبلغك بأن الله قد كتبها لنا هذا العام فهي متعة فعلاً زيارة الكعبة الشريفة والروضتين الشريفتين .

استاذنا العزيز محمود
أنت فين يعني في مصر مستخبي وفي الكويت مستخبي يعني لازم نبحث عنك دائماً

فعوداً حميداً يا محمود

وفين وعدك بأنك لن تنقطع عن الصفحة .

في انتظار دخولك لصفحتنا دائماً

اسبكم شوية اوعو تروحوا اي حته ثانية
فاصل ونواصل

قديم 15-01-2012, 08:09 PM
عضو مجتهد

أسفة يا أنج
... مش عارفة أيه الكلام العجيب اللي طلع ده
فبرسله مرة ثانية
إلى أطيب وأروع قلب عرفته .....
إليكي ايتها الصديقة الوفيه .....

فنعم الصديقة أنتِ..انج وهاب..
أنت ِ التي أحسستني بطعم الصداقة بقوتها وصلابتها
وأنتي التي غمرتني بنصائحها الجميلة....
أنتي وأنتي وأنتي........الخ
كل هذه العبارات لن توفيكي حقك....
لأنك الصديقة الحسنة الطيبة....
ولأنني أيضاً أحببتك حباً في الله....
فأتمنا من أعماق قلبي أن تدوم هذه الصداقة على محبة الله سبحانه وتعالى
ومحبة رسوله الكريم
أتمنى لكِ حياة موفقة وسعيدة في الدنيا والأخرة
وزادك علماً وجعل عمرك ممدوداً في طاعته سبحانه وتعالى....
أسأل الله العلي القدير
أن يرحمنا ويجعلنا
من الذين يدخلون الجنة
بدون حساب ولا عذاب
وان يظلنا تحت ظل عرشه يوم لا ظل إلا ظله
سبحانه وتعالى

واشكركعليدعائكلي بزيارةالروضة الشريفةوإن شاءالل هتتحققوأبلغكبأناللهقدكتبهالناهذاالعامفهيمتعة فعلاً زيارة الكعبةالشريفة والروضتينالشريفتين

ودعائي لك أن يكتبها لكي ولأسرتك الكريمة .
قديم 17-01-2012, 07:15 PM
mahmoud1011 mahmoud1011 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

mahmoud1011 is on a distinguished road

الأخوة والزملاء أحبائي في الله: إنج وهاب - ندى - المشتاقة لمصر - أحمد

أدعو الله أن تكونوا جميعا بخير وصحة وعافية..

أنا بخير والحمد لله وأسأل الله ان يكون لكم نصيبا من دعائكم لي اللهم آمين

الأخت (مشتاقة): بجد فكرة رائعة جدا والسائق اللي يعمل كدة يبقى إنسان محترم وتأثرت بيه لأنه حاجة جميلة قوي إن الواحد يسمع أو يشوف ناس محترمة بجد بتعمل الصح وبتمشي في الطريق الصحيح حتى وإن كانت ماشية لوحدها..
نفسهم يشوفوا الحق والخير هو اللي سايد بين الناس..
كمان اتعلمت إن الواحد لازم يتعلم وياخد دروس من المواقف اللي بتمر بيه علشان يستفيد منها..
كمان هحاول أعيش تجربتك دي لأنها عجبتني قوي ومين عارف يمكن أحكيها لكم عن قريب..

الأخت الكبيرة (انج وهاب) مهما قلت مش هوفيك حقك لأنك القلب الكبير اللي يساع الدنيا كلها والله أنا اتعلمت منك حاجات كتير وكفاية ان انتي دايما تنصحينا وتساعدينا في حل مشاكلنا..

الاخ (أحمد): جزاك الله كل خير لدعائك ويارب يجعل لك منه نصيب..

الاخت (ندى): مساكم الله بالخير مش عوايدك انك تتاخري علينا كده يارب يهون عليكي الامتحانات وترجعي لينا زي الأول ويارب يكتبلك العمرة السنة دي ويكتبهالي اللهم آمين..
قصة الصقر دي مؤثرة قوي وانتظري تعليقي عليها المرة الجاية..
بالنسبة ليا فدوامي 12 ساعة زي جميع شركات التجهيزات الغذائية والواحد لما يرجع بيبقى مطلوب منه يجهز أكل ويغسل ويكوي وخلافه.. على فكرة أنا أجازة النهاردة (الثلاثاء) لأن الخميس والجمعة ممنوعة الاجازات لضغط البوفيهات لأن شركة الوطنية أكتر شركة شغالة في الكويت.. بس بإذن الله مفيش أي حاجة مهما كانت هتمنعني عنكم بعد كده أبدا..

وتصبحوا على خير ..
قديم 20-01-2012, 07:17 AM
عضو مجتهد

صباح الفل أصدقائي الاعزاء

هذا الخبر نزل علي موقع اليوم السابع

"التعليم" ترسل مشروع قانون الكادر الجديد لـ"التنظيم والإدارة"

الجمعة، 20 يناير 2012 - 03:40

الدكتور صفوت النحاس
كتب حاتم سالم

أكد مصدرٌ مسئول بوزارة التربية والتعليم، أن الوزارة أرسلت نسخة من مشروع تعديل قانون كادر المعلمين 155/2007 للجهاز المركزى للتنظيم والإدارة للموافقة على عدد من التعديلات الإدارية بقواعد ترقية المعلمين وضوابط عمل المعلمين المساعدين.

وأوضح المصدر، فى تصريحاتٍ لـ"اليوم السابع"، أن الوزارة طلبت من الدكتور صفوت النحاس، رئيس الجهاز المركزى للتنظيم والإدارة، إبداء موافقته على تعديلات قانون الكادر قبل الدفع بها أمام الدكتور كمال الجنزورى، رئيس مجلس الوزراء، ثم البرلمان المنتخب.

وقال المصدر، إن الوزارة طلبت من "التنظيم والإدارة" بيان إمكانية تعديل قواعد ترقية المعلمين الحاصلين على ماجستير أو دكتوراه، بحيث يمكن خفض فترة ترقيتهم من 5 سنوات إلى 3 للحاصل على دكتوراه و4 للماجستير، مضيفاً أن الجهاز سيفصل فى مقترح الوزارة تعديل ضوابط التعاقد مع المعلمين المساعدين، بما يتيح لوزير التربية والتعليم الإشراف على اختيارهم بالتنسيق مع المحافظين بعكس الوضع القائم حالياً، والذى يضع الأمر برمَّته فى يد المحافظين دون دور للوزارة.

فى سياقٍ متصل دعا معلمون إلى التظاهر أمام مقر مجلس الشعب أثناء انعقاد الجلسة الأولى للبرلمان الجديد، لمطالبته بالإسراع فى مناقشة قانون الكادر الجديد، فى الوقت نفسه دعت مجموعات من المعلمين على موقع التواصل الاجتماعى "فيس بوك" إلى زيادة الحد الأدنى لأجر المعلم عن 1500 جنيه واعتبرته قيمة غير كافية.
قديم 20-01-2012, 10:08 AM
عضو مجتهد

صباح الجمال يا حلوين( لسه نايمين طبعاً )

خبر اخر من اليوم السابع

التعليم" تقترح زيادة مكافأة نهاية خدمة المعلمين من أول فبراير
الجمعة، 20 يناير 2012 - 01:13
جمال العربى وزير التعليم
كتب حاتم سالم

أكد مصدرٌ مسئول بوزارة التربية والتعليم، أن أكثر من 50% من المديريات التعليمية بالمحافظات أخطرت الوزارة بموافقتها على مقترح زيادة مكافأة نهاية الخدمة لشاغلى الوظائف التعليمية من شهر عن كل سنة عمل إلى شهرين، مقابل زيادة نسبة الاشتراك فى نظام المكافأة إلى 10% من الأجر الأساسى، بدلاً من نسبة 5% المعمول بها حالياً.

وأوضح المصدر، فى تصريحاتٍ لـ"اليوم السابع"، أن تلقى الوزارة موافقات من المديريات التعليمية على مقترحها دفع مسئوليها لاتخاذ قرار نهائى بتفعيل المقترح، قائلاً "تواصلنا مع وزارة المالية وسنرسل خلال أيام خطاباً بمشروع زيادة المكافأة للهيئة القومية للتأمين الاجتماعى.. وسنقترح بدء العمل بالزيادة من 1 فبراير المقبل".

وأضاف المصدر، أن 85% من المعلمين والإداريين الذين شاركوا فى الاستطلاع بشأن مقترح زيادة المكافأة وافقوا على العمل به فيما رفض 15% فقط، مشيراً إلى اعتماد الوزارة على مصدرين لاستطلاع آراء المعلمين وهما موقعها الإلكترونى والخطابات الرسمية من المديريات.
قديم 24-01-2012, 11:03 PM
عضو نشيط

زملائي الافاضل حياكم الله

أرجو من الله أن تكونوا جميعا بخير وبصحة جيدة

يارب البلد تستقر بقى وكل المشروعات والاقتراحات اللي جابتهالنا ندى على لسان السادة المسئولين تتحقق قولوا آمين..

قلقان قوي وبقول يارب استرها بكرة

انتوا فين وحشتوني قوي ومفتقدكم جدا جدا..
قديم 27-01-2012, 07:31 AM
محمد احمد سيد رشوان محمد احمد سيد رشوان غير متواجد حالياً
عضو جديد

محمد احمد سيد رشوان is on a distinguished road

الى الاخت مشتاقه لمصر والاخت ندى والاستاذ محمود ممكن اشترك معاكم على فكره انا سيدة واسمى هنى لكن زوجى هو اللى مشترك فى المنتدى وانا لم اشترك انا معلمه فى الازهر
قديم 28-01-2012, 09:43 AM
عضو مجتهد

صباح الخير لزملائي وأصدقائي الأعزاء

أخباركم أيه

أولاً أهلاً وسهلاً بالزميلة الجديدة هني وتشرفنا بوجودك بيننا أخت عزيزة فهذه الصفحة ملك للجميع نبدي فيها رأينا وأخبارنا وبالنسبة لي هي صفحة مهمة لأنها بتربطني بأصدقاء أعزاء علي قلبي .

ومرة ثانية نورتي صفحتك يا هني .

أختي العزيزة أنج وهاب وحشتيني ومفتقدين وجودك عسي المانع خير إن شاء الله طمنيني عن أمتحانات أولادك ونتائجهم .

مشتاقة أخبارك أيه وأخبار أولادك أيه وأخبار النتائج بتاعة الاولاد أيه طمنيني عليكي كمان .

أزيك يا محمود متابع مثلي أخبار مصر والله أنا معاك الأخبار مش عجباني تحس إن البلد والحكومة في وادي والناس في وادي ثاني كلنا بننشد الاستقرار ثم الاستقرار ثم الاستقرار الناس تعبت يعني أبويا بيقول ليه كل الناس قرفانة من الاوضاع ومش عاجبها حال البلد بس فين الصح وفين الغلط .

هل نعطي فرصة للأنتاج والاستقرار ولا نظل عايشين في مظاهرات وقلق وفي نفس الوقت المطالب بتاعة الناس مشروعة وحقهم مية في المية .

بس الناس اللي علي باب الله ليس لها وظيفة هيعيشوا أزاي وهما كل دخلهم بيعتمد علي الاستقرار ( اللي مش موجود )

ربنا يستر علي الجميع وعلي أهلنا وعلي البلد .

مستنية أخباركم طمنوني .
قديم 28-01-2012, 10:28 PM
eng wahab eng wahab غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

eng wahab is on a distinguished road

زملائى واصدقائى الاعزاء وحشتونى جدا
شكرا ندى على سؤالك انا افتكرت انك فى العمرة واكيد مشتاقة فى ليبيا واستاذ محمود ماشى فى طريقه
وانا فعلا مشغولة فى حاجات تانية غير الامتحانات عقبال اولادك خطوبات وربنا يستر عمالة أأجل وأطنش ولكن
الى متى ؟ ( البحر امامى والعدو خلفى ) ماليش اصدقاء وانتم اصدقائى اول ما القنبلة تنزل بافقد توازنى
ومش عارفة افكر انا هعمل استخارة واسيبها على الله معلش انا دايما باشركم فى مشاكلى وهمومى
بدل ما اكلم نفسى .والى لقاء
قديم 29-01-2012, 10:26 AM
عضو مجتهد

يا روح قلبي يا أنج وهاب

ألف ألف مبروك .....
بمجرد ما قرأت ردك مقدرتش غير أني أشاركك فرحتك وربننا يتمم بخير

أحلي فرحة في الدنيا هيه فرحتنا بأولادنا وأحفادنا ويارب يارب كلنا نشوف هذه الفرحة بأولادنا

وأنا إن شاء الله هتكون العمرة بتاعتنا علي الشهر الجاي إن شاء الله

بس ليه التأجيل يا ست الكل أجلاً أو عاجلاً هذه الخطوة لازم تتم وبلاش تزعلي أحد من أولادك خليهم يفرحوا وأنتي كمان تفرحي بدري بدري

وربنا يسعدك ويسعدهم ويجعل كل أيامكم أفراح ولكل أحبائنا وأصدقائتنا .
قديم 29-01-2012, 11:20 PM
عضو نشيط

الزملاء الأفاضل والزميلات الفضليات: ندى - إنج وهاب - المشتاقة لمصر - أحمد - هنى

أرجو من الله تعالى أن تكونوا جميعا بخير

أنا بدوري برحب بالأخت (هنى) وبقولها أهلا وسهلا بيكي ويسعدنا طبعا اشتراكك معانا وفي انتظار رسايلك باستمرار..

الأستاذه إنج: الحمد لله إنك بخير ويارب الشباب يطلعوا من الأوائل.. بالنسبة لموضوع الخطوبة أكيد في (خضة) في البداية لأنها مسألة فرضت عليكي اعباء جديدة تجاههم.. بس أنا شايف إن الزواج بالنسبة للبنت أو الولد كلما كان أقرب كان أفضل خصوصا في الزمن ده ويارب يوفقهم للصح وبقولك مبروك مقدما ويارب بالفرح دووووووووووم إن شاء الله..

المشتاقة لمصر : يارب تكوني بخير

غايبة عننا من زمان ليه ومش عارفين يا ترى سافرتي ليبيا والا لسة ؟

الأخ : أحمد ماهر : انت فين يا ابو حميد وحشتنا يارب تكون بخير..

الأخت ندى: فرحان جدا جدا لتواجدك وحضورك ويارب كده دايما.. وعمرة مقبولة بإذن الله.. وبالنسبة لقصة الصقر اتعلمت منها أنه من الغلط إن الواحد يبقى شاكك دايما في اصحابة واقرب الناس اليه من مجرد موقف عابر او كلمة عفوية بحسن نية لأنه ببساطة في لحظة ممكن يخسر صديق عمره أو شخص رائع بيحبه بجد وقريب منه جدا..

ودي طبعا بتبقى خسارة مفيش حاجة في الدنيا ممكن تعوضها..

كمان لو لا قدر الله فقدنا ناس بنحبهم قوي مش لازم نستسلم للحزن والغم لكن لازم دايما نفتكرهم بالخير وندعيلهم وده أبسط حقوقهم علينا.. وبشفق جدا على أي شخص يبقى في الموقف ده لأنه بعد ما يعرف حقيقة اللي عمله في لحظة غضب مثلا مع الناس اللي بيحبهم وبيحبوه ممكن يعيش في ألم وإحساس بالذنب طول العمر.. من الآخر لازم نحافظ على أصدقائنا وأخواتنا قوي وكل ما نحبهم اكتر هيحبونا اكتر واكتر وساعتها هنحس ان احنا نستاهل حبهم لينا..

وتصبحوا على خير
قديم 06-02-2012, 03:02 AM
نادر بوب نادر بوب غير متواجد حالياً
عضو جديد

نادر بوب is on a distinguished road

امنياتي بالتوقيق

العلامات المرجعية