اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > كليات المجموعة الرياضية > كلية الفنون الجميلة وكلية الفنون التطبيقية

قديم 05-09-2012, 05:51 AM
el senyorita el senyorita غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

el senyorita is on a distinguished road

لا يا قمر انتى عكستى
فنون جميله واخدة من علمى 94% ومن ادبي 92% وديه كليه قمه تحت الهندسه ع طول وقسم الديكور فيه تنسيق داخلي اعلى غير التنسيق ده
وقسم الديكور في فنون جميله بتتخرجى منه مهندسه ديكور وعمارة وتصميم دعايا واعلانات والدراسة في الكليه 5 سنين وان شاء الله هتدخل نقابة مهندسين قريب وتنسيقها كده هيعلى
هى كانت نقابة مهندسين بس جامعه الاسكندرية اخدتها من ادبي بتنسيق داخلي عشان كده بقت تشكليين بس هتدخل نقابة مهندسين قريب
لكن فنون تطبيقيه مش كليه قمه والديكور فيها 4 سنين والديكور فيها ديكورات اثاث والوان وكده بس
راجعى تنسيق السنة اللي فاتت لو عاوزة تتاكدي
قديم 05-09-2012, 01:31 PM
دكتورة/نورهان دكتورة/نورهان غير متواجد حالياً
موقوف

دكتورة/نورهان is on a distinguished road

لاء طبعا فنون تطبيقية كلية قمة وافضل من فنون جميلة ومحطوطة ضمن الكليات الهندسية لكن جميلة لاء وبعدين كمان اى حاجة من علمى عالية لكن من ادبى من 88 او اقل وكمان مش هتتدخل نقابة المهندسين لا يمكن دول فى كل دول العالم مصممين وبطاقتك بيكون مكتوب مصمم ديكور لكن الناس كعرف ساد بتقول مهندس بس لكن انتى حرة فى اختيارك بس ابقى تذكرى كلامى لو ندمتى
قديم 05-09-2012, 06:57 PM
bahaaeldeen bahaaeldeen غير متواجد حالياً
مشرف متميز قسم كلية الفنون الجميلة والتطبيقية

bahaaeldeen is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دكتورة/نورهان مشاهدة المشاركة
لاء طبعا فنون تطبيقية كلية قمة وافضل من فنون جميلة ومحطوطة ضمن الكليات الهندسية لكن جميلة لاء وبعدين كمان اى حاجة من علمى عالية لكن من ادبى من 88 او اقل وكمان مش هتتدخل نقابة المهندسين لا يمكن دول فى كل دول العالم مصممين وبطاقتك بيكون مكتوب مصمم ديكور لكن الناس كعرف ساد بتقول مهندس بس لكن انتى حرة فى اختيارك بس ابقى تذكرى كلامى لو ندمتى

كلامك خاطئ مليون فى المائة
من الواضح تأثير تخلف البيئة المصرية على ظلم القسم الممتاز
فنون تطبيقية بها قسم الديكور ومن تانى سنة بعد اعدادى وبتنسيق ودة اعلى تنسيق
لكن فنون جميلة بتدخل من اعدادى ديكور وبها تخصص عمارة داخلية وفنون تعبيرية
شئ اخر
الاثنان يندرجان لنقابة التشكليين ولولا الحقوديين المتخلفين الذين لا يعرفون ولا يدركون التصميم الداخلى لكنا تبع نقابة المهندسين

الاثنان يدرسون نفس الدراسة الهندسية وفنون ديكور تقبل من علمى بمجموع يكون 92 على الاقل وبحد اعلى 93

من انتى يا دكتورة ولماذا تتكلمين باللهجة تلك؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من الواضح عدم تقدير المهنة العظيمة
من انتى حتى تتفوهين على القسم الذى يحدث الروح فى الاعمال الهندسية كلها

آخر تعديل بواسطة bahaaeldeen ، 05-09-2012 الساعة 07:06 PM
قديم 06-09-2012, 12:04 AM
موقوف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bahaaeldeen مشاهدة المشاركة

كلامك خاطئ مليون فى المائة
من الواضح تأثير تخلف البيئة المصرية على ظلم القسم الممتاز
فنون تطبيقية بها قسم الديكور ومن تانى سنة بعد اعدادى وبتنسيق ودة اعلى تنسيق
لكن فنون جميلة بتدخل من اعدادى ديكور وبها تخصص عمارة داخلية وفنون تعبيرية
شئ اخر
الاثنان يندرجان لنقابة التشكليين ولولا الحقوديين المتخلفين الذين لا يعرفون ولا يدركون التصميم الداخلى لكنا تبع نقابة المهندسين

الاثنان يدرسون نفس الدراسة الهندسية وفنون ديكور تقبل من علمى بمجموع يكون 92 على الاقل وبحد اعلى 93

من انتى يا دكتورة ولماذا تتكلمين باللهجة تلك؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من الواضح عدم تقدير المهنة العظيمة
من انتى حتى تتفوهين على القسم الذى يحدث الروح فى الاعمال الهندسية كلها

اولا انا مقلتش حاجة ثانيا احنا مش فى بيئة متخلفة ولومنها فانت فى نفس البيئة ثانيا بدل متعد تتدى اثذرات للمخالفين ادية لنفسك وانا مسمحلكش تكلمنى بلطريقة دى ثانيا متحسسنيش ان انتوا اطباء الرحمة يعنى انا مقلتش حاجة ولو بتكلم على الجهل فانتوا يا فاهم يا عاقل يلى مش جاهل فى كل دول العالم مصممين بسسسسسسسسسس وانا مقلتش حاجة على المهنة بتاعتكوا وعارفة انها كويسة جدا زمن انتى دى بتفكرنى بلقذافى اية من انتى دى انا دكتورة ان شاء الله من انت بقى علشان تكلمنى بلطريقة دى زى ما بتبعت تحذير للناس فانا ببعتلك تحذير منى وبقولك مسمحلكش بلهجة دى معايا يا استاذ
قديم 05-03-2013, 01:26 AM
Noha Dyab Noha Dyab غير متواجد حالياً
عضو جديد

Noha Dyab is on a distinguished road
افتراضي استفسار

أرجو الرد وبدون انحياز انا اعشق الفن والمعمار وأنا فى الصف الثالث الثانوى ومجموعة 97 فى تانيه ولكن كل ما أجيب سيره فنون جميله عماره اسمع تريقه واستهزاء وان الكلية ملهاش مستقبل وان انا فأكره نفسى فى أوروبا وان هندسه عماره هى اللى معترف بيها بس فى مصر وان محدش هيوظف واحده خريجه فنون عماره ، انا احترت بقى مين الأفضل ويمكن عشان صغر سنى ونقص الخبره معنديش خلفيه كويس ، أرجو الرد لو سمحتو
قديم 05-03-2013, 05:58 PM
bahaaeldeen bahaaeldeen غير متواجد حالياً
مشرف متميز قسم كلية الفنون الجميلة والتطبيقية

bahaaeldeen is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة noha dyab مشاهدة المشاركة
أرجو الرد وبدون انحياز انا اعشق الفن والمعمار وأنا فى الصف الثالث الثانوى ومجموعة 97 فى تانيه ولكن كل ما أجيب سيره فنون جميله عماره اسمع تريقه واستهزاء وان الكلية ملهاش مستقبل وان انا فأكره نفسى فى أوروبا وان هندسه عماره هى اللى معترف بيها بس فى مصر وان محدش هيوظف واحده خريجه فنون عماره ، انا احترت بقى مين الأفضل ويمكن عشان صغر سنى ونقص الخبره معنديش خلفيه كويس ، أرجو الرد لو سمحتو
سيبك من التريقة لو كدة كانت البلد حالها بقى احسن
الافضل فنون جميلة عمارة وديكور وجرافيك دول افضل الاقسام اللى عليهم الطلب مع احترامى لباقى الاقسام هايلين برضو
وذكرت الدليل ليه ديكور وعمارة احسن الاقسام واحسن نظام تعليمى ف الكلية
الموضوع يطول شرحه
وذكرته ف المنتدى بالدليل
قديم 05-09-2012, 07:08 PM
عضو مجتهد

فنون جميله علمى 94%
ادبي 92% بيبقي في تنسيق داخلي لقسم الديكور بيكون بين 93 و 94 لان باقي المحافظات مش بتاخد الديكور من ادبي
هندسه اخدت 96%
انا حطيت سؤالي لحد يجاوبنى يكون عارف الفرق بين فنون جميله وهندسه حاسب الي
واضح ان حضرتك متعرفيش يعنى ايه فنون جميله
ادخلي ع النت واعرفي الفرق بين ديكور في فنون جميله وفنون تطبيقيه
وبردو دوري ع النت وهتعرفي ان الديكور هيبقي نقابة مهندسين
وانا ان شاء الله مش هندم ع حاجة
وحتى لو الباقي رد وقالي هندسه افضل انا قررت ادخل فنون جميله ديكور ومش هندم ان شاء الله
وطول ما في ناس بتستفزنى وعاوزة تغلطنى ده حافز ليا انى اجتهد واعرفهم انهم غلط وهدخل فنون جميله وهثبت نفسي في المجال ده
لحد ما كل واحد مش فاهم يعنى ايه فنون جميله ديكور وبيتكلم وخلاص يفهم الصح
حضرتك حضارة المصريين زمان كان معتمده ع العمارة الفنيه والديكورات اللي هى بتدرس وبيفهمها طالب فنون جميله ديكور وعمارة وبيفهمها طالب ديكور اكتر
الكليه واخدة 350 طالب تقريبا السنة ديه
وعشان العدد قليل الناس متعرفهمش
وعشان كده مبقاش عندنا حضارة زي زمان والجهل انتشر
التقدم اللي ابهر العالم مكنش تقدم الطب ولا الاختراعات كان تقدم حضارة الفراعنه في العمارة والفن
ولو التقدم المفروض يكون طب واختراعات عندنا الاااااااااااااااااااااف متخرجين ومعملوش حاجة
لكن لو اهتموا بالعمارة الفنيه والديكورات والناس سابت افكارها الجاهله هنتقدم تانى وهنبقي احسن ناس
ياريت تقري عن الحاجة وتفهميها كويسه يا دكتورة نورهان بعدها تردي عن اسئله الاخرين
مدام مش فاهمه حاجة عن الؤال يبقي الافضل كنتى متجاوبيش
قديم 06-09-2012, 12:12 AM
موقوف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة el senyorita مشاهدة المشاركة
فنون جميله علمى 94%
ادبي 92% بيبقي في تنسيق داخلي لقسم الديكور بيكون بين 93 و 94 لان باقي المحافظات مش بتاخد الديكور من ادبي
هندسه اخدت 96%
انا حطيت سؤالي لحد يجاوبنى يكون عارف الفرق بين فنون جميله وهندسه حاسب الي
واضح ان حضرتك متعرفيش يعنى ايه فنون جميله
ادخلي ع النت واعرفي الفرق بين ديكور في فنون جميله وفنون تطبيقيه
وبردو دوري ع النت وهتعرفي ان الديكور هيبقي نقابة مهندسين
وانا ان شاء الله مش هندم ع حاجة
وحتى لو الباقي رد وقالي هندسه افضل انا قررت ادخل فنون جميله ديكور ومش هندم ان شاء الله
وطول ما في ناس بتستفزنى وعاوزة تغلطنى ده حافز ليا انى اجتهد واعرفهم انهم غلط وهدخل فنون جميله وهثبت نفسي في المجال ده
لحد ما كل واحد مش فاهم يعنى ايه فنون جميله ديكور وبيتكلم وخلاص يفهم الصح
حضرتك حضارة المصريين زمان كان معتمده ع العمارة الفنيه والديكورات اللي هى بتدرس وبيفهمها طالب فنون جميله ديكور وعمارة وبيفهمها طالب ديكور اكتر
الكليه واخدة 350 طالب تقريبا السنة ديه
وعشان العدد قليل الناس متعرفهمش
وعشان كده مبقاش عندنا حضارة زي زمان والجهل انتشر
التقدم اللي ابهر العالم مكنش تقدم الطب ولا الاختراعات كان تقدم حضارة الفراعنه في العمارة والفن
ولو التقدم المفروض يكون طب واختراعات عندنا الاااااااااااااااااااااف متخرجين ومعملوش حاجة
لكن لو اهتموا بالعمارة الفنيه والديكورات والناس سابت افكارها الجاهله هنتقدم تانى وهنبقي احسن ناس
ياريت تقري عن الحاجة وتفهميها كويسه يا دكتورة نورهان بعدها تردي عن اسئله الاخرين
مدام مش فاهمه حاجة عن الؤال يبقي الافضل كنتى متجاوبيش

علفكرة انا غلطانة انى جاوبتك بدام زعلانة اوى مكنتيش سالتى يعنى انا قلت الاتنين حلوين بس دى وجهة نظرى تحترميها و350 طالب 400 طالب انا مليش دعوة وانتوا مصممين بس عرف بيتقال مهندس ومش هتمضموا للنقابة ولو انضميتوا ليها ابقى ابعتيلى دة حلم انتوا مصممين فى كل دول العالم وانا فاهمة الحمد لله وبدام انتى فاهمة اوى كدة مكنتيش سالتى وصحيح ياريت وانتى بتكلمى تكلمى باحترام لانى اكبر منك ماشى علشان عيب وبدام مقتنعة بديكور ادخليها مقلتش حاجة وبلاش تقولى على الناس جاهلة لانى انتى من الناس ماشى وانصحك تركزى فى تالتة احسن لحسن متضمنيش ناس كانوا جايبين 99 وبقوا حاجة وتمنين ياريت تركزى لتبقى 70 بس مركزة فى حاجة انتى مدخلتهاش اساسا ودة من حقك بس متعمليش فيها بقى فى كلية واسلوبك ياريت يبقى كويس مع الى اكبر منك انا دكتورة مش طالبة ادك بتكلمى معاها خليكى متحضرة تحياتى
قديم 06-09-2012, 12:35 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
علفكرة انا غلطانة انى جاوبتك بدام زعلانة اوى مكنتيش سالتى يعنى انا قلت الاتنين حلوين بس دى وجهة نظرى تحترميها و350 طالب 400 طالب انا مليش دعوة وانتوا مصممين بس عرف بيتقال مهندس ومش هتمضموا للنقابة ولو انضميتوا ليها ابقى ابعتيلى دة حلم انتوا مصممين فى كل دول العالم وانا فاهمة الحمد لله وبدام انتى فاهمة اوى كدة مكنتيش سالتى وصحيح ياريت وانتى بتكلمى تكلمى باحترام لانى اكبر منك ماشى علشان عيب وبدام مقتنعة بديكور ادخليها مقلتش حاجة وبلاش تقولى على الناس جاهلة لانى انتى من الناس ماشى وانصحك تركزى فى تالتة احسن لحسن متضمنيش ناس كانوا جايبين 99 وبقوا حاجة وتمنين ياريت تركزى لتبقى 70 بس مركزة فى حاجة انتى مدخلتهاش اساسا ودة من حقك بس متعمليش فيها بقى فى كلية واسلوبك ياريت يبقى كويس مع الى اكبر منك انا دكتورة مش طالبة ادك بتكلمى معاها خليكى متحضرة تحياتى
واضح مين الي محتاج يكون متحضر يا دكتورة
ع فكرة انا متربيه كويس وعارفه حدودى ولو كنت مش متربيه كنت رديت عليكي رد تانى
في دكاترة كتييييييييييييييير بس بردو تفكيرهم ومعلوماتهم محصورة في مجال دراستهم
وع فكرة النقابة وافقت انها تضم الديكور لنقابه مهندسين بس لسه هيضيفو مواد مدنى بعدها تدخل النقابه لكن مصممين الديكور اخدو الموافقه يعنى مش حلم لان هما اصلا كانو نقابه مهندسين
وع فكرة يا دكتورة ادخلي ع اي موقع يكون في التنسيق وشوفيه واضح انك متعرفيش حاجة عنه وبردو شوفي كشف في درجات واسماء طلبه فنون جميله هتلاقي ناس مجموعها يجبلها طب بردو بس للاسف دول ناس فاهمه ايه كليه فنون جميله وعندها ثقافه وقررت انها شايفه مستقبلها احسن في فنون جميله وناس غيرهم بردو عارفه الكليه كويس بس اختارت ان ميولهم رايحة لطب
وفي ناس ماشاء الله عليها متعرفش حاجة خالص
ومع احترامى ليكي انتى بردو كنتى في يوم من الايام طالبه مش مولوده دكتورة يعنى والمحترم مش بيستهزأ بمهنه غيره او بسن غيره
في ناس دخلت طب وفشلت وناس دخلت تجارة وبقوا معيدين في الكليه ودكاترة وشغلهم كويس
وسواء مجموعى يزيد او يقل حاجة تخصنى متخصكيش انا متكلمتش عن المجموع انا قولت مجموعى عشان اللي يرد يكون عارف انى لو حافظت عليه اقدر اجيب هندسه
وزي ما خريج فنون طبيقيه مصمم ديكور خريج فنون جميله بردو مصمم ديكور ولو دخلو النقابه هيدخلو هما الاتنين
وده هيعلي التنسيق طبعا
ولو مدخلوش مع انهم هيدخلو يعنى بس لو اعتبرنا مدخلوش فالنقابه ملهاش علاقه بالشغل او المرتب
وانا ميهمنيش وجهة نظر المجتمع انى مصممه مش مهندسه ديه حاجة اتشرف بيها
وفي الاخر احب اقولك ان تربيتي احسن من تربيه ناس تانيه ع الاقل مش بجاوب ع حاجة مش فاهماها اصل في ناس بتتكلم وعامله نفسها فاهمه وخلاص .المفروض ان الواحد يتكلم في اللي يفهمه اوك يا دكتور
قديم 06-09-2012, 12:47 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
اه وع فكرة انا دخلت عندك ع الصفحة بتاعتك لقيت باين داخله اولي كليه علاج طبيعي وعندك 17 سنة
لو دخلتى عندى هتلاقي 17 سنة بردو
يعنى الفرق بينا سنة في الدراسه يمكن عشان انا كنت بايتى سنة عشان اتولدت في شهر 12 او انتى دخلتى مدرسة بدري
وحتى لو انتى اكبر فانتى بردو طالبه ده انا افتكرتك اتخرجتى وكده
يعنى بلاش موضوع احترمى اللي اكبر منك لاننا في سن بعض واحنا الاتنين لسه طلاب بردو
قديم 05-09-2012, 07:48 PM
aya jevara aya jevara غير متواجد حالياً
عضو جديد

aya jevara is on a distinguished road

السلام عليكم انا عايزم حد يرد عليا ضرورى ارجوكم و يا ريت مشرف القسم دلوقتى انا رايحة اقدم ان شاء الله ديكور اسكندرية يس انا قلقانة و خايفة احسن ماقبلش مع العلم انى كنت علمى و مجموعى 96% فارجوكم حد يرد عليا يسررررعة و يفهمنى ايه الموضوع يعنى التقديم ازاى و هلحق القسم ده و لا
قديم 05-09-2012, 08:17 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aya jevara مشاهدة المشاركة
السلام عليكم انا عايزم حد يرد عليا ضرورى ارجوكم و يا ريت مشرف القسم دلوقتى انا رايحة اقدم ان شاء الله ديكور اسكندرية يس انا قلقانة و خايفة احسن ماقبلش مع العلم انى كنت علمى و مجموعى 96% فارجوكم حد يرد عليا يسررررعة و يفهمنى ايه الموضوع يعنى التقديم ازاى و هلحق القسم ده و لا
بعد اذنك يا ايه ممكن اعرف انتى الاول كنتى كليه ايه وهتحولي لفنون
ولا انتى اصلا من الاول فنون ؟؟
قديم 05-09-2012, 09:31 PM
عضو جديد

لا انا اصلا من الاول فنون
قديم 05-09-2012, 09:39 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aya jevara مشاهدة المشاركة
لا انا اصلا من الاول فنون
اوك يا قمر شكرا ع ردك
ربنا يوفقك
قديم 05-09-2012, 09:46 PM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة el senyorita مشاهدة المشاركة
اوك يا قمر شكرا ع ردك
ربنا يوفقك
معلش و حاجة كمان انتى هتقدمى فنون ان شاء الله فلو كدة ممكن اعرف هو التقديم بدا و لا ايه ؟

العلامات المرجعية