اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 01-02-2009, 06:18 PM
الصورة الرمزية صيدلية المستقبل
صيدلية المستقبل صيدلية المستقبل غير متواجد حالياً
عضو جديد

صيدلية المستقبل is on a distinguished road

انا عاوزه اعرف نتيجتنا هتطلع في صيدلة ولا علوم
بلييييييييييييييييييييييييييييز حد يرد
قديم 01-02-2009, 06:35 PM
Dr.ega100 Dr.ega100 غير متواجد حالياً
عضو جديد

Dr.ega100 is on a distinguished road
افتراضي مقدمة د/ega

*السلام عليكم*
انا حبة اشترك معاكم لان بجد المنتدى اكتر من رائع
انا بشكر د/مريم على موضوعها الرائع واكيد باقى الاعضاء حيكون موضوعتهم شيقة
قديم 02-02-2009, 03:49 AM
الصورة الرمزية dr.rony20082013
dr.rony20082013 dr.rony20082013 غير متواجد حالياً
طالب جامعي

dr.rony20082013 is on a distinguished road

طبعا الموقع كان واقع طول النهار ..........وانا لسة داخلة دلوقتى وشوفت ان د.احمد مش كاتب الموضوع لانة مش فاضى وانا قولت رايي قبل كدة فى موضوع الدور دة ياريت توفقوا علي الراى دة بقى ؟؟؟؟
وانا حكتب حاجة من اللى انا عاوزة اقولها بس يارب النتت ميفصلش لغايت مكملها كلها.........
قديم 02-02-2009, 01:29 PM
الصورة الرمزية dr.rony20082013
dr.rony20082013 dr.rony20082013 غير متواجد حالياً
طالب جامعي

dr.rony20082013 is on a distinguished road

طبعا كلنا درسنا فيزياء ........وطبعا كلنا مش بنطبق كل اللى درسناة فى حياتنا العملية ؟؟؟؟؟
فهل نطبقة على مايوجد فى القران الكريم لنكتشف قدرة الله ؟؟؟؟؟
انا النهاردة حناقش الموضوع دة وهو (دور العلم فى معرفة قدرة الله).......
طبعا يوجد كثير من الامثلة على قدرة الله فى الحياة وفى القران الكريم كما يوجد الكثير من المعجزات .........
وانا النهاردة سوف اتخذ اية من ايات القران الكريم يوجد فيها اعجاز فيزيائى جديد ....

قوارير من فضة واعجاز فيزيائى جديد

يقول الله تعالى فى معرض ما اعدة لاهل الجنة من نعيم ويطاف عليهم بانية من فضة واكواب كانت قواريرا .قواريرا من فضة قدروها تقديرا ) صدق الله العظيم الانسان:15-16
وفى تفسير لهاتين الايتين الكريمتين :
انية :هو وعاء الماء ,قدح لا عروة له
وقولة من فضة :اى مصنوعة من فضة
وراح العلماء فى تاويلهم مذاهب شتى كلها تستهدف الى تقريب الصورة من الاذهان
واقرب تفسير هو تفسير ل((ابن العباس)) رضى الله عنهما مفادة ان ارض الجنة من فضة واوانى كل ارض تتخذ من تربة تلك الارض فالانية اذا مخلوقة من فضة حقيقية وليس لها شبيها
قدروها تقديرا: ايضا اختلف العلماء فى تفسيرهم لهذة الاية ولكن بعضا منهم اجمع على ان الطائفين من اهل الجنة يسقونهم بانية من فضة فيها ماء يرويهم وهذا الماء مقدر على قدر حاجتهم تماما لا يغيض ولا يفيض فالسقاة قدروا ريهم وكفايتهم فقدروا لهم ثم سقوهم منها او ان اهل الجنة بحسب منازلهم واعمالهم الحسنة يسقون منها من غير زيادة ولا نقصان .
والاعجاز العلمى فى الاية الكريمة يتجلى فى نقطتين اثنين:
الاولى :كون الانية من فضة
والثانية :وصف هذة الانية بقولة تعالى قدروها تقديرا ) بلا زيادة او نقصان .. فهى ذات حجم ومقدار ثابت تماما وحتى يتضح الصورة الاعجازية العلمية فى هذة الا ية الكريمة ساحدثكم عن العلاقة بين جزيئات المادة من وجهه نظر الفيزياء
(ملحوظة :طبعا الكلام دة اخدناة قبل كدة لا مش فى الفيزياء فى الثانوية فقط ولكن فى ال كيمياء الفيزيائية طبعا نسيتم بس اناحفكركم الفصل الثالت ها افتكرتم ولا لسة؟؟؟؟ خلاص انا حقول برضو علشان اللى مش فاكر )
من المعلوم ان هناك قوى تجاذب بين جزيئات المواد الفيزيائية فقوى التجاذب بين جزيئات المادة نفسها نسميها قوى التماسك cohesive forces وبينما نسمى قوى التجاذب بين جزيئات مادة ومادة اخرى مختلفة عنها قوى الالتصاق adhesive f كالذين يظهر بين جزيئات السائل وبين جزيئات الاناء الحاوى لة .واننا نلاحظ بالعين المجردة ان السائل ليس له شكل ثابت بسبب ضعف قوى التماسك بين جزيئاتة فهو يتخذ شكل الاناء الذى يوضع فية وينتج بعض الظواهر التى يمكن ان نراها بالعين المجردة حين تكون قوى الاتصاق اكبر او اصغر من قوى التماسك او مساوية لها فلو وضعنا الماء فى وعاء زجاجى نلاحظ ان سطح الماء يكون مقعرا اما لو وضعنا فى الوعاء سائلا اخر كالزئبق مثلا نلاحظ ان سطحة سيكون محدبا فالسائل فى وعاء الزجاج (القوارير)يكون ذا سطح مقعر او محدب لسبب بسيط وهو قوى الالتصاق بين جزيئات الماء وجزيئات الزجاج اكبر من قوى التماسك بين جزيئات الماء نفسها فيتقعر سطح الماء .فى حين تكون قوى الالتصاق بين جزيئات الزئبق وجزيئات الزجاج اصغر من قوى التماسك بين جزيئات الزئبق نفسها فيتحدب السطح . وعندما تتساوى قوى التلاصق مع قوى التماسك فيكون مستوى السطح مستوى تماما
وهذا موطن الاعجاز فى الاية الكريمة (قوارير من فضة قدروها تقديرا)اى ان قوى التماسك لجزيئات الماء متعادلة تماما مع قوى التلاصق بين جزيئتها وجزيئات الفضة
وتبرز روعة الاعجاز فيما لو حاول احدنا تقدير حجم الماء فى الوعاء فمتى سيكون تقديرا دقيقا تاما من غير زيادة ولا نقصان؟؟؟
اذاكان سطح السائل مقعرا ؟؟ ام اذا سطح السائل محدبا ؟؟
الواقع ان التقدير لن يكون دقيقا فى اى حالة من الحالتين السابقتين وانما سوف يكون ثابت ومحكم و دقيقا اذا كان السطح متساوى تماما وهذا لايكون الافى حال كان السائل ماء نقيا وكان وعاؤة من فضة
وهذا ما يذكرة القران الكريم ....
هل عرف سيدنا محمد صلى الله علية وسلم او من عاصرة هذة الفيزياء ام انة تنزيل من رب العالمين ؟!
طبعا منقول من مجلة الوعى الاسلامى العدد 472 اصدار فبراير 2005
طبعا انا كنت قرات العدد دة من قبل كدة يعنى من 4سنين بس طبعا مكنتش عارفة بيكلم عن اية؟؟؟؟
لكن دلوقتى اكيد عرفت وانتم كمان
وانا طبعا بتمنى ان كل واحد فينا يربط كل ما نتعلمة بحياتنا العملية
متنسوش مستنية طبعا رايكم فى الموضوع ؟؟؟
قديم 02-02-2009, 02:13 PM
الصورة الرمزية Dr.rivo
Dr.rivo Dr.rivo غير متواجد حالياً
إعدادي صيدلة

Dr.rivo is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.ega100 مشاهدة المشاركة
*السلام عليكم*
انا حبة اشترك معاكم لان بجد المنتدى اكتر من رائع
انا بشكر د/مريم على موضوعها الرائع واكيد باقى الاعضاء حيكون موضوعتهم شيقة
اهلا بيكي نورتي المنتدى يارب تفيدي وتستفيدي ( مش كنتي تكتبي بخط اصغر شويه:07811 1rg3
قديم 02-02-2009, 02:16 PM
الصورة الرمزية Dr.rivo
إعدادي صيدلة

د\ روني ممكن توضحي الكلام شويه اصل حاسه اني مش فاهمه مع اني حاسه انو كلام كبير ومفيد
قديم 02-02-2009, 02:21 PM
الصورة الرمزية monii_noni
monii_noni monii_noni غير متواجد حالياً
طالب جامعي (إعدادي صيدلة الأسكندرية)

monii_noni is on a distinguished road

طبعا كلنا درسنا فيزياء ........وطبعا كلنا مش بنطبق كل اللى درسناة فى حياتنا العملية ؟؟؟؟؟
طبعا يوجد كثير من الامثلة على قدرة الله فى الحياة وفى القران الكريم كما يوجد الكثير من المعجزات .........
وانا النهاردة سوف اتخذ اية من ايات القران الكريم يوجد فيها اعجاز فيزيائى جديد ....

والثانية :وصف هذة الانية بقولة تعالى قدروها تقديرا ) بلا زيادة او نقصان .. فهى ذات حجم ومقدار ثابت تماما وحتى يتضح الصورة الاعجازية العلمية فى هذة الا ية الكريمة ساحدثكم عن العلاقة بين جزيئات المادة من وجهه نظر الفيزياء
(ملحوظة :طبعا الكلام دة اخدناة قبل كدة لا مش فى الفيزياء فى الثانوية فقط ولكن فى ال كيمياء الفيزيائية طبعا نسيتم بس اناحفكركم الفصل الثالت ها افتكرتم ولا لسة؟؟؟؟ خلاص انا حقول برضو علشان اللى مش فاكر )
من المعلوم ان هناك قوى تجاذب بين جزيئات المواد الفيزيائية فقوى التجاذب بين جزيئات المادة نفسها نسميها قوى التماسك cohesive forces وبينما نسمى قوى التجاذب بين جزيئات مادة ومادة اخرى مختلفة عنها قوى الالتصاق adhesive f كالذين يظهر بين جزيئات السائل وبين جزيئات الاناء الحاوى لة .واننا نلاحظ بالعين المجردة ان السائل ليس له شكل ثابت بسبب ضعف قوى التماسك بين جزيئاتة فهو يتخذ شكل الاناء الذى يوضع فية وينتج بعض الظواهر التى يمكن ان نراها بالعين المجردة حين تكون قوى الاتصاق اكبر او اصغر من قوى التماسك او مساوية لها فلو وضعنا الماء فى وعاء زجاجى نلاحظ ان سطح الماء يكون مقعرا اما لو وضعنا فى الوعاء سائلا اخر كالزئبق مثلا نلاحظ ان سطحة سيكون محدبا فالسائل فى وعاء الزجاج (القوارير)يكون ذا سطح مقعر او محدب لسبب بسيط وهو قوى الالتصاق بين جزيئات الماء وجزيئات الزجاج اكبر من قوى التماسك بين جزيئات الماء نفسها فيتقعر سطح الماء .فى حين تكون قوى الالتصاق بين جزيئات الزئبق وجزيئات الزجاج اصغر من قوى التماسك بين جزيئات الزئبق نفسها فيتحدب السطح . وعندما تتساوى قوى التلاصق مع قوى التماسك فيكون مستوى السطح مستوى تماما
وهذا موطن الاعجاز فى الاية الكريمة (قوارير من فضة قدروها تقديرا)اى ان قوى التماسك لجزيئات الماء متعادلة تماما مع قوى التلاصق بين جزيئتها وجزيئات الفضة
وتبرز روعة الاعجاز فيما لو حاول احدنا تقدير حجم الماء فى الوعاء فمتى سيكون تقديرا دقيقا تاما من غير زيادة ولا نقصان؟؟؟
الواقع ان التقدير لن يكون دقيقا فى اى حالة من الحالتين السابقتين وانما سوف يكون ثابت ومحكم و دقيقا اذا كان السطح متساوى تماما وهذا لايكون الافى حال كان السائل ماء نقيا وكان وعاؤة من فضة
هل عرف سيدنا محمد صلى الله علية وسلم او من عاصرة هذة الفيزياء ام انة تنزيل من رب العالمين ؟!
طبعا انا كنت قرات العدد دة من قبل كدة يعنى من 4سنين بس طبعا مكنتش عارفة بيكلم عن اية؟؟؟؟

فعلا سبحــــــــــــان الله ولاحول ولاقوة الا بالله
موضوع جميل يارونى
فعلا لازم نستفاد من اللى درسناه فى كل حاجة فحياتنا
دى تالت مرة اكتب الرد على مشاركتك الموقوع فعلا واقع من امبارح ودلوقتى كل شوية الرد على المشاركة مش يتقبل
وبالنسبة لرأى فراق فى الموضوع ورأيك فى حكاية الدور
فدى حاجة بقى ترد عليها ذكريات صاحبة الاقتراح
بس انا شايفاها حاجة كويسة مش وحشة وسواء كانت هنا او فى اى قسم تانى
فدة مش يمنع من وجودها
مش انتهت أحزان من قبلهـــــــا؟
قديم 02-02-2009, 03:04 PM
الصورة الرمزية Dr.rivo
إعدادي صيدلة

يا جماعه نتيجة الميد ترم ظهرت ولا لا؟؟؟؟
قديم 02-02-2009, 03:51 PM
الصورة الرمزية d.didi
d.didi d.didi غير متواجد حالياً
عضو جديد

d.didi is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صيدلية المستقبل مشاهدة المشاركة
انا عاوزه اعرف نتيجتنا هتطلع في صيدلة ولا علوم
بلييييييييييييييييييييييييييييز حد يرد
اكيد النتيجة هططللع فى علوم علشان الدكاترة دكاترة علوم واحنا بنحضر فى علوم اشمعنا بقى النتيجة هى اللى تطلع فى صيدلة
قديم 02-02-2009, 03:54 PM
الصورة الرمزية d.didi
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.rivo مشاهدة المشاركة
يا جماعه نتيجة الميد ترم ظهرت ولا لا؟؟؟؟
انا اللى اعرفة ان نتيجة الميد ترم ونتيجة الترم بتضاف كلها مع بعض لان الميد ترم هو اعمال السنةواكيد كلة هايتعرف مع بعضة
قديم 02-02-2009, 04:05 PM
الصورة الرمزية d.didi
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.rony20082013 مشاهدة المشاركة

يقول الله تعالى فى معرض ما اعدة لاهل الجنة من نعيم ويطاف عليهم بانية من فضة واكواب كانت قواريرا .قواريرا من فضة قدروها تقديرا ) صدق الله العظيم الانسان:15-16
وفى تفسير لهاتين الايتين الكريمتين :
انية :هو وعاء الماء ,قدح لا عروة له
وقولة من فضة :اى مصنوعة من فضة
وراح العلماء فى تاويلهم مذاهب شتى كلها تستهدف الى تقريب الصورة من الاذهان
واقرب تفسير هو تفسير ل((ابن العباس)) رضى الله عنهما مفادة ان ارض الجنة من فضة واوانى كل ارض تتخذ من تربة تلك الارض فالانية اذا مخلوقة من فضة حقيقية وليس لها شبيها
قدروها تقديرا: ايضا اختلف العلماء فى تفسيرهم لهذة الاية ولكن بعضا منهم اجمع على ان الطائفين من اهل الجنة يسقونهم بانية من فضة فيها ماء يرويهم وهذا الماء مقدر على قدر حاجتهم تماما لا يغيض ولا يفيض فالسقاة قدروا ريهم وكفايتهم فقدروا لهم ثم سقوهم منها او ان اهل الجنة بحسب منازلهم واعمالهم الحسنة يسقون منها من غير زيادة ولا نقصان .
موضوعك بجد اكتر من رائع بس عايزة اسئل سوءال وياريت تردى الربط بين الفيزياء والقران انتى اللى استنتجتية ولا اقتباس علشان بجد كلامك مقنع
قديم 02-02-2009, 04:07 PM
الصورة الرمزية Dr.rivo
إعدادي صيدلة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة d.didi مشاهدة المشاركة
موضوعك بجد اكتر من رائع بس عايزة اسئل سوءال وياريت تردى الربط بين الفيزياء والقران انتى اللى استنتجتية ولا اقتباس علشان بجد كلامك مقنع
ايه يا جماعه فهموني د\روني عايزه تقول ايه؟؟؟ اصل مش قدره استوعب الموضوع
قديم 02-02-2009, 04:32 PM
الصورة الرمزية Dr.tuty
Dr.tuty Dr.tuty غير متواجد حالياً
إعدادي صيدلة

Dr.tuty is on a distinguished road

موضوع جميل اوي يا روني على فكرة وعجبني اوي
قديم 02-02-2009, 04:39 PM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.rivo مشاهدة المشاركة
ايه يا جماعه فهموني د\روني عايزه تقول ايه؟؟؟ اصل مش قدره استوعب الموضوع
ايه يا د.ريفو كل ده ما فهمتيش؟
ملخص الكلام ان المقدار الدقيق من السائل لا يمكن ان يتحدد الا اذا كان قوي التماسك بين جزيئات السائل =قوي التلاصق بينه وبين الاناء الموضوع فيه،
وحيث ان الملائكة لا تعطي العبد الصالح الا الكمية التي يحتاجها،
اذا فيلزم لذلك معرفة دقيقة للكمية التي يحتاجها للشرب بحيث لا تزيد او تقل عن حاجته وهذا لا يتحقق الا في وجود الشرط المذكور
وقد وجد ان هذا الشرط لا يتحقق الا اذا كان السائل ماءا نقيا و كان الاناء فضة
وهذا موافقا لما ذكر في الاية الكريمة
قديم 02-02-2009, 04:47 PM
عضو جديد

جزاك الله الف خير علي هذه المشاركة المتميزة د.روني
فعلا والله مشاركة رائعة جدا
ارجوكم لا تحرمونا من هذه المشاركات التي تتحدث عن روعة الخلق واعجاز الخالق سبحانه وتعالي

العلامات المرجعية

الكلمات الدلالية (Tags)
صيدلة.اعداي.اسكندرية