اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 08-07-2011, 04:30 PM
Sofia El-behairy Sofia El-behairy غير متواجد حالياً
Student at N-L-S ..Translator, English essay writer

Sofia El-behairy is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa093 مشاهدة المشاركة
أنا على فكرة مع المظاهرات ومع التصدى للظلم اللى حاصل فى البلد وأنا لولا إن ميدان التحرير يبعد عنى أكتر من 600 كيلو كنت رحت ونزلت بس أنا بوضح اللى بيحصل فى الاقتصاد لما الناس تنزل وتعمل مظاهرات

ببصراحة أحسن شىء واللى هيجيب نتيجة إننا نروح نولع فى حسنى وفى الظباط وفى الوزراء فى أماكنهم زى ما عملوا بتوع اليمن الشجعان وخدوا حقهم بأيديهم عشان الكل يتربى
بدل الوقوف فى التحرير ومفيش حد بيستجيب
ولا غلط
والله فكره يا مصطفى بس مش لما نعرف فين انكل حسنى
قررت أن أصوّت للسلفيين...لتصبح بلادي مزدهرة كأفغانستان،...متحدة كالسودان،شبعانة كالصومال,..و ديموقراطية كالسعودية!عليكم ان تحتارو بين نظام اسلامى كما فى هذة الدولوبين نظام اسلامى كما فى تركبا وماليزيا
قديم 08-07-2011, 04:33 PM
dody dardarkom dody dardarkom غير متواجد حالياً
عضو جديد

dody dardarkom is on a distinguished road

انا فى طريقى للتحرير الان
ومش هنسييييييب حق مخدناهوووش
قديم 08-07-2011, 04:40 PM
الصورة الرمزية MOSTAFA093
MOSTAFA093 MOSTAFA093 غير متواجد حالياً
طالب بكلية الآداب بجامعة سوهاج

MOSTAFA093 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sofia adam مشاهدة المشاركة
والله فكره يا مصطفى بس مش لما نعرف فين انكل حسنى
طيب يا صوفيا على الأقل نبدأ بالوزاء اللى بيفرجوا عنهم واحد ورا التانى ، والمليون اللى فى التحرير دول يروحوا يهدوا السجن عليهم
وكمان الظباط اللى أفرجوا عنهم دول وهربوا طبعاً بلا رجعة ، كانوا استنوهم بعد ما خرجوا وكانوا قطعوهم تقطيع
أنا لما شوفت رئيس اليمن ووزرائه واللى حصل فيهم قلت هو ده اللى هيجيب نتيجة فعلاً ، لكن للأسف الوقوف فى التحرير ( ممكن ) ميجيبش نتيجة .
ونفضل نسمع كل يوم عن إفراجات للمسجونين ( عشان طبعاً حضراتهم مستفين ورقهم ) ومحدش ماسك عليهم حاجة
وبعدين بقى نبقى ندور على حسنى بيه ونشوفه قاعد فين ونخلص عليه

COME
BACk

قديم 08-07-2011, 04:42 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dody dardarkom مشاهدة المشاركة
انا فى طريقى للتحرير الان
ومش هنسييييييب حق مخدناهوووش
لولا انى مش تعابنه و فى اسكندريه والله كنت نزلت

بجد ربنا معاك
قررت أن أصوّت للسلفيين...لتصبح بلادي مزدهرة كأفغانستان،...متحدة كالسودان،شبعانة كالصومال,..و ديموقراطية كالسعودية!عليكم ان تحتارو بين نظام اسلامى كما فى هذة الدولوبين نظام اسلامى كما فى تركبا وماليزيا
قديم 08-07-2011, 04:44 PM

اقتباس:
طيب يا صوفيا على الأقل نبدأ بالوزاء اللى بيفرجوا عنهم واحد ورا التانى ، والمليون اللى فى التحرير دول يروحوا يهدوا السجن عليهم
وكمان الظباط اللى أفرجوا عنهم دول وهربوا طبعاً بلا رجعة ، كانوا استنوهم بعد ما خرجوا وكانوا قطعوهم تقطيع
أنا لما شوفت رئيس اليمن ووزرائه واللى حصل فيهم قلت هو ده اللى هيجيب نتيجة فعلاً ، لكن للأسف الوقوف فى التحرير ( ممكن ) ميجيبش نتيجة .
ونفضل نسمع كل يوم عن إفراجات للمسجونين ( عشان طبعاً حضراتهم مستفين ورقهم ) ومحدش ماسك عليهم حاجة
وبعدين بقى نبقى ندور على حسنى بيه ونشوفه قاعد فين ونخلص عليه
مين يسمعك و ينفذ كلامك

لا حياه لمن ينادى

يا ريت يبقى فيه عدل شويه

القاضى خايف يحكم حكم عدل على اى وزير عشان خايف من تهديدات و عواقب الامور و انا سمعت ده بنفسي من قاضى فى تليفزيون
قديم 08-07-2011, 04:53 PM

اقتباس:
مين يسمعك و ينفذ كلامك

لا حياه لمن ينادى

يا ريت يبقى فيه عدل شويه

القاضى خايف يحكم حكم عدل على اى وزير عشان خايف من تهديدات و عواقب الامور و انا سمعت ده بنفسي من قاضى فى تليفزيون

طيب مادام القاضى نفسه ( اللى المفروض هو اللى هيحكم وهيجب حقنا ) خااااايف ، يبقى إيه فايدة المحاكمات دى
وقال إيه حكموا على أمين شرطة بالإعدام عشان يسكتونا ، والناس الكبيرة بيفرجوا عنها .
ده حتى على الأقل الناس دى يحاكموها محاكمة عسكرية ، تلاقى بكرة الصبح صدرت الأحكام ضدهم
دى قضية الطلاق بتقعد سنييييين فى المحاكم ، فما بالك بقى من *** متظاهرين ونهب وسرقة .... إلخ .
والمفاجأة بيطلعوا براءة فى الأخر
ربنا يستر

COME
BACk

قديم 08-07-2011, 05:03 PM

اقتباس:
طيب مادام القاضى نفسه ( اللى المفروض هو اللى هيحكم وهيجب حقنا ) خااااايف ، يبقى إيه فايدة المحاكمات دى
وقال إيه حكموا على أمين شرطة بالإعدام عشان يسكتونا ، والناس الكبيرة بيفرجوا عنها .
ده حتى على الأقل الناس دى يحاكموها محاكمة عسكرية ، تلاقى بكرة الصبح صدرت الأحكام ضدهم
دى قضية الطلاق بتقعد سنييييين فى المحاكم ، فما بالك بقى من *** متظاهرين ونهب وسرقة .... إلخ .
والمفاجأة بيطلعوا براءة فى الأخر
ربنا يستر
هههه هى ده مصر

على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

باحبها ب*** وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

صلاح جاهين .انا بحب الشعر ده اوى عشان معبر عن حاله مصر

قديم 08-07-2011, 05:05 PM
Mr.Salama Mr.Salama غير متواجد حالياً
عضو نشيط

Mr.Salama is on a distinguished road

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم sofia
موضوع جميل و أهنيء فيكي ايجابيتك و لكن لا تنفي عن نفسك الاسلام و انا طبعا متفهم قصدك انكي تريدين وحدة الصف و الكلمة و لكن الانتماء للاسلام لا يعني الفرقة بل ان دين الاسلام يدعونا للانفتاح علي الاخر و تقبله و عدم ايذاءه طالما لا يبادئنا بالحرب و لابد من نشر هذا الفكر لأن معظم من يذكر الاسلام يعتقد انه يدعو للعنصرية و حجب الاخر .
قديم 08-07-2011, 05:07 PM

وعجبى .....................

COME
BACk

قديم 08-07-2011, 05:14 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr.Salama مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم sofia
موضوع جميل و أهنيء فيكي ايجابيتك و لكن لا تنفي عن نفسك الاسلام و انا طبعا متفهم قصدك انكي تريدين وحدة الصف و الكلمة و لكن الانتماء للاسلام لا يعني الفرقة بل ان دين الاسلام يدعونا للانفتاح علي الاخر و تقبله و عدم ايذاءه طالما لا يبادئنا بالحرب و لابد من نشر هذا الفكر لأن معظم من يذكر الاسلام يعتقد انه يدعو للعنصرية و حجب الاخر .
و عليكم السلام يا ميس سلمى

شكرا جدا لردك

اولا انا والله مش بنفى دينى و لا حاجه انا بعتز جدا لكونى مسلمه

لكن المعنى الى حضرتك فهمتيه مش ده المقصود انا اقصد الوحده بين جميع الاديان و طوائف و تيارات السياسيه مش اكتر

يعنى انهارده نزلوا بتوع حزب الاخوان و الائتلاف و 6 ابريل و الكرامه

المفروض ينزلزا بغرض مصر و بس

يعنى مافيش حاجه تفرق بين المسلم و المسيحى يعنى ده يحمى ده زى ايام ثورة و ننسى احداث كامليا و عبير و كنيسه امبابه

مافيش فرق بين اخوانى و ليبرالى كلهم لازم يبقووا ايد واحده لمصلحه مصر

ده قصدى من الموضوع

و بشكرك مره تانيه لردك
قديم 08-07-2011, 05:17 PM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MOSTAFA093 مشاهدة المشاركة
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MOSTAFA093 مشاهدة المشاركة
علاقة المظاهرات بالاقتصاد بتكون يعنى ..
أنا كمستثمر ( مثلا ) فى البورصة لما أعرف إن فيه مظاهرات وحال البلد مش اللى هو ، فهكون خايف على فلوسى بأبدأ أبيع فى الأسهم بتاعتى عشان أنا خايف من الخسارة .
إذاً لما كل مستثمر يبيع فى البورصة ، البورصة هتنزل ومش هيكون فيه هناك أرباح ولا غيره
نفس الكلام مثلاً فى البنوك لما أسحب كل فلوسى ، البنوك هتفلس ومش هيبقى فيه استثمار فى البنوك .
وكمان لما أكون سائح وجاى مصر ، وألاقى حال البلد مقلوب ، هقعد فى بلدنا ومش هيكون فيه سياحة ولا طيران ولا فلوس ولا غيره .
فهمتوا بقى إيه العلاقة بين المظاهرات والاقتصاد ..
تحياتى للجميع

ملحوظة : إنتوا تعرفوا كمان الانفجار اللى حصل من يومين ده فى القاهرة ، خسرت البورصة فوق ال 4 مليار جنيه . وفعلاً ده اللى حصل
لأن البورصة دى بتتأثر بأى شىء حتى لو كانت إشاعة .

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم
و مين قاللك ان البورصة بتفيد الاقتصاد او بتضره؟؟
البورصة ما هي الامكسب او خسارة لأفراد معينة و هم المضاربين و ليس لها فائدة او منها ضرر علي الاقتصاد عموما
اما البنوك فالازمة الاقتصادية العالمية اثبتت فشلها و ضررها علي الاقتصاد و لن ينصلح حال الاقتصاد الا اذا اصبحت الفائدة (صفر )كما في المانيا مثلا
و السياحة عندك دول معندهاش اي سياحة و مع ذلك متقدمين جدا و اقتصادهم قوي ( انا مش بقلل من قدر السياحة و مش مع الاعتداء علي السياح و لكن هذا للتوضيح فقط)
اللي هايضرنا بقي يا أخي الحبيب هو السلبية و التفريط في الحق
(ان الله لا يغير ما بقوم حتي يغيروا ما بأنفسهم)
و الرسول (صلي الله عليه و سلم) حبس في شعب ابي طالب ثلاث سنوات و الصحابة معه حتي أكلوا ورق الشجر ما ردهم ذلك عن مبدأهم
أرجو ان تكون رسالتي واضحة اخي الكريم و لا ارقصد غير التوضيح مع احترامي لكل كلامك
و السلام عليكم
قديم 08-07-2011, 05:26 PM
عضو نشيط

اقتباس:
و عليكم السلام يا ميس سلمى

شكرا جدا لردك

اولا انا والله مش بنفى دينى و لا حاجه انا بعتز جدا لكونى مسلمه

لكن المعنى الى حضرتك فهمتيه مش ده المقصود انا اقصد الوحده بين جميع الاديان و طوائف و تيارات السياسيه مش اكتر

يعنى انهارده نزلوا بتوع حزب الاخوان و الائتلاف و 6 ابريل و الكرامه

المفروض ينزلزا بغرض مصر و بس

يعنى مافيش حاجه تفرق بين المسلم و المسيحى يعنى ده يحمى ده زى ايام ثورة و ننسى احداث كامليا و عبير و كنيسه امبابه

مافيش فرق بين اخوانى و ليبرالى كلهم لازم يبقووا ايد واحده لمصلحه مصر

ده قصدى من الموضوع

و بشكرك مره تانيه لردك
معلش يا sofia توضيح بسيط ( مستر سلامة) مش ( مس سلمي)
و طبعا يا اختي انا فاهم قصدك و أشرت لذلك المعني الذي تقصديه في ردي الاول علي مشاركتك عندما قلت ( و طبعا انا فاهم قصدك.....الخ)
و شكرا علي روحك الطيبة
(عي فكرة ان مع الاخوان منذ سن العاشرة و حتي الان و انا في الثلاثين و عمري ما سمعت منهم رفض الاخر او الاعتداء علي احد او مخاصمته بغير سبب و لكن دا كلام الاعلام و وسيلته في تشويه صورتهم و الايام اللي جاية هاتثبت للناس مين هما الاخوان و انهم من اكثر الناس حرصا علي الوحدة الوطنية صدقيني)
قديم 08-07-2011, 05:32 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr.Salama مشاهدة المشاركة
معلش يا sofia توضيح بسيط ( مستر سلامة) مش ( مس سلمي)
و طبعا يا اختي انا فاهم قصدك و أشرت لذلك المعني الذي تقصديه في ردي الاول علي مشاركتك عندما قلت ( و طبعا انا فاهم قصدك.....الخ)
و شكرا علي روحك الطيبة
(عي فكرة ان مع الاخوان منذ سن العاشرة و حتي الان و انا في الثلاثين و عمري ما سمعت منهم رفض الاخر او الاعتداء علي احد او مخاصمته بغير سبب و لكن دا كلام الاعلام و وسيلته في تشويه صورتهم و الايام اللي جاية هاتثبت للناس مين هما الاخوان و انهم من اكثر الناس حرصا علي الوحدة الوطنية صدقيني)
انا اسفه جدا يا مستر

بعتذر مره تانيه

بجد اسفه

انا مش ضد الاخوان لكن انا بحترمهم بشده

بس انا ليبرالى
قديم 08-07-2011, 05:41 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr.salama مشاهدة المشاركة

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم
و مين قاللك ان البورصة بتفيد الاقتصاد او بتضره؟؟
البورصة ما هي الامكسب او خسارة لأفراد معينة و هم المضاربين و ليس لها فائدة او منها ضرر علي الاقتصاد عموما
اما البنوك فالازمة الاقتصادية العالمية اثبتت فشلها و ضررها علي الاقتصاد و لن ينصلح حال الاقتصاد الا اذا اصبحت الفائدة (صفر )كما في المانيا مثلا
و السياحة عندك دول معندهاش اي سياحة و مع ذلك متقدمين جدا و اقتصادهم قوي ( انا مش بقلل من قدر السياحة و مش مع الاعتداء علي السياح و لكن هذا للتوضيح فقط)
اللي هايضرنا بقي يا أخي الحبيب هو السلبية و التفريط في الحق
(ان الله لا يغير ما بقوم حتي يغيروا ما بأنفسهم)
و الرسول (صلي الله عليه و سلم) حبس في شعب ابي طالب ثلاث سنوات و الصحابة معه حتي أكلوا ورق الشجر ما ردهم ذلك عن مبدأهم
أرجو ان تكون رسالتي واضحة اخي الكريم و لا ارقصد غير التوضيح مع احترامي لكل كلامك
و السلام عليكم

شكراً لك استاذ سلامة على المداخلة الطيبة
أحب أقول لحضرتك إن البورصة هى أساس الاقتصاد فى مصر ، يعنى الاقتصاد فى أى بلد بيجيى منين والفلوس بتيجى منين ( من الهوا كده ) لا طبعاً ، لما يقوم مجموعة مستثمرين فى البلد باستثمار أعمالهم ، سينتعش الاقتصاد فى البلد .
وإلا لمّا تكون البلد خالية من الاستثمار والاقتصاد راكد . من أين ينتعش الاقتصاد وأين استثمارات البلاد
حضرتك سمعت من فترة إن بعض رجال الأعمال يدعون زملائهم للاستثمار فى مصر لكى ينتعش الاقتصاد وتدور عجلة الإنتاج . معنى ذلك أنها تأثر على حال البلد فى الخسارة وليس على كل المضاربين فى البورصة فقط .
بالنسبة للسياحة ، مصر اقتصادها يعتمد على جزء كبير من السياحة لما فيها من خيرات وأشياء تجذب السياح ، كل ذلك سينعش الاقتصاد وركود السياحة فى مصر سيؤثر بالسلب على الاقتصاد . وبالنسبة للدول الأخرى لديهم أشياء أخرى تعتمد عليها لأنه لا توجد عندهم سياحة مثل مصر ، وبالفعل اقتصادهم قوى .
أخيراً أدعوا الجميع كما وضحت حضرتك أن يغير كل شخص ما بنفسه ( كما قال الرسول صلى الله عليه وسلم )
هذا ما هو إلا توضيح بسيط لقصدى فى الموضوع
ومرة تانى شرفت الموضوع

COME
BACk

قديم 08-07-2011, 06:28 PM
mr_moh555555 mr_moh555555 غير متواجد حالياً
عضو خبير

mr_moh555555 is on a distinguished road

انا مسلم مسلم مسلم

العلامات المرجعية