اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > كليات المجموعة الرياضية > كليات الهندسة

قديم 28-07-2011, 10:17 PM
حسام ابن امين حسام ابن امين غير متواجد حالياً
عضو جديد

حسام ابن امين is on a distinguished road

بدايه انا خلصت 3 ثانوى علمى رياضه بالنسبه لعدم اختيارك هندسه بترول فهو الى حد ما موفق لان انا والدى مهندس بترول وبيقولى الشغل تعب وقرف وصحرا والمرتبات مش زى ما الناس متخيله الناس تقولك ده مهندس بترول يعنى يوم ما تبقى شركه زباله ياخدله 40 الف ده غلط طبعا وانت بتتدرج ثانيا الشغل حاليا الشركات بتدور على الجامعه البريطانيه او الجامعه الامريكيه ودول بيبقى ليهم فرص عمل جامده جدا انا كنت هخش الامريكيه بس والدى نصحنى انى ابعد عن هندسه بترول لانى عندى انزلاق وشغلها متعب
ثانيا بالنسبه لحاسبات
انا كنت لسه قاعد مع مهندس كمبيوتر خريج نظم معلومات it وقالى بالنسبه لدراستها هى جميله وحلوه بالنسبه للشغل مش هتلاقى اللى بتحلم بيه من شركات او مناصب الا لو بقيت متميز ومش من اوائل الدفعه لا الاول على الدفعه وتبقى شخصيه مرموقه علشان الانترفيو لكن قالى للنصيحه خش اى قسم فى هندسه انت تحبه وخد جنبه دورات vb.net و oracle و c+ و c++ وشوف المجال ده وده
واخيرا ربنا يوفقكم واى معلومه ايملى اهه
fokakmeny_999
yahoo

قديم 29-07-2011, 01:06 AM
rehab rehab rehab rehab غير متواجد حالياً
عضو نشيط

rehab rehab is on a distinguished road

ماهو اكيد فيه اسباب تخلى حاسبات تنزل من 99% كمان مش 97% لانها تبقى مرحلة تانية

فى رايى هندسة حاسبات احسن من كلية حاسبات

يمكن مش بيشتغلوا باديهم و مش جامدين فى نقطة ال web و البرمجة زى حاسبات بس خريج هندسة معروف عنه انه دماغ و بتاع شغل و يقدر بسهولة يتعلم مع نفسه اى حاجة جديدة و علشان كدا فى الشركات الكبيرة بياخدوا خريج هندسة مع ان مستواه العلمى ممكن يكون اقل بس قابليته للتعلم اكبر و hard worker

دا غير ان معظم الناس بتغير رايها بعد ما تدخل الكلية لان فى ثانوية عامة محدش عنده تصور كامل لاى حاجة
يعنى ممكن بعد اول سنة تلاقى ميولك لقسم تانى خااااالص او قسم فيه بردو كمبيوتر بس مستخدم فى مجال تانى زى ميكاترونكس
قديم 29-07-2011, 04:09 AM
ROMEOOOO ROMEOOOO غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ROMEOOOO is on a distinguished road

انصحك أنك تمشي ورا الحاجة اللي انت بتحبها و ورا قلبك بغض النظر عن مجموع الكلية لأن مجموع الكلية لو عالي بيبقى بسبب الاقبال العالي فلمجموع مش مقياس ان كلية كذا مناسبة ليك انصحك أنك تدخل اللي بتحبه و إن شاء الله خير
قديم 29-07-2011, 08:32 AM
eng--zako eng--zako غير متواجد حالياً
طالب بكلية فنون جميلة
قسم عمارة
جامعة الاسكندرية

eng--zako is on a distinguished road

انا مش حقولك مين احسن من مين لأن جواب السؤال ده عندك بس هنصحك نصيحة لوجه الله
لازم تسمع الحلقتين دووول
للدكتور طارق سويدان الله يجازيه بالخير
بجد هيفرقوا معاك طوووول حياتك انا بنصح اي حد محتار او بيحدد مستقبلو يتفرج عليهم ضرووووري جدا
انا عارف انهم متأخر بس لسة في مرحلة تحويلات مناظرة و غير مناظرة و ممكن تلحق نفسك لقدر الله حسيت ان انت عايز اختيار افضل من اللي حطيته
....
ادي لينكات الحلفتين المهمين جدا جدا

كيف تكتب خطة لحياتك (1)

كيف تكتب خطة لحياتك (2)

قديم 29-07-2011, 08:53 AM
الصورة الرمزية egt2007
egt2007 egt2007 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

egt2007 is on a distinguished road
New

على العموم المرحلة الاولى للتسيق خلصت خلاص و اخترت ....................... حاسبات و معلومات عين شمس :P
شكرا لكل اللى حب يفيدنى
انا مش سهل حد يقنعنى غير لما بشوف بنفسى و كمان مش لازم امشى مع القطيع علشان مش شرط القطيع صح

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdelRhman772007 مشاهدة المشاركة
بص ادخل موقع يونى مصر هو منتدى من منتديات هندسة القاهرة

هتلاقى فيه قسم اسمه مناقشة الأقسام

و اقرى زى ما تحب عن اقسام الهندسة و دراستها و شغلها و كل اللى نفسك إن شاء الله

و لو محتاج حاجة تانية حددها و متسيبش العملية عايمة كده علشان نعرف نفيدك

بالتوفيق ،،،،،،،
اشكرك ...دخلت عليه بجد عرفت كلام كتير عن اقسام الهندسة مكنتش اعرفه بس برضه مقتنع بحاسبات اكتر

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام ابن امين مشاهدة المشاركة
بدايه انا خلصت 3 ثانوى علمى رياضه بالنسبه لعدم اختيارك هندسه بترول فهو الى حد ما موفق لان انا والدى مهندس بترول وبيقولى الشغل تعب وقرف وصحرا والمرتبات مش زى ما الناس متخيله الناس تقولك ده مهندس بترول يعنى يوم ما تبقى شركه زباله ياخدله 40 الف ده غلط طبعا وانت بتتدرج ثانيا الشغل حاليا الشركات بتدور على الجامعه البريطانيه او الجامعه الامريكيه ودول بيبقى ليهم فرص عمل جامده جدا انا كنت هخش الامريكيه بس والدى نصحنى انى ابعد عن هندسه بترول لانى عندى انزلاق وشغلها متعب
ثانيا بالنسبه لحاسبات
انا كنت لسه قاعد مع مهندس كمبيوتر خريج نظم معلومات it وقالى بالنسبه لدراستها هى جميله وحلوه بالنسبه للشغل مش هتلاقى اللى بتحلم بيه من شركات او مناصب الا لو بقيت متميز ومش من اوائل الدفعه لا الاول على الدفعه وتبقى شخصيه مرموقه علشان الانترفيو لكن قالى للنصيحه خش اى قسم فى هندسه انت تحبه وخد جنبه دورات vb.net و oracle و c+ و c++ وشوف المجال ده وده
واخيرا ربنا يوفقكم واى معلومه ايملى اهه
fokakmeny_999
yahoo
انا مقتنع ب 90% من كلامك فعلا البترول ده وهم كبير و انا دورت فى الموضوع ده كتير على النت

بس انا مدخلتش حاسبات بمجرد ان مجموعى مجبش هندسة و اعتقد مع كل الاصرار ده هتفوق فيها ان شاء الله

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rehab rehab مشاهدة المشاركة
ماهو اكيد فيه اسباب تخلى حاسبات تنزل من 99% كمان مش 97% لانها تبقى مرحلة تانية

فى رايى هندسة حاسبات احسن من كلية حاسبات

يمكن مش بيشتغلوا باديهم و مش جامدين فى نقطة ال web و البرمجة زى حاسبات بس خريج هندسة معروف عنه انه دماغ و بتاع شغل و يقدر بسهولة يتعلم مع نفسه اى حاجة جديدة و علشان كدا فى الشركات الكبيرة بياخدوا خريج هندسة مع ان مستواه العلمى ممكن يكون اقل بس قابليته للتعلم اكبر و hard worker

دا غير ان معظم الناس بتغير رايها بعد ما تدخل الكلية لان فى ثانوية عامة محدش عنده تصور كامل لاى حاجة
يعنى ممكن بعد اول سنة تلاقى ميولك لقسم تانى خااااالص او قسم فيه بردو كمبيوتر بس مستخدم فى مجال تانى زى ميكاترونكس
انا مش عارف جبتى الكلام ده منين اللى بيشتغل جامد يرجع اكيد للشخص نفسه مش كليته و حاسبات اعتقد نزلت لجهل الناس بيها مش اكتر و دفعة حاسبات مش كبيرة و فرصتهم فى الشغل اكتر
ده غير اللى دخل هندسة حاسبات دخل هندسة و خلاص و راحت بيه كده و كده و لقى نفسو فى هندسة حاسبات اما اللى هدفه كمبوتر من اولها كان هيدخل حاسبات.

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ROMEOOOO مشاهدة المشاركة
انصحك أنك تمشي ورا الحاجة اللي انت بتحبها و ورا قلبك بغض النظر عن مجموع الكلية لأن مجموع الكلية لو عالي بيبقى بسبب الاقبال العالي فلمجموع مش مقياس ان كلية كذا مناسبة ليك انصحك أنك تدخل اللي بتحبه و إن شاء الله خير
اه هى دى الناس اللى بتفهم و اتمنى ان كل واحد يختار اللى عايزه و محدش يختارلك حتى و لو اهلك علشان كل واحد عارف نفسه اكتر و اكيد هما عايزين الافضل بنسبالك بس مش شرط يكون هو الافضل فعلا
قديم 29-07-2011, 09:09 AM
الصورة الرمزية egt2007
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng--zako مشاهدة المشاركة
انا مش حقولك مين احسن من مين لأن جواب السؤال ده عندك بس هنصحك نصيحة لوجه الله
لازم تسمع الحلقتين دووول
للدكتور طارق سويدان الله يجازيه بالخير
بجد هيفرقوا معاك طوووول حياتك انا بنصح اي حد محتار او بيحدد مستقبلو يتفرج عليهم ضرووووري جدا
انا عارف انهم متأخر بس لسة في مرحلة تحويلات مناظرة و غير مناظرة و ممكن تلحق نفسك لقدر الله حسيت ان انت عايز اختيار افضل من اللي حطيته
....
ادي لينكات الحلفتين المهمين جدا جدا

كيف تكتب خطة لحياتك (1)

كيف تكتب خطة لحياتك (2)
شكرا للافادة و دى حتة عجبتنى لازم الناس كلها تعرفها

د طارق السويدان
1/ إياكم أن تعملوا في مجال أو أن تتطوعوا في مجال من أجل المجاملة
مثل ضغطوا علي والدي أو ألأهل أو الأقارب ( فرض التخصص من الوالدين ليس داخلا في البر بهما ، لأن هذا التخصص هو حياتك في المستقبل وهو شأن خاص بك ، لذلك تفاهم مع والدين وأريهما رأيك ووجهة نظرك ).
تأكد من أن مجالك هو وظيفتك هو تطوعك
قديم 29-07-2011, 12:21 PM
rehab rehab rehab rehab غير متواجد حالياً
عضو نشيط

rehab rehab is on a distinguished road

الكلام دا عرفته لانى هندسة حاسبات و سمعناه من managers فى شركات زى microsoft و mentor و oracle و شفناه بعنينا فى الترينينج

و كهربا اللى هى بتودى لحاسبات دى اعلى قسم فى هندسة يعنى محدش بيدخلها غصب عنه او دخلها و مكنش عايزها

عموما حضرتك كتبت التنسيق خلاص و ان شاء الله حاسبات تكون احسن ليك من هندسة و تكون الخير ليك
قديم 29-07-2011, 04:48 PM
الصورة الرمزية egt2007
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rehab rehab مشاهدة المشاركة
الكلام دا عرفته لانى هندسة حاسبات و سمعناه من managers فى شركات زى microsoft و mentor و oracle و شفناه بعنينا فى الترينينج

و كهربا اللى هى بتودى لحاسبات دى اعلى قسم فى هندسة يعنى محدش بيدخلها غصب عنه او دخلها و مكنش عايزها

عموما حضرتك كتبت التنسيق خلاص و ان شاء الله حاسبات تكون احسن ليك من هندسة و تكون الخير ليك
ان شاء الله و اسف لو كنت قاسى فى ردى شوية

العلامات المرجعية