اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 17-09-2009, 02:46 AM
EnG.Mohammed EnG.Mohammed غير متواجد حالياً
طالب جامعى ( اعدادى هندسة المنصورة )

EnG.Mohammed is on a distinguished road

عموما ياجماعه التنسيق بيخضع لقانون العرض والطلب مفيش حد بيدخل فيه كل الي في اديهم انهم يقللوا الاعداد والاحق هوا الي يدخل
قديم 17-09-2009, 02:47 AM
timo mido timo mido غير متواجد حالياً
عضو خبير

timo mido is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.mohammed مشاهدة المشاركة
هيه دي مصر ياعبله

هما وجه نظرهم انكم بقا جايين من برا والفلوس قد كدا فتشغلوا الجاماعات الخاصه

عندك حق والله

بس عايز اعرف حاجه هو التنسيق كان وحش اوي كده؟؟؟؟؟؟؟
قديم 17-09-2009, 02:49 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة timo mido مشاهدة المشاركة
عندك حق والله

بس عايز اعرف حاجه هو التنسيق كان وحش اوي كده؟؟؟؟؟؟؟

بيقولوا يامان .............. انا معنديش فكره بس ممكن تدخل ع موقع الوزارة وتشوف الحدود الدنيا
قديم 17-09-2009, 02:52 AM
عضو خبير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.mohammed مشاهدة المشاركة
بيقولوا يامان .............. انا معنديش فكره بس ممكن تدخل ع موقع الوزارة وتشوف الحدود الدنيا

بس صعب اللي احنا نحكم لاننا ما نعرفش امتحاناتهم عامله ازاي؟؟؟؟؟؟
ممكن تكون سهله فالتنسيق يبقي عالي

اعتقد هما اللي عارفين التنسيق حلو ولا وحش
قديم 17-09-2009, 02:53 AM
breaker breaker غير متواجد حالياً
عضو جديد

breaker is on a distinguished road

يا جماعة اهدوا شوية كدا و فهموا اللي هقوله ...

أولا المواد اللي اتحط عليها خط يعني دي كليات اتملى مكانها خلاص و الكليات دي استوعبت الطاقة القصوى بتاعتها ..

ثانيا كل دولة ليها عدد معين من الأماكن في الكليات حسب توصيات الكليات .. و الكمبيوتر بيتغذى بالمعلومات دي و الكمبيوتر هو اللي بيعمل عملية التنسيق يعني التنسيق ما بيتمش عن طريق البشر ...

ثالثا كل سنة تختلف ظروف التنسيق فيها عن السنة اللي بعديها او اللي قبليها حسب أعداد الطلبة المتقدمين من كل سنة و حسب مجاميع الطلبة المتقدمة كل سنة .. يعني ما يصحش تحكموا على السنة من ظروف السنة اللي فاتت او اللي قبلها و السنة الجاية ما يصحش يحكموا على التنسيق من السنة بتاعتكم دي ...

الموضوع يحتاج لدراسة و تحليل منطقي قبل كل شيء أنا عارف انتوا في بداية حياتكم الجامعية و عدم سكوتكم عن حقكم يدل على ظاهرة صحية بس اسمعوني كويس عشان توجهوا اعتراضكم دا لمنحى ايجابي مش سلبي ..

لازم كلكم تتجمعوا .. و المقصود بكلكم يعني ال 200 طالب اللي بتقولوا عليهم مش بس 2 او 3 ...
بعدين تعملوا كلكم مع بعض كشف لقبولاتكم و كل واحد مجموعه الاعتباري كام و كل واحد دخل كلية ايه ..
بعدين تجيبوا الحدود الدنيا بتاعة قطر اللي ظهرت في التنسيق .. منها هيبالكوا كل كلية ادتكم كم مقعد فيها و على الأساس دا تعملوا التماس عند وزير التعليم العالي بتوقيعاتكم و توقيعات أولياء أموركم جميعا و مندوب عنكم يسلم الالتماس دا لوزير العليم العالي في الوزارة .. و ما أظنش الوزير هيرفض مقابلة المندوب عنكم ... لأن الوزير وظيفته التخاطب مع الجمهور ..

دا الأسلوب المتحضر في طرح وجهات النظر و تسمعوا وجهة نظر وزارة التعليم العالي و مكتب التنسيق و تشوفوا يا تقنعوهم يا يقنعوكم .. و مش دايما تأتي الرياح بما تشتهي السفن .. و مش دايما تأتي الرياح بما لا تشتهي السفن يعني التنسيق دي معايير تطبق على جميع الطلبة بالتساوي و لا يجوز قذف الاتهامات جزافا و جورا ..

حولوا النفسية العدوانية دي لشيء من التخاطب المثقف و المتحضر و أنا بقلكم انكم صحيين جدا عشان انتوا بتقولوا و مش ساكتين بس خلينا متحضرين و اعملوا بوجهة نظري اللي ممكن تكون صائبة او خاطئة .. لكن هي في الآخر تمثل وجهة نظري انا .. و بلدنا الحمدلله فيها ناس بتسمع و بتتحاور بس انتوا جربوا يا جماعة و ان شاء الله خير
قديم 17-09-2009, 02:55 AM
mohammedmohsen mohammedmohsen غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

mohammedmohsen is on a distinguished road

الاعداد قلت وانا متاكد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة breaker مشاهدة المشاركة

أولا المواد اللي اتحط عليها خط يعني دي كليات اتملى مكانها خلاص و الكليات دي استوعبت الطاقة القصوى بتاعتها ..

ثانيا كل دولة ليها عدد معين من الأماكن في الكليات حسب توصيات الكليات .. و الكمبيوتر بيتغذى بالمعلومات دي و الكمبيوتر هو اللي بيعمل عملية التنسيق يعني التنسيق ما بيتمش عن طريق البشر ...

ثالثا كل سنة تختلف ظروف التنسيق فيها عن السنة اللي بعديها او اللي قبليها حسب أعداد الطلبة المتقدمين من كل سنة و حسب مجاميع الطلبة المتقدمة كل سنة .. يعني ما يصحش تحكموا على السنة من ظروف السنة اللي فاتت او اللي قبلها و السنة الجاية ما يصحش يحكموا على التنسيق من السنة بتاعتكم دي ...

الموضوع يحتاج لدراسة و تحليل منطقي قبل كل شيء أنا عارف انتوا في بداية حياتكم الجامعية و عدم سكوتكم عن حقكم يدل على ظاهرة صحية بس اسمعوني كويس عشان توجهوا اعتراضكم دا لمنحى ايجابي مش سلبي ..

لازم كلكم تتجمعوا .. و المقصود بكلكم يعني ال 200 طالب اللي بتقولوا عليهم مش بس 2 او 3 ...
بعدين تعملوا كلكم مع بعض كشف لقبولاتكم و كل واحد مجموعه الاعتباري كام و كل واحد دخل كلية ايه ..
بعدين تجيبوا الحدود الدنيا بتاعة قطر اللي ظهرت في التنسيق .. منها هيبالكوا كل كلية ادتكم كم مقعد فيها و على الأساس دا تعملوا التماس عند وزير التعليم العالي بتوقيعاتكم و توقيعات أولياء أموركم جميعا و مندوب عنكم يسلم الالتماس دا لوزير العليم العالي في الوزارة .. و ما أظنش الوزير هيرفض مقابلة المندوب عنكم ... لأن الوزير وظيفته التخاطب مع الجمهور ..

دا الأسلوب المتحضر في طرح وجهات النظر و تسمعوا وجهة نظر وزارة التعليم العالي و مكتب التنسيق و تشوفوا يا تقنعوهم يا يقنعوكم .. و مش دايما تأتي الرياح بما تشتهي السفن .. و مش دايما تأتي الرياح بما لا تشتهي السفن يعني التنسيق دي معايير تطبق على جميع الطلبة بالتساوي و لا يجوز قذف الاتهامات جزافا و جورا ..

حولوا النفسية العدوانية دي لشيء من التخاطب المثقف و المتحضر و أنا بقلكم انكم صحيين جدا عشان انتوا بتقولوا و مش ساكتين بس خلينا متحضرين و اعملوا بوجهة نظري اللي ممكن تكون صائبة او خاطئة .. لكن هي في الآخر تمثل وجهة نظري انا .. و بلدنا الحمدلله فيها ناس بتسمع و بتتحاور بس انتوا جربوا يا جماعة و ان شاء الله خير
الراجل ده بيتكلم كلام فل ياجماعه هوا ده الكلام الصح والمفيد والنهائي
عضو خبير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة breaker مشاهدة المشاركة

وانا معاك في الكلام ده
قديم 17-09-2009, 04:13 AM
الصورة الرمزية اسير الدرب
اسير الدرب اسير الدرب غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

اسير الدرب is on a distinguished road

التنسيق وحش اوي يا تيمو ..

..

انا مستعدة اكون مندوب عن الطلاب دول ..

بس هم فين ؟؟

مفيش حد ؟؟

وبعدين ليه اكون جايبة 91 وادخل علوم ..
وناس السنة إلي فاتت جابت 84 ودخلت هندسة ؟؟

مش المفروض الاولوية ليا في هندسة .؟؟

مش المفروض اني احق منه بهندسة ؟؟

غلط انهم يقيسوا بعدد الطلاب الجايين من برة ..

والمفروض اصلا ياخد كمية كبيرة من الطلاب ..

مش السنة الجاية مش هيكون في طلاب سنة اولى ؟؟

مش كده الكلية هتكون فيها مساحة كبيرة لطلاب السنة دي بعد ما يتخرجوا اخر دفعة السنة الجاية ؟؟

انا هكلم الجرايد .. وهخلي كل إلي اعرفهم من برة يشاركوني في صوتي .. وانتم كمان كلموا إلي تعرفوهم .. بليز يا ناس .. مش عايزين نفقد الامل ..

ده تنسيق دول الخليج بالذات وحش ..

الطلاب إلي جايين من السودان .. دخلوا طب من 363 !!!

لييييييييييييييه .. وبعدين دول اكترهم سودانيين .. مش عيال البلد .. مش كده حرام ؟؟

لازم نتحرك يا جماعة بسرعة دي الكليات هتبدأ 3 \10 يعني مش عندنا وقت طويل ..

بليز مش عايزة حد يفقد الامل او يتراجع .. ده حقنا ومش المفروض نسكت عنه ..

.............

هو بجد الكليات إلي عليهم خط .. يعني خلاص مش فيهم مكان ؟؟

آخر تعديل بواسطة اسير الدرب ، 17-09-2009 الساعة 04:18 AM
قديم 17-09-2009, 04:41 AM
عضو مجتهد

شباب وبنات ..

ممكن ابعت لجريدة الاهرام باسمكم وباسمي عشان نوصل اعتراضنا ..

المشكلة انا خايفة انه يكون العدد المعترض قليل .. يروحوا قايلين .. يعني بس الشوية دول هم إلي مش عاجبهم ؟؟

...........

انا بعت رسالة اوف لاين لكل إلي عندي كتبت فيها ...

بنات وشباب ادخلوا اللينك ده .. انا اسمي اسير الدرب .. بنحاول نعمل اضراب ..خلو اي حد تعرفوه جاي من برة يدخل اللينك ده عشان عايزين نلم اكبر عدد من الطلاب .. بليز يا ناس
إلي بنعمله ده مش كلام فاضي وان شاء الله هيجيب نتيجة
: http://www.thanwya.com/vb/showthread...09#post1611609
حاولوا تنشروها
قديم 17-09-2009, 04:48 AM
SHARAPOVA SHARAPOVA غير متواجد حالياً
عضو جديد

SHARAPOVA is on a distinguished road

بوصي انا هفهمك الحوار كلو

مسألتيش نفسك هم كل ده كانو بيعملو ايه ف التنسيق ؟؟؟ هما كانو بيظبطو الدنيا عشان يودونا ف داهيه

الشعار الرئيسي ::: كل ولاد التيييييييت اللي جايين من بره معاههم فلوس اد كده ندخلهم خاصه عشان نستثمرلهم فلوسهم

بيعتبرونا فلوسنا حرام !!!

تاني حاجه السنادي بالنسبه لتنسيق كل الدول العربيه واخدين اقل من 3% عاررفه لو زي السنه اللي فاتت كان زماني دخلت طب

انا واخد ثانويه سعوديه وجاتلي صيدله اسماعليه

رغم ان لو اتحسبت ب ال 3% يجييلي طب وانا مستريح

بس هم هيفضلو يقللو كده لحد ما بعد كده تلاقيهم قفلو باب التنسيق للشهادات المعادله وخلو ليهم تنسيق خاص

او يقولولك الثنويات دي غير معترف بيها

بيستغلونا اسوأ استغلال

وقدامك الأختيارات الأتيه

تخشي الكليه المعفنه اللي التنسيق جابهالك وتدفعي

ولا تخشي خاص وتدفعي

ولا تقعدي فيت ابوكي واحتمال برضو يخلوكي تدفعي

نظااااااااااام ف منتهى القرف

ياريت يا جماعه اي حد ليه صحاب او قرايب نصيحه لوجه الله خلوهم ينزلو يكملو دراستهم ف مصر

لأن خلااااااااااااص خربت مالطه !
قديم 17-09-2009, 05:02 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sharapova مشاهدة المشاركة

تاني حاجه السنادي بالنسبه لتنسيق كل الدول العربيه واخدين اقل من 3% عاررفه لو زي السنه اللي فاتت كان زماني دخلت طب
تخشي الكليه المعفنه اللي التنسيق جابهالك وتدفعي
ولا تخشي خاص وتدفعي
ولا تقعدي فيت ابوكي واحتمال برضو يخلوكي تدفعي
عزيزي sharapova

انا كمان لو كنت من طلاب السنة إلي فاتت كان زماني دخلت صيدلة مثلا مش علوم .. ده بالنسبة لطلاب قطر ..

وهو فعلا في كل الحالات هندفع ..
مش عارفة هم شايفين اننا بنك ؟؟

يعني مع بداية كل ترم هندفع فلوس قد كده .. بس لمجرد اننا طلاب من برة مصر ..

والكراسة الوردية بتاعة دليل الطالب .. الطلاب إلي من جوه مصر شارينها بـ 40 جنية .. ليه احنا نشتريها بـ 500 ؟؟

طيب بدال امصاريف دي كلها مش احسن اني اورفهم واروح كلية خاصة وادخل فرع اكثر احترام من الي التنسيق جابه ..

؟؟

على الاقل ادفع الفلوس لحاجة تستاهل
قديم 17-09-2009, 05:04 AM
SHARAPOVA SHARAPOVA غير متواجد حالياً
عضو جديد

SHARAPOVA is on a distinguished road

للأســــــــــــــــــــــــف كلامك صح !!
قديم 17-09-2009, 05:13 AM
عضو خبير

هي 91% تجيب هندسه!!!!!!!!!!!!!!
قديم 17-09-2009, 05:18 AM
عضو مجتهد

ايوة تجيب يا تيمو ..

ده بعد ما نزلت درجتي كمان عشان التحويل من قطر لمصر ..

هو انت مش جاي من برة مصر؟؟

ولو91 مش تدخل هندسة .. امال ازاي 84 تدخل هندسة ..

........

دي تدخلي اعلى من هندسة حتى

العلامات المرجعية