اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > أخبار التعليم المصــــــــــرى

أخبار التعليم المصــــــــــرى نقاشات وأخبار تعليمية متنوعة

قديم 22-05-2013, 07:52 PM
الصورة الرمزية توفيق رفعت عجيز
توفيق رفعت عجيز توفيق رفعت عجيز غير متواجد حالياً
مشرف معلمى مصر

توفيق رفعت عجيز will become famous soon enough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسامةقنديل مشاهدة المشاركة
مع احترامي لكم جميعآ سؤال صغير ممكن تجاوب علية هو حضرتك صاحب المشاركة :انت مقبل علي الدرجة الاولي او في الدرجة الاولي وحضرتك تعيين 1988 طيب أصدقت ولا أصدق نفسي انا تعين 1997 وانا الان علي الدرجة الاولي المالية ومعلم أول (أ) ؟ بلاش السؤال ده ، طيب ممكن حضرتك تسأل الاداري الا في مدرستك هو زاد كام علشان تعرف حقيقة الموضوع : جميع المعلمين لن يستفيدوا من دخول علاوة 2008 علي أساسي المرتب الا في حاجتين فقط في شهر مايو ويونيو وهم :
1- الحوافز العادية 25%
2- حافز الاداء 25%
أما جميع حوافز الكادر التي تقترب من 200% تصرف علي الاساسي القديم لذلك لن نستفيد بها كمعلمين في شهر مايو ويونيو وسوف نستفيد منها ان شاء الله وتضاف الي المرتب في شهر يوليو ان شاء الله وعندها يمكن تتكلم وتحكم علي مرتبك
وياريت تسأل اي اداري في مدرستك هو مرتبة زاد كام ؟لانهم خدوا مرتب شهر مايو علي الاساسي الجديد من خلال حوافز 200%
هذا والله أعلم
بالنسبة لكون صاحب الموضوع تعيين 88 فيجوز انه معلم ابتدائي خريج معلمين وبالنسبة لسؤال حضرتك حول زيادة الاداري اقول لحضرتك انا امين معمل ومرتبي زاد حولي 64 جنية وطبعا لسه ما صرفتوش الشهر الحالي بس كنت شفت الاستمارة في المدرسة علي فكرة انا تعيين 97 وعلي الدرجة الثانية من 1 /4/2012

قديم 22-05-2013, 08:05 PM
نحلاوى نحلاوى غير متواجد حالياً
عضو جديد

نحلاوى is on a distinguished road

اولا تحيه اعزاز وتقدير لكل الاعضاء المشاركين الاخ الفاضل تكلم على غير الصراحه وبدون معرفه مسبقه الزياده اللى حضرتك متوقعها هتكون فى مرتب شهر 7 انشاء الله ليه سيدى الفاضل لان حضرتك تعمل لك 25% حافز اداء و25%حوافز عاديه اما فى شهر 7 ستكون الزياده كاالاتى 100%بدل اعتماد 50% بدل معلم 50%كادر معلم يعنى حسبه بسيطه المرتب بتاع حضرتك يزيد حوالى 150 جنيه غير علاوه 15% بتاع 7 و5 جنيه دوريه ارجو اكون ان وصلت لحضرتك المعلومه وبعدين اخى الفاضل بلاش النظره التشاؤميه وانشاء الله اللى جاى افضل
قديم 22-05-2013, 08:19 PM
الصورة الرمزية rezkmossa
rezkmossa rezkmossa غير متواجد حالياً
مدرس اللغة الانجليزية

rezkmossa is an unknown quantity at this point

ههههههههههههههه الناس اياها متعبوش من قولهم كل شويه بلاش النظره التشاؤميه و اللي جاي افضل والدنيا ربيع و الناس كلها كدابين و مبيشفوش الخير اللي طاير في الهوا من حواليهم ههههههههههههههه
قديم 22-05-2013, 08:53 PM
احمد القللى احمد القللى غير متواجد حالياً
موقوف

احمد القللى is on a distinguished road

انا عاوز اعرف ليه العداوى دية مع الإخوان لأنهم أناس منظمون وليس عندهم من يسرق واى جرائم اخلاقية فلماذا هدذا الحقد الغل لهم حرام عليكم
قديم 22-05-2013, 08:58 PM
mrshaban mrshaban غير متواجد حالياً
موقوف

mrshaban is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sobhy333 مشاهدة المشاركة
ياسيدى الفاضل انا أساس التعليم الابتدائى مش دخيل علىه انا خريج دور المعلمين والمعلمات 88 وقضيت 14سنه فى الدرجة الرابعة وجه مايسمى بالكادر خلص على ماتبقى من كرامتنا وسوانا باللى متعينين زى حضرتك كده من تلامذتنا ولا اخفى على حضرتك وازيدك من الشعر بيت اقسم بالله فى بلدتى التى اعيش فيها اكثر من 100 طبيب مختلفى التخصص والعشرات من مهندسى الزراعة ورؤساء اقسام فى البنوك ............... الى اخره صيدله وفنون وغيره انا درست لهم فى المرحلة الابتدائية واقابلهم فى الطريق ينزل الواحد منهم من سيارته ليسلم على وانا امشى على قدمى ولن اكمل لك حاول معرفة الباقى من بين السطور
معلش اخونا الاستاذ صبحى
كل من رد عليك وموجها سهام انتقاده اليك اظن بعد ردك هذا سيعرفون انهم ليسوا على دراية باى شىء
شكرا لتوضيحك الامور
قديم 22-05-2013, 11:14 PM
alasadalasad alasadalasad غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

alasadalasad is on a distinguished road

كان الله في عونك يا أخانا ولتصبر ولتحتسب
قديم 22-05-2013, 11:15 PM
ko2007 ko2007 غير متواجد حالياً
عضو جديد

ko2007 is on a distinguished road

اللى مش مصدق انا تعيين 1999 وعلى الدرجة التانيه وزدت زياده رهيبه بصراحة : 30 جنيه بحالهم والكهربا بتقطع 8 سعات يوميا والمحصل جايبلى 55 ج يبقى الزيادة كدا 100%
ولا يوم من ايامك يا مبارك
قديم 22-05-2013, 11:44 PM
الصورة الرمزية Mr...Ahmed
Mr...Ahmed Mr...Ahmed غير متواجد حالياً
معلم لغة انجليزية

Mr...Ahmed will become famous soon enough

اشربو بقو عشان تبقو تنتخبو الاخوان
قديم 23-05-2013, 12:14 AM
zidan956 zidan956 غير متواجد حالياً
مدرس رياضيات

zidan956 is on a distinguished road

للتوضيح

أولاً : لا تنتظروا زيادة كبيرة فى المرتب وخصوصاً للتعينات الحديثة لأن زيادة كل معلم على حسب أساسى الراتب
ثانياً : أنا مدرس ولم أسكن على الكادر حتى الآن وعلى الدرجة الأولى بتاريخ 1/7/2010 وأصرف 150 %حوافز مع الإداريين وأصرف 50 % بدل معلم مع المعلمين وبحساب زيادة علاوة 2008 المضافة إلى الأساسى أصبح أساسى المرتب 508 جنيه
ومقدار الزيادة الكلية فى المرتب عن الشهر السابق 97 جنيه
ثالثاً : هذه الزيادة لا تحسب للرئيس محمد مرسى ولا تحسب للإخوان ولكن تحسب للرئيس السابق محمد حسنى مبارك وكذلك تحسب للمجلس العسكرى الأعلى لأنها موجودة بموازنة 2012/2013
رابعاً : زيادة الرئيس سوف تكون فى شهر يوليو 2013 وهى العلاوة الغير معروفة حتى الآن
خامساً : لا تنتظر الخير فى وجود الإخوان خصوصاً بعد زيادة الأسعار وزيادة جميع الضرائب وزيادة القروض وسوء الخدمات الرئيسية
سادساً : وأخيراً على جميع الشعب المصرى أن يقول فى كل وقت:-
حسبى الله ونعم الوكيل إلى يوم القيامة فى كل من ظلم هذا الشعب الصابر على البلاء
من السابقين والحاليين.
قديم 23-05-2013, 01:45 AM
احمدعمر5 احمدعمر5 غير متواجد حالياً
عضو جديد

احمدعمر5 is on a distinguished road

المشكلة مش فى الاخوان يا جماعة المصيبة فى الناس اللى مننا ومطحونين زينا وما زالوا يدافعوا عنهم .انا انتخبتهم على فكرة بس تنقطع ايدى قبل ما اعملها تانى
قديم 23-05-2013, 10:40 AM
رمضان العشرى رمضان العشرى غير متواجد حالياً
عضو جديد

رمضان العشرى is on a distinguished road

إخوانى الأعزاء : لكم كل التقدير ،ولكن إذا ظللنا متفرقين لن ننال أي حقوق ، فنحن نهان كل يوم عندما نذهب للملاحظة فى الامتحانات فإما أن تغشش أو تضرب وتهان وترفع عليك المطاوى والأمن مفيش .
قديم 23-05-2013, 12:57 PM
amrmosa amrmosa غير متواجد حالياً
عضو خبير

amrmosa will become famous soon enough

الساده الذين ينتظروا اى فرصه للهجوم على مجموعه من اخوانهم المصريين
اتقوا الله فى انفسكم وانتخبوا من تشاؤؤا_ليبرالى اسلامى او ناصرى حنجورى دون تجريح فى احد
ثانيا الا بيشكروا فى مبارك ياريت تفتكروا ان السبب فى عدم زيادتكم فى مايو هو مبارك
وياريت تفتكروا لمرسى ال 50% زياده بدل الاعتماد
وياريت تعرفوا ان التدنى فى الخدمات سببه كل المصريين المرتشين الفاسدين الذين لايتقوا الله باى حجه واهيه وايضا بسبب فساد منظومه سابقه .تريدوا ان تحملوه لناس ليس لهم ذنب سوى انهم يريدوا محاربه الفساد المستشرى بين المصريين واولهم المعلمين ..........
قديم 23-05-2013, 02:23 PM
محمد الكبى محمد الكبى غير متواجد حالياً
عضو جديد

محمد الكبى is on a distinguished road

المعلم بيشتغل ستة اشهر فى العام وكمان زعلان
قديم 23-05-2013, 09:07 PM
ابورونا ابورونا غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ابورونا is on a distinguished road

هذا ليس هجوم ولكن طلب حق والمعلم ال6 شهور ب 6سنين من عمر موظف فى ضرائب او بنك او كهرباء لانه يعلم اجيال على حساب صحته واعصابه لانه يريد ان يرى ثمرة مجهوده ويتشرف بها حتى لوكان بيعطى دروس
لانه لولا المعلم ما كان هناك طبيب مهندس ......... الخ ..... ابعدوا عنا بتعليقاتكم التى سوف تتسالؤن عنها يوم القيمة ...... رحم الله مصر من كل شر .... وعجبى
قديم 24-05-2013, 09:17 AM
احمد 112233 احمد 112233 غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

احمد 112233 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسامةقنديل مشاهدة المشاركة
مع احترامي لكم جميعآ سؤال صغير ممكن تجاوب علية هو حضرتك صاحب المشاركة :انت مقبل علي الدرجة الاولي او في الدرجة الاولي وحضرتك تعيين 1988 طيب أصدقت ولا أصدق نفسي انا تعين 1997 وانا الان علي الدرجة الاولي المالية ومعلم أول (أ) ؟ بلاش السؤال ده ، طيب ممكن حضرتك تسأل الاداري الا في مدرستك هو زاد كام علشان تعرف حقيقة الموضوع : جميع المعلمين لن يستفيدوا من دخول علاوة 2008 علي أساسي المرتب الا في حاجتين فقط في شهر مايو ويونيو وهم :
1- الحوافز العادية 25%
2- حافز الاداء 25%
أما جميع حوافز الكادر التي تقترب من 200% تصرف علي الاساسي القديم لذلك لن نستفيد بها كمعلمين في شهر مايو ويونيو وسوف نستفيد منها ان شاء الله وتضاف الي المرتب في شهر يوليو ان شاء الله وعندها يمكن تتكلم وتحكم علي مرتبك
وياريت تسأل اي اداري في مدرستك هو مرتبة زاد كام ؟لانهم خدوا مرتب شهر مايو علي الاساسي الجديد من خلال حوافز 200%
هذا والله أعلم
استاذ اسامة هذا كلام جميل ورائع انها القوانين ولكن الا ترى ان هذة القوانين تتلاعب بالمعلم ولا تعطية حقة وانها جائرة ظالمة ومن يمثلونا فى النقابة وساكتين على هذة القوانين لا يحق لهم ان يمثلونا بعد ذلك

العلامات المرجعية