اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 25-06-2012, 04:32 PM
العبد الخاضع لله العبد الخاضع لله غير متواجد حالياً
طالب جامعي ... (فرقة ثانية) ...... (Faculty of commerce English section Mansura university)

العبد الخاضع لله will become famous soon enough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو إسراء a مشاهدة المشاركة
سعدت بهذه المناقشة و هذا الموضوع و بهذه الأفكار التى تناولت بعض جوانب الشريعة ، و لنعلم أن الشريعة تشمل الإعتقاد و العمل و الحدود جزء من الشريعة .

الشريعة هي كل ما شرع الله -عز وجل- من نظم وأحكام تنظم حياة الإنسان، والإنسان مأمور بأن يأخذ بشريعة الله -عز وجل- في حياته كلها، والمسلم يطبق شريعة الله وأوامره دون جدال، بل يذعن لأمره، فقال تعالى: {وما كان لمؤمن ولا مؤمنة إذا قضى الله ورسوله أمرًا أن يكون لهم الخيرة من أمرهم ومن يعص الله ورسوله فقد ضل ضلالاً مبينًا} [الأحزاب: 36]. وقال تعالى: {إنما كان قول المؤمنين إذا دعوا إلى الله ورسوله ليحكم بينهم أن يقولوا سمعنا وأطعنا وأولئك هم المفلحون} [النور: 51].
أهداف الشريعة:
وقد أنزل الله شريعته لحفظ وحماية عدد من الضروريات التي لا تقوم الحياة إلا بها، وهذه الضروريات هي:
1-حفظ الدين:
فلا يليق لمسلم أن يتخذ له دينًا غير دين الله، أو أن يخضع لغير سلطانه، أو أن ينفذ غير أوامره، أو أن يهتدي بغير هدي النبي (، قال تعالى: {هو الذي أرسل رسوله بالهدى ودين الحق ليظهره على الدين كله ولو كره المشركون} [التوبة: 33].
2-حفظ العقل:
جعل الإسلام الحفاظ على العقل من أهم مقاصده الشرعية، فالعقل هو مناط التكليف، وقد وضع الإسلام وسائل وتشريعات للحفاظ على عقل الإنسان، من أهمها تحريم ما يسكر ويخمر العقل، فيجعله لا قيمة له، لأنه يقف عن التفكير آنذاك فقد قال النبي (: (كل مسكر خمر، وكل مسكر حرام) [مسلم]. وقد رفع الإسلام عن النائم والمجنون ومن في حكمهما التكاليف، وذلك لغياب مناط التكليف، وهو العقل.
3-حفظ المال:
أعطى الإسلام الناس الحرية في التملك مادام هذا التملك يأتي من طريق الحلال، وقدر الإسلام مدى التعب الذي يبذله الإنسان للحصول على المال، ومن هنا حرم على الإنسان أن يأخذ من مال أخيه شيئًا، بل شرع حد السرقة وقطع اليد فيما زاد عن ربع دينار؛ حفاظًا على أموال الناس.
4-حفظ النفس:
نهى الله -عز وجل- عن *** النفس وإزهاقها بغير حق، فقال تعالى: {ولا ت***وا أنفسكم إن الله كان بكم رحيمًا} [النساء: 29].
ولما جاء الإسلام نهى عن وأد البنات -***هم أحياء- وحذر من ذلك، قال تعالى: {وإذا الموءودة سئلت. بأي ذنب ***ت} [التكوير: 8-9]. ونهى كذلك عن *** المسلم لأخيه المسلم، وجعل ذلك من أكبر الكبائر وأعظم الذنوب؛ قال تعالى: {ومن ي*** مؤمنًا متعمدًا فجزاؤه جهنم خالدًا فيها وغضب الله عليه ولعنه وأعد له عذابًا عظيمًا} [النساء: 93].
والشريعة السمحة تبين لنا أن الإنسان إذا أشرف على الهلاك ولم يجد ما يأكله إلا ميتة فعليه أن يأكلها، وإن هلك ولم يأكلها كان من الآثمين؛ لأنه لم يحافظ على حياته. والله -عز وجل- يخفف على الإنسان في كثير من الأمور لحفظ حياته، فقد أباح الله -عز وجل- للمسافر والمريض أن يفطرا خوفًا من المشقة والهلاك.
وهكذا تعمل الشريعة على حفظ النفس بكل الوسائل، وشتى الطرق المحكمة. قال تعالى: {ولا ت***وا النفس التي حرم الله إلا بالحق ومن *** مظلومًا فقد جعلنا لوليه سلطانًا فلا يسرف في ال*** إنه كان منصورًا} [الإسراء: 33].
5- حفظ العرض والنسل والأنساب:
حثت الشريعة الإسلامية على الزواج، وشجعت المسلمين عليه حتى لا تختلط الأنساب ولا تشيع الفاحشة بينهم، فالزواج هو الطريق الطبيعي لحفظ النسل والعرض والنسب، لذلك فمن ترك الزواج واتجه إلى الزنى أو غيره من العادات السيئة فقد أنذرته الشريعة بأشد العقاب في الدنيا والآخرة.

شكرا على المرور وربنا يبارك فيك يارب

وشكرا على ابداء رأيك

وحضراتكم كلكم محترمين جدااااا
قديم 25-06-2012, 04:32 PM
ahmed el nawam ahmed el nawam غير متواجد حالياً
عضو قدوة

ahmed el nawam will become famous soon enough

انا شفت الموضوع من ساعة ما حطيته يا محمد .. مرضتش أقول رأيي غير أما الكل يقول رأيه و كله يدلي بشهادته ....

مينفعش كل حاجة تيجي قفش كده يا ميدو ... ارجع للاسلام أول ما جه ... القرآن نزل أولا ترغيب وترهيب ، مثلا وي سورة العلق وسور جزء عم الخفيفة ده ... تعريف الناس بوجود الجنة وصفاتها وملذاتها ونعيمها ، وتعريفهم أيضا بوجود النار بعذابها وزقومها وحرها ... ثم الحث علي الجهاد ... ثم جاء بالفرائض والتشريع ... حتي عندما نزل التشريع لم ينزل مرة واحدة .. بل درجات .. مثلا شرب الخمر ، لم تحرم الخمر مرة واحدة ، بل حرمت علي 3 مراحل .... " يسألونك عن الخمر والميسر قل فيهما اثم كبير ومنافع للناس واثمهما أكبر من نفعهما " ... بدأ بذمها ... ثم قال : " ولا تقربوا الصلاة وانتم سكاري حتي تعلموا ما تقولون ولا جنبا .. " حرمها اثناء وقت الصلاة ... ثم حرمها نهائيا .. " يا أيها الذين آمنوا انما الخمر و الميسر والانصاب والازلام رجس من عمل الشيطان .. " ... وحينئذ كانت أنهار من الخمور ملقاة علي الأرض في المدينة .... عرفت لماذا ؟؟ " ولو كنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك " ... انت كده بتعمل زي تيار ديني متشدد أووي بيكره الناس في الاسلام وبيكره الناس في شريعة الله عز وجل ... أرجوك اعقل كلامك ده كله .... السيدة عائشة رضي الله عنها تقول : " جاء الاسلام بتعريف الجنة و النار ، لم يأت بالشرائع وتحريم عادات الجاهلية ، ولو كان جاء بتحريم هذه التقاليد كشرب الخمر ووأد البنات لما دخله أحد وما اعتنقه أحد " .... فهمتني يا محمد ولا لأ ؟؟

كمان سيدنا عمر بن عبد العزيز في بداية خلافته ، جاء له ابنه قال له يا أبت لماذا لا تمنع الخمر ولماذا لا تغلق المراقص ؟؟ قال له يا بني لقد حرمت الخمر علي 3 مراحل .. الي آخر الكلام ...

أرجو تكون وجهة نظري وصلت .....

بالنسبة لرياضة السيدات .. انت هكذا ارتكبت كبيرة من الكبائر .. تحرم ما أحل الله ... الله عز وجل أحل الرياضة للنساء لماذا تحرمها انت وتنعها ؟؟ الدكتور مرسي قال في برنامجه الانتخابي سيقوم بعمل صالات مخصصة للنساء .... السيدة عائشة كانت تسابق الرسول صلي الله عليه وسلم .. وقد ورد في هذا الامر العديد من الأحاديث الصحيحة ....

انت ممكن تبقي اقرأ كتب وتدرس علم شرعي الاول ..بعدين تكتب مواضيع زي كده عشان صدقني كده غلط ... متكرهش الناس في شرع الله عز وجل ...

أنا متفق مع الأخت هالة في الرأي ... ومختلف معك ومع الأخت " تائبة في رحاب الله " ...

تقبل مروري ... !!
قديم 25-06-2012, 04:33 PM
طالب جامعي ... (فرقة ثانية) ...... (Faculty of commerce English section Mansura university)

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ((لؤلؤة الإيمان)) مشاهدة المشاركة
انا هقول رايي بكل صراحة الموضوع جميل جدا وياريت يحصل
ولا اعلق على اى شىء فيه ابدا
واتمنى انه ينفذ ومع الوقت سيصير كل هذه الاشياء منفذة ان شاء الله
واحب اذكر بحديث رسول الله صلى الله عليه وسلم
((لقد اهلك من قبلكم انهم كانوا اذا سرق فيهم الشريف تركوه واذا سرق فيهم الضعيف اقاموا عليه الحد وايم الله لو ان فاطمة بنت محمد سرقت لقطعت يدها )) صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم
وجزاك الله اخى فى الله على هذا الموضوع الرائع
وجعله فى ميزان حسناتك

شكرا على المرور وربنا يبارك فيكى يارب

وشكرا على ابداء رأيك

قديم 25-06-2012, 04:36 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed el nawam مشاهدة المشاركة
انا شفت الموضوع من ساعة ما حطيته يا محمد .. مرضتش أقول رأيي غير أما الكل يقول رأيه و كله يدلي بشهادته ....

مينفعش كل حاجة تيجي قفش كده يا ميدو ... ارجع للاسلام أول ما جه ... القرآن نزل أولا ترغيب وترهيب ، مثلا وي سورة العلق وسور جزء عم الخفيفة ده ... تعريف الناس بوجود الجنة وصفاتها وملذاتها ونعيمها ، وتعريفهم أيضا بوجود النار بعذابها وزقومها وحرها ... ثم الحث علي الجهاد ... ثم جاء بالفرائض والتشريع ... حتي عندما نزل التشريع لم ينزل مرة واحدة .. بل درجات .. مثلا شرب الخمر ، لم تحرم الخمر مرة واحدة ، بل حرمت علي 3 مراحل .... " يسألونك عن الخمر والميسر قل فيهما اثم كبير ومنافع للناس واثمهما أكبر من نفعهما " ... بدأ بذمها ... ثم قال : " ولا تقربوا الصلاة وانتم سكاري حتي تعلموا ما تقولون ولا جنبا .. " حرمها اثناء وقت الصلاة ... ثم حرمها نهائيا .. " يا أيها الذين آمنوا انما الخمر و الميسر والانصاب والازلام رجس من عمل الشيطان .. " ... وحينئذ كانت أنهار من الخمور ملقاة علي الأرض في المدينة .... عرفت لماذا ؟؟ " ولو كنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك " ... انت كده بتعمل زي تيار ديني متشدد أووي بيكره الناس في الاسلام وبيكره الناس في شريعة الله عز وجل ... أرجوك اعقل كلامك ده كله .... السيدة عائشة رضي الله عنها تقول : " جاء الاسلام بتعريف الجنة و النار ، لم يأت بالشرائع وتحريم عادات الجاهلية ، ولو كان جاء بتحريم هذه التقاليد كشرب الخمر ووأد البنات لما دخله أحد وما اعتنقه أحد " .... فهمتني يا محمد ولا لأ ؟؟

كمان سيدنا عمر بن عبد العزيز في بداية خلافته ، جاء له ابنه قال له يا أبت لماذا لا تمنع الخمر ولماذا لا تغلق المراقص ؟؟ قال له يا بني لقد حرمت الخمر علي 3 مراحل .. الي آخر الكلام ...

بالنسبة لرياضة السيدات .. انت هكذا ارتكبت كبيرة من الكبائر .. تحرم ما أحل الله ... الله عز وجل أحل الرياضة للنساء لماذا تحرمها انت وتنعها ؟؟ الدكتور مرسي قال في برنامجه الانتخابي سيقوم بعمل صالات مخصصة للنساء .... السيدة عائشة كانت تسابق الرسول صلي الله عليه وسلم .. وقد ورد في هذا الامر العديد من الأحاديث الصحيحة ....

انت ممكن تبقي اقرأ كتب وتدرس علم شرعي الاول ..بعدين تكتب مواضيع زي كده عشان صدقني كده غلط ... متكرهش الناس في شرع الله عز وجل ...

أنا متفق مع الأخت هالة في الرأي ... ومختلف معك ومع الأخت " تائبة في رحاب الله " ...

تقبل مروري ... !!

أنا اسف جدااااا أنا غطان معلش على قدى والله وشكرا لمرورك

انا قصدى الرياضة فى التلفزيون يعنى مثلا مباريات كرة القدم النسائية
قديم 25-06-2012, 04:37 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هالة محمد 2 مشاهدة المشاركة
اولا كلام حضرتك تمام وكلنا نتمنا ذلك برضو بس الحاجة دى لو تتعمل باردت كل واحد هتكون افضل بكتير
وياريت فعلا الموضوع دا يتحقق وممكن برضو لما يقول الهداية والحاجات دى تتمنع تكون طريق لهداية الناس كلها
جزاك الله كل خير

شكرا على المرور وربنا يبارك فيكى يارب

وشكرا على ابداء رأيك

وشكرا على تقبل الرأى
قديم 25-06-2012, 04:38 PM
الصورة الرمزية Pro Saher Abdel-Aziz
Pro Saher Abdel-Aziz Pro Saher Abdel-Aziz غير متواجد حالياً
FCIS AIN Shams University

Pro Saher Abdel-Aziz will become famous soon enough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo_a1 مشاهدة المشاركة
بالنسبة لموضوع السرقة ان شاء الله المرتبات هتزيد وهيقل الفقراء

بس انتى عارفة البلطجة ازاى الوقتى والرسول مأمرش الفقير

بالسرقة والفقر مش عذر للسرقة بس ان شاء الله لما المرتبات تزيد يبقى لازم تطبيق هذا الموضوع ودا هيمنع السرقة بشكل كبير جدا

والى هيجى يسرق هيفتكر ان ايده هتتقطع فيبطل سرقة

بالنسبة للقنوات دا صح الصح الغلق لان الحاجه بتيجى بالتتابع يعنى مثلا هسمع اغنية الاول لواحدة محترمة شوية وبعد كده كذا وكذا زى النظرة بالظبط انظر وبعد كده كذا وكذا مينفعش خالص كده ممكن الفن نستفيد منه فى حاجات مهمة جداا ونفيد الناس بس مش المنظر الى فى التلفزيونات ده ومش المناظر الى بتيجى فى شهر رمضان

وبالنسبة للحجاب قالنظرة سهم من سهام ابليس وفيه كتير من المذيعات المحجابات واكفاء ولو بتوع القنوات الخاصة موفقوش يبقى الغلق احسن ومتقوليليش الاقتصاد ماليزيا مفيهاش الكلام الفاضى بتاعنا ده ومتقدمة بشكل رهيب

والرياضة بتاعت النساء أيرضيكى مناظر النساء امام التلفاز

اهذا يرضيكى

طب اولا انا شاب ومش بنت

ثانيا لما المرتبات تزيد يبقى يحلها ربنا

ثالثا موضوع الاغانى فيه حاجة اسمها ضوابط وقوانين لازم تضع قوانين تم الغباء اللى بيحصل فى القنوات ديه مش تقفلها عشان انا عايز كده وخلاص
موضوع النظرة الاولى ومش صح

رابعا موضوع الحجاب ده موال لوحده يعنى انت اكيد ميرضكش الحجاب اللى بيخلى الواحدة اكنها حاطة سبت فوق راسها ولا التانية اللى بتسيح كام خصلة من شعرها وبتحطها قدام ولا اللى بتلبس بدى وجينز وقال ايه محجبة
فانت دلوقتى هتقول الحجاب وبعد كده هتقول الحجاب الشرعى وبعد كده ممكن تقوله النقاب وممكن بعد النقاب او قبله تقوله الفروض اصلا ميطلعوش.!!
\مش منطقى ان الحجاب يكون الفيصل

موضوع الرياضة انا مش متابعه اصلا
بس انت عمال تمنع وتمنع وتمنع يعنى الستات هما اللى مبوظين الدنيا يعنى..؟؟؟؟؟
قديم 25-06-2012, 04:41 PM
الصورة الرمزية Pro Saher Abdel-Aziz
Pro Saher Abdel-Aziz Pro Saher Abdel-Aziz غير متواجد حالياً
FCIS AIN Shams University

Pro Saher Abdel-Aziz will become famous soon enough

اقتباس:

تقبل مروري ... !!

رائع يا اخى
قديم 25-06-2012, 04:43 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ساهر عبد العزيز مشاهدة المشاركة
طب اولا انا شاب ومش بنت

ثانيا لما المرتبات تزيد يبقى يحلها ربنا

ثالثا موضوع الاغانى فيه حاجة اسمها ضوابط وقوانين لازم تضع قوانين تم الغباء اللى بيحصل فى القنوات ديه مش تقفلها عشان انا عايز كده وخلاص
موضوع النظرة الاولى ومش صح

رابعا موضوع الحجاب ده موال لوحده يعنى انت اكيد ميرضكش الحجاب اللى بيخلى الواحدة اكنها حاطة سبت فوق راسها ولا التانية اللى بتسيح كام خصلة من شعرها وبتحطها قدام ولا اللى بتلبس بدى وجينز وقال ايه محجبة
فانت دلوقتى هتقول الحجاب وبعد كده هتقول الحجاب الشرعى وبعد كده ممكن تقوله النقاب وممكن بعد النقاب او قبله تقوله الفروض اصلا ميطلعوش.!!
\مش منطقى ان الحجاب يكون الفيصل

موضوع الرياضة انا مش متابعه اصلا
بس انت عمال تمنع وتمنع وتمنع يعنى الستات هما اللى مبوظين الدنيا يعنى..؟؟؟؟؟

شكرا لابداء رأيك انا اسف انا بقول رأيي وانا عدلت الموضوع بما يتناسب

ويمكن أكون أخطائت فصلحوا اخطائى وبالنسبة لموضوع البنات انا بقول مش كل البنات كده برده
قديم 25-06-2012, 04:59 PM

تمت اضافة الضوابط الشرعية للممارسة المرأة الرياضة
قديم 25-06-2012, 05:41 PM
ا/توفيق عزت ا/توفيق عزت غير متواجد حالياً
العضو المميز للقسم الثانوى الصناعى لعام 2014

ا/توفيق عزت is an unknown quantity at this point
Icon113

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأستاذ عوض على مشاهدة المشاركة
جزاك الله خيرا
على الموضوع القيم

ولكم أرجو أن ينال المعلمون حقهم فى الحياة الكريمة
حتى لا يكونوا فى حاجة إلى اعطاء الدروس الخصوصية

وسوف تتحقق كل الأمور التى ذكرتها حضرتك بالتدريج والاقناع انشاء الله تعالى
ولكن يجب اولا زيادة المرتبات واعطاء الفقراء حقوقهم ولكن يجب تطبيق هذا الامر على من يسرق نقود الدولة يعنى مثلا موظف سرق فلوس ازيد من مرتبه هذا ما يحق تطبيق الامر عليه )

وان طبق هذا فى مصر سيصبح قضاء مصر افضل قضاء فى العالم

الاسلام فى التعليم

وكيف يكون الاسلام فى التعليم؟؟؟؟؟

1- تنفيذ مصطلح التربية والتعليم فالتربية تكون قبل التعليم لان اخلاق الطلاب الان نحن جميعا نعرف .
2-يؤدى المدرسون عملهم بما يرضى الله والابتعاد عن الدروس الخصوصية
أو اعطاء دروس خصوصية بعد موعد المدرسة.

3- الشرح فى المدارس لابد وان يكون مثل الشرح فى الدروس الخصوصية.

4- الاهتمام بالتربية الدينية فأغلبية المدارس الان لا يدخل مدرسو التربية الدينية بها الحصص .

5- تعديل المناهج ولنضع مناهج ذات الطبع الدينى فغالبية الطلاب الان لا يعرفوا دينهم.

6- نريد تنمية للقدرات والمواهب ال
مندثرة بانشاء مجمعات علمية

7-
اطالب بتوفير حياة كريمة للمعلمين حتى يمتنعوا عن الدروس الخصوصية
وان طبق هذا فى مصر انظروا الى مستوى الطلاب والتعليم سيصبح 100%
اؤيدك ( و لاول مرة يا استاذ عوض )
اما بالنسبة لقطع يد السارق : -
سيدنا عمر لم يقطع يد السارق فى عام الرمادة
و ايضا لم يقطعها اذا سرق السارق رغيف عيش ليأكله و الا سيموت جوعا
- لا تغضبوا منى : كل من ليس لديه فى اليوم 50 جنيه فى بيته فهو فقير يسرق رغيف يأكله ليعيش و لن يقيم عليه سيدنا عمر حد السارق
كما ان قطع جزء من جسم الانسان شىء يصعب تحديده
و لذلك و ببساطة فانه لو احصيت عدد ما قطعه طالبان فى افغانستان من ايدى
لوجدته يفوق عدد ما قطعه سيدنا عمر مئات المرات فى الدولة الاسلامية كلها
و المسألة فى الاسلام ليست سهلة كما ترى !!!

قديم 25-06-2012, 05:50 PM
الصورة الرمزية *تائبة فى رحاب الله*
*تائبة فى رحاب الله* *تائبة فى رحاب الله* غير متواجد حالياً
عضو مثالى 2011
طالبة بطب المنصورة

*تائبة فى رحاب الله* is a jewel in the rough

اقتباس:

تقبل مروري ... !!
واضح ان حضرتك فى شىء غلط فهمته بالنسبة للموضوع

اولا احنا مقلناش ان كل حاجة تيجى مرة وحدة لازم تدريجيا

زى مالموضوع قال قطع يد السارق والناس خافت وانا معاك ان كدة ترهيب بس كمل لما يوفرلهم عيشة كويسة ومرتب ميخليش حد محتاج حاجة

دة اولا يعنى
ثانيا حكاية المسلسلات والافلام دى كل الناس عارفة انها حرام
ومع ذلك بتعمل كدة
واتذكر موقف طرحه الشيخ محمد حسان فى احد خطبه
قال انه كان مسافر فاذ به وجد طابور ملىء بالناس
من حبه لمعرفت ماذا يحدث نزل من السيارة وراح وقف فى الطابور
طلع الطابور دة بتاع سينيما وقف بس مطولش عشان ميحدثش فتنة والناس عمالة تسال هو الفيلم النهاردة لمين؟؟هو بش الطابور دة بتاع فيلم امال الشيخ واقف لييييييه؟؟

ها كدة الناس عارفة انه حرام ولا لأ؟؟

والله الشيخ يقسم انه مشى ومعاه 9 اشخاص واخدهم معاه المحاضرة

يعنى متقلش فى ناس مش عارفة
معاك ان احنا ناخدها تدريجيا ......
يعنى مثلا تيجى تكلم حد ياعم دالدين يسر
خليك طيب شوية وبعدين هاخدها تدريجيا
وانا بيتهيالى ان لو الانسان حط ده فى دماغه قدام كتييير اوى على مايوصل
انما انا متاكدة انه لوحط فى دماغه ان يقدر من اول مرة هيحاول \هو مش هيقدر يمتنع من اول مرة بس ده جهاد النفس
وهياخد عليه ثواب

ثالثا رياضة النساء ماشى
بس قصدى ع القنوات اللى بتفتح والنساء يكاد يكونوا عرايا
وبيقولوا رياضة
وحضرتك بتقول السيدة عائشة بس فين التكملة عندما اختفيا ععن اعين الناس ....

ماشى يعنى افهم من كدة ان القنوات تفضل شغالة ولا إيـــــــه؟؟

والاعانى والمسلسلات تقريبا كدة هتكون صعبة شويةانهم يمنعوها كلها
لان فى قنوات خاصة
بس ان اقصدى ع القنوات اللى زى القناة الاولى والمصرية بيتعرض عليها
افلام ومسلسلات ومذيعات لا يلتزمن بالحجاب الشرعى

وبعدين هو الحجاب متفرضش على مراحل اول مرة

ارجو تقبل الرأى وربنا هيقدم اللى فيه الخير ان شاء الله

وبعدين الناس دلوقتى قلوبها مقسمة زى محزيفة بن اليمان قال يالضبط
قلب اغفل وهو كافر(ودة مش موجود)
قلب مصفح وهو منافق(تقريبا بنسبة بسيطة)
قلب اجرد فيه سراج ينير وهو قلب مؤمن(نسبة معقولة)
والنوع الرابع قلب فيه خلط من الايمان والسوء فايهما غلب غلب
(وده اللى بيشكل اكبر نسبة وهنحاول نعالجها تدريجيا)

قديم 25-06-2012, 06:09 PM
الصورة الرمزية وليد غربية
وليد غربية وليد غربية غير متواجد حالياً
مــٌــعلــم

وليد غربية will become famous soon enough

السلام عليكم
اشكرك على الموضوع ولكن لكل منا وجهات نظر
1- انا مقدرش اجى بين يوم وليله واقول كل شى ممنوع وان هو دة الاسلام ودى الشريعه يبقى كدة احنا بنكرة الناس فى الاسلام واليوم الى جه فيه الاخوان الحكم .
2- انا مقدرش اقطع يد حد يسرق الى مما اديله الى يعيشه عيشه كريمه ودة مش هايحصل الى بعد فترة كبيرة من الزمن لان استحاله فى اربع سنين هيقدر يعمل دة .
3- لا تنسى انه يوجد معاك اخرون يشاركونك فى الدوله يعنى هتحكم عليهم ازاى يغطو شعرهم .
4- موضوع الحجاب أظن كل سيدة عارفه الحلال والحرام ومش احنا الى هنتحاسب عنها لانها عرفت ان حرام ولم تفعل به حسابها مع ربنا .
5- انا احب الدوله الوسطيه يطبق فيها الاسلام دون تشدد دوله يطبق بها الشريعه بس مما يكون كل واحد فى الدوله واخد حقه يوجد سكن للشباب لزواج يوجد مصدر رزق وبدخل مناسب
متهيئلى الى انت طالبه يتحقق حاليا صعب تنفيذه لنك مش عايش لوحدك فى الدوله مرسى حصل على اصوات 13 مليون مصر 85 مليون .

آخر تعديل بواسطة وليد غربية ، 25-06-2012 الساعة 06:14 PM
قديم 25-06-2012, 06:13 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ا/توفيق عزت مشاهدة المشاركة
ولكن يجب اولا زيادة المرتبات واعطاء الفقراء حقوقهم ولكن يجب تطبيق هذا الامر على من يسرق نقود الدولة يعنى مثلا موظف سرق فلوس ازيد من مرتبه هذا ما يحق تطبيق الامر عليه )

وان طبق هذا فى مصر سيصبح قضاء مصر افضل قضاء فى العالم

الاسلام فى التعليم

وكيف يكون الاسلام فى التعليم؟؟؟؟؟

1- تنفيذ مصطلح التربية والتعليم فالتربية تكون قبل التعليم لان اخلاق الطلاب الان نحن جميعا نعرف .
2-يؤدى المدرسون عملهم بما يرضى الله والابتعاد عن الدروس الخصوصية
أو اعطاء دروس خصوصية بعد موعد المدرسة.

3- الشرح فى المدارس لابد وان يكون مثل الشرح فى الدروس الخصوصية.

4- الاهتمام بالتربية الدينية فأغلبية المدارس الان لا يدخل مدرسو التربية الدينية بها الحصص .

5- تعديل المناهج ولنضع مناهج ذات الطبع الدينى فغالبية الطلاب الان لا يعرفوا دينهم.

6- نريد تنمية للقدرات والمواهب ال
مندثرة بانشاء مجمعات علمية

7-
اطالب بتوفير حياة كريمة للمعلمين حتى يمتنعوا عن الدروس الخصوصية
وان طبق هذا فى مصر انظروا الى مستوى الطلاب والتعليم سيصبح 100%
اؤيدك ( و لاول مرة يا استاذ عوض )
اما بالنسبة لقطع يد السارق : -
سيدنا عمر لم يقطع يد السارق فى عام الرمادة
و ايضا لم يقطعها اذا سرق السارق رغيف عيش ليأكله و الا سيموت جوعا
- لا تغضبوا منى : كل من ليس لديه فى اليوم 50 جنيه فى بيته فهو فقير يسرق رغيف يأكله ليعيش و لن يقيم عليه سيدنا عمر حد السارق
كما ان قطع جزء من جسم الانسان شىء يصعب تحديده
و لذلك و ببساطة فانه لو احصيت عدد ما قطعه طالبان فى افغانستان من ايدى
لوجدته يفوق عدد ما قطعه سيدنا عمر مئات المرات فى الدولة الاسلامية كلها
و المسألة فى الاسلام ليست سهلة كما ترى !!!

شكرا جزيلا على رأيك وربنا يوفقك وانا كتبت كده فعلا فى الموضوع
قديم 25-06-2012, 06:14 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة *تائبة فى رحاب الله* مشاهدة المشاركة
واضح ان حضرتك فى شىء غلط فهمته بالنسبة للموضوع

اولا احنا مقلناش ان كل حاجة تيجى مرة وحدة لازم تدريجيا

زى مالموضوع قال قطع يد السارق والناس خافت وانا معاك ان كدة ترهيب بس كمل لما يوفرلهم عيشة كويسة ومرتب ميخليش حد محتاج حاجة

دة اولا يعنى
ثانيا حكاية المسلسلات والافلام دى كل الناس عارفة انها حرام
ومع ذلك بتعمل كدة
واتذكر موقف طرحه الشيخ محمد حسان فى احد خطبه
قال انه كان مسافر فاذ به وجد طابور ملىء بالناس
من حبه لمعرفت ماذا يحدث نزل من السيارة وراح وقف فى الطابور
طلع الطابور دة بتاع سينيما وقف بس مطولش عشان ميحدثش فتنة والناس عمالة تسال هو الفيلم النهاردة لمين؟؟هو بش الطابور دة بتاع فيلم امال الشيخ واقف لييييييه؟؟

ها كدة الناس عارفة انه حرام ولا لأ؟؟

والله الشيخ يقسم انه مشى ومعاه 9 اشخاص واخدهم معاه المحاضرة

يعنى متقلش فى ناس مش عارفة
معاك ان احنا ناخدها تدريجيا ......
يعنى مثلا تيجى تكلم حد ياعم دالدين يسر
خليك طيب شوية وبعدين هاخدها تدريجيا
وانا بيتهيالى ان لو الانسان حط ده فى دماغه قدام كتييير اوى على مايوصل
انما انا متاكدة انه لوحط فى دماغه ان يقدر من اول مرة هيحاول \هو مش هيقدر يمتنع من اول مرة بس ده جهاد النفس
وهياخد عليه ثواب

ثالثا رياضة النساء ماشى
بس قصدى ع القنوات اللى بتفتح والنساء يكاد يكونوا عرايا
وبيقولوا رياضة
وحضرتك بتقول السيدة عائشة بس فين التكملة عندما اختفيا ععن اعين الناس ....

ماشى يعنى افهم من كدة ان القنوات تفضل شغالة ولا إيـــــــه؟؟

والاعانى والمسلسلات تقريبا كدة هتكون صعبة شويةانهم يمنعوها كلها
لان فى قنوات خاصة
بس ان اقصدى ع القنوات اللى زى القناة الاولى والمصرية بيتعرض عليها
افلام ومسلسلات ومذيعات لا يلتزمن بالحجاب الشرعى

وبعدين هو الحجاب متفرضش على مراحل اول مرة

ارجو تقبل الرأى وربنا هيقدم اللى فيه الخير ان شاء الله

وبعدين الناس دلوقتى قلوبها مقسمة زى محزيفة بن اليمان قال يالضبط
قلب اغفل وهو كافر(ودة مش موجود)
قلب مصفح وهو منافق(تقريبا بنسبة بسيطة)
قلب اجرد فيه سراج ينير وهو قلب مؤمن(نسبة معقولة)
والنوع الرابع قلب فيه خلط من الايمان والسوء فايهما غلب غلب
(وده اللى بيشكل اكبر نسبة وهنحاول نعالجها تدريجيا)

لسه سامع الاربع قلوب دى من الشيخ محمد حسان

وشكرا على رأيك ونرجو المزيد من الأراء
قديم 25-06-2012, 06:16 PM

افتراضي السلام عليكم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وليد غربية مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
اشكرك على الموضوع ولكن لكل منا وجهات نظر
1- انا مقدرش اجى بين يوم وليله واقول كل شى ممنوع وان هو دة الاسلام ودى الشريعه يبقى كدة احنا بنكرة الناس فى الاسلام واليوم الى جه فيه الاخوان الحكم .
2- انا مقدرش اقطع يد حد يسرق الى مما اديله الى يعيشه عيشه كريمه ودة مش هايحصل الى بعد فترة كبيرة من الزمن لان استحاله فى اربع سنين هيقدر يعمل دة .
3- لا تنسى انه يوجد معاك اخرون يشاركونك فى الدوله يعنى هتحكم عليهم ازاى يغطو شعرهم .
4- موضوع الحجاب أظن كل سيدة عارفه الحلال والحرام ومش احنا الى هنتحاسب عنها لانها عرفت ان حرام ولم تفعل به حسابها مع ربنا .
5- انا احب الدوله الوسطيه يطبق فيها الاسلام دون تشدد دوله يطبق بها الشريعه بس مما يكون كل واحد فى الدوله واخد حقه يوجد سكن للشباب لزواج يوجد مصدر رزق وبدخل مناسب
متهيئلى الى انت طالبه يتحقق حاليا صعب تنفيذه لنك مش عايش لوحدك فى الدوله مرسى حصل على اصوات 13 مليون مصر 85 مليون .

( ولكن يجب اولا زيادة المرتبات واعطاء الفقراء حقوقهم ولكن يجب تطبيق هذا الامر على من يسرق نقود الدولة يعنى مثلا موظف سرق فلوس ازيد من مرتبه هذا ما يحق تطبيق الامر عليه )

تم ذكر ذلك فى الموضوع

وانا لا ادعو الى التشدد هذه هيا الدولة التى تشبه التى كانت فى عهد رسول الله

العلامات المرجعية