اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 23-08-2011, 10:58 PM
الصورة الرمزية eng.ahmed55
eng.ahmed55 eng.ahmed55 غير متواجد حالياً
طالب جامعى ( كلية حاسبات ومعلومات )

eng.ahmed55 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيميائي طبي2011 مشاهدة المشاركة
يستحيل عمل نقابة مهنيه الا بموافقه مجلس الشعب
وحاليا تم تحويل كل بكالوريوسات علوم حاسب وتكنولوجيا المعلومات من قبل المجلس الاعلي للجامعات ع شعبه علوم الحاسب وتكنولوجيا المعلومات

ده لينك كل الكليات اللي انضمت رسميا للنقابة بقرار من المجلس الاعلي للجامعات
http://www.essp-egypt.com/%D9%85%D9%...8A%D8%A9-.aspx
دى فعلا لنقابة المهن العلمية بس دى مؤقتا لحد ما تتعمل النقابة
هى دلوقت اسمها الجمعية المصرية لمهندسى البرمجيات (حاسبات ومعلومات )
لان احنا بنتخصص بشكل كبير ف هندسة البرمجة وليس هندسة التحكم(كلية الهندسة)
اما علوم فهى مش بتهتم بهندسة البرمجة وكمان مش بياخدوا الذكاء الاصطناعى ولا داتا استراكشر ولا نظم امن المعلومات ولا حتى بيتعرضوا لتكنولوجيا المعلومات كل الحجات دى مش بتتاخد ف علوم هما بياخدوا ويندوز ابليكاشن وكونسول يعنى مش احتراف يدوب الاساسيات وبتغلب عليها الرياضة والفيزياء والاحصاء والقسم ف علوم اسمه (احصاء وحاسب)
ممكن تقرا مشروع النقابة من اللينك دا
http://www.esea.org.eg
ودى نبذة عن كلية الحاسبات
http://www.islamic-alk.com/vb/islamic-alk3427
قديم 24-08-2011, 04:35 AM
كيميائي طبي2011 كيميائي طبي2011 غير متواجد حالياً
عضو متألق

كيميائي طبي2011 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.ahmed55 مشاهدة المشاركة
دى فعلا لنقابة المهن العلمية بس دى مؤقتا لحد ما تتعمل النقابة
هى دلوقت اسمها الجمعية المصرية لمهندسى البرمجيات (حاسبات ومعلومات )
لان احنا بنتخصص بشكل كبير ف هندسة البرمجة وليس هندسة التحكم(كلية الهندسة)
اما علوم فهى مش بتهتم بهندسة البرمجة وكمان مش بياخدوا الذكاء الاصطناعى ولا داتا استراكشر ولا نظم امن المعلومات ولا حتى بيتعرضوا لتكنولوجيا المعلومات كل الحجات دى مش بتتاخد ف علوم هما بياخدوا ويندوز ابليكاشن وكونسول يعنى مش احتراف يدوب الاساسيات وبتغلب عليها الرياضة والفيزياء والاحصاء والقسم ف علوم اسمه (احصاء وحاسب)
ممكن تقرا مشروع النقابة من اللينك دا
http://www.esea.org.eg
ودى نبذة عن كلية الحاسبات
http://www.islamic-alk.com/vb/islamic-alk3427
هذا الكلام خاطيئ يا باشا
ده ع سبيل المثال
قسم علوم الحاسب و تكنولوجيا المعولمات
في كليه علوم بورسعيد
وده اللينك بتاعه
http://sci.psu.edu.eg/index.php/2010-08-28-08-07-32/44
هتلاقي فيه هندسه برمجيات والذكاء الصناعي الخ

بالرغم من انه مش محطوط فيه المواد كلها

و للي انت بتقول عليه ده عمره ماهيتوافق عليه الا في حاله واحده فقط
تغير المسمي الوظيفي
لكل خريجي بكالوريوس علوم حاسب( سواء علوم او حاسيات ) لانهم معادليين لبعض طبقا للمجلس الاعلي للجامعات لمسمي مهندس برمجيات وليس مبرمج او اخصائي علوم حاسب كماهو الحال حاليا
ولكن كما قلتلك هناك فارق بين العلوم التطبيقيه و الهندسيه
وكليه حاسبات هي في الاصل قسم فيكلية علوم
زي قسم البيوتكنولوجي في كلية العلوم
وزي كلية البيوتكنولوجي
وزي تخصصات العلوم الطبية في كليه علوم وزي كليه العلوم الطبية
قديم 24-08-2011, 03:47 PM

اقتباس:
هذا الكلام خاطيئ يا باشا
ده ع سبيل المثال
قسم علوم الحاسب و تكنولوجيا المعولمات
في كليه علوم بورسعيد
وده اللينك بتاعه
http://sci.psu.edu.eg/index.php/2010-08-28-08-07-32/44
هتلاقي فيه هندسه برمجيات والذكاء الصناعي الخ

بالرغم من انه مش محطوط فيه المواد كلها

و للي انت بتقول عليه ده عمره ماهيتوافق عليه الا في حاله واحده فقط
تغير المسمي الوظيفي
لكل خريجي بكالوريوس علوم حاسب( سواء علوم او حاسيات ) لانهم معادليين لبعض طبقا للمجلس الاعلي للجامعات لمسمي مهندس برمجيات وليس مبرمج او اخصائي علوم حاسب كماهو الحال حاليا
ولكن كما قلتلك هناك فارق بين العلوم التطبيقيه و الهندسيه
وكليه حاسبات هي في الاصل قسم فيكلية علوم
زي قسم البيوتكنولوجي في كلية العلوم
وزي كلية البيوتكنولوجي
وزي تخصصات العلوم الطبية في كليه علوم وزي كليه العلوم الطبية
اخر حاجة هجيبهالك من موقع جمعية مهندسى البرمجيات اللى هى النقابة اللى بتنشا ومستنية القرار من مجلس الشعب (اظن مفيش دليل بعد كدا )شوف عضوية النقاية كويس هتعرف ان علوم ملهاش دعوة اساسا بحاسبات والجمعية مش بتقبل الا حاسبات ...الراجل قال بالنص حاسبات ومعلومات حكومى او (حاسبات ومعلومات خاصة الحاصله على المعادلة من المجلس الاعلى للجامعات ) وعلوم ملهاش دعوة اساسا بحاسبات الكلية بس بيجيبوا دكاتره مؤقتين من هندسة وعلوم لان فيه عجز ف الدكاترة و الطلاب مفيش ليهم اى معادلة عشان يبقوا زى حاسبات
وبعدين من اللينك اللى انت كاتبه (مبجبش حاجة من عندى اهو)زى مانا قولت بالظبط بيخدوا فكره عامة عن كل حاجة ومعظم المواد بيغلب عليها الرياضة والاحصاء
يعنى ف هندسة البرمجة احنا بناخدها مادتين بندرسها بتعمق ف ال os بناخدها مادتين والداتابيز بناخدها مادتين غير تطبيقاتها وبعدين دا حتى قسم لوحده يعنى بنتعمق اووووووى
وعلى فكره نفس الكلام عندكوا ف علوم المنصورة انا اعرف صحاب ليا ف علوم قسم حاسب ميعرفوش الا الكونسول ابليكاشن وف تالتة السنة دى
وفيه حاجة غريبة جدا (ف بور سعيد)هما لحد تالتة ماتعرضوش للبرمجة فيه كلية تبقى ناجحة وطلابها بيتعرضوا للاساس ف تالتة؟؟
انا شايف يا جماعة ان حصل لخبطة عند ناس كتير ومحدش عارف يبفرق بين الكليات اللى ف مجال الحاسب وتخصصاتها عشان كدا ان شاء الله هعمل موضوع بيفرق بين كلية الحاسبات والمعلومات وكلية الهندسة قسم حاسبات وتحكم وكلية العلوم قسم احصاء وحاسب وكلية التربية قسم حاسب عشان كله يبقى عارف الفرق
قديم 24-08-2011, 04:11 PM
عضو متألق

اقتباس:
اخر حاجة هجيبهالك من موقع جمعية مهندسى البرمجيات اللى هى النقابة اللى بتنشا ومستنية القرار من مجلس الشعب (اظن مفيش دليل بعد كدا )شوف عضوية النقاية كويس هتعرف ان علوم ملهاش دعوة اساسا بحاسبات والجمعية مش بتقبل الا حاسبات ...الراجل قال بالنص حاسبات ومعلومات حكومى او (حاسبات ومعلومات خاصة الحاصله على المعادلة من المجلس الاعلى للجامعات ) وعلوم ملهاش دعوة اساسا بحاسبات الكلية بس بيجيبوا دكاتره مؤقتين من هندسة وعلوم لان فيه عجز ف الدكاترة و الطلاب مفيش ليهم اى معادلة عشان يبقوا زى حاسبات
وبعدين من اللينك اللى انت كاتبه (مبجبش حاجة من عندى اهو)زى مانا قولت بالظبط بيخدوا فكره عامة عن كل حاجة ومعظم المواد بيغلب عليها الرياضة والاحصاء
يعنى ف هندسة البرمجة احنا بناخدها مادتين بندرسها بتعمق ف ال os بناخدها مادتين والداتابيز بناخدها مادتين غير تطبيقاتها وبعدين دا حتى قسم لوحده يعنى بنتعمق اووووووى
وعلى فكره نفس الكلام عندكوا ف علوم المنصورة انا اعرف صحاب ليا ف علوم قسم حاسب ميعرفوش الا الكونسول ابليكاشن وف تالتة السنة دى
وفيه حاجة غريبة جدا (ف بور سعيد)هما لحد تالتة ماتعرضوش للبرمجة فيه كلية تبقى ناجحة وطلابها بيتعرضوا للاساس ف تالتة؟؟
يا فندم دي جمعيه ممكن اي حد يعملها ويطلق عليها اي اسم

يعني ممكن اي حد ليس طبيب ويطلق عليها جمعيه اطباء كذا

وبالنسبة لبورسعيد قلتلك ان الجدول مش كامل لانها كلية حديثه والموقع لسه حديث

ثالثا فيه حاجه اسمها مجلس اعلي للجامعات هو للي بيقول ان حاسبات ومعلومات تعادل كلية علوم حاسب
قديم 24-08-2011, 04:19 PM

اقتباس:
يا فندم دي جمعيه ممكن اي حد يعملها ويطلق عليها اي اسم

يعني ممكن اي حد ليس طبيب ويطلق عليها جمعيه اطباء كذا

وبالنسبة لبورسعيد قلتلك ان الجدول مش كامل لانها كلية حديثه والموقع لسه حديث

ثالثا فيه حاجه اسمها مجلس اعلي للجامعات هو للي بيقول ان حاسبات ومعلومات تعادل كلية علوم حاسب
حضرتك بردو مش فاهم الموضوع كله على النقابة والنقابة ليها قوانين فجمعية مهندسى البرمجيات دى المركز الاساسى اللى بتطالب بنقاية مهندسى البرمجيات وبتحاول تعرض البرنامج على مجلس الشعب والحمد لله القرار ناس كتير رحبت بيه من ضمنهم وزير الاتصالات السابق والاسبق وكان فيه مشاكل ف مجلس الشعب بس اتحل بعد الثورة الحمد لله والنقابة لو اتعملت مفيش اى جهة رسمية هتقدم المشروع الا جمعية مهندسى البرمجيات
وعلى فكرة رئيس الجمعية الدكتور خورشيد وزير التعليم العالى (الحالى )
وعلى فكرة بردو النقابة لما تتعمل ان شاء الله مكانها هو جمعية مهندسى البرمجات ف القاهرة واللى من شروطها ان النقابة مخصصة لكلية حاسبات فقط
قديم 24-08-2011, 04:24 PM
عضو متألق

اقتباس:
حضرتك بردو مش فاهم الموضوع كله على النقابة والنقابة ليها قوانين فجمعية مهندسى البرمجيات دى المركز الاساسى اللى بتطالب بنقاية مهندسى البرمجيات وبتحاول تعرض البرنامج على مجلس الشعب والحمد لله القرار ناس كتير رحبت بيه من ضمنهم وزير الاتصالات السابق والاسبق وكان فيه مشاكل ف مجلس الشعب بس اتحل بعد الثورة الحمد لله والنقابة لو اتعملت مفيش اى جهة رسمية هتقدم المشروع الا جمعية مهندسى البرمجيات
وعلى فكرة رئيس الجمعية الدكتور خورشيد وزير التعليم العالى (الحالى )
وعلى فكرة بردو النقابة لما تتعمل ان شاء الله مكانها هو جمعية مهندسى البرمجات ف القاهرة واللى من شروطها ان النقابة مخصصة لكلية حاسبات فقط
والله عارف يا فندم
عشان كده قلتلك الكلام للي فات ده

ان ممكن اي حد يعمل جمعيه ويبدا يطلب نقابة مستقله
بس هيبقي فيه خطا في التوصيف الوظيفي
يعني انت عالم كومبيوتر وليس مهندس كومبيوتر

فكليات حاسبات كليات منشئه حديثا للي مؤسسها هم خريجي كليه علوم قسم علوم حاسب وليس هندسه قسم حاسب
قديم 24-08-2011, 04:35 PM

اقتباس:
والله عارف يا فندم
عشان كده قلتلك الكلام للي فات ده

ان ممكن اي حد يعمل جمعيه ويبدا يطلب نقابة مستقله
بس هيبقي فيه خطا في التوصيف الوظيفي
يعني انت عالم كومبيوتر وليس مهندس كومبيوتر

فكليات حاسبات كليات منشئه حديثا للي مؤسسها هم خريجي كليه علوم قسم علوم حاسب وليس هندسه قسم حاسب
احب اوضح حاجة مش باينة لحضرتك الجمعية اتقدمت بطلب على شروط وقواعد مش من فراغ يعنى
الجمعية جابت اوراق تثبت ان خريج كلية الحاسبات والمعلومات هو (مهندس)وهذا هو المسمى الوظيفى لكل دول العالم اما كلية علوم فهو مبرمج ولا ينتمى لهندسة البرمجيات واذا كانت لهذا المسمى الوظيفى كانوا جابوا حاجة تثبت انما كلية علوم معندهاش مستند وحيد يثبت انهم مهندسين انا دورت ع النت وسالت صحابى علوم وحاسبات طلبة وخريجين الكلام دا ان كنت بسال عليه ف الاول انما دلوقت مش ف دماغى مهندس ولا مش مهندس المهم انى بحب مجالى بس حبيت ارد على حجات مش مفهومة لبعض الناس وانا من الناس اللى مش بتتاثر بكلام حد كنت بسال عن الكلام دا ف اولى بس لما دخلت ف المجال مفيش وقت انى اقعد اقول انا مهندس ...انا بشوف اللى هيفيدنى ف مجالى وبالنسبة للناس يقولوا اللى يقولوه
وبالنسبة لبور سعيد اللى مش حديثة فاحب اوقلك ان حاسبات المنصورة مكنش ليها مبنى الا الادارة دا حتى اوض الدكاتره كنا واخدينها من كلية تانية ف الوقت دا اللى الكلية اول سنة تقوم كان كل المواد متظبطة والائحة كانت تمام ومتغيرتش الا لما المواد اتجددت يعنى من قبل ما تتعمل وهيا مؤسسة تاسيس عالى
بس كل اللى الكلام اللى قولتهولك انا متاكد منه دا مش من النت بس زى ماقولتلك من كل حاجة دا من اللى انا شوفته ف موادهم ودكاترتهم وبعدين بصراحة انا اول مرة اشوف واحد بيقارن بين علوم وحاسبات كل اللى الناس عاوزه تعرفه هو الفرق بين حاسبات وهندسة قسم حاسبات
قديم 24-08-2011, 09:53 PM
عضو متألق

اقتباس:
احب اوضح حاجة مش باينة لحضرتك الجمعية اتقدمت بطلب على شروط وقواعد مش من فراغ يعنى
الجمعية جابت اوراق تثبت ان خريج كلية الحاسبات والمعلومات هو (مهندس)وهذا هو المسمى الوظيفى لكل دول العالم اما كلية علوم فهو مبرمج ولا ينتمى لهندسة البرمجيات واذا كانت لهذا المسمى الوظيفى كانوا جابوا حاجة تثبت انما كلية علوم معندهاش مستند وحيد يثبت انهم مهندسين انا دورت ع النت وسالت صحابى علوم وحاسبات طلبة وخريجين الكلام دا ان كنت بسال عليه ف الاول انما دلوقت مش ف دماغى مهندس ولا مش مهندس المهم انى بحب مجالى بس حبيت ارد على حجات مش مفهومة لبعض الناس وانا من الناس اللى مش بتتاثر بكلام حد كنت بسال عن الكلام دا ف اولى بس لما دخلت ف المجال مفيش وقت انى اقعد اقول انا مهندس ...انا بشوف اللى هيفيدنى ف مجالى وبالنسبة للناس يقولوا اللى يقولوه
وبالنسبة لبور سعيد اللى مش حديثة فاحب اوقلك ان حاسبات المنصورة مكنش ليها مبنى الا الادارة دا حتى اوض الدكاتره كنا واخدينها من كلية تانية ف الوقت دا اللى الكلية اول سنة تقوم كان كل المواد متظبطة والائحة كانت تمام ومتغيرتش الا لما المواد اتجددت يعنى من قبل ما تتعمل وهيا مؤسسة تاسيس عالى
بس كل اللى الكلام اللى قولتهولك انا متاكد منه دا مش من النت بس زى ماقولتلك من كل حاجة دا من اللى انا شوفته ف موادهم ودكاترتهم وبعدين بصراحة انا اول مرة اشوف واحد بيقارن بين علوم وحاسبات كل اللى الناس عاوزه تعرفه هو الفرق بين حاسبات وهندسة قسم حاسبات

هذا خطا تماما يا فندم
فمسماك في كل دول العالم مبرمج
وهذا هو مسمي للي اعطهولك المجلس الاعلي للجامعات
و المجلس لاعلي للجامعات زي ما ضحت لحضرتك في اخر اجتماعاته حول كل بكالوريوسات حاسبات لنقابة المهن العلمية

وعايز اقول لحضرتك كمان ان رئيس قطاع الحاسبات في المجلس الاعلي للجامعات هو خريج كلية علوم قسم علوم حاسب

......................

ودي حاجه واضحه للجميع هناك اختلاف بين العلوم التطبيقيه وبين الهندسه
زي الفرقبين بكالوريوس علوم اليكترويات وبكالريوس هندسه ا ليكترنيات
وزي بكالوريوس علوم جيولوجيا تطبيقيه و بكالوريوس هندسه جيولجيا

...........................

علوم حاسب تختلف عن هندسه حاسب طبقا لتصنيف المجلس الاعلي للجامعات يا فندم يعني مش كلام من الهوي
قديم 24-08-2011, 11:26 PM
الصورة الرمزية وردتك ايه
وردتك ايه وردتك ايه غير متواجد حالياً
عضو نشيط

وردتك ايه is on a distinguished road

اعتذر على التطفل اخى ... ولكن مع احترامى لكما ،،، تلك الجمعية حضرها مؤتمر فى مارس يا فندم لتنظيمها وباذن الله تتعمل اكيد
وبعدين الشغل بيحدد المسمى الوظيفى
لا ننسى ان كلية علوم لو اشتغلت مدرس تبع التربية والتعليم
ولو تخصصت فى التحاليل وتركيبات الادوية تبقى تبع الصحة
برضو كذلك فى كلية حاسبات ففيها قسم computer science +هندسة البرمجيات ... مهندسى الكمبيوتر
وارجو منك اخى الا تقارن بين علوم الاحسب وكلية حاسبات ... تلك الكلية جديدة والعالم كله محتاج لها
بالظبط زى خريج تجارة وعمل كورسات عمره ما يقارن باللى درس التخصص بالظبط ...
ملخص انو كلية حاسبات و معلومات تعمق فى الدراسة اكثر من اى شئ حتى هندسة قسم الاتصالات فيها لا يقارن بحاسبات طبعا
مثل بالظبط صيدلة وطب تبع القطاع الطبى
هندسة وحاسبات تبع القطاع الهندسى + فنون تطبيقية عمارة يعنى مهندس معمارى
يا اخى الفرق واضح فى التخصص خاصة ان حاسبات تبع رياضة2 اقصد مثلها مثل كليات القطاع الهندسى
هندسة << مهندس وعلى حسب تخصصه
عمارة << مهندس معمارى
حاسبات << مهندس برمجة
وعلوم كذلك
المتخصص تحاليل <<< طبيب
تركيبات الادوية << زيه وى صيدلة مع انى افضل التركيبات عن صيدلة طبعا ... طبيب
مدرس كيمياء وفيزياء <<< تربية
واللى بيتخصص فى النووى والذرة <<< عالم
واللى بيدخل بترول << تبع وزارة البترول
كل واحد وتخصصه فهمتنى يا اخى
مبرمج = مهندس برمجة
الموضوع لا يحتاج لكل هذه المناقشات ,
وارجو عدم المقارنة بين كليتين مختلفتين فى كل شئ يا اخى خاصة لو كانت كليات قمة وكبيرة مثل حاسبات وعلوم
وكل عام وانتم بخير جميعا باذن الله
قديم 30-08-2011, 10:32 AM
الصورة الرمزية Eng.Mo'men
Eng.Mo'men Eng.Mo'men غير متواجد حالياً
مشرف متميز قسم كلية الحاسبات والمعلومات

Eng.Mo'men is on a distinguished road

لا توجد اى اوجه مقارنة بين كلية علوم قسم حاسب وكلية الحاسبات والمعلومات ههههههههههههه

للعلم فقط ( ابن عمي شغال بقاله سنتين فى شركة ميكروسوفت مصر مهندس برمجيات ما شاء الله بمرتب خيالي وكان شرط التقديم للوظيفة انه يكون خريج حاسبات ومعلومات فقط ووظيفته فى البطاقة حاليا مهندس برمجيات)

انا عارف بتوع علوم بيتمحكوا فينا عشان زعلانين على نفسهم و على نقابتهم التعبانة
زى بتوع هندسة برده زعلانين عشان بتوع كفاية انتاجية وفنون جميلة بينضموا لنقابتهم التعبانة وعاوزين نقابة مستقلة

نقابة العلميين عاوزة تضم كلية جامدة تضيف ليها قالت حاسبات ومعلومات يلا ما هى هيصة

الصبر الصبر يا مهندسى البرمجيات النقابة على الابواب ان شاء الله
قديم 31-08-2011, 08:31 AM
ahmednafady ahmednafady غير متواجد حالياً
عضو جديد

ahmednafady is on a distinguished road

ya mr.kymia2y law sam7t el 3amlila mesh mahtaga be el 32l kda law hasbat zay 3lloooom hasb mmken bs hadretk t2oly 2amlo lih koliat hasbat b2a ma kan fy 3looom hasb enama 3llom hasb makhatelfa tmamn 3an hasbat we law 3and hadretk tfasir ya ret tfdena bih
قديم 31-08-2011, 01:06 PM
badnamef4 badnamef4 غير متواجد حالياً
طالب بالمرحلة الثانوية

badnamef4 is on a distinguished road

أنا أستاذ abc أنا من حاسبات و لكني مش موافق على طريقة كلام حضرتك اللي ممكن تبين إن بتوع كليات معينة أعلى من بتوع كليات تانية
مع فائق احترامي
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
قديم 31-08-2011, 03:33 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة badnamef4 مشاهدة المشاركة
أنا أستاذ abc أنا من حاسبات و لكني مش موافق على طريقة كلام حضرتك اللي ممكن تبين إن بتوع كليات معينة أعلى من بتوع كليات تانية
مع فائق احترامي
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
طبعا انا معاك ف الحتة دى بس فيه كلية ليها اولويات عن كلية زى مثلا هندسة بترول ليها اولوية عن هندسة قسم بترول (ف القاهرة)مع انهم تقريبا نفس المواد انما احنا وعلوم مش نفس الحجات لاننا بنتخصص هما مش بيتخصصوا هما اساسا تخصص جو كلية بتهتم بحجات كتير انما احنا تخصص جو كلية متخصصة ف المجال فاكيد بتفرق كتير
دا الحاجة العامة نيجة بقى على وجهة نظرتى الشخصية

انا شايف ان طبعا مفيش كلية احسن من كلية
يعنى مثلا حقوق كانت زمان اعلى كلية انما دلوقت تنسيقها نزل
فايه اللى بيحدد مستوى الكلية
زمان كان المحاميين غير دلوقت كان محاميين بجد وكان كلهم بيشتغلوا مكنش فيه نسبة بطالة زى اللى احنا شايفنها النهاردة
نيجى على حاسبات
محدش ينكر ان حاسبات غيرت كتير ف مصر وقدرت تثبت نفسها ف وقت قصير جدااااااااااا
انما علوم بقالها كتير ولسه مش قادرة تثيت نفسها
ومن وجه نظرى بردو ان قسم حاسب ف علوم اقل قسم ف تنسيق الكلية فاللى ملحقش حاجة بيدخل القسم دا ويمكن مش على اقتناع بيه
انما حاسبات كتيير بيلحقوا هندسة ولكن بيصمموا انهم يدخلوا حاسبات وبردو فيه ناس بتدخل الكلية عشان سمعوا عنها او التنسيق جابهم ع الكلية بس بيدخلوا بيحققوا حجات كتير فيها ...
الكلية بجد روعة بس عاوزة تعب جاااااااااااامد عشان الواحد يوصل فيها لدرجة كويسة
وارجو ان ميبقاش فيه زعل احنا بنتاقش والمناقشة ف حد زاتها حاجة كويسة
كل كلية فيها حاجات بتميزها عن التانية وانا كتبت موضوع بوضح فيه الفرق بين كل الكليات المتخصصة ف مجال الحاسب وان شاء الله كلنا نتوفق ف اى كلية ندخلها ونقدر نعلى من بلدنا ان شاء الله
قديم 31-08-2011, 04:49 PM
Eng.Ahmed Hagag Eng.Ahmed Hagag غير متواجد حالياً
طالب بكلية الهندسة

Eng.Ahmed Hagag is on a distinguished road

يا جماعة أنا ملاحظ حاجة إن كل واحد بيعلي شان كليته ويقلل من شان التانيين بصراحة كل كلية ومقامها معروف يعني متجبش طب لعلوم !!مع احترمي لكلية علوم .
وبصراحة شديدة عشان تعرف الكلية ده قيمتها عاملة إزاي بص عالتنسيق والاقبال عليها يعني محدش ييجي يقولي حاسبات احسن من هندسة ده كلام مش موضوعي إنما حاسبات بالفعل احسن من علوم رياضة وهي فعلا تسحق المركز التاني بعد هندسة علطول مشكلتها إن المسمى الرسمي بتعها مش مهندس برمجيات لأ مبرمج أو عالم حاسب مش مهندس حاسب إنما لو بقى المسمى الرسمي مهندس برمجيات وتم إنشاء النقابة بصراحة شديدة تنسيق حاسبات هيكون زي تنسيق هندسة بالضبط بس بصراحة الحكومة نايمة فالعسل وكله كلام في الهوا.
يلا ربنا معاكم يا جماعة
قديم 31-08-2011, 11:22 PM
عضو متألق

يا جماعه لازم نكون كبار وبنفهم

فيه حاجه اسمها مجلس الاعلي للجامعات

وفيه حاجه اسمها بكالوريوس معادل

شوف بكالوريوس علوم حاسب من حاسبات معادل لايه

في المجلس الاعلي للجامعات

وفي اي جامعه بره او اي بلد بره

وده هيوضح كل للي بقوله