اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإداري > أرشيف المنتدى

أرشيف المنتدى هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 21-12-2006, 07:56 PM
الصورة الرمزية ReceptiveGuy
ReceptiveGuy ReceptiveGuy غير متواجد حالياً
عضو قدوة

ReceptiveGuy is an unknown quantity at this point

بري و مهرة والجن وعلمي علوم وتويتي جيرل

شكراً على مساهماتكم

واقتراحتكم

هحاول إن شاء الله أرد عليها في أقرب فرصة إنهاردة
ReceptiveGuy
قديم 21-12-2006, 08:28 PM
عضو قدوة

<div class='quotetop'>إقتباس(محمد البري @ Dec 18 2006, 09:33 PM) [snapback]247781[/snapback]</div>
اقتباس:
هقولك انا حل للمشكلة دي انتا بتقول انا مدمن نت صح انا كنت مدمن بس مش مدمن يعني انا كنت بدخل 18 ساعة يوميا :P هتناقض نفسك دلوقتي بس انا كنت بقدر اتحكم في نفسي ومدخلش تاني دلوقتي بدخل في اليوم تخاطيف يعني كلهم على بعض يعملوا ساعة

انتا تعمل زيي كدا انا اايميلي كان عليه يجي 600 جهة اتصال حذفت منهم 500 وسبت الأقرب ليا واللي صداقتي واخوتي بيهم جامدة بيني وبينك انا كان بيبأى عندي 80 أون لاين وناس مبتقفلش وخلي بالك ابعد عن البنات دول محاريت يكلموك وهما بيزاكروا برضو

فدي اقرب طريقة وهقولك حاجا كمان ادمان النت في نظري ( اونلي مواقع بورنو ) دي للناس المريضه نفسيا

وانا عمري ما ادمنت البورنو فمكنتش مدمن نت
هوه أنا بس إللي حاسس إن بتناقض نفسك يا محمد؟ :P
مش عارف انتم ازاي متقدروش تتحكموا في نفسكم طريقة مي كويسة بس برضو هتتعلق بالنت انا كنت يا اما بشيل الوصلة يا بخفي الهارد
بنفسي

انا كنت بدخل في الثانوية بمقدار 8 ساعات كل يوم بس مكنتش بروح النت الا لما متأكد اني خلصت كل حاجا ورايا

ومنكرش ان النت كان سبب اني مدخلش الكلية اللي بحلم بيها بس الحمد لله على كل حال انا بصوت في كليتي اهو

وربنا يوفقك وزي ما قلت ليك اقنع نفسك انك مش مدمن وحاول متدخلش نت لمدة كام يوم وشوف الفاعليه عليك اي نعم مش هتطاوع نفسك بس بجد هتلاقيها بعد كدا ايزي جدا جدا جدا

ويارب اكون فيدتك يا مان [/b]
طبعأً استفدت يا باشاكفاية ردك والله <div class='quotetop'>إقتباس(مهرة @ Dec 19 2006, 02:44 AM) [snapback]247859[/snapback]</div>
اقتباس:

حاول تمارس رياضة

.............. [/b]
بمارسها بالفعل بس أولاً مش كفايةثانياً مش عاوز أديها وقت زيادة عشان ما تأثرش على باقي الأنشطةثانياً إللي بمارسها رياضة من منازلهم فعمرها ما هتاخد وقت لأني لو رحت نادي يبقى عالثانوية السلامشكراً ع المرور <div class='quotetop'>إقتباس(خالدالجن @ Dec 19 2006, 07:21 AM) [snapback]247873[/snapback]</div>
اقتباس:

ولما تدخل الكلية هتنزل محاضرات وتسمع فى شرايط
يعنى ملهاش حل يا ياشا
تعرف ياض الحل الوحيد ليها
انو يكون لك اخ زى حالاتى كده
يعلمك الادب ويذلك بالثانوية طول مانت قاعد(اموشن واحد بيزغرد)(اموشن شيطان له قرنين)
====================================
<div class=\'quotetop\'>إقتباس
<div class=\'quotemain\'>
ناس مبتقفلش وخلي بالك ابعد عن البنات دول محاريت يكلموك وهما بيزاكروا برضو
فدي اقرب طريقة وهقولك حاجا كمان ادمان النت في نظري ( اونلي مواقع بورنو ) دي للناس المريضه نفسيا
وانا عمري ما ادمنت البورنو فمكنتش مدمن نت
[/b][/quote]
طب يا باشا برونو ايه وبتاع ايه.......نظرك ضعف يا برى
بيقوللك مدمن قراية
وانا مدمن قراية ساعات برضو وعشان الملل مدمن كرتون متعرفش ازاى
وهنا تظهر هوايات بكار الحقيقية :D قول طفل اى حاجة وخلاص وساعات مدمن اسمع شرايط دينية
وساعات اقرا اى حاجة عربى انجليزى

يعنى مش بخلص
طبعا ده بشكل عام لكن فى الدراسة بتبقى كرتون بس
[/b][/quote] مش محتاج أقلك شكراً يا باشا على المرورهقولك أنا محتاج إيهمحتاج نص كيلو فول وإنت جاي <div class='quotetop'>إقتباس(علمي علوم @ Dec 19 2006, 09:16 AM) [snapback]247880[/snapback]</div>
اقتباس:
انا كنت بقضى على النت وقت كتييييييييييييييييييييير اوى برضه ( يعنى كنت مدمنة ) بس اقولك على الحل اللى مشى معايا:

مرة الانترنت عندنا فى البيت اتعطل خالص لفترة طويلة اوى فساعتها اضطريت انى مافتحهوش فاكتشفت ساعتها ( بعد مدة طبعا ) انى ممكن اعيش من غيره واكتشفت هوايات تانية وحاجات ممكن اقضى بيها وقتى واشغل بالى بيها بدل النت اللى كان شاغل كل وقتى وكنت بتعمد ماروحش اى سيبر حتى سيبر الجامعة اللى كنت بروحها على طول

فبعد ما الانترنت رجع بجد بقى دخولى عليه فى معدل طبيعى جدا ويمكن ساعات بنساه كمان
لانى عرفت ازاى اعيش من غيره الحمد لله

فنصحتى ليك دور على البدائل الايجابية وانت حتلاقيها إن شاء الله

ومش لازم تنقطع عن النت خالص زى ماحصل معايا لكن قلل دخولك اوى ومعلش تعالى على نفسك شوية

وربنا يوفقك يا رب للى فيه الخير ربنا يسهالي وأقدر آجي على نفسي[/b]
شكراً على المرور <div class='quotetop'>إقتباس(محمد البري @ Dec 19 2006, 03:24 PM) [snapback]247939[/snapback]</div>
اقتباس:
اها وصلنا للقرايه اولا انا كنت مدمن قرايه بس في الكتب وبحب الأدب الانجليزي جدا وبحب الروايات الانجليزية كلها بس تقريبا بنسى اللي بقراه بسرعه افتكر الأحداث لكن الاسم والمؤلف سبرتو من كتر اللي بقراه ........

نيجي للالكترونيات انا كنت مش مدمن الكترونيات لكن كنت مدمن جرافيك وللأسف بسبب عشقي الكتير ليه كنت مالي الهارد بتاعي ببرامج جرافيك رهيبة وفي يوم الهارد اتملى بادات والميموري ضرب واتمسحت البارتشنات باللي عليها ودا من سنتين كدا واتفرمت من جديد واتقسم وكل اللي عليه راح وليا سنتين مبعملش تصميم دلوقتي مش بعرف اشتغل على الفوتوشوب للأسف بعد ما كنت محترف فيه

وفي مرة حسيت ان عنيا بتوجعني وغبت اسبوعين مدخلش نت تقريبا روحت للدكتور وهو يعرفني فبيقولي انتا بتقعد كام ساعة نت يا محمد في اليوم

قلتله 12 ساعة يا دكتور

قالي حرام عليك يا كزا اللي اخترعه مكنش بيقعد على الكومبيوتر قدكم

ومن يومها طبعا لقيت نظري ضعف بعد ما كان 6/6 حااااااد

من كتر القرايه انا كنت بفتح 20 موقع في وقت واحد وبشارك في اكتر من موقع ومنتدى وكان عيبي انا بقرأ اي موضوع في منتدى بكل ردوده وساعات موضوع كان بيبأى 20 صفحة وكدا وردود وهمية وانا اقراها لانه بيبأى فيها مناقاشات

جيت بأى بعد فترة اشتريت انا القصص والكتب وقريت في البيت وانا ليا خالي عنده مكتبة كبيرة جدا من جدي يعني فيها كتب رهيبة بروحله البيت وادخل المكتبة واخدلي كام كتاب وارجعهم ليه تاني وبكدا قللت قرايتي لمعلومات عن النت

ولاحظت ان اغلبية معلوماتي اللي اعرفها من النت بتتنسي بسرعة لاني مش ببأى مديها تركيز شديد زي اي حاجا

بدأت اقلل من النت فترة فترة ةغبت مدخلش اسبوعين عرفت انه حاجا عادي جدا جدا

فانا بقولك يعني قلل من استخدامك وبلاش تقرا ع النت غلط على نظرك أأأوي

سلام [/b]
هحاول أجيب فلتر للشاشةبس خد بالك من المكتبة <div class='quotetop'>إقتباس(tweety_girl793 @ Dec 19 2006, 07:20 PM) [snapback]247977[/snapback]</div>
اقتباس:
ممممممم
انا لاحظت انكم بتعانوا من مشكله ادمان الهوايه اللى بتحبوها
يعنى فين المشكله فى كده يا بشر؟
عادى جدا انك تكون مدمن نت لو بتستفيد واقرا براحتك لو بتستفيد برده وطالما مش فى حد متضرر خلاص يبقى ايزى [/b]
المشكلة إن أي حاجة أياً كانت بندمنها وبتأثر على باقي الأنشطة هيه غلطبسحتى لو كانت الصلاة
ReceptiveGuy
قديم 26-12-2006, 07:44 PM
علمي علوم علمي علوم غير متواجد حالياً
عضو متألق

علمي علوم is an unknown quantity at this point

ربنا معاك يا رب يا صلاح الدين ويوفقك

[/URL]
قديم 02-01-2007, 10:30 AM
عضو قدوة

شكراً ع المرور
وتقبل الله
ReceptiveGuy
قديم 02-01-2007, 11:22 PM
kaml_klamk kaml_klamk غير متواجد حالياً
عضو قدير

kaml_klamk is an unknown quantity at this point

الحل الوحيد هو التقرب الى الله
بمعنى لو كنت بتصلى كل الصلوات مش هتقعد كل المدة دى على النت 4 ساعات
وبمعنى تانى لو بتقرا قران فى اليوم ساعه واحده مش هتقعد كل ده على النت 1 ساعه
وبمعنى لو عرفت انك هتتسال عن الوقت اللى انت بتضيعه مش هتقعد على النت ممكن طول اليوم
وبمعنى انك لو بتشتغل والعمل عباده مش هتقعد كل ده على النت " الا لو كنت شغال فى مقهى نت " اقل شىء 8 ساعات
والنوم والاكل والحاجات دى 10 ساعات
كده كل ده 23 ساعه ممكن بقى ساعه نت فى اليوم
اعتقد لو عملت كده هتلاقى نفسك مش لاقى وقت للنت اصلا

العلامات المرجعية