اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

مشاهدة نتائج الإستطلاع: كل واحد يسال نفسه الغلط فين؟
فيا انا 6 54.55%
فى الناس اللى حواليا 1 9.09%
فى المصريين 3 27.27%
فى العرب 1 9.09%
فى الحكام 0 0%
فى الزمن 0 0%
المصوتون: 11. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 04-04-2012, 12:50 AM
الصورة الرمزية د/نداء الجنة المصرية
د/نداء الجنة المصرية د/نداء الجنة المصرية غير متواجد حالياً
عضو متواصل

د/نداء الجنة المصرية is on a distinguished road

انا لما بحس ان ده صعب بخاف ان ده يكون ياس وبعدين باقول ايه قيمة طموحاتى واعمالى اذا كنت مش هغير حاجة انا حتى شايفة ان كل العلماء والمفكرين ماقدروش يوصلوا لانهم يغيروا حاجة هم فعلا عملوا مخترعات كتير لكن للاسف المخترعات دى كانت نقمة لان كل حاجة فضلت زى ماهى وعلى العموم انا فهمت ان كل اللى عليا انى افضل تقليدية اعبد ربنا عشان يرضى عليا واذاكر عشان ارضى ربنا وكمان افرح بابا وماما وكمان ادخل الكلية بس يارب احقق ده وان شاء الله لما خلص بفكر اخد كلية تانية بس دى مش متاكدة منها بصراحة لكن الحاجات الكبيرة اللى كنت بفكر فيها دى طلعت مستحيل يبقى ليه دايما بنقول مافيش مستحيل؟

قديم 04-04-2012, 09:15 AM
الصورة الرمزية اسحاق نيوتن
اسحاق نيوتن اسحاق نيوتن غير متواجد حالياً
موقوف

اسحاق نيوتن is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سارة ماكس مشاهدة المشاركة
انا لما بحس ان ده صعب بخاف ان ده يكون ياس وبعدين باقول ايه قيمة طموحاتى واعمالى اذا كنت مش هغير حاجة انا حتى شايفة ان كل العلماء والمفكرين ماقدروش يوصلوا لانهم يغيروا حاجة هم فعلا عملوا مخترعات كتير لكن للاسف المخترعات دى كانت نقمة لان كل حاجة فضلت زى ماهى وعلى العموم انا فهمت ان كل اللى عليا انى افضل تقليدية اعبد ربنا عشان يرضى عليا واذاكر عشان ارضى ربنا وكمان افرح بابا وماما وكمان ادخل الكلية بس يارب احقق ده وان شاء الله لما خلص بفكر اخد كلية تانية بس دى مش متاكدة منها بصراحة لكن الحاجات الكبيرة اللى كنت بفكر فيها دى طلعت مستحيل يبقى ليه دايما بنقول مافيش مستحيل؟
انتى كطالبة مش مطلوب منك غير انك تذاكرى اما بقا بالنسبة للظروف اللى احنا بمر بيها دلوقتى صدقينى دى مؤقتة مش اكتر لسة المصريين مفهموش الوضع الحالى اللى هم فيها لسة مفهموش يعنى ايه ديمقراطية ويعنى ايه حرية لسه المصريين مقدروش يتعاملوال مع الوضع الحالى المصريين معروفين انهم دايما مختلفين كل واحد له راى وكل واحد له اتجاه بس الاختلاف دااكيد لمصلحتنا بس ما تخافيش صدقينى انا متفاءل خير فى البلد دى والايام مفيش اقرب منها ولازم كل واحد يبعد عن الياس ومتقوليش هى طول ما البلد كدا اتعب واذاكر ليع طالما مش هغير حاجة مهو لازم كل واحد يبتدى من نفسه .......
قديم 07-04-2012, 03:51 AM
الصورة الرمزية د/نداء الجنة المصرية
د/نداء الجنة المصرية د/نداء الجنة المصرية غير متواجد حالياً
عضو متواصل

د/نداء الجنة المصرية is on a distinguished road

انا سمعت كلام النهاردة اعتقد ان الناس اللى بتدرس فلسفة فاهمينه كويس والكلام ده كان بيتكلم عن دراسة الانسان وان العصور اللى بيطغى فيها العلم على دراسة الانسان بيعقبها عصور ضعف ايه رايكوا فى الكلام ده؟

وكمان سمعت ان الشعوب العربية ماينفعش تعتبر ان التخلف اللى وصلنا له ده قدر ومش ممكن يتغير لاننا كده بنساهم فى تدهور احوالنا فلازم تكون عندنا رغبة حقيقية فى التغيير

العلامات المرجعية