اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > منتــدى مُـعـلـمـــي مـصــــــر > أخبار التعليم المصـري

أخبار التعليم المصـري نقاشات وأخبار تعليمية متنوعة

قديم 06-09-2012, 08:20 PM
الصورة الرمزية نورالعسل
نورالعسل نورالعسل غير متواجد حالياً
عضو مشارك

نورالعسل is on a distinguished road
News2 مطلوب الاتحاد لاول مرة

اضراب اضراب

قديم 06-09-2012, 08:35 PM
موفاسا سيمبا موفاسا سيمبا غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

موفاسا سيمبا is on a distinguished road

البعض من الجهلة يتصورون ان المعلمين عالة على المجتمع يأكلون ويشربون كما يشرب النعام وطبعا لا يعملون واقول لهم تعالوا افعلوا ما يفعل اى مدرس بطابشيره لمدة اسبوع واحد وخد مرتبه لمدة شهر وبعدين ابقى قابلينى لو عمتلها تانى واللى مايعرفش يقول عدس ونحن للأسف بلد الكلام
لا سبيل إلا بانتزاع الحق من اعين الكل
لا سبيل إلا الاضراب وليت قومى يعلمون وعجبى
قديم 06-09-2012, 08:40 PM
الصورة الرمزية hopa_amer
hopa_amer hopa_amer غير متواجد حالياً
عضو نشيط

hopa_amer is an unknown quantity at this point

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود عصام مخيمر مشاهدة المشاركة
من يصف مرسى وحكومتة بالفشل واحد من إثنين: لايعرف الألف من كوز الذرة أو فل كبيييييييير أنا كولي أمر عندي أبناء فى مراحل التعليم المختلفة أقول عندما تؤدى ما عليك من واجبات بعدها طالب بحقوقك كيف يطالب المعلم بالكادر وزيادة الحوافز والمرتبات وهو لايشرح ولايدخل الفصل أحيانا كثيرة ووسط هذا الكم من الدروس الخصوصية ومستوى التعليم الهابط علميا وسلوكيا فماذا يكون الرد على هؤلاء إلا فى كلمة واحدة حسبنا الله ونعم الوكىل الله لابارك فى مليم ولاصحة ولا علم هو حسبنا ونعم الوكىل
يا عم ولى الامر المحترم
اولا فئات قليلة من المعلمين هم اصحاب الدروس الخصوصية
انظر الى معلمى الحاسب والتربية الفنية والزراعية والقومية
انظر الى ثلث ممعلمى مصر تقريبا يعملون فى التعليم الفنى الزراعى والتجارى والصناعى وفيها الدروس الخصوصية منعدمة
ثانيا يا سيدى ولى الامر انت قادر تدفع دروس لاولادك مع انك بتشتكى المعلمين يا سيدى مش لاقيين يجيبولهم ملابس مش دروس
ارحموا معلمى مصر يا اولياء الامور وعجبى

إن الكلام من الفؤاد وإنما جُعِل اللسان علي الفؤاد دليلا
قديم 06-09-2012, 08:57 PM
حاتم مهدى محمود حاتم مهدى محمود غير متواجد حالياً
عضو سوبر

حاتم مهدى محمود is on a distinguished road

كنت أعتبر أن حسين كامل بهاء الدين هو أقذر وأحط وزير للتعليم ولكن هذا الوزير أراد أن يدخل التاريخ وينافس حسين كامل في القذارة والانحطاط
أتفق معك فى الرأى
الوزراء اتخبلوا ووزير التعليم معهم
قديم 06-09-2012, 09:16 PM
الشبح 10 الشبح 10 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

الشبح 10 is on a distinguished road

[size="7"]لازم يبقى فاشل مش بدبلوم أوعى من السويسة ياابن الكلب .......[/size]
قديم 06-09-2012, 09:39 PM
alaa galal alaa galal غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

alaa galal is on a distinguished road
Icon113

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود عصام مخيمر مشاهدة المشاركة
من يصف مرسى وحكومتة بالفشل واحد من إثنين: لايعرف الألف من كوز الذرة أو فل كبيييييييير أنا كولي أمر عندي أبناء فى مراحل التعليم المختلفة أقول عندما تؤدى ما عليك من واجبات بعدها طالب بحقوقك كيف يطالب المعلم بالكادر وزيادة الحوافز والمرتبات وهو لايشرح ولايدخل الفصل أحيانا كثيرة ووسط هذا الكم من الدروس الخصوصية ومستوى التعليم الهابط علميا وسلوكيا فماذا يكون الرد على هؤلاء إلا فى كلمة واحدة حسبنا الله ونعم الوكىل الله لابارك فى مليم ولاصحة ولا علم هو حسبنا ونعم الوكىل
يا أستاذى الفاضل العقل والمنطق فى العالم أجمع ينصان على إعطاء أى إنسان حقه كاملا غير منقوص ثم محاسبته حسابا كاملا غير منقوص أيضا

بالله عليكم أين العقوووووووووووووووووووووووول ؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
قديم 06-09-2012, 09:59 PM
أحمد وإسلام أشرف صقر أحمد وإسلام أشرف صقر غير متواجد حالياً
عضو جديد

أحمد وإسلام أشرف صقر is on a distinguished road

هذا الولى الذي يتحدث عن الدروس وان المعلم لا يراعي ضميره ولا يعمل أقول له أنت وامثالك لا تفقهون شيئا عن المعلمين والعمل بالتدريس فهو حاقد على المعلم وانا أقول له بصدق والله لو أنت موظف باى وظيفة أنا مستعد أن يتم البدل بيني وبينك فورا لأنه :
ليس كل معلم يعطي دروسا خصوصية فهناك من المعلمين من يعمل في مجال آخر بعد العمل لمواجهة متاعب الحياة
هل ترضي ايها الولى أمر أن تهان وتختبر بامتحان يلاحظ عليك من هم أقل منك علما وثقافة وأنت كالتلميذ أمامه
هل تسهر على التصحيح حتى منتصف الليل وما بالك بالمعلمة التى تترك أولادها وبيتها من اجل اولادك
يا أخي الفاضل اتق الله فليس كل المعلمين سواء ولا تلقى اللوم على الجميع
وأخيرا أرتضي ضميرك وتقول الصراحة كم مرتبك الحقيقي ومدة عملك بالله عليك وأنا مستعد أن أصدقك الحديث
قديم 06-09-2012, 10:26 PM
عصام النقيب عصام النقيب غير متواجد حالياً
معلم دراسات اجتماعية

عصام النقيب is on a distinguished road

قل للوزير كان زمان فى عهد الفساد ولن يستطيع ارهاب المعلمين وانت يا حلونى من الكذبين امثال الاخوان اللى بحركهم المرشد فمعنا يا اخوانى المعلمين الشرفاء فى الاضراب العام حتى نستطيع تنفيذ مطالبنا مثل اساتذة الجامعة
قديم 06-09-2012, 10:41 PM
محمد رجب خليف محمد رجب خليف غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

محمد رجب خليف is on a distinguished road

السلام عليكم
والله انا استبشرت خير بالريس مرسي علشان كده اديتله صوتى في الانتخابات والاعادة كمان ولاكن الظاهر كده انه مش ناوي يطبق العدل والاسلام على الكل فين التحرك السريع الملموس فى اهم قضية وهى قضية المرتبات البلد ماضعتش اللى بسبب المرتبات الحكومية التى تدفع للتسول والرشوة والله العظيم لو كنت مكان مرسي كنت وقفت البلد على رجليها نفس النظام القديم ونفس اسلوب التفكير اسف لمن الاسلوب ده اسلوب العاجزين وبعدين لى واحد شغال وبيقبض حلو من الحكومة الظالمة دى يلعن ويسب في المدرسين لية طب روح ودى ابنك مدرسة خاصة و استريح من المعلمين شوف بقى هتدفع كام وبعدين شرعاً ماينفعش انت تأخد ميه وانا اخد عشرين مثلا عارف ليه انااسد مكانك فى اى وظيفة وانتى ما تسدش واتحداك احنا معلمين ربنا خلقنا بصفات خاصة اما كل البشر ما يمتلكوش صفات المعلمين احنا ممكن نرفع اى وهحد منا ونخليه الرئيس وبكرة هتشوفوا الموعد قادم ان شاء الله وساعتها هنربيكم كويس اوي
قديم 06-09-2012, 10:53 PM
محمد رجب خليف محمد رجب خليف غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

محمد رجب خليف is on a distinguished road

السلام عليكم
والله انا استبشرت خير بالريس مرسي علشان كده اديتله صوتى في الانتخابات والاعادة كمان ولاكن الظاهر كده انه مش ناوي يطبق العدل والاسلام على الكل فين التحرك السريع الملموس فى اهم قضية وهى قضية المرتبات البلد ماضعتش اللى بسبب المرتبات الحكومية التى تدفع للتسول والرشوة والله العظيم لو كنت مكان مرسي كنت وقفت البلد على رجليها نفس النظام القديم ونفس اسلوب التفكير اسف لكن الاسلوب ده اسلوب العاجزين وبعدين لى واحد شغال وبيقبض حلو من الحكومة الظالمة دى يلعن ويسب في المدرسين لية طب روح ودى ابنك مدرسة خاصة و استريح من المعلمين شوف بقى هتدفع كام وبعدين شرعاً ماينفعش انت تأخد ميه وانا اخد عشرين مثلا عارف ليه انا اسد مكانك فى اى وظيفة وانتى ما تسدش واتحداك احنا معلمين ربنا خلقنا بصفات خاصة اما كل البشر ما يمتلكوش صفات المعلمين احنا ممكن نرفع اى وهحد منا ونخليه الرئيس وبكرة هتشوفوا الموعد قادم ان شاء الله وساعتها هنربيكم كويس اوي يا ريس مرسي الرئيس القادم ان شاء الله هيكون من المعلمين وهنعلم كل واحد ايه حجمه يحيا الرئيس المعلم الذي سيرعب الكل انه مشروع المعلمين القادم ويجب عليهم تبنيه
قديم 06-09-2012, 10:56 PM
جورج م جورج م غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

جورج م is on a distinguished road

عجبا للرئيس المؤمن الذي انتفض لرد كرامة إلهام شاهين
ولم يحرك ساكنا ليرد الظلم التاريخي الواقع على المعلمين

العلامات المرجعية