اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

موضوع مغلق

قديم 30-09-2011, 08:23 PM
الصورة الرمزية د.عبدالرحمن المنياوي
د.عبدالرحمن المنياوي د.عبدالرحمن المنياوي غير متواجد حالياً
معلم ثانوى مواد سياحية و فندقية

د.عبدالرحمن المنياوي has a spectacular aura about

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدالرحمن ر مشاهدة المشاركة
اشكرك يادكتور علي مجهودتك الطيب ولي عندك سؤال كشوف الاوائل التي ظهرت علي موقع الاكاديمية تضم اسماء معيدين تم تعينهم بالفعل هيترتب عليه ان في ناس فرصتهم هتروح رجاء معرفة هل هيتم استبعاد المعيدين بالفعل حتي لو الكشوف مكتوبين فيها ؟ سوال اخر معليش سوف يتم تعين العشرين ولا الخمسة الاوائل فقط ؟ بارك الله فيك
التعيينات للعشرين بعد حذف المعيدين وغير ذلك غير مقبول قانونا

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 30-09-2011, 08:26 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الحمد لله علي كل شئ مشاهدة المشاركة
الي السيد المحترررررررررم
الدكتور عبدالرحمن المنياوي
الي السيد المحترررررررررم الدكتور عبدالرحمن المنياوي وهانفضل نقوووووول المحترررررررررررم دي طول عمرنا ان شاء اللهلانك بالفعل حضرتك اخ عزيز علينا ومحترررررررررم جدا معنا ولا يهمك ممايقااااااااااااال في مثل كده بيقول ان الشجره المثمره هي دائما من يتم حدفها بالطوباسفه علي الكلمه ( الطوب ) مقام حضرتك اعلي واغلي والله من كل التفاهات اللي بتتقالمن الناس المريضه دي واكرررررر ولا يهمك يا سيدي الفاضل وربنا يبشرك بالخير دائماويدخل السعاده الي قلبك مثلما تدخلها في قلوبنا باخبارك الحلوه والسعيده التيتعطينا بارقة الامل والتفاؤل من جديد والله انا اشتركت مخصوص في هذا المنتدي لكياشكر حضرتك علي مجهودك واقولك ولا يهمممممك يا استاذنا العزيز واخينا المحترم .
بالمناسبه يادكتور انا خريجة جامعة الفيوموالخامسة علي الدفعة والثانية علي القسم دفعة 2004 وداخله ان شاء الله سنه تانيهتمهيدي ماجستير بس وقتها كانت الجامعة جامعة القاهرة فرع الفيوم
مع خالص تحياتي وتمنياتي بدوام الصحه والعافيه والسعاده لاستاذنا المحترررررررررررم واخينا العزززززززير الدكتور عبد الرحمن المنياوي
شكرا لحضرتك جدااااا وأدام الله المحبة والوحدة

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 30-09-2011, 08:31 PM
مرتضى السيد مرتضى السيد غير متواجد حالياً
عضو جديد

مرتضى السيد is on a distinguished road

سلام عليكم
انا عضو جديد وسبق ليا ان طرحت سؤال مرتين قبل كده وللاسف ما حدش جاوبنى عليه وبطرحو مره تالته وياريت حد يرد عليا
انا خريج جامعة الازهر فرع اسيوط كلية الزراعه شعبة اراضى ومياه دفعة 2005-2006 وهذه هيا اخر دفعه ينطبق عليها نظام تقدير عام باخر سنه فقط وما اطبقش عليها نظام التقدير التراكمى والاول علىشعبتى بناءا على تقدير اخر سنه اتعين معيد من ايامها اما الثانى على دفعتى بناء على تقدير اخر سنه فقط كنت انا وزميل اخر لى يعنى احنا الاثنين متساوين فى التقدير فكلانا امتياز مع مرتبة الشرف وكذلك متساوين فى نسبة اخر سنه يعن انا وزميلى نعتبر الثانى مكرر بناءا على تقدير اخر سنه وده ال كان بيطبق على دفعتى فياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ريت حد يوضح ليا ايه موقفنا انا وزميلى ال متساوى معى فى النسبه من التعينات الجديده وشكر ليكو كلكم والف مليون شكر للهيردعلى سؤالى
قديم 30-09-2011, 08:33 PM
دكتورصيدلى دكتورصيدلى غير متواجد حالياً
عضو جديد

دكتورصيدلى is on a distinguished road

لو سمحت يا د.عبدالرحمن هل فيه تصور تقريبي لميعاد التعيين او لخروج الورق من الماليه ده طبعا بالنسبه للازهر؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 30-09-2011, 08:33 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yaser2050 مشاهدة المشاركة
ارجو الرد من الدكتور عبد الرحمن وأهل الخبره

نحن خريجين المعهد العالي للإدارة والحاسب الالى ببورسعيد دفعة 2006 وحيث أن المعهد خاضعاً لوزارة التعليم العالي وتم تغيير اللائحة عام 2006 لمعادلة شهادته بالجامعات وتم ضمه بقرار جمهوري لجامعة قناة السويس عام 2007 وضم لجامعة بورسعيد بعد فصل فرع الجامعة وحيث ان الدفعات السابقة حتى عام 2005 لابد من عمل معادلة أولا لمدة سنة وذلك للحصول على نفس البكالوريوس والحصول على شهادة الجامعة
وبمراجعة أسماء أوائل دفعة 2006 على موقع اكاديمية البحث العلمى وجدنا ان المعهد قام بارسال الدفعات بدايه من عام 2007 ولم يقوم بارسال عام 2006 وقمنا بارسال شكوى بتاريخ 7/9/2011 الى وزير التعليم العالى وقام السيد مدير عام مكتب وزير التعليم العالى بالرد علينا بأنه تم إحالة الموضوع الى السيد الدكتور رئيس اكاديمية البحث العلمى بتاريخ 11/9/2011 رقم كتاب (
7101 / ش)</span>كما أرسل لنا على الميل ولكن لا ندرى كيف نتابع الموضوع بعد ذلك .
فنرجو تحديد كيف تتم المتابعه من جانبنا وكيف نحصل على حقنا حيث ان المعهد حكومى وخاضع لوزارة التعليم العالى ومعادل بالجامعات عام 2006 وضم للجامعة عام 2007 وتم تعيين 2 معيد من الدفعه ويطبق عليه قانون تعيين العشرين الاوائل طبقا لنص القانون القديم الصادر عام 1999/2000 .
نرجو أن يكون الموضوع محل الاهتمام .
أنصح بالتوجه المباشر للدكتور ماجد الشربيني فقد حل بعض الأمور المشابهة سابقا .. وهو رئيس أكاديمية البحث العلمي

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 30-09-2011, 08:34 PM
عضو جديد

نسيت اقلكم ان انا من العشره الاوائل على مستو ىالكليه على شان ال هيرد عليا
قديم 30-09-2011, 08:49 PM
amralaraby amralaraby غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

amralaraby is on a distinguished road

شكرا جزيلا على الرد ولكن الظلم بعينه ان يتم تعيين 20 واحد بالعدد وليس الترتيب المفروض يعتدوا بكشف الكلية المرسل اليهم انا فى دفعتى عدد ال 20 الاوائل 32 كلية الحقوق المتعينين فى هيئات قضائية حوالى 25 يتبقى 7 السبعة دول هما اللى مش متعينينن والناس اللى متعيه يجيلهم التعيين تانى ازاى مش ده حرام والناس اللى متعينه دى شغالين فى هيئات قضائيه مستحيل يتركوها .......................... ارجوك يادكتور عبدالرحمن تقولى الحل عشان انا تعبت وارجو منك اتوضح لى اليه الاختيار عند حدوث التكرار لانى نسيتها .......................... وشكرا لسعة صدرك وجزاك الله خيرا .

اريد حلا يادكتور
قديم 30-09-2011, 08:52 PM
عضو جديد

New

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مرتضى السيد مشاهدة المشاركة
سلام عليكم
انا عضو جديد وسبق ليا ان طرحت سؤال مرتين قبل كده وللاسف ما حدش جاوبنى عليه وبطرحو مره تالته وياريت حد يرد عليا
انا خريج جامعة الازهر فرع اسيوط كلية الزراعه شعبة اراضى ومياه دفعة 2005-2006 وهذه هيا اخر دفعه ينطبق عليها نظام تقدير عام باخر سنه فقط وما اطبقش عليها نظام التقدير التراكمى والاول علىشعبتى بناءا على تقدير اخر سنه اتعين معيد من ايامها اما الثانى على دفعتى بناء على تقدير اخر سنه فقط كنت انا وزميل اخر لى يعنى احنا الاثنين متساوين فى التقدير فكلانا امتياز مع مرتبة الشرف وكذلك متساوين فى نسبة اخر سنه يعن انا وزميلى نعتبر الثانى مكرر بناءا على تقدير اخر سنه وده ال كان بيطبق على دفعتى فياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ريت حد يوضح ليا ايه موقفنا انا وزميلى ال متساوى معى فى النسبه من التعينات الجديده وشكر ليكو كلكم والف مليون شكر للهيردعلى سؤالى
يا ترى ليه يا دكتور عبد الرحمن ميش عايز ترد على سؤالى لا انت ولا اى حد من باقى الزملاء
قديم 30-09-2011, 08:58 PM
دكتورصيدلى دكتورصيدلى غير متواجد حالياً
عضو جديد

دكتورصيدلى is on a distinguished road

يا اخ مرتضي واضح ان محدش عارف حاجه وده مش زم في الزملاء لا سمح الله بس الموضوع كله جديد ومحدش فاهم ايه القواعد المتبعه لان للاسف اولي الامر من رؤساء الجامعه محدش هان عليه يطلعلنا ببيان واحد يفهم الناس النظام وأليه التعيين هتكون ازاي ....ربنا يعملنا اللي فيه الخير وعلي فكره انا ازهر اسيوط زيك
قديم 30-09-2011, 09:14 PM

اقتباس:
يا ترى ليه يا دكتور عبد الرحمن ميش عايز ترد على سؤالى لا انت ولا اى حد من باقى الزملاء
أن والله يا أخي لست أزهر والرد يكون من الإخوة في الأزهر

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 30-09-2011, 10:00 PM
amralaraby amralaraby غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

amralaraby is on a distinguished road

ياريت ترد عليه يا دكتورنا العزيز ............................................... انا استبشر بك خيرا ان شاء الله

شكرا جزيلا على الرد ولكن الظلم بعينه ان يتم تعيين 20 واحد بالعدد وليس الترتيب المفروض يعتدوا بكشف الكلية المرسل اليهم انا فى دفعتى عدد ال 20 الاوائل 32 كلية الحقوق المتعينين فى هيئات قضائية حوالى 25 يتبقى 7 السبعة دول هما اللى مش متعينينن والناس اللى متعيه يجيلهم التعيين تانى ازاى مش ده حرام والناس اللى متعينه دى شغالين فى هيئات قضائيه مستحيل يتركوها .......................... ارجوك يادكتور عبدالرحمن تقولى الحل عشان انا تعبت وارجو منك اتوضح لى اليه الاختيار عند حدوث التكرار لانى نسيتها .......................... وشكرا لسعة صدرك وجزاك الله خيرا .

اريد حلا يادكتور
قديم 30-09-2011, 10:33 PM
ramy gama ramy gama غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

ramy gama is on a distinguished road

اقتباس:
سلام عليكم
أقولك المفيد وهتسمع مني ؟؟؟؟ خد بعضك بكره ورووح الإداره العامه في الجامعه اللي في مدينة نصر هتلاقي الأسماء متعلقه هناك وشوف إسمك ..والله المستعان وابقي طمنا
قديم 30-09-2011, 11:22 PM
ابراهيم ابو الندى ابراهيم ابو الندى غير متواجد حالياً
عضو جديد

ابراهيم ابو الندى is on a distinguished road

السلام عليكم يا اساتذة ارجوكم هل فعلا الاستلام الاسبوع القادم كما قال الاستاذ رامى ارجوكم حد يرد عليا
قديم 30-09-2011, 11:57 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amralaraby مشاهدة المشاركة
ياريت ترد عليه يا دكتورنا العزيز ............................................... انا استبشر بك خيرا ان شاء الله

اريد حلا يادكتور
مش عارف أرد عليك بإيه بصراحة يا أخي بيتهيألي القانون واضح والناس المعينة في القضاء بيعينوا بناء على مسابقة واختبارات مش لأنهم أوائل بس .. يعني لو هم كانوا بياخدوا مثلا الأول والثاني معيدين ومن الثالث للعاشر في القضاء وده قانون ثابت يبقى معاك حق .. أما لو المسألة بتبقى بعد التخرج بفترة وبتبقى بالتقديم زي ماانا عارف بيتهيألي مالكش حق إلا لو تم استبعادهم من كشوف الجامعة عن عمد .. عموما شوف الكشوف اللي أرسلت من جامعتك وشوف اسمك !!!!!

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 01-10-2011, 12:04 AM
الأمل في الله الأمل في الله غير متواجد حالياً
عضو جديد

الأمل في الله is on a distinguished road

السلام عليكم ارجو الرد على استفساري انا خريجة 2010 ولم اقم بأداء الخدمة العامة هل هي شرط للتعيين وهل ينفع اخد اعفاء منها ولا لا (انا خايفة يروح عليا التعيين بالسبب ده )
رجاء الاجابة جزاكم الله خيرا
موضوع مغلق

العلامات المرجعية