اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى الأزهر الشريــــــــــــف

منتدى معلمى الأزهر الشريــــــــــــف ملتقى معلمى التعليم الأزهرى

قديم 06-08-2013, 12:09 PM
الصورة الرمزية أ/مصطفى محمود
أ/مصطفى محمود أ/مصطفى محمود غير متواجد حالياً
نجم العطاء

أ/مصطفى محمود is just really nice

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام الدين ريه مشاهدة المشاركة
انا مش هاقول لك احمد ربنا . انا هاقول لك ما تحمدش ربنا . مبسوط كده . ومش هاقول لك سيب الازهر . لا ده افضل عقاب ليك انك تفضل فى الازهر . ومش هاقول لك الازهر فيه رجالة لان فعلا الازهر ما فيهوش رجالة . عشان شافوا وقرأوا كلامك ده وشتيمتك ليهم ووصفك لهم انهم مش رجالة وما فيش حد رد عليك وسكتوا ومنهم اللى هايقولوا برافوا عليك احسنت . بس اسمح لى اسال حضرتك سؤال : هو يعنى ايه كلمة رجالة ؟
الرجولة انك تعمل اضراب عن الشغل وانت بتقبض مرتبك اول باول . ما عملتش ليه اضراب عن القبض كمان ؟ ازاى تقبل انك تقبض راتب يوم انت اضربت فيه عن العمل ده حلال وربنا هايبارك لك فيه؟ طب ازاى ؟؟
ازاى بتبص لرزق غيرك وما انتاش راضى برزقك ؟ ازاى بتبص للى فوقك وما بتبصش للى تحت منك زى ما الحديث بيقول ؟ ليه دايما بنبص للبنوك والكهربا والشرطة ؟ ليه ما بتبصش مرة على موظف المحليات والمدرسين اللى قبلك وبعضهم علمك وطلع معاش وما لحقش حاجة اسمها كادر ولا مكافأة امتحانات وعنده بنت على وش جواز او ولد خلص تعليم ومش لاقى شغلانة ومعاشه ع القد ولما بيقرا ويسمع كلامك ده بيستغرب ويقول لك تعمل ايه لو كنت مكانى ؟ لما تبص على مرتب اللى فى البنك ما بصتش ليه على تعبه وهو قاعد يشتغل كل يوم سبع تمن ساعات شغل من نار وسيادتك قاعد نص السنة فى بيتك ولما نطلب منك حصة احتياطى او حصة فوق نصابك القيامة بتقوم. لما نقول لك الحضور من 8 - 2 بتبقى عاوز ت*** قتيل ؟ هو مش عارف يشتغل شغلانة بعد الظهر ممكن يكون له ارض او مشروع او شغل خاص برضه ايه المانع ؟ وانت ليك شغلانة واتنين وثلاثة . عندك اجازات بتخليك تقعد مع عيلتك وتعرف تزور حبايبك وفى رمضان نايم وحتى لو فى شغل ثلاث اربع خمس حصص فى اليوم يعنى ما يكملوش ثلاث ساعات من شغله ؟ لو حسبتها كويس تلاقىه بيشتغل اضعاف اضعاف شغلك . كما انه جهة بتدر دخل بيدى مش بياخد .

عاوز تشتم اشتم براحتك.لا انا هاخاف منك ولا هارد عليك . المحترم محترم لنفسه وكل اناء بما فيه ينضح
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدو عصر مشاهدة المشاركة
يا سيدي الفاضل مش ذنبنا إن مهنة التدريس فيها أجازة في نهاية العام الدراسي وهذا ليس معناه ان نكون في اضمحلال علشان رواتبنا الزهيدة
أين هي الاجازة التي ذكرتها حضرتك
معلم الازهر الوحيد في العالم الذي يعمل طوال السنة ( و اخص معلم الاعدادي و الثانوي )
دراسة>>امتحانات نقل لمدة شهر و أكثر >>امتحانات شهادة لمدة شهرو و اكثر >> امتحانات نقل دور ثاني لمدة اسبوعين>>امتحانات دور ثاني شهادة
و و ما لبث ان وضع امتحانات دور ثالث و يمكن رابع
ثانيا
اعطني مثل من هو مثلي في الدرجة في الكهرباء و البترول أو البنوك أو شركة المياة ساعمل مثلهم بالضبط
موظفو البنوك و الكهرباء معظمهم يعملون تحت المكيفات ،، و بالكاد يعملون 4 ساعات في اليوم
بل لا أكذب ان قلت لك ان المعلم يعمل أكثر منهم ينبح صوته و يجهد نفسه مع التعامل مع الطلاب ( و هذا لا يتحمله اي احد ) يكفي فقط ان تتحمل ضغط 50 تلميذا في الفصل بأصواتهم و طلباتهم ، يكفي التحضير اليومي و الجهد العقلي الذي تبذله ، يكفي تحمل اعباء الاشراف على التلاميذ ، و اي مصيبة تحدث لطالب قد تودي بك في السجن ، و لن يدافع عنك احد..بل قد يساعدون في دخولك السجن.
أي اجازة و أي راحة تتحدث عنها أخي الفاضل
و اكرر أنا لا اريد الا مساواة مع نظيري في التربية و التعليم التي لم تتحقق في الازهر
المعلم هو الاكثر ظلما في دولتك و اخص المعلم بالازهر
المعلم هو الاقل مكانة في دولتك و اخص المعلم بالازهر ( فنحن درجة ثالثة و ليست ثانية)
قم بعمل مساواة ثم حاسب الناس على العمل
انزل حضرتك لشركات الكهرباء في اي يوم أو شركة المياه و اخبرنا عن الجهد المبذول من قبلهم
وقارنه بيوم دراسي من يوم المعلم و الضغط العصبي عليه

التعليم هو استثمار أيها الكريم ،، و لن تتقدم أمة ما دام المعلم مهدر كرامته المادية و المعنوية و الاجتماعية ،، ماد ام يبحث عن عمل اضافي أو درسا خصوصيا ليغطي نفقات بيته و يامن مستقبل أبنائه...

لا حول و لا قوة الا بالله

آخر تعديل بواسطة أ/مصطفى محمود ، 06-08-2013 الساعة 12:17 PM
قديم 07-08-2013, 01:02 AM
حسام الدين ريه حسام الدين ريه غير متواجد حالياً
عضو نشيط

حسام الدين ريه is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رجب فهمى مشاهدة المشاركة
والله انا باتأكد يوم عن يوم ليه التعليم مشروع فاشل فى مصر بسبب ان القائمين عليه مش بيقدروا يفهموا من الكلام اللى بنكتبه الا ما يخص السب والشتائم انا ماغلطتش فيك وانت غلطت فيا وهاسيب الحكم عليك لأعضاء المنتدى لان اولا انت ماتعرفش الاناء اللى انا منه اذا كان نظيف او غير نظيف لكن يكفى اسلوبك فى التعليق ومن فضلك لا تترك اى تعليق على اى مشاركة تخصنى على المنتىدى انا باعبر عن رأي خاص بيا وماطلبتش منك ترد عليا انا مشاركتى كانت خاصة بصاحب الموضوع مش موجهة لحضرتك اصلا وياسيدى الفاضل شاكر جدا لاسلوبك المهذب اللى بيدل على انك فعلا انسان معلم بتؤدى رسالة
يا استاذ رجب لو سمحت بكل هدوء انا كتبت تعليقى ولم اشر الى حضرتك من قريب ولا من بعيد واقرا تعليقى اولا لو سمحت . انت كتبت ترد على صاحب الموضوع تبين وجهة نظرك وانا فعلت مثلك تماما بتمام فهل يحل لك ما يحرم علىّ . كلانا ابدى رايه . انا لم اشر اليك انت اشرت الى وذكرت اسمى . ثانيا هل كلمة: المحترم محترم لنفسه وكل اناء بما ينضح . هل هذه الكلمة سباب وشتم ؟ ان كانت كذلك فانا آسف واعتذر عنها . ثالثا بم تصف قولك : اللى هايقول لى سيب الازهر هاسمعه كلام مش هايعجبه واللى مش عاجبه كلامى يتفلق . ما معنى هذا الكلام بعد إذنك؟ رابعا فعلا انا هاسيب الحكم للاعضاء يقولوا مين اللى اسلوبه مش ولا بد
اخيرا انت دائما تهدد مرة قلت اللى هايقول لى سيب الازهر هاسمعه كلام مش هايعجبه واللى مش عاجبه يتفلق . والوقتى بتقول لى ما اعلقش على اى موضوع لك؟ اشمعنى . الكلام مباح للجميع وللمسئولين على المنتدى حذف التعليقات غير اللائقة وانا اثق فى قدرتهم على هذه الامانة
قديم 07-08-2013, 01:20 AM
عضو نشيط

اقتباس:
والمدرسين اللى قبلك وبعضهم علمك وطلع معاش وما لحقش حاجة اسمها كادر ولا مكافأة امتحانات وعنده بنت على وش جواز او ولد خلص تعليم ومش لاقى شغلانة ومعاشه ع القد ولما بيقرا ويسمع كلامك ده بيستغرب ويقول لك تعمل ايه لو كنت مكانى ؟
شوفت انت وصفت حال المدرس بعد ما يطلع على المعاش من غير ماتقصد هاسالك سؤال لو طلعت انت معاش وكان حالك كدا مش عارف تجوز بنتك ولا ابنك علشان معاشك ضعيف علشان اشتغلت فى دولة مش مقدرة مهنتك ولا مقدرة ان المرتب بتاع حضرتك ماينفعش تعيش به اسرة عاوزنى اشتغل بعد الضهر موافق بس ممكن تقولى ايه العمل اللى يتناسب مع معلم ممكن يمر عليه الاولاد اللى بيدرس لهم وهو واقف شغال فيه من غير ما يكون سبب فى احراجه انا خلصت ياريت اسمع ردك
يا اخى العزيز الشغل الاضافى ليس عيبا ولا حراما وانا لا احرمه ولا امنعه . وكلنا بلا استثناء لا يكتفى براتبه بل يسعى لتحسين دخله . بعض الزملاء يعمل فى مكتبة او سوبر ماركت او التجارة او سائق او مزارع فى ارضه او يعطى دروس خصوصية. العمل الشريف وسام على الصدر ويد يحبها الله ورسوله .والبعض يبحث عن فرصة للسفر الى الخارج لتحسين دخله والبعض يتزوج موظفة تساعده على اعباء الحياة . واخيرا الجيش بيقول لك اتصرف
قديم 07-08-2013, 01:22 AM
عضو نشيط

اقتباس:
الى كل معلمى الازهر انتم كلكم رجالة وعلى راسى من فوق وانا آىسف لكل واحد فهم كلمة لو كنتم رجالة بنفس المعنى اللى الاستاذ حسام الدين فهمها به وده بس علشان الاستاذ حسام يعرف طبيعة الاناء اللى انا منه ويعرف اذا كنت انا محترم او غير محترم
احييك واعتذر اليك وانت بالفعل انسان محترم . واختلفت لهجتك عن تعليقك الاول . ارجع اليه لتجد الفرق . وكلمة كل اناء ليست سبة
قديم 07-08-2013, 01:55 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الاستاذ عوض على مشاهدة المشاركة
كلام غريب عجيب
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الاستاذ عوض على مشاهدة المشاركة
هما يعنى الكهرياء والضرائب والبترول والبنوك أحسن مننا فى ايه
وليه أولادهم بعيشوا أحسن من أولادنا ؟!
العامل هناك أحسن من المدرس ليه ؟!
يعنى الدولة تطحن المدرسين علشان أسباب سياسية حتى لا يتعلم الناس ويظل الجهل منتشرا
ونحن وأولادنا ندفع الثمن مدى الحياة !

والزميل لا بقصد اهانة معلمى الازهر ولكن بفصد أن بحثهم على التحرك للحصول على حقوقهم
والازهر معظمه رجالة وانتزعوا حقوقهم قبل كدا بالاضراب مرتين

والدولة توزع المرتبات بالظلم وانت تقول أرزاق !

طيب نعمل بدل هم يصبحوا مدرسين ونحن نذهب للعمل فى الضرائب والبنوك ومستعدين نتعب مكانهم وهم يرتاحوا يدلا منا وبزوروا الأهل والحبايب والقرايب

اقرار الحد الأدنى والأعلى للأجور
وجعل الفارق بينهما لبس ضخما كما يحدث الآن

اعلاء مكانة المعلم كما بحدث فى كل دول العالم وكما كان يحدث فى مصر فى عهد الزعيم عبد الناصر
ليكون مرتب المعلم وخاصة فى المرحلة الابتدائية من أعلى المرتبات ويجب أن تكون مؤهلاته العلمية كبيرة

يا استاذ عوض اولا كل عام وانت بخير .ثانيا لا ادرى ما سبب توتر العلاقة بينى وبينك فانا اكن للجميع كل احترام .وعندما انتقد احدا لا اصرح باسمه ولا اجرح فيه وانتقد كلامه لا شخصه . ثالثا : هناك اسلوب فى الدعوة- وانا خطيب منذ سنوات عديدة- ان تحث الاغنياء على الشكر والتصدق والتكافل الاجتماعى وان تحث الفقراء على الصبر والرضا والقناعة وعدم التطلع لما فى يد الآخرين . والاسلام يامرنا ان نتواصى بالصبر . وهذا ما احاول فعله مع الزملاء ان نواسيهم لا ان نجعلهم يلعنون نصيبهم الذى جعلهم مدرسين فى ذل وهوان .المعلمون هم خير من يمشى على الارض.رابعا هل تتخيل انت والزملاء الافاضل اننى لا اتمنى زيادة الراتب والحوافز والمكافآت . لا طبعا . الخلاف فى الاسلوب . الاسلام يامرنا بحسن الطلب . فهل يليق ان نطلب من شيخ الازهر الزيادة ونحن نتهمه بالفساد ونتطاول عليه ونطالب بعزله . والله يشهد انى احب هذا الرجل فى الله واستشعر انه مخلص فى عمله بدليل انه منذ تولى منصبه وهو لا ياخذ عليه اجرا . وهل تعلم وانت مبعوث للازهر انه زاد راتب مبعوثى الازهر ثلاث او اربع اضعاف ما كان عليه ايام سابقيه . وانه يريد الزيادة فعلا للجميع ولكنه محكوم بقوانين الدولة ووزارة المالية والتربية والتعليم وانه يريد الاستقلال وانه يحارب من اجلنا فاذا بنا بقصد او دون قصد نهاجمه ونسىء اليه ونربط بين مواقفه السياسية ومسئولياته العديدة والتى منها نحن.
اخيرا هل ننكر سنن الله الكونية فى انه لابد من فقراء واغنياء وانه لا يمكن عقلا ولا شرعا ولا عرفا وليس موجودا فى اى مكان فى العالم ان يتساوى او حتى يتقارب راتب موظفى الدولة . والله فضل بعضكم على بعض فى الرزق فما الذين فُضلوا برادى رزقهم . المساواة امر مستحيل . لابد ان يرتبط الاجر بالعمل والعطاء والانتاج . وانا عاهدتها اكثر من مرة المال الذى ياتى بسياسة لى الذراع مال ***** البركة . فاللهم بارك لنا فيما رزقتنا وقنعنا بما آتيتنا وقنا عذاب النار. وكل عام وانتم جميعا بخير وعيد سعيد للجميع
قديم 07-08-2013, 04:54 AM
الصورة الرمزية الاستاذ عوض على
الاستاذ عوض على الاستاذ عوض على غير متواجد حالياً

مستشار مجلس الادارة

الاستاذ عوض على is just really nice

شكرا لحضرتك
وجزاك الله خيرا على التوضيح
وبالفعل لا يمكن أن تتساوى المرتبات بل يجب أن يأخذ المعلم أكثر منهم بكثير لأنه هو الذى علمهم

العلم النافع .. صدقة جارية

قديم 07-08-2013, 04:56 AM
عبدو عصر عبدو عصر غير متواجد حالياً
عضو خبير

عبدو عصر is on a distinguished road

يا إخواني مع إحترامي لكم جميعا أريد طريقة أو أسلوب لكي نتحلص من هذه الرواتب الزهيده التي نتقاضاها
قديم 07-08-2013, 05:02 AM
الصورة الرمزية الاستاذ عوض على
الاستاذ عوض على الاستاذ عوض على غير متواجد حالياً

مستشار مجلس الادارة

الاستاذ عوض على is just really nice

السفر للخارج
وبالتوفيق للجميع

العلم النافع .. صدقة جارية

قديم 03-03-2014, 11:55 PM
عضو خبير

لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 04-03-2014, 01:31 AM
almoallem almoallem غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

almoallem is on a distinguished road

اخواني العزاء انا ملاحظ انه هناك تفاعل شديد جدا فيما يتعلق بحقوقنا كمدرسين و هذا مؤشر ممتاز .الاتفاق في حد ذاته يعتبر جزء كبير جدا من النجاح
اتمنى أن تستمر هذه الروح القتاليه العالية من أجل الحصول على حقوقنا
بالمناسبة أنا شايف ان الموضوع واضح جدا ولا لبس فيه يستدعي ان يهاجم بعضنا البعض و هذا خطأ لابد من تداركه حتى لانصبح فرادى و لا كلمة تجمعنا
المطلوب هو المساواة بالتربية و التعليم في كل شئو ألا نكون تابعون لغيرنا.الكرامة ثم الكرامة ثم الكرامة الى نهاية العمر
قديم 04-03-2014, 06:23 AM
prof76 prof76 غير متواجد حالياً
عضو مشارك

prof76 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام الدين ريه مشاهدة المشاركة

يا استاذ عوض اولا كل عام وانت بخير .ثانيا لا ادرى ما سبب توتر العلاقة بينى وبينك فانا اكن للجميع كل احترام .وعندما انتقد احدا لا اصرح باسمه ولا اجرح فيه وانتقد كلامه لا شخصه . ثالثا : هناك اسلوب فى الدعوة- وانا خطيب منذ سنوات عديدة- ان تحث الاغنياء على الشكر والتصدق والتكافل الاجتماعى وان تحث الفقراء على الصبر والرضا والقناعة وعدم التطلع لما فى يد الآخرين . والاسلام يامرنا ان نتواصى بالصبر . وهذا ما احاول فعله مع الزملاء ان نواسيهم لا ان نجعلهم يلعنون نصيبهم الذى جعلهم مدرسين فى ذل وهوان .المعلمون هم خير من يمشى على الارض.رابعا هل تتخيل انت والزملاء الافاضل اننى لا اتمنى زيادة الراتب والحوافز والمكافآت . لا طبعا . الخلاف فى الاسلوب . الاسلام يامرنا بحسن الطلب . فهل يليق ان نطلب من شيخ الازهر الزيادة ونحن نتهمه بالفساد ونتطاول عليه ونطالب بعزله . والله يشهد انى احب هذا الرجل فى الله واستشعر انه مخلص فى عمله بدليل انه منذ تولى منصبه وهو لا ياخذ عليه اجرا . وهل تعلم وانت مبعوث للازهر انه زاد راتب مبعوثى الازهر ثلاث او اربع اضعاف ما كان عليه ايام سابقيه . وانه يريد الزيادة فعلا للجميع ولكنه محكوم بقوانين الدولة ووزارة المالية والتربية والتعليم وانه يريد الاستقلال وانه يحارب من اجلنا فاذا بنا بقصد او دون قصد نهاجمه ونسىء اليه ونربط بين مواقفه السياسية ومسئولياته العديدة والتى منها نحن.
اخيرا هل ننكر سنن الله الكونية فى انه لابد من فقراء واغنياء وانه لا يمكن عقلا ولا شرعا ولا عرفا وليس موجودا فى اى مكان فى العالم ان يتساوى او حتى يتقارب راتب موظفى الدولة . والله فضل بعضكم على بعض فى الرزق فما الذين فُضلوا برادى رزقهم . المساواة امر مستحيل . لابد ان يرتبط الاجر بالعمل والعطاء والانتاج . وانا عاهدتها اكثر من مرة المال الذى ياتى بسياسة لى الذراع مال ***** البركة . فاللهم بارك لنا فيما رزقتنا وقنعنا بما آتيتنا وقنا عذاب النار. وكل عام وانتم جميعا بخير وعيد سعيد للجمي
اخى الكريم أى مال ***** البركة كما تتحدث هناك ظلم بيٍن وفجوة صارخة فى رواتب جميع العاملين بالدولة فقط الاخوة يدافعون عن حقوقهم بالله عليك هل مرتبات المعلمين فى مصر خاصة ممن لم يشتغلوا بالدوس الخصوصية كافية لعيشة كريمة تعرف لو تم إعادة هيكلة الاجور بالشكل العادل لتم القضاء على فروق الاجور بين كل المؤسسات لاتغضب من المدرسين فكل يحلم بإسترداد حقه المسلوب وشكرا
قديم 04-03-2014, 01:08 PM
عضو خبير

لا بد من وقفه للقضاء علي فوضي الأجور
قديم 04-03-2014, 10:17 PM
عضو خبير

أين أنتم أيها المعلمون
قديم 05-03-2014, 02:10 PM
saidsamy10 saidsamy10 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

saidsamy10 is on a distinguished road

اخى الفاضل حسام الدين كل ماقلتة حقيقى مهنة المدرس سهلة وليس فيها مشقة عن غيرها وهذا الان فى بلدنا لايوجد اهتمام بالتعليم مثل الدول المتقدمة...ولكن مازنب المعلم فى بلد لا تعطى التعليم قيمتة الحقيقية فهو مطلوب منة ضروريات الحياة ..الى جانب ذلك فربا كلمة من معلم غيرت فى مصير طالب وتحول ايجابيا او حتى سلبيا فاللمعلم عصى سحرية فى التربية والتوعية قد لا يتقبلها الطالب من والدية ويتقبلها من معلمة الذى يحبة . وهذة الكلمة اكيد لن تخرج من فم جائع او حاقد او جاء الى عملة وهو يريد ان يسرع فى الخروج الى العمل الاضافى ... فرفقا اخوانى بمعلم الاجيال اا كنا نريد بلداا عظيما ... عندما طلب القضاة فى المانيا ان يتساوى بالمعلم فردت اجيلا ميركل رئيس الوزراء كيف يتساوى المتعلم مع معلمة؟ادعو الله ان يحفظ مصرنا من الفتن ما ظهر منها وماخفى
قديم 05-03-2014, 07:45 PM
الصورة الرمزية الأستاذ محمود عبد الفتاح
الأستاذ محمود عبد الفتاح الأستاذ محمود عبد الفتاح غير متواجد حالياً
مدرس رياضيات إعدادي بالأزهر الشريف

الأستاذ محمود عبد الفتاح will become famous soon enough

الحمد لله على كل حال
كل واحد بياخد نصيبه من الدنيا

العلامات المرجعية