اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل ستحضر الوقفة
نعم سأحضر ان شاء الله 46 42.99%
احاول الحضور ان شاء الله 21 19.63%
ربما احضر ان شاء الله 11 10.28%
لا احضر ان شاء الله 29 27.10%
المصوتون: 107. هذا الإستطلاع مغلق

قديم 10-04-2011, 10:34 PM
مسيو عاطف مسيو عاطف غير متواجد حالياً
عضو متواصل

مسيو عاطف is on a distinguished road

ياريت حد يقولى
انا اشتغل ازاى فى ابتدائى
انا تربية فرنسى
بالعقل كده فيه فرنساوى فى الابتدائى

قديم 10-04-2011, 10:37 PM
مسيو عاطف مسيو عاطف غير متواجد حالياً
عضو متواصل

مسيو عاطف is on a distinguished road

انا كلمت الوزير فى التليفون وقلت له على حالتنا
الباشا قالى ابعت لى فاكس
بعت فاكس واتنين وتلاته
ولا هو هنا
قديم 10-04-2011, 10:40 PM
ثورتنا ثورتنا غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ثورتنا is on a distinguished road

عشان كدة احنا عاوزين نعدل التعليم مش نرقع التعليم
قديم 10-04-2011, 11:13 PM
monaalen monaalen غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

monaalen is on a distinguished road

المديرة بتاعتنا فى الطلعه والنزله زلانه وتقول ابتدائى يشتغل اى ماده وتكلفنى انى ادرس حساب وانا عربى معنديش الكفائه لتدريس الحساب ولا بلاقى نفسى لما اسشتغل مع سنه اولى وهى مصرة وانا جالى اكتئاب من الشغل مع سنه اولى بحس مفيش تواصل بينى وبينهم على العكس فى ناس كفء لسنه اولى وبتحب الشغل معاهم وانا بلاقى نفسى وبحس انى بطلع طاقتى كلها مع الكبار يبقى ليا حق اطلب حقى لانى تربيه عام انى اعمل مدرس لغه عربيه اعدادى بتهيئلى ان ده اقل طلب بعد 10 سنين زل فى ابتدائى دمروا كل ابداع جوايا
قديم 10-04-2011, 11:24 PM
الدكتور المهندس الدكتور المهندس غير متواجد حالياً
عضو نشيط

الدكتور المهندس is on a distinguished road
Impp

[quote=monaalen;3313815]المديرة بتاعتنا فى الطلعه والنزله زلانه وتقول ابتدائى يشتغل اى ماده وتكلفنى انى ادرس حساب وانا عربى معنديش الكفائه لتدريس الحساب ولا بلاقى نفسى لما اسشتغل مع سنه اولى وهى مصرة وانا جالى اكتئاب من الشغل مع سنه اولى بحس مفيش تواصل بينى وبينهم على العكس فى ناس كفء لسنه اولى وبتحب الشغل معاهم وانا بلاقى نفسى وبحس انى بطلع طاقتى كلها مع الكبار يبقى ليا حق اطلب حقى لانى تربيه عام انى اعمل مدرس لغه عربيه اعدادى بتهيئلى ان ده اقل طلب بعد 10 سنين زل فى ابتدائى دمروا كل ابداع جوايا[/quote]
حضرتك انضمى لينا وحاولى تجمعى اقرب ناس لكى لهم نفس المشكلة والميعاد ان شاء الله يوم الخميس الموافق 21/04/2011 امام الوزارة بالقاهرة البوابة الرئيسية
قديم 10-04-2011, 11:40 PM
abo_arwaa2010 abo_arwaa2010 غير متواجد حالياً
مــٌــعلــم

abo_arwaa2010 is on a distinguished road

ما تهدى اللعب شزيه بقى هو على راى الى قال
سكتناله دخل ب حـ................................................ .......
كمل انت بقى
قديم 11-04-2011, 12:40 AM
أ/أحمدعبد العال أ/أحمدعبد العال غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

أ/أحمدعبد العال is on a distinguished road

[quote=الدكتور المهندس;3313847]
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة monaalen مشاهدة المشاركة
المديرة بتاعتنا فى الطلعه والنزله زلانه وتقول ابتدائى يشتغل اى ماده وتكلفنى انى ادرس حساب وانا عربى معنديش الكفائه لتدريس الحساب ولا بلاقى نفسى لما اسشتغل مع سنه اولى وهى مصرة وانا جالى اكتئاب من الشغل مع سنه اولى بحس مفيش تواصل بينى وبينهم على العكس فى ناس كفء لسنه اولى وبتحب الشغل معاهم وانا بلاقى نفسى وبحس انى بطلع طاقتى كلها مع الكبار يبقى ليا حق اطلب حقى لانى تربيه عام انى اعمل مدرس لغه عربيه اعدادى بتهيئلى ان ده اقل طلب بعد 10 سنين زل فى ابتدائى دمروا كل ابداع جوايا[/
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة monaalen مشاهدة المشاركة
quote]

حضرتك انضمى لينا وحاولى تجمعى اقرب ناس لكى لهم نفس المشكلة والميعاد ان شاء الله يوم الخميس الموافق 21/04/2011 امام الوزارة بالقاهرة البوابة الرئيسية
احمد ربنا انت كنت طايل كفء ايه يا عم العسل اللي ميسدش مع تلاميذ المرحلة الابتدائية يبقى مش كفء
انت عايز تروح الاعدادي اما علشان تستريح واما علشان الدروس انما الكفء والتعب والمجهود في الابتدائي انصحك زي نصيحة عم السيد ( لم الدور واقعد ساكت خليك مستور)
قديم 11-04-2011, 03:55 PM
الصورة الرمزية mohammed ahmed25
mohammed ahmed25 mohammed ahmed25 غير متواجد حالياً
عضو متألق

mohammed ahmed25 has a spectacular aura about

[quote=أ/أحمدعبد العال;3314103]
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الدكتور المهندس مشاهدة المشاركة
احمد ربنا انت كنت طايل كفء ايه يا عم العسل اللي ميسدش مع تلاميذ المرحلة الابتدائية يبقى مش كفء
انت عايز تروح الاعدادي اما علشان تستريح واما علشان الدروس انما الكفء والتعب والمجهود في الابتدائي انصحك زي نصيحة عم السيد ( لم الدور واقعد ساكت خليك مستور)
والله عندك حق فى كلامك

واللى يقدر يوصل المعلومه لإبتدائى يبقى يتأكد انه متمكن

وكل اللى عايز يغير يكون سبب واحد :-

- مش متمكن من التدريس

-عشان الدروس

-عايز يريح دماغه

-عايز يعمل اعتصام لتعطيل حال البلد ومحدش يستغرب لان اكيد المنتدى ممكن يكون فيه اعضاء مش مدرسين اساسا و عايزين اعتصام وخلاص
قديم 11-04-2011, 06:23 PM
عضو مجتهد

السلام عليكم انا مبديش دروس خصوصيه وربنا هو الشاهد انى بشتغل اد ايه معاهم انما اننت تحس ان المكان اللى انت فيه مش بتاعك ومش مستريح والمفروض انك تكون حابب الشغل ده وانا على قد كل الشغل ده بشهاده الله ثم اولياء الامور والموجه تيجى المديرة وكانها بتمن عليك كمان وانت تحمد ربنا انها بتوافق على استمرار عقدك على فكرة انا منتقبه ومديرتى مسيحيه
قديم 11-04-2011, 06:31 PM
عضو مجتهد

وبعدين ليه المصادرة على شكوى الواحد كون اللى ميسدقش ميسدقش بس متظنش بنالناس السوءوحتى لوكلامى غلط حقى اشتغل اعدادى زى ماانا خريجه تربيه عام ومردتش انى ادخل تربيه اساسى
قديم 11-04-2011, 06:40 PM
الصورة الرمزية المريسي
المريسي المريسي غير متواجد حالياً
عضو قدوة
الفائز بمسابقه قسم ابداعات الاعضاء للأسبوع الرابع

المريسي is on a distinguished road

ربنا يستر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 11-04-2011, 10:54 PM
من زمان من زمان غير متواجد حالياً
عضو جديد

من زمان is on a distinguished road
Impp

الاساتذة المحترمين نحن لا نخرب ولا نلجأ الى التخريب ولا ندعو الى وقفات او اعتصمات فى وقت العمل بل نحن نطلب حقنا بكل حترام وبعد اوقات العمل الرسمية لكن لماذ ا يهدر حقنا ومطلبنا وياريت تكونوا قرأتو خبر وقفتنا الاولى لكى تتأكدوا انها كانت قمة فى الاحترام والرقى
قديم 11-04-2011, 11:39 PM
الدكتور المهندس الدكتور المهندس غير متواجد حالياً
عضو نشيط

الدكتور المهندس is on a distinguished road
افتراضي السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة من زمان مشاهدة المشاركة
الاساتذة المحترمين نحن لا نخرب ولا نلجأ الى التخريب ولا ندعو الى وقفات او اعتصمات فى وقت العمل بل نحن نطلب حقنا بكل حترام وبعد اوقات العمل الرسمية لكن لماذ ا يهدر حقنا ومطلبنا وياريت تكونوا قرأتو خبر وقفتنا الاولى لكى تتأكدوا انها كانت قمة فى الاحترام والرقى
الله ينور عليك عرفهم ياريت اللى يقرأ الموضوع يكمله للآخر مش يقرأ سطر واحد ويقوم على الفور يشارك بمشاركة كلها يأس
قديم 12-04-2011, 02:47 PM
عضو مجتهد

قديم 12-04-2011, 04:53 PM
عضو مجتهد

الاستاذ الدكتور الفاضل / وزير التربية والتعليم
تحية طيبة وبعد
لقد تشرفنا بسيادتكم لتوليكم منصب وزير التربية والتعليم بعد الثورة لما تتمتع سيادتكم به من شرف ونزاهة ورقى وأننا وجدنا فى سيادتكم أبا لنا ومسئولا عنا وعن العملية التعليمية
فنحن المعلمون والأخصائيون المساعدون والمتعاقدين على مستوى الجمهورية الذين تم تثبيتهم قريبا قد توجهنا إلى سيادتكم أكثر من مرة إلى وزارة التربية والتعليم بالقاهرة وكنا آملين أن نقابل سيادتكم وقتها ولكن كل مرة كان يتم مقابلتنا ومقابلة مشكلتنا بكل استهزاء وعدم أهمية ولذلك فأننا قد لجأنا إلى سيادتكم ولم نعطل عملا أو نفعل أى شيئا مخالف ولكن كان المقابل أن موظفين الوزارة قاموا بعدم الاهتمام لمطالبنا أو النظر لها أو الاهتمام بها
ولذلك سيادة الوزير فنحن مجموعة معلمون وأخصائيون يريدون تغيير المسمى الوظيفى والمرحلة نتقدم لسيادتكم بطلب المقابلة مع سيادتكم لعرض مطالبنا التى هى حق لنا
والمطالب هى
1.تغيير المسمى الوظيفى لخريجى كلية التربية العام ويعملونبالمرحلة الابتدائية كمدرسين ابتدائي ومدرسين فصل إلى مدرس إعدادي ويعتبرمنتدبا على المرحلة الابتدائية كسد عجز ويكون له الأولوية فى سد العجز فىالمرحلة الإعدادية فورا فى تخصصه
2.تغيير المسمى الوظيفى لأمناء وأخصائيين المكتبات منالتخصصات الأخرى إلى معلم فى مادته الأصلية بدلا من اخصائى كل وفقا لمادتهالأصلية ويعتبر منتدبا على المكتبات وله الأولوية فى سد العجز فى تخصصهالاصلى وفى مرحلته الأصلية فورا
3.احتساب المدد السابقة من التعاقد الى مدة الخدمة
4.من نقل نقلا كليا إلى المرحلة الإعدادية قبل امتحانالكادر فله الحق ان يثبت على المرحلة الإعدادية وليس على العقد لان النقليلغى بذلك العقد
5.يتم التعيين والتعاقد فى المدارس الابتدائية من خريجينكلية تربية تعليم ابتدائي ( اساسى ) حتى لا تحدث المشاكل والأخطاءالموجودة الآن
كما يتم التعيين أو التعاقد فى المدارسة الإعداديةوالثانوية من خريجى كلية التربية العام وخريجى كليات الآداب وما يماثلهاومعه مؤهل تربوى
يتم التعيين او التعاقد فى وظيفة آمين أو اخصائى مكتبة من خريجين تخصص وثائق ومكتبات
ولذلك نرجو من سيادتكم مقابلتنا قريبا كما نؤكد لسيادتكم أن وكلاء الوزارة بالمحافظات والموظفين يعاملونا بكل سخرية وتكبر كأن شيئا لم يحدث فنحن تقدمنا لسيادتكم لان أملنا فى الله ثم فى سيادتكم لحل مشكلتنا
كما نرجو من سيادتكم أن تحل مشكلتنا ومطالبنا بقرار وزارى من سيادتكم ملزم لكل المديريات بالجمهورية
فنحن لا نريد أن تصل مطالبنا الى القيام بعمل وقفات بل نطلب من سيادتكم تحديد مقابلة لنا قريبا لعرض مطالبنا
ولسيادتكم جزيل الشكر والاحترام
مقدمه
معلمون وأخصائيون يريدون تغيير المسمى الوظيفى والمرحلة

مجموعتنا على الفيس بوك

http://www.facebook.com/pages/%D8%AA...616379008&ap=1

العلامات المرجعية