اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

موضوع مغلق

قديم 28-09-2011, 08:10 PM
الصفحة الأخيرة الصفحة الأخيرة غير متواجد حالياً
عضو جديد

الصفحة الأخيرة is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdelrhem مشاهدة المشاركة
ألف مليووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو ون مبرووووووووووووووووووك لأوائل الأزهر

الورق تم إعتماده من الدكتور صفوت النحاس منذ ثلاث ساعات تقريبا....

وسيذهب للماليه ان شاء الله يوم الخميس ...طبعا هتقولو ليه؟؟؟ عشان البوسته بتروح الماليه الإثنين والخميس من كل أسبوع

وفقكم الله لما يحب ويرضي والف مبروووووووووووووووووووووووووك وعقبال إخوانا أوائل التربيه والتعليم.. وحملة الماجستير ...والمنح

الحمد لله رب العالمين

نفس تعليقي السآبق ..

من أينَ لكم تلكَ الأنبآء؟!! ..

قديم 28-09-2011, 08:17 PM
الصفحة الأخيرة الصفحة الأخيرة غير متواجد حالياً
عضو جديد

الصفحة الأخيرة is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdelrhem مشاهدة المشاركة
ألف مليووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو ون مبرووووووووووووووووووك لأوائل الأزهر

الورق تم إعتماده من الدكتور صفوت النحاس منذ ثلاث ساعات تقريبا....

وسيذهب للماليه ان شاء الله يوم الخميس ...طبعا هتقولو ليه؟؟؟ عشان البوسته بتروح الماليه الإثنين والخميس من كل أسبوع

وفقكم الله لما يحب ويرضي والف مبروووووووووووووووووووووووووك وعقبال إخوانا أوائل التربيه والتعليم.. وحملة الماجستير ...والمنح

الحمد لله رب العالمين

قبل قليل نُشر هذآ المنشور بجروب مظآليم الأزهر ..

Mohammad Magdy
بسم الله الرحمن الرحيم
الاخوه والاخوات تحيه طيبه وبعد
نحمد اليكم الله الذي لا اله الا هو ونصلي ونسلم على خاتم انبيائه ورسله
نحمد الله ان من علينا بانتهاء الورق اليوم تماما بكل متعلقاته من التنظيم وتم كتابة المذكرة بفضل الله تعالى واطلعت عليها بنفسي وقراتها كلها وهي كما نريد ولله الحمد تنص على تعيين الاسماء المرفقة في الجداول
وسيوقع د صفوت غدا على المذكرة باذن الله تعالى
ونسال الله تعالى التيسير

فاللهُمَّ يَسِّر و لآ تُعَسِّر ..
قديم 28-09-2011, 08:19 PM
الصورة الرمزية د.عبدالرحمن المنياوي
د.عبدالرحمن المنياوي د.عبدالرحمن المنياوي غير متواجد حالياً
معلم ثانوى مواد سياحية و فندقية

د.عبدالرحمن المنياوي has a spectacular aura about

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amralaraby مشاهدة المشاركة
ازيك يا دكتور عبدالرحمن لدى سؤال وارجو منك توضيح الاجابة عليه وهو سيتم استبعاد المعيدين من كشوفات الاوائل ويدخل مكانهم اسماء جديدة لم يكونوا اصلا من ال 20 مثلا لو كلية ما عينت 10 معيدين سيتم استبعادهم ويدخل 10 اسماء مكانهم اليس الاجدر ان ياخذوا كشف ال20 الاوائل كله حتى لو به اكتر من 20 شخص عشان المراكز المكررة لانه سيكون من الظلم فعلا ان ياخذوا 20 واحد فقط بالعدد وليس الترتيب والمجموع وهما ال 20 دول اساسا فى الكشف ...................... ارجو ان تكون وجهة نظرى وصلت لحضرتك ........................................... وارجو الرد وما العمل اذا ما كان الكشف به اكتر من 20 عشان المراكز المكررة وخادوا 20 بس ما الحل هنا ..................... وانا كنت قد طلبت منك سابقا بنود تطبيق قانون ال20 الاوائل المتوقف من 2003 لعلى اجد فيه بغيتى ولكنى ساوكل لك الامر لتقول لى الحل ............................. وشكرا لك جزاك الله خيرا .
التعيين لـ20 فرد من كل كلية بعد استبعاد المعيدين وكنت من فترة طويلة طرحت آلية الاختيار عند حدوث تكرار الترتيب المهم هم 20 واحد هيتم تعيينهم بعد اللي تم تعيينهم معيدين من دفعتك حتى لو كانوا 10اتعينوا معيدين ابتدي عد عشرين من بعدهم وعذرا لتأخر الرد لأني انشغلت والله الـ48 ساعة اللي فاتوا وأعتذر أيضا عن تأخري في توفير القانون ويمكن أيضا لإخواننا المساعدة في ذلك

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 28-09-2011, 08:22 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيميائى اسلام الشاعر مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم

كنت قد نويت عدم المشاركة و الإطمئنان عن بعد عليكم كإخوة تحاببنا فى الله قبل ان أطمئن على ما وصلت إليه القرارات المتضاربة .

و لكن قد لفت إنتباهى فى الفترة الأخيرة كثرة المهاجمين للدكتور عبد الرحمن و للصفحة بصفة عامة و أن كلهم من المحدثين الذين يهاجمون شخصه المحترم و انهم دخلوا خصيصا لهذا الهدف لأن هذه هى المشاركات الاولى لهم هذا بالإضافة للمنضمين الجدد الذين تتزايد أعدادهم بطريقة مدعاة للقلق و ليس العكس ,أين كانوا ؟؟ ولماذا الآن ؟؟ و لماذا أحسهم شخصيا غرباء الروح ,حتى من ناحية أسلوب الحوار ؟؟؟؟!

كم أرجو أن تخيب ظنونى و أن تثبت حسن نواياهم مع الأيام ,و أنهم أتوا ليتجانسوا و ينصهروا لا لخلق نوع من البلبلة و التفرقة و التبشيع من صورة أى منا فى أنظار من جعلوه مصدر ثقة و مصدر تفاؤل و نبراس نور ....

فى النهاية أختم بالتذكير أنه " من كان يؤمن بالله و اليوم الآخر فليقل خيرا أو ليصمت ",, وأيضا قول رسول الله صلى الله عليه وسلم "إن الرجل ليتكلم بالكلمه لا يلقي لها بالاً يهوي بها فى النار سبعين خريفاً".

تحياتى للجميع

شكرا كيميائي وانت جبت من الآخر

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 28-09-2011, 08:26 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام رهف مشاهدة المشاركة
السلام عليكم على اهلى واخوتى واصدقائي في هذه الصفحة
اسأل الله العيم رب العرش الكريم ان يقرب فرحتنا ويرزقنا الخير ويعوض علينا مافاتنا
ويكرمنا جميعا بالتعيين في الجامعة

حكمة الصباح

دع الكلاب تعوى والقافلة تسير
أولا شكل الموضوع فيه تورتة وحلويات وانا حاسس إن ده عيد ميلاد رهف !!!! أنا بقى ماليش فيه .. أنا ما اخدتش نصيبي من التورتة .. وبصراحة شكلنا مش هناخد .. وواضح إننا كلنا هنقابل السكرتيرة

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 28-09-2011, 08:29 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأمل في الله مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
انا عضوة جديدة في المنتدى
اولا احب اسجل اعجابي وتقديري بالمنتدى واوجه شكري للدكتور عبد الرحمن جزاك الله خيرا لان المنتدى هي الوسيلة الوحيدة بالنسبة لي لمعرفة اخبار تعيين العشرين الاوائل
ليا استفسار ذكرت هذة العبارة (إنه سيتم تعيين أوائل الخريجين وفق المادة ١٨ لقانون ٤٧ لسنة ٧٨ التى تنص على أقدمية التخرج ) ارجو بعد اذنك توضيح معناها ليطمئن قلبي
وسؤال اخر هي الوظيفة هتكون تكليف ولا تعيين ان شاء الله
انا من اوائل محافظة المنوفية والناس كلها بتبارك لأوائل المنوفية هو احنا مختلفين عن بقية المحافظات ؟
اسفة على الاطالة
بارك الله فيك وجزالك الله خيرا على مجهودك معانا وجعله الله في ميزان حسناتك ان شاء الله واكثر الله من امثالك
أعتقد إن أحد الزملاء نشر المادة ونصها على المنتدى .. إيه بقى تكليف وتعيين دي ؟!! التكليف أن يصدر لك التعيين على الدرجة المستحقة عقب تخرجك .. لو انت قصدك بقى تعيين مباشر والا بعد اختيارات .. أقولك آه تعيين بعد اختيارات هتملي أربع رغبات وهيبقى فيه تنسيق للأعلي والأقدم لهم الأولوية ..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 28-09-2011, 08:32 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة losacat مشاهدة المشاركة
يا أخت ولاء بما ان حضرتك المتابعة للامر الان ارجو الرد
1-نفهم من منشور حضرتك أن يذهب كل منا الى كليته لمعرفة ما اذا وصلت الاستمارات ام لا
2-لى سؤال اخر مركب كنت قد عرضته على دكتور عبد الرحمن لكن ربما لم يسعه الوقت ليجيبنى ام اننى لم اتابع الرد

السؤال هو : انا كخريجة تربية هل سيتم تعيينى بمدرسة بعقد مثلا ام اعين باى وظيفة اخرى كموظفة بالمديرية

3- واخيرا كنا قد سمعنا عن امر 3 محافظات يتم الاختيار بينها فماذا يعنى هذا
ارجو التوضيح واعتذر عن كثرة الاسئلة والاطالة
انت يا أخت لكي اختيارات ورغبات تكتبيها .. ولو كان في الرغبات التربية والتعليم هيكون فيه إما مدرسين أو مراكز متخصصة مثل مركز تطوير المناهج وهكذا .. وانت تختاري ولو اختارتي مدرسة هيتم تعيينك معلم مساعد ثابت على الدرجة الثالثة التخصصية

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 28-09-2011, 08:41 PM
eldeep2012 eldeep2012 غير متواجد حالياً
عضو جديد

eldeep2012 is on a distinguished road
Icon9 نداء الى دكتور عبدالرحمن

السلام عليكم

أوجه ندائى الى دكتور عبدالرحمن المنياوى

أتمنى الاجابة على كل الاسئلة فى تعليق واحد بدلا من اختيار بعضها فقط

لان ذلك يصيبنى بالاحباط بعد طول انتظار الاجابة

وأتمنى منك توضيح أكثر بالنسبة للاستمارة ومن قال انها الاسبوع القادم بالجامعات

حتى نتابع معه بأنفسنا ؟؟

وجزاك الله خيرا
قديم 28-09-2011, 08:41 PM
mhegazi mhegazi غير متواجد حالياً
عضو خبير

mhegazi is on a distinguished road

السلام عليكم
هل ما يقال ان الاول و الثانى هيتعينو معيدين الكلام ده خاص بجامعة طنطا فقط ولا بكل الجامعات
افيدونا افادكم الله
وجزاكم الله خيرا
قديم 28-09-2011, 08:47 PM
المبرمج امير ابوحشيش المبرمج امير ابوحشيش غير متواجد حالياً
عضو جديد

المبرمج امير ابوحشيش is on a distinguished road

انا سمعت عنك يا دكتور عبد الرحمن من ناس اصحابي علي المنتدي وعن احترامك كتير
انا عندي سؤال لحضرتك بالنسة لاوائل الخريجين عام مش ازهر علشان حاليا عالفيس بوك كان فيه وفد راح قابل صفوت النحاس النهاردة
بس الاخبار اللي وصلتنا لحد دلوقتي مش ولابد خالص لو تقدر حضرتك بحكم مكانك لو تقدر تتأكد لنا من الحوار ده يبقي ليك جزيل الشكر

النحاس قال الى الوافد الزائر اليوم بان الاستمارة كمان ثلاث شهور والتعيين بعد خمس شهور ؟؟ هذا ماكده ايمن سعد ؟؟؟؟؟
ايمن سعد ده واحد من الوفد اللي راحوا قابلوه النهاردة مش عارف بقي دي اشاعات ولا حقيقي بس الشخص ده موثوق فيه
قديم 28-09-2011, 08:51 PM
boskovice boskovice غير متواجد حالياً
عضو نشيط

boskovice is on a distinguished road

منقول >>> وفد اوائل الخريجين

عندما اكد ان االنحاس عن وقت التعيين قال شهرين ونصف ومدير عام بالتنظيم والادارة قال 6 شهور

..................المهم وفد الاوائل انتقل لوزارة التعليم العالي وكلمني اخي تامر اكثر من مرة ليخبرني بمقابلة الاستاذ عماد وهو ضلع رئيسي في موضوعنا فماذا قال لهم مستر عماد ؟؟؟؟ اخبرهم بان الموضوع الان في ذمة التعليم العالي وليس في التنظيم والادارة واننا ننتظر حتى اكتمال الحصر لان بعض الكليات لم تنته منة ...وبعدهانبدأ موضوع الاستمارة وقد عرض الاخ تامر فكرتنا بشان طباعة الاستمارة وان نملئها نحن ونسلمها للجامعات على سبيل التسهيل قال اعرضوا الامر على د الشربيني عقب عودتة من الخارج ........ لذا يرى وفدالاوائل وانا معهم الانتظار للاسبوع المقبل ليتجة وفد للدكتور الشربيني للمناقشة بشان الاستمارة والاسراع ...... لذا تقرر ارجاء

ارجو تعليق الدكتور/ عبد الرحمن على الكلام دة ؟
قديم 28-09-2011, 08:53 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy49 مشاهدة المشاركة
اولا: انت ملكش دعوه اذا كنت من الاوائل ولا لأ ياسيد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ثانيا : انا لا اعطى رايى الا لمن يستحق مين بقه اللى قالك ان انا بعطى رأيى ليك
ثالثا: انتظر الثواب من الله ولما قلت موضوع بشرح ده من باب الضحك مع نفسى على اللى فات
رابعا:انا لا احقد بس بتعجب من ناس بيقولوا هما الاوائل ومش عارفين يثبتوا نفسهم فى العمل الخاص بره عايزين بابا وماما تخلى بالهم منهم وطبعا بابا اللى هى الحكومه مش كفايه التعليم المجانى ..الله يخربيت مجانية التعليم اللى خلاتك تقعد حاطط رجل على رجل اه قبل ما انسى انا تعليم مجانى بس من عيله مكافحه
خامسا: مش عارف اقولك ايه فى موضوع الهبل والعبط اللى انت بتقول عليه غير كل اناء ينضح بما فيه
واخيرا وليس بأخر انت شخص مريض نفسيا ولا يجب الرد عليك بعد ذلك وذلك من باب واعرض عن الجاهلين واذا اردت التأكد من ذلك فانظر الى حالك على صفحات المنتدى فتجد نفسك شويه بتشتم فى الاعضاء اللى بيحطوا اخبار لا توحى بالتفاؤل وشويه تدافع عن الدكتور عبدالرحمن اليس له لسانا يتكلم به ويدافع عن نفسة واكن له كل الاحترام اولا واخيرا حيث اننى لا اعرفه ولكن من رده يتبين بأنه مثالا يحتذى به .

الخيل والليل والبيداء تعرفنى والسيف والرمح والقرطاس والقلم
أخي رامي49 .. بعد التحية .. لازم نعرف كلنا وانت كمان عارف إننا في مرحلة ضيقة وحرجة ومن متطلبات هذه المرحلة أن نتكاتف كلنا ونكون إيد واحدة ماهي الفرقة مش هتتجيب غير تشتيت ونزاع وفشل .. وإحنا الحمد لله قربنا نخلص الحكاية خلاص .. عادي جدا يكون ليك رأي مخالف أو تنتقد شخص معين مهما كان هذا الشخص فهو قابل للنقد ولو هو مش هيقبل ده يبقى طظ فيه ومالوش لزمة ومينفعش يكون من الأوائل أو حتى يكون انسان ناجح .. لأن النجاح والاستمرار فيه يأتي من الخطأ والتعلم من النقد .. بس زي مانا متفق معاك في الحته دي بيتهيألي إنك برضه محتاج تتفق معايا إن من المهم جدا خاصة في هذه المرحلة أن نتخير أسلوب النقد وأن يكون هذا النقد بناَّء ويختم رأيك بما تراه انت من وجهة نظرك لكي تكون نقدت ما لا يعجبك وطرحت الحل ول تسئ لأحد ولم تهاجم أحد ولم تجرح في أحد لأن الهجوم لا يرد عليه إلا بالهجوم وسساعتها هنكون همج مش أوائل أو بالسكوت والتجاهل وبكده يبقى لاحنا اتعلمنا الجديد منك والا انت وصلت وجهة نظرك وأفدت بها غيرك .. أنا عارف إن كل واحد من الأوائل عنده قصة ظلم واحساس عميق بالخنقة لأنه ما أخدتش حقه وانت واحد مننا وعارف كده يبقى زي مانت متضايق غيرك برضه كده .. بس الناس هنا قررت على عدم السكوت واناعاوز كمان تكون واحد من الأبطال اللي قرروا ده واحنا هنا بنرحب بيك طبعا بس لازم تراعي ماسبق زي ما أنا براعيه وكل اللي هنا بيراعوه .. ولنلتزم كلنا بكلام سيد الخلق صلى الله عليه وسلم فليقل خيرا أو ليصمت .. وانت بتفكر كويس وعندك شخصية متميزة وخلفيتك كأحد الأوائل تعطيك التقدم والتميز العلمي ولازم ينعكس ده على ثقافتك لتكون قدوة يحتذى بها في حياة من يحتك بك .. ومن السهل جدا أن أستبدل عباراتي بعبارات أخرى تعطي نفس المعنى وبدون تجريح أو هجوم .. نأمل بأن تكون الرسالة وصلت وأن ينفعنا الله بك وينفعك بنا .. وبالنسبة للدكتور رامي جاما إن كنت لا تعرفه فهو فعلا رجل محترم وأحد أبطال الأزهر في منتداناونحن نعي ذلك ولا نزكي على الله أحد .. ويجب أن يكون شعارنا أن الاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية ..
قديم 28-09-2011, 09:48 PM
ramy gama ramy gama غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

ramy gama is on a distinguished road

جزااااااااااااااااااااااااااااااااااااااك الله خيرا دكتور عبد الرحمن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

وإن شاء الله عند حسن ظن حضرتك
قديم 28-09-2011, 09:52 PM
ramy gama ramy gama غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

ramy gama is on a distinguished road

أنا بعتذر لكل احبابي في المنتدي عام وازهر ؟؟؟؟

وفعلا ....فليقل خيرا أو ليصمت !!

أكرمكم الله ..
قديم 28-09-2011, 09:59 PM
اخلاق الفارس اخلاق الفارس غير متواجد حالياً
عضو جديد

اخلاق الفارس is an unknown quantity at this point

اقتنعتو ان فية خيانة من اللجنة التنسيقية وانهم بيضحكو عيكم عشان السنة المالية تروح
موضوع مغلق

العلامات المرجعية