اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإداري > أرشيف المنتدى

أرشيف المنتدى هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 15-02-2011, 02:42 PM
الصورة الرمزية السيد احمد اسماعيل
السيد احمد اسماعيل السيد احمد اسماعيل غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

السيد احمد اسماعيل is on a distinguished road

زيادة الحواقز من 25% الى 100% مثل الدخلية وغيرها من الوزارات الاخرى

السيد أحمد إسماعيل البنا
معلم خبير اعدادى علوم
قديم 16-02-2011, 10:03 AM
mona300 mona300 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

mona300 is on a distinguished road

احنا بنتكلم هنا حوالي 5 أو 10 بالكتير ، بينما لو أتيحت الفرصة للمدرسين في المدارس الخاصة بس ! في القاهرة و ضواحيها بس ! لأنهم يتكلموا عما يلاقوه يوميا من قرف و بهدلة و مهانة . ان شاء الله حنطلع بمليونية جديدة !!! , أما عن الكلام عن النقابة (بتاعتنا) فبالرغم من أنها من أغني النقابات في بر مصر كله ! و عندها فندق مش بطال خالص ع النيل مباشرة ( كانت الناس زمان ممكن تطلع ف الكافيتيريا اللي ع النيل دي و تقعد تتفرج ع المنظر الجميل و تستمتع بالهواء العليل ) خدوها الحمد لله و ضموها للفندق . و أصبحت الكافتيريا في الدور الأرضي أشبه بموقف الأتوبيسات منها للكافتيريا . يصفها الموظفون أنفسهم بأنها قعدة غير آدمية (زي البدروم أو ما شابه) وتروح تسدد الاشتراك يقوللك لازم الوصل القديم أصل الدفاتر القديمة رميناها خلاص (لو مش معاك آخر وصل مالكش حاجة عندهم!!) أما عن الخدمات اللي بتقدمها فهي أن الكشف في المستشفي التابعة للنقابة الفرعية ب25 جنيه للجمهور العادي ، فلك أنت أيها النقابي المتميز ب20 جنيه بس !! و هو ب10 بس في أي مستشفي خيري تاني أقرب منها مسافة ! . و الجميل فيها فعلا أن موظفينها كلما سألتهم عن شيء أي شيء نادرا ما تجدهم عارفين حاجة من شئون النقابة و اجاباتهم دائما صح بنسبة شك لا تقل عن 90% . ناهيك عن تضارب الكلام بين الموظفين و بعضهم كل واحد له رأي ف الموضوع !!، كأنك بتسأله عن رأي شخصي مش قانون أو نظام المفروض أنه بيطبقه !! و يقوللك أصل أنا مدرس زيي زيك !!! فخلاص بقي كفي الله المؤمنين شر السؤال ! ده اذا كنت لسه فاكر كنت بتسأل عن ايه أصلا أول ما رحت !! وربنا يسهل و تتطور النقابة دي مع الثورة !!و يبقي حالها هي و اللي فيها كما هو مفترض به أن يكون و خصوصا (بالنظر لكم الامكانات المادية المتميزةفيها و نأمل أن توجد فيها كوادر بشرية قادرة و فاهمة) لتلبي طلبات المعلمين اللي المفروض أنها بتخدمهم . و شكرا .
قديم 16-02-2011, 05:50 PM
الصورة الرمزية هيما هيما
هيما هيما هيما هيما غير متواجد حالياً
عضو قدير

هيما هيما is on a distinguished road

ونظام الجودة المهين ده يتلغى
قديم 17-02-2011, 06:19 AM
nasserahmad10 nasserahmad10 غير متواجد حالياً
عضو مشارك

nasserahmad10 is on a distinguished road

انا معلم مصرى احب بلدى واعشق ترابها الان كم انا فخور باننى مصرى اخوانى الزملاء لم اجلس فى بيتى اشاهد الاحداث مثل الكثيرين بل شاركت فى احداث الثورة وسوف اقص عليكم شعورى ثم اطلب طلباتى
قبل الثورة المدرس مهان جبان يخاف على اكل عيشة يخاف ان ينقل من مكانة لا نقابة تدافع عنك ولا قانون يضمن لك حقك
قبل الثورة كنت اقول ان الاهطل والعبيط هم فقط الى مستريحين فى مصر لانهم بعيدين عن الحياة
اخوانى لقد ذهبت لميدان التحرير لاننى لم استطيع الانتظار والفرجة على الابطال تخلصت من الخوف من العار من الخزى امام اولادى لماذا لا اكون معهم ذهبت اليهم هتفت ضد الظلم ضد الظالم فلتسقط الحكومة فليسقط النظام الظالم الذى اهتم بفساد الاخلاق ولم يهتم با لمعلم والتعليم اللله اكبرذلزلت الميدان حطمت القيود اطلقت المارد المصرى ليعلم شعوب الارض كيف يكون الانسان الحر ارفع راسك انت مصرى وانا مصرى انا انسان رفض الذل رفض ان يكون فى وطن بلا عنوان انا معلم ارفض الذل ارفض السلبية التى نراها من الكثيرين هذا الزمان
طلباتى هى طلباتك لانا عاوز ابقى رئيس جمهورية ولا وزير انا عاوز اعيش بكرامة بامان انا عاوز حقى من بلدى انا اكثر واحد تعبان
اين العدالة الاجتماعية انا اتوجة لكل من يهمة الامر قارنوا مرتباتنا بجميع دول العالم وناخذ المتوسط
اراضينا صحراوزية وزعوا على كل من ليس منزل وعندة اولاد قطعة ارض صحراوية وحاسبوة زى مديبتى ولا انا مش مصرى
انا كنت لاجا فى بلدى لم اشعر فى يوم ان هناك وزير بيحب مصر الكل بيحب الكرسى انا مصرى وبحب بلدى اناى عيز اعيش فيها انسان لذالك اضم صوتى لكل شريف ذهب للميدان او حرس اسرتة ومكانة فى لجان شعبية يا من بيدة الامر اهتم بالمعلم اذا اردتم نجاح لهذة الورة اهتموا بالتعليم لانة هو الاساس عاشت مصر وعاش الوطن
اخيكم ناصر احمد عبد العليم
محافظة حلوان -ادارة المستقبل
قديم 17-02-2011, 01:57 PM
الصورة الرمزية abdallawaheeb
abdallawaheeb abdallawaheeb غير متواجد حالياً
مدرس علوم

abdallawaheeb is on a distinguished road

انا معكم فى جميع النقاط اهامة جدا وربنا يولى علينا خيارنا
قديم 17-02-2011, 11:16 PM
الصورة الرمزية Ahmed ELzaidy
Ahmed ELzaidy Ahmed ELzaidy غير متواجد حالياً
معلم أول علوم وكيمياء

Ahmed ELzaidy is on a distinguished road

قديم 17-02-2011, 11:28 PM
الصورة الرمزية Ahmed ELzaidy
Ahmed ELzaidy Ahmed ELzaidy غير متواجد حالياً
معلم أول علوم وكيمياء

Ahmed ELzaidy is on a distinguished road

من النهاردة دى بلدك انت
ماترميش زبالة , ما تكسرش اشارة , ما تدفعش رشوة , بلاش تزوير أوراق , اشتكى أى جهة تقصر فى شغلها , لازم نفكر تفكير علمي وحضاري , ياريت نتخلى عن العادات السيئة اللي كنا عليها قبل كدة وكلنا عارفينها , ياريت نتخلى عن مفهوم الواسطة والمحسوبية والفوضى , ياريت نخلى حياتنا كلها منظمة ومرتبة , ياريت نستخدم التكنولوجيا الحديثة في اشياء نافعة كما استخدمت في ثورة 25 يناير , وياريت نخلى عامل الوقت هو اهم اهتماماتنا , بلاش ننتمي لأحزاب او لأشخاص تهدف الى المعارضة او التخريب فقط , بلاش نفاق او رياء لأشخاص ونخلي الإنتماء الحقيقي لمصر فقط ....
وأهم مفهوم لازم نعرفه هو ( إن كل حاجة حلوة بتعملها او كل حاجة سيئة بتعملها بتعود عليك وعلى البلد كلها ) ...... ( أرجو النشر )
قديم 19-02-2011, 07:57 PM
فوفه1 فوفه1 غير متواجد حالياً
عضو جديد

فوفه1 is on a distinguished road

ياجماعه انا مدرسة علوم بكالوريوس علوم قسم كيمياء واقوم بعمل دبلومة التربوى والدبلومه مش الاساس اولا التثبيت يكون بدون شروط ول على الدبلومه والicdl والحاجات دى كلها ممكن ياخدو اقرارات انها هاتتم فى وقت معين.....على فكره انا اخذت icdl يعنى الكلام مش بقصد بيه نفسى وبس ده للجميع ونظام التوجيه الفاشل ياجماعه احنا بلد ورق وبس....يعنى كشكولك سليم والدفاتر سليمه انت فى امان هو كده بس احنا لازم نعمل اى حاجه كده كفايه
قديم 19-02-2011, 09:36 PM
سامح شرشير سامح شرشير غير متواجد حالياً
عضو جديد

سامح شرشير is on a distinguished road

بسم الله الرحمن الرحيم
في البداية انا مع اخواني المدرسين في كل طلباتهم
وأنا من أقلهم في المرتبات نظراً لحداثة التعيين .
وانا بالطبع زي أي مواطن مصري شريف كنت من أشد المنادين باسقاط وتغيير النظام
ولكن حالياً أنا من أشد المعترضين على الاعتصامات الفئوية .
انا أطالب اخواني المدرسين الآن أن ينادو باصلاح التعليم أولاً
إلغار نظام المرتزقة ( عفواً نظام الجودة ) الذي حول المدرس إلى باش كاتب معدل لملفات الانجاز التي لا تسمن ولا تغني من جوع
وصبراًَ على المرتبات وقتاً قصيرا إلى أن يولي ربنا من يصلح حال البلاد .
قديم 19-02-2011, 09:55 PM
الصورة الرمزية خالد ابو بكر المظالى
خالد ابو بكر المظالى خالد ابو بكر المظالى غير متواجد حالياً
مدرس علوم و جيولوجيا

خالد ابو بكر المظالى will become famous soon enough

اللهم و لى من يصلح
قديم 23-02-2011, 11:09 AM
روان العلم روان العلم غير متواجد حالياً
عضو مبتدئ

روان العلم is on a distinguished road

وانا مدرسة علوم ومدرسين العلوم كثيرين ومكدسين فى بعض المدارس والأخرى بها عجز والغلطة من التوجيه ونحن دفعات قديمة منسنة 89 ويعتبر التوجيه انن من احدث الدفعات فيخرجهم انتداب للمدارس التى بها عجز واذا لم ننتدب المدرسة ترهقنا بأعمال الريادة و أعمال أخرى مستندين إلى إنن لم نكمل نصابنا من الحصص على العلم بأن مدر سى العلوم فى عددهم زيادة فى كل مدارس محافظة أسيوط والمفروض ان الدفعات القديمة لاتخرج انتدابات وهناك دفعات جديدة لم يتم تعيينها ونحن ندفع الثمن بالخروج انتدابات وهو لا يتناسب مع ظروفنا و لاالسن وخاصة بعد خدمةأكثرمن عشرين سنة ولم اكن أحصل حتى على مدرسة أولىوهذا من ظلم الترقيات وذلك بسبب ايضا توجيه العلوم بالمحافظة والظلم الذى نواجه فى المدرسة بسبب ذلك
قديم 23-02-2011, 02:19 PM
الصورة الرمزية شاكر الرحمن
شاكر الرحمن شاكر الرحمن غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

شاكر الرحمن is on a distinguished road

بارك الله في شباب مصر
نعم لتحسين احوال المعلمي
قديم 23-02-2011, 06:57 PM
الصورة الرمزية icdl_man
icdl_man icdl_man غير متواجد حالياً
مدرس اللغة الانجليزية

icdl_man is on a distinguished road
افتراضي بيان معلمى الاسكندرية معلمون بلانقابة

بيان هام

يتشرف المعلمين أن يتقدموا بأسمى آيات الشكر و التقدير لجموع شباب مصر الذين حققوا لها أكبر نصر فى تاريخها الحديث مقدمين التحية لشهدائنا الأبرار و العزاء لأسرهم.

لقد راقب المعلمين عن كثب ما تبع ثورة 25 يناير من أحداث و من اعتصامات و إضرابات و لقد نأى المعلمون بأنفسهم من الأنسياق وراء ما يعكر أمن وطننا و يتسبب فى تعطيل العمل .

و فى إطار رغبتنا فى الرفع من شأن معلمى مصر كلها و حصولهم على حقوقهم اخترنا طريق عرض مطالبنا بما يتناسب مع سمو مهنتنا و كرامة المعلم و نلخص طلباتنا فى النقاط الآتية:

أولاً: مطالب نص عليها القانون و حرم منها المعلمين تعسفاً من المسئولين السابقين

1- منح الدرجات المالية لمن استوفوا المدد البينية اعنبارا من 1 / 7 / 2010 مساواة باقى العاملين المدنيين بالدولة.
2- منح العلاوة التشجيعية لمستحقيها عن العام المالى 2009 / 2010 وما يليه فى مواعيدها مساواة بباقى العاملين بالدولة.
3- منح المعلمين كل من بدل المعلم و بدل الاعتماد وفق الأساسى الفعلى و ليس وفق أساسى 30/ 6 من العام السابق مع إلغاء قرار وزير المالية 446 لسنة 2007 و ما تلاه من قرارات متعلقة بذات الموضوع لمخالفتها للقانون 155 لسة 2007.
4- منح العاملين حافز الإثابة المقرر بالقانون 114 لسنة 2008 اذ أن مكافأة الامتحانات هى أجر مقابل عمل يؤديه المعلم.
5- تعيين كل من تم التعاقد معهم أكثر من سنة على وظائف ثابتة.

ثانياً : مطالب عامة لإصلاح أحوال المعلم و التعليم

1- زيادة مكافأة الامتحانات لتصبح 500 يوم بحد أدنى 4000 جنية.
2- إلغاء ندب المعلمين خارج محافظاتهم للمراقبة على لجان الامتحانات العامة و أن تكون برغبة المعلم.
3- منح الإداريين العاملين بالتربية و التعليم كادر مساو لكادر المعلمين.
4- إلغاء نظام البرتفوليو بشكلة الحالى و حتى يحصل كل طالب على حقه كاملاً.
5- إلغاء العقوبات التابعة لأى إذن عقاب ( كالنقل من محل العمل.......)
6- جق كل مدرسه فى توقيع عقوبات على طلابها و منها الفصل فى جميع المراحل حتى الإلزامية منها.
7- اتخاذ الاجراءات القانونية تجاه اى اعتداء يقع على المعلم داخل عمله أو بسببه لحفظ كرامة المعلم.
8- حق المعلمين فى ( معاملة أفضل من القيادات – توفير المستلزمات التعليمية – توفير حجرات معلمين لأئقة)
9- إلغا ءالضرائب المفروضة على المرتبات
10- إلغاء تقيد المدارس بنسبة ما لعدد الناجحين للقضاء على ظاهرةالغش نهائيا .
11- عدم مد سن المعاش إلى 65 سنة لإتاحة الفرصة للشباب.

و أخيرا فأننا نطالب بحل مجلس نقابة المعلمين العامة و الفرعية و التى لم تكن أبداً على قدر المسئولية الملقاة على عاتقها بل زادت من معاناة المعلمين.

و إيماناً منا بقيمة رسالتنا و عظيم قدرها و نحن جزء من شعب مصر الأبى فأننا نعاهد الله بأن نلتزم بعدم شق الصف الوطنى و أداء عملنا على أكمل وجه.

آملين سرعة الاستجابة لمطالبنا المستحقة و إعلان ما سيتم منها فور إقراره.

آخر تعديل بواسطة icdl_man ، 23-02-2011 الساعة 09:31 PM
قديم 23-02-2011, 08:43 PM
gihanegypt gihanegypt غير متواجد حالياً
عضو قدير

gihanegypt is on a distinguished road

الغاء الجودة من المدارس
قديم 24-02-2011, 03:28 AM
الصورة الرمزية haifree
haifree haifree غير متواجد حالياً
عضو نشيط

haifree is on a distinguished road

ارجــــو إضافــة هذه المطالــــب

أين مطالبنا بإقالة نقيب المعلمين الحالي وتشكيل مجلس نقابي جديد يعبر عن مطالبنا ولا يتواطأ من اجل منفعة شخصية.

واين مطالبنا برفع قيمة كادر المعلم بحد ادنى 1500 جنيه مثل موظفي البنوك والكهرباء ووقناة السويس علما بأنهم يحصلون على زيادات سنوية بدون اى اختبارات

الغاء جميع انواع اختبارات كادر المعلم وجعل رخصة الحاسب الالي icdl اختيارية وليست بالاجبار اسوة بجميع الدول العاملة بها

عدم ربط ترقيات المعلمين بأى اختبارات واذا خضع المعلمين لاختبارات مهينة ومسيئة لسمعة المعلم المصري من اجل زيادة زهيدة في المرتبات فإننا نطالب بإخضاع جميع العاملين في الجهاز الاداري اياً كانت مواقعهم بأن يخضعوا لاختبارات مثل المعلمين

احقية المعلمين والاداريين بحافز الاثابة بنفس النسبة التى يحصل عليها العاملين في الاجهزة المحلية وهي بمقدار 75 %

كيف تطالب الدولة بمنع الدروس الخصوصية دون اصلاح حقيقي لرواتب المعلمين علما بأن الكبار كانوا ينهبون من خيرات البلاد ونحن لا نملك الا الفتات والذي قد نحصل عليه بعد الذل والشكرانية. ارجو ان تكون المطالب حازمة وفاعلة

معلم أول المواد الفلسفية
(علم النفس والفلسفة )

العلامات المرجعية