اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 23-06-2008, 12:21 AM
abo_rami9 abo_rami9 غير متواجد حالياً
عضو خبير

abo_rami9 is an unknown quantity at this point

أعطي الحرية لكل من يريد دخول الدور الثاني في مادتي التفاضل والتكامل والفيزياء كتحسين علي أن يحصل الطالب علي الدرجة الأعلي في الامتحانين
قديم 23-06-2008, 12:37 AM
الصورة الرمزية ABSG
ABSG ABSG غير متواجد حالياً
طالب جامعى (كلية حقوق)

ABSG is on a distinguished road
Impp

[quote=abo_rami9;517747]أعطي الحرية لكل من يريد دخول الدور الثاني في مادتي التفاضل والتكامل والفيزياء كتحسين علي أن يحصل الطالب علي الدرجة الأعلي في الامتحانين

انا بصراحه اوئيد ذالك ارى لان من الصعب اعادت الامتحان مره اخري

وفى حاجه انا قلتها قبل كده ان اللى بيحصل ده مضبر علشان يقللو التكدس الموجود فى الجامعات المصريه وخاصتا الكليات العليا بعد مكسبو القضيه الى رفعوها على التعليم الثانوى وهي الحكايه وضحه زي الشمس امتحنات العلمى معظمها جيه من مناهج الكليه زى التفاضل و التكامل و الفزياء .

العمليه دى مقصووووووووووووووووووووووووووده

3rost alb7r almtws6
قديم 23-06-2008, 12:52 AM
الصورة الرمزية رجب سعد محمود
رجب سعد محمود رجب سعد محمود غير متواجد حالياً
مدرس الإقتصاد

رجب سعد محمود is on a distinguished road
Icon16 لو أنا مكان الوزير ها أعمل عمايل .. مقولكش !!

أنا رأي لو أنا مكان الوزير .. أولا : عدم إعادة الامتحان .. وبعد التصحيح يتم معرفة نسبة النجاح في المواد الصعبة ثم يتم توزيع الأسئلة في هذه المواد - طبعا الأسئلة الصعبة .
ثانيا : بالنسبة للتسريب .. يتم التحقيق وكل طالب يثبت أنه اشترى الورقة أو ساعد في ترويجها يلغى امتحانه لمدة سنتين ثم يمتحن من جديد في العام الثالث ولو رسب يحول إلى مجال آخر من التعليم وهو التعليم الفني .
ثالثا : يتم فصل كل من ثبت تورطه في واقعة التسريب وحبسهم من 3 سنوات إلى 6 شهور مع غرامة مالية تقدر ب 20000 ( عشرون ألف جنيه مصري ) .
رابعا : النظر في نظام الثانوية العامة ووضع التقويم بنظام أكثر موضوعية يقيس كل مستويات التفكير لدة الطالب ( الفهم والتحليل والاستنتاج والربط وحل المشكلات .. وهكذا ) واستخدام التقنيات الحديثة في التقييم مثلا النظام الأمريكي .
رابعا إشراك المدرسين وأولياء الأمور والطلاب وخبراء التعليم بالإضافة إلى أساتذة كليات التربية في عمل مسابقة قومية في هيئة بحث يتم إعطاء جائزة قيمة عليه عن تطوير نظام الثانوية العامة ويكون البحث بشروط معينة ثم تقوم لجنة موضوعية من أساتذة كبار لدراسة أفضل وضع وتطبيقه لمدة أربع سنوات على الثانوية العامة ثم تقييم التجربة في حالة نجاحها أو التفكير في حلول أخري
خامسا : عمل دراسات مقارنة عن التعليم في الدول المتقدمة وكيف يكون التعليم في هذه الدول حتى نأخذ ما يفيد التعليم في بلدنا مصر .
سادسا زيادة ميزانية التعليم من موازنة الدولة والاهتمام بالأبنية والأنشطة والبحث التربوى وإنشاء معهد للبحوث التربوية بجانب كليات التربية ومعاهد الدراسات التربوية ..
تشجيع المتفوقين دراسيا وأخلاقيا بمنحهم درجات سلوك ومواظبة تكون مقننة وموضوعية من خلال ربط الغياب أولا بأول بشبكة الإنترنت وتسليم تقرير يومي عن الغياب بالمدارس وفصل الطالب المتغيب عن الدراسة المدة القانونية التي تحرمه من الامتحان لمدة عامين ..
ويتم ذلك من خلال المدرسة الإلكترونية وتعميمها على جميع المدارس أسي أنه يكون هناك لا مركزية في التعليم ( ومركزية في الرقابة والتفعيل ) من خلال الوزارة بالإستفادة من التكنولوجيا الحديثة والإنترنت .
سابعا : إلغاء فصول التلاميذ .. وجعلها فصول المواد كما في الدول المتقدمة فمثلا ما يكنش فيه فصل 3/1 ، 3/2 .. يكون فيه حجرة الكيمياء ومعملها ومدرسها المقيم بها وأمين المعمل . وكذلك العربي والإنجليزي .. وباقي المواد .
ولو عملنا كده ممكن نحل مشكلة الثانوية العامة وده طبعا ممكن بس بعد 5000 سنة .. لما الذمم تتصلح ,, مشكورين على سعة الصدر
قديم 23-06-2008, 01:21 AM
ابوحسن ابوحسن غير متواجد حالياً
عضو نشيط

ابوحسن is on a distinguished road

اولا قرار وزاري يتم فتح باب التحسين في الدور الثاني في كل المواد هذا العام فقط
ثانيا يتم تنسيق جميع طلاب المنيا اقليميا
ثالثا اقالة الدكتور رضا ابو سريع من الوزارة
رابعا تقديم استقالتي كوزير للتعليم
قديم 23-06-2008, 03:48 AM
C A N D Y C A N D Y غير متواجد حالياً
عضو متواصل

C A N D Y is on a distinguished road

ادى الفرصة للى عايز يعيد السنة حتى لو نجح فى المواد كلها و اللى عايز يدخل دور تانى بس ياخد الدرجة كاملة يعنى تحسين
قديم 23-06-2008, 05:06 AM
الصورة الرمزية فنكوشه المنكوشه
فنكوشه المنكوشه فنكوشه المنكوشه غير متواجد حالياً
عضو متواصل

فنكوشه المنكوشه will become famous soon enough

لو انا مكانه هعمل نفس اللي بيعمله بالظبط
قديم 23-06-2008, 05:14 AM
mahmoud atif mahmoud atif غير متواجد حالياً
عضو جديد

mahmoud atif is on a distinguished road

هقدم استقالتى

لان انا منفعش ابقى وزير
قديم 23-06-2008, 11:37 AM
الصورة الرمزية Dr.taz l0gic
Dr.taz l0gic Dr.taz l0gic غير متواجد حالياً
طالب جامعي

Dr.taz l0gic is on a distinguished road
Impp The Effective Solution الحل الفعال

بسم الله الرحمن الرحيم:

اولا مينفعش نعيد الامتحانات في محافظة دون الاخري
ثانيا ممكن سيادة الوزير يلغي امتحانا الدور الاول ويخلي الناس كلها تدخل امتحانات الدور الثاني في مادة الفيزياء او كل المواد اللي حصل فيها غش "" من الاخر يعيد كل امتحانات الثانوية العامة ويخليها دور ثاني "" واللي يجيب ملاحق لا قدر الله يكون مجهز له امتاحانات بعد 15 يوم من انتهاء امتحانات الدور الثانى ويأخر تنسيق الكليات شوية ويكون التصحيح فورى
قديم 23-06-2008, 11:41 AM
loveer_moon loveer_moon غير متواجد حالياً
عضو جديد

loveer_moon is an unknown quantity at this point

على الفور ققدم الاستقاله إذا كان رب البيت بالدف ضاربا
قديم 23-06-2008, 12:48 PM
ozomaz ozomaz غير متواجد حالياً
طالب ثانوى ( الصف الثالث )

ozomaz is on a distinguished road

يا جماعه انا من راى يعمل اختبار قدرات بجانب المجموع
قديم 23-06-2008, 01:05 PM
الصورة الرمزية Not Allowed
Not Allowed Not Allowed غير متواجد حالياً
عضو قدوة

Not Allowed is on a distinguished road

انا لو كنت مكان الزير كنت مليت نفسى ميا علشان الشعب يشرب منة زى مبنشرب كدة

بس بحد انا لو كنت مكانة اولآ اعادة الامتحانات متنفعش خالص لانه فات الاوان على ذالك وكمان لو الامتحانات اتعادت لازم يدفعوا لكل
طالب تعويض ودة مش هبحصل لانهم بياخدوا ومش بيدوا

ثانيآ حكاية تسريب الامتحانات دية من زمان لاننا مصريين والمصرى ميبقاش انسان الا بالمال ودة الى بيحصل فى كل حاجة مش دية بس

يعنى انا الصراحة لو كنت مكانة ا*** نفسى زى عبد الحكيم عامر كدة مع اننا عارفين انه مش هبحصل حاجة نهائيآ

وكمان مش هيتشال لان فى مصر لا يطير الوزراء لو الوزير هيتشال مش كان الاولى بكدة الخروف الكبير ؟؟؟؟ ( اسف اسف)

بس الصراحة اسرائيل عندهم عدل عننا احنا المصريين وليس المسلمين لاننا لا نستحق هذا اللقب

لو حد عندة تعقيب على كلامى يقول وانا اسف لو تطاولت بس اعمل اية حسبى الله ونعم الوكيل فية وفى الى حطة ؟؟

MohameD MadkouR
قديم 23-06-2008, 01:07 PM
عماد خلف عماد خلف غير متواجد حالياً
عضو جديد

عماد خلف is on a distinguished road

اقالة الدكتور رضا ابو سريع من الوزارة
فتح باب التحسين في الدور الثاني في كل المواد هذا العام فقط
للعلم لا يصلح اعاده امتحان المنيا فقط لانه لو ثبت فعلا غش طلاب المنيا فاذا كان القرار اعاده للمنيا فقط فهو استخفاف لانه وصول صوره من الامتحان المسرب الى ابعد منطقه فى العالم لايستغرق ثوانى وارحمونا وبطلوا استخفاف بعقولنا
قديم 23-06-2008, 01:52 PM
الصورة الرمزية MGMAS
MGMAS MGMAS غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

MGMAS is on a distinguished road
Opp رأيى

السلام عليكم و رحمة الله ..

لو أنا مكان الوزير فى ..

1 - صعوبة الإمتحانات :

أصد قرار إلى المدرسي المصححين بتوزيع الدرجات على الإجابات السهلة و المتوسطة و مراعاة الطالب اللى إجابته تدل إنه فاهم بجد مش حافظ ..

و المفروض ان التنسيق السنة الجاى ينزل جدًا عشان كليات الهندسة و الطب متتقفلش ..

و واضع إمتحان الرياضيات 2 و واضع امتحان الفيزياء يتم عقابه و منعه من وضع إمتحان ثانوية عامة مرة أخرى ..

2 - تسريب الإمتحانات :

طبعا المحافظات اللى اتسربت فيها الامتحانات معروفة .. فالمفروض يقوم بتصحيح ورقهم لجان خاصة من المدرسين .. و اذا كانت الإجابات متشابهة لدرجة كبيرة ينقصوا عليها درجات - لكن ميتعدش الامتحان - او يدخلوا دور تانى ..

3 - الغش فى الامتحانات :

متهيألى الوزير ميقدرش يعمل حاجة فى الحكاية دى سوى انه يشدد على رئاس اللجان بمنع الغش تماما .. و معاقبتهم اذا ثبت انه غش الكثير من الطلاب فى لجانهم ..

دى إقتراحاتى .. ادعولنا بقى التنسيق ينزل السنة الجاية .. ده الأمل الفاضل لينا ..

و شكرا ..

ســـ الله ــــلام ...
قديم 23-06-2008, 02:08 PM
الصورة الرمزية reda_mafia50
reda_mafia50 reda_mafia50 غير متواجد حالياً
طالب جامعى( كلية سياحة وفنادق / الإسماعيليه)

reda_mafia50 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رجب سعد محمود مشاهدة المشاركة
أنا رأي لو أنا مكان الوزير .. أولا : عدم إعادة الامتحان .. وبعد التصحيح يتم معرفة نسبة النجاح في المواد الصعبة ثم يتم توزيع الأسئلة في هذه المواد - طبعا الأسئلة الصعبة .
ثانيا : بالنسبة للتسريب .. يتم التحقيق وكل طالب يثبت أنه اشترى الورقة أو ساعد في ترويجها يلغى امتحانه لمدة سنتين ثم يمتحن من جديد في العام الثالث ولو رسب يحول إلى مجال آخر من التعليم وهو التعليم الفني .
ثالثا : يتم فصل كل من ثبت تورطه في واقعة التسريب وحبسهم من 3 سنوات إلى 6 شهور مع غرامة مالية تقدر ب 20000 ( عشرون ألف جنيه مصري ) .
رابعا : النظر في نظام الثانوية العامة ووضع التقويم بنظام أكثر موضوعية يقيس كل مستويات التفكير لدة الطالب ( الفهم والتحليل والاستنتاج والربط وحل المشكلات .. وهكذا ) واستخدام التقنيات الحديثة في التقييم مثلا النظام الأمريكي .
رابعا إشراك المدرسين وأولياء الأمور والطلاب وخبراء التعليم بالإضافة إلى أساتذة كليات التربية في عمل مسابقة قومية في هيئة بحث يتم إعطاء جائزة قيمة عليه عن تطوير نظام الثانوية العامة ويكون البحث بشروط معينة ثم تقوم لجنة موضوعية من أساتذة كبار لدراسة أفضل وضع وتطبيقه لمدة أربع سنوات على الثانوية العامة ثم تقييم التجربة في حالة نجاحها أو التفكير في حلول أخري
خامسا : عمل دراسات مقارنة عن التعليم في الدول المتقدمة وكيف يكون التعليم في هذه الدول حتى نأخذ ما يفيد التعليم في بلدنا مصر .
سادسا زيادة ميزانية التعليم من موازنة الدولة والاهتمام بالأبنية والأنشطة والبحث التربوى وإنشاء معهد للبحوث التربوية بجانب كليات التربية ومعاهد الدراسات التربوية ..
تشجيع المتفوقين دراسيا وأخلاقيا بمنحهم درجات سلوك ومواظبة تكون مقننة وموضوعية من خلال ربط الغياب أولا بأول بشبكة الإنترنت وتسليم تقرير يومي عن الغياب بالمدارس وفصل الطالب المتغيب عن الدراسة المدة القانونية التي تحرمه من الامتحان لمدة عامين ..
ويتم ذلك من خلال المدرسة الإلكترونية وتعميمها على جميع المدارس أسي أنه يكون هناك لا مركزية في التعليم ( ومركزية في الرقابة والتفعيل ) من خلال الوزارة بالإستفادة من التكنولوجيا الحديثة والإنترنت .
سابعا : إلغاء فصول التلاميذ .. وجعلها فصول المواد كما في الدول المتقدمة فمثلا ما يكنش فيه فصل 3/1 ، 3/2 .. يكون فيه حجرة الكيمياء ومعملها ومدرسها المقيم بها وأمين المعمل . وكذلك العربي والإنجليزي .. وباقي المواد .
ولو عملنا كده ممكن نحل مشكلة الثانوية العامة وده طبعا ممكن بس بعد 5000 سنة .. لما الذمم تتصلح ,, مشكورين على سعة الصدر
هو ده لينفع
قديم 23-06-2008, 02:39 PM
الصورة الرمزية fady_m
fady_m fady_m غير متواجد حالياً
عضو جديد

fady_m is an unknown quantity at this point

يا جماعة حرااااااام هم مش عايزين حد ينجح علشان السنة الجاية متبقاش فاضيه لان طبعا مفيش تانية ثانوى السنه الجايه وبعدين الناس بتسقط فى الكليات فهما حبوا يسقطوا شوية فى الثانوية

العلامات المرجعية